abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×

dnes 03:00 | Komunita

Na Humble Bundle lze získat počítačovou hru Company of Heroes 2 (Wikipedie, YouTube) běžící také v Linuxu zdarma. Speciální akce končí v sobotu v 19:00.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
dnes 02:00 | Zajímavý software

Christian Kellner představil na svém blogu projekt Bolt řešící bezpečnost rozhraní Thunderbolt 3 na Linuxu. Pomocí příkazu boltctl nebo rozšíření GNOME Shellu lze komunikovat s démonem boltd a například zakázat neznámá zařízení a předejít tak útokům typu Thunderstrike nebo DMA.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
dnes 01:00 | Nová verze

Po půl roce vývoje od vydání verze 11.0 byla vydána verze 11.1 svobodného softwaru pro vytváření datových úložišť na síti FreeNAS (Wikipedie). Nejnovější FreeNAS je postaven na FreeBSD 11.1. Přehled novinek v příspěvku na blogu. Zdůraznit lze zvýšení výkonu OpenZFS, počáteční podporu Dockeru nebo synchronizaci s cloudovými službami Amazon S3 (Simple Storage Services), Backblaze B2 Cloud, Google Cloud a Microsoft Azure

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 23:55 | Nová verze

Po dvou měsících vývoje od vydání verze 235 oznámil Lennart Poettering vydání verze 236 správce systému a služeb systemd (GitHub, NEWS).

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
včera 20:00 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 19:33 | Pozvánky

Pražská Fedora 27 Release Party, oslava nedávného vydání Fedory 27, se uskuteční 19. prosince od 19:00 v prostorách společnosti Etnetera (Jankovcova 1037/49). Na programu budou přednášky o novinkách, diskuse, neřízený networking atd.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 18:11 | Nová verze

Byla vydána verze 2.11.0 QEMU (Wikipedie). Přispělo 165 vývojářů. Provedeno bylo více než 2 000 commitů. Přehled úprav a nových vlastností v seznamu změn.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 17:44 | Komunita

Canonical oznámil dostupnost kryptografických balíčků s certifikací FIPS 140-2 úrovně 1 pro Ubuntu 16.04 LTS pro předplatitele podpory Ubuntu Advantage Advanced. Certifikace FIPS (Federal Information Processing Standards) jsou vyžadovány (nejenom) vládními institucemi USA.

Ladislav Hagara | Komentářů: 3
včera 16:11 | Zajímavý software

Společnost Avast uvolnila zdrojové kódy svého dekompilátoru RetDec (Retargetable Decompiler) založeného na LLVM. Vyzkoušet lze RetDec jako webovou službu nebo plugin pro interaktivní disassembler IDA. Zdrojové kódy RetDec jsou k dispozici na GitHubu pod open source licencí MIT.

Ladislav Hagara | Komentářů: 3
13.12. 11:00 | Zajímavý software
Na Good Old Games je v rámci aktuálních zimních slev zdarma k dispozici remasterovaná verze klasické point&click adventury Grim Fandango, a to bez DRM a pro mainstreamové OS včetně GNU/Linuxu. Akce trvá do 14. prosince, 15:00 SEČ.
Fluttershy, yay! | Komentářů: 6
Jak se vás potenciálně dotkne trend odstraňování analogového audio konektoru typu 3,5mm jack z „chytrých telefonů“?
 (8%)
 (1%)
 (1%)
 (1%)
 (75%)
 (14%)
Celkem 992 hlasů
 Komentářů: 45, poslední 1.12. 19:00
    Rozcestník

    Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE

    12.4.2015 22:51 | Přečteno: 2653× | plky | Výběrový blog | poslední úprava: 13.4.2015 10:05

    Tentokrát se podělím o zkušenosti se správou telefonů a telefonní ústředny ve firemním sektoru.

    Dnes tu mám další bod ze seznamu zmíněný v tomto blogu : Co vše je náplní vaší práce a co vše spravujete?. Je to celkem zajímavá problematika a pro nás je to zase nějaká ta práce navíc + pro firmu nějaká ta ušetřená koruna navíc za support.


    Jak to začalo ...

