abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 04:55 | Nová verze

    OpenJS Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 22 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). V říjnu se verze 22 stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2027.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:22 | Nová verze

    Byla vydána verze 8.2 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a v informačním videu. Zdůrazněn je průvodce migrací hostů z VMware ESXi do Proxmoxu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:11 | Nová verze

    R (Wikipedie), programovací jazyk a prostředí určené pro statistickou analýzu dat a jejich grafické zobrazení, bylo vydáno ve verzi 4.4.0. Její kódové jméno je Puppy Cup.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:44 | IT novinky

    IBM kupuje společnost HashiCorp (Terraform, Packer, Vault, Boundary, Consul, Nomad, Waypoint, Vagrant, …) za 6,4 miliardy dolarů, tj. 35 dolarů za akcii.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 15:55 | Nová verze

    Byl vydán TrueNAS SCALE 24.04 “Dragonfish”. Přehled novinek této open source storage platformy postavené na Debianu v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:44 | IT novinky

    Oznámeny byly nové Raspberry Pi Compute Module 4S. Vedle původní 1 GB varianty jsou nově k dispozici také varianty s 2 GB, 4 GB a 8 GB paměti. Compute Modules 4S mají na rozdíl od Compute Module 4 tvar a velikost Compute Module 3+ a předchozích. Lze tak provést snadný upgrade.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:44 | Nová verze

    Po roce vývoje od vydání verze 1.24.0 byla vydána nová stabilní verze 1.26.0 webového serveru a reverzní proxy nginx (Wikipedie). Nová verze přináší řadu novinek. Podrobný přehled v souboru CHANGES-1.26.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 6.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl povýšen na verzi 13.0.14.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 30.0.0 frameworku pro vývoj multiplatformních desktopových aplikací pomocí JavaScriptu, HTML a CSS Electron (Wikipedie, GitHub). Chromium bylo aktualizováno na verzi 124.0.6367.49, V8 na verzi 12.4 a Node.js na verzi 20.11.1. Electron byl původně vyvíjen pro editor Atom pod názvem Atom Shell. Dnes je na Electronu postavena celá řada dalších aplikací.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 04:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 9.0.0 otevřeného emulátoru procesorů a virtualizačního nástroje QEMU (Wikipedie). Přispělo 220 vývojářů. Provedeno bylo více než 2 700 commitů. Přehled úprav a nových vlastností v seznamu změn.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (72%)
     (9%)
     (2%)
     (17%)
    Celkem 729 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Ano, uznávám, pomalu, ale jistě to na mém blogu vyhnívá... hlavně kvůli nedostatku času a nápadů, co si budeme povídat :-/ No a jelikož se většina mých zápisků v poslední době čím dál tím více odchylovala od zaměření ABC Linuxu, rozhodl jsem se založit tématicky volný blog Letters from Earth, na který jsem zároveň přesunul zápisky odsud za poslední půlrok.

    FuxBlog budiž tedy nadále ryze technickým blogem se zaměřením na IT. Snad na něj budu mít čas...

    Aktuální zápisy

    xVNC vs. x11vnc

    6.3.2007 06:55 | Přečteno: 5976× | (open)SUSE | Výběrový blog

    xvnc a x11vnc. Pojmy, které vypadají tak podobně, ale každý z nich umí něco jiného. Jak to s nimi je?


    VNC
    Virtual Network Computing (VNC) je dle zápisu ve wikipedii systém grafického sdílení desktopu, které umožňuje vzdáleně kontrolovat jiný počítač. Tato kontrola ovšem v podání obou programů vypadá poněkud jinak. Podívejme se na ně blíže.


    xVNC
    xvnc, které je součástí balíku xorg-x11-vnc (součást X serveru), vytváří virtuální obrazovky, ke kterým se lze přihlásit ze vzdáleného počítače a na něm tak pracovat jako by tento počítač měl více obrazovek, přičemž každá by mohla být pro jiného uživatele. Typickým příkladem využití takovéhoto rozložení je síť, kde jeden centrální počítač slouží jiným, mnohem slabším, jako nástroj pro provádění například výpočtů, které by na slabších klientech trvaly příliš dlouhou dobu. Vlastnosti takovéhoto virtuálního desktopu lze ušít na míru klientovi - rozlišením, barevnou hloubkou, a řadou dalších nastavení.

    Jak xvnc získat je závislé na distribuci, někdo napíše své emerge, jiný apt-get někdo využije grafického rozhraní. Jelikož patřím mezi línější část uživatelů, použil jsem YaST2 a nainstaloval jsem přímo distribuční verze. Spojení probíhalo mezi stroji se SuSE 10.0 x86_64 a openSUSE 10.2 i386. Zprovoznění bylo překvapivě jednoduché a komunikace mezi aplikacemi bez problémů. Nejprve je třeba pomocí programu vncpasswd pod rootem vytvořit heslo pro uživatele, který se připojuje. Zde mne poněkud zklamalo, že heslo může mít maximální délku 8 znaků, ale pri zadání hesla, které mělo 5 znaků program prohlásil, že heslo je příliš krátké. Se šesti již byl spokojen. Jako druhý krok je třeba otevřít v iptables porty 5801 a výš (dle počtu virtuálních obrazovek) a 5901 a výš (taktéž). Pro otevření lze použít buď distribuční nástroj nebo můj oblíbený guarddog.


    x11vnc
    x11vnc naproti tomu umožňuje připojení k již existující fyzické obrazovce. Lze se tak připojit ke svému PC z jiného a kontrolovat jej, případně si z něj odeslat nějaká data. Jiný případem využití může být školství - pomocí x11vnc lze snadno kontrolovat děje na obrazovkách žáků z kantorského PC a dohlížet nad jejich aktivitami.

    Zprovoznění x11vnc je navlas shodné s xvnc pouze s tím rozdílem, že otevírané porty v iptables jsou 5800 5900. Oba programy je tedy možné provozovat paralelně.


    Použití
    Připojení k oběma programům probíhá stejně - buďto pomocí vncviewer < server > :< cislo_obrazovky >, nebo pomocí libovolného prohlížeče, který podporuje Javu. Do řádku pro adresu pak stačí zadat http://< server >:< port >, s porty 5800 a výš. 5800 pro obrazovku :0 a výš pro další. Aby se x11vnc spustilo s podporou http a běželo i po odpojení uživatele, je třeba jej spouštět následovně:

    x11vnc -rfbauth /root/.vnc/passwd -shared -http -forever -display :0

    Bohužel se mi nepodařilo nějakým rozumným způsobem x11vnc rozběhat pod běžným uživatelem či vyřešit nějak rozumně jeho automatické spouštění po rootem při startu systému, vypadá to tedy, žže je třeba jej spouštět ručně. Pokud se někomu podařilo tento problém vyřešit, rád toto řešení vyzkouším. :-)

    Nyní klady a zápory obou aplikací. Hlavním kladem je to, že lze jednoduchým způsobem rozchodit zpřístupnění prostředků nějakého PC jiným. Toto zpřístupnění může být ušito na míru klientům tak, aby nedošlo k problémům s jejich různými omezeními. Klientem může být jakýkoliv operační systém, na kterém funguje webový prohlížeč s Javou, což je také velice příjemné. Není tedy třeba instalovat žádný dodatečný nástroj na připojení ke vzdálenému PC.

    Záporem je fakt, že vzdálené připojení není příliš svižné. Veškeré odezvy jsou delší než kdyby se akce děly přímo na PC, na kterém člověk pracuje. To lze ale na druhou stranu očekávat a kompenzace, která vzniká využitím vyššího výpočetního výkonu druhého PC tuto nevýhodu potlačuje. Není ale problém na vzdáleném PC dosáhnout využití CPU 30% pouze spuštěním xmms, což způsobí vysoká obnovovací frekvence vizualizace. Asi největší nevýhodou (alespoň pro mne) je ale fakt, že pro velmi podobnou funkci jsou dvě aplikace, které nelze zaměnit, je tedy třeba předem vědět, kterou z nich je třeba zvolit, než se člověk pokusí VNC zprovoznit.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Anketa

    Používáte xVNC/x11vnc?
     (5 %)
     (10 %)
     (43 %)
     (43 %)
    Celkem 63 hlasů

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    michich avatar 6.3.2007 07:47 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: xVNC vs. x11vnc
    "control" a "kontrolovat" jsou falešní přátelé. "control" znamená "řídit".
    6.3.2007 07:52 pasmen | skóre: 45 | blog: glob | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: xVNC vs. x11vnc
    control ma samozrejme vice vyznamu, zalezi na kontextu. Da se prelozit, jako ridit, ale taky jako ovladat, kontrolovat apod.
    6.3.2007 09:00 hydrandt | skóre: 35 | blog: Kanál | Herzogenburg
    Rozbalit Rozbalit vše Re: xVNC vs. x11vnc
    Mno, a proč nepoužívat přímo vzdálená Xka? Na 100mbps síti nejde poznat, že nesedíte u PC, se kterým děláte.

