abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
včera 22:33 | Nová verze

Po 3 měsících vývoje od vydání verze 14 byla vydána nová stabilní verze 15 open source systému Nextcloud, forku ownCloudu, umožňujícího provoz vlastního cloudového úložiště. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Pro vyzkoušení Nextcloudu je k dispozici demo.

Ladislav Hagara | Komentářů: 2
včera 18:00 | IT novinky

Počítačová hra Doom slaví 25 let. Společností id Software ji vydala 10. prosince 1993. Zahrát si ji lze například na Internet Archive.

Ladislav Hagara | Komentářů: 10
9.12. 23:55 | Zajímavý článek

Nakladatelství Raspberry Pi vydalo 244 stránkového průvodce pro úplné začátečníky s jednodeskovým počítačem Raspberry Pi The Official Raspberry Pi Beginner’s Guide (pdf). Programování ve visuálním programovacím jazyce Scratch je věnována nová příručka Code Club Book of Scratch Volume 1 (pdf). Vydáno bylo také třetí číslo časopisu věnovaného počítačovým hrám Wireframe (pdf).

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
9.12. 23:44 | Nová verze

U příležitosti oslav jednoho roku prací na debianím balíčku, vyšlo GPXSee 7.0. Nová verze přináší zejména podporu vektorových map (Mapbox PBF) pomocí nově vzniklého Qt pluginu.

Martin Tůma | Komentářů: 8
7.12. 23:33 | Nová verze

UBports, nadace a komunita kolem Ubuntu pro telefony a tablety Ubuntu Touch (seznam podporovaných zařízení), oznámila vydání nové verze Ubuntu Touch OTA-6. Zdůrazněna jsou například vylepšení webového prohlížeče Morph.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
7.12. 21:33 | Komunita

Richard Hughes na svém blogu informuje, že se společnost AMI (American Megatrends Incorporated), největší dodavatel firmwarů a BIOSů (AMIBIOS, Aptio, ...), zapojila do projektu LVFS (Linux Vendor Firmware Service). Seznam projektem podporovaných zařízení by se měl tedy časem rozšířit.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
7.12. 20:11 | Komunita

Nadace pro svobodný software (FSF) informuje, že seznam doporučených svobodných distribucí GNU/Linuxu byl rozšířen o distribuci Hyperbola GNU/Linux-libre. Hyperbola vychází z Arch Linuxu a na rozdíl od něj splňuje požadovaná kritéria.

Ladislav Hagara | Komentářů: 6
7.12. 19:55 | IT novinky

Společnost Valve oznámila, že počítačová hra Counter-Strike: Global Offensive (Steam) je nově free to play. Hra Company of Heroes 2 (Steam) je do pondělí 10. prosince zdarma.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
7.12. 00:11 | Nová verze

Byla vydána verze 7.3.0 skriptovacího jazyka PHP používaného zejména k vývoji dynamických webových stránek. Jedná se o první stabilní verzi nejnovější větvě 7.3. Podrobný přehled novinek v seznamu změn.

Ladislav Hagara | Komentářů: 3
6.12. 23:55 | Nová verze

Byla vydána verze 1.31 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
Chystáte se přejít na Wayland na „desktopu“?
 (25%)
 (7%)
 (11%)
 (31%)
 (25%)
Celkem 102 hlasů
 Komentářů: 14, poslední včera 12:19
Rozcestník

Prečo je Sýria taká dôležitá ?

15.4. 00:45 | Přečteno: 1997× | poslední úprava: 15.4. 03:37

Na jednej strane EU, Turecko, USA a Saudská Arábia a na strane druhej Sýria, Rusko a Irán... Prečo je Sýria taká dôležitá ? A prečo tak dlho EU nezapojila do tejto proxy vojny v Sýrii ?

EU už celú dekádu bojuje s vnútorným nepriateľom - diverzifikáciou strategických energetických zdrojov ako sú ropa a zemný plyn. EU ako 2. najväčší odberateľ týchto surovín na svete hneď po USA je na nich životne závislá. Avšak až 60 percent z nich pochádza z Ruska. Hlavné ropovody a plynovody idú skrz Ukrajinu a ďalej cez SR a Rakúsko. EU si je vedomá že pokiaľ nebude mať vyriešené z dlhodobého hľadiska (30 rokov a viac) energetickú sebestačnosť najlepšie cez spojencov či členov NATO nebude môcť rozširovať svoje územie (resp. územie EU a NATO) smerom na Ukrajinu, lebo to by znamenalo zatvorenie plynovodu a ropovodu zo strany Ruska a tým kolaps EU. Ale poďme pekne poporiadku...