    Mno, měli jsme dřív telefonní ústřednu Ericsson + k ní připojeny digitální telefony (Dialog 3212, Dialog 3213, Dialog 4222). Co uživatel, to dvě využité RJ45 zásuvky ve zdi, jedna pro PC, druhá pro digitální telefon (klasický 4 žílový tel. kabel). Toto byla technologie snad z roku 1998 a moc se do ní neinvestovalo. Poté se řešilo připojení nějakých poboček, což se řešilo IP telefony, vesměs H323 protokolem + IP kartou do takto obstarožní ústředny. Mělo to však značné limity, protože IP karta v ústředně zvládala jen určitý počet IP spojení v jeden čas. My jsme měli IP kartu pro 8 spojení. Do tohoto počtu se počítaly i trunky (většinou H323 trunk, později SIP trunk) mezi ústřednami. Bylo rozhodnuto, pořídí se nová ústředna a půjde se cestou IP/SIP telefonů. Nová ústředna by nám vyřešila toto :

    Vzhledem k tomu, že jsme měli asi cca 200ks digitálních telefonů, tak byl požadavek, aby nová ústředna byla kompatibilní s těmito telefony s tím, že všechny nové telefony, co budeme nakupovat, budou už jen IP. Ono totiž obměňovat 200 telefonů, to by nebylo nějak extra levné. Průměrná cena rozumného IP telefonu je cca 3000,-Kč, takže by to byl sakra masakr.


    Aastra MX-ONE

    Jak jinak, Aastra koupila Ericsson, takže to byl pořád Ericsson, tudíž kompatibilní. Současný dodavatel nám nabídl celkem solidní cenu na migraci.

    Ústředna je plně SW záležitost. Je to systém založený na SLES, kde běží aplikační server jboss a v něm java aplikace od Ericsson. Oficiálně je podporována virtualizace jen v rámci ESXi, žádná další virtualizační řešení nejsou oficiálně podporována (resp. tak to bylo v době migrace, nevím, jak je to nyní). Dodavatel nám dodal server, kde rozjel ESXi a na něm VM s ústřednou. V tomto případě jsem firmu donutil ke změně, protože server dodali s jedním diskem, žádný raid. To jsem samozřejmě odmítl, takže dodali jiný server, který měl HW řadič podporovaný ESXi, kde už šel nastavit RAID1.

    Tato ústředna je dostačující jen v případě, že se použijí jen IP telefony, ale my jsme měli i digitály. Aby šlo připojit i digitální telefony, tak se musí pořídit MGU (Media Gateway Unit).


    Požadavky na migraci


    Migrace

    Nová ústředna běžela, nastavení se do ní přeneslo, vše odzkoušeno. Migrace trvala skoro celý víkend, protože bylo potřeba přecvakat všech 200 linek (ve finále spíš ještě víc) a provést v tel. upgrade fw. Zprovoznil se tedy základ a postupně začaly během víkendu fungovat různá čísla.


    Problémy

    Jako vždy, vyskytne se nějaký problém. Nebylo jich málo.

    Reálně tedy migrační proces dobíhal pár měsíců. Musím říci, že to zas tak strašné nebylo, i když je pravda, že člověk postupem času ztrácí tu míru objektivity a vše vypadá růžověji.


    Upgrade ústředny a další problémy

    Docela nemilý je upgrade ústředny na novější verzi (sw aktulizace). První nasazená verze měla strašně líný webmgmt, prostě čekačka jak kráva, nešlo to. Naštěstí byla venku nová verze, která uměla i líp videohovory, takže hurá na ní. A ono ejhle, ze supportu nám řekli, že upgrade udělají tak, že v ESXi rozjedou novou, čistou verzi, do ní přenesou nastavení a pak jen v malém časovém horizontu přehodí provoz na novou VM. Je to prý kvůli tomu, že upgrade jako takový jde, ale trvá dlouho, takže by byla delší odstávka, navíc by pak mohl nastat nějaký neočekávaný problém a další věci. Toto je prý nejčistší řešení.

    Mno, migrace proběhla, ale problémy s nastavením tu byly znova, protože se na pár věcí zapomnělo a navíc, některé hodnoty u starší verze systému měly negaci v novější verzi systému. Nechápu, jak toto výrobce může udělat, idiocie.


    Dalším nod ústředny, výhody a problémy

    Máme v Německu pobočku, kde mají i státní linku. Mohlo by se tam nasadit jen MGU, ale pak by měli problém s tím, že kdyby vypadl internet, tak jim nepůjde nikam volat, protože veškerý provoz řídí SW. Z toho důvodu se tam rozjela VM ústředny, jakoby další nod. Cenově/licenčně to vychází nula nula nic. Navíc nám to umožňilo nastavit, že veškeré volání na externí čísla směrujeme přes německé číslo / nod / pobočku. Tím voláme do Německa jakoby za místní tarif, né jako do ciziny. Má to tedy výhodu v ceně, nevýhoda je taková, že volanému se zobrazuje německé číslo, takže se nedovolají zpět.