    Konfigurace je jednoduchá, spojení Linux - Linux žádný problém, z Windows na Linux taky v pohodě - existuje několik portů xorg pro Windows...

    Jen nevím, jestli se jde nějak připojit k aktivní relaci Xek..
    I am Jack's wasted life.
    6.3.2007 09:22 fissie | skóre: 12 | blog: One little blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: xVNC vs. x11vnc
    Jen nevím, jestli se jde nějak připojit k aktivní relaci Xek..
    Ano, jde. Pomoci VNC ;-).
    6.3.2007 10:25 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: xVNC vs. x11vnc
    > Na 100mbps síti nejde poznat, že nesedíte u PC, se kterým děláte

    Jen u rozumne napsanych aplikaci. Treba takovy freecraft je i pres 100Mbps sit nehratelny.
    atan avatar 6.3.2007 12:17 atan | skóre: 21 | Liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: xVNC vs. x11vnc
    Pro pripojeni k aktivni relaci pouzivam TightVNC. Coz mi prijde jako lepsi volba nez vyse uvedene moznosti, ma lepsi kompresi.
    atan avatar 6.3.2007 15:11 atan | skóre: 21 | Liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: xVNC vs. x11vnc
    To co pouzivam je 2. metoda + tightvnc http://gentoo-wiki.com/HOWTO_TightVNC_connecting_to_current_session
    6.3.2007 13:54 Mikesh2 | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: xVNC vs. x11vnc
    Proc nezkusit protokol NX? Diky velmi dobre kompresi se da i na pomerne tenkem pripojeni dosahnout prekvapivych vysledku.

    Urcite doporucuji k prozkoumani.
    OpenMoko .. budoucnost mobilnich OS
    6.3.2007 14:12 Nes | skóre: 20 | blog: Nes
    Rozbalit Rozbalit vše Re: xVNC vs. x11vnc
    zkousel jsem se dostat primo na plochu na mem pc - co tam uz neco bezi a nepovedlo se - mam povolene 5800; 5900; vncserver :0; vncserver :5900; vncserver :5800 mam spustene a vzdy kdyz do tightvnc zadam MOJEIP:0 tak failed to conect (pritom ostatni plochy jsou ok)
    ICQ 454104749 zacatecnik v debianu 64 bit, mala znalost anglictiny
    pushkin avatar 6.3.2007 14:36 pushkin | skóre: 43 | blog: FluxBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: xVNC vs. x11vnc
    Na tu aktivni plochu je prave lepsi to x11vnc. Navic je treba spoustet prikaz pod rootem, jinak to nefunguje.
    6.3.2007 15:03 Nes | skóre: 20 | blog: Nes
    Rozbalit Rozbalit vše Re: xVNC vs. x11vnc
    ale ja myslel, ze to x11vnc je to same jako u tightvnc - ze se jen spousti s tou nulou na konci...

    Co tedy musim zadat / udelat?

    Dekuji
    ICQ 454104749 zacatecnik v debianu 64 bit, mala znalost anglictiny
    pushkin avatar 6.3.2007 15:38 pushkin | skóre: 43 | blog: FluxBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: xVNC vs. x11vnc
    nn, x11vnc je samostatna aplikace. Pro SuSE ji spravuje GURU a lze ji stahnout ftp.gwdg.de/pub/linux/misc/suser-guru/rpm/, naistalovat a pak spustit prikazem x11vnc -rfbauth /root/.vnc/passwd -shared -http -forever -display :0 a melo by vse chodit.
    6.3.2007 15:53 Nes | skóre: 20 | blog: Nes
    Rozbalit Rozbalit vše Re: xVNC vs. x11vnc
    :D :D to je prca, tak mi to funguje a ja zjistil, ze to vlastne ani nepotrebuji, protoze to stejne jsem zvykly spoustet pres tightvnc na vice plochach :D :D, ale mozna se to nekdy hodi...

    Diky !!
    ICQ 454104749 zacatecnik v debianu 64 bit, mala znalost anglictiny
    Max avatar 6.3.2007 17:40 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: xVNC vs. x11vnc
    Používám realvnc ...
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Cohen avatar 7.3.2007 22:31 Cohen | skóre: 21 | blog: Drobnosti | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: xVNC vs. x11vnc
    Celkem mi tu chybí jedna podstatná poznámka, pokud se nepletu, tak VNC spojení není šifrované. K čemu to pak je kdekoli mimo naprosto uzavřené domácí sítě?

    Osobně používám klasický X forwarding přes SSH. Na pomalých linkách by mohl být velmi dobrý řešením výše zmiňovaný NX, který je právě na pomalé připojení stavěný, navíc umí spojení šifrovat.
    OpenPGP key fingerprint: 489C 5EC8 0FD6 2BE8 9E59 B4F7 19C1 3E8C E0F5 DB61 (https://www.fi.muni.cz/~xruzick7/pgp-klic/)
    8.3.2007 08:36 Nes | skóre: 20 | blog: Nes
    Rozbalit Rozbalit vše Re: xVNC vs. x11vnc
    Nemate nejaky ceskou stranku s "recenzi" a navodem na instalaci tohoto NX? Bohuzel v angline mi to moc nepomuze a google na NX mi vyhodil uplne jine veci...

    V yastu2 jsem nasel, ze NX mam nainstalovane, ale nevim jak to spustit nebo zda to je vubec ono - pise se u toho "Proxy system pro X11"..

    (zkousel jsem v konzoli zadat nx, ale nic to neudelalo....)

    Diky !!!
    ICQ 454104749 zacatecnik v debianu 64 bit, mala znalost anglictiny
    pushkin avatar 8.3.2007 11:29 pushkin | skóre: 43 | blog: FluxBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: xVNC vs. x11vnc
    Defaultně ne, ale třeba x11vnc se da zabezpečit přidáním přepínače -ssl (viz man x11vnc), což je ovšem už věcí každého uživatele, zda to vyžaduje. Mě to při experimentování příliš netrápilo, tak jsem se domu nevěnoval.
    8.3.2007 22:07 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: xVNC vs. x11vnc
    Že spojení není šifrované neznamená, že se útočník může dostat k heslu. Konkrétné VNC používá challenge-response výměnu hesla, potencionální útočník nemá šanci heslo získat. Může maximálně "odkoukat" to, co je na obrazovce. Počítám že VNC používaji hlavne admini pro zásah, ne pro psaní supertajných dokumentů ve Wordu :-D
    10.3.2007 11:49 Nes | skóre: 20 | blog: Nes
    Rozbalit Rozbalit vše Re: xVNC vs. x11vnc
    ted se mi stalo neco spatneho - menil jsem hdd, formatoval, nakopal znovu linux, spustil (v linuxu) vncserver :3 a kdyz dam vncviewer 3, tak:

    Nes:~ # vncserver :3
    A VNC server is already running as :3
    Nes:~ # vncviewer :3
    Error: Can't open display:
    Nes:~ # vncserver :4
    New 'X' desktop is Nes:4

    Starting applications specified in /root/.vnc/xstartup
    Log file is /root/.vnc/Nes:4.log
    Nes:~ # vncviewer :4
    Error: Can't open display:
    Nes:~ # vncviewer :3

    Pritom pred tim mi to noproblemo fungovalo.... - z jineho pocitace mi to funguje pres tightvnc taky bez problemu..... Kde muze byt ten pes zakopany?

    Diky !!!!
    ICQ 454104749 zacatecnik v debianu 64 bit, mala znalost anglictiny
    14.3.2007 00:13 S.W.I.N.E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: xVNC vs. x11vnc
    Sifrovani? Snadne.

    ssh -fN -L59xx:localhost:59xx cilovy_uzivatel@cilovy_host vncviever -blablabla :xx ...

    Vyhoda VNC je jedna a zasadni - kdyz zavrete okno klienta, tak relace zije dal, stejne tak kdyz vam spadne spojeni etc. Osobne VNC beru jako takovy graficky ekvivalent bozske utilitky screen. :-)
    14.3.2007 00:14 S.W.I.N.E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: xVNC vs. x11vnc
    Volani vncviewer pochopitelne na extra radce, prehledl jsem v nahledu, ze se ztratilo zalomeni :-)
    10.3.2007 12:41 Nes | skóre: 20 | blog: Nes
    Rozbalit Rozbalit vše Re: xVNC vs. x11vnc
    doprcic, pardon, bylo to tim ze jsem to spoustel jako root
    ICQ 454104749 zacatecnik v debianu 64 bit, mala znalost anglictiny

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.