Portál AbcLinuxu, 25. dubna 2024 03:23

Jak nastartovat auto?

23.10.2006 16:13 | Přečteno: 45031× | Tak todleto musí pobavit všechny Linuxáky

V neděli jsem jednomu nešťastníkovi (mladému klukovi) pomáhal dostat se z křižovatky, když mu zdechnul motor a nemohl nastartovat. Protože jsem v následné diskusi zjistil, že autoškoly neplní své povinnosti pořádně a nenaučí žáky ani nastartovat auto, je potřeba vzít to do vlastních rukou. Popíšu tady základní finty pro spouštění motorů s různým typem plnění. S linuxem to opravdu nesouvisí. :-)

Každé starší auto má nějakou zaručenou fintu, jak ho přivést do chodu, ale obecné principy (a zejména postup při řešení problémů) se nemění. Proto každá zde popsaná rada má v nějakém modelu vozidla i svou výjimku.

Základní dělení

Startovnání a vypínání motoru záleží na způsobu plnění. Ty máme (postupně od nejnovějších) elektronické vstřikování, karburátor s automatickým sytičem, karburátor s ručním sytičem a karburátor se sycením přeplavením plováku.

Elektronické vstřikování

Elektronické vstřikování neboli "stříkačka" je na obsluhu nejjednodušší, protože elektronika udělá vše za nás. Startuje se bez zmáčknutí plynu pouze otočením klíčku, nebo někdy i stisknutím tlačítka "Start". Vypíná se z volnoběhu (ne pod plynem) otočením klíčku zpět, nebo opět tlačítkem "Start" (jako Windows :). Pokud někdo vypíná pod plynem (zvyk z karburátoru), může motor následně špatně startovat.

U stříkačky je ještě jeden moment, který stojí za popsání - většinou totiž elektronika nechá nejprve roztočit motor a teprve po jedné až dvou otáčkách dodá palivo. Subjektivně se proto může zdát, že karburátor startuje lépe (rychleji, "na první štěk"), ale vstřikování ví, proč to dělá - zabraňuje tak přesycení a je to ekologičtější. Toto je taky důvod, proč se auta se vstřikováním nemají roztláčet - elektronika je jiným způsobem roztočení motoru zmatena, většinou hrkne spoustu paliva a může motor přesytit, katalyzátoru se to taky moc nelíbí.

Karburátor s automatickým sycením

Od vstřikování se startování liší tím, že se při startování zpravdla přidává plyn (ne moc!, stačí většinou přibližně jedna čtvrtina, při nižších teplotách víc plynu), sytič funguje zcela automaticky a po zahřátí motoru se vypne. Při vypínání motoru je dobré prošlápnout plyn a až je motor v otáčkách vytáhnout klíč. Tím dojde k přeplavení karburátoru a příště motor lépe chytne.

Tento způsob plnění je (nebo spíše byl) sice velmi rozšířený, ale žádná velká výhra to není. Často totiž dochází k přesycení už při startování a sytič není možné manuálně vypnout, jak by bylo potřeba. Navíc při jízdě z kopce se studeným motorem bez plynu dojde k přesycení zcela zákonitě. Taky vypínání sytiče při zahřívání motoru trvá zbytečně dlouho, což je ekologicky nešetrné. Jo a ještě jedna výhoda - všechny motory s karburátorem je možno bez výčitek svědomí roztláčet.

Karburátor s ručním sytičem

Ještě kousek více do historie jsou pak ručně ovládané sytiče. Studený motor se startuje tak, že sytič plně vytáhneme, trochu sešlápneme plyn a otočíme klíčkem. U některých vozidel je dobré plyn ještě před startem několikrát nasucho zmáčnout. Hned po naskočení motoru je dobré sytič trochu zatáhnout zpět a pokud nechceme čekat na zahřátí, můžeme vyrazit. Postupně pak sytič při jízdě zasunujeme tak, aby motor na volnoběh nezhasínal. Teplý motor se startuje buď úplně se zataženým (vypnutým) sytičem, nebo podle potřeby; trocha plynu neuškodí. Vypíná se stejně jako s automatickým systičem, tedy protočit a vytáhnout klíč.

Ruční sytič je něco, co duševně spojuje řidiče s vozidlem. Pouze majitel zná přesné polohy sytiče pro různé vnější teploty a další povětrnostní podmínky a ví přesně jak s ním pracovat. Obsluha může být při špatném seřízení složitá. Na druhou stranu jde ruční sytič lehce vypnout a tím se lépe řeší přesycení.

Karburátor se sycením přeplavením plováku

Tento typ karburátoru uvádím čistě z nostalgie, používal se hlavně pro motorky a už je to hodně dávno. Většině takto vybavených vozidel už bude přes 30 let. Dnes je možné najít ho u některých benzínových sekaček a motorových pil. Startuje se tak, že se přibližně na 5 - 10 sekund zatlačí na čudlík, který potopí plovák a do karburátoru nateče více benzínu, než je za provozu obvyklé. Pak se startuje s plynem nebo bez plynu podle zkušeností majitele. Často je dobré několikrát motor protočit s vypnutým zapalováním, pak teprve zapnout elektriku a nastartovat naostro. Za běhu se se sycením už nepracuje - motor si sám během pár minut vytáhne přebytečný benzín a kaburátor za chvilku pracuje v běžném režimu. Vypnutí motoru provádí jako u ostatních karburátorů - nejlépe z otáček.

Tato konstrukce prakticky kombinuje nevýhody automatického sytiče (nejde vypnout, když to člověk potřebuje - benzín už v karburátoru je a dostat ho ven se rovná rozebrat karburátor) a náročnosti na obsluhu (jak dlouho to podržet?). Výhodou může být snad jen to, že tento karburátor částečně zastane i funkci imobilizéru. :)

Přesycení

Přesycení (často označované "přechlastání") je stav, kdy je v motoru tak moc benzínu, že není možné směs zapálit. Stává se to, když se to se sytičem a plynem prostě přežene, nebo když se jede na studený motor s karburátorem z kopce bez plynu. Motory se vstřikováním by tento problém neměl potkat. Přesycení se pozná tak, že motor nejde nastartovat a po chvíli je vně i v rámci vozu cítit vůně nespáleného paliva.

Co teď? Nejlepší je úplně vypnout sytič, pomalu (opakuji pomalu) sešlápnout plyn až na zem a začít startovat. Sice to necyhtí hned, ale napodruhé až napotřetí by to mělo zabrat. Je potřeba držet plyn pořád na podlaze a nemačkat jej, tím se do motoru dostane nejvíc relativně řídké směsi a ta postupně vyplaví benzín ven. Efektní na tomto potupu je zejména kouřový efekt a pokud už je teplý výfuk, často i výstřel.

No a co s karburátorem s automatickým sytičem? Postup je stejný, šance na úspěch je kousek nižší a kouřový efekt silnější.

Drobky

Diesel neboli nafťák má někdy (u starých věcí) jiný způsob zhasínání motoru - pouhé vypnutí elektriky totiž motor nezastaví a může se stát, že stále běžící motor vysaje naftu z palivovodu (palivové čerpadlo už neběží) a pak nejde nastartovat. U některých Avií se to například řeší zvednutím plynového pedálu na opačnou stranu, tedy směrem k řidiči.

Pokud v zimě nestartuje diesel, je dobré několikrát opakovat proces žhavení, nebo do sání dostat teplý vzduch. Ten se dá zajistit třeba novinami zapálenými u ústí sání.

A samozřejmě nejlepší rada na konec - pokud to fakt nejde nastartovat, překonejte svou ješitnost a zeptejte se majitele. Často rád poradí. :-)

Hodně šťastných kilometrů

       

Hodnocení: 96 %

        špatnédobré        

Anketa

Umíte pracovat s ručním sytičem?
 (63 %)
 (37 %)
Celkem 390 hlasů

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (1) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

23.10.2006 16:28 Creckx | skóre: 23 | blog: cxblog | Lanškroun
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Dobrej blogpost .. :)
Můj blog Pokud máte taky blog, můžeme vyměnit odkazy :)
23.10.2006 16:35 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin

Sice jsem odvážně odpověděl ano, ale už je to skoro pět let, co jsem naposledy startoval stopětku, takže tak úplně jistý si nejsem…

