abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 04:33 | Bezpečnostní upozornění

    Byla vydána verze 0.81 telnet a ssh klienta PuTTY. Opravena je kritická bezpečnostní chyba CVE-2024-31497 obsažena ve verzích 0.68 až 0.80. Používáte-li klíč ECDSA NIST P521 a použili jste jej v PuTTY nebo Pageantu, považujte jej za kompromitovaný.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 21:44 | Komunita

    Hra MineClone2 postavena nad voxelovým herním enginem Minetest byla přejmenována na VoxeLibre.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 19:11 | IT novinky

    Společnosti Avast Software s.r.o. byla pravomocně uložena pokuta ve výši 351 milionů Kč. Tu uložil Úřad pro ochranu osobních údajů za neoprávněné zpracování osobních údajů uživatelů jejího antivirového programu Avast a jeho rozšíření internetových prohlížečů (Browser Extensions), k čemuž docházelo prokazatelně po část roku 2019.

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 15:55 | Zajímavý článek

    Bylo vydáno do češtiny přeložené číslo 714 týdeníku WeeklyOSM přinášející zprávy ze světa OpenStreetMap.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:44 | Pozvánky

    V sobotu 20. dubna lze navštívit Maker Faire Jihlava, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:44 | Zajímavý software

    Knihovna pro potlačení šumu RNNoise byla vydána ve verzi 0.2. Kvalitu potlačení lze vyzkoušet na webovém demu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:33 | Nová verze

    FRRouting (FRR) (Wikipedie), tj. softwarová sada pro směrování síťové komunikace, fork Quagga, byl vydán ve verzi 10.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 03:22 | Nová verze

    Julian Andres Klode vydal APT (Advanced Packaging Tool) ve verzích 2.9.0 a 2.9.1. Jedná se o vývojové verze nové větve APT 3.0. Vylepšuje se uživatelské rozhraní. Přidány byly barvičky. Aktuální náhledy a vývoj lze sledovat na Mastodonu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    14.4. 17:00 | Komunita

    Miguel de Icaza se na svém blogu rozepsal o vložitelných herních enginech. Kdysi slibné projekty UrhoSharp a Urho3D jsou již mrtvé. Zůstává Godot. Aktuálně vývojáři řeší Pull request #90510 s návrhem knihovny LibGodot.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    14.4. 03:44 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 5.0 linuxové distribuce Lakka, jež umožňuje transformovat podporované počítače v herní konzole. Nejnovější Lakka přichází s RetroArchem 1.17.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (59%)
     (13%)
     (2%)
     (25%)
    Celkem 389 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    HP ProCurve 2810 - VLAN - STP

    23.1.2012 12:33 | Přečteno: 3367× | plky | poslední úprava: 14.5.2013 06:46

    Jak donutit HP ProCurve 2810, aby uměly komunikovat mezi VLAN se zapntuým STP? Už se o to snažím nějakou dobu a stále se nedaří. STP mi blokuje porty na switchi u jednotlivých VLAN. Zjednodušené schema sítě zde :

    Na všech switchich je STP zapnuto. Došel jsem k tomu, že STP na hp switchich ignoruje nastavení vlan a tagování apod. a porty na switchich blokuje.

    Mám k testování HP 2810-48G a HP 2810-24G + zmíněný páteřní switch 4510G. Pokouším se tedy donutit switche, aby u nich se zapnutým STP procházelo toto aniž by došlo k blokaci ze strany STP :

    Jde to vůbec udělat? Osobně jsem na netu došel k následujícím diskusím :

    HP ProCurve: MST misbehaves
    Procurve and MST (and lack of PVST)


    A komentáře nevyznívají nijak uspokojivě :

    I am using (2810) and them not supporting a feature 'MST VLAN Enhancement'. This feature allows vlan's to be mapped to instances without having all vlan's available on all switches within a given region (something I can't do due to the ISM regulations). The higher model ProCurve's do support this feature and would work perfectly in this scenario.

    Nebo :

    As I already replied to Molina above, your comment provides a workaround for this specific situation, not a solution. I can easily design a more complex example where there is no “right root” to choose.


    Neřešil jste to už někdo? Nerad bych ztrácel ještě víc času tím, že jsem něco nepochopil a zapomněl na nějakou drobnost :-/, přecijen, nemám za sebou žádná školení a ani nikoho moudřejšího poblíž.
    Nebo nějaký jiný návrh, jak tento problém vyřešit :-/.
    Už jsem tím také nějaký ten nemalý čas zabil :-/.


    Díky
    Zdar Max

    UPDATE 24.1.2012 11:20 : přidal jsem schema s přesným popisem, jak to zkouším :

    UPDATE 24.1.2012 12:22 : upgrade fw na obou testovacích switchich na verzi "N.11.52 (Build date: 21-Sep-2011)", problém stále stejný
    UPDATE 24.1.2012 16:54 : Tak vyřešeno, děkuji za pomoc panu "Jiří Veselský". Zítra nějak sesumíruju řešení do blogu.

    SOLUTION : Takže, řešení nakonec viz níže

    Řešení je provedeno pomocí priorit (jen na portech, kterými jsou switche propojeny), ale jde to samozřejmě i pomocí path-cost. Více informací níže a hlavně v diskusi.


    Nastavení switchů :
    ProCurve Switch 2810-24G# sh config 
    
    Startup configuration:
    
    ; J9021A Configuration Editor; Created on release #N.11.52
    
    hostname "ProCurve Switch 2810-24G" 
    snmp-server community "public" Unrestricted 
    vlan 1 
       name "DEFAULT_VLAN" 
       ip address dhcp-bootp 
       no untagged 1-24 
       exit 
    vlan 10 
       name "vlan10" 
       untagged 1-12 
       ip address 192.168.1.66 255.255.255.0 
       exit 
    vlan 20 
       name "vlan20" 
       untagged 13-24 
       ip address 192.168.2.66 255.255.255.0 
       exit 
    spanning-tree
    spanning-tree config-name "mst1"
    spanning-tree config-revision 1
    spanning-tree instance 1 vlan 10
    spanning-tree instance 1 1 priority 1
    spanning-tree instance 1 13 priority 2
    spanning-tree instance 2 vlan 20
    spanning-tree instance 2 1 priority 2
    spanning-tree instance 2 13 priority 1
    password manager
    password operator
    
    
    ProCurve Switch 2810-48G# sh config
    
    Startup configuration:
    
    ; J9022A Configuration Editor; Created on release #N.11.52
    
    hostname "ProCurve Switch 2810-48G" 
    snmp-server community "public" Unrestricted 
    vlan 1 
       name "DEFAULT_VLAN" 
       ip address dhcp-bootp 
       no untagged 1-48 
       exit 
    vlan 10 
       name "vlan10" 
       untagged 1-24 
       ip address 192.168.1.10 255.255.255.0 
       exit 
    vlan 20 
       name "vlan20" 
       untagged 25-48 
       ip address 192.168.2.10 255.255.255.0 
       exit 
    spanning-tree
    spanning-tree config-name "mst1"
    spanning-tree config-revision 1
    spanning-tree instance 1 vlan 10
    spanning-tree instance 1 1 priority 1
    spanning-tree instance 1 25 priority 2
    spanning-tree instance 2 vlan 20
    spanning-tree instance 2 1 priority 2
    spanning-tree instance 2 25 priority 1
    password manager
    password operator
    