    Ztrácí se nastavení v ústředně

    S kolegama jsme vždy něco nastavili, třeba nové číslo, nebo jsme dali člověka do skupiny, nebo si někdo naprogramoval nějakou klávesu na telefonu a druhý den to tam nebylo, nastavení v čudu. Tohle nám motalo hlavu pěkně dlouho. Nakonec jsme se dozvěděli, že pokud dojde k odpojení nodu ústředny (třeba vlivem výpadku internetu), tak se po opětovném připojení z ústředny obnový poslední záloha nastavení. A hádejte co, zálohy dělal jen support, když něco měnil, my ne, protože nám to nikdo neřekl. Pokaždé, když tedy něco v ústředně měníme, tak zároveň ťukáme na backup. Taktéž jsme donutili support, aby nastavili backup v nějakých intervalech, aby když si uživatel něco nastaví, tak aby to nastavení neztratil. Voser, fakt jsem tomu nevěřil, když nám to po roce běhu ústředny z podpory řekli.


    Ještě pár problémů se SIP telefony

    Jako SIP telefony jsme začali nasazovat Aastra 6731i. Nyní koupil Aastru Mitel, takže kupujeme nástupce Mitel 6863i. Osobně myslím, že tento nový SIP telefon je pro uživatele blbuvzdornější, stojí asi o 200,-Kč míň, v sadě chybí oproti původnímu typu UTP 2m kabel + programovatelná tlačítka + lépe stavitelný stojan (u tohoto Mitelu má jen dvě polohy). Každopádně je podle mně uživatelsky jednodušší. Webmgmt má shodný jako předchozí model.

    Větina levnějších telefonů má v sobě jen 100Mbit switch, podporují tedy VLANy a vše okolo, ale 1Gib podpora je jen u vyšších/dražších verzí. Nás to zatím moc netrápí, ale kdyby potřebovali uživatelé mobilní profily a další věci a tahali více dat, už by to problém mohl být.

    Globální změna již nastavených SIP telefonů je možná jen úpravou nastavení konfiguráku na ústředně (to může udělat jen support) + jejich restartem, v dalším případě je na to komerční nástroj za nějaký many.

    Uživatelé mají problémy u SIP telefonů asi se čtyřmi věcmi :


    Jak to ve finále vypadá

    Všechny problémy jsou vychytaný, nyní se neřeší žádný problém a vypadá to na plnou spokojenost (resp. tento stav trvá už celkem dlouho, blog má zpoždění ...).


    Závěr

    Jak bych to řekl, migrace a poznání byl dlouhý proces, práce kupa, ale ve finále se dá říci, že spokojenost. Návody na telefony, které jsem vypracoval, dávám do prvního komentáře, ať je přehled, co se používá a jak (nejsou plně aktuální, např. DTMF již uživatelé řešit nemusí apod.). Něco může vypadat složitě, ale vesměs jde jen o pár věcí, které se musí uživatel naučit.

    Postřehů ohledně SIP telefonů mám několik. Přijde mi, že pro koncové uživatele je to až na pár věcí krok zpět. Pro adminy a správu je to obrovský skok vpřed s tím, že je u nich i větší variabilita a člověk tolik není vázán na výrobce ústředny, protože ta komunikace je oproti digitálům přecijen universálnější.

    A jaké telefonní řešení používáte/spravujete v jobu vy?

    Zdar Max        

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Obrázky

    Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE, obrázek 1 Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE, obrázek 2 Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE, obrázek 3 Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE, obrázek 4 Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE, obrázek 5

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Max avatar 12.4.2015 22:52 Max | skóre: 65 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    Přílohy:
    Slíbené návody viz příloha.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    13.4.2015 01:23 Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    Ja nic nespravuju v praci jsem jen jako uzivatel a jen do toho IT kecam :) nasadili nam novou ustrednu pro jistotu outsourcovat do jineho sousedniho statu aby k ni nemel nikdo pristup. A telefony Avaya zazitek k nezaplaceni, hned po tydnu si lidi stezovali ze jim nejde "internet" na PC a jelikoz se vi ze se stouram v Pc a sedime ve velke kancelari a IT neni u nas na patre byl jsem k tomu povolan... ukazalo se ze Avaya funguje telefonuje ale nepousti pakety dal do PC, takze stacilo vyahnout PoE kabel nechat ten smejd znova nabehnout a bylo to, takze tohle delam jako 1-2x do tydne,ale uz me to zacina stvat takovejch blbosti jsou tu hromady a ja nemuzu obihat celou kancelar ze tenhle nemi Excelem, tamhleten neumi kopirovat na USB, uz pomalu kolegy zacinam cvicit aby si skutecne na cokoliv volali IT i na banalni vytazeni kabelu, at se kluci probehnou kdyz roupama nevi co by...
    Max avatar 13.4.2015 07:33 Max | skóre: 65 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    Tak s tím opravdu problémy nemáme. Běžně používáme jako switch a ve většině případů tagujeme a vše plně ok.
    Jinak opravdu doporučuji takové věci dávat na support IT, aby problém nepřetrvával a řešil se. Navíc několikrát se nám stalo, že nějaký uživatel řešil nějaký problém, nebo nějaký šéfík, ale po nějaké době ho to přivedlo k šílenství. Prostě toho na sobě měl kupu + tohle a vždy to skončilo tak, že při nějaké big konferenci s ředitelem "zmínil", že něco dlouhodobě nefunguje. My jsme samozřejmě o ničem nevěděli a takové věci se u nás staly nemálokrát. Takový lidi jsou pak na zabití.
    Nebo se řediteli nezmínili, ale prostě to nechali vygradovat tak, že je to rozzuřilo do nepříčetnosti, takže měl člověk na uchu člověka, co měsíc něco obcházel místo toho, aby zavolal, a pak už toho měl na sobě tolik, že mu ruplo v kouli. Celkem běžná věc.
    Jo, běžně nám lidi volají, proč tohle v excelu nejde a jak se dělá tohle atd. Většinou se to vyřeší hned, připojíme se na plochu, ukážeme uživateli a šlus, takže rozhodně rychlejší, jak kdyby jim to měl nějaký jejich kolega ukazovat na PC. Chápu ale, že né všude mají takové IT, co řeší vše hned, ale místo toho jedou tickety, priority a občas si to schválně protáhnou, nebo prostě na uživatelské problémy kašlou, co by měl IT řešit náplň práce někoho jiného, že?
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Bystroushaak avatar 13.4.2015 09:29 Bystroushaak | skóre: 32 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    Já měl tedy s Avayami jen dobré zkušenosti.
    13.4.2015 07:13 bigBRAMBOR | skóre: 30
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    U digitálu stačí naťukat číslo a hned se volá, u SIPu člověk musí naťukat číslo a zvednout sluchátko, nebo zmáčknout tlačítko "volit". Je tu tedy o krok navíc.

    lze to nastavit uplne stejne pomoci bhodne napsaneho dial planu, po dosazeni urciteho postu cisel proste telefon cislo vytoci. A stejne jsme to nakonec zrusili, lidem zacalo pripadat prirozenejsi ze vytukali v klidu cislo a zvedli sluchatko, co neni ani jeden krok navic, to sluchatko musis zvednout tak jako tak.
    Max avatar 13.4.2015 07:19 Max | skóre: 65 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    Zajímavé, ale jinak to sluchátko nemusíš zvedat tak jako tak ;-). Občas někdo využije hlasitý odposlech (většinou šéfové, co jsou v kanclu sami) :).
    Jinak jak se to pak chová, když potřebuji volat externě? Předpokládám, že tam lze zanést nějakou výjimku, která říká, že když začínám volat číslem 9, tak automaticky netoč?
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    13.4.2015 07:49 bigBRAMBOR | skóre: 30
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    podle delky a taky podle toho cim to zacina, vytoc po 4 digitech nebo kdyz to zacina 0 tak po 10 digitech, + vyjimky na 112, 155, 150, 158 ty se toci po trech digitech. Ale uz jsem tu ustrednu vypnul. Moc me to nebavilo a rad jsem se ji zbavil do virtualu u providera. A lidi se opravdu sami naucili tocit sluchatkem uz predtim, takze to vlastne nikdo nepotreboval.
    Max avatar 13.4.2015 08:00 Max | skóre: 65 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    Jj, taky myslím, že to je zbytečné řešit.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    13.4.2015 08:21 ivir | skóre: 7 | Barrandov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    Také máme v práci tuto ústřednu, bohužel jsme narazili na několik hodně nepříjemných chyb, které i po roce stále řešíme.

    1.) Nefunguje zřetězené přesměrování. MX-ONE umí jen kombinace interní přesměrování -> externí přesměrování -> interní přesměrování. Dodavatel nám tak musel udělat obezličku

    2.) Jsou příliš striktní na RFC, resp. výrobce odmítá nastavení benevolentnější režimu. Alespoň jsme narazili se starými Siemens telefony, že ústředna nedostane odpověď navíc při callbacku a tak hovor po 30s utne, ale jen pro externí hovory, ačkoliv v předchozí verzi to fungovalo bez obtíží.

    3.) Po zřízení linky nelze měnit CustomerID podle kterého se u nás nastavuje přesměrování na regionální IZS.

    Celkově mě u tohoto řešení zaráží přístup výrobce, kdy svému zákazníkovi fakticky nikterak rozumně nepomáhá včetně toho, že v případě nasazení Veeam 8 a tedy potřebného mlocate od toho okamžitě dá ruce pryč, že to bude nepodporované řešení.

    Pro mě je to ponaučení, že musím být ve výběrovém řízení zcela konkrétní včetně popisu chování systémů při všech možných situacích a ideálně nechat to postavit ještě před podpisem smlouvy pro možnost testování. Jinak asi není šance ověřit zda dodavatel nemystifikuje.
    Max avatar 13.4.2015 08:53 Max | skóre: 65 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    ad 1) - zas tak moc nepoužíváme, takže jsem na tento problém nenarazil, ale přijde mi to divný
    ad 2) - používáme kompatibilní telefony a měli jsme to v požadavkách při přechodu, takže problémy nemáme
    ad 3) - mně měnit jde (jsem to teď zkusil na své lince)
    Backup řešíme jednou za čas celou VM, neděláme tunu změn denně, abychom potřebovali něco víc.
    Jinak Veeam nepoužívám, ale MLocate balíček do distra je kvůli možnosti obnově na úrovni jednotlivých souborů, ne? Pokud to není třeba, tak není ani onen balíček třeba? Netuším, jen se ptám.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    13.4.2015 13:24 ivir | skóre: 7 | Barrandov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    ad 1) Taky mi to přišlo hodně divné a tlačím na dodavatele ať to nahlásí jako chybu výrobci. Prý je to v "telefonním světě" normální chování a já zatím nejsem tak dobrý vyjednávač, abych pořádně dupl

    ad 2) my to také měli v požadavcích, že to musí fungovat a teď tedy dodavatel vymýšlí jak to vyřešit. Naštěstí už ke konci roku je snad vyměníme na LTE mobily s VOIPem a VPN.

    ad 3) To vypadá, že ve v6 se asi pochlapili, my zatím fungujeme na v5 SP5 s tím, že v6 začneme teprve testovat i s ohledem na virtuální media-gateway a tedy možnosti se HW řešení zbavit i když kvůli tomu zřetězenému přesměrování tam je pár HW úprav (několik loopbacků)

    Ano, je to kvůli obnově na úrovni jednotlivých souborů, ale i velikosti inkrementálních záloh. Takže nyní zálohujeme celý virtuál, ale místa na diskovém poli je vždy málo a takto získáš "levně" možnost více snapshotů a také Veeam lépe zvládá deduplikaci dat.
    Max avatar 13.4.2015 13:46 Max | skóre: 65 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    Divné, my jedeme na verzi v5 SP3, ostatně viz screenshoty, co jsou pod článkem.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    13.4.2015 18:51 ivir | skóre: 7 | Barrandov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    Vytvořit linku s vlastním customer id lze, ale změna už není možná, alespoň od SP4 u SIP linky. Ve verzi SP5 tedy zavedli jednu záludnost, kdy při změně nastavení linky automaticky u jména odstraňuje mezery. Stačí načíst a dát uložit. Pak tedy ještě překopali ten SIP stack a urychlili CSTA API pro vzdálené ovládání ústředny.

    Jinak ústředna má mít v sobě i jabber server, ale to jsem se raději neodvážel zkoušet.
    Max avatar 14.4.2015 07:12 Max | skóre: 65 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    Máš pravdu, zkoušel jsem to u digitálu a teď na IP a opravdu nejde.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Bystroushaak avatar 13.4.2015 09:33 Bystroushaak | skóre: 32 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    Velmi dobrý článek, dal jsem hned tučňáka. V kontextu s článkem působí ta diskuze s kyknosem ještě zábavněji.
    14.4.2015 07:05 Nobody
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    Co to ma spolecneho s Linuxem?
    Max avatar 14.4.2015 07:08 Max | skóre: 65 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    Nic moc, ale pokud umíš dobře číst, tak tučňák se nedává za linuxové téma, ale za dobrý technický (IT) zápisek, proto tu padli i tučňáci za články týkající se windows.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Petr Tomášek avatar 13.4.2015 19:36 Petr Tomášek | skóre: 37 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    A jaké telefonní řešení používáte/spravujete v jobu vy?

    Sice ne v „jobu“, ale tak nějak obecně pouטžívám Asterisk. Holt si tam člověm může naprogramovat všechno, co chce...

    Petr Tomášek avatar 13.4.2015 21:59 Petr Tomášek | skóre: 37 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    ale 1Gib podpora je jen u vyšších/dražších verzí
    Propána, to fakt nechápu, k čemu má být 1Gbit ethernet u SIP telefonu dobrý. Ještě jsem neviděl, že by někdo použil kodek s větší bitrate než 64kbit/s, tj. i s RTP overheadem ca. 80kbit/s. Na to ti stačí 10Mbit ethernet i kdybys nechtěl! Dokonce i latence jsou u 100Mbit ethernetu tak malý, že to nemáš šanci poznat...
    Bystroushaak avatar 13.4.2015 22:45 Bystroushaak | skóre: 32 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    Však psal, že je používá i jako switche, ne?
    Max avatar 13.4.2015 23:02 Max | skóre: 65 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    Výš, jak je drahý port na switchi? Proto se daťák k PC táhne přes telefon. Vedeš síť ze zásuvky do telefonu a z telefonu do PC. Telefon má dva porty, jeden lankový a jeden pro PC. Taktéž umožňuje vlany, takže IP telefon může být v oddělené síti. Pokud máš POE switch, třeba Cisco SG300-52P, tak ušetříš i jednu 230V zásuvku na adaptér pro telefon. Obojí používáme. Problém je, že SIP telefony do 5kkč mají převážně 100Mbit switch, takže kdo by potřeboval větší datový tok na koncových stanicích, tak má problém a pak vyjde levněji táhnout dva kabely, jeden k telefonu, druhý k pc.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    14.4.2015 07:35 bigBRAMBOR | skóre: 30
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    tak tak, takze vlastne port ve switchi je hodně levný...
    Max avatar 14.4.2015 08:22 Max | skóre: 65 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    Hehe :D. Ale ano, záleží prostě na situaci.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Petr Tomášek avatar 15.4.2015 13:51 Petr Tomášek | skóre: 37 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    Výš, jak je drahý port na switchi?

    Záleží na tom, jaký switch použiješ. Ale SIP telefony klidně můžeš všechny píchnout do jednoho (resp. vícero) 100Mbit nemanagovaných switchů s POE a ty už dnes nejsou zas tak drahý... (P.S. "víš" a ne "výš"...). Jo, jasně ve firmě se 100 telefony už to asi bude jiná. Ale na druhou stranu jsou HW telefony s Gbitem o kus dražší...

    Josef Kufner avatar 15.4.2015 19:07 Josef Kufner | skóre: 67
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    Ono nejde jen o switch, ale i o těch pár desítek metrů kabelu, který je potřeba ke switchi natáhnout, a který musí být kudy natáhnout.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    Max avatar 15.4.2015 19:55 Max | skóre: 65 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    Ono je toho víc, ušetří se zásuvky v kanclu, kde jich bývá docela málo. Dále, každé zařízení (třeba switch) navíc, to je něco ošklivého, protože ti to zabírá místo, víc patch kabelů v racku (menší přehlednost), spotřebovává více energie, takže je potřeba přizpůsobit ups a víc hřeje (takový normální switch HP ProCurve 2810, to je snad 80W), takže je třeba přizpůsobit klimatizaci. Když se pak koupí nějaký hloupý 100Mbit POE switch, tak zase, nemáš jednotnou síťovou infrastrukturu, když je hloupý, tak nemáš ani rozumnou možnost monitoringu.
    Podle mně je téměř vždy výhodné využít jen jeden port a táhnout komunikaci přes telefon. Samozřejmě se tu bavíme už o nějaké infrastruktuře, né o malém podniku o 20 uživatelích.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Petr Tomášek avatar 15.4.2015 21:42 Petr Tomášek | skóre: 37 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    Ono je toho víc, ušetří se zásuvky v kanclu, kde jich bývá docela málo. Dále, každé zařízení (třeba switch) navíc, to je něco ošklivého, protože ti to zabírá místo, víc patch kabelů v racku (menší přehlednost), spotřebovává více energie, takže je potřeba přizpůsobit ups a víc hřeje (takový normální switch HP ProCurve 2810, to je snad 80W),
    No, tak tam nemusíš dávat zrovna největšího žrouta. Existují i docela úsporné switche, zvlášť 100Mbit...
    takže je třeba přizpůsobit klimatizaci. Když se pak koupí nějaký hloupý 100Mbit POE switch, tak zase, nemáš jednotnou síťovou infrastrukturu, když je hloupý, tak nemáš ani rozumnou možnost monitoringu.
    Ping ti nestačí? ;-) Navíc ten 100Mbit máš lépe oddělený než pomocí VLAN ;-)
    Podle mně je téměř vždy výhodné využít jen jeden port a táhnout komunikaci přes telefon.
    No, jenomže to má zase tu nevýhodu, že když chcípne telefon (nebo ho někdo hackne), tak máš v čoudeli i PC...
    Samozřejmě se tu bavíme už o nějaké infrastruktuře, né o malém podniku o 20 uživatelích.
    Zdar Max
    No, tak zrovna ten problém, že ti telefon potenciálně může ohrozit PC, bude existovat při 20 stejně jako 1000 pracovních míst...
    14.4.2015 17:36 MarSarK | skóre: 23 | blog: marsark_linux | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    Nebyl by nějaký kontakt na tu firmu, která prodává repasované Dialogy 4xxx ? Budeme jich několik potřebovat. Dík.
    Even a small adventure could be a beginning of a great journey.
    Max avatar 14.4.2015 20:40 Max | skóre: 65 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    Ahoj,
    byla to omezená nabídka se slevou pro nás a počet telefonů byl omezen. Akce proběhla před cca 2 roky. Mno, ale zkusit to můžeš, takže ti to pošlu do mailu přes tvůj profil.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Max avatar 14.4.2015 20:46 Max | skóre: 65 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    Tak máš v profilu nefunkční mail, takže smůla. Napiš ty mně (buď přes profil, nebo kontakt viz web).
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    14.4.2015 19:11 Magog | skóre: 6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    Dovolím si osobní pracovní zkušenost s Ericssonem a Aastrou. A vlastně i Siemensem, zmíněným kdesi v komentářích. Pracuju ve firmě zabývající se nahráváním call center, zákaznických linek atd. A každá ústředna, která kdysi byla v zásadě H323 (resp. ISDN pro digitály) a později se jí výrobce snažil překlopit na SIP, je problém. Prostě tam je běžný postup udělat z komára velblouda, pak vzít kanón na vrabce a tohle všechno třikrát protočit. Výsledkem je, že permanentně něco nefunguje. Koupíš novější generaci stejného telefonu a máš problém. Uděláš upgrade firmware ústředny, několik telefonů přestane fungovat. A dokumentace buď žádná, nebo neúplná.
    Max avatar 14.4.2015 23:57 Max | skóre: 65 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    Máme zatím asi 3 druhy IP telefonů + i nějaké analogy přes převodníky a zatím si nestěžuji. Starých dektů jsme se museli zbavit, ty by byly nekompatibilní. Jinak výrobce dodává k ústředně i hafo jiných výrobců a nevypadá to zle. Každý telefon má svůj config a hotovo.
    Teď je jen otázkou, co doporučuješ? Já jen tak, ze zvědavosti. Také Asterisk?
    Jinak teď jsem řešil nahrávání jedné analogové linky. Nakonec zvítězila cena a i to, že je to jen minorita, jen kdyby. Šli jsme do ReDat, základní verze pro win ,co nahrává do mp3 a má jednoduché indexační a filtrační win okénko pro snadnější hledání konkrétní komunikace.
    Kdyby jsme to řešili ve větším, tak hodně dobře vypadá řešení od firmy Doradus, linuxová mašinka s web ksichtem, vše přehledný atd.
    Na druhou stranu, mělo by něco existovat i přímo pro naší ústřednu, zase za těžký many. Mno, je to jedno, zatím nenahráváme :)
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    15.4.2015 09:41 MarSarK | skóre: 23 | blog: marsark_linux | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    Já zatím pro pár linek provozuji Asterisk. Mám tam SIPy + kartu, která je připojená systémovým kabelem do patchpanelu, kde se připojují analogy. Pak to mám propojené s druhým Asteriskem, který je jinde a trustujeme si nějaké věci. Kdybych řešil nějakou větší instalaci, tak bych asi šel do nějakého řešení postaveného na Asterisku s komerční podporou.

    Jinak u nás na ČVUTu dožívají ústředny MD110 různě pospojované přes IPmuxy a vedle toho se páchá Cisco CallManager, cože je težký vendor-lock-in a křeč, ale chodí to.

    MS:
    Even a small adventure could be a beginning of a great journey.
    Petr Tomášek avatar 15.4.2015 13:54 Petr Tomášek | skóre: 37 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    Jinak teď jsem řešil nahrávání jedné analogové linky. Nakonec zvítězila cena a i to, že je to jen minorita, jen kdyby. Šli jsme do ReDat, základní verze pro win ,co nahrává do mp3 a má jednoduché indexační a filtrační win okénko pro snadnější hledání konkrétní komunikace.
    Kdyby jsme to řešili ve větším, tak hodně dobře vypadá řešení od firmy Doradus, linuxová mašinka s web ksichtem, vše přehledný atd.
    Na druhou stranu, mělo by něco existovat i přímo pro naší ústřednu, zase za těžký many. Mno, je to jedno, zatím nenahráváme :)
    Zdar Max
    No, vidíš a s asteriskem bys měl nahrávání spíchnuto za půl hodiny...
    Max avatar 15.4.2015 14:07 Max | skóre: 65 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    A včetně user interface s vyhledáváním? To asi ne, co? To jedině nějaká supportovaná verze, jejíž součástí je i nějaká klikačka? Nebo žiju v nevědomosti a Asterisk má také nějaký webksicht?
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Petr Tomášek avatar 15.4.2015 17:55 Petr Tomášek | skóre: 37 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    No, klidně to můžeš házet do určitého adresáře jako soubor pojmenovaný podle telefonního čísla a datumu/času, kdy se hovor uskutečnil (případně pokud máš v nějaké databázi k číslům přiřazená jména i to) - no a na zobrazování souborů a vyhledávání předkládám už nějaké webové udělátko určitě existuje, se vsadím...
    18.4.2015 18:54 Magog | skóre: 6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    Heh, tak teď jsem si koukám docela pěkně naběhl, a to hned nadvakrát.

    V první řadě ano, pracuju ve firmě, která je zodpovědná za ReDat. Takže cokoliv napíšu ohledně nahrávání je buď reklama na zaměstnavatele, nebo poškození dobrého jména zaměstnavatele :-)

    Ono je nejhorší na tom to, že všechno má svoje pro a proti. Z mého pohledu je nejlepší (čti: nejméně špatně) Cisco. Ale je složitý jak hovado, kdykoliv se cokoliv podělá, utopíš v tom spoustu času a/nebo peněz (např. nic netuše změníš preferenci kodeků a ono to přestane nahrávat, protože transcoding šifrovaně nelze). Navíc očekávám, že Cisco nebude zrovna nejlevnější (ceny ústředen nesleduju, ale odhadoval bych to tak).

    Kromě Cisca se dost nahrává Avaya, Genesys nebo Siemens (ten český je teď myslím na něco přejmenovaný, ale už si nepamatuju na co).
    24.9.2015 11:50 Libor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    Zdravím, nevím, zda to ještě někdo bude číst, ale mám dotaz na autora:

    Telefonní seznam se na SIP telefonech nedá zobrazit. Standardně má ústředna nějakou fci a digitální telefony mají přístup k seznamu v ústředně. Pro SIP telefony existuje nějaké komerční řešení, cena asi 20kkč, možná i více (umí to samozřejmě mnohem více věcí). Nakonec jsme to vyřešili tak, že kolega nastudoval API u SIP telefonů, rozjel telefonní seznam formou web app s tím, že poskytuje i API pro SIP telefony. Nemáme tedy telefonní seznam v excelu, ale kompletní seznam máme formou web app, kterou lze jednoduše editovat a vše vidí SIP telefony., takže jsou teď na tom líp, jak digitály

    Mohl bych se zeptat, jakým způsobem to bylo vyřešeno? Aktuálně řešíme také telefonní seznam do telefonů AASTRA, ale: 1) to, co si umí natáhnout přímo do sebe neobsáhne seznam celé společnosti, má omezenou velikost, co si může do sebe stáhnout 2) seznam samozřejmě není aktuální, dokud se telefon nerestartne a nenatáhne si aktuální soubor.

    Je možné se s autorem případně spojit nějak osobně, abych to nepsal do vlákna?

    ústředna aastra není.

    děkuji za odpovědi Libor
    Max avatar 24.9.2015 12:04 Max | skóre: 65 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    Ahoj,
    seznam se nenatahuje do telefonu, ale telefon je napojen na web službu. Na telefonu je tedy jedno tlačítko předprogramované jako XML s hodnotou : "http://seznam.firma.local/aastra/tels.php"
    Když se ťukne na tlačítko, tak je tam klasický search box. Začneš ťukat nějaké jméno a pak dáš šipku dolu a listuješ v seznamu, který jsi vytvořil tím search boxem a je tam vyfiltrovaných x lidí.
    Ta app je čistý tel. seznam napsaný v php, kam mají zaměstnanci přístup přes web prohlížeč. Jsou tam základní informace, které ve firmě používáme, tzn. : pobočka, číslo, mobil, zkratka na mobil, mail, poznámka a pár dalších věcí.
    Máme tedy vlastně dva tel. seznamy. Jeden je v rámci ústředny a poskytuje tel. seznam jen digitálním telefonům a udržuje se sám, druhý je formou php aplikace, kterou si udržujeme sami a máme tam komplet info o kontaktu + jsou na něj napojeny všechny IP telefony (Aastra 67xx a 68xx).
    Kontakt na mně viz můj profil, nebo můj web uvedený v profilu.
    Zdar Max
    PS: jinak z textu je patrné, že na ústředně nezáleží, záleží jen na IP telefonech, protože kolega to napsal na základě dokumentace k Aastra IP telefonům.
    Měl jsem sen ... :(
    9.6.2016 18:53 Akát
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Firemní telefonní ústředna Aastra MX-ONE
    My používáme o dost levnější řešení. Dvě SIP ústředny Ipex iPBX 100 (založené patrně na Asterisku), v různých městech. A telefony SIP:
    • teď Grandstream GXP1625 - konfigurace z ústředny, měly by umět centrální tel. seznam, ale zatím nepoužíváme, jednou za delší čas některé kusy začnou zlobit, a musí se opakovaně restartovat, možná chyba ve firmware s uvolňováním RAM
    • Grandstream GXP1165 - už se neprodává
    • Well SIP-T20 - dražší, solidnější, ale ústředna nepodporuje jejich centrální konfiguraci
    • Interbell IB135, IB136 - první nasazené telefony, bez konfigurace z ústředny, po výpadku proudu se někdy zasekly, ale dost jich funguje už asi 7 let

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.