Portál AbcLinuxu, 19. dubna 2024 11:30

RTL-SDR na Linuxu

31.8.2012 13:59 | Přečteno: 8741× | IT | Výběrový blog | poslední úprava: 19.7.2014 22:54

O RTL-SDR, levném SDR přijímači z DVB-T tuneru, se na ábíčku již psalo. Nebudu zde tudíž znovu blíže popisovat, o co se jedná.

Předchozí blogpost od gtz však obsahoval spíše strohé informace a netýkal se zprovoznění tohoto přijímače na Linuxu.

Jelikož RTL-SDR na GNU/Linuxu již nějakou dobu úspěšně používám, rozhodl jsem se sepsat tento kratší text, ve kterém se věnuji právě jeho zprovoznění na Linuxu (konkrétně na distribucích Debian, Ubuntu, Mint, Fedora, RHEL a openSUSE), za pomocí programu Gqrx.

 

Instalace

Instalace GNU Radia s podporou pro RTL-SDR

Před instalací samotného Gqrx je nutno nejprve nainstalovat základní RTL-SDR knihovnu a utility, GNU Radio a GrOsmoSDR blok pro GNU Radio.

Jelikož vývoj RTL-SDR i GNU Radia probíhá poměrně rychlým tempem, nejsou ve většině distribucí dostupné konkrétní balíky v repozitářích či jsou dostupné pouze ve starých, s RTL-SDR nepoužitelných, verzích.

Výjimku tvoří Gentoo, které má vývojové verze RTL-SDR i GrOsmoSDR dostupné přímo v hlavním portage stromu a vývojová verze GNU Radia je dostupná přes layman z overlaye gentoo-el.

Oficiálně podporovaným a v nynější době doporučovaným způsobem instalace GNU Radia na Debianu, Ubuntu, Mintu, Fedoře, RHELu a openSUSE je použití build skriptu, který automaticky stáhne, zkompiluje a nainstaluje GNU Radio, RTL-SDR knihovnu a utility a GrOsmoSDR.

Jste-li uživatelem jiné distribuce, čeká vás nejspíš, o poznání složitější, ruční kompilace, kterou zde nebudu blíže popisovat.

Postup instalace:

  1. Přepneme se do svého domovského adresáře, vytvoříme nový adresář pro soubory skriptu, přepneme se do nově vytvořeného adresáře, stáhneme skript z oficiálního webu, nastavíme mu práva pro spuštění a spustíme jej:
    cd ~ && mkdir gnuradio && cd gnuradio && wget http://www.sbrac.org/files/build-gnuradio && chmod a+x ./build-gnuradio && ./build-gnuradio

    - Pokud kompilace některé části selže, důvodem je ve většině případů rozbitý zdrojový kód. V takovém případě je nutné pár dní počkat a kompilaci zopakovat, případně skript upravit tak, aby z GITu stáhl starší (funkční) revizi daného kódu.

  2. Po úspěšné instalaci bude nejspíš nutno restartovat počítač, případně pouze restartovat udev a následně provést odhlášení a opětovné přihlášení.

 

Instalace Gqrx

Gqrx je relativně nový SDR software od dánského radioamatéra OZ9AEC.

I přes to, že je tento projekt stále v aktivním vývoji, je plně použitelný a relativně stabilní.

Postup instalace:

  1. Před samotnou kompilací je nutné mít nainstalováno Qt 4.7 (nebo novější), QMake a PulseAudio.
  2. Přepneme se do svého domovského adresáře, stáhneme nejnovější Gqrx z GITu, přepneme se do nově vytvořeného adresáře gqrx, pomocí QMake vygenerujeme Makefile a následně Gqrx zkompilujeme:
    cd ~ && git clone git://github.com/csete/gqrx.git && cd gqrx && qmake && make
  3. Program nainstalujeme:
    sudo make install

    - Tento bod není nutný, program je možno spouštět přímo z adresáře se zdrojovým kódem.

