abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Navštivte Abc obchůdek se samolepkami a přívěsky!
Rozšířené hledání
×
dnes 16:14 | Pozvánky

Přijďte si zasprintovat na Djangu, jiném Python open-source projektu, nebo jen potkat ostatní vývojáře!

… více »
Whit | Komentářů: 0
dnes 10:20 | Nová verze
Na zrcadlech a torrentech jsou již k dispozici ISO obrazy distribuce Mageia 2. Poznámky k vydání čtěte zde.
Liborek | Komentářů: 4
včera 13:47 | Pozvánky

Letos v říjnu se v Praze uskuteční hned několik konferencí. Odehraje se zde nově vzniklá konference LinuxDays. K ní se přidá čtvrtý ročník openSUSE Conference, dvanáctý ročník SUSE Labs conference a aby to nebylo málo, přidá se i první ročník Gentoo miniconf. A to vše ve stejné dny a na stejném místě.

… více »
Miška | Komentářů: 6
včera 13:27 | Zajímavý projekt
Printerd je název nového projektu tiskového démona, který bude využívat PolicyKit a D-Bus. Projekt je zatím na úplném začátku, takže nejde o nic vhodného k produkčnímu nasazení. Mimo jiné aktuálně akceptuje jako vstup jen PDF dokumenty.
Luboš Doležel (Doli) | Komentářů: 33
včera 13:25 | Zajímavý software
Tři vývojáři ze společnosti Engine Yard přecházejí po dohodě mezi firmami do Red Hatu. Jde o vývojáře zabývající se rozvojem projektu JRuby. To ukazuje, že Red Hat má zájem o podporu alternativních jazyků nad OpenJDK.
Luboš Doležel (Doli) | Komentářů: 0
včera 13:20 | Zajímavý software
Fedora přejde na knihovnu libusbx, což je fork původní knihovny libusb. Důvodem pro fork byl zjevný nedostatek času nebo zájmu ze strany správce projektu. libusbx už teď nabízí užitečné funkce navrch.
Luboš Doležel (Doli) | Komentářů: 2
včera 10:29 | Nová verze
Vyšlo LLVM 3.1. Vylepšení se dotýkají podpory C++ 11 nebo architektur ARM a MIPS. Dále se můžete těšit z Python bindings nebo nástroje AddressSanitizer pro detekci chyb při práci s pamětí.
Luboš Doležel (Doli) | Komentářů: 0
včera 00:01 | Nová verze
Vyšla nová verze open source služby pro sdílení a synchronizaci souborů ownCloud 4. Mezi hlavní novinky patří verzování, šifrování dat, vestavěný prohlížeč ODF souborů, nové API a další - podrobnější popis novinek a vylepšení zde.
Dirka | Komentářů: 1
22.5. 13:34 | Zajímavý software
Vyšla hra The Journey Down: Chapter One, která je dostupná i pro Linux. Jde o point-and-click adventuru nezávislé skupiny vývojářů SkyGoblin. Hra se prodává za 12,99 €.
Luboš Doležel (Doli) | Komentářů: 0
22.5. 09:14 | Zajímavý článek

Hudba dokáže většině lidí přinést dobrou náladu. Proto je téma květnového openMagazinu audio. Existuje pro Linux zvukové studio, které milovníci hudby potřebují? Ano, květnové číslo obsahuje rozsáhlý článek o nastavení realtimového zvukového serveru. Ale nejen to. Přehrávat skladby lze v několika přehrávačích. Seznamte se s nimi. Až se sbírka rozroste, lze ji uspořádat programem, na to určeným.

… více »
IrenaS | Komentářů: 5
Pokud by se prohlížeč Opera stal svobodným:
 (9%)
 (28%)
 (1%)
 (63%)
Celkem 160 hlasů
 Komentářů: 9, poslední dnes 17:19
    Rozcestník
    Reklama
    Autoškola testy online Levný benzín

    Malé pasivky na NB versus čtení teplot

    25.11.2007 17:38 | Přečteno: 789× | Hardware | poslední úprava: 25.11.2007 17:39

    Dnes jsem tu zaregistroval nejnovější záznam v hw db týkající se GB desky s AMD 690 čipsetem. A protože to není poprvé, co si někdo stěžuje na teplotu tohoto northbridge, mrknul jsem se do své case…

    Abych vás nenutil klikat, zde je to s citacemi:

    Upozornění: Tato deska má extrémně špatně vyřešené chlazení. Pasiv zejména na northbridge je žalostně malý. Teploty za provozu se pohybují přes 80 C, a pokud člověk použije IGP tak ještě výrazně stoupnou. Teplotu "omakem" ani nezkoumejte, zkončí to okamžitým puchýřem.

    K tomu ještě alá citace z webu czc, která se týká mé desky (Asus M2A-VM - AMD 690G):

    Varianta téhle desky osazená HDMI dostala na Svetě Hardware ocenění Trefa SHW s výtkou, že se hřeje čipset.

    Takže tedy: ano, já souhlasím, že northbridge hřeje. Na pasivku (Asus dává skutečně mrňavý, viz foto mé bedny) ale i pod plnou palbou ruku v pohodě udržíte ruku klidně minutu v kuse (pak už vás to bude nudit ;-)). Podle toho, jak moc pasivek zmáčknete, se odvíjí subjektivní pocit z teploty. Upřímně, hodnotám odečítaným Aušus softem pro wokenice nevěřím ani za mák, takže jsem sáhnul po přeměření teploměrem (Voltcraft IR-230, který v práci nově používáme právě na takováto srovnávací měření). Čipset má po ~ 5 dnech běhu PC v kuse v zavřené a zatlumené skříni (takovým materiálem, na kterém leží ten Raptor na fotce) teplotu zhruba 42 °C, přestože já jakožto osoba s tělesnou tepltoou 37 °C bych hádal nejmíň 55. Tolik ten subjektivní dojem. Nyní objektivní zjištění za dva měsíce používání metodou 24/7 (ta deska se fakt nezavstaví).

    Vše je naprosto stabilní, klidně pod 100% zátěží x264 encodingem trvajícím několik dnů za současného hraní nějaké 3D hry (takže NB je pod plnou zátěží). Skříň je obyčejný Eurocase, ve kterém se kromě desky opékají dva Westerni (z nichž jeden jede 10krpm), X2 4000+ EE, dva gigové moduly a TV tuner. Jediný akvitní odvod tepla představuje nízkootáčkový ventilátor ve 400W Fortronu. Já vlastně ani nevím, jakou má CPU, NB, SB teplotu dle čidel, protože to nepotřebuji vědět. A hlavně, i kdyby měl NB oněch proklamovaných 80 °C (což má jen polovinu), tak to není důležité a hned to vysvětlím.

    Donedávna jsem stejným způsobem (24/7, často 100% zátěž) používal firemní i955x desku Gigabyte a v ní 115W Prescott 3,6G. Ta deska má na NB výrazně větší pasiv, ale přichycen tak nějak ledabyle, že na něm docela plave (musel jsem dokonce i nanést asi po měsíci vlastní pastu, protože defaultní žvejkačka nedržela). Na něm původně seděl 7000otáčkový hlučný malý zmetek, který jsem po pár dnech musel z důvodů sluchové hygieny vyndat. Od té doby ta deska běžela BEZ toho větráčku, tedy oproti výrobcově požadavkům silně poddimenzovaná. Zvládla to dva roky. Pasiv na NB byl sice po celou dobu (a to zdůrazňuji, že neustále!) velmi žhavý, na něm skutečně NEŠLO udržet ruku déle než 2 vteřiny, nicméně perfektně stabilní. A deska dodnes skvěle funguje, jen je prostě v krabici, protože celý stroj žere 3x tolik co ten můj současný. Zkrátka a dobře dvouleté intenzivní denodenní opékání tomu northbridge nijak (v rámci dvouletého pozorování) neuškodilo.

    Stejně tak nevím, kdo kde vzal, že optimální teplota čipů je X°C. Už řady let mají například grafické karty, kde tepou vysoce komplexní GPU na vysokých frekvencích, mezní teploty pro GPU někde kolem 140 °C. V současnosti se za běhu běžně pohybují i kolem 100 °C (Radeony 2900, různé GeForcky posledních subgenerací). Tak proč by někomu mělo vadit, že na NB základní desky je pasiv, který je subjektivně (ano: SUBJEKTIVNĚ) trochu teplejší.

    Podobné historky jsou slýchány i u pevných disků, když naproti tomu analýza Google zahrnující několikaleté období a tisíce pevných disků jasně prokázala, že i příliš nízké teploty disků škodí stejně jako příliš vysoké teploty. Můj Raptor, který by zastaralá logika požadovala chladit buď větrákem, nebo aspoň přišroubování v case, tráví z posledních dvou let tak 90% času jen volně položen ve skříni. A stále funguje na 100% a ani SMART nenaznačuje, že by to některý aspekt hodlal zabalit. A to prostě proto, že jeho provozní teplota i v tomto stavu je právě v onom optimálním rozmezí, které vzešlo z analýzy Google.

    Neberte prosím tedy názor někoho ve stylu "tyvole, je to žhavý, to nekupuj" jako neoblomné dogma. Raději si vždy zjistěte co nejvíc faktů, nelépe od lidí, kteří již produkt nějakou dobu provozují. Já osobně jsem s deskou spokojen. A kolega se svou Gigabyte MA69GM-S2H také. Žádné puchýře nepozoruje ani on, ani já.

           

    Hodnocení: 86 %

            špatnédobré        

    Obrázky

    Malé pasivky na NB versus čtení teplot, obrázek 1

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Jan Drábek avatar 25.11.2007 18:06 Jan Drábek | skóre: 41 | blog: Tartar | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malé pasivky na NB versus čtení teplot
    A stále funguje na 100% a ani SMART nenaznačuje, že by to některý aspekt hodlal zabalit.
    V googlu v té studiii taky došli na to, že SMART defacto k ničemu, že u disků, které odešli nic nehlásil...
    01010010 01000101 01010000 01101100 01001001 00110010 01000100 01100101 01010110
    25.11.2007 18:09 David Ježek | skóre: 69 | blog: Mostly_IMDB | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malé pasivky na NB versus čtení teplot
    ano, ale nebylo to vždy pravidlem. nicméně souhlasím, že SMART je z hlediska stavu disku spíš pro smích a nic relevantního z něj nevyčteš. Ale jsou lidé, kteří mu stále věří, proto ta poznámka o něm.
    Jan Drábek avatar 25.11.2007 18:12 Jan Drábek | skóre: 41 | blog: Tartar | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malé pasivky na NB versus čtení teplot
    jj ;)
    01010010 01000101 01010000 01101100 01001001 00110010 01000100 01100101 01010110
    25.11.2007 18:49 Lu-Tze | skóre: 15 | blog: Lu-Tzeho blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malé pasivky na NB versus čtení teplot
    V tom případě by ses výborně uplatnil v nějaké PR agentuře.
    25.11.2007 22:24 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malé pasivky na NB versus čtení teplot
    SMART v principe funguje. Len sa nesmie pozerat na status (OK/FAILED) - ten je zly az ked je disk naozaj uplne v pazi. Treba pozerat na atributy - "pending sectors", "reallocated sectors" - ked sa zacnu hodnoty zvysovat, nastane coskoro velky pruser.
    Black.Bandit avatar 25.11.2007 18:45 Black.Bandit | skóre: 5 | blog: Bandita
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malé pasivky na NB versus čtení teplot

    Ahoj. Řešili jsme to spolu, a já jsem dnes doplňoval ten zápisek u Gigabyte MA69G-S3H. Od soboty jsme měl tuto desku doma, a je to naprostá katastrofa. PC jsem složil, zapnul a po asi 20 vteřinách v BIOSu jsem zvědavě šáhl na northbridge. Od té doby mám na palci půchýř jako prase.

    Problém toho chlazení bude asi v tom, že je neskutečně nízké. Chladič na northbridge je totiž malý čtvereček a ještě ke všemu nepřevyšuje prázdný PCIe slot. Takže skrze žebra snad neproudí ani vzduch. Gigabyte cpal stejně nízké chladiče i na M55S S3, M57SLI S4. Ty byly sice hodně velké, ale stejně nízké a chladily taky špatně. Divím se, že se nepoučili. Ten tvůj ASUS má sice malý chladič, ale žebra jsou mnohem delší a tudíž lépe vyměňují teplo.

    Jinak ta deska sama o sobě je katastrofa. Odmíta spolupracovat s nVidia grafikou, PC Speaker praská. Zítra ji prodám.

    Nemo propheta in patria sua
    25.11.2007 19:01 David Ježek | skóre: 69 | blog: Mostly_IMDB | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malé pasivky na NB versus čtení teplot
    ostatně není problém na NB cvaknout lepší pasiv za 80Kč. co se týče té nespolupráce, jseš si 100% jistý, že je to deskou?
    Black.Bandit avatar 25.11.2007 19:17 Black.Bandit | skóre: 5 | blog: Bandita
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malé pasivky na NB versus čtení teplot
    nevím jestli to je deskou. Nicméně 8600GT jeden jen přes framebuffer. S ovladačem okamžitě zamrzne počítač. A to jsem zkusil všecny distra co mám doma. Tu samou grafickou kartu pak mám vyzkoušenou na jiném MB a jede perfektně. těžko říct, kde je zakopán pes. Jinak těch skoro-vad (z pohledu reklamace) má deska celou řadu.
    Nemo propheta in patria sua
    25.11.2007 20:12 neal_cz | skóre: 29 | Neratovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malé pasivky na NB versus čtení teplot
    Můžu se zeptat, co s to deskou chceš dělat? Měl bych o ní zájem.
    Black.Bandit avatar 25.11.2007 20:19 Black.Bandit | skóre: 5 | blog: Bandita
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malé pasivky na NB versus čtení teplot
    Zítra ji mám plánu střelit v bazaru. Nebo ji někomu prodat přímo. Stála 1800,- přesně.
    Nemo propheta in patria sua
    26.11.2007 19:08 ondracch | skóre: 19 | blog: Mozková kreč
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Malé pasivky na NB versus čtení teplot
    Křemíku teplota např. 100°C nevadí. Teplota vadí spíš elektrolytyckým kondenzátorům, které jsou kolem. Tam snižuje jejich životnost, protože vysychá elektrolyt. Osobně bych se takto teplého prvku v PC nebál.
    Proč myslíš, že nemůžeš žít jinak? Pořád Tvořím...

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   Powered by Hosting 90 Server hosting
    © 1999-2012 Argonit s. r. o. Všechna práva vyhrazena.