abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 04:33 | Bezpečnostní upozornění

    Byla vydána verze 0.81 telnet a ssh klienta PuTTY. Opravena je kritická bezpečnostní chyba CVE-2024-31497 obsažena ve verzích 0.68 až 0.80. Používáte-li klíč ECDSA NIST P521 a použili jste jej v PuTTY nebo Pageantu, považujte jej za kompromitovaný.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 21:44 | Komunita

    Hra MineClone2 postavena nad voxelovým herním enginem Minetest byla přejmenována na VoxeLibre.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 19:11 | IT novinky

    Společnosti Avast Software s.r.o. byla pravomocně uložena pokuta ve výši 351 milionů Kč. Tu uložil Úřad pro ochranu osobních údajů za neoprávněné zpracování osobních údajů uživatelů jejího antivirového programu Avast a jeho rozšíření internetových prohlížečů (Browser Extensions), k čemuž docházelo prokazatelně po část roku 2019.

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 15:55 | Zajímavý článek

    Bylo vydáno do češtiny přeložené číslo 714 týdeníku WeeklyOSM přinášející zprávy ze světa OpenStreetMap.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:44 | Pozvánky

    V sobotu 20. dubna lze navštívit Maker Faire Jihlava, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:44 | Zajímavý software

    Knihovna pro potlačení šumu RNNoise byla vydána ve verzi 0.2. Kvalitu potlačení lze vyzkoušet na webovém demu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:33 | Nová verze

    FRRouting (FRR) (Wikipedie), tj. softwarová sada pro směrování síťové komunikace, fork Quagga, byl vydán ve verzi 10.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 03:22 | Nová verze

    Julian Andres Klode vydal APT (Advanced Packaging Tool) ve verzích 2.9.0 a 2.9.1. Jedná se o vývojové verze nové větve APT 3.0. Vylepšuje se uživatelské rozhraní. Přidány byly barvičky. Aktuální náhledy a vývoj lze sledovat na Mastodonu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    14.4. 17:00 | Komunita

    Miguel de Icaza se na svém blogu rozepsal o vložitelných herních enginech. Kdysi slibné projekty UrhoSharp a Urho3D jsou již mrtvé. Zůstává Godot. Aktuálně vývojáři řeší Pull request #90510 s návrhem knihovny LibGodot.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    14.4. 03:44 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 5.0 linuxové distribuce Lakka, jež umožňuje transformovat podporované počítače v herní konzole. Nejnovější Lakka přichází s RetroArchem 1.17.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (59%)
     (13%)
     (2%)
     (25%)
    Celkem 389 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Oracle : dostáváme na prdel

    19.10.2012 23:23 | Přečteno: 4241× | plky | Výběrový blog | poslední úprava: 23.10.2012 17:15

    Strasti s virtualizací Oracle produktů jsou někdy nekonečné. Chjo, ty licence, ty omezení, ty výmysly choré mysli.

    Dokončil jsem velmi na rychlo jeden elaborát, co se teď u nás řeší, takže udělám copy paste sem (externího dodavatele řešení jsem přejmenoval na Firmáci). Nejen, že by mně zajímaly reakce a zkušenosti, ale třeba se i někde mýlím. Tak tady to je :



    Licencování Oracle u virtualizace

    Máme Oracle licencovaný na jeden socket, ale také máme nabušený HW s více CPU. Lze tedy nainstalovat VM (virtuální stroj) s Oracle databází a přidělit mu jen jeden celý CPU, aby bylo vše licenčně ok?
    Ano i ne. Této fci se říká „partitioning“. Oracle rozděluje partitioning na dva druhy :


    Soft Partitioning
    Případ, kdy je využíván resource manager, který při vytvářní virtuálního stroje přidělí určitý počet CPU, resp. se nastaví limit počtu CPU nehledě na socket a teoreticky se i přeskakuje na různá jádra cpu podle toho, kde je CPU nezatíženo, aby se plynule rozdělila zátěž a dosáhlo se tak maximálního výkonu / maximálního počtu VM. Příkladem takových řešení budiž :
    Solaris 9 resource container, AIX Workload Manager, HP Process Resource Manager, Affinity Management, Oracle VM, VMware …

    Soft Partitioning Oracle neuznává a řešení postaveno na těchto virtualizačních řešení není licenčně v pořádku.


