abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 04:44 | Nová verze

    Po roce vývoje od vydání verze 1.24.0 byla vydána nová stabilní verze 1.26.0 webového serveru a reverzní proxy nginx (Wikipedie). Nová verze přináší řadu novinek. Podrobný přehled v souboru CHANGES-1.26.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 6.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl povýšen na verzi 13.0.14.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 30.0.0 frameworku pro vývoj multiplatformních desktopových aplikací pomocí JavaScriptu, HTML a CSS Electron (Wikipedie, GitHub). Chromium bylo aktualizováno na verzi 124.0.6367.49, V8 na verzi 12.4 a Node.js na verzi 20.11.1. Electron byl původně vyvíjen pro editor Atom pod názvem Atom Shell. Dnes je na Electronu postavena celá řada dalších aplikací.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 9.0.0 otevřeného emulátoru procesorů a virtualizačního nástroje QEMU (Wikipedie). Přispělo 220 vývojářů. Provedeno bylo více než 2 700 commitů. Přehled úprav a nových vlastností v seznamu změn.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 23:22 | IT novinky

    Evropský parlament dnes přijal směrnici týkající se tzv. práva spotřebitele na opravu. Poslanci ji podpořili 584 hlasy (3 bylo proti a 14 se zdrželo hlasování). Směrnice ujasňuje povinnosti výrobců opravovat zboží a motivovat spotřebitele k tomu, aby si výrobky nechávali opravit a prodloužili tak jejich životnost.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 16:11 | Nová verze

    Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 40. Přehled novinek ve Fedora Workstation 40 a Fedora KDE 40 na stránkách Fedora Magazinu. Současně byl oznámen notebook Slimbook Fedora 2.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 12
    včera 13:44 | Upozornění

    ČTK (Česká tisková kancelář) upozorňuje (X), že na jejím zpravodajském webu České noviny byly dnes dopoledne neznámým útočníkem umístěny dva smyšlené texty, které nepocházejí z její produkce. Jde o text s titulkem „BIS zabránila pokusu o atentát na nově zvoleného slovenského prezidenta Petra Pelligriniho“ a o údajné mimořádné prohlášení ministra Lipavského k témuž. Tyto dezinformace byly útočníky zveřejněny i s příslušnými notifikacemi v mobilní aplikaci Českých novin. ČTK ve svém zpravodajském servisu žádnou informaci v tomto znění nevydala.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 25
    včera 13:33 | Komunita

    Byla založena nadace Open Home Foundation zastřešující více než 240 projektů, standardů, ovladačů a knihoven (Home Assistant, ESPHome, Zigpy, Piper, Improv Wi-Fi, Wyoming, …) pro otevřenou chytrou domácnost s důrazem na soukromí, možnost výběru a udržitelnost.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:00 | Nová verze

    Společnost Meta otevírá svůj operační systém Meta Horizon OS pro headsety pro virtuální a rozšířenou realitu. Vedle Meta Quest se bude používat i v připravovaných headsetech od Asusu a Lenova.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:33 | IT novinky

    Společnost Espressif (ESP8266, ESP32, …) získala většinový podíl ve společnosti M5Stack, čímž posiluje ekosystém AIoT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (72%)
     (9%)
     (2%)
     (17%)
    Celkem 707 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník
    Alternativně viz také můj osobní blog (RSS pro anglické články, RSS pro české články), kde toho hlavně v angličtině vychází mnohem víc.

    Víte že můžete odebírat mé blogy pomocí RSS? (Co je to RSS?)


    A kdo neumí použít RSS, tak je tu twitter: @Bystroushaak.

    Od určité doby jsou všechny texty které zde publikuji verzované na Githubu.

    Jestliže najdete chybu, nepište mi do diskuze a rovnou jí opravte. Github má online editor, není to skoro žádná práce a podstatně mi tím usnadníte život. Taky vás čeká věčná sláva v commit logu :)

    Aktuální zápisy

    Blackwidow 2013 po měsíci používání

    13.12.2012 03:16 | Přečteno: 1677× | Názory | poslední úprava: 13.12.2012 10:29

    Jak jsem slíbil v diskuzi, zde je několik dojmů z klávesnice Blackwidow 2013 po měsíci používání.

