V San José probíhá vývojářská konference NVIDIA GTC 2024. CEO společnosti NVIDIA Jensen Huang měl dvouhodinovou keynote, ve které představil celou řadu novinek: NVIDIA Blackwell platform, NVIDIA NIM microservices, NVIDIA Omniverse Cloud APIs, Project GR00T, …
Byly zpracovány a na YouTube zveřejněny videozáznamy jednotlivých přednášek z letošního Installfestu.
Od 21. do 23. března proběhnou Arduino Days 2024. Sledovat bude možné oficiální streamy. Zúčastnit se lze i lokálních akcí. V Česku jsou aktuálně registrovány dvě: v Praze na Matfyzu a v Poličce v městské knihovně.
Letošní ročník konference LinuxDays se uskuteční o víkendu 12. a 13. října, opět se potkáme v pražských Dejvicích na FIT ČVUT. Také během letošního ročníku nás budou čekat desítky přednášek, workshopy, stánky a spousta doprovodného programu. Aktuální dění můžete sledovat na Twitteru, Facebooku nebo na Mastodonu, přidat se můžete také do telegramové diskusní skupiny.
Byla vydána nová major verze 2.0.0 a krátce na to opravné verze 2.0.1 open source online editoru Etherpad (Wikipedie) umožňujícího společné úpravy v reálném čase.
Matematický software GNU Octave byl vydán ve verzi 9.1.0. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Nově je preferovaný grafický backend Qt a preferovaná verze Qt 6. V tomto vydání byly přepracovány funkce pro převod čísel z desítkové soustavy. Jako obvykle jsou zahrnuta také výkonnostní vylepšení a zlepšení kompatibility s Matlabem.
Společnost PINE64 stojící za telefony PinePhone nebo notebooky Pinebook publikovala na svém blogu březnový souhrn novinek. Vypíchnout lze, že pracují na virtuálním asistentu PineVox a zatím bezejmenných sluchátkách na lícní kosti (bone conduction).
Hyprland, kompozitor pro Wayland zaměřený na dláždění okny a zároveň grafické efekty, je již dva roky starý. Při té příležitosti byla vydána verze 0.37.0 (a záhy opravná 0.37.1 řešící chybu ve vykreslování oken). Nově závisí na knihovně hyprcursor, která poskytuje škálovatelné kurzory myši.
Geolokační služba Mozilla Location Service, kterou používá množství svobodného softwaru (často přes Geoclue), letos skončí. Data budou dostupná pouze do 10. dubna 2024, API klíče třetích stran budou odstraněny 12. června. Příčinou je údajné porušení patentů firmy Skyhook v roce 2019, následná dohoda omezila rozvoj MLS.
Minule se někdo rozčiloval, že nabádám uživatele, aby co nejvíce využívali Facebook a tak si dnes ukážeme proč!
V základu nám budou stačit dva veselé prográmky:
Cesta je cíl! Hlavní quest je podívat se na několik Facebook stránek a získat moc pěkný obrázky! Jo a taky se podívat, co se z nich dá vyčíst. Hlavně tedy zjistit, jestli nějak koresponduje to které stránky se navzájem lajkují s tím o čem doopravdy jsou. U každého grafu byla při zobrazení použita jiná metrika, o které se lehce rozepíši, čož jsem udělal hlavně proto, abych se mrknul jak to výsledný graf změní, takže počítejte s tím, že mezi sebou nedají úplně vizuálně porovnávat, ale určité korelace se tam najdou. Let's rock!
Shrnul bych to asi do dvou kroků. V prvním jsem našel FB stránku o které jsem si myslel, že by mohla být něčím zvláštní, a následně o ní s pomocí programu Netvizz stáhnul co nejvíce dat ve formátu GDF. Jedná se vlastně o síť, uloženou v xml. Výsledek se nahraje do Gephi a tam už se jen vybere podle jakých kritérií se výsledek zobrazí. Všechny grafy jsou uzlově orientované (každý uzel == jedná FB stránka) a data jsou tahána do druhého stupně, tedy koho lajkují stránky které lajkuje výchozí stránka - ta v grafu díky zvolené metrice často ani není vidět, slouží tedy pouze jako jakýsi výchozí bod.
Jako první jsem zvolil stránku obchodu s bio věcmi Biooo, u které je použit počet linků vycházejících z uzlu. Na grafu je hezky vidět, že se jednak mezi sebou linkujou obchody se značkami které prodávají a různými stránkami s bio/eko certifikáty, a také je graf celkem konzistentní - většinu opravdu tvoří bio/eko značky, certifikáty a obchody. Obrázek je obarven podle klusterů, u kterých jde vidět kdo je s kým jak spřízněn. Z grafu asi nejvíce razí Leaping Bunny, která likuje daleko nejvíce stránek, a tipoval bych, že to bude forma propagace.
Jako další jsem zvolil Leo Express, tento graf je asi nejvíce zmatený, jelikož je použita metrika počtu lajků stránky - dominují tam velké značky jako Coca-Cola, The Beatles, Manchester United, Real Madrid - obecně nejde poznat, že se jedná o značku společnosti ve veřejné dopravě.
Oproti tomu v dalším grafu, který je pro stránku firmy RegioJET a je použita metrika Authority je jasně vidět, že se jedná o dopravce - dominují stránky Slovenského ministerstva dopravy, různé stránky o drahách, svazy cestujících.
Jako další stránku jsem vybral Svět Androidu, protože je Android řádově lepší než iOS a WP . Zde je použita metrika hub - tedy důležitosti uzlu. Na grafu jde vidět že likují pouze firmy HTC, Samsung, Vodafone a Google, což asi není překvapivé - na druhou stranu je hezky vidět jak tyto velké značky nelikují nikoho dalšího, jen své pobočky.
A nakonec jsem zvolil stránku sluchátek Ultrasone, metriku talking about, zde jde vidět že jsou spojováni především s mediálními a hlavně hudebními stránkami - mtv, soundcloud, allkpop.
Za domácí úkol si zkuste stáhnout svoje data a zjistíte, že z nich jde vyčíst například to kolik za sebou máte škol a odkud kam jste se přestěhovali! A hlavně nezapomeňte a POUŽÍVEJTE FACEBOOK lidi! Je úplně super! A nebuďte lakomci a postujte veřejně! Kdo dočetl až sem, má u mě tradiční kostičku, rozdávat je budu například zítra na Indickém víkendu ve Světozoru!
Tiskni Sdílej: