abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 01:00 | Nová verze

    ESPHome, tj. open source systém umožňující nastavovat zařízení s čipy ESP (i dalšími) pomocí konfiguračních souborů a připojit je do domácí automatizace, například do Home Assistantu, byl vydán ve verzi 2024.4.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:11 | IT novinky Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:55 | Nová verze

    Neziskové průmyslové konsorcium Khronos Group vydalo verzi 1.1 specifikace OpenXR (Wikipedie), tj. standardu specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro AR (rozšířenou realitu) a VR (virtuální realitu). Do základu se z rozšíření dostalo XR_EXT_local_floor. Společnost Collabora implementuje novou verzi specifikace do platformy Monado, tj. open source implementace OpenXR.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 17:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 0.38.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 4.4 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 17:11 | Nová verze

    ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzích 1.3.1, 1.2.3 a 1.0.6. Ve verzi 1.3.1 je mimo jiné řešena bezpečnostní chyba CVE-2024-20380.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 12:11 | IT novinky

    Digitální a informační agentura (DIA) oznámila (PDF, X a Facebook), že mobilní aplikace Portál občana je ode dneška oficiálně venku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 05:11 | Komunita

    #HACKUJBRNO 2024, byly zveřejněny výsledky a výstupy hackathonu města Brna nad otevřenými městskými daty, který se konal 13. a 14. dubna 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    17.4. 17:55 | IT novinky

    Společnost Volla Systeme stojící za telefony Volla spustila na Kickstarteru kampaň na podporu tabletu Volla Tablet s Volla OS nebo Ubuntu Touch.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    17.4. 17:44 | IT novinky

    Společnost Boston Dynamics oznámila, že humanoidní hydraulický robot HD Atlas šel do důchodu (YouTube). Nastupuje nová vylepšená elektrická varianta (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    17.4. 15:11 | Nová verze

    Desktopové prostředí LXQt (Lightweight Qt Desktop Environment, Wikipedie) vzniklé sloučením projektů Razor-qt a LXDE bylo vydáno ve verzi 2.0.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    KDE Plasma 6
     (68%)
     (10%)
     (2%)
     (19%)
    Celkem 556 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Archlinux a pár tipů pro .bashrc

    14.10.2006 12:14 | Přečteno: 4866× | GNU/Linux | Výběrový blog

    Na fóru ArchLinuxu se dá najít spousta zajímavých věcí, narazil jsem na thread kde je sepsáno pár fíglů pro nastavení vašeho shellu.

    Může se zdát, že jsem objevil Ameriku, ale spíš jsem byl dříve líný něco měnit, však Ubuntu ani Fedora mě k tomu nenutili, vše jsem měl pod nosem, teď zjišťuju kolik srandy mi utíkalo :)
    Takže teď můj .bashrc vypadá nějak takhle:

    ####
    #### STIBIho .bashrc
    ####
    
    ### Nastavení
    
    export EDITOR=vim
    
    # Obarvený výstup grepu 
    alias g="egrep --color=always" 
    alias gi="egrep -i --color=always"
    
    # Nastavení promptu
    bash_prompt() { 
    local NONE="\[\033[0m\]" 
    # regular colors
    local K="\[\033[0;30m\]" # black
    local R="\[\033[0;31m\]" # red
    local G="\[\033[0;32m\]" # green
    local Y="\[\033[0;33m\]" # yellow
    local B="\[\033[0;34m\]" # blue
    local M="\[\033[0;35m\]" # magenta
    local C="\[\033[0;36m\]" # cyan
    local W="\[\033[0;37m\]" # white
    
    # empahsized (bolded) colors
    local EMK="\[\033[1;30m\]" # light black
    local EMR="\[\033[1;31m\]" # light red
    local EMG="\[\033[1;32m\]" # light green
    local EMY="\[\033[1;33m\]" # light yellow
    local EMB="\[\033[1;34m\]" # light blue
    local EMM="\[\033[1;35m\]" # light magenta
    local EMC="\[\033[1;36m\]" # light cyan
    local EMW="\[\033[1;37m\]" # light white
    