    Instance 1 :
    ProCurve Switch 2810-24G# sh spanning-tree instance 1
    
     MST Instance Information
    
      Instance ID : 1 
      Mapped VLANs : 10
      Switch Priority         : 32768
    
      Topology Change Count   : 1           
      Time Since Last Change  : 2 mins      
    
      Regional Root MAC Address : 002347-0a10c0
      Regional Root Priority    : 32768       
      Regional Root Path Cost   : 20000       
      Regional Root Port        : 1                  
      Remaining Hops            : 19          
                                                               Designated   
      Port  Type      Cost      Priority Role       State      Bridge       
      ----- --------- --------- -------- ---------- ---------- -------------
      1     100/1000T 20000     16       Root       Forwarding 002347-0a10c0
      13    100/1000T 20000     32       Alternate  Blocking   002347-0a10c0
    
    
    
    ProCurve Switch 2810-48G# sh spanning-tree instance 1
    
     MST Instance Information
    
      Instance ID : 1 
      Mapped VLANs : 10
      Switch Priority         : 32768
    
      Topology Change Count   : 6           
      Time Since Last Change  : 12 secs     
    
      Regional Root MAC Address : 002347-0a10c0
      Regional Root Priority    : 32768       
      Regional Root Path Cost   : 0           
      Regional Root Port        : This switch is root
      Remaining Hops            : 20          
                                                               Designated   
      Port  Type      Cost      Priority Role       State      Bridge       
      ----- --------- --------- -------- ---------- ---------- -------------
      1     100/1000T 20000     16       Designated Forwarding 002347-0a10c0
      25    100/1000T 20000     32       Designated Forwarding 002347-0a10c0
    

    Instance 2 :
    ProCurve Switch 2810-24G# sh spanning-tree instance 2
    
     MST Instance Information
    
      Instance ID : 2 
      Mapped VLANs : 20
      Switch Priority         : 32768
    
      Topology Change Count   : 2           
      Time Since Last Change  : 2 mins      
    
      Regional Root MAC Address : 002347-0a10c0
      Regional Root Priority    : 32768       
      Regional Root Path Cost   : 20000       
      Regional Root Port        : 13                 
      Remaining Hops            : 19          
                                                               Designated   
      Port  Type      Cost      Priority Role       State      Bridge       
      ----- --------- --------- -------- ---------- ---------- -------------
      1     100/1000T 20000     32       Alternate  Blocking   002347-0a10c0
      13    100/1000T 20000     16       Root       Forwarding 002347-0a10c0
     
    
    
    ProCurve Switch 2810-48G# sh spanning-tree instance 2
    
     MST Instance Information
    
      Instance ID : 2 
      Mapped VLANs : 20
      Switch Priority         : 32768
    
      Topology Change Count   : 6           
      Time Since Last Change  : 2 mins      
    
      Regional Root MAC Address : 002347-0a10c0
      Regional Root Priority    : 32768       
      Regional Root Path Cost   : 0           
      Regional Root Port        : This switch is root
      Remaining Hops            : 20          
                                                               Designated   
      Port  Type      Cost      Priority Role       State      Bridge       
      ----- --------- --------- -------- ---------- ---------- -------------
      1     100/1000T 20000     32       Designated Forwarding 002347-0a10c0
      25    100/1000T 20000     16       Designated Forwarding 002347-0a10c0
    

    Dále vše o STP, cisco verzi PVLAN apod. je krásně popsáno zde : www.samuraj-cz.com : Cisco IOS 9 - Spanning Tree Protocol
    Tento článek samozřejmě znám už hodně dlouho, ale některé věci jsem zřejmě nechápal tak, jak bych měl.

    A jedna věc na závěr, možná řízení prioritama nepoužiji. Pokud se totiž takto kabelově nepotkají HP ProCurve na síti, tak tento problém nevznikne, samozřejmě ještě za předpokladu, že bude vhodně nastaven páteřní switch, kam vede veškerý provoz.

    UPDATE : nastavení MSTP bude nutnost, je to lepší, než spoléhat na něco, co funguje jen proto, že to různými konstelacemi funguje.
    UPDATE2 : nakonec jsem od priorit upustil a postavil si cestičku pomocí path-cost, jelikož ty mají před prioritama přednost a tak někde priority nemusí fungovat tak, jak bychom chtěli        

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    23.1.2012 14:10 sigma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP ProCurve 2810 - VLAN - STP
    Neřeší tenhle problém "IEEE 802.1s Multiple Spanning Trees"? Ty 2810 by to měly umět. Funguje to tak, že pro každou VLAN jde definovat samostatnou instanci STP, a blokování není na úrovni celých portů, ale jednotlivých VLAN.

    http://h40060.www4.hp.com/procurve/uk/en/pdfs/application-notes/How_to_configure_Multiple_Spanning-tree_(MSTP)_Configuration_note_Sept_08_EMEA_Eng_A4.pdf

    V tom 1. schématu je mi divné, proč nepoužíváte na těch propojích mezi switchi tagged VLAN. Tím by se problém minimálně obešel při zachování funkce STP stejně, jako se chová teď.
    Max avatar 23.1.2012 15:18 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP ProCurve 2810 - VLAN - STP
    Toto howto znám, k tomu jsem se také dostal, ovšem tam spíš popisují, jak vytvořit redundantní spoj (MSTP port blokuje a když jedna lajna padne, tak MSTP port zase odblokuje). Jinak zkouším rozchodit schema č. 2 takto :
    Zkouška takto :
    ProCurve Switch 2810-48G# configure
    ProCurve Switch 2810-48G(config)# spanning-tree
    ProCurve Switch 2810-48G(config)# sh span
    
     Multiple Spanning Tree (MST) Information
    
      STP Enabled   : Yes
      Force Version : MSTP-operation
      IST Mapped VLANs : 1
                                                                                  
      Switch MAC Address : 002347-0a10c0
      Switch Priority    : 32768
      Max Age  : 20
      Max Hops : 20
      Forward Delay : 15
    
      Topology Change Count  : 1           
      Time Since Last Change : 2 secs      
    
      CST Root MAC Address : 002347-0a10c0
      CST Root Priority    : 32768       
      CST Root Path Cost   : 0           
      CST Root Port        : This switch is root
    
      IST Regional Root MAC Address : 002347-0a10c0
      IST Regional Root Priority    : 32768       
      IST Regional Root Path Cost   : 0           
      IST Remaining Hops            : 20          
    
      Root Guard Ports : 
      TCN Guard Ports  : 
      Protected Ports :                                                          
      Filtered Ports :
    
    ProCurve Switch 2810-48G(config)# sh spanning-tree mst-config 
    
     MST Configuration Identifier Information
    
      MST Configuration Name : 0023470a10c0                    
      MST Configuration Revision : 0    
      MST Configuration Digest : 0xAC36177F50283CD4B83821D8AB26DE62
    
      IST Mapped VLANs : 1
                                                                                  
      Instance ID Mapped VLANs
    
    
    ProCurve Switch 2810-48G(config)# vlan 1 untagged 1-24
    ProCurve Switch 2810-48G(config)# vlan 2 untagged 25-48
    
    ProCurve Switch 2810-48G(config)# spanning-tree instance 1 vlan 1
    ProCurve Switch 2810-48G(config)# spanning-tree instance 2 vlan 2
    
    ProCurve Switch 2810-48G(config)# sh spanning-tree mst-config
    
     MST Configuration Identifier Information
    
      MST Configuration Name : 0023470a10c0                    
      MST Configuration Revision : 0    
      MST Configuration Digest : 0x2A5477095C475F332A69C797B32CD60A
    
      IST Mapped VLANs : 
                                                                                  