    - Pro pohodlnější spouštění programu si můžeme nainstalovat spouštěč pro menu.

 

Pokud se celý postup obešel bez problémů, máte nyní nainstalováno vše, co je potřeba k úspěšnému provozu SDR s využitím levného DVB-T donglu pod Linuxem.

Nyní už zbývá pouze připojit dongle k počítači, připojit k němu nějakou pořádnou anténu, spustit Gqrx a lov signálů může začít. :-)

 

Závěr

RTL-SDR je dobrá volba především (nicméně nejen) pro ty, kteří s SDR začínají, a to především díky nízké ceně, která se pohybuje okolo 200 Kč – oproti například FUNcube Dongle, u nějž je cena více než desetinásobná. Potěší i možnost příjmu až 3 MHz širokého pásma – oproti 100 kHz u FUNcube.

Co nepotěší, je menší dynamický rozsah ADC a přítomnost různých nežádoucích signálů, většinou způsobených LO či agresivním AGC (které už naštěstí jde softwarově vypnout). Citlivost přijímače také není nejlepší, což je hezky znát na příjmu majáku, který má při použítí radioamatérského transceiveru Icom relativně silný signál, zatímco u RTL-SDR se signál majáku většinou ztrácí v šumu.

Podobné nedostatky jsou však u takto levného přijímače, jehož původním účelem navíc není použití jako SDR a příjem slabých signálů, pochopitelné.

 

Zajímavé odkazy

Články o RTL-SDR na Hack a Day.com

„Oficiální“ skupina RTLSDR na Reddit.com

Poměrně obsáhlý, česky psaný text o RTL-SDR

YouTube playlist, obsahující cca. 20 videí s RTL-SDR

Další YouTube playlist, tentokrát přímo od autora Gqrx

       

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Obrázky

RTL-SDR na Linuxu, obrázek 1 RTL-SDR na Linuxu, obrázek 2 RTL-SDR na Linuxu, obrázek 3 RTL-SDR na Linuxu, obrázek 4

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

gtz avatar 31.8.2012 16:04 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Já jsem to bral spíše jako něco nového co by mohlo lidi zajímat. Jinak pěkný návod :-)
- nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
gtz avatar 31.8.2012 16:15 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
Jste-li uživatelem jiné distribuce, čeká vás nejspíš, o poznání složitější
Pro Suse 12.1 se dá použít následující postup: gnuradio Suse.
- nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
31.8.2012 17:25 pavel
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
Není něco takového i pro pro KV pásma (1-30 MHz)?
AsciiWolf avatar 31.8.2012 17:35 AsciiWolf | skóre: 40 | blog: Blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
Viz diskuze pod předchozím blogpostem. Stačí použít konvertor. ;-)
Jendа avatar 31.8.2012 20:09 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Existuje skript build-gnuradio.

Překvapilo mě, jak hardwarově náročné to je: Nějaké další poznámky a odkazy na zajímavé stránky dole v Links.
Já to s tou denacifikací Slovenska myslel vážně.
AsciiWolf avatar 31.8.2012 21:30 AsciiWolf | skóre: 40 | blog: Blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
Existuje skript build-gnuradio.
[rejp]Četl jsi ten blogpost? :-P[/rejp]
Překvapilo mě, jak hardwarově náročné to je
Jop, tohle můžu potvrdit.

Původně jsem to chtěl používat na stařičkém Acer laptopu (1.6GHz CPU), nicméně bylo to naprosto nepoužitelné - CPU vytížené na 100% a navíc to dropovalo cca. 90% samplů.

Nějaké další poznámky a odkazy na zajímavé stránky dole v Links.
Dík za link. ;-)
Jendа avatar 1.9.2012 01:14 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
[rejp]Četl jsi ten blogpost? :-P[/rejp]
No to snad ne! :-D
Původně jsem to chtěl používat na stařičkém Acer laptopu (1.6GHz CPU), nicméně bylo to naprosto nepoužitelné - CPU vytížené na 100% a navíc to dropovalo cca. 90% samplů.
Právě. Člověk se těší, jak někde zakempuje a bude poslouchat, nebo dá na vysokou střechu OpenWRT routřík/Alix/Wrap a stáhne si to ethernetem a ono houby.

Podle mě je to z části softwarem, přece nemůže být přehazování 4 MB/s z USBčka do ethernetu tak náročné. Jako chápu, že USBčko nemá DMA, ale když čtu z USB disku, tak to ty 4 MB/s v pohodě dá.
1.9.2012 12:37 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
Jako chápu, že USBčko nemá DMA, ale když čtu z USB disku,
Tohle je takove kvazi-povera. USB nema bus mastering jako treba PCI nebo asi i Firewire (tedy zeby zarizeni samo aktivne kopirovalo data do systemove pameti), nicmene stejne jako treba u ATA tam DMA transfery zarizuje radic.

1.9.2012 13:05 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
Jo! Kdybych vstal dřív tak napíšu něco podobnýho :-). USB DMA maj i takový microchipy, bylo by dost smutný, kdyby standardní řadič tohle neuměl.
2.9.2012 23:12 RAdek
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
POuzivam v kombinaci s tunerem gigabite U7300 na mem eee1005ha[atom n280, 2Gb ram] a jako fm radio je to skvela kombinace, nezaznamenal jsem zadne vykonostni problemy
31.8.2012 20:13 Jarda
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
U minulého článku jsem psal, že to zkusím, objednal jsem adaptér, koax od tv (na kterou stejně nekoukám) jsem přepojil za zbastlenou anténu na půdě a už vesele poslouchám. Hlavně letecký provoz, jednak místní 122.2 MHz - ale jen letadla, věž je ve stínu. A hlavně přelétávající dopraváky kolem 133.5 MHz. K tomu flightradar24 a vím, kdopak to mluví. :-) Mám tu i záhadu - 164.35 MHz, dost silný signál, pípání a tóny. Netušíte někdo, co by to mohlo být?
AsciiWolf avatar 31.8.2012 20:41 AsciiWolf | skóre: 40 | blog: Blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
Mám tu i záhadu - 164.35 MHz, dost silný signál, pípání a tóny. Netušíte někdo, co by to mohlo být?
160MHz je profi pásmo. Možná nějaký digitál? Nahraj to a hoď sem link. ;-)
Jendа avatar 31.8.2012 20:46 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
To nejde, to je nelegální!
AsciiWolf avatar 31.8.2012 21:31 AsciiWolf | skóre: 40 | blog: Blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
No jo, máš pravdu. :-)
1.9.2012 09:46 Jarda
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
Fakt? Tak to jsem radši nic neslyšel, nic neviděl, žádný zařízení nemám. :-) Myslím, že to je nějaká telemetrie. Tohle jsem našel v dokumentu od ČTU z letošního jara:
(12) Kmitočty 162,5 MHz, 164,425 MHz, 164,45 MHz, 167 MHz, 167,025 MHz a 168,825 MHz jsou využívány v simplexním režimu stanicemi pro přenos dat nejdéle do 31. prosince 2017.
AsciiWolf avatar 1.9.2012 09:49 AsciiWolf | skóre: 40 | blog: Blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
Poslouchat můžeš (nejsme v UK); nesmíš to však nahrávat a ani zveřejňovat žádné informace, které jsi případně zaslechl. ;-)
31.8.2012 21:17 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Zajímavý. Už se povedlo někomu vysomrovat datasheet od Realteku?
Intel meltdown a = arr[x[0]&1]; karma | 帮帮我,我被锁在中国房
Jendа avatar 1.9.2012 01:16 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
Slyšel jsem, že nabízeli, ale snad jen pod NDA.
1.9.2012 07:39 magad
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
uz je dostupny,staci si projit REDDIT
1.9.2012 07:44 magad
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
omlouvam se,mel jsem na mysli e4000
1.9.2012 21:20 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
Viz: 2012-08-22: The E4000 tuner datasheet has been released into the wild. Elonics-E4000-Low-Power-CMOS-Multi-Band-Tunner-Datasheet.pdf

1.9.2012 22:22 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
E4000? Znamenám si!