Co se přechlastání týká, když je nejhůř, je tu ještě klíč na svíčky a hadr. Nepohodlné, leč účinné; a příště si aspoň člověk dá víc pozor…

xvasek avatar 23.10.2006 16:46 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Hadr a klíč na svíčky je dobrý, ale až jako druhá varianta, tj. před roztláčením. Je to zbytečně moc práce a dobrý admin (nebo programátor) by měl být co nejvíc líný. :-)
Prcek avatar 23.10.2006 16:42 Prcek | skóre: 43 | Jindřichův Hradec / Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Muze mi nekdo kratce (nebo i dlouze - jak se kdo citi :-)) vysvetlit, proc se nemaji roztlacovat auta s naftovym motorem?
Člověk je takový, jak vypadá... A já vypadám jako pravá, nefalšovaná děvka!!!
23.10.2006 16:45 xxxxxxxx | skóre: 16 | blog: mrtvy blog | v nebi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
protoze maji starter, co to udela za tebe ;-)
Prcek avatar 23.10.2006 17:12 Prcek | skóre: 43 | Jindřichův Hradec / Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Ale kdyz je baterka v pr... a nemam startovaci kabely, tak mi ani starter nepomuze :-)
Člověk je takový, jak vypadá... A já vypadám jako pravá, nefalšovaná děvka!!!
25.10.2006 19:10 vagojan | skóre: 16
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
A co třeba žhavení.... (nebo snad máš vstup na doutnák?)
25.10.2006 19:32 Honza Jaroš | skóre: 6 | blog: moje_strana_plotu | Bohnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
A co s ním? Myslíte, že to bez žhavení nejde roztáhnout? S ním to chytne lépe, ale i bez něj to jde.
xvasek avatar 23.10.2006 16:48 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Nedávno jsem roztláčel Karosu a šlo to dobře. :-) Asi je to spíš zase kvůli vstřikování, protože jinak (z pohledu motoru) je startér a roztláčení to samé.
23.10.2006 17:33 medulin | skóre: 31 | blog: medulin | ČR
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
"Ten se dá zajistit třeba novinami zapálenými u ústí sání."

Lepší je použít horkovzdušnou pistoli nebo fén (v místě bez elektřiny propanbutanový hořák), já tak startuji rolbu na úpravu sjezdovek, když je pod - 20 stupnů C.

23.10.2006 17:39 xxxxxxxx | skóre: 16 | blog: mrtvy blog | v nebi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
To nekolikanasobny slapani na pedal (a pri presyceni pomale seslapnuti plynu naplno) plati jen u vozidel vybavenych akceleracni pumpickou, typicky 135ky nebo prvni rocniky favoritu. Jinak je to bezvyznamne.

A roztlacet automobil se muze vzdycky, jen se to u kramu vybavenych katalyzatorem nesmi prehnat.
www.pcnews.cz
23.10.2006 17:52 Hrabosh | skóre: 26 | blog: HBlog | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?

Akceleracni pumpicku maji vsechny skodovky s dvoukomorovym karburatorem .... mimojine 105 - 136. Jestli 100 a 110, nevim.

U aut s katalyzatorem se da auto roztlacit v pripade, ze je neco se startovaci soustavou, takze auto chytne na drc (doslova :o) ), pokud starter toci a auto nechyta, nema to smysl.

Diesely se IMHO nedoporucuje roztlacet kvuli tomu, aby u toho nepreskocil rozvodovej remen, ale nejsem si jistej.

Jinak pokud auto dlouho stoji a ma mechanickou palivovou pumpu, je dobry pred startovanim rucne napumpovat...

To jsem psal já ... to není bordel, to je modulární!
23.10.2006 18:36 xxxxxxxx | skóre: 16 | blog: mrtvy blog | v nebi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
to s tim rozvodakem u dieselu se mi nezda, to by se ani nemohly startovat :-D bo je to drc uplne stejnej
23.10.2006 18:39 Honza Jaroš | skóre: 6 | blog: moje_strana_plotu | Bohnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
No nevím, roztahoval jsem už diesel několikrát a nikdy problém - pominu-li důvody, které k roztahování vedly a měly souvislost spíš s elektroinstalací nebo zavzdušněným motorem - neměl. Vzhledem k tomu, že startér, alespoň soudě podle chytré knížky k mému bývalému Escortu, točí přímo setrvačníkem, je startování přes startér teoreticky totéž jako když se auto rozjede a řidič pustí spojku. Podle mého soudu je tohle prostě jen pověra.
23.10.2006 18:45 Hrabosh | skóre: 26 | blog: HBlog | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?

Možná jo. De o to, jak rychle se to táhne ... ale to může být problém i u benzínu ... jak říkám, už si to přesně nepamatuju :o)

To jsem psal já ... to není bordel, to je modulární!
23.10.2006 22:39 Honza Jaroš | skóre: 6 | blog: moje_strana_plotu | Bohnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Když už, tak spíš by šlo o to jak moc se s tím motorem škubne (viz níže Lukův případ s jedničkou ve velké rychlosti). Kdyby záleželo jen na rychlosti, nesměl by člověk ani brzdit motorem.
Luk avatar 23.10.2006 18:47 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Samozřejmě, že je to nesmysl. Respektive se tak výrobci chrání, kdyby se s tím náhodou něco stalo. Jinak ano, rozvodový řemen může skutečně přeskočit, pokud tam někdo dá jedničku, nechá to hodně rozjet z kopce a pak prudce pustí spojku. Ale to by udělalo jenom hovado.
Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
23.10.2006 19:25 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Jako by snad hovado za volantem bylo něčím zcela nepředstavitelným…
24.10.2006 11:04 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
No, zrovna z nedavne doby vim o jednom exemplari, kteremu se povedlo ve stokilometrove rychlosti kopnout v Calibre jednicku. Dojezdila :-)
24.10.2006 11:06 Honza Jaroš | skóre: 6 | blog: moje_strana_plotu | Bohnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
To už musel motor proskočit kapotou, ne?
24.10.2006 11:10 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
No, neproskocil, ale pry si malem rozbili huby o celni sklo. Calibra ceka na pisty, ventily, vahadla a rozvodak. Tim spis, ze je to 4x4... Ono je to celkove takove auto, co ujede 270 kilometru za hodinu a nekdy i 300 za den...
24.10.2006 11:33 ParadoX | skóre: 20 | blog: Paradox
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Máma v !autoškole! před pár lety dala na dálnici při podřazování z pětky dvojku místo čtyřky. Instruktor prý řval víc než ten motor. To auto měl asi dva měsíce staré ale přežilo...
Don´t worry, be happy.
24.10.2006 11:45 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Jo, to udelal kamarad v autoskole taky. V osmdesati, v novem favoritu (tehdy jedinem v autoskole). Malem jsem priletel instruktorovi za krk.
24.10.2006 12:37 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Hm, tak to já takové dobrodružné zážitky nemám. Jen jsem naopak místo trojky zařadil pětku. Instruktor chvíli čekal, jestli mi to dojde, a pak uštěpačně prohodil: "Netáhne, co?" :-)
vencour avatar 24.10.2006 12:49 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?

:-D Já kdysi v autoškole zařadil z jedničky na čtyřku. Bylo to "drobet" z kopce, takže mi to prošlo :-D

Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
24.10.2006 13:04 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
S troskou citu se da rozjet na petku. Vytkouseno s formanem. Sluzebnim, samozrejme ;-)
24.10.2006 16:13 FRENKY
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Ano ano..taky jsem zkousel na služební oktávce...citlivá práce s plynem a spojkou a rozjede se to krásně i na pětku :)
25.10.2006 10:20 tezkatlipoka | skóre: 35
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
to jsou silna auta, my jsme rozjeli na petku skodu 125.
Vaše řeč budiž ano, ano, ne, ne. Co je nad to, je od ďábla.
25.10.2006 11:56 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
No nevim, forman 40 kW, 125 38 kW. A forman je tezsi ;-)
25.10.2006 21:06 Petr Habarta | skóre: 16
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
já jsem jel chvíli s dvanáctsettrojkou, které fungovala jenom trojka a čtverka.

byla to táborová sanitka a když jsme spěchali s klukem s rozbitou hlavou do znojemské nemocnice a nemohli jsme vyjet kopec u Vranova, tak to bylo docela náročný :-)
the.max avatar 30.8.2007 21:28 the.max | skóre: 46 | blog: Smetiště
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
a vite ze fe felicii a i facku (formany taky) se da radit z 2 na 3 bez spojky?? Staci se rozject, povolit plyn a opatrne s citem preradit na 3:-D odzkouseno na mnoha feliciich a favoritech/formanech. Felicie byli 1.3, je mozne ze 1.6 a ropaky maji jinak postavene prevody
KERNEL ULTRAS Fan Team || Sabaton - nejlepší učitel dějepisu || Gentoo - dokud nás systemd nerozdělí.
msk avatar 1.8.2012 11:53 msk | skóre: 27 | blog: msk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
V pohode. Ja som na favorite zaradil 1 bez spojky. Auto stalo, motor bezal. :-)
24.10.2006 13:19 Jimmy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Takto občas (zřídka) řadím při jízdě na semaforech. Za 1 do 60km/h (to je pár vteřin) a pak už většinou není důvod razantně zrychlovat, tak proč řadit postupně ? Takže stačí dát rovnou za 3 nebo 4.

Máme v Plzni jednu takovou blbou křižovatku (u jižního), kde pravý pruh jede většinou rovně, a levý většinou zatáčí doleva a pouští protijedoucí auta a proto vždy stojí. Někdy se levý pruh nečekaně uvolní, pak je příjemné v něm předjet 4-6 aut plazících se v pravém pruhu. A v takové chvíli nemá smysl ztrácet čas řazením, zvláště když je křižovatka do zatáčky.
xvasek avatar 23.10.2006 23:55 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
S tím rozvoďákem jsem to už taky slyšel, ale nějak se mi to nezdá - vždyť při roztláčení dělá úplně to samé, jako při startování. Prudké přidání plynu (bez zátěže motoru) by mu mělo dát daleko větší kapky, ale stejně je to typicky dimenzované tak, že to v pohodě vydrží.
24.10.2006 08:57 Jimmy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Akceleracni pumpicku má i škoda 100, a tipnul bych si, že ji budou mít prakticky všechny karburátory.
23.10.2006 19:37 Rootan | skóre: 5 | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Většinou se v návodu píše, že by auto (s katalyzátorem) nemělo být roztlačováno na více jak 50m, jinak se může dostat (nespálený) benzín do katalyzátoru a je po něm.
xvasek avatar 23.10.2006 23:46 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Samozřejmě. Ale snažil jsem se to držet tak krátké, jak to jenom šlo, už tak je to jak týden před výplatou.
23.10.2006 19:57 cynik
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Kde jsou ty casy, kdy jsem jeste mel starou 105.. zapomel na sytic.. ujel 10km a pak me to na krizovatce zdechlo.. mimochodem trva to asi 5min nez se to vyparilo...
23.10.2006 21:17 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pokud v zimě nestartuje diesel, je dobré několikrát opakovat proces žhavení, nebo do sání dostat teplý vzduch.
Do náklaďáků se dává topná spirála do hlavy motoru - auto se připojí do elektriky, motor a voda v něm se ohřejí na nějakých 80˚ a pak to startuje o něco líp.
Ten se dá zajistit třeba novinami zapálenými u ústí sání.
Jo, vejtřaska, to je stroj, tam se sundal filtr, noviny se nacpaly do sání a zapálily, auto udělalo chlamst a bylo nastartováno ;-)
Elektronické vstřikování neboli "stříkačka" je na obsluhu nejjednodušší, protože elektronika udělá vše za nás.
Pokud to funguje - když v létě nešlápnu hned po nastartování na plyn, tak motor párkrát zakašle a chcípne.
Quando omni flunkus moritati
23.10.2006 22:40 xxxxxxxx | skóre: 16 | blog: mrtvy blog | v nebi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?

Pokud to funguje - když v létě nešlápnu hned po nastartování na plyn, tak motor párkrát zakašle a chcípne.

zrejme by to chtelo pripojit na diagnostiku ;-)

23.10.2006 23:54 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
No, to by chtělo...
Quando omni flunkus moritati
23.10.2006 22:22 PepaSFI
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
to by jeden neřek co všechno se najde na linuxovym webu.A jinak veskrze platí,tedy aspoň u moderních aut že když to nestartuje tak se netahá ale spravuje protože je něco špatně a tahání nebo tlačení to může jen zhoršit.
24.10.2006 08:22 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Auto se přeci startuje klikou! Nebo už ne??? :)
24.10.2006 08:47 Petr Jelínek | skóre: 17 | blog: Vyprovokovanej | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Ne, ne. Už několik let se do některých aut kliky dokonce ani nedodávají. ;-)
Nemám rád NVidii!
24.10.2006 09:36 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Do jaké řiti, se to ten svět řítí. :) Náhodou klika byla docela praktická. Kamarád měl (podobně jako kolega níže) upravené auto, takového Kostěje Nesmrtelného. A klika to jistila. Ona v tom snad baterka už ani nebyla. Možná nikdy. :-)
12.2.2011 04:26 anonym
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Kliku mají ve standardní výbavě žigulíky. Všechny moje tři kusy jdou takto nastartovat, ale pouze v jisté, blíže nespecifikované konstelaci hvězd. Jen je dobré zapojit smysly a pudy, provést krátký obřad pumpování paliva, nastavení sytiče, zapnutí zapalování a volbu vhodného nápřahu. Na několik cuknutí jedete. Doporučuji zkoušet třeba před Supermarketem, u vchodu. Možná dostanete několik drobných mincí :-)
24.10.2006 09:04 Jimmy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Ještě před 3 lety jsem mohl své auto nastartovat klikou ;-) Měl jsem š100 s drobnou úpravou nárazníku a kliku v kufru pro případ nouze. Když bylo teplo, tak to většinou chytlo na první půlotáčku klikou, ale když bylo pod nulou, tak to bylo bez šance. Několikrát jsem to použil, bylo to rychlejší a snazší než roztlačovat :-)
24.10.2006 10:26 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Jak roztlačím benzínové auto s automatickou převodovkou, a částečně vybitou baterkou?
Táto, ty de byl? V práci, já debil.
24.10.2006 10:33 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Na tvojí automatické převodovce se nedá vůbec řadit? Zatím, co jsem viděl, tak všechny měly 1, 2, zpátečku, neutrál a automatiku.
Quando omni flunkus moritati
24.10.2006 10:46 Jimmy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Řadit tam můžeš, ale auto s automatickou převodovkou neroztlačíš ;-) Můžeš si to zkusit. Hydrodynamická spojka motor neroztočí.
24.10.2006 12:45 trekker.dk | skóre: 72
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
No jo, spojka. Na tu jsem poněkud zapomněl ;-)
Quando omni flunkus moritati
24.10.2006 10:29 Tomas
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Chybi mi tam jeden (podstatny) zpusob. Stopetku jsem nechal sesrotovat pred ctvrt rokem, takze vim: rucni palivova pumpa. otevru zadni kapotu, pumpuju, dokud klade opor, pak zacvaknu packu pumpy nahore. Zavru dekl, sednu do auta, vytahnu sytic az nahoru a bez plynu otocim klickem. Naskoci i v -20 (zkuseno jest). Bude se mi po tom stejskat...
30.4.2007 09:27 Pev | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Tak tak, ja taky u sve 120LS nejdrive pumpuju vzadu. Pak ale stejne nekolikrat pred nastartovanim seslapnu plyn... Mam pocit, ze by to jinak nechytlo.
24.10.2006 10:29 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Videl jsem borce roztacet s100 klikou asi pred ctvrt rokem na srazu veteranu.

Mam u trabose manualni sytic a to je panecku alchymie to nastavit spravne.

Zdenek
www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
24.10.2006 11:07 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
jo, jo... trabanty. A chcipat tak ze slapnu poradne na plyn a vypnu zapalovani. A pred startovanim nezapomenout pustit benzin...
25.10.2006 10:47 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Oboji je nesmysl.

Chcipat pod plynem je hloupost protoze zbytecne natece benzin do karbece, tam se odpari a zbyte usazenej olej.

A benzin uz nejakou dobu zapinat nemusim pac tam mam elektromagneticky ventil na benzin.

A propo, levne prodam kompletni sestavu LPG pro S120. Zn.: chybi jeden el. mag. ventil.

Zdenek
www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
25.10.2006 11:59 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Nesmysl to neni, protoze z karbce se sice mozna odpari, ale zustava v hadickach. On totiz nemel palivove cerpadlo a bez toho proturovani pred chcipnutim to slo natocit spatne. Vyzkouseno. A trabanta jsme meli rocnik 1976, takze zadna moderni zmekcilost jako elektromagneticky ventil. Tehdy mozna jeste elektromagnety nebyly, resila to packa u spolujzdcovych nohou :-)
25.10.2006 19:20 vagojan | skóre: 16
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Při stání nad 2 hodiny chcípám tráboše sytičem... žádné řvaní a protáčení
25.10.2006 22:32 PepaSFI
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
jo to jde jen to dost smrdí a kouří.A jinak trabantisti ani jeden nemá pravdu s tím co se děje při zhášení.V hadičkách i karbecu je benzín furt,na to to vliv nemá ale při protočení a zhasnutí anebo již zmíněném dání sytiče zůstane trochu nespáleného benzínu v klikové skříni a spalovacím prostoru takže pak se při startování dřív zapálí než když to má nasávat novou směs do suchého studeného motoru.Ovšem za tepla zas hrozí přechlastání-příliš bohatá směs a pak se to blbě startuje.
26.10.2006 10:08 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
jo, to dava smysl... Rozhodne vim, ze bez toho byl problem ten pekelny stroj rozbehnout :-D
xvasek avatar 26.10.2006 15:54 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Mě to teda smysl nedává. Pokud zůstane v klikové skříni nějaká směs, určitě nebude mít už po několika sekundách potřebnou konzistenci aerosolu, ale bude se válet na dně jako tekutina.

Navíc stejná finta (protočení motoru před zdechnutím) funguje u mě u čtyřtaktní Suzuki, kde se benzín v klikové skříni zpravidla nevyskytuje.
26.10.2006 21:02 PepaSFI
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
zůstane tam ve válcích a sacím potrubí minimálně v podobě par.To platí i o dvoutaktu,moc ho tam není rozhodně ho není kaluž na dně ale ty páry usnadní start.U staré motorové pily Stihl Contra je problém se startem.Nemá ruční pumpičku paliva a tak se musí tahat a tahat za startšňůru.Než to napumpuje benzín tak mám ruce jak orangutan,má to objem 90ccm.Tak vyndám svíčku a stříkačkou naperu benzín do válce.Pak nastartuju prvním cuknutím.
24.10.2006 16:21 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ještě si vzpomínám na naši vlastní Škodu 1000MB, tenkrát cca dvacetiletou automobilovou dámu (rok 89) v nejlepších letech. Párkrát se nám jí pokoušeli ukrást. Chachacháááá. Neměli šanci! Byla chráněna vysoce sofistikovaný, byť nechtěným imobilizérem. Už si sice nepamatuji postup, ale právě k jejímu startování bylo potřebaprovézt algoritmus úkonů, kdy jediná drobná chybka nastartování vyloučila.

Začínalo se trojím, ale právě trojím protočením motoru, 18 vteřin nic pak sešlápnou pedál plynu na 1/8, potom 8/10, potom 3/5. Potom se nějak šaškovalo se sytičem... Jediná chybka a muselo se půl hodiny počkat, zpívat ochranné mantry a znova. ;-)

Přeháním. Ale opravdu jen trochu.
2.9.2008 00:21 tin.mh@tiscali.cz
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Alchymie existuje i u lodních motorů. Pan domácí v Chorvatsku nám půjčuje motor ke člunu (Tomos, 4,8 koně, 12 let starý, nový=nepoužitý, pak několik let my). Po několika sezónách jsme vyvinuli způsob, jak nastartovat dříve, než nás proud odnese na druhou stranu průlivu: dvakrát zatáhnout, teprve pak zapumpovat a pustič sytič.
25.10.2006 10:24 tezkatlipoka | skóre: 35
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
dalsi pekna kapitola je roztahovani auta na lane (roztlacovani). "Nestartuje? Nasedni a my te roztlacime", a po chvili slysite jak chudak zkousi nahodit motor normalnim otacenim klicku, zatimco vy tlacite.
Vaše řeč budiž ano, ano, ne, ne. Co je nad to, je od ďábla.
30.4.2007 09:14 Pev | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Super članek :)

Malá chybka, v odstavci přesycení: Efektní na tomto potupu => má být postupu...
29.5.2021 19:15 Jason
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak nastartovat auto?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
When shopping for car repair insurance, it is important to note that there are many different types of policies. Check out car repair here Now if you see the same cars for the last 2 or 3 months then you probably don't want to try and sell those types . You want the cars that you sell to be sold quickly so that you can create monthly cash flow. The next step is to find out how much the cars you are considering selling are worth.

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.