    # background colors
    local BGK="\[\033[40m\]" # backgr black
    local BGR="\[\033[41m\]" # backgr red
    local BGG="\[\033[42m\]" # backgr green
    local BGY="\[\033[43m\]" # backgr yellow
    local BGB="\[\033[44m\]" # backgr blue
    local BGM="\[\033[45m\]" # backgr magenta
    local BGC="\[\033[46m\]" # backgr cyan
    local BGW="\[\033[47m\]" # backgr white
    
    local UC=$W # user's color
    
    PS1="${EMY}[${EMY}\u${EMR} @ ${EMY}\h ${EMR}\w${EMY}]${EMR}\\$ ${NONE}" 
    }
    
    bash_prompt
    
    
    ### Aliasy
    
    alias ls='ls -h --color=auto' 
    alias ll='ls -l' 
    alias la='ls -A'
    alias svim='sudo vim'
    alias ..='cd ..'
    alias grep='grep --color=auto'
    alias dfh='df -h'
    alias update='sudo pacman -Syu'
    alias cp="cp -i"
    alias pacman="sudo pacman"
    alias lx='ls -lXB'      # řazení dle typu 
    alias lk='ls -lSr'      # řazení dle velikosti
    alias lc='ls -lcr'      # řazení dle času změny
    
    # Bash completion 
    if [ -f /etc/bash_completion ]; then 
       . /etc/bash_completion 
    fi
    
    # nastavení historie
    shopt -s histappend
    HISTFILESIZE=20000
    HISTSIZE=5000
    HISTCONTROL=ignoredups
    HISTFILE="$HOME/.bash_history_$HOSTNAME"
    export HISTFILESIZE HISTSIZE HISTCONTROL HISTFILE
    
    ### Funkce
    
    # Udělátko pro rozbalování archivů
    extract () { 
       if [ -f $1 ] ; then 
          case $1 in 
             *.tar.bz2)   tar xjf $1      ;; 
             *.tar.gz)   tar xzf $1      ;; 
             *.bz2)      bunzip2 $1      ;; 
             *.rar)      rar x $1      ;; 
             *.gz)      gunzip $1      ;; 
             *.tar)      tar xf $1      ;; 
             *.tbz2)      tar xjf $1      ;; 
             *.tgz)      tar xzf $1      ;; 
             *.zip)      unzip $1      ;; 
             *.Z)      uncompress $1   ;; 
             *)         echo "'$1' cannot be extracted via extract()" ;; 
          esac 
       else 
          echo "'$1' is not a valid file" 
       fi 
    }
    
    # Udělátko pro grepování procesů
    psgrep() { 
       if [ ! -z $1 ] ; then 
          echo "Grepping for processes matching $1..." 
          ps aux | grep $1 | grep -v grep 
       else 
          echo "!! Need name to grep for" 
       fi 
    }
    
    
    Myslím že je to docela jasné, docela mě potěšila funkce na rozbalování archivů, sice není marné vědět parametry z hlavy, ale kdybych je kdy potřeboval, a neměl po ruce tenhle skript, tak si je při nejhorším vytáhnu z manu.
    Další fajn srandička je psgrep, přímo v systému existuje příkaz pgrep, ale tohle se mi líbí víc :)
    Co tam máme ještě, aliasy pro několik příkazů, update pro pacmana je fajn, nastavení historie, kdyby si někdo chtěl obarvit PS1 k obrazu svému, nechť si vybere barvičku :)
    Pro bash completion stačí přes pacmana stáhnout balíček bash-completion a přidat těch pár řádků ...

    No, jsem spokojený :) Málo stačí ke štěstí .. :)

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    14.10.2006 12:27 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Až na to, že ti psgrep vyhledává něco jiného, než pgrep a navíc tím nenajdeš žádný běžící proces grep ;-)
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    14.10.2006 12:43 Kníže Ignor | skóre: 19 | blog: stoupa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Tohle je všechno hezký, ale to, co já považuju za extrémně užitečný, pořád neumim a to jsem nad tím strávil mnoho minut.

    Možná to ani nejde. Ale mým snem je, aby se mi po stisku nějaké klávesy (třeba F1) zobrazila manuálová stránka právě editovaného příkazu, v případě, že edituju nějakou jeho volbu, by to v tom manu ještě mohlo skočit na její popis.