    Hard Partitioning
    Server se natvrdo rozdělí do oblastí s vlastními zdroji a tyto oblasti pak fungují jako nezávislé fyzické stroje.

    Příkladem podporovaných řešení budiž (některá s omezeními):
    Dynamic System Domains (DSD) – enabled by Dynamic Reconfiguration (DR), Solaris Zony (also known as Solaris Containers, capped Zones/Containers only), LPAR (DLPAR s AIX 5.2), Micro-Partitions (capped partitions only), vPar, nPar, Integrity Virtual Machine (capped partitions only), Secure Resource Partitions (capped partitions only), Static Hard Partitioning, Fujitsu PPAR

    Použití IBM procesorů s TurboCore modem není povoleno.
    Oracle VM může být použit s hard partitioning technologií jen v případě popsaném v tomto dokumentu :
    ovm-hardpart-168217.pdf
    ovm-sparc-hard-partitioning-1403135.pdf


    I když virtualizační řešení VMWare, HyperV, Xen, Red Hat KVM apod. umí natvrdo přidělit třeba celý CPU jedné VM, tak i tak to Oracle neuznává, resp : Když chceš virtualizovat, tak jedině s náma a s nikým jiným.

    Zdroje :
    IBM and Oracle software licensing and support in virtualized private cloud environments
    VMware CPU affinity and Oracle license
    Impressions from VMworld - Clearing up Misconceptions
    Oracle’s reaction on the licensing discussion
    Oracle software licensing


    Oracle VM Server

    Oracle VM Server je postaven na Xenu. Je to docela dost očesané.
    Xen se dá ovládat jedině přes Oracle VM Manager.
    Je to zdarma, možná.

    Oracle VM Server 2
    - Oracle manager potřebuje k životu databázi, stačí mu XE (express) databáze.
    - S drobnými hacky lze rozchodit db včetně manageru přímo v dom0 (přímo na hypervisoru), není tedy třeba další stroj pro ovládání Xen Hypervisoru.
    - je dostupné i public repo pro celý Oracle VM Server
    - vše je zdarma, kdo chce, platí si za support
    - není certifikovaný pro HP DL-380G8 a ani na něm nejde jednoduše rozjet (chybí drivery na řadič a možná i na síťovku)


    Oracle VM Server 3
    - Oracle manager potřebuje k životu databázi a weblogic server + 64bit Oracle Linux 5 a výše
    - Oracle změnil přístup a již nenabízí public repo pro Oracle VM Server 3
    - Oracle manager lze taktéž rozjet v dom0, ale je to ošklivý boj
    - Oracle zavedl u VM manageru dva druhy instalací :

    Demo
    - nainstalí se s ním XE databáze, jak to je s weblogic a jeho licencí není zcela jasné (licenční politika je velmi sporná a chtělo by to pořešit přímo u oracle)
    - rozhraní by mělo být osekané (neměly by být dostupné nějaké fce)
    každopádně Oracle všude uvádí : toto lze používat jen pro neprodukční nasazení, vše bez podpory, patche apod. nečekejte. (těžko tedy říci, zda je to jen doporučení od Oracle, nebo je to omezeno v licenci)
    - přechod z XE verze na produkční není oficálně podporován, kdo to tedy myslí vážně, měl by rovnou instalovat vše na ostré db apod.

    Production
    - vyžaduje ostrou Oracle databázi (standard, nebo enterprise), lze dodat se speciální levnější licencí, která ale umožní využívat zmíněnou db čistě jen pro Oracle VM manager
    licence na WebLogic je součástí licence OVM s tím, že na WebLogicu nelze použít clusterování a ještě nějaké fce + je určen jen pro Oracle VM Manager

    Původně tedy Firemáci zamýšleli instalaci Oracle VM 2.x.x s tím, že lehkým hackem naládují Management do dom0, ale smolík pacholík. Jinak Oracle fakt nechápu, nač big databázi, nač weblogic, všechno je pak děsně náročný, líný a hlavně, konkurence nic takového nepotřebuje, ti si vystačí s pár malýma souborama.

    Zdroje :
    License for Oracle VM Manager (3) needed
    Installing Oracle VM Manager
    What's New in Oracle VM 3?
    Oracle VM
    Oracle VM Server for x86
    Installing Oracle VM Manager 3.1.1
    Installing Oracle VM Manager 3.0.1 under Dom0 host or How to save resources on your sand box
    Tools that make your work with Oracle VM easier

    video :
    Oracle VM Presentation


    Solaris

    Dle certifikace by bylo asi možné naladit Solaris 10 update 10 :
    Oracle Solaris Supported Matrix – HP ProLiant & BladeSystem Server

    U verze 11 není podpora známá.
    Solaris má Zony. Vytvoří se Zona, té se přidělí nějaký zdroje (CPU, ram, prostor na hdd) a naladí se do ní služby. Použitý filesystém doporučují UFS.

    Solaris lze provozovat zdarma bez supportu (bez aktualizací apod.) UPDATE : nelze
    Firmáci tvrdí, že nejsou nutné, obzvláště, když je server v LAN síti a je na něj jen forward https z veřejné IP.

    Výhodou tohoto řešení je celková nenáročnost, Solaris patří také mezi ty nejvíce spolehlivé systémy.

    Nevýhody jsou ale také nemalé. Když pominu absenci aktualizací, tak tu máme né zrovna lehkou přenositelnost systému a služeb – není to jako u virtualizace, kdy stačí vzít VM a připojit jí k jakémukoliv hypervisoru (otázkou je, zda nás toto trápí).
    Další problém je neznalost prostředí, kterého bych se ale nebál.
    Také je otázka, zda by nešlo místo Solarisu použít Illumos/OpenIndiana (forky Solarisu, které jsou free a mají samozřejmě dostupné aktualizace), ale myslím si, že to asi ne.


    Řešení jsou celkem tři

    1) Oracle VM 3
    Vyzjistit u Oracle, jak je to s licencí free verze s XE databází a případně dodávaným weblogic (zda to lze použít a bude to licenčně ok, i když to Oracle zakazuje/nedoporučuje nasazovat do produkce).
    Pokud to bude licenčně ok, tak buď nabastlit manager do dom0 (pak bych se bál v budoucnu upgradovat Oracle VM Server, což ale na druhou stranu třeba nebudeme muset), nebo pro něj vymezit nějaký hw, popř. VM s vhodným výkonem. Musím říci, že toto se mi moc nelíbí :(. Obě řešení jsou takový nic moc.
    Na druhou stranu, co jiného?

    2) Vykašlat se na virtualizaci
    a vše provozovat na jednom CPU, tzn. Vyhodit jeden CPU ze serveru. Server by měl mít 4x8 GB moduly, aspoň myslím, takže by se daly všechny nastrkat k jednomu CPU.

    3) Použít Solaris a Zony


    Konkrétní produkty

    Aby bylo jasno, řešíme provoz Oracle databáze s licencí na jeden socket na serveru s dvěma CPU.
    Dále na tom samém serveru chceme provozovat Oracle Soa Suite, který je také licencován na jeden socket. Tzn., že nejlépe každý na jednom CPU a na něčem, co bude licenčně OK.
    Jinak Soa Suite jedeme ve verzi 10. Platíme si support a vše okolo, takže můžeme mít i verzi 11, ale ta už nefunguje sama o sobě, ale potřebuje k životu WebLogic server, což jsou další many navíc :-/.


    Závěr

    Nachází se tu někdo, kdo něco podobného řešil? Mám někde chybu, mylné představy, nebo něco? Všechno začneme zjišťovat oficiální cestou v pondělí, tzn. dotazy na Oracle apod.
    Díky
    Zdar Max

    PS: Jsem se dnes také dozvěděl, že IBM z celého srdce děkuje Oracle za tak novou a úžasnou cenovou politiku Sun serverů, že tolik nových uživatelů, co od Sun serverů přešli k IBM si dřív mohlo IBM nechat jen zdát. Je na tom něco pravdy, nebo je to zcela mylné?


    UPDATE :
    Mé zjišťování licenční korektnosti vypadá takto :
    1) šéf volá kontakt B, na který se má obracet v případě obchodních aj. požadavků na Oracle
    2) kontakt B říká, že máme kontaktovat pána A, který nám dal kontakt na onu osobu.
    3) Pán B říká ok, to nevím, ale dám vám kontakt na někoho, kdo ví
    4) volám na zaslaný kontakt C, který je již zhruba v obraze a tuší, co chceme a rovnou říká : o Solarisu nemohu nic říci, nic nevím, pokud jde o licenci na OracleVM, tak nejsem ta kompetentní osoba a moc netuším, shrňte mi to do mailu, já to kdyžtak předám někomu zběhlejšímu.
    Popis nasazení a vše kolem jsem shrnul velmi zjednodušeně do mailu a přeposlal.
    Druhý den mailem urguji a dostávám vzápětí odpověď, že netřeba, že se to už řeší
    5) volá mi další pán D (aspoň myslím, jména se mi už pletou a nemám na ně paměť) a říká, že si myslí, že OracleVM zdarma bez supportu je zdarma, ale jelikož jsme toto zpochybnili (ptáme se, zda je skutečně zdarma i pro komerční použití včetně Manageru), tak dotaz musí poslat do Ameriky kolegům. V zápětí říká, že si myslí, že to nasadit zdarma můžeme. Pokud jde ohledně dotazu na Solaris, tak rovnou říká, že neví, jen prý to, že se Sun servery je zdarma, ale jak s ostatními, to netuší
    Takže zatím vtipné.


    UPDATE2 :
    Takže špatné zprávy, níže citace emailové komunikace :

    
    Dobrý den,
    
    Přeposílám vyjádření níže, tedy:
    Oracle VM i Solaris lze v produkčním prostředí provozovat pouze s placenou podporou.
    WebLogic není třeba licencovat zvlášť, je součístí VM Managera, který je součástí licence VM Serveru.
    
    S pozdravem
    Ondrej....
    
    ---------------------------------------------------------------------------
    Hi Ondrej,
    
    Please find the answers below:
    
    Cen they run Oracle VM without support for free?
    No, a support cotract is needed to run Oracle VM for production purposes.
    
     Do they need to license WebLogic for VM Manager?
    No, VM Manager is included in Oracle VM Server.
    
     Do they need to buy Solaris or is it free?
    Same as for Oracle VM, the license is free but a support contract is needed for production. 
    
    
    Sincerely,
    Dan Damian | Hardware Sales Consultant - EPC
    ---------------------------------------------------------------------------
    
    Our customer needs virtualization on HP HW and thinks of Oracle VM or Solaris. 
    
    Cen they run Oracle VM without support for free?
    Do they need to license WebLogic for VM Manager?
    Do they need to buy Solaris or is it free?
    
    Sorry for basic questions but we don't have HW SC in Prague.
    
    Best Regards
    Ondrej
    
     
    
    Dne 22.10.2012 10:53, Max Devaine napsal(a):
    
    > Dobrý den,
    > dle tel. domluvy zasílám popis zamýšleného nasazení.
    > 
    > Máme dvouprocesorový server HP DL380 G8.
    > Máme 1xCPU licenci na Oracle 11r2 standard Máme 1xCPU licenci na SOA 
    > Suite 10 (verzi 11 nechceme, jelikož ta běží na WebLogicu a ten 
    > licencovaný nemáme, ani jeho licencování neplánujeme)
    > 
    > Chceme obě řešení nasadit na zmíněný dvouprocesorový HP DL380 G8.
    > Oracle DB by běžela na jednom CPU, Soa Suite na druhém CPU.
    > Podporu clusterování nechceme.
    > 
    > Dočetli jsme se, že jedinou možností, kterou Oracle licenčně podporuje 
    > (hard partitioning), je pro nás virtualizace pomocí OracleVM, nebo 
    > pomocí zón v Solarisu.
    > OracleVM  3.1.1 by měl být zdarma. K němu je Oracle VM Manager 3.1.1, 
    > který umožňuje instalaci tzv. verze Demo, se kterou se instaluje 
    > Oracle XE (tedy databáze zdarma) + WebLogic server, na kterém běží 
    > webové klikátko pro Oracle VM Manager.
    > 
    > Otázkou tedy je, zda je licenčně v pořádku použití Oracle VM 3.1.1 s 
    > Oracle VM Managerem 3.1.1 + Demo instalací v produkčním prostředí bez 
    > zakoupeného supportu, tedy zdarma.
    > Víme, že Oracle toto nedoporučuje (nelze dokoupit support, oficiálně 
    > není podpora pro přechod na Produkční instalaci, nejsou dostupné 
    > aktualizace), ale zajímá nás, zda je to licenčně v pořádku a zda 
    > bychom to tedy teoreticky mohli nasadit?
    > 
    > Druhou možností je nasazení Solarisu a zón. Zde je otázka, jak je na 
    > tom licenčně Solaris (jde nám o verzi 10.10, nebo 11)? Je třeba 
    > zakoupit support, nebo lze využívat zdarma neomezenou dobu bez 
    > supportu (a bez aktualizací)?
    >
    >
    > Děkuji za vstřícné jednání a hlavně za rychlost :).
    >
    > S pozdravem
    > Max Devaine
    

    Nakonec tedy na všechno kašleme, vyndáme druhý CPU, přeskládáme paměti k prvnímu, naladíme Oracle Linux 5 (protože 6 stále Oracle11r2 oficiálně nepodporuje a není na to support) a vše posviští na jednom stroji, bez virtualizace. Výkonové rezervy máme ještě dostačující, takže tak.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Jezekus avatar 20.10.2012 00:13 Jezekus | skóre: 19 | blog: jezkova_nora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    Velice zajímavé čtení, mám prakticky identický problém a narážím na obdobné problémy, ještě jedno řešení je (i když uznávám není vůbec rentabilní aspon v našem případě) a to rozšířit licenci DB na dualsocket. Ta lic. politika je neco priserneho :-(
    Díky za parádní shrnutí
    Max avatar 20.10.2012 06:24 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    Byl pro projekt schvalen nejaky rozpocet. Smlouvy jsou myslim uz podepsany. Proto pro jakekoliv dalsi vydaje jiz neni prostor.
    Zdar Max
    PS:spis verim,ze se nejak rozjede Oracle VM, teda pokud by to bylo licencne ok
    Měl jsem sen ... :(
    20.10.2012 01:33 SPM | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    Ještě daleko větší sranda je s virtualizačním clusterem..ů pokud těch hypervisorů máš víc a virtuál mezi nima může migrovat, platíš za všechny CPU ve všech strojích. Moc príma, zvláště máš-li cluster s desítkama procesorů :)
    Max avatar 20.10.2012 05:45 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    Ano, o tomto vím, kdo chce cluster, musí platit za všechno :-/. My cluster nemáme.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    xkucf03 avatar 20.10.2012 21:18 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    A co když cluster poskytuje jedna firma a u ní si to pronajímá jiná a ta si chce pořídit licence od Oraclu? Vždyť oni vůbec nemusí vědět, v jakém clusteru to běží a ani je to nezajímá – je zajímá výkon jejich virtuálu a SLA s poskytovatelem, ne nějaké technické detaily za tím.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    Max avatar 20.10.2012 23:29 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    Nevím, jak to v takovém případě je. Četl jsem jen info o tom, když bych chtěl oracle provozovat na vlastním clusteru.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    20.10.2012 10:46 nn
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    No jo, ale na druhou stranu je zase Oracle je jednou z nejbohatších IT firem na světě ;-)
    20.10.2012 11:38 kyytaM | skóre: 35 | blog: kyytaM | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    Najhorsia firma v IT priemysle - Oracle. Im je zakaznik tazko o riti, ked netoci aspon stovky milionov USD. A je to jedna velka katastrofa od prezentacie svojich produktov, cez ich otrasne a neprehladne licencovanie (radovo horsie ako Microsoft!!!), cez mizernych sales ludi, neskutocne premrstene ceny a konciac mizernym supportom. Ked cez ich databazy bezi biznis za stovky miliard dolarov po celom svete, ocividne si to mozu dovolit... Preto obrovska skoda, ze prave Oracle pred rokmi kupil Sun. Dlhorocni zakaznici Sunu by vedeli rozpravat. :D Co sa s tym da robit? Jedine bojovat co to da, proti zavleceniu akehokolvek ich produktu do firmy. :)
    gtz avatar 20.10.2012 12:09 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    Děkuji za shrnutí a pěkné počtení
    - nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
    Ruža Becelin avatar 20.10.2012 17:51 Ruža Becelin | skóre: 40 | blog: RuzaBecelinBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    Oficialne sice aktualizace na Solaris bez podpory nejsou, ale ctyrikrat za rok vyjde CPU patchset, ktery obsahuje vsechny predchozi patche.
    Max avatar 20.10.2012 23:26 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    Hmm, děkuji za info. Otázkou je, zda je volně dostupný? Nebo jen přes metalink, či něco podobného? Kde bych např. sehnal poslední patchset na Solaris 10 8/11?
    Díky
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Ruža Becelin avatar 21.10.2012 14:17 Ruža Becelin | skóre: 40 | blog: RuzaBecelinBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    Posledni CPU patch je tady - chce to Oracle login, zkus si nejaky vytvorit, podle me to neni vazane za support...
    Max avatar 21.10.2012 14:32 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    Díky za info, ale tuto stránku znám. Sem jsem se také dostal. Všechny linky ale vedou na "My Oracle Support Note", což jsou linky do MOS (My Oracle Support, resp. asi přejmenovaný metalink). Do metalinku samozřejmě přístup máme, jelikož si platíme support na několik databází a pár věcí kolem, ale stahovat odsud patche pro aplikace, na něž nemáme support, nebude asi licenčně úplně ok.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Ruža Becelin avatar 21.10.2012 18:08 Ruža Becelin | skóre: 40 | blog: RuzaBecelinBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    My mame SPARCy a par virtualizovanych Solarisu x86 - stahuju si patche na oboje, i kdyz podle licence fakticky nemuzu pod VMware Solaris virtualizovat (mluvim o 5.10, jedenactka me nezajima).

    Zlaty Sun v tomhle - systemy se daly patchovat pres ten jejich plug-in v Gnome, v Oracle jsem ten koupene servery ani nezaregistroval kvuli posrane chybe, se kterou Oracle nic nedela...
    Max avatar 21.10.2012 18:38 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    Tak on je rozdíl, zda se virtualizuje legálně na nepodporovaným virtualizačním řešení = můžeš si platit support na Solaris, ale nedostaneš ho, dokud nebude vše tak, jak by být mělo.
    Nebo zda chceš virtualizovat na nepodporovaným virtualizačním řešení a navíc ještě v rozporu s licencí (viz můj blog 1cpu licence vs. 2cpu server).

    Takže se nabízí otázka, platíte si support na Solaris? Pokud ano, tak máš přístup na metalink a patche si můžeš sosat dle libosti, ale kdo přístup na metalink nemá, tak má smůli a žádný zdarma přístup na metalink samozřejmě neexistuje.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    20.10.2012 22:39 Ivan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    asi jsem mimo, ale pokud ti jde opravdu pouze o provozovani Oracle DB (SE/EE) na jednom socketu, tak se vyprdni na veskerou virtualizaci. Jeden socket dej do supliku a usetris cas i penize.
    xkucf03 avatar 20.10.2012 22:57 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    Jenže on asi chce to ten druhý procesor použít pro jiné aplikace – a kvůli pitomé licenční politice nemůže.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    Max avatar 20.10.2012 23:01 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    Přesně tak. Proč bych měl plýtvat výkonem v dnešní době virtualizace? Využití bych měl pro oba procáky. Jak už jsem zmínil, na jeden bych pověsil db, na druhý aplikáč.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    22.10.2012 20:49 cthulhu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    tak těžko se najde někdo, kdo má vyzkoušené všechno a může srovnávat..mám zkušenosti s lokálními zónami, takže vím, že za sebe je mohu doporučit. Stačí přidat dedikované CPU/thready (add dedicated-cpu), nastavit memory capping, nastavit síť..10min. instalace, funguje. Oracle prosazuje tzv. whole root zones viz. manuál. Je možné provozovat jak na UFS (větší opruz s Live Upgrade), tak na ZFS (doporučuji před nasazením otestovat výkon s Oracle DB). Výhodou je takřka nulový overhead narozdíl od Xen/VMware jak CPU, tak I/O. Sdílený kernel šetří paměť (nově nainstalovaný kontejner zabírá cca 50MB RAM), patchování rozhodně doporučuji, aktuální release Solaris 10 08/11 je přes rok starý, nový se chystá snad ještě tento rok.bSolaris 11 bych imho zatím nedoporučoval (první update vyjde příští měsíc, tak snad budou vychytané počáteční bugy, jak to vždycky bývá..).
    Max avatar 23.10.2012 14:43 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    Takže jsem hodil update ohledně komunikace s Oracle.
    Myslím si, že OracleVM včetně manageru a Demo instalace bude zdarma i pro produkci, stejně jako mi bylo s velmi váhavým tónem sděleno.
    Ovšem jak je to se Solarisem, to nevím.
    Po koupi Sunu Oraclem změnil Oracle licence a Solaris už prý nebyl zdarma bez supportu, ale udělal z něj 90 denní trial, aspoň tak se to píše na netu.
    Otázkou tedy je, jaký je současný stav. Nebo zda je skutečně zdarma bez supportu jen pro servery Sunu a pro ostatní je to jen trial, popř. něco na ten způsob? Neví někdo? :)
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Max avatar 23.10.2012 17:12 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    Tak si odpovím sám, je to v loji, viz UPDATE2.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    23.10.2012 22:57 cthulhu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    a co jako má být v loji? Je snad Oracle Linux nebo RHEL zdarma? Odpovím si sám - není..Existuje nějaký důvod proč se nepoužily lokální zóny viz. můj předchozí příspěvek?
    Max avatar 23.10.2012 23:09 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    Ano, Oracle Linux je zdarma a navíc lze využít public repo přímo od Oracle.
    To se Solarisem nejde, museli bychom si koupit support, který je licencován per socket a na to už nám many nezbývají. Jediný přípustný řešení je tedy vypustit virtualizaci a vše provozovat přímo na Oracle Linuxu.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Max avatar 23.10.2012 23:25 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    Jinak support na Oracle Linux si samozřejmě koupíme, ať je to komplet pod supportem.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    xkucf03 avatar 23.10.2012 23:52 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    BTW: kolik utratíte za licence? Nechci slyšet číslo… ale neuvažovali jste udělat za ty peníze migraci jinam, třeba na PostgreSQL? Nebo potřebujete Oracle kvůli nějakému softwaru od třetí strany, který nejde upravit?
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    Max avatar 23.10.2012 23:57 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    Když vezmu čistě jen Oracle, tak provozuje asi 10 Oracle databází včetně RAC + jeden aplikáč. Nad Oraclem nám běží online objednávkový systém, který migrujeme kvůli změnám v licencích od třetí firmy, co nám to poskytovala, k nám + zavádíme nad Oraclem DMS, které je propojené se SAPem. A nad Oraclem máme postavený informační systém, který se u nás vyvíjí už asi od roku 1995 nyní už ve visual foxpro.
    Takže zaháčkovaný budeme slušně :).
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    24.10.2012 09:50 cthulhu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    jen tak pro zajímavost - kolik stojí roční maintenance na Oracle Linux vs. Solaris na x86 (na serveru, který není od Oracle)? nemusel jsem to nikdy řešit, celkem mě to zajímá. díky
    Max avatar 24.10.2012 09:57 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    Vím, že ze začátku byl $10/rok. To bylo v době, kdy to Oracle s Oracle Linuxem rozjížděl a byla to nejlevnější cesta, jak provozovat OracleDB na certifikovaným OS a mohli jsme tak využít support na db.
    Kdo nedal $10, tak jej mohl používat, ale neměl k dispozici žádný repo, žádné aktualizace apod.
    Možná se ale za ten rok něco změnilo, nevím. Každopádně vím, že Oracle provozuje shop : Store > HomeOperating Systems & Infrastructure > Oracle Linux. Tam jsou zajímavé ceny, takže se možná support zdražil, ale zase je k dispozici public repo, takže kdo vyloženě support nepotřebuje, tak by si mohl vystačit s public repositářema.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Max avatar 24.10.2012 10:16 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    Jinak podle toho shopu je support na Oracle Linux per server (neomezeně socketů a všeho)
    Support Solarisu na non-hw sun hw je 20kkč/socket/rok
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    24.10.2012 14:22 cthulhu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    njn bohužel Oracle si to pohnojil existencí pouze jednoho supportního programu (premier support), narozdíl od dřívejšího bronze/silver/gold/platinum od Sunu, což bylo cenově rozhodně výhodnější..
    xkucf03 avatar 23.10.2012 19:51 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    Nakonec tedy na všechno kašleme, vyndáme druhý CPU, přeskládáme paměti k prvnímu, naladíme Oracle Linux 5 (protože 6 stále Oracle11r2 oficiálně nepodporuje a není na to support) a vše posviští na jednom stroji, bez virtualizace. Výkonové rezervy máme ještě dostačující, takže tak.

    Typické pro nesvobodný software, smutné.

    Jinak to asi dopadnout nemohlo – kdo se moc ptá, moc se dozví – Oracle asi hraje vabank a zjevně mu to vyšlo – byly tři možnosti:
    • poslušně zaplatíte
    • vyndáte jeden procesor a oželíte virtualizaci
    • naštvete se a přejdete na konkurenční databázi
    Třetí možnost je značně nepravděpodobná (vendor lock-in), na první Oracle vydělá, u druhé na tom bude stejně. Kdyby vám řekli, že to můžete zadarmo používat i v produkci, tak mají téměř jistotu, že si ty dodatečné licence nekoupíte. Tak to prostě zkusili – aspoň nějaká šance, že z vás vytáhnou prachy navíc – a že máte teď špatně alokovaný resp. nevyužitý HW, to není jejich problém.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    24.10.2012 09:35 Ivan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    Popravde receno ona ta virtualizace nejde s databazema moc dohromady. Zatizene databaze generuji specificky load a muzete mit spoustu duvodu proc je chcete drzet izolovane od ostatnich aplikaci. V prvni rade jsou to IOPs, proc byste daval do virtualu neco co generuje pres 1000 IOs/sec? Dalsim duvodem muze byt troubleshooting, cast prace DBA spociva v tom, ze hledate nejakyho joudu, kterej vam skodi v databazi a kdyz ho najdete, tak ho odstrelite. Tohle se dela mnohem snaze na dedikovanem prostredi. Zrovna nedavno jsem migroval nejakej system na Solarisu (x86) se zonama. Cela migrace se 3x zkousela nanecisto a i na poctvrty to v produkci klaplo bez problemu. Zakaznik nechal zpracovat prvni davku dat na novy databazi a vsechno bylo 3x pomalejsi. A vsichni jsme se zacali potit. Po peti hodinach investigace (byly uz 2 hodiny rano) se ukazalo, ze chyba vubec neni a nasi strane, akorat, ze v tu dobu bezi v nejaky jiny zone nejakech narocnej job a ten ze nas brzdi.

    PS: roota na tom systemu jsme nemeli a zony spravoval nekdo ze zahranici.
    24.10.2012 19:00 SPM | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    V prvni rade jsou to IOPs, proc byste daval do virtualu neco co generuje pres 1000 IOs/sec?
    Protože mám diskové pole co to dá s prstem v nose a spravovat virtuál je výrazně méně náročné než spravovat hw stroj?
    Ruža Becelin avatar 24.10.2012 11:27 Ruža Becelin | skóre: 40 | blog: RuzaBecelinBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    naladíme Oracle Linux 5 (protože 6 stále Oracle11r2 oficiálně nepodporuje a není na to support)

    Rekl kdo ?. Pokud muzete, jedte na sestce, ziskate minimalne MMIO na sitovkach...

    OEL5 s tim jejich "unbreakable" kernel nepovazuji po testech za alternativu RHEL/OEL6
    Max avatar 24.10.2012 13:33 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    Ou, díky za info, nicméně je to stejně jedno, když už nic jiného, aspoň budeme mít jednotné prostředí. My taky OEL5 neprovozujeme s unbreakable kernelem. Je tam možnost volby. Nemám s jejich kernelem dobré zkušenosti, ale třeba se něco změnilo (v OEL6).
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    14.11.2013 15:10 iq
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    Sice to ctu pozde, ale vlozim se take do tematu. Dle licencnich podminek je uplne jedno jestli druhe cpu vyndate nebo ne, protoze pozaduji platbu i za neobsazeny socket pro CPU
    Max avatar 14.11.2013 16:35 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Oracle : dostáváme na prdel
    To se mi zdá trochu divné. Kdyby to tak bylo, proč by Oracle řešil vůbec nějaký Partitioning? To by pak nemělo cenu takovou věc řešit, ne?
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.