    TL:DR

    Ano, Blackwidow 2013 se vyplatí koupit. Kdybych byl opět postaven před volbu kterou mechanickou klávesnici na českém trhu koupit, rozhodl bych se stejně.

    Co víc, je mi jasné, že již nadále nebudu schopný existence s obyčejnou klávesnicí. Původně jsem si myslel, že rozdíl nebude tak markantní a že třeba ani nepoznám, když pak budu postaven před membránovou klávesnici. Věc se však má tak, že poznám a jsem jí znechucen.

    Odezva je normálních klávesnic úplně jiná a to tak, že po měsíci používání BW mám na membránových problémy s CTRL+C/V, kdy nevím, jestli jsem je již stiskl, nebo ne. V práci jsem kvůli tomu jednu klávesnici vyměnil, protože jsem myslel, že odchází. Nakonec se ukázalo, že problém je ve mně..

    Pokud si nejste jisti, doporučuji klávesnici koupit, vyzkoušet a poté případně vrátit, pokud vám nebude vyhovovat.

    Pro ty, co se textu neleknou

    Nikdy dřív mi nedošlo, jak je vlastně těžké napsat recenzi na něco subjektivního, co záleží na pocitech a preferencích každého, kdo danou věc posuzuje. Rozhodl jsem se proto, že nebudu psát recenzi, kde bych zacházel do technických detailů a porovnával věci, o kterých toho moc nevím. To nechám na povolanějších. Místo toho shrnu jen několik subjektivních pocitů.

    Mechanická odezva

    Jak se můžete dozvědět z mého předchozího blogpostu, nebo z prakticky každého textu o spínačích Cherry MX blue, síla nutná pro stisk spínače je 50 gramů, přičemž sepne již ve dvou milimetrech z celkové čtyřmilimetrové dráhy. Cherry MX blue by tak měly být obzvlášť vhodné pro psaní, což mohu potvrdit.

    50g je pro běžného smrtelníka docela nicneříkající údaj. Pokud bych to měl k něčemu přirovnat, je to zhruba podobný tlak, jako nořit prst do másla*, s tím že na 2mm klade klávesa lehce větší odpor, po jehož překonání se spustí.

    Jelikož jsem právě teď v práci, mám možnost porovnat tvrdost obyčejné membránové klávesnice za stopade, tak i notebookové klávesnice na Asusu EEE 1000h. Obě dvě jsou subjektivně tvrdší, ta notebooková dokonce o hodně víc. Prsty se mi tak na klasické klávesnici unaví dříve, než na BW, což má vliv hlavně tehdy, píšete-li všemi deseti tak jak se nemá.

    Co mi u obou zmiňovaných membránových klávesnic od doby co jsem přešel na BW hodně vadí, je nulová zpětná vazba. Při stisknutí Cherry MX blue se po zmiňovaných dvou milimetrech ozve cvak a skrz mechanické vibrace podvědomě cítíte přesný moment, kdy tlačítko zabralo a do počítače se přenesl znak. U klasických klávesnic se běžně neozve skoro nic a mechanickou odezvu můžete zapomenout.

    Tento rozdíl je jen těžko vysvětlitelný těm, kdo ho nikdy nezažili a trvalo mi cca den používání, než jsem ho byl schopný docenit. Troufám si tvrdit, že díky tomu dělám o něco méně překlepů, protože pokud omylem stisknu špatnou klávesu (či více kláves) na klasické klávesnici, udělám chybu a nevím o ní. Pokud udělám stejný omyl na BW, vím o tom okamžitě a to vše na jaksi automatické, podvědomé úrovni.

    Nevím jak si stojí MX blue v porovnání s ostatními Cherry MX spínači, ale za sebe mohu říct, že je to přesně to, co jsem kdy chtěl a rozhodně mám v plánu se jich držet i do budoucna.

