abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 18:00 | IT novinky

    DuckDuckGo AI Chat umožňuje "pokecat si" s GPT-3.5 Turbo od OpenAI nebo Claude 1.2 Instant od Anthropic. Bez vytváření účtu. Všechny chaty jsou soukromé. DuckDuckGo je neukládá ani nepoužívá k trénování modelů umělé inteligence.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:22 | IT novinky

    VASA-1, výzkumný projekt Microsoftu. Na vstupu stačí jediná fotka a zvukový záznam. Na výstupu je dokonalá mluvící nebo zpívající hlava. Prý si technologii nechá jenom pro sebe. Žádné demo, API nebo placená služba. Zatím.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 04:44 | Nová verze

    Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi: MagPi 140 (pdf) a HackSpace 77 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 01:00 | Nová verze

    ESPHome, tj. open source systém umožňující nastavovat zařízení s čipy ESP (i dalšími) pomocí konfiguračních souborů a připojit je do domácí automatizace, například do Home Assistantu, byl vydán ve verzi 2024.4.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    18.4. 22:11 | IT novinky Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    18.4. 20:55 | Nová verze

    Neziskové průmyslové konsorcium Khronos Group vydalo verzi 1.1 specifikace OpenXR (Wikipedie), tj. standardu specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro AR (rozšířenou realitu) a VR (virtuální realitu). Do základu se z rozšíření dostalo XR_EXT_local_floor. Společnost Collabora implementuje novou verzi specifikace do platformy Monado, tj. open source implementace OpenXR.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    18.4. 17:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 0.38.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 4.4 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    18.4. 17:11 | Nová verze

    ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzích 1.3.1, 1.2.3 a 1.0.6. Ve verzi 1.3.1 je mimo jiné řešena bezpečnostní chyba CVE-2024-20380.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    18.4. 12:11 | IT novinky

    Digitální a informační agentura (DIA) oznámila (PDF, X a Facebook), že mobilní aplikace Portál občana je ode dneška oficiálně venku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    18.4. 05:11 | Komunita

    #HACKUJBRNO 2024, byly zveřejněny výsledky a výstupy hackathonu města Brna nad otevřenými městskými daty, který se konal 13. a 14. dubna 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    KDE Plasma 6
     (68%)
     (11%)
     (2%)
     (20%)
    Celkem 566 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Na svém počítači mám nastavenu

    češtinu/slovenštinu
    51% (688)
    angličtinu
    47% (629)
    jiný jazyk
    1% (20)

    Celkem 1337 hlasů
    Vytvořeno: 12.10.2012 08:45

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Aleš Janda avatar 12.10.2012 22:32 Aleš Janda | skóre: 23 | blog: kýblův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Ruštinu. Učím se ji tak pasivně. On to není pro Čecha těžký jazyk (alespoň na čtení), ale nejhorší je právě přelouskat tu azbuku. Normálně bych se na to vykašlal, ale mám-li nějak rozumně fungovat, tohle mě donutí ;-) Jediný problém je s tím, že klávesnici ruskou nemám (vlastní mix české a anglické), takže nechodí klávesové zkratky v menu.