      Instance ID Mapped VLANs                                             
      ----------- ---------------------------------------------------------
      1           1                                                        
      2           2
    
    
    
    ProCurve Switch 2810-48G(config)# wr m
    
    
    ProCurve Switch 2810-48G# configure
    ProCurve Switch 2810-24G(config)# vlan 1 untagged 1-12
    ProCurve Switch 2810-24G(config)# vlan 2 untagged 13-24
    
    ProCurve Switch 2810-24G(config)# spanning-tree instance 1 vlan 1
    ProCurve Switch 2810-24G(config)# spanning-tree instance 2 vlan 2
    
    ProCurve Switch 2810-24G(config)# sh spanning-tree mst-config
    
     MST Configuration Identifier Information
    
      MST Configuration Name : c091345020c0                    
      MST Configuration Revision : 0    
      MST Configuration Digest : 0x2A5477095C475F332A69C797B32CD60A
    
      IST Mapped VLANs : 3-4094
      Instance ID Mapped VLANs                                             
      ----------- ---------------------------------------------------------
      1           1
      2           2
    
    Nejde, STP blokuje port, zkusim priority :
    ProCurve Switch 2810-48G(config)# spanning-tree priority 1
    ProCurve Switch 2810-48G(config)# spanning-tree instance 1 priority 1
    ProCurve Switch 2810-48G(config)# spanning-tree instance 2 priority 2
    
    
    ProCurve Switch 2810-24G(config)# spanning-tree priority 2
    ProCurve Switch 2810-24G(config)# spanning-tree instance 1 priority 1
    ProCurve Switch 2810-24G(config)# spanning-tree instance 2 priority 2
    
    stale je port 13 blokovan STP
    Zkusim prehodit priority :
    ProCurve Switch 2810-24G(config)# spanning-tree instance 1 priority 2
    ProCurve Switch 2810-24G(config)# spanning-tree instance 2 priority 1
    
    stale je port 13 blokovan STP
    ProCurve Switch 2810-24G(config)# sh spanning-tree
    Multiple Spanning Tree (MST) Information
    
      STP Enabled   : Yes
      Force Version : MSTP-operation
      IST Mapped VLANs : 3-4094
      Switch MAC Address : c09134-5020c0
      Switch Priority    : 8192 
      Max Age  : 20
      Max Hops : 20
      Forward Delay : 15
    
      Topology Change Count  : 9           
      Time Since Last Change : 11 mins     
    
      CST Root MAC Address : 002347-0a10c0
      CST Root Priority    : 4096        
      CST Root Path Cost   : 20000       
      CST Root Port        : 1                  
    
      IST Regional Root MAC Address : c09134-5020c0
      IST Regional Root Priority    : 8192        
      IST Regional Root Path Cost   : 0           
      IST Remaining Hops            : 20          
    
      Root Guard Ports : 
      TCN Guard Ports  : 
      Protected Ports :                                                          
      Filtered Ports : 
    
    
                     |           Prio             | Designated    Hello         
      Port  Type      | Cost      rity  State      | Bridge        Time  PtP Edge
      ----- --------- + --------- ----- ---------- + ------------- ----- --- ----
      1     100/1000T | 20000     128   Forwarding | 002347-0a10c0 2     Yes No  
      2     100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      3     100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      4     100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      5     100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      6     100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      7     100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      8     100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      9     100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      10    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      11    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      12    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      13    100/1000T | 20000     128   Blocking   | 002347-0a10c0 2     Yes No  
      14    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      15    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      16    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      17    100/1000T | 20000     128   Forwarding | c09134-5020c0 2     Yes Yes 
      18    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      19    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      20    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      21    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      22    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      23    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      24    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
    
    
    ProCurve Switch 2810-48G(config)# sh spanning-tree
    
     Multiple Spanning Tree (MST) Information
    
      STP Enabled   : Yes
      Force Version : MSTP-operation
      IST Mapped VLANs : 
                                                                                  
      Switch MAC Address : 002347-0a10c0
      Switch Priority    : 4096 
      Max Age  : 20
      Max Hops : 20
      Forward Delay : 15
    
      Topology Change Count  : 17          
      Time Since Last Change : 18 secs     
    
      CST Root MAC Address : 002347-0a10c0
      CST Root Priority    : 4096        
      CST Root Path Cost   : 0           
      CST Root Port        : This switch is root
    
      IST Regional Root MAC Address : 002347-0a10c0
      IST Regional Root Priority    : 4096        
      IST Regional Root Path Cost   : 0           
      IST Remaining Hops            : 20          
    
      Root Guard Ports : 
      TCN Guard Ports  : 
      Protected Ports :                                                          
      Filtered Ports :                                                          
    
                      |           Prio             | Designated    Hello         
      Port  Type      | Cost      rity  State      | Bridge        Time  PtP Edge
      ----- --------- + --------- ----- ---------- + ------------- ----- --- ----
      1     100/1000T | 20000     128   Forwarding | 002347-0a10c0 2     Yes No  
      2     100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      3     100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      4     100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      5     100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      6     100/1000T | 200000    128   Forwarding | 002347-0a10c0 2     Yes Yes 
      7     100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      8     100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      9     100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      10    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      11    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      12    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      13    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      14    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      15    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      16    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      17    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      18    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      19    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      20    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      21    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      22    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      23    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      24    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      25    100/1000T | 20000     128   Forwarding | 002347-0a10c0 2     Yes No  
      26    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      27    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      28    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      29    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      30    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      31    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      32    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      33    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      34    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      35    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      36    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      37    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      38    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      39    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      40    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      41    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      42    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      43    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      44    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      45    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      46    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      47    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      48    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
    
    Zkusim otagovat porty, kterymi propojuji vlany :
    ProCurve Switch 2810-48G(config)# vlan 1 tagged 1
    ProCurve Switch 2810-48G(config)# vlan 2 tagged 25
    ProCurve Switch 2810-48G(config)# sh vlans 
    
     Status and Counters - VLAN Information
    
      Maximum VLANs to support : 8                    
      Primary VLAN : DEFAULT_VLAN
      Management VLAN :             
    
      802.1Q VLAN ID Name         Status       Voice Jumbo
      -------------- ------------ ------------ ----- -----
      1              DEFAULT_VLAN Port-based   No    No   
      2              VLAN2        Port-based   No    No
    
    
    
    ProCurve Switch 2810-24G(config)# sh vlan 1 tagged 1
    ProCurve Switch 2810-24G(config)# vlan 2 tagged 13
    ProCurve Switch 2810-24G(config)# sh vlans
    
     Status and Counters - VLAN Information
    
      Maximum VLANs to support : 8                    
      Primary VLAN : DEFAULT_VLAN
      Management VLAN :             
    
      802.1Q VLAN ID Name         Status       Voice Jumbo
      -------------- ------------ ------------ ----- -----
      1              DEFAULT_VLAN Port-based   No    No   
      2              VLAN2        Port-based   No    No
    
    V tomto jsem samozřejmě nováček, takže určitě dělám něco špatně, ale nevím co :-/.
    Díky
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    23.1.2012 16:13 alkoholik | skóre: 40 | blog: Alkoholik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP ProCurve 2810 - VLAN - STP
    Jestli je pravda, ze "(2810) and them not supporting a feature 'MST VLAN Enhancement'", tak mas proste smolika.
    Nejdriv se proreze pres STP strom a az pak se bere ohled na VLANy.
    Max avatar 23.1.2012 16:19 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP ProCurve 2810 - VLAN - STP
    To se řeší v těch dvou odkazech. Že tagování, vlany apod. nemají na STP vliv. Někdo tam popisoval, že se to dá obejít prioritama na jednotlivých instancích a definování root bridge u STP, ale to se mi nedaří :-/. Ještě si zkusím pohrát s path-cost hodnotama, ale nevím, nevím :-/.
    Navíc definice root bridge není také úplně ideální :-/.
    A STP musí být samozřejmě zaplé, páč občasným loopům se nevyhneme :(.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    23.1.2012 22:52 ludvik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP ProCurve 2810 - VLAN - STP
    Jo, spanning-tree (802.1d,w) je portová věc. Pokud potřebuješ poslat něco někudy jinudy, tak na to jsou parametry COST případně PRIORITY. Provoz jde tudy, kudy má k root bridge nejnižší cost (případně nejnižší prioritu - číslo - pokud to vyjde stejně).