Sýria. Malá krajina na strednom východe susediaca s Irakom, Tureckom, Libanonom, Izraelom a Jordánskom. Sama o sebe nieje hlavným energetickým producentom v regióne. Je ďaleko od Ruska aj EU. Avšak jej dôležitosť tkvie v tom že je jediná možná a kľúčová tranzitná krajina pre vybudovanie plynovodu a ropovodu na dovoz ropy a zemného plynu do EU. Nedá sa nijako obísť. Plány na diverzifikáciu energetických zdrojov pre EU siahajú do roku 2008 kedy Saudi spojencom EU a USA predstavili plány plynovodu a ropovodu z North Dome Field /nálezisko ropy a zemného plynu medzi Katarom a Iránom pod Perzským zálivom s kapacitou zásobovať EU plynom a ropou na viac ako 200 rokov/. Katar ako spojenec Saudskej Arábie presadzoval trasu cez svoje územie, Saudskú Arábiu, Jordánsko, Sýriu, Turecko a Taliansko. Mala bypassovať Irán (ktorému nálezisko North Dome taktiež prináleží). Irán naproti tomu predstavil vlastný plán plynovodu - tzv. Islamská trasa ktorá mala smerovať cez Irán, Iraq, Sýriu popod stredozemné more do Grécka. Sýrska vláda sa v roku 2010 priklonila k Iránskej trase, čo viedlo v roku 2011 k snahe z o zvrhnutie vlády Bashara al-Assada. Všetko to malo prebehnúť rýchlo a podobne ako všetky prevraty v tzv. Arabskej jary, ale ...

Rusko sa postavilo za Assada, rovnako ako Irán. Rusko sleduje v Sýrii svoje geopolitické záujmy. A tými sú dodávky zemného plynu a ropy do EU cez UA a udržanie si svojho vplyvu v regióne Ukrajiny. Áno Ukrajiny. Nie Sýrie. Občianska vojna na Ukrajine veľmi úzko súvisí s vojnou v Sýrii. Mala prinútiť Rusko presunúť svoj zahranično politický záujem v roku 2013 práve na Ukrajinu a nechať Sýriu bez svojej podpory a prítomnosti, lebo tento plán počítal s tým že Rusko nebude schopné sústrediť sa na dva súbežné konflikty naraz. Pre Rusko je Sýria samotná nezaujímavá (teda je tu asi najpodstatnejší záujem - udržať si svoj stredozemný prístav v Latakii), a rovnako Rusko nechce aby sa realizoval jeden alebo druhý plán výstavby ropovodu a plynovodu prechádzajúceho cez Sýriu. To ale bez svojej prítomnosti v Sýrii neovplyvní. Irán svoju podporu Sýrii vyjadruje preto aby raz cez ňu mohol ísť ropovod a plynovod z jeho ložísk. Saudská Arábia a Turecko zase sledujú svoj záujem - vybudovania svojho plynovodu a ropovodu cez Sýriu a svoje územia. USA do toho zasahovali nepriamo cvičením rebelov. Avšak minulého roku aj tohto roku prikročili k raketovým útokom pod zámienkou použitia chemických zbraní vládou v Sýrii.

Ale ani Rusku, USA či EU ako veľmociam o samotnú Sýriu a jej ľud neide. Údajné použitie chemických zbraní v konflikte kde klasickými zbraňami od roku 2011 zahynulo viac ako 340 000 ľudí je podľa môjho názoru nepodstatné. Vo vojne v Sýrii ide v prvom rade o EU a jej diverzifikáciu energetických zdrojov a zbavenie sa jej závislosti od Ruska. A kedže sa nedarí získať Sýrske územie už 7 rokov musí sa EU zrejme na príkaz USA a Saudskej Arábie aktívnejšie zapájať do tejto proxy vojny...        

Hodnocení: 62 %

        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Vložit další komentář

15.4. 07:45 Phantom Alien | skóre: 18 | blog: Kelvin_Fitnick | Doma
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?

Jo, to je jedna z rovin syrského konfliktu. Pak tu jsou další roviny, jako náboženské třenice (šiíté vs. sunité), zčásti i etnické roztržky. Nejvíc na to doplácí menšiny jako křesťané, kteří rychle mizí z Iráku a Sýrie. O těchto mízící menšině nikdo nemluví, asi už nikoho nezajímá.

GB jde do války protože musí a je spolehlivý mouřenín. Velkou Británii už nejde považovat za EU a vlastně ani samotná Británie se nikdy moc do Evropy neřadila. To je ryzí kolonie USA. Navíc je GB co se týče surovim tuším celkem soběstačná (ropa, plyn) a nějaká EU je dnes už celkem nezajímá.

Ohledně Francie už to je zajímavější. Tady se přidávají pravděpodobně nějaké napoleonské komplexy nebo něco jiného. Říšská kancléřka se vyjadřuje velmi opatrně (podporu ale vyjádřit musí), protože je jí jasné, že by další osvobození Blízkého východu a "To zvládnem" nemusela politicky přežít. USA nezajímá nějaká diferenciace zdrojů Evropy, chce jen zničit svoje nepřátele. Příliv migrantů Evropu zruinuje, a to USA v podstatě ponechá v roli ekonomického hegemona nad Evropou. Takže to USA vyhovuje.

Pokud vím, tak EU projevila zájem o íránský plyn. To ovšem zatrhnul s největší pravděpodobností zámořský Vůdce. A tak se bude válčit. Jestli to za to stojí, za "třetí světovou" to natažení trubky z nejdemokratičtější země na světě Saúdské Arábie ať si zhodnotí každý sám. S posledním odstavcem souhlasím, nějací lidé a civilisté a náboženské menšiny je to poslední, co v tomto konfliktu někoho zajímá. Ty chemické záminky jsou tak stupidní a obehrané, že tomu snad nemůže věřit ani Tomášek. I když v případě Tomáška se asi pletu...

Tahle patička nemá hlavu ani patu
15.4. 19:01 oryctolagus | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
Čistě ze zvědavosti: Jak bys řešil energetickou (ne)závislost Evropy ty?

(Za hypotetického předpokladu, že bys ji řešil a nepřipojil nás rovnou k Rusku...)
15.4. 20:58 jenomtak
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
myslim, ze se to da velice resit jednoduse: islamizaci a uzemne se priclenit k velike rusi :)
⧠ A = 0 avatar 16.4. 12:56 ⧠ A = 0 | skóre: 8 | blog: Technokratovo_zrcadlo | Helsinki
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
(Za hypotetického předpokladu, že bys ji řešil a nepřipojil nás rovnou k Rusku...)
Naopak, Rusko je potřeba výhledově připojit k EU.
Nevolte zmrdy.
17.4. 07:58 Phantom Alien | skóre: 18 | blog: Kelvin_Fitnick | Doma
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
Naopak, Rusko je potřeba výhledově připojit k EU.
To je naprostá utopie, soudruhu. Dovedeš si představit, jak by se Německo s Francií popasovaly s tím, že Rusko má jako stát nejvíce hlasů podle počtu obyvatel a tedy největší hlasovací právo? A samozřejmě nejen z tohoto ale i z mnoha jiných důvodů je to úplná ptákovina.
Tahle patička nemá hlavu ani patu
19.4. 08:29 Xerces
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
A proč je to podle počtu obyvatel? Proč ne třeba podle jejich hustoty (HDP, průměrné inteligence), nebo jiného kritéria?
JiK avatar 19.4. 18:43 JiK | skóre: 8 | blog: Jirkoviny | Virginia
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
hlasovaci prava v OSN (a EU) by mela byt podle prumerne delky nosu obyvatel, to by bylo nejspravedlivejsi.
16.4. 13:16 Phantom Alien | skóre: 18 | blog: Kelvin_Fitnick | Doma
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
Jak bys řešil energetickou (ne)závislost Evropy ty?

No rozhodně bych neoprašoval červená tlačítka kvůli tomu. Nerozjebal půlku Blízkýho východu pod falešnými záminkami a nezahltil Evropu miliony migrantů. On je tady ve hře i dost plyn a Katar. Rozrůznění energetických zdrojů by to nepochybně bylo. Tobě to přijde jako nějaká extra výhra být závislý energeticky na jednom z nejtvrdších islamistických režimů? Mě teda ne.

Pak jsou tu alternativní zdroje, obnovitelné zdroje, biopaliva atd. Podle mě zatím celkem marginální a nevýhodná věc (ještě nenastal čas). Náklady astronomické a nula od nuly pojde. Do těchto debat se ale nechci pouštět, na to jsou tady jiný experti.
Tahle patička nemá hlavu ani patu
16.4. 13:53 Kandidat viet
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
skus alternativnyno-obnovitelnymi zdrojmi v zime vytapat sidliska bez plynu ...
21.4. 00:57 tacoberu | skóre: 5
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
Topit plynem je plejtvání. Plyn a ropu bych vyhradil na věci jako plast a spol. A hledal jak toto použití nahradit za alternativně-obnovitelné zdroje.

A topil bych eletrikou z atomovek.

(Trochu ze mě mluví zkušenost z letošní zimy, kdy jsem konečně nahradil kotel na tuhá paliva za elektro.)
16.4. 15:20 oryctolagus | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
Tak co nedělat, to vim asi taky...
16.4. 15:34 Phantom Alien | skóre: 18 | blog: Kelvin_Fitnick | Doma
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
A co dělat víš?
Tahle patička nemá hlavu ani patu
16.4. 16:16 oryctolagus | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
No, na to jsem se taknějak ptal :-)
15.4. 10:16 USA, VB a FRANCIE jsou prasata!
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
https://www.youtube.com/watch?v=0F3AEpWtD78&feature=youtu.be
15.4. 14:40 Jardík
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
Souhlas, prasata, co musej za každou cenu vraždit. A ti naši vlezdoprdelky nahoře jim to ještě pochvalují.
15.4. 18:53 oryctolagus | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
lol Sputnik, to bude zaručeně pravé...
robotics avatar 16.4. 08:04 robotics | skóre: 29 | blog: o_vsem_moznem
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
Je mi vždycky úplně špatně, když vidím jako otec, jak všechny ty svinstva odnášejí děti. Jo můžete si říkat, jak je to všechno nahrané. Oni děti jsou při válkách určitě nesmrtelné a nic se jim nestane a všechny videa a záběry na zraněné děti jsou jistě jen nahrané jako propaganda. To tak. Každá válka je hnusná. Ublížit někdo mému dítěti, tak se obepnu bombama a nakráčím na ty nejvyšší místa.
16.4. 11:45 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
Jsi dukazem, ze utok splnil to, co mel. To nebyl utok na zivoty deti v Syrii. To byl utok na emoce divaku ve svete, zejmena zapadnim. Cui bono...
Bystroushaak avatar 16.4. 12:15 Bystroushaak | skóre: 33 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
Každá válka je hnusná. Ublížit někdo mému dítěti, tak se obepnu bombama a nakráčím na ty nejvyšší místa.
A jsi si jistý, že bys tím neublížil nějakému dítěti? *Trollface*
#mindspace @ freenode
⧠ A = 0 avatar 16.4. 12:57 ⧠ A = 0 | skóre: 8 | blog: Technokratovo_zrcadlo | Helsinki
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
Na příslušných místech se většinou příliš mnoho dětí nevyskytuje.
Nevolte zmrdy.
16.4. 13:50 Kandidat viet
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
no nic no, nepochopil si to ... mozno nabuduce ...
Bystroushaak avatar 16.4. 14:04 Bystroushaak | skóre: 33 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
Jak kdy. Můžou tam přijít třeba jen za kuchařkou, která vaří brambory v jídelně pro papaláše. Ale ok, uznávám pointu. Ovšem tím, že povraždíš několik náhodných lidí, tak:
  1. Připravíš o rodiče spoustu jiných dětí. Svobodné matky s dětmy to mají těžké, ještě speciálně v takové době. Pomyslel jsi na děti těch papalášů? A co jejich obsluha, číšníci, novináři a další? Třísky v káceném lese?
  2. Nic nevyřešíš, naopak situaci jen zhoršíš. Ne nadarmo se říká, že „násilí plodí násilí“ a jediné k čemu to povede je větší represe a snaha se pomstít „teroristům“, což ve výsledku vygeneruje další bezpráví.
  3. I kdybys náhodou situaci nezhoršil, tak stejně nic nezměníš. I když se konkrétní (válečná) situace většinou manifestuje konkrétními lidmi, ve skutečnosti je k ní většinou odhodlaná širší většina*, která ty lidi prostě nahradí. Bylo by to jako snažit se zastavit výrobu CocaColy vraždou představenstva firmy. Korporace by se prostě oprášila a nahradila mrtvé buňky jinými, sloužícími stejnému účelu. Stejné je to se státem a armádou.
To teda pomíjím, že sundat výbušninou nejvyšší papaláše je nejspíš nemožné z čistě technického hlediska, neboť mají většinou nejlepší dostupnou obranu, která přesně s tímhle počítá.

*Skvěle to ukazuje třeba CGPGrey v Rules for Rulers, kde vysvětluje, že diktátoři jsou jen výslednicí vektorů moci a síly na pozadí, které běžně nevidíš. To co bys skutečně chtěl je odstranit ty síly na pozadí, což může být nemožné, protože jsou často hnány pocitem nasranosti širších vrstev obyvatelstva. Viz třeba vzestup Hitlera a předválečné Německo, kde se dá teoreticky argumentovat, že kdyby vyšel nějaký atentát na něj, tak by ho dřív nebo později prostě někdo nahradil a k 2sv. by stejně došlo, protože za tím stály širší tlaky.

Co bys ideálně asi chtěl je nějak ovlivnit ty vektory ke svému cíli a toho imho nikdy nedosáhneš hrubou silou (alespoň nikdy ne v jednom člověku), ale spíš použitím mozku (tzn nátlaku, psychologických operací, ovlivňováním veřenosti, cílenými „chirurgickými“ útoky na konkrétní protistrany atp).
#mindspace @ freenode
16.4. 14:12 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
Nad timhle obcas premyslim... co by se delo, kdyby nekdo mel tu moc/schopnost identifikovat "ty, kteri za tim stoji"...
Bystroushaak avatar 16.4. 14:29 Bystroushaak | skóre: 33 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
To je právě ten problém. Sice za tím stojí konkrétní jednotlivci, ale ti nejsou podstatní, jsou jen konkrétní manifestace různých tlaků a balancování moci mezi pozicema. Viz to video, fakt doporučuju. Jeho terminologií nemůžeš odstranit „klíče“, protože budou okamžitě nahrazeny. Když odstraníš konkrétní generály z armády, musíš je buďto nahradit svými loajálními, nebo budeš sám nahrazen někým, kdo to udělá. Nikde tam není prostor pro to, abys je neměl vůbec, protože v tu chvíli tě nahradí i s celou armádou okolní země.
#mindspace @ freenode
16.4. 14:33 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
No, ja si treba nemyslim, ze by konkretni general z armady byl "tim, kdo za tim stoji". Nejsou to ani prezidenti nebo premieri... to jsou vicemene figury k pouziti.
Dalibor Smolík avatar 16.4. 12:45 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
No, včera jsem viděl záběr (po tom chemickém útoku), jak někdo dává dítěti něco vdechovat. Podle tvaru a barvy toho přípravku jde o Ventolin. Já ho užívám totiž taky. Takže jde o astmatika. Nevím, jestli to souvisí s chemickým napadením, možná ano, ale každopádně to dítě užívá pravidelně, i před útokem ..
Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
PepaSFI avatar 16.4. 15:00 PepaSFI | skóre: 6 | blog: zlodej_casu
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
to je možné, vzpomínám si že jsme kdysi v protichemické výbavě měli cosi na vdechnutí. Nevím jak se to tenkrát jmenovalo ale mělo to zabránit otoku plic při podráždění chemickou látkou nevím už kterou. Takže je možné že běžný lék na astma může řešit nějaké takové poškození.
Jediný správný stav mysli je úžas. Jediný správný stav srdce je radost.
16.4. 18:34 Donald Trump
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
Nesouvisí. Souvisí to s tím, že se děti nadýchaly a přidusily zplodit z hořícího domu. Lékaři je léčily z přiotrávení se kouřem.

Kdyby děti dostaly chemický útok, tak je po nich.
Bystroushaak avatar 16.4. 18:54 Bystroushaak | skóre: 33 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
Když už tu posuzujeme ty záběry z internetu, tak co ty místnosti plné mrtvol s pěnou u úst?

To je taky z hořícího domu? Upřímně: ty víš, jak by to mělo „správně“ vypadat?
Kdyby děti dostaly chemický útok, tak je po nich.
To očividně záleží na chemikálii a na expozici.
#mindspace @ freenode
16.4. 20:09 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
Jen takovy maly naznak. Kdo najde nejakou podobnost, vyhrava...

Kdyz uz pominu tu drobnost, ze vse pochazi od Bilych prileb.
16.4. 09:52 pedro
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
Evropa se v zahranicni politice nechova moc racionalne, tohle vysvetleni tak moc nesedi do celkoveho obrazu. Mnohem spis bych rekl, ze Evropa podporuje proti-Assadovske sily z idealistickych duvodu hranicicich s hlouposti, protoze uplne stejne se chovala v Lybii, Egypte, Iraku...
⧠ A = 0 avatar 16.4. 12:58 ⧠ A = 0 | skóre: 8 | blog: Technokratovo_zrcadlo | Helsinki
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
Evropa podporuje proti-Assadovske sily z idealistickych duvodu hranicicich s hlouposti
řiťolezectví != idealismus
Nevolte zmrdy.
16.4. 15:06 pedro
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
Nevim. Evropani nemaji prilis duvodu lezt nekomu do riti, tak uz tim myslis kohokoliv...
⧠ A = 0 avatar 16.4. 18:31 ⧠ A = 0 | skóre: 8 | blog: Technokratovo_zrcadlo | Helsinki
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
Evropani nemaji prilis duvodu lezt nekomu do riti...
To si taky myslím. Nicméně praxe ukazuje, že mnohdy někomu do řiti lezou. Možná to má něco společného s tím, že se často příliš neztotožňují s evropanstvím, nýbrž tu dělící osu „my a oni“ vedou jinudy. Například ve smyslu „USA nás ochrání proti Rusům a Němcům, a proto je lepší podlézat USA“. A pak jsou tu různé zájmy vyloženě na osobní úrovni typu teplá místečka ve vedení NATO a podobně. Mezi Evropany je až příliš snadné vrážet klíny.

A přijde mi, že je to spojeno s docela silnou kulturně-mediální masáží (což pochopitelně pro USA dává smysl podporovat). Vzpomínám na ten mediální shitstorm zvedší se poté, co jeden pirátský poslanec kdesi (velmi volně interpretováno) řekl, že bychom měli podporovat společnou evropskou obrannou politiku „na úkor“ NATO.
Nevolte zmrdy.
⧠ A = 0 avatar 16.4. 18:33 ⧠ A = 0 | skóre: 8 | blog: Technokratovo_zrcadlo | Helsinki
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
(A samozřejmě to vrážení klínů se netýká jen USA, to jen pro úplnost.)
Nevolte zmrdy.
16.4. 18:58 pedro
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
Kdyby Evropa chtela namisto NATO postavit spolecnou obrannou politiku, tak by to nas Evropany stalo obrovske penize, ktere treba dnes ty zeme davaji do socialni oblasti. Pokud jde o vrazeni klinu, nenazval bych to tak. Aktualne to proste funguje na bazi dobrovolnosti / rozhodnuti konkretnich statu.

Dalibor Smolík avatar 26.4. 09:20 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
Evropa nemá totiž jednotnou politiku a ani jednotné názory, stačí třeba téma uprchlíků. Tuto situaci, určité vakuum v Evropě využívají silné mocnosti, které vědí, co chtějí a není divu, bylo tomu tak vždycky. Čína jde na to jinak, jde především o Rusko a USA. Rusko má zájem dostat pod svůj vliv slovanské země, USA západní část. A kolem toho se točí všechno, bohužel to odnáší Sýrie, kde vůbec ve skutečnosti o Sýrii nejde. A mimochodem - úder spojenců na chemické sklady a laboratoře mi připadá podivný. Kdyby vylítly do povětří sklady chemických látek, lapali bychom po vzduchu i tady, natož v místě útoku.
Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
17.4. 01:44 Sten
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
Zajímalo by mě, jestli se autor při vymýšlení těchto důvodů alespoň podíval na mapu.

Proč by Írán transportoval plyn a ropu přes Sýrii? Zaprvé Írán přímo sousedí s Tureckem a zadruhé, kdyby měl ropovod a plynovod vést z Íránu přes Sýrii, musel by vést přes Irák, a to je pro Irán mnohem větší problém než nějaká občanská válka.

Saúdská Arábie Sýrii taky moc nepotřebuje, může dopravovat plyn přes Irák, spoj z Iráku do Turecka (mimo Sýrii) již existuje.
JiK avatar 17.4. 03:10 JiK | skóre: 8 | blog: Jirkoviny | Virginia
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
Proc by se mel divat na mapu? On prece vi, kdo za tim stoji...blbec mapu nepotrebuje...
17.4. 07:49 Phantom Alien | skóre: 18 | blog: Kelvin_Fitnick | Doma
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
Co se týče Íránu, tak ten mnohem více bojuje o hegemoniii v regionu se Saúdy. Nicméně si myslím, že produktovody byly dříve dost ve hře, nyní už nějakou velkou motivací nejsou, protože Írán našel odbytiště v Indii a jinde.
Saúdská Arábie Sýrii taky moc nepotřebuje, může dopravovat plyn přes Irák
Saúdská Arábie potřebuje hlavně zničit Sýrii jako klíčového spojence Iránu v regionu. Ono jde/šlo spíš o Katar, který by chtěl hrát velkou roli jako přední světový dodavatel strategických surovin. Jenže ono se to začalo nějak celé zamotávat. Katar se rozhádal se Saúdy a přerušili diplomatické styky tuším. S. Arábie vede vleklou válku v Jemenu. Nikde jsem v tisku nezaznamenal, jak někdo lká nad zmasakrovanými dětičkami v Jemenu. Turecko, Irán a Irák chtějí přiškrtiti Kurdy ve vývozu ropy. No je to zkrátka guláš. Trump na první zahraniční návštěvu zamířil do Saúdské Arábie, klíčového demokratického spojence v regionu. Pejsek s kočičkou vařili dort.
Tahle patička nemá hlavu ani patu
17.4. 08:04 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
Mozna jsi si mevsiml, ale doby sunnitske nadvlady v Iraku uz jsou pryc, ted jsou u vesla prevazne siite a tem je nejvetsim spojencem jedina vetsi siitska zeme... ze by Iran?
17.4. 08:29 Phantom Alien | skóre: 18 | blog: Kelvin_Fitnick | Doma
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
To je pravda, ale je otázka. do jaké míry to platí v reálu. Irák je taky ještě stále okupován USA a tak tady jsou nepochybně velké tlaky z této strany. Proto tam taky tak dlouho opruzujou. Kdyby vypadli (což se jen tak nestane), tak by to tak bylo jak říkáš.
Tahle patička nemá hlavu ani patu
17.4. 08:44 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
Tlaky tam jsou, urcite, taky to dela Americanum dost vrasek, ale je to tak. Ted se v Iraku oficialne tvrdi, ze chteji mit vybalancovane vztahy s obema, ale uz tohle neni nekdejsi nepratelstvi na zivot a na smrt a kdyz je potreba, dost spolupracuji, takze predstava nejakeho *vodu pres Irak uz tak absurdne nevypada.
Bystroushaak avatar 17.4. 09:57 Bystroushaak | skóre: 33 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
Petr Tomášek avatar 19.4. 11:36 Petr Tomášek | skóre: 38 | blog: Vejšplechty
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
LOL
multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
23.4. 10:34 Peter S.
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
Syria nie je dolezita. Keby sa do toho nenamontovalo Rusko ktore sa hraje na velmoc, tak je to typicky narodno-nabozensky lokalny konflikt.
23.4. 14:22 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
Jasne a proto se v tom vrtali pred prichodem Rusu Saudi, Turci, Katarani, Americani, Frantici, Briti, Iranci... takova mala domaci zabijacka.
28.4. 10:14 John_Pitralon
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
No právě přesně naopak, pokud by si Rusové udrželi až do 21. století svou pozici v regionu, nedošlo by k roflákání Iráku ani Sýrie... 7 zemí do 5 let - Generál Wesley Clark Petrodolar - cesta ke 3. světové válce
30.4. 17:40 Syrcan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prečo je Sýria taká dôležitá ?
zacalo to ale vecerou Kerry - Assad v 2009, kde sa nedohodli na trasovani plynovodu z Kataru, ktory chce(l) stavat Exxon (USA)/Total (FRA)

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.