    Zvuková odezva

    Po mechanické odezvě je zde ještě zvuková odezva, která je u MX blue rozhodně nezanedbatelná. Stisknutí tlačítka se dá trochu připodobnit k psacímu stroji, kde pokud stisknete tlačítko, víte díky hlasitému "klap" přesný okamžik, kdy hlava dopadla na papír. Hlasitost u BW je o řád nižší a celkově to zní, jako když ťuknete s dvěma kousky tvrdého plastu (větší kostky lega) a zároveň sepnete propisku.

    Jak je to s rušením ostatních nemám zatím zkušenosti. Sousedi si nestěžovali a přes zavřené dveře by být cvakání slyšet nemělo.

    Co se týče sluchátek, je cvakání tlumeně slyšet i přes ně. Je možné, že někomu to bude vadit, ale co se mě týče, je mi to jedno. Psaní pak kromě písemné stránky získává ještě zvukovou, což se trochu blbě vysvětluje a jen ti co vyzkoušeli možná budou vědět o čem mluvím.

    Ploché psaní

    Jsem si naprosto jistý, že davkol a ostatní keyboard nazzi pro to budou mít nějaké oficiální pojmenování, ale jsem moc líný ho hledat.

    Jde o to, že ve chvíli kdy mou mysl naplní Tao a mé prsty začnou tancovat po klávesnici bez toho aniž bych tušil, že se tak děje, v tu chvíli píši největší rychlostí. Slova přede mnou doslova naskakují tak rychle, jak rychle je stíhám vymýšlet.

    V těchto příjemně harmonických okamžicích automaticky přejdu k něčemu, co nazývám ploché psaní, kde využívám toho, že tlačítka lze tisknout na již několikrát zmiňované dva milimetry ze čtyř a ruce mi po klávesnici jen kloužou. Je to jako psát do větru, jako jen naznačovat, co chcete udělat.

    Tehdy se také nejvíc projevuje efekt zvuku toho co píši, o kterém jsem psal v předchozí kapitole.

    Makro tlačítka

    Ačkoliv klávesnice je co se rozvržení týče pochvalně konzervativní, na levé straně bohužel nekončí tam kde by jste to čekali. Místo toho jsou zde horizontálně umístěna makro tlačítka, od CTRL po klávesu s tildou a středníkem. Tato tlačítka jsou posunuta o cca půl centimetru od ostatních, což je dle mého názoru nesmyslně málo. Pokud si na mezeru položíte prst, hmatem se dá jen velice špatně rozeznat, zda se jedná o mezeru mezi normálními tlačítky, nebo zda jde o mezeru mezi makry.

    Vyřešil jsem to jednoduše - prostě jsem je vzal a zahodil. Díky tomu se mi nestává, že začnu psát o tlačítko vedle a píši tak nesmysly. Tlačítka nepostrádám, protože pod linuxem v defaultu stejně nefungují a i pokud bych se je někdy rozhodl zprovoznit, stále je mohu používat, protože MX blue zůstávají.

    Verze tournament (tenkeyless) je bez numerické části klávesnice a bez makro tlačítek. Osobně trochu lituji, že jsem si jí nekoupil - je o skoro pětistovku levnější (nedoporučuji nakupovat na alze). Na druhou stranu, numeriku relativně často používám, ale myslím že po těch letech s notebookem bych se bez ní obešel.

    Podložka

    Co mohu nejspíš doporučit je podložka pod klávesnici s takovými těmi gelovými polštáři před ní. Na staré klávesnici jsem psal tak, že jsem jí měl na hraně stolu a ruce se mi vznášely přímo nad klávesnicí. Zkoušel jsem to i s Blackwidow v režimu vyklopených nožiček, které klávesnici natáčeli na šikmo, ale po čase jsem to vzdal a klávesnici nechal ležet naplocho cca 10cm od hrany stolu, aby ruce mohly odpočívat.

    Možná je to dané její hranatostí a masivností, možná tím, že je vyšší než nízkozdvihové klávesnice, které jsem měl dříve. Ať je to jak chce, počítejte s tím, že pokud jste zvyklí na nízkozdvihovou klávesnici, budete nejspíš při vyklopených nohách potřebovat buď podložku, nebo změnu držení těla, jinak vás rozbolí ruce.