    To chci tak moc? :-D
    Jestli máš zálohu mého blogu, tak mi ji pošli. Nějak jsem si ho smazal :-)
    Martin Stiborský avatar 14.10.2006 12:49 Martin Stiborský | skóre: 26 | blog: Stibiho bláboly | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Jej to by byla paráda ...
    Kvík ..
    14.10.2006 13:54 Kníže Ignor | skóre: 19 | blog: stoupa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    To by byla. Zatím mě napadlo jenom řešení přes schránku a globální klávesovou zkratku - označím příkaz myší (dvojklik na příkaz), stisknu kláv. zkratku, zobrazí se mi xterm s man příkaz (příkaz vysomruju pomocí xsel -o). Ale to se mi vůbec nelíbí :-(
    Jestli máš zálohu mého blogu, tak mi ji pošli. Nějak jsem si ho smazal :-)
    Marek Bernát avatar 14.10.2006 15:40 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Mňa napadá, že by to šlo nejako cez completion. Nabindovať nejakú inú klávesu ako TAB, ktorá bude tiež dopĺňať a potom kompletovaciu funkciu, ktorá zistí, cez ktorú klávesu bola zavolaná a ak je to F1, tak namiesto doplnenia spustí man na posledné slovo na riadku. Teda jediný problém je, že ako spustiť alternatívny completion cez inú klávesu. Myslím, že experti na zsh fórach by mohli mať odpoveď, skús sa spýtať.

    Ale mimochodom, na čo to potrebuješ? Ja som sa s takouto potrebou zatiaľ nestretol. Programy píšem vo vim alebo emacs a v obidvoch sa dá man nabindovať. Ty píšeš programy v konzole? :-)
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    14.10.2006 15:53 Kníže Ignor | skóre: 19 | blog: stoupa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Hmm, dík za nápad.

    Nejde o psaní programů. Jde o normální práci v shellu. Bohužel si totiž hrozně špatně pamatuju různé přepínače a jména voleb programů. Často se mi stane, že musím podívat, jestli ten či onen přepínač dělá opravdu to, co si myslím, zvlášť pokud jde o destruktivní akci.
    Jestli máš zálohu mého blogu, tak mi ji pošli. Nějak jsem si ho smazal :-)
    Marek Bernát avatar 14.10.2006 16:40 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Aha. Vlastne mne sa tiež podarí z času na čas niektorý prepínač zabudnúť. Ale v týchto ojedinelých prípadoch mi až tak nevadí spustiť druhý xterm a tam dať man.
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    14.10.2006 16:26 n/a
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Taky jsem nad tím popřemýšlel a pozkoumal. Vash používá pro získání příkazu readline, tedy v inputrc by se muselo nastavit F1 na něco, co spustí vlastní program s potřebnými parametry, jenže readline tohle obecně nepodporuje, pouze completion si řídí volající program (bash) sám. Jenže pochybuju, že posílá i čím byl completion vyvolán, takže jediná možnost kterou já vídím by byla celou completion nahradit za tuhle feature.
    Marek Bernát avatar 14.10.2006 16:49 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Máš pravdu, najpriamejšia cesta by bola upraviť zdrojáky tak, aby sa po stlačení F1 spawnol nový shell s manuálom podľa aktuálneho príkazu. Otázka je, že nakoľko ľahké je zorientovať sa v zdrojákoch bash/zsh :-/
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    14.10.2006 17:16 Kníže Ignor | skóre: 19 | blog: stoupa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Spíš ve zdrojácích readline.

    Úplně nejlepší by pak bylo, pokud by v readline šla dělat i "funkční" makra, která by byla tvořena posloupností (readline) funkcí. Současná readline má makra jednoduchá - klávesové zkratce lze přiřadit řetězec, který se vloží do editovaného řádku. Pak by šlo dělat zajímavá kouzla.

    Třeba makro: "' '", end-of-line, "'", beginning-of-line, "cmd '", accept-line

    by spustilo příkaz cmd 't1' 't2', kde t1 je část původního řádku před kurzorem a t2 zbytek.
    Jestli máš zálohu mého blogu, tak mi ji pošli. Nějak jsem si ho smazal :-)
    14.10.2006 17:24 Kníže Ignor | skóre: 19 | blog: stoupa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Vtipné na tom je, že takové makro lze nahrát ručně a pak kdykoliv vyvolat, ale do konfiguráků to napsat nelze.
    Jestli máš zálohu mého blogu, tak mi ji pošli. Nějak jsem si ho smazal :-)
    Marek Bernát avatar 14.10.2006 17:28 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    read-line má vedieť spúšťať programy? To sa mi zdá trochu príliš od knižnice na editáciu riadku. Podľa mňa by to malo byť v bashi.

    Anyway, zsh readline nepoužíva a myslím, že tie makrá sa v asi ňom dajú spraviť. zsh je dokonalý shell, ale to je súčasne jeho obrovská nevýhoda, lebo človek nevie, s čím začať, toľko sa toho dá nastaviť. Raz si budem musieť spraviť čas (zopár mesiacov) a poriadne sa ho naučiť používať :-)
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    14.10.2006 18:10 n/a
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Nemusí umět spouštět programy, poslat shellu zpátky něco pro spuštění už umí, stačí aby to uměl i mimo completion (omezovat tuhle funkcionalitu jen na completion je podle mě v tomto případě špatný design). Důkaz, že by to stačilo, může být fakt, že přímo v completion umí spustit pager pro zobrazení velkého množství možností.

    Pokud už bych se ale kvůli tomu měl učit nastavovat a pracovat s jiným shellem, tak jdu spíš např. po ipythonu. Bash má výhodu, že je prakticky standard a už je pro něj spousta rozšíření hned k disposici, k ipythonu bych si musel vše co mi z Bashe chybí doprogramovat sám.
    Marek Bernát avatar 14.10.2006 18:36 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Hm, neviem presne ako interaguje readline s bashom pri completione, ale povedal by som, že väčšina funkcionality (vrátane pageru) je v bashi. Ale to sú už len dohady, ak to poznáš lepšie, tak ma pokojne oprav.

    Neviem prečo, ale ipython mi veľmi nesadol. Je to vynikajúci nástroj na experimentovanie v pythone, ale ako shell to proste nie je ono. Nie po tom, čo poznám silu zsh.

    A k tomu štandardu: čo máš presne na mysli? Na vlastných počítačoch predsa môžeš mať hocičo. No a na cudzích si svoje konto budeš musieť nastavovať tak či tak, takže nevidím rozdiel medzi nahodením a nastavením napríklad zsh a ponechaním a nastavením bashu. Toľko môj pohľad na vec.
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    14.10.2006 19:06 n/a
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Volání pageru apod. dělá určitě bash, s tím souhlasím. Asi jsem to napsal trochu zmateně, chtěl jsem říct jen to, že když umí zavolat pager, šel by zavolat klidně i man, kdyby to readline dovolil.

    Mě se ipython jako shell celkem líbil, potenciál a elegance skriptů neporovnatelná s bashem, ale pak mi začala chybět třeba completion která doplňuje jména souborů která sedí s programem který chci použít, tedy např. pokud píšu "xine fil<tab>", tak mi doplní rovnou "xine film.avi" a vynechá film.sub, filmy.txt apod. V ipythonu by to určitě šlo, ale pro bash už to je...

    Přiznám se, že ze zsh jsem do teď jen zaslechl název, podle toho co jsem si přečetl zní zajímavě, ale pořád je to jen "vylepšený bash", kdybych chtěl přejít na nový shell, tak radši něco moderního ve stylu Monadu (nebo jak se to teď jmenuje), což ipython je. Tím nechci nikoho od zsh nebo čehokoli jiného odrazovat, oproti ipythonu má rozhodně výhody třeba ve vyspělosti, píšu jen můj pohled na věc.

    Standardem jsem myslel pouze to, že v drtivé vetšině distribucí je bash defaultní (:-)) shell a kdekoli nedostanu admin přístup, budu dost pravděpodobně dělat v něm, takže se hodí s ním dobře umět, plus má velký počet hotových rozšíření.
    Marek Bernát avatar 14.10.2006 19:33 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Volání pageru apod. dělá určitě bash, s tím souhlasím. Asi jsem to napsal trochu zmateně, chtěl jsem říct jen to, že když umí zavolat pager, šel by zavolat klidně i man, kdyby to readline dovolil.
    Nechápem. Ten pager je predsa natvrdo v bashi. Readline s tým nemá nič spoločné. Podobne ak by si do bashu dal (buď natvrdo, alebo konfigurovateľne), že určitý druh completion spustí man, tak to pôjde a opäť to nemá nič s readline.
    Mě se ipython jako shell celkem líbil, potenciál a elegance skriptů neporovnatelná s bashem, ale pak mi začala chybět třeba completion která doplňuje jména souborů která sedí s programem který chci použít, tedy např. pokud píšu "xine fil<tab>", tak mi doplní rovnou "xine film.avi" a vynechá film.sub, filmy.txt apod. V ipythonu by to určitě šlo, ale pro bash už to je...
    Dopĺňanie podľa kontextu ja považujem za pozitívum, hoci sú situácie kedy to vadí. Ale tvoj príklad s filmom nechápem. Ty chceš mať možnosť pustiť xine na textový súbor? :-/
    Přiznám se, že ze zsh jsem do teď jen zaslechl název, podle toho co jsem si přečetl zní zajímavě, ale pořád je to jen "vylepšený bash", kdybych chtěl přejít na nový shell, tak radši něco moderního ve stylu Monadu (nebo jak se to teď jmenuje), což ipython je. Tím nechci nikoho od zsh nebo čehokoli jiného odrazovat, oproti ipythonu má rozhodně výhody třeba ve vyspělosti, píšu jen můj pohled na věc.
    To je divný pohľad na vec. Bash je predsa len "vylepšený sh" a sh je dostupný úplne všade (čiže aj tam, kde nie je bash). Ak budeš argumentovať, že bash je ďaleko lepší ako sh, tak ja ti poviem, že rovnako je na tom zsh v bash. Proste povedzme to na rovinu, hlavným faktorom tu je lenivosť a zostávanie pri nástroji, ktorý už poznáš :-)
    Standardem jsem myslel pouze to, že v drtivé vetšině distribucí je bash defaultní (:-)) shell a kdekoli nedostanu admin přístup, budu dost pravděpodobně dělat v něm, takže se hodí s ním dobře umět, plus má velký počet hotových rozšíření.
    Opäť rovnaký argument v prospech sh.
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    14.10.2006 20:23 n/a
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Pager natvrdo v bashi? Pager je more, less, cokoli co máš v $PAGER (default je myslim more). Readline s tím má společného to, že poslání příkazu pro shell umí jen pro completion, ale ne pro jiné účely, jako třeba ten náš man. Takže v současném systému je to buď completion, nebo man, právě kvůli readline. Kdyby readline podporoval volání shellu pro obecné použití a ne jen pro completion, nebyl by problém featuru s man implementovat.

    Doplňování podle kontextu považuju za pozitivum taky, proto jsem psal, že mi v ipythonu chybí. Špatně jsi mě pochopil.

    sh není dostupný všude, např. v Debianu je to prostě odkaz na bash. Ale že hlavní důvod mého nepřechodu na zsh nebo cokoli jiného je lenost souhlasím, to jsem nikdy nepopíral :-).
    Opravdu se nechci hádat nebo někoho přesvědčovat k přechodu na ipython místo zsh, píšu jen subjektivní názor.
    Marek Bernát avatar 14.10.2006 21:06 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Myslel som to tak, že kód, ktorý spúšťa $PAGER je v bashi. Možno to nie je pravda, ale takto som to myslel :-) A myslel som to tak preto, lebo celý completion systém je predsa napísaný v bashi, nie? S readline to veľa spoločné nemá. Ale ak si presvedčený, že je to inak, tak mi daj nejaký link, že ako to vlastne je, rád by som sa priučil viac.