    Ten nejlepší switch (myšleno výkonově na CPU, případně z hlediska pozice v topologii) je vhodné učinit root bridgem ručně. Tedy mu dát nejnižší Bridge ID (4096).

    Ten tvůj druhý obrázek bych spíš viděl na využití port trunkingu (bonding, lacp). Pak to pojede oběma portama (budou nastavené stejně) a bude to bezpečné z pohledu výpadku jedné z linek.

    Pro spanning-tree, kde si potřebuješ pohrát s cestami různých VLAN musíš použít 802.1s (neboli multiple spanning-tree). Pak má každá vlan (resp jejich skupina) svoji vlastní konfiguraci - tedy třeba cost, priority a bridge id. A jsi schopný to nadefinovat tak, že např. vlan 11 jede po levé straně tvého obrázku, 22 po pravé. Takže využité budou oba kabely. A pokud obě cesty budou znát obě vlany, bude to i odolné proti výpadku.
    24.1.2012 08:20 alkoholik | skóre: 40 | blog: Alkoholik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP ProCurve 2810 - VLAN - STP
    On tohle vi. Nachape, proc to na HP nefunguje.
    Podle tech diskuzi to vypada na obrovskou chybu ze strany HP.
    Max avatar 24.1.2012 11:13 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP ProCurve 2810 - VLAN - STP
    Přidal jsem další schema, jak to zkouším, viz obrázek : Procurve-2810-VLAN-STP-nastaveni-01.png
    Jen nevím, zda to dělám dobře :-/. Port i tak byl blokován :
    ProCurve Switch 2810-24G(config)# sh spanning-tree 
    
     Multiple Spanning Tree (MST) Information
    
      STP Enabled   : Yes
      Force Version : MSTP-operation
      IST Mapped VLANs : 3-4094
      Switch MAC Address : c09134-5020c0
      Switch Priority    : 4096 
      Max Age  : 20
      Max Hops : 20
      Forward Delay : 15
    
      Topology Change Count  : 1           
      Time Since Last Change : 12 mins     
    
      CST Root MAC Address : 002347-0a10c0
      CST Root Priority    : 0           
      CST Root Path Cost   : 0           
      CST Root Port        : 1                  
    
      IST Regional Root MAC Address : 002347-0a10c0
      IST Regional Root Priority    : 0           
      IST Regional Root Path Cost   : 20000       
      IST Remaining Hops            : 19          
    
      Root Guard Ports : 
      TCN Guard Ports  : 
      Protected Ports :                                                          
      Filtered Ports :                                                          
    
                      |           Prio             | Designated    Hello         
      Port  Type      | Cost      rity  State      | Bridge        Time  PtP Edge
      ----- --------- + --------- ----- ---------- + ------------- ----- --- ----
      1     100/1000T | 20000     128   Forwarding | 002347-0a10c0 2     Yes No  
      2     100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      3     100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      4     100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      5     100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      6     100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      7     100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      8     100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      9     100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      10    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      11    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      12    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      13    100/1000T | 20000     128   Blocking   | 002347-0a10c0 2     Yes No  
      14    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      15    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      16    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      17    100/1000T | 20000     128   Forwarding | c09134-5020c0 2     Yes Yes 
      18    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      19    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      20    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      21    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      22    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      23    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      24    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
    
    ProCurve Switch 2810-48G# sh spanning-tree 
    
     Multiple Spanning Tree (MST) Information
    
      STP Enabled   : Yes
      Force Version : MSTP-operation
      IST Mapped VLANs : 
                                                                                  
      Switch MAC Address : 002347-0a10c0
      Switch Priority    : 0    
      Max Age  : 20
      Max Hops : 20
      Forward Delay : 15
    
      Topology Change Count  : 3           
      Time Since Last Change : 3 mins      
    
      CST Root MAC Address : 002347-0a10c0
      CST Root Priority    : 0           
      CST Root Path Cost   : 0           
      CST Root Port        : This switch is root
    
      IST Regional Root MAC Address : 002347-0a10c0
      IST Regional Root Priority    : 0           
      IST Regional Root Path Cost   : 0           
      IST Remaining Hops            : 20          
    
      Root Guard Ports : 
      TCN Guard Ports  : 
      Protected Ports :                                                          
      Filtered Ports :                                                          
    
                      |           Prio             | Designated    Hello         
      Port  Type      | Cost      rity  State      | Bridge        Time  PtP Edge
      ----- --------- + --------- ----- ---------- + ------------- ----- --- ----
      1     100/1000T | 20000     128   Forwarding | 002347-0a10c0 2     Yes No  
      2     100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      3     100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      4     100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      5     100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      6     100/1000T | 200000    128   Forwarding | 002347-0a10c0 2     Yes Yes 
      7     100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      8     100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      9     100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      10    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      11    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      12    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      13    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      14    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      15    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      16    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      17    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      18    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      19    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      20    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      21    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      22    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      23    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      24    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      25    100/1000T | 20000     128   Forwarding | 002347-0a10c0 2     Yes No  
      26    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      27    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      28    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      29    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      30    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      31    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      32    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      33    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      34    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      35    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      36    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      37    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      38    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      39    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      40    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      41    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      42    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      43    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      44    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      45    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      46    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      47    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
      48    100/1000T | Auto      128   Disabled   |
    
    Zkusil jsem ještě upravit path-cost, nejdříve pokus první :
    spanning-tree instance ist 1-12 path-cost 3000
    spanning-tree instance ist 1-24 path-cost 3000
    
    Ten nepomohl, tak jsem zkusil ještě přidat :
    spanning-tree 1-12 path-cost 3000
    spanning-tree 1-24 path-cost 3000
    
    ale taktéž nic.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Max avatar 24.1.2012 12:29 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP ProCurve 2810 - VLAN - STP
    Jinak Trunk/Lacp znám, ale snažím se nasimulovat chování VLAN na těchto dvou switchích za předpokladu, že ten provoz chci táhnout dvěmi rozdílnými cestami - kabely.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Max avatar 23.1.2012 16:24 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP ProCurve 2810 - VLAN - STP
    Jinak, nešlo by toto pořešit jen na tom páteřním switchi 4510G? Nějakým vhodným nastavením? Páč dřív místo něj bylo cisco (našeho ISP), sice trochu jiné zapojení sítě (princip 4 segmentů byl stejný), ale VLANy jsem už tehdy používal a jelo to.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    23.1.2012 16:29 sigma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP ProCurve 2810 - VLAN - STP
    Jestli se to STP chová takhle, tak bych jako nejjednodušší řešení viděl propoje mezi všemi switchi nastavit tak, že na nich budou všechny VLAN jako tagged. Tak bych to nakonec udělal vždycky, protože to poskytne vyšší úroveň redundance při výpadku některé linky (porušený kabel, spálený port).

    Na tom prvním schématu by ty "port block" zůstaly na stejných místech, ale ničemu by to nevadilo. Ta "růžová" VLAN na úplně horním switchi by měla konektivitu srz ty dva "modré" switche. Všechy porty na té 4510G by byly nastavené stejně - se všemi VLAN jako tagged + obvykle se nechává untagged VLAN1 pro management síť (ta je pak oddělena od provozních toků).
    Max avatar 24.1.2012 07:02 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP ProCurve 2810 - VLAN - STP
    Díky, ale zrovna ta růžová VLAN je ve vzdálené lokalitě, kam vede 3x 100Mbit optika. 1x100Mbit chci pro klienty (modrý switche) a 2x100Mbit pro replikace serverů (růžová lajna), repliky tu linku zabijí, takže to musí být oddělené.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    23.1.2012 16:44 alkoholik | skóre: 40 | blog: Alkoholik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP ProCurve 2810 - VLAN - STP
    Kecam, tu ficuru jsem spatne pochopil.
    23.1.2012 17:08 coques | skóre: 21 | blog: FailSystem
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP ProCurve 2810 - VLAN - STP
    A jak teda vyzera ten tvoj konfig?
    Polívčička byla..
    Max avatar 24.1.2012 11:16 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP ProCurve 2810 - VLAN - STP
    Viz nově přidaný obrázek : Procurve-2810-VLAN-STP-nastaveni-01.png
    výpis nastavení obou switchů viz :
    ProCurve Switch 2810-24G(config)# sh config 
    
    Startup configuration:
    
    ; J9021A Configuration Editor; Created on release #N.11.25
    
    hostname "ProCurve Switch 2810-24G" 
    snmp-server community "public" Unrestricted 
    vlan 1 
       name "VLAN1" 
       untagged 1-12 
       ip address 192.168.1.66 255.255.255.0 
       no untagged 13-24 
       exit 
    vlan 2 
       name "VLAN2" 
       untagged 13-24 
       ip address 192.168.3.66 255.255.255.0 
       exit 
    spanning-tree
    spanning-tree config-name "mst1"
    spanning-tree config-revision 1
    spanning-tree instance 1 vlan 1
    spanning-tree instance 1 priority 0
    spanning-tree instance 2 vlan 2
    spanning-tree instance 2 priority 1
    spanning-tree priority 1
    password manager
    password operator
    
    
    ProCurve Switch 2810-48G(config)# sh config
    Startup configuration:
    
    ; J9022A Configuration Editor; Created on release #N.11.06
    
    hostname "ProCurve Switch 2810-48G" 
    snmp-server community "public" Unrestricted 
    vlan 1 
       name "VLAN1" 
       untagged 1-24 
       ip address 192.168.1.10 255.255.255.0 
       no untagged 25-48 
       exit 
    vlan 2 
       name "VLAN2" 
       untagged 25-48 
       ip address 192.168.3.10 255.255.255.0 
       exit 
    spanning-tree
    spanning-tree config-name "mst1"
    spanning-tree config-revision 1
    spanning-tree instance 1 vlan 1
    spanning-tree instance 1 priority 0
    spanning-tree instance 2 vlan 2
    spanning-tree instance 2 priority 1
    spanning-tree priority 0
    password manager
    password operator
    
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Max avatar 24.1.2012 11:39 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP ProCurve 2810 - VLAN - STP
    Ještě zkouším upgrade firmware, v changelogu jsou zajímavé opravy, takže zkusím u obou switchů upgrade na "N.11.52 (Build date: 21-Sep-2011)"
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Max avatar 24.1.2012 12:22 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: HP ProCurve 2810 - VLAN - STP
    Tak nic, na obou switchich jsem provedl upgrade firmware a stále stejná situace.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    24.1.2012 13:55 Jiří Veselský | skóre: 30 | blog: Jirkovo | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše A jste si jistý, že to opravdu nefunguje?

    Zkusil jsem to s ProKurvou 2610 a 2910, které se mi tady válejí, a mně to funguje. Oproti vaší konfiguraci tam je jediný rozdíl, nepoužívám VLAN 1, protože VLAN 1 je zlý a opravdu byste ho používat neměl. Mám tam 10 a 20. (A switche mám propojeny porty 1 a 2, protože jsou nejblíž a nemusel jsem tak moc natahovat ruku.) Relevantní konfigurace vypadá (na obou switchích identicky) takto:

    vlan 10
       name "VLAN10"
       untagged 1
       no ip address
       exit
    vlan 20
       name "VLAN20"
       untagged 2
       no ip address
       exit
    spanning-tree
    spanning-tree config-name "test"
    spanning-tree config-revision 1
    spanning-tree instance 1 vlan 10
    spanning-tree instance 1 1 priority 1
    spanning-tree instance 1 2 priority 2
    spanning-tree instance 2 vlan 20
    spanning-tree instance 2 1 priority 2
    spanning-tree instance 2 2 priority 1
    

    A teď k té zradě.

    switch1# sh spanning-tree
    ...
     IST Mapped VLANs : 1-9,11-19,21-4094
    ...
                      |           Prio             | Designated    Hello
      Port  Type      | Cost      rity  State      | Bridge        Time  PtP Edge
      ----- --------- + --------- ----- ---------- + ------------- ----- --- ----
      1     100/1000T | 200000    128   Forwarding | 002347-2fe780 2     Yes No
      2     100/1000T | 200000    128   Blocking   | 002347-2fe780 2     Yes No
    ...
    

    Zdánlivě je to špatně, že? Ovšem to proto, že se díváte na chování (defaultní) instance 0 (ta pokrývá všechny jinam nenakonfigurované VLANy, jak napovídá ten řádek, co jsem nechal). Ale zkusme

    switch1# sh spanning-tree instance 1
    ...
      Instance ID : 1
      Mapped VLANs : 10
    ...
                                                               Designated
      Port  Type      Cost      Priority Role       State      Bridge
      ----- --------- --------- -------- ---------- ---------- -------------
      1     100/1000T 200000    16       Root       Forwarding 002347-2fe780
      2     100/1000T 200000    32       Alternate  Blocking   002347-2fe780
    ...
    switch1# show spanning-tree instance 2
    ...
      Instance ID : 2
      Mapped VLANs : 20
    ...
                                                               Designated
      Port  Type      Cost      Priority Role       State      Bridge
      ----- --------- --------- -------- ---------- ---------- -------------
      1     100/1000T 200000    32       Alternate  Blocking   002347-2fe780
      2     100/1000T 200000    16       Root       Forwarding 002347-2fe780
    

    :-)

    24.1.2012 14:59 Jiří Veselský | skóre: 30 | blog: Jirkovo | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: A jste si jistý, že to opravdu nefunguje?

    A ještě se doplním o tři poznámky, o nichž jsem si vědom, že nejsou nutně relevantní pro vaši situaci, ale obecně se k tomuto tématu hodí.

    Jak už říkal někdo výše, pokud by topologie skutečně propojovala dva switche tak jak to testujeme (a pokud byste neměl specifickou potřebu tahat jeden druh provozu jedním portem a druhý druh provozu druhým portem), tak by bylo rozumné nakonfigurovat nad těmi dvěma porty LACP trunk (a.k.a. portchannel) a posílat portchannelem obě ty VLANy tagovaně, tím získáte jednak větší celkovou propustnost pro ty provozy a druhák samozřejmě redundanci v případě, že jeden z těch propojů zdechne.

    I v té konfiguraci, kterou tady teď máme, můžete nastavit oba ty propojovací porty jako tagged pro obě ty VLANy. MSTP bude i nadále fungovat správně (tedy jedna VLANa poteče jedním portem, druhá druhým), nicméně pokud jeden propoj zdechne, potečou obě dvě tím zbývajícím. To je něco, co byste určitě nastavit měl (je-li to samozřejmě možné s ohledem na celkovou topologii), protože tím získáváte redundanci zcela zadarmo a bez jakýchkoliv nežádoucích efektů.

    A konečně, pokud takto nakonfigurované dva switche připojíte k dalším switchům (bez identicky nakonfigurovaného STP), bude se spanning-tree chovat trochu "divně". Tedy, bude se chovat přesně definovaným způsobem, ale ten může být na první i druhý pohled nejasný a na omak nežádoucí. Všeobecně není dobrý nápad propojovat L2 zařízení s nekompatibilně nakonfigurovaným STP, tedy pokud nejste masochista. Takže doporučení je buď i na všech ostatních switchích nastavit MSTP stejně (tedy stejné config-name, config-revision, a stejný mapping VLAN do instancí), anebo na hraničních portech mezi těmi nekompatibilně nastavenými switchi zakázat STP úplně (spanning-tree ethernet N bpdu-filter). Obojí má samozřejmě své výhody i nevýhody, to druhé řešení vyžaduje, aby člověk před jeho aplikací použil mozek (pokud nechce skončit se zasmyčkovanou sítí).

    Max avatar 24.1.2012 15:41 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: A jste si jistý, že to opravdu nefunguje?
    Nefunguje a vám by to také fungovat nemělo, když máte vždy na jedné straně jeden z portů zablokovaný. Nastavil jsem takto :

    Konfigurace switchů :
    1) Původně jsem měl nastavení priorit stejné u obou switchů, teď jsem jí obrátil podle vás.
    2) Jinak já nastavuji prioritu na instanci, vy na porty v konkrétní instanci, v tom je další rozdíl.
    3) kabelem propojuji vlan10 port 1 a 1, vlan20 port 13 a 25
    ProCurve Switch 2810-24G(config)# sh config 
    
    Startup configuration:
    
    ; J9021A Configuration Editor; Created on release #N.11.52
    
    hostname "ProCurve Switch 2810-24G" 
    snmp-server community "public" Unrestricted 
    vlan 1 
       name "DEFAULT_VLAN" 
       ip address dhcp-bootp 
       no untagged 1-24 
       exit 
    vlan 10 
       name "vlan10" 
       untagged 1-12 
       ip address 192.168.1.66 255.255.255.0 
       exit 
    vlan 20 
       name "vlan20" 
       untagged 13-24 
       ip address 192.168.3.66 255.255.255.0 
       exit 
    spanning-tree
    spanning-tree config-name "mst1"
    spanning-tree config-revision 1
    spanning-tree instance 1 vlan 10
    spanning-tree instance 1 priority 2
    spanning-tree instance 2 vlan 20
    spanning-tree instance 2 priority 1
    spanning-tree priority 2
    password manager
    password operator
    
    
    ProCurve Switch 2810-48G(config)# sh config 
    
    Startup configuration:
    
    ; J9022A Configuration Editor; Created on release #N.11.52
    
    hostname "ProCurve Switch 2810-48G" 
    snmp-server community "public" Unrestricted 
    vlan 1 
       name "DEFAULT_VLAN" 
       ip address dhcp-bootp 
       no untagged 1-48 
       exit 
    vlan 10 
       name "vlan10" 
       untagged 1-24 
       ip address 192.168.1.10 255.255.255.0 
       exit 
    vlan 20 
       name "vlan20" 
       untagged 25-48 
       ip address 192.168.3.10 255.255.255.0 
       exit 
    spanning-tree
    spanning-tree config-name "mst1"
    spanning-tree config-revision 1
    spanning-tree instance 1 vlan 10
    spanning-tree instance 1 priority 1
    spanning-tree instance 2 vlan 20
    spanning-tree instance 2 priority 2
    spanning-tree priority 1
    password manager
    password operator
    
    Výpis instance 1
    ProCurve Switch 2810-24G(config)# sh spanning-tree instance 1
    
     MST Instance Information
    
      Instance ID : 1 
      Mapped VLANs : 10
      Switch Priority         : 8192 
    
      Topology Change Count   : 1           
      Time Since Last Change  : 5 mins      
    
      Regional Root MAC Address : 002347-0a10c0
      Regional Root Priority    : 4096        
      Regional Root Path Cost   : 20000       
      Regional Root Port        : 1                  
      Remaining Hops            : 19          
                                                               Designated   
      Port  Type      Cost      Priority Role       State      Bridge       
      ----- --------- --------- -------- ---------- ---------- -------------
      1     100/1000T 20000     128      Root       Forwarding 002347-0a10c0
      5     100/1000T 200000    128      Designated Forwarding c09134-5020c0
      13    100/1000T 20000     128      Alternate  Blocking   002347-0a10c0
    
    
    
    ProCurve Switch 2810-48G(config)# sh spanning-tree instance 1
    
     MST Instance Information
    
      Instance ID : 1 
      Mapped VLANs : 10
      Switch Priority         : 4096 
    
      Topology Change Count   : 3           
      Time Since Last Change  : 4 mins      
    
      Regional Root MAC Address : 002347-0a10c0
      Regional Root Priority    : 4096        
      Regional Root Path Cost   : 0           
      Regional Root Port        : This switch is root
      Remaining Hops            : 20          
                                                               Designated   
      Port  Type      Cost      Priority Role       State      Bridge       
      ----- --------- --------- -------- ---------- ---------- -------------
      1     100/1000T 20000     128      Designated Forwarding 002347-0a10c0
      25    100/1000T 20000     128      Designated Forwarding 002347-0a10c0
      29    100/1000T 20000     128      Designated Forwarding 002347-0a10c0
    
    Instance 2
    ProCurve Switch 2810-24G(config)# sh spanning-tree instance 2
    
     MST Instance Information
    
      Instance ID : 2 
      Mapped VLANs : 20
      Switch Priority         : 4096 
    
      Topology Change Count   : 3           
      Time Since Last Change  : 5 mins      
    
      Regional Root MAC Address : c09134-5020c0
      Regional Root Priority    : 4096        
      Regional Root Path Cost   : 0           
      Regional Root Port        : This switch is root
      Remaining Hops            : 20          
                                                               Designated   
      Port  Type      Cost      Priority Role       State      Bridge       
      ----- --------- --------- -------- ---------- ---------- -------------
      1     100/1000T 20000     128      Designated Forwarding c09134-5020c0
      5     100/1000T 200000    128      Designated Forwarding c09134-5020c0
      13    100/1000T 20000     128      Designated Forwarding c09134-5020c0
    
    
    
    ProCurve Switch 2810-48G(config)# sh spanning-tree instance 2
    
     MST Instance Information
    
      Instance ID : 2 
      Mapped VLANs : 20
      Switch Priority         : 8192 
    
      Topology Change Count   : 1           
      Time Since Last Change  : 7 mins      
    
      Regional Root MAC Address : c09134-5020c0
      Regional Root Priority    : 4096        
      Regional Root Path Cost   : 20000       
      Regional Root Port        : 1                  
      Remaining Hops            : 19          
                                                               Designated   
      Port  Type      Cost      Priority Role       State      Bridge       
      ----- --------- --------- -------- ---------- ---------- -------------
      1     100/1000T 20000     128      Root       Forwarding c09134-5020c0
      25    100/1000T 20000     128      Alternate  Blocking   c09134-5020c0
      29    100/1000T 20000     128      Designated Forwarding 002347-0a10c0
    
    Nebo je někde ještě nějaká chybka?
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Max avatar 24.1.2012 16:01 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: A jste si jistý, že to opravdu nefunguje?
    Beru zpět, s tím, že by vám to nemělo fungovat. Jen jsem blbě koukal :). Zkusím ještě nějaké věci, někde dělám blbost :-/
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    24.1.2012 16:02 Jiří Veselský | skóre: 30 | blog: Jirkovo | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: A jste si jistý, že to opravdu nefunguje?

    No ale mně to fakticky funguje... Každopádně, když se dívám na to, co vám hlásí switche...

    V instanci 1 máte na prvním switchi port 1 forwarding, port 13 blocking. Na druhém jsou 1 a 25 forwarding (druhý switch je tedy root.) Traffic instance 1 (VLANy 10) vám poteče po fousu mezi porty 1 a 1.

    V instanci 2 máte na prvním switchi port 1 i 13 forwarding (pro tudle instanci je root tento switch), na druhém je 1 forwarding a 25 blocking. Traffic instance 2 (VLANy 20) vám poteče po fousu mezi porty 1 a 1.

    Chápu, že to nechcete, ale chová se to přesně tak, jak jste to nastavil. :-) Ten příkaz spanning-tree instance X priority Y nastavuje prioritu daného bridge v dané instanci, podle ní se volí root bridge instance. V tomdle případě je vám to na kočku, vám vůbec nemusí záležet na tom, který bridge je root bridge (přinejmenším pro účely tohoto cvičení). Ale jak vidíte, dosáhl jste svého, pro první instanci je rootem ten druhý switch a vice versa.

    To, co je v té mojí konfiguraci důležité, a co tam potřebujete mít taky, je ono spanning-tree instance X [ethernet] Y priority Z (Ono se tam to ethernet ve výpisu neobjevuje, tak není hned zřejmé, co to dělá). Tímdle nastavuju prioritu daného portu pro danou instanci MSTP. A já to měl nastavené (na obou switchích identicky) tak, že jeden port byl prioritnější pro jednu tu instanci, druhý byl prioritnější pro druhou instanci. A pak samozřejmě jedna instance použije jeden port a druhá druhý. (Ono by to stačilo nastavit jenom na tom ne-root bridgi, ale takhle je to bezpečnější. A naprosto stejný efekt dosáhnete s tím path-costem.)

    A samozřejmě se nenechejte zmást tím, že na jednom switchi bude vždy jeden port forwarding a druhý blocking, na druhém budou forwarding oba. To je správně. Jde jenom o to, aby ten blocking byl pro každou z těch dvou instancí jiný. A to já tak mááám.

    Teď nad tím přemýšlím, jestli nejde jenom o nějaké nedorozumění mezi náma, zkusím základní body, snad se na nich shodujeme:

    • Chcete, aby VLAN 10 tekl po jednom drátu a VLAN 20 po jiném drátu.
    • Port ve stavu "blocking" nepřenáší provoz té konkrétní instance pro níž je blocking, provoz jiné instance pochopitelně přenášet může.
    • Já jsem priority bridgů (neboli instancí) nikde nenastavoval, já nastavoval jenom priority portů, což je přesně to, co je potřeba.
    • Můj původní dojem o celém problému byl, že jste to měl nastavené dobře, že vám to fungovalo, akorát jste sám sebe mystifikoval tím, že jste si nevypisoval stavy správných instancí. Ale třeba jsem se spetl.

    Max avatar 24.1.2012 16:11 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: A jste si jistý, že to opravdu nefunguje?
    Docvaklo mi to těsně, než jste poslal tuto poznámku. Stále jsem to četl dokola (váš první zápisek) a až teď jsem to pochopil tak, jak nyní píšete. Celou dobu jsem "spanning-tree instance X něco" chápal blbě a vůbec mně netrklo, že pro každou instanci musím definovat priority portů každé vlany.
    Jdu to otestovat.
    Díky
    Zdar Max
    PS: já jsem si myslel, že není dobré si dělat v pracovní době čaj z meduňky, ale chtěl jsem ho ochutnat :-/
    Měl jsem sen ... :(
    Max avatar 24.1.2012 16:20 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: A jste si jistý, že to opravdu nefunguje?
    Jinak ještě k těm vašim poznámkách na konci :
    1) ano
    2) chápu až nyní
    3) chápu až nyní
    4) ano, spletl, jelikož jsem nenastavoval priority na portech
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Max avatar 24.1.2012 16:53 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: A jste si jistý, že to opravdu nefunguje?
    Tak jsem to otestoval a je to paráda, sviští to :). Zítra to nějak sesumíruju a updatnu blog.
    Mnohokrát děkuji.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    24.1.2012 16:57 Jiří Veselský | skóre: 30 | blog: Jirkovo | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: A jste si jistý, že to opravdu nefunguje?

    NZ

    Max avatar 25.1.2012 11:21 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: A jste si jistý, že to opravdu nefunguje?
    Mohl bych mít ještě jednu technickou?

    Pokud se kabelově nepotkám s těma HP ProCurvama (pokud se dva nepotkají u STP), tak nemusím řešit STP, samozřejmě ještě za předpokladu, že vhodně nastavím páteřní switch. Dřív místo něj bylo Cisco od našeho ISP, které asi používalo PVLAN a mělo tak pro každou vlanu vlastní instanci STP a tudíž tento problém nebyl. Aspoň si to teda myslím. Teď máme 4510G, což je 3com L3 switch. Byl by nějaký návrh, jak toto řešit?

    Děkuji
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    25.1.2012 11:33 Jiří Veselský | skóre: 30 | blog: Jirkovo | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: A jste si jistý, že to opravdu nefunguje?

    Teď teda nevím, jak zní otázka. :-)

    Každopádně, když se podívám na tu malůvku, je tam celkem osm switchů plus ten routing switch a celkem čtyři VLANy. To je dočista nekomplikované prostředí, nastřílel bych to na běžícím pásu - všechny ty propojovací linky nastavit jako trunky se všema VLANama, rozhodit ty čtyři VLANy do čtyř MSTP instancí, zařídit, aby ten routing switch byl root bridge. A pak už si pohrát jenom s port-costama nebo port-prioritama, aby to blokovalo správné porty podle toho, kudma je který trafic žádaný. On nejspíš poteče "správně" už sám od sebe, s tou výjimkou toho dvojitého propoje.

    MSTP je dostatečně standardní standard, takže jej určitě bude podporovat i ten 3com (sice jsem s tímdle zařízením nikdy nedělal, ale byl bych si poměrně jistý, že bude fungovat dle očekávání).

    Max avatar 25.1.2012 11:46 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: A jste si jistý, že to opravdu nefunguje?
    Mno, problém je, že je to zjednodušené schéma :-/. Těch switchů je mnohem víc a na koncích jsou dotahy typu 3com power stack, Linksys SRW2008P, Cisco SG 300-10MP a někde je na konci dokonce ještě 3com hub.