Heh, jak je to IR čidlo nad tím topícím IC :-D.
gtz avatar 1.9.2012 22:34 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
Ohřívá se :-)
- nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
1.9.2012 13:06 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
V tom případě přitvrdit :-D.
1.9.2012 12:27 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Na sestavení toho gqrx bys Qt Creator neměl potřebovat, mělo by stačit qmake. Ie třeba takhle:

cd ~ && git clone git://github.com/csete/gqrx.git && cd gqrx && qmake && make

(Je samozřejmě otázka, kterej balíček na tvým systému poskytuje qmake).
What Big Oil knew about climate change
AsciiWolf avatar 1.9.2012 22:06 AsciiWolf | skóre: 40 | blog: Blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
Njn. Máš pravdu, asi to v tom návodu opravím. Řídil jsem se oficiálním návodem od autora Gqrx...
1.9.2012 22:15 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
Ještě to ale určitě vyzkoušej, že to s qmake opravdu funguje, mně se nechtělo instalovat dependence :-D
AsciiWolf avatar 1.9.2012 22:22 AsciiWolf | skóre: 40 | blog: Blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
Jop, každopádně se k tomu dostanu až zítra; dnes už nemám náladu něco dělat. :-)
AsciiWolf avatar 3.9.2012 15:13 AsciiWolf | skóre: 40 | blog: Blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
Aktualizoval jsem blogpost. Dík. :-)
gtz avatar 1.9.2012 12:31 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Neví někdo o nějakém live-CD kde je RTL-SDR již implementováno? Hledal jsem to pro jednoho kamaráda a nic moc jsem nenašel (maximálně nějaké pontoo, download zde dá se to použít?).
- nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
Bedňa avatar 1.9.2012 19:25 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
Nainštaluješ si to v Ubuntu a potom cez Reconstruktor si spravíš vlastné distro, práca asi tak na pol hodinku.
KERNEL ULTRAS video channel >>>
gtz avatar 1.9.2012 20:16 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
No k tomu připočítej, abych odzálohoval svůj produkční stroj s SUSE pak instalaci nějakého xBuntu a pak vlastní instalaci SDR. Toto opravdu jsem nemyslel (myslel jsem zcela normální live-cd-usb s vším instalovaným/integrovaným). Pochop nejde pro mne, ale pro kamaráda, který si to chce vyzkoušet. Má doma nějakou zbytečnou desku Intel Desktop s Atomem a uvažoval to na to dát. Ale i tak díky, podívám se na SuseStudio třeba již někdo to na Suse má.
- nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
AsciiWolf avatar 1.9.2012 22:04 AsciiWolf | skóre: 40 | blog: Blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
No k tomu připočítej, abych odzálohoval svůj produkční stroj s SUSE...
Virtualizace ti nic neříká? ;-)
gtz avatar 1.9.2012 22:32 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
Nějak nemusím Buntu :-) Virtualizace mi říká hodně, ale nějak se mi nechce instalovat Buntu. Až bude čas tak si tam dám Fedoru s XFCE, doplním vše potřebné a udělám z toho image disku.
- nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
Bedňa avatar 2.9.2012 02:24 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
Tak na Debian/Ubuntu distrách je to hračka, záleží na tom či ten tvoj kámoš až tak trvá na sexuálnom spojení Microsoft a Novel :-)
KERNEL ULTRAS video channel >>>
AsciiWolf avatar 2.9.2012 11:33 AsciiWolf | skóre: 40 | blog: Blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
:-D
gtz avatar 2.9.2012 12:06 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
On je obchodník a věčně na cestách a kombinace Mrkwosoft a SLED je pro něj nezbytná (mkrwosoft pro přístup k nějakému jejich CRM systému + SLED tam má na normální práci :-)), chtěl jsem aby si to vyzkoušel nanečisto. Jak jsem psal já osobně Buntu nemusím a možná zkusím Fedoru nebo čistý Debian (až bude čas)
- nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
Bedňa avatar 2.9.2012 15:24 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
Neviem aké to má možnosti, ale spomenul som si na toto.

Keď by si chcel skúsiť Debian, tak na desktop je viac userfriendly Linux Mint Debian, osobne ho používam. Inak to zatracovanie Buntu je podľa mňa neopodstatnené, má ho dcéra aj pár kámošov, no všade som vymenil Unity za Mate. Je to stabilné a nepočul som jedinú sťažnosť na pád.
KERNEL ULTRAS video channel >>>
gtz avatar 2.9.2012 16:09 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
Linux Mint jsem zkoušel a měl jsem ho i nějakou dobu v práci na HP NTB. No moje dcera vyrůstala na Suse 9.3 -> 11.1 než jsem na její stroj musel dát zpět XP (díky škole, kde se jim nedalo vysvělit, že LO je stejně dobrý jako MSO. Ale to již je dávná historie). Já Suse používám od verzi 9.0 a jsem spokojen, Buntu jsem zkoušel párkrát a vždy mne něco vypeklo (např. tím, že buntu při instalaci dělalo fsck všech oddílů a to i VFAT/NTFS. No a dělalo to i během chodu systému když jsem např. potřeboval připojit vadný disk, abych ho nějak opravil tak si buntu hned pustilo fsck. Tak jsem tento systém poslal do křemíkového nebe. Nepotřebuji systém, který by si sám dělal co chtěl a zvláště i na FS které nejsou jeho). Mint beru to je alternativa, která se dá použít, ale Kubuntu a samotné Buntu mi nesmí na žádný stroj.
- nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
AsciiWolf avatar 7.9.2012 00:33 AsciiWolf | skóre: 40 | blog: Blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
Teď jsem zjistil, že jedno RTL-SDR live-cd už očividně vzniká, nicméně krom toho YouTube videa zatím jeho autor žádné bližší informace nezveřejnil.

Jinak, to Pentoo se nejspíš dá použít, ale neobsahuje afaik Gqrx. Pouze čisté GNU Radio...

gtz avatar 7.9.2012 16:28 gtz | skóre: 27 | blog: gtz | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
Díky
- nejhorší jsou trpaslíci ... Ti Vám vlezou úplně všude
AsciiWolf avatar 25.6.2013 12:57 AsciiWolf | skóre: 40 | blog: Blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
AsciiWolf avatar 29.10.2012 00:40 AsciiWolf | skóre: 40 | blog: Blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Přílohy:
Jelikož Gqrx nemá žádný vlastní spouštěč pro menu, ubastlil jsem si vlastní - viz příloha.

Soubor gqrx.desktop je nutné uložit do adresáře /usr/local/share/applications, soubor gqrx.svg do /usr/local/share/icons/hicolor/scalable/apps.

20.1.2013 13:27 trivius
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Skvěle napsaný článek, díky za něj. Dovolil jsem si dostupné informace zpracovat a zpřístupnit na wiki.ubuntu.cz/sdr, samozřejmě se zpětným odkazem na tento zdroj.
AsciiWolf avatar 28.1.2013 21:42 AsciiWolf | skóre: 40 | blog: Blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: RTL-SDR na Linuxu
Dobrá práce, mám k ní však dvě připomínky:

V první větě bych slovo "SDR" změnil na "Gqrx" a smazal bych část článku, popisující instalaci ovladačů, jelikož není třeba - ovladače i RTL-SDR utility jsou zahrnuty v gnuradio build scriptu, což mimo jiné popisuji i v mém blogpostu. ;-)

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.