    Osobně jsem se zatím spokojil se zmíněným zploštěním klávesnice a posunutím o 10cm od hrany, ale do budoucna mám podložku v plánu vyzkoušet.

    Matný plast

    Blackwidow ve verzi 2013 má kromě jiného i matný plast, na kterém by neměly být tolik vidět otisky prstů. Je sice fakt, že nejsou tolik vidět, ale to neznamená, že by byly neviditelné. Plast působí trochu dojmem sametu a ochmaty jsou na něm patrné změnou toho, jak se leskne.

    Nejedná se o nějak podstatný detail, ale hádám, že je dobré ho zmínit.

    Závěr

    A jsme na konci, dál už mě nenapadá co by se dalo napsat, abych to již nezmínil dříve, či v úvodní kapitolce.

    Grammar nazzies z hnutí za čistotu rasy jazyka vítáni, za předpokladu že pošlou patch html zdroje.

    *Speciálně pro Luka - jednalo se o Ramu koupenou ~půl hodiny před tím v obchodě, takže lehce rozmrzlou. Abych předešel dalším diskuzím o ničem: vím že Rama není máslo, ale rostlinný tuk a je mi to jedno.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    13.12.2012 04:24 zxtlpn | skóre: 8 | blog: zxtlpn
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Protože mě Lišák navedl taky do koupení týhle klávesnice (měl jsem "tenkeyless" "chiclet" "nízkozdvihovou" Genius Luxemate i202 a začínala mě seriózně srát, stejně jako jejich obyčejná KB-120e), tak bych asi taky mohl něco přidat. Mám teda tu Tournament verzi, protože s numblokem zabírá klávesnice strašně moc místa na stole, což si nemůžu dovolit. Navíc to zatím jsou jenom nějaký dva dny, tak nepůjdu moc do hloubky:
    • První dojem: je to nechutně hlučný. (Taky to je velký a těžký.)
    • Oproti netbookový klávesnici jsem co do rychlosti sotva zaznamenal nějakou změnu. To se může s postupem času změnit.
    • Nemám rád ty pogumovaný klávesy. Neni po tom moc příjemný přejet nehtem.
    • Přechod zpátky na netbookovou klávesnici je strašně zvláštní a člověk najednou cítí, jak má pod rukama nějakou tu pryž.
    • Na druhou stranu i pro zarytýho uživatele notebookovejch klávesnic se dá na normálně profilovaný klávesnice s Cherry MX docela dobře zvyknout. Osobně mi jen moc neprocházej některý prasácký hmaty pravym palcem, protože při nich dost snadno stisknu nechtěně i mezerník. Ty klávesy jsou vesměs vážně docela citlivý.
    Kdybych to měl nějak shrnout... no, je to klávesnice. Vypadá hezky a dá se na ní docela dobře i psát. Ruší lidi okolo vás.
    Fluttershy, yay! avatar 13.12.2012 08:32 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    První dojem: je to nechutně hlučný.

    Bušíš nadoraz?

    Nemám rád ty pogumovaný klávesy. Neni po tom moc příjemný přejet nehtem.

    Můžeš je vyměnit za něco lepšího. [1], [2], [3]

    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    13.12.2012 13:43 zxtlpn | skóre: 8 | blog: zxtlpn
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Bušíš nadoraz?
    Naprosto irelevantní.
    Václav 13.12.2012 14:18 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Naprosto relevantní, většinu hluku generuje dopad klávesy.
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    13.12.2012 14:56 zxtlpn | skóre: 8 | blog: zxtlpn
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Moje klávesnice se tak nechová, nevim jak tvoje, ani nemáš MX Blue.
    Fluttershy, yay! avatar 13.12.2012 17:58 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Však já furt tvrdím, že ten Razer je nějaký divný. ^.^
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    Václav 13.12.2012 18:08 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    On už jen nápad narvat do herní klávesnice MX Blue je uhozenej sám o sobě. Moje 6GV2 je pro mě prototyp pořádné herní klávesnice. A za chvilku z ní budu mít otaku, home row už je skoro sedřená :D
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    Fluttershy, yay! avatar 13.12.2012 18:15 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Herní klávesnice? Pořádné? WTF? Vždyť to nemá dotykové LCD, větráček a měnitelnou barvu podsvícení. Proč tady vyzdvihuješ takovou sračku?