    Ovšem jsou to jen koncová zeřízení, které mají za sebou max. ještě 1 koncový hop a to je konečná, teoreticky by to nemělo vadit a STP by mělo projít ok, původně jsem chtěl udělat root bridge z páteřního switche a vše napriorizovat, ale stále se snažím vyčichat něco méně náročného na výpadky a nastavení. A to jedině tak, že bych nějak vhodně dokázal nastavit STP na tom 3comu tak, jak to mělo cisco.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    25.1.2012 13:31 alkoholik | skóre: 40 | blog: Alkoholik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: A jste si jistý, že to opravdu nefunguje?
    Davejte bacha, aby se vam moc nezvetsil polomer te site. U switchu, kde nehrozi smycka, bych STP uplne vypnul.
    25.1.2012 14:02 Jiří Veselský | skóre: 30 | blog: Jirkovo | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: A jste si jistý, že to opravdu nefunguje?

    Poloměr sítě (respektive v té používané terminologii je to diameter, čili průměr) je závislý na fyzické topologii a zapínáním a vypínáním STP ho pravda neovlivníme :-). Maximální doporučená hodnota pro legacy 802.1d je 7, jak koukám na plánek té sítě, aktuálně je tam největší vzdálenost 5. I když budou za těmi již zakreslenými switchi ještě nějaké další STP-speaking zařízení, no tak se mooožná na těch 7 dostaneme.

    Root bridge ovšem bude inteligentně umístěný "uprostřed", takže nám to efektivně rozpůlí, a navíc, ta hodnota 7 není nijak zvlášť kritická. Při jejím překročení by se mohlo za určitých obzvláště obskurních podmínek stát akorát to, že nám ta síť nezkonverguje se stoprocentní spolehlivostí a na chvíli si někde sama v sobě připustí smyčku. Ale to je bohapustá teorie, ještě jsem neslyšel, že by se někdy někomu něco takového stalo. (A to jsem viděl sítě, kde ta sedmička byla o dost překročená :-).)

    Vypínat STP jen proto, že se nám to "moc nelíbí" bych příliš nedoporučoval, on to přece jenom je jistý stabilizační nástroj. (I když, pravda, stejně dobře umí fungovat jako destabilizační.) Představte si situaci, kdy máte koncový switch s vypnutým STP a nějaký pomatený uživatel vám v tom switchi propojí vzájemně dva porty. (Se v práci nudí a zapojí ethernetový kabel do dvou zásuvek co má na zdi.) Se zapnutým STP na tomto switchi se nic zlého nestane. Pokud máte STP vypnutý, zachytí a odpojí vám tu smyčku až jeho nadřazený switch a celý listový switch je odpojen. A pokud na tom nadřazeném switchi budete mít směrem k tomu listovému switchi zapnutý BPDU filtr, zasmyčkuje vám to i ten nadřazený switch, okolní switche ho odpojí, a nejede vám najednou ještě mnohem větší kus sítě.

    K vypínání STP byste měl mít určitě lepší důvod než pocit, že překračujete jakýsi iluzorní průměr sítě.

    25.1.2012 14:53 alkoholik | skóre: 40 | blog: Alkoholik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: A jste si jistý, že to opravdu nefunguje?
    O jeden prispevek vys kolega napsal, ze tam ma minimalne 3 dalsi krabice, a kdyz nevite, jak jsou zapojene, tezko neco spocitate.
    Root bridge muze umrit a muset hlidat si, kdo dalsi si na nej smi nebo nesmi hrat, je pakarna a blbost.
    Diameter se pocita jako pocet hopu pres krabice se zapnutym STP, takze se s da ovlivnovat celkem dost.
    Cela finta je samozrejme dana hello a maxage. Ze jste jeste nenarazil na spatne konvergujici sit je nejspis dane faktem, ze Vam neumrel ten spravny prvek/drat.
    Mimochodem s lehce vyssim diametrem vyrazne roste cas konvergence. Tuhle se nam sypal Oracle, kdyz kvuli ni cekal na replikaci vic nez 20s.
    Ja delam na siti, kde mi zadny uzivatel nemuze bez meho vedomi pripojit nic, takze mam trosku jiny pristup nez Vy.
    25.1.2012 15:28 Jiří Veselský | skóre: 30 | blog: Jirkovo | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: A jste si jistý, že to opravdu nefunguje?

    Však já se v zásadě nehádám :-)

    Samozřejmě souhlasím, že diameter může být jaký chce, to není RIP se svým 15 hopů a dost. Pokud chci mít síť skutečně spolehlivou, musím podle diameteru napočítat timery. A je naprosto zřejmé, že s větším diametrem (a delšími timery) bude síť konvergovat déle. (Na druhé straně, s RSTP, resp. MSTP, jsou ty konvergenční časy docela krátké timer netimer, by mě docela zajímalo, jak se vám podařilo vyrobit těch 20 sekund.) A i s krátkými timery (na daný diameter) je ale pořád docela problém tu síť rozbít do stavu, kdy zkonverguje blbě, respektive se zasmyčkuje.

    A pochopitelně máte pravdu v tom, že univerzální recepty neexistují. V síti, kterou máte pod kontrolou a není lze do ní neautorizovaně něco připojit, lze na zabezpečení pohlížet jinak, než v síti, kde si každý ňouma může zapojit co ho napadne.

    Vezmeme-li teď konkrétní příklad kolegovy sítě, pak zaprvé do ní může každý ňouma připojit co ho napadne, protože je vystavena přítomnosti uživatelů. V takovém případě bych teda kompromisy nedělal a zapnul bych, co by mi přišlo pod ruku. (Čili kromě spanning tree na všech zařízeních taky bpdu-filter / bpdu-guard / loop-guard na koncových portech (podle toho, jak škodolibě se zrovna vyspím), dhcp-snooping s případnými vylepšeními, popřípadě port-security. Záleží samozřejmě na konkrétním užití sítě). A za druhé, vzhledem k tomu, že ten centrální prvek je tam právě jeden, je diskuse o situaci, kdy zdechne root bridge, nepříliš relevantní. V té chvíli nebude nikoho moc trápit, i kdyby se celý zbytek sítě zasmyčkoval a zahryzl do ocasu. (Nemluvě o tom, že po odpojení toho centrálního prvku nám tam žádná fyzická smyčka nezůstane.)

    Max avatar 25.1.2012 15:35 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: A jste si jistý, že to opravdu nefunguje?
    1) Tak už budu mít doořezanou a poupravenou topologii sítě a zas tak strašný to není, core mgmt. switche jsou max. 4 za sebou.
    2) Jinak ano, síť, kterou spravuji a postupně se vylepšuje, může uživatel napíchnout cokoli.
    3) DHCP server je v plánu, ale zatím se jede na statický adresy
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    25.1.2012 15:49 alkoholik | skóre: 40 | blog: Alkoholik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: A jste si jistý, že to opravdu nefunguje?

    Samozřejmě souhlasím, že diameter může být jaký chce, to není RIP se svým 15 hopů a dost.

    Nekteri by s Vami nesouhlasili.
    25.1.2012 11:38 Jiří Veselský | skóre: 30 | blog: Jirkovo | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: A jste si jistý, že to opravdu nefunguje?

    Jo a já mám taky jednu technickou k tomu finálnímu řešení. Vy tam nastavujete ty port priority pro všechny porty obou switchů v obou instancích. To není potřeba, na těch access portech ("nepropojovacích") na prioritě vůbec nezáleží. Priorita musí být "vyladěna" jen na těch dvou propojovacích portech, aby se použil ten správný pro správnou instanci.

    Max avatar 25.1.2012 11:47 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: A jste si jistý, že to opravdu nefunguje?
    Aha, ajaj, děkuji, ještě to opravím.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.