    Kdybych se učil jiný jazyk, nastavím si ten.
    otula avatar 16.10.2012 22:08 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    nejhorší je právě přelouskat tu azbuku
    Na azbuce nic těžkého není, tu jsem se naučil číst v 5 letech :-)
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    Dalibor Smolík avatar 17.10.2012 00:24 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Ale jo, moje kamarádka z Moskvy taky :-D :-D
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    otula avatar 17.10.2012 05:58 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Pamatuji si, že jsem ovšem narozdíl od ní nechápal, že existuje nějaká ruština, či jiné jazyky ;-) Prostě to byla jen další písmenka. Mám velmi živé vzpomínky na první třídu. Pár dní po začátku roku za mnou přišel do družiny jeden straaaašně vysoký starý pán pozvat mne do šachového kroužku, že slyšel, že hraji šachy. Tam jsem byl spolu s dalšími velkými chlapy (řekl bych, že jim mohlo být kolem 20 let :-D ), a poskytoval jsem jim skvělý zdroj zábavy (byli mrtví smíchy), když mi azbukou psali české texty a já jim to spokojeně četl...
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    Dalibor Smolík avatar 17.10.2012 09:38 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Samozřejmě, to byl vtip. Mně azbuka docela šla, ale ruština mě jako taková vůbec nebavila a měl jsem s ní ve škole potíže, prostě nějak chyběla motivace, ale pak jsem se také zkamarádil s dětmi jedné ruské rodiny a nějak to šlo samo. Ty vtípky s českými texty v azbuce znám taky a výroky typu: "Ja máju krásnyje fialovyje kalgoty" :-)))
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    otula avatar 17.10.2012 10:34 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Samozřejmě, to byl vtip.
    No, bral jsem to jako realitu. Dnes už je komunikace přes tisíce kilometrů snadná, přičemž sám komunikuji i s pár lidmi z Ruska.
    ruština mě jako taková vůbec nebavila a měl jsem s ní ve škole potíže, prostě nějak chyběla motivace, ale pak jsem se také zkamarádil s dětmi jedné ruské rodiny a nějak to šlo samo
    Mne pak už (když jsem musel) také ruština nebavila. Na gymplu to šlo tak daleko, že když naše ruštinářka vážně onemocněla a dlouhodobě nás suploval učitel, který učil "německou" polovinu třídy, tak jsem u něj nasbíral pár desítek pětek a čtverek a 3 týdny před pololetím mi vycházel průměr 4,8 - do toho se vrátila naše učitelka. Dala mi tehdy trojku "na dluh" a já se snažil. A potom jednoho pěkného dne, když jsem jí v rámci hodiny v den jejích narozenin zpíval nějaké písničky a mezi nimi i Vysockého v Nohavicově úpravě, zeptala se mne: „Otakare, proč se neúčastníš Puškinova památníku?“ Sehnal jsem si originální LP desky, začal se učit texty, na soutěži sklízel aplauzy, v ruštině jedničky, a po gymplu jsem se domluvil rusky zcela plynně :) Dotyčná paní byla pro mne skutečně Paní (tehdy vlastně soudružka) Učitelka
    Ja máju krásnyje fialovyje kalgoty
    A nebo třeba я писаю ;-) (upozorňuji neznalé, že google translator to přeloží chybně)
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    Dalibor Smolík avatar 17.10.2012 10:56 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    No, bral jsem to jako realitu. Dnes už je komunikace přes tisíce kilometrů snadná
    Dnes ano, ale když jsem byl dvacetiletý, byla trochu jiná situace. Ta kamarádka byla moc krásná :-). Dnes je skvělou lékařkou, nedávno byla u nás její dcera s jejím nastávajícím, jo, čas letí moc rychle.
    Dotyčná paní byla pro mne skutečně Paní (tehdy vlastně soudružka) Učitelka
    Taky jsem takovou měl, ale až na vysoké. Jinak taková zajímavost: Na střední jsem chodil počátkem normalizace, v nejtěžších dobách (do roku 1974). Za celou dobu se nenašel jediný profesor, který vyžadoval titulování "soudruhu/soudružko", vždy jen pane .. paní :-)
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    otula avatar 17.10.2012 13:58 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Ta kamarádka byla moc krásná
    To si dokážu živě představit. Jednou v Nizozemí, když jsme byli na festivale, bylo jeden den vystoupení v kostele. A naskytla se zajímavá podívaná. V jedné řadě seděly Holanďanky, za nimi naše holky a za nimi Rusky. Ty rozdíly bily do očí. První řada škaredá, další řada normální pěkné holky, a třetí řada byly holky jak obrázky. Ono vůbec v té západní Evropě potkat pěknou holku byla spíš výjimka.
    se nenašel jediný profesor, který vyžadoval titulování "soudruhu/soudružko"
    No, my jsme jim také neříkali soudružko, ale „souško“, na což byla šíleně alergická naše angličtinářka, která vážila dobře metrák :-D (Já ti dám soušku! Až ode mne jednu chytíš, hned poznáš, jaká jsem souška :)))))) )
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    21.10.2012 01:31 stromm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Moje manželka pochází z Ukrajiny, oblast, která dříve patřila CR. Babička pamatuje naše Vánoce. "Rusáky" doma neměl nikdo rád - jako u nás. Domácí boršč - nemá chybu +1.Doma mluvíme česky.
    25.10.2012 19:16 jik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    používám kombinovanou ruskou klávesnici podobnou, jako byla na psacích strojích CONSUL upravená tak, aby co nejvíce odpovídala českému rozložení (tedy QWERTY). Bylo to chvíli hraní ve vimu a teď pohoda. Můžu poslat - jik at seznam.
    Vykook avatar 13.10.2012 20:08 Vykook | skóre: 23 | blog: Tomas
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Angličtinu, nemám rád bilinguální prostředí a do češtiny není vše přeložené.
    Nejde nám o dobro druhých. Nejde nám o bohatství. Jde o čisté opojení mocí.
    GeoRW avatar 8.11.2012 20:31 GeoRW | skóre: 13 | blog: GeoRW | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    +1
    "This is to be taken with a grain of salt." ACBF - Advanced Comic Book Format
    13.10.2012 20:40 jan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    LC_ALL=C Zvyk z doby, kdy nekere terminaly nemely rady neASCII znaky
    Aleš Janda avatar 13.10.2012 22:33 Aleš Janda | skóre: 23 | blog: kýblův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Při LC_ALL=C se ale docela na nic pracuje s neASCII znaky i dneska, ne? Neměl bys tam dát alespoň LC_ALL=C.utf8 ?
    13.10.2012 22:43 jan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    V terminalu je vsechno v ASCII -- coz mi nevadi -- nektery programy diakritiku osekaj, jiny ukazujou otazniky. V Xech funguje diakritika normalne.
    Aleš Janda avatar 13.10.2012 22:51 Aleš Janda | skóre: 23 | blog: kýblův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    A není to zbytečné sebemrskačství? Jakou výhodu má „C“ oproti „C.utf8“? Existuje případ, kdy by se něco při „C“ zobrazilo správně a „C.utf8“ ne? Nebo existoval takový důvod v minulosti? Mně přijde samotné „C“ jako totálně zbytečná hodnota, protože mám dojem, že při ní nefunguje pořádně nic. Takže mě zaujalo, že to někdo používá a zajímá mě proč :-)
    13.10.2012 23:02 jan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Kdyz jsem se pripojoval na svuj pocitac casto z ruznych systemu, tak to bylo jediny nastaveni, ktery fungovalo pouzitelne. Zejmena ruzny seriovy terminaly se rady s jinym nastavenim sraly.

    Dalsi vyhoda C je, ze predela neASCII symboly v souborech na ?. Otaznik napisete bez problemu uplne vsude, coz se o neASCII znaku neda rict. Ten ze serioveho terminalu vetsinou nenapisete vubec.

    Zadne pozorovatelne nevyhody pro me toto nastaveni nema, v DE funguje vse jako s UTF8 az na jmena souboru.
    25.10.2012 12:17 sss
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Muzes zkusit zvazit LC_CTYPE=cs_CZ.UTF-8 jak to mam ja. Je to nejmene invazivni technika, kdy muzes psat cesky, zobrazovat cesky i v terminalu atd.. ale vsechny normalni veci (vypisy na terminal, manual, datum, ..) zustavaji tak ja maji byt.
    Fluttershy, yay! avatar 14.10.2012 13:04 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu

    Tohle má dva rozměry:

    1. správný český formát data apod.
    2. překlady aplikací

    Spoustu aplikací používám v nepřeloženém stavu, protože český překlad buď neexistuje, nebo existuje, ale stojí za ním nějaký retard (hádejte, koho myslím ^.^), takže se to nedá používat. Anglický formát data apod. ovšem nesnesu.

    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    15.10.2012 21:52 l4m4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Nesnesu žádný lokalizovný formát data. ISO 8601 vládne.
    Fluttershy, yay! avatar 15.10.2012 21:54 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Dokud nemusíš komunikovat se zbytkem světa...
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    20.10.2012 13:39 jaime | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Proc?
    20.10.2012 15:22 l4m4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Komunikace se zbytkem světa je důvod, proč byl standard zaveden.

    Komunikace s Američany je jeden z důvodů, proč nesnáším lokalizované formáty. Ani čínská data ale neinterpretuji plynně...
    Fluttershy, yay! avatar 20.10.2012 22:16 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    A co teprve metrická soustava!
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    pavlix avatar 15.11.2012 18:21 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Komunikace se zbytkem světa je důvod, proč byl standard zaveden.
    +1
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    21.10.2012 00:40 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Anglický formát data apod. ovšem nesnesu.
    +1, Viz tohle ;-)
    xkucf03 avatar 21.10.2012 09:41 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    +1
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    21.10.2012 15:21 l4m4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    To ovšem není anglický formát data. Z celého bývalého britského impéria se používá ten zvrhlý formát prakticky pouze v US of A (státečky nepřevyšující počtem obyvatel Brno nepočítám).
    22.10.2012 14:09 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Jsem průměrný anglický Japonec.
    Systém už jedině v EN i na desktopu, v češtině jim bohužel často nerozumím kvůli některým překladatelům (mimo jiné třeba fri) a vtipálkům (např. „Budiž“).
    A formát datetime YYYY-MM-DD HH:MM:SS se správně řadí a je jednoznačný a nezaměnitelný - už jsem jej naučil používat spoustu lidí i v běžném textu a hodně to usnadnilo mezistátní komunikaci.
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    Fluttershy, yay! avatar 22.10.2012 14:42 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    A čteš to "léta páně YYYY, měsíce desátého, dne dvacátého druhého..."? Takže vedle poněkud schizofrenní reprezentace čísel (nejvyšší řád vlevo, psaní zleva) budeme mít stejně naprd kalendář?
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    22.10.2012 15:29 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Pravděpodobně-určitě to čtu zprava. Při čtení, nevím jak ostatní, ale já si neuvědomuji jak to čtu - prostě vidím datum a hotovo, vždyť datumy jsou zapisovány různě a nemá to vliv na to, jak je čteme.
    (A přiznám se, že mám „nějaký vnitřní“ problém s uvědomováním si data, pokud je měsíc vypsaný slovně a ve Slovenštině/Ruštině/Angličtině/Španělštině jsem se je nikdy ani nenaučil všechny…).
    Když 'to' mám vyslovit tak, stejně jak spoustu jiných věcí v češtině, kdy se musíme podívat na konec abychom věděli jak vyskloňovat, to přečtu normálně například „dvacátého desátý“ || „dvacátého desátý dva-tisíce-dvanáct“ nebo dle kontextu „v roce dva-tisíce-dvanáct dvacátého desátý“ || „v roce dva-tisíce-dvanáct v desátém měsíci“…
    PS: „léta páně YYYY“ - určitě ne :-).
    Jinak jen „jedna bába povídala“ + wikipedie (nebudu dohledávat zdroje): Tento formát je doporučení pro psaní mezinárodního textu či odborného textu, je normovaný a akceptuje ho i ÚJČ. A pokud se máte domluvit, tak je to čisté a jasné a správně se to i řadí, takže je to furt jen jeden formát pro všechno (Krom amíků a času tam je to potřeba vždy, ještě přeložit do 12-hodinového formátu, jinak přijdou jindy. :-)).
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    22.10.2012 19:26 l4m4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Jaké léta páně? Nejsi náhodou jeden z těch, kdo si zmateně zobrazují čas pomocí jakýchsi tří záhadných ručiček?

    Čas je normální fyzikální veličina. Zapisuje se jako číslo. Protože ho ale běžně potřebujeme s příšerným počtem platných číslic (dovedeš si představit, že bys na sedm osm platných míst řešil teplotu v místnosti?), a protože ho chceme umět snadno rozparsovat na občanské časové jednotky, zapisujeme to číslo poněkud svérázným způsobem. Ale pořád je to normální zápis od nejvyšších řádů k nejnižším.
    otula avatar 22.10.2012 14:48 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Osobně tento formát data považuji za skvělý pro pojmenování adresářů či souborů (například fotky si ukládám do adresářů typu 2012-05-19-nizke-tatry), ale používat to v běžném textu mi přijde trochu úleťárna. I když při mezinárodní komunikaci to určitě má svá pozitiva.
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    Václav 24.10.2012 15:34 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Fri je jedna věc, ale Budiž jsem si zamiloval :D
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    Václav 24.10.2012 15:35 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Mimochodem, jako první to tuším použil vývojář dosového webového prohlížeče Arachne.
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    30.10.2012 14:06 Petr "Glubo" Sýkora | skóre: 21 | blog: Glubnik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Ja si Budiz pamatuji z m602, coz je 1992 (Arachne mel initial release dle wiki 1996) ;-)
    „O mrtvých jen v dobrém." „Pojďme se bavit o Stalinovi."
    30.10.2012 16:31 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    A kde to „Budiž“ v m602 tak přibližně najdu? (V.2.0 ©1991-1992)
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    24.10.2012 15:51 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Když už po padesáté slyším „co mám zmáčknou?“ a navíc se podívám na dialog se čtyřmi tlačítky, který mě samotného znejistí, a při odchodu slyším „to je nějaké divné, proč tam není normálně napsané ‚Ano‘ nebo to ‚Ó(ó)K‘“ tak je po smíchu. A pak stačí uvidět nejasné/nepřesvědčivé „Budiž“, v jakémkoliv kontextu, kde má být jasné vyjádření, a vrčím…
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    24.10.2012 16:47 radix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    "Budiz" je skutecne lepsi preklad pro "OK" nez "Ano".

    "OK" se v programech pouziva ve dvou vyznamech - 1) ve vyznamu "ano" - "Chcete provest tuto akci? Ano" 2) ve vyznamu "beru na vedomi" - "Upload souboru byl uspesne dokoncen. Beru na vedomi"

    Budiz sedi na oba vyznamy, "Ano" sedi jen na 1)

    Problem je v tom, ze "budiz" je v normalni konverzaci malo pouzivany a proto zni divne. Prvotni problem je ale v tom, ze "OK" se proste nemelo prekladat. Kazdy tomu rozumi a dela to mene problemu nez to budiz.
    24.10.2012 17:41 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Je to evergreen…, ale:
    ve významu "ano" to spíše znamená „tak teda jo, ukecal jsi mě“ (tedy nedostatečná jistota)
    ve významu "beru na vedomi", možná ale spíš to vnímám jako, „tak když jinak nedáš, tak teda to beru“ (tedy devotní kývnutí)
    A oboje mi nesedí a evidentně to nevzbuzuje jistotu u běžných uživatelů a mate je to.
    Teď zas po dlouhé době chci nasadit Mint a musím to opravit (Bubuntu to má totiž „normálně“).
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    24.10.2012 19:10 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    To není žádná nedostatečná jistota, tak se to používá jen hovorově ("No tak teda budiž"), jinak ale slovo budiž jako takový je prostě jen archaickej tvar rozkazovacího způsobu slovesa být.
    24.10.2012 19:21 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Ono je putna co to je, ale jak to cítíš a jak to cítí ostatní a často je to mate.
    Už jsem si udělal skript na opravu, takže mě to „teď“ přestalo štvát.
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    10.11.2012 20:58 l4m4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    To je dobře, alespoň o tom už my, komu přijde Budiž normální, nemusejí furt dokola číst nějaké výlevy.
    12.11.2012 10:55 Šangala | skóre: 56 | blog: Dutá Vrba - Wally
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    My, například ti, co nám „Budiž“ nepřijde normální ale matoucí, ovládáme co budeme číst. Díky nedostatku empatie „nás“ nenapadlo, že existuje i jiná skupina a příště si na to dáme pozor…
    To, že trpíš stihomamem, ještě neznamená, že po tobě nejdou. ⰞⰏⰉⰓⰀⰜⰉ ⰗⰞⰅⰜⰘ ⰈⰅⰏⰉ ⰒⰑⰎⰉⰁⰕⰅ ⰏⰉ ⰒⰓⰄⰅⰎ ·:⁖⁘⁙†
    12.11.2012 10:59 Marv-CZ | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu

    Budiž je jazykově v pořádku. Jediným jeho problémem je, že není příliš často používáno v běžné řeči, tak lidé na něj nejsou zvyklí. Kdyby to bylo takto například přeloženo ve Windows, tak už to mají všichni dávno zažité a neřeší se to.

    frEon avatar 8.11.2012 15:20 frEon | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    podle mě by tam správně mělo být "staniž se". To by pak bylo každému jasné.
    Talking about music is like dancing to architecture.
    GeoRW avatar 8.11.2012 20:27 GeoRW | skóre: 13 | blog: GeoRW | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    malo by tam byt "njn" ;-)
    "This is to be taken with a grain of salt." ACBF - Advanced Comic Book Format
    14.11.2012 17:02 radix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    "Bylo zkopirovano 15 souboru"

    "Staniz se"
    To mi nedava moc smysl.
    14.11.2012 21:20 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Pravda. Tam by spíš sedělo něco jako "No konečně".
    18.11.2012 22:00 Jindřich
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Staniž se = Amen
    19.11.2012 13:16 Ash | skóre: 53
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Bylo zkopírováno 15 souborů.

    Amen.

    Jo to je vtipnější :) Ale pořád to nedává smysl.

    Ostatně soudím, že některé z budoucích verzí se objeví něco na způsob:
    [ Dobře TAK! ]
    martin-ux avatar 23.10.2012 10:12 martin-ux | skóre: 18 | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    no, ako sa to vezme. mne ten americka logika vyhovuje. ked sa pytam na datum, najskor ma zaujima mesiac a az potom den. to je podobne ako s cislovkami. podla mna je to uplne nelogicke ak niekto povie na cislovku 23 "tri a dvadsat".

    co mne osobne vadi je, ze ludia miesaju zapisy amer. a eu formatu. tj. ze mi pride mail od francuza, ktory v maily napise datum 04/03/12 .. a lusti co tym chcel autor povedat.

    ..when you do things right, people won't be sure you've done anything at all..
    23.10.2012 11:39 radix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    ked sa pytam na datum, najskor ma zaujima mesiac a az potom den

    To je ruzne. Nekdy me zajima hlavne den, protoze mesic je zrejmy (ten aktualni, pripadne pristi).

    Duvod, proc je v tom zmatek je prave existence dopraseneho americkeho formatovani.
    martin-ux avatar 23.10.2012 19:23 martin-ux | skóre: 18 | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    suhlas, to formatovanie si uz kazdy teraz riesi po svojom (nielen us) a je v tom akurat zmatok. ja preto pouzivam (aj v papierovych dokumentoch) typ: Oct 23, 2012. niektorym uradom to sice robi trosku problemy, ale zatial viac menej ok.
    ..when you do things right, people won't be sure you've done anything at all..
    30.10.2012 10:38 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    ked sa pytam na datum, najskor ma zaujima mesiac a az potom den. to je podobne ako s cislovkami.
    takže číslo 123 přečteš jako dvacet-tři-sto? To už těch německých hundrt-drajundcvancich dává větší smysl.
    martin-ux avatar 30.10.2012 14:07 martin-ux | skóre: 18 | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    no cislovky a datum su cosi ine. podobnost som myslel v tom, ze aj tam (nielen datum) maju narody/jazyky iny sposob citania.

    ked to zoberem na 'realnom' priklade. rozpravame sa o udalosti, ktora sa stala v minulosti. dajme tomu par rokov dozadu. z rozpravania vieme, ze sa to stalo v roku 2002.

    ked sa ale spytam: kedy sa to presne stalo? mne je logickejsie, ked dostanem odpoved najskor mesiac a az potom den. tj "v septembri 23-tieho" miesto "23-tieho septembra". mesiac ma umiestni do casti roka, potom ma zaujima den.

    kolko ludi, tolko chuti. mne pride smiesne ale skor to, ze niektori si robia srandu z datumu a pritom podobne nelogickym sposobom citaju cislovky.

    je to ale o ludoch, kazdemu vyhovuje cosi ine. mne osobne by stacilo, keby dodrzovali ludia format zapisu a dalo by sa jasne zo zapisu datumu povedat, ktora cislovka z formatu je den, mesiac a rok.
    ..when you do things right, people won't be sure you've done anything at all..
    30.10.2012 15:08 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Zkrátím to: vyber si little-endian nebo big-endian podle chuti, ale proboha, nemíchej je v zápise jednoho čísla. Čti si to jak chceš. Opět příklad s číslovkami: němci nepíšou číslo stodvacetři 132 jenom proto, že ho čtou einhundertdreiundzwanzig.
    martin-ux avatar 30.10.2012 15:42 martin-ux | skóre: 18 | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    nemci nepouzivaju little/big endian, kedze prehadzuju len koncove cislovky. napr. 1645 povedia ako eintausend-sechshundert-funfundvierzig. k prehodeniu doslo len na desiatkach. pokial viem, tak aj v cestine sa prehadzuju takto cislovky len na desiatky (teda tvrdit to nemozem, ale mam taky pocit, ze je to tak).

    suhlasim s tebou, nema sa to miesat. standard urcuje, ako pisat datum. ale nebol by standard aby ich nebolo viac.

    ..when you do things right, people won't be sure you've done anything at all..
    7.11.2012 23:50 Ash | skóre: 53
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Něco proti middle-endianům? A není to dyškriminace? :D
    7.11.2012 15:26 kikawa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Jasně, to máme v češtině taky: "třistapětašedesát". V dětství mi to dělalo trochu problém pochopit, ale používá se to. Dovolil bych nechat k povšimnutí, že přirozený jazyk není striktně logická záležitost. Zeptejte se cizinců, co se učej česky.
    8.11.2012 13:35 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Jasně, to máme v češtině taky: "třistapětašedesát".
    A zapisujem snad to číslo potom 356?
    8.11.2012 21:42 Ash | skóre: 53
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    To je otázka?
    8.11.2012 23:40 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Pokus o návrat k tématu. Zbytek je hezký, ale zcela mimo to, o co mi v tomhle vlákně jde.
    9.11.2012 02:12 Ash | skóre: 53
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Podle mne kikawa chtěl říct toliko to, že vedle tvého příkladu "až" z němčiny to v češtině máme úplně stejně. Rozhodně nechtěl tvrdit, že se 123 píše 132 :)
    9.11.2012 10:41 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Dobře, tak proč potom obhajuje takové psaní datumů?
    9.11.2012 13:37 Ash | skóre: 53
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    To že dělám? Naopak, už mám nasbírané pěkně velké kameny, kdyby se nějaký nelogista chtěl připlížit a čmárat mi do kalenáře!
    Fluttershy, yay! avatar 9.11.2012 13:51 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Tam bylo napsáno něco jiného.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    12.11.2012 07:08 Ash | skóre: 53
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Tam?
    6.11.2012 13:21 Ash | skóre: 53
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Samozřejmě, u čísla 123 člověka nejdřív zajímá počet stovek (to je ta důležitější část, jako měsíc) a pak ty drobné, 23, to je konkrétní den v měsíci.
    6.11.2012 13:25 Ash | skóre: 53
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Přesně tak, americká "logika" sice není elegantní, zarovnaná, seřazená, strojově logická, ale vychází zřejmě spíš z lidských potřeb, kdy je v komunikaci často nejdůležitější je měsíc, o něco méně důležitý je konkrétní den, a nejméně důležitý je rok, protože ten je většinou zřejmý.

    Pokud je nejdůležitější den, pak je asi měsíc zřejmý a tak se prostě napíše 23. a je to.
    otula avatar 6.11.2012 16:37 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    ale vychází zřejmě spíš z lidských potřeb, kdy je v komunikaci často nejdůležitější je měsíc
    Dovolil bych si polemizovat. Když se mne zeptáš, kdy jdu na koncert Lenky Filipové, odpovím: sedmého. Když se mne zeptáš, kdy se vrátím z Fatry, odpovím v neděli, či jedenáctého. Člověk totiž vždy časové záležitosti vztahuje k aktuálnímu kalendářnímu období. Takže pokud pomlčím o roku, myslím tento rok. Pokud pomlčím o měsíci, myslím tento měsíc. Pokud se bavíme v rámci jednoho dne, zmíním jen hodinu. Rozhodně z toho nelze vybrat "nejdůležitější" jednotku, ta strašně moc závisí na souvislostech, na tématu hovoru.

    Každopádně mi ta "americká logika" přijde úplně padlá na hlavu :p
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    martin-ux avatar 6.11.2012 17:12 martin-ux | skóre: 18 | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    :) no toto je to co som spominal - viac ludi, viac chuti. mne osobne sa pyta (ziada), aby si odpovedal najskor mesiac a az potom den, kedy ma lenka koncert.

    inu, ak pod fatrou myslis slovenske pohorie a turistiku, tak si to uzi :)
    ..when you do things right, people won't be sure you've done anything at all..
    otula avatar 6.11.2012 23:16 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Vzhledem k tomu, že ho má zítra, tak myslím, že měsíc nutný opravdu není ;-)

    Jo jo, vyrážíme v noci ze středy na čtvrtek, v 1 hodinu rychlíkem z Olomouce - a ráno z Ružomberku do kopců, v neděli z Harmance zpět. Už jen, aby vyšlo to počasí. Poslední 2 roky mám na něj děsnou smůlu. Koncem léta jsme byli v Alpách a museli odtud druhý den odjet, protože byl terén neschůdný a padaly kolem nás laviny. Snad to vyjde aspoň teď :-)
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    martin-ux avatar 7.11.2012 00:11 martin-ux | skóre: 18 | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    ja som povodom z martina, takze (malu) fatru som mal hned pod oknom. akorat vcera som chcel ist na martinky - brutalna burka mi pokazila plany :( .. tak nech vam vyda pocasie teda, pozdravujte hory :)
    ..when you do things right, people won't be sure you've done anything at all..
    otula avatar 7.11.2012 05:55 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Dobře, já jim to vyřídím :-D
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    7.11.2012 01:42 Ash | skóre: 53
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Ano, v podstatě jsi přeformuloval to, co jsem řekl, tedy že 23. znamená tento měsíc a pod. Samozřejmě i tak se budou lidé dělit na ty, co na otázku "kdy se chystáš na dovolenou" řeknou "až v březnu... někdy od 21. do 28. Čili příští rok", a na ty, co řeknou "někdy od 7:30 21.3.2013 do 21:30 28.3.2013". To druhé je samozřejmě logičtější, ale to první má často také svůj smysl. Vyjma extrémů v podání JDC :D
    otula avatar 7.11.2012 05:54 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Ano, s tím souhlasím. Nesouhlas jsem vyjádřil jen s tím vyzdvihnutím měsíce.
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    5.11.2012 18:10 Tomek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    +1
    15.10.2012 12:16 JoHnY2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Desktop linux mam zasadne v cestine s vychozi anglickou klavesnici, pokud to jde. Windows mam zasadne anglicky s ceskym prostredim (datum, mena, oddelovac desetinyho cisla ...), ale opet vychozi anglickou klavesnici. Programy jsou vetsinou pelmel. Servery anglicky s utf8, jen to pak trochu zlobi u postgresu, kde se u starejch verzi chytlo collation ze systemu a bylo potreba ho prekopan na cs_cz+utf8 aby chodilo spravne razeni s ch a diakritikou.
    Václav 15.10.2012 12:35 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Aplikace v angličtině, formát měsíců, měny, desetinný oddělovač atd… české, klávesnice VOK.
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    Dalibor Smolík avatar 16.10.2012 09:29 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Od začátku češtinu, nějak jsem si na to zvykl ..
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    gtz avatar 31.10.2012 20:06 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Já také
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    16.10.2012 12:05 Bubak | skóre: 16 | blog: Čtvrtá cenová
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Chtelo by zaskrtavatka, na serverech mam LANG=C, na desktopu mam nastavenou cestinu ale s anglickou klavesnici.
    ... máš jen mrtvou kočku a poškrábanýho jezevčíka ...
    xkucf03 avatar 16.10.2012 19:53 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    To já mám češtinu i na (některých) serverech, heč :-)
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    pavlix avatar 15.11.2012 18:26 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Fuj.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    Indiánský lotr avatar 16.10.2012 15:15 Indiánský lotr | skóre: 24 | blog: ucim_sa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Na desktopu Ruštinu v konzoli s Angličtinou, přepínám z us a ru-fonetic klavesnice. Na notebooku, čiště angličtinu. Nechchi si představovat jek bych podle české chybové hlášky hledal řešení, navíc mi to více vyhovuje, nemám rád překlady.
    David Watzke avatar 30.10.2012 12:16 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    V GUI je mi to jedno, jsem docela zvyklej na češtinu, ale v konzoli preferuju angličtinu.

    Mám skoro všude nastavenou angličtinu.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    6.11.2012 21:32 Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    Záleží na kterém mém počítači. Přecházím mezi CZ/DE/EN.
    9.11.2012 13:02 bhy | skóre: 35 | blog: bhyblog | brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Na svém počítači mám nastavenu
    cyanogenmod a debian/*ubuntu česky, gentoo anglicky, rozhraní google rusky, rozhraní facebooku portugalsky (učím se);)

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.