    Aha jasné, neviem čítať. Vadí ti, že tam chýba, nie že tam je :-D No tak, ono najjednoduchšia cesta je napísať emuláciu bash completion. Tak to má aj zsh. V podstate stačí wrapnúť bash completion príkazy a premenné do zsh completion (alebo v tomto prípade do ipythonu; čudné, že to ešte nikto nespravil…)

    To čo je za blbosť? Keď si do alternatives dáš sh ako bash, tak samozrejme, ale to je predsa jedno. Základ je, že bash je samostatný balík a ak ho ani v debiane nenaištaluješ, tak máš sh (ktoré je niekde medzi základnými utilitami, ak sa nemýlim). To, že práve ty to máš sh ako bash neznamená nič. Videl som už zopár *nixových počítačov, kde nebol bash. Vtedy máš dve možnosti, buď tam dať niečo iné (bash, zsh, tcsh, …), alebo používať sh. Takže vskutku nevidím žiadnu výhodu bashu. Ale uznávam, že je asi po sh najrozšírenejší.

    Ja tiež nechcem nikoho presvedčovať. Ide mi len o to, aby sa nepoužívali pochybné argumenty keď ide hlavne o tú lenivosť. Ja som na tom úplne rovnako, len občas ešte preváži nad tou lenivosťou zvedavosť :-)
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    14.10.2006 21:34 n/a
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Kód pro spuštění pageru je v bashi, stejně jako celý completion systém, to je to co jsem psal v předchozím komentáři, v tomhle se shodujeme. A co to má společné s readline jsem napsal, readline posílá completionu info které by se hodilo pro man, jenže se omezuje jen na completion. V tom je jádro problému a myslím, že už není co k tomu více říct.

    sh/bash a alternativy: máš pravdu.
    Asi jsem neměl psát, že považuju bash za defacto standard. Nechtěl jsem tím bash stavět nad zsh nebo něco jiného, prostě to bylo první co mi přišlo pod ruku, teď s tím umím a aby mě něco donutilo učit se něco jiného, muselo by to být převratnější než zsh -- třeba ten ipython (s kterým jsem ale měl jiné problémy). Někdo to může samozřejmě vidět jinak.
    Marek Bernát avatar 14.10.2006 21:50 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Aha, už som pochopil, ako si to myslel. Veď jasné, tak ako je to teraz je to slabé, bolo by treba upraviť bash. Ale komu sa chce …

    IPython som skúsil najprv čisto len ako nadstavbu pythonu. Neskôr som ho skúsil použiť ako shell, ale nebolo to ono. Možno sa dá vyladiť, ale nevidím dôvod strácať čas s každým programom, ktorý mi príde pod ruku.

    Ale zsh je na tom inak. Ak si ho nainštaluješ, tak out-of-the-box máš systém prakticky kompatibilný s bashom a lepší ako bash (napríklad completion je na úplne inej úrovni) a všetky dodatočné užitočné veci sa môžeš, alebo nemusíš naučiť. Čiže prechod na zsh nemá negatíva, nič tým nestrácaš. Ale je to na tebe.
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    14.10.2006 22:14 n/a
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Rozhodně je pravda, že "převratnost" ipythonu nemusí být nutně dobrá věc, těžko říct, jak třeba ten Monad ke kterému jsem to přirovnal vůbec bude reálně použitelný. Oproti tomu má zsh výhodu v tom, že staví na časem ověřeném základě. Mě ipython zaujal hlavně proto, že mám rád python a chtěl jsem zkusit nějaký ten slavný "objektový" shell. Jinak mi bash zatím vyhovuje, ale na zsh jsi mě celkem nalákal a asi to taky brzo zkusím :-).
    Marek Bernát avatar 14.10.2006 22:38 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    O tom Monade som doteraz nepočul, pozriem sa naňho. Inak, IPython tuším ani nemá byť prímarne shell, takže nie je až také divné, že nie je na túto úlohu úplne vhodný. Rovnako by niekto mohol použiť čistý pythonovský interpreter ako shell a povedať, že sa na to nehodí.

    Inak som rád, že to zsh skúsiš. Another soul saved :-)
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    14.10.2006 22:54 n/a
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Monad je Microsoftí silně vyhypovaný shell, který má mít jinou filosofii než bash, zatím jen v betě a samozřejmě jen pro Windows, takže se ani neobtěžuj :-). Některé myšlenky ale zní zajímavě, proto jsem chtěl něco trochu podobného zkusit.

    Už jsem si zsh i nainstaloval -- nástroj compinstall je pěkný, ale trochu se tam ztrácím. Už chápu co jsi myslel tím, že se tam toho dá hodně nastavit a není čas to všechno studovat :-).
    Marek Bernát avatar 14.10.2006 23:08 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Ja Microsoft síce neznášam z princípu, ale je detinské odsudzovať odsudzovať všetko, čo vytvoria. Napríklad na research.microsoft.com je kopa veľmi zaujímavých materiálov a projektov. Takže na ten Monad sa tiež pozriem.

    Paráda, blahoželám. Ale fakt si k tomu zsh treba na pár mesiacov sadnúť a poriadne sa s ním naučiť, potom je to určite dokonalé. Ale to nehovorím z vlastnej skúsenosti, ja som na to lenivý :-)
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    14.10.2006 23:14 n/a
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Neodsuzuju vše co vytvoří, jen jsem nepředpokládal, že by jsi kvůli tomu hned bootoval windows, registroval se u MS kvůli downloadu a kdovíco ještě budou chtít :-). Ono stačí si o tom něco přečíst.
    Marek Bernát avatar 14.10.2006 23:21 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Nepovedal som, že to odsudzuješ, len som formuloval svoj názor na danú problematiku :-)

    Napísal som len toľko, že sa na to pozriem, čo u mňa rozhodne neznamená, že idem kvôli tomu do windowsu. Naopak, znamená to, že si idem niečo o tom prečítať :-)

    Inu, dobrú noc. Myslím, že všetko už bolo povedané a blbé kecy môžeme viesť aj nabudúce. Bude mi potešením :-)
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    14.10.2006 18:49 XMurder | skóre: 25 | blog: introvert
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Byla by to pecka:-) Kdybyste náhodou někdo z vás věděl jak na to, zkuste dát vědět vývojářům že by to mohli zařadit do bashe, nebo je můžeme kamenovat e-mailama ať tam tu fičuru dopíšou sami :-)) juu
    15.10.2006 15:22 Peter Figura | skóre: 12 | blog: pefi | Modra
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Priamo v BASHi som to neriesil, ale vo VIMku zvyknem pouzivat prikaz "K". Napriklad ak som nad slovom crontab, staci stlacit pismeno K alebo lepsie 5K, ktore spusti man 5 crontab. Viac sa o tom pise v helpe :help K
    16.10.2006 12:49 zelial | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    uzitecne, dik! snad si to zapamatuju do doby, kdy budu psat nejaky shell script.
    14.10.2006 13:32 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    ale spíš jsem byl dříve líný něco měnit, však Ubuntu ani Fedora mě k tomu nenutili

    Tak to já bych v čemkoli od Red Hatu byl bez

      unalias cp
      unalias mv
      unalias rm
      export PS1='\w# '
    

    naprosto ztracen…

    14.10.2006 13:35 n/a
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Pro rozbalování používám 'unp', perl skript co rozbalí skoro cokoli, pokud nepozná podle přípony, tak použije 'file' a tak vůbec. Pro Debian je k disposici v oficiálních repozitářích.

    Z bashrc jsem si pujčil obarvený grep, to jsem nevěděl že grep umí :).
    David Watzke avatar 14.10.2006 22:02 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Z bashrc jsem si pujčil obarvený grep, to jsem nevěděl že grep umí :).
    Můžeš si dokonce i vybrat barvu a pozadí :-)
    $ export GREP_COLOR='1;37;41'
    $ grep test <<< test
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    15.10.2006 15:37 Peter Figura | skóre: 12 | blog: pefi | Modra
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Este by sa k tomu hodilo
    alias j=jobs
    alias l="ls -la"
    alias back='cd $OLDPWD'
    alias m=less
    alias dot='ls .[a-zA-Z0-9]*'
    
    pskill()
    {
        local pid
        pid=$(ps aux | grep $1 | grep -v grep | awk '{ print $2 }')
        echo -n "killing $1 (process $pid)..."
        kill -9 $pid
        echo "slaughtered."
    }
    
    To m-ko mam este z dob pageru more a aspon sa nebije s l-kom.
    Marek Bernát avatar 15.10.2006 16:28 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    cd - nepoznáme? ls -A nepoznáme? :-)
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    15.10.2006 17:28 Peter Figura | skóre: 12 | blog: pefi | Modra
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    ls -A poznam, len mi nevyhovuje (je to nieco ine ako ls -la). Prikaz cd - som sice nepoznal, ale aj tak mi nevyhovuje - je prilis ukecany :-). Alias back je uzitocny pri aktivnej praci s historiou: !cd a pod.
    Marek Bernát avatar 15.10.2006 17:49 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    To s tou históriou je pravda, dík za upozornenie. Ale význam !cd nechápem. Predsa !cdcd $PWD, až na nejaké divné výnimky. A ls -A malo to byť namiesto dot, lebo som zle pochopil ten regexp – "." ako ľubovoľný znak.
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    15.10.2006 18:06 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Ale význam !cd nechápem. Predsa !cd ≡ cd $PWD, až na nejaké divné výnimky.
    vyznam !cd nechapes, az na detail, ze ho chapes. je tak?
    Marek Bernát avatar 15.10.2006 18:22 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Presne tak, až na to, že si uviedol len pomocné sloveso, čím tá veta stratila zmysel. Takže ešte raz aj pre teba: nechápem zmysel !cd, pokiaľ správne chápem jeho definíciu.
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    15.10.2006 18:29 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    bolo to v zmysle "pokial opomeniem". ale ty len rypes.

    aha. takze je ti jasny rozdiel a pouzitie, ale napriek tomu z nejakeho dovodu nechapes zmysel jeho existencie?

    jeho definicia je "vykonaj posledny prikaz z historie, ktory sa zacina na cd" (!cd)
    Marek Bernát avatar 15.10.2006 18:36 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Peter písal, že ho používa pri aktívnej práci s históriou, lenže mne zmysel tejto práce uniká. Predpokladal som, že každej inteligentnej bytosti napadne, že čo mám na mysli, keď napíšem, že nechápem význam v tomto kontexte. Ako obvykle som zabudol na teba. Len jedno neviem, že či rýpeš úmyselne, alebo či si debil.
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    15.10.2006 18:48 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    to sebavedomie! len pokracuj, mozno ma presvedcis, ze som debil... :D

    ja som sa pytal dostatocne jasne. nemozem za to, ze si to pochopil az na druhykrat...
    Marek Bernát avatar 15.10.2006 18:54 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Ja som to dostatočne jasne napísal už prvýkrát, nemôžem za to, že si to nepochopil doteraz a furt len rýpeš. Netuším, že čo chceš odo mňa ešte počuť, ale moja posledná rada je, že by si si mal ešte raz prečítať tento thread a zamyslieť sa nad tým, o čom som písal. A to s tým debilom je naopak, ty zatiaľ presvedčuješ mňa, že ním si. Anyway, nemám čas na tieto hlúpe debaty, takže dajme tomu, že týmto to končí. Prípadne si povedz ešte posledné slovo, ak to potrebuješ.
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    15.10.2006 19:07 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    ty si ale postavicka :) radsej to nebudem rozvadzat, lebo sa urazis este viac... omg
    15.10.2006 18:54 Peter Figura | skóre: 12 | blog: pefi | Modra
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    To chce klud. Niekedy potrebujem pravidelne skakat do adresara s dlhou cestou /volaco/este/nieco/a/tak/dalej a obcas spat do predposledneho adresara. Takze najprv cd volaco, potom nejaka cinnost, neskor prikaz back. Neskor znova treba ist do toho spec. adresara, takze dam !cd. Bude to fungovat perfektne, ale keby som namiesto back pouzival cd -, prisiel by som o vyhodu pouzitia !cd. Aliasovat cd - mozem, ale pri nastaveni PS1="\w\$" je cd - prilis ukecany. Tot vsjo:-)

    Upozornenie: Niekedy spustam zo shellu aj scripty, ktore menia akt. adresar, preto nie vzdy mozem spustat back opatovne. Kombinacia !cd a back mi setri cas.
    Marek Bernát avatar 15.10.2006 19:02 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Díky, toto som chcel počuť, celkom dobrý nápad. Nezaplo mi, že ten back nebude v histórii vystupovať ako cd. Hamba mi. :-)
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    2.1.2009 17:42 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Archlinux a pár tipů pro .bashrc
    Vylepšená verze skriptu na extrakci

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.