    /sarcasm
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    Václav 13.12.2012 18:21 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    OK, Challenger Ultimate mě dostala do kolen. To fakt někdo vyhazuje prachy za takový šrot? Bliká to, fouká to, LOL! Zlacenej USB konektor? U Celestie, Luny a Eris proč? Ještě řekni že to má kabel od monster a budou z toho nejšíleněji vyhozené prachy za klávesnici v historii. (OK, teď koukám že ta cena je ještě relativně OK, ale za naprostý zbytečnosti)
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    Fluttershy, yay! avatar 13.12.2012 18:29 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    STRIKE 7 je větší sračka. Stojí $300 a má membránu, která "emuluje pocit z mechanických spínačů, přičemž není hlučná".
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    Václav 13.12.2012 18:34 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Ale vypadá to ubercool :D No, když za takovej šrot někdo vyhodí prachy… Jeho věc.
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    Václav 13.12.2012 18:36 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Zdá se mi to, nebo tam ani neuvedli jakej má rollover?
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    Fluttershy, yay! avatar 13.12.2012 18:39 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Šmarja, jaký rollover? Hlavní je, že podsvícení zvládne 16 milionů barev!

    (A dostaneš k tomu AC adapter.)
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    13.12.2012 19:01 Michal Kašpar | skóre: 15
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Náhodou. Ten Challenger je mi sympatickej. Má 64 KB paměti, jako moje první klávesnice vůbec. Počkat. To byl vlastně celej počítač...
    Fluttershy, yay! avatar 13.12.2012 14:28 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    Bedňa avatar 13.12.2012 19:10 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    A neexistuje klávesnica, kde by boli cievky a magnetky, aby sa to nespínalo mechanicky?
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    Fluttershy, yay! avatar 13.12.2012 19:12 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Existují kapacitní spínače a viděl jsem něco s Hallovou sondou, jestli ti to stačí.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    13.12.2012 20:01 RAdek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Halovy sondy a magnety mnely prastare consuly ale to byly snad terminaly k salovemu pocitaci.

    Mnel jsem doma jeden dil amaterskeho radia kde vzhledem k nedostupnosti jinych spinacu delali klon zx scpectrum s klavesnici ze zvonkovych tlacitek.
    Bedňa avatar 13.12.2012 20:06 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Trebárs aj kapacitné to by malo vydržať až do fyzického zničenia.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    Fluttershy, yay! avatar 13.12.2012 08:28 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Ano, Blackwidow 2013 se vyplatí koupit.

    Why is the Razer Blackwidow Ultimate hated around here?

    Chápu ovšem to omezení českým trhem.

    Co víc, je mi jasné, že již nadále nebudu schopný existence s obyčejnou klávesnicí. Původně jsem si myslel, že rozdíl nebude tak markantní a že třeba ani nepoznám, když pak budu postaven před membránovou klávesnici. Věc se však má tak, že poznám a jsem jí znechucen.

    Gratuluji, vítej do klubu.

    Jak se můžete dozvědět z mého předchozího blogpostu, nebo z prakticky každého textu o spínačích Cherry MX blue, síla nutná pro stisk spínače je 50 gramů, přičemž sepne již ve dvou milimetrech z celkové čtyřmilimetrové dráhy. Cherry MX blue by tak měly být obzvlášť vhodné pro psaní, což mohu potvrdit.

    50g je pro běžného smrtelníka docela nicneříkající údaj. Pokud bych to měl k něčemu přirovnat, je to zhruba podobný tlak, jako nořit prst do másla, s tím že na 2mm klade klávesa lehce větší odpor, po jehož překonání se spustí.

    Dovolím si upřesnit/opravit:

    • graf síla/práce Cherry MX Blue
    • běžná membránovka vyžaduje ~65 cN k aktivaci klávesy, tuhá klávesnice kolem 80 cN, naopak na 30cN spínačích nejde mít položené ruce, protože by se aktivovaly jen pod tíhou položených prstů
    • Cherry MX Blue používají stejné pružinky jako Cherry MX Red (a Brown), jež jsou lineární a aktivují se při 45 cN. V modrých spínačích je ale navíc mechanismus, který způsobuje tu odezvu — před aktivací je nutno překonat 60cN "skok
    Po mechanické odezvě je zde ještě zvuková odezva, která je u MX blue rozhodně nezanedbatelná. Stisknutí tlačítka se dá trochu připodobnit k psacímu stroji, kde pokud stisknete tlačítko, víte díky hlasitému "klap" přesný okamžik, kdy hlava dopadla na papír. Hlasitost u BW je o řád nižší a celkově to zní, jako když ťuknete s dvěma kousky tvrdého plastu (větší kostky lega) a zároveň sepnete propisku.

    Jenom pro úplnost: přesně, jak jsem psal minule, je tam cvaknutí (hodně vysoký zvuk), ale dopad klávesy jde utlumit pomocí o-rings/landing pads a kvalitních kláves (hrubý PBT/POM plast).

    Jsem si naprosto jistý, že davkol a ostatní keyboard nazzi pro to budou mít nějaké oficiální pojmenování, ale jsem moc líný ho hledat.

    Psaní s dopadem klávesy na spínač se říká bottoming out. To jo to, co neděláš. Popsal jsi to celkem přesně. Gratuluji. Je to mimochodem zdravější pro klouby v prstech.

    Na druhou stranu, numeriku relativně často používám, ale myslím že po těch letech s notebookem bych se bez ní obešel.

    Můžeš mít externí pro případ potřeby. Na používání myši v pravé ruce je cokoliv menšího než velká klávesnice super.

    Co mohu nejspíš doporučit je podložka pod klávesnici s takovými těmi gelovými polštáři před ní.

    Co se velkých podložek týče, jsou tu Razer Goliathus cosi nebo importovat XTracPads Ripper XXL nebo tak něco. Já pod tenkeyless používám SteelSeries QCK a vyměním ji za CM Storm Speed-RX Speed.

    Opěrku na ruce doporučuji buď koženou nebo gelovou od Grifiti. Neměla by se ale používat při psaní.

    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    Fluttershy, yay! avatar 13.12.2012 09:39 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání

    Dovolím si upřesnit/opravit:

    • graf síla/práce Cherry MX Blue
    • běžná membránovka vyžaduje ~65 cN k aktivaci klávesy, tuhá klávesnice kolem 80 cN, naopak na 30cN spínačích nejde mít položené ruce, protože by se aktivovaly jen pod tíhou položených prstů
    • Cherry MX Blue používají stejné pružinky jako Cherry MX Red (a Brown), jež jsou lineární a aktivují se při 45 cN. V modrých spínačích je ale navíc mechanismus, který způsobuje tu odezvu — před aktivací je nutno překonat 60cN "skok

    Náledující mimochodem není pravda:

    Při stisknutí Cherry MX blue se po zmiňovaných dvou milimetrech ozve cvak a skrz mechanické vibrace podvědomě cítíte přesný moment, kdy tlačítko zabralo a do počítače se přenesl znak.

    U Cherry MX Blue tactile point != actuation point, stačí se podívat na ten graf výše. Rovny jsou si např. u buckling spring.

    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    Bystroushaak avatar 13.12.2012 10:24 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Já se teď fakt snažil a prostě si nemůžu pomoct, ale chvíle kdy to přejde přes ten bump (a kdy je slyšet to cvaknutí) je přesně ta, kdy se na obrazovce objeví písmeno. Je možné, že v praxi je to nějak posunuté, ale mými smysly to nerozeznám.
    Fluttershy, yay! avatar 13.12.2012 11:27 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Tam je navíc jinde reset point, takže třeba při hraní FPS/mlátiček může být problém s double-tappingem.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    13.12.2012 15:00 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Je to mimochodem zdravější pro klouby v prstech.
    Here we go again...
    Fluttershy, yay! avatar 13.12.2012 16:14 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Hodil bych ti jeden velmi zajímavý odkaz, ale server, na kterém je daný textík, je bohužel zrovna sestřelený. Ale pro zajímavost se můžeš podívat na RSI z klikání myší, tohle je to samé, akorát tam je ta zátěž rozložená mezi víc prstů.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    13.12.2012 16:34 SPM | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Jestli myslíš geekhack, tak sestřelený není... jenom čachrovali s DNS a na starém bylo moc velké TTL. Se správnou IP to jede :)
    Fluttershy, yay! avatar 13.12.2012 17:49 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Ne.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    Fluttershy, yay! avatar 13.12.2012 18:10 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Ale TotalChaos je solidní hypochondr, když už jsme u toho. Doporučuju projít jeho komentáře.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    13.12.2012 16:47 depka | skóre: 20 | blog: eterity
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    zadna mechanicka klavesnice nebude zdravejsi na klouby pokud na ni bude mit clovek prsty 20hodin denne
    Fluttershy, yay! avatar 13.12.2012 17:52 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Třeba Cherry MY modifikované na 25 cN (nebo tahle šílenost) budou při extrémní zátěži zřejmě dramaticky méně škodlivé než mizerná membránovka. Což neznamená, že taková zátěž není z principu špatně.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    Fluttershy, yay! avatar 13.12.2012 18:02 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Tak to je teda dost stupidní výkřik. Pokud nejsi slepý nebo blbý, tak to uvidíš a pochopíš.
    sauce
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    13.12.2012 18:40 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Hm, asi bych měl přestat dělat skeptika a začít takovýhle klávesnice prodávat - vypadá to na hodně solidní vejvar :-D Když vidim, co jsou lidi ochotni zaplatit za warm and fuzzy feeling...

    P.S. Abych byl fér: Já se nejspíš chovám podobně, akorát v jiných oblastech než psaní na pc ;-)
    Fluttershy, yay! avatar 13.12.2012 18:52 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Hudebník?

    Zdraví adept na audiofila.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    13.12.2012 09:01 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Při stisknutí Cherry MX blue se po zmiňovaných dvou milimetrech ozve cvak a skrz mechanické vibrace podvědomě cítíte přesný moment, kdy tlačítko zabralo a do počítače se přenesl znak.
    No já tedy místo "cvak" slyším "lup", a znak se mi objevuje bezprostředně po tom "lup".
    Bystroushaak avatar 13.12.2012 09:24 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    To si všichni koupili Blackwidow? :D
    Luk avatar 13.12.2012 09:54 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    50g je pro běžného smrtelníka docela nicneříkající údaj. Pokud bych to měl k něčemu přirovnat, je to zhruba podobný tlak, jako nořit prst do másla, s tím že na 2mm klade klávesa lehce větší odpor, po jehož překonání se spustí.
    "Nořit prst do másla" je nicneříkající údaj. Nořit prst do másla čerstvě vytaženého z lednice je něco úplně jiného, než nořit prst do másla, které už je pár hodin v teple.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    Bystroushaak avatar 13.12.2012 10:24 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Máslo se běžně skladuje v lednici, ale když jinak nedáš, tak to upravím.
    Luk avatar 13.12.2012 10:32 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Relevantní odkaz, kdyby to někoho zajímalo ;-)
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    Bystroushaak avatar 13.12.2012 10:49 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Zde se hodí uvést, že můj vtah k mléku a jeho (polo)tekutým produktům je víc než záporný. Výraz otevřené nepřátelství to vystihuje docela dobře.
    13.12.2012 19:49 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Problém je i v tom, že různá másla jsou různě tvrdá, podle toho, kolik je v nich mléčného tuku (tj. jak moc jsou ošizená), a v různých napodobenináh z rostliného tuku pak záleží, co do nich zrovna namýchali. Kdybych chtěl podobný příklad použít, tak bych raději použil sádlo, to je (ve srovnání s máslem) pokaždé stejné. Tudíž něco ve stylu "škavařené vepřová sádlo, vyrobené z prasat, při pokojové teplotě 20°C (293K) a tlaku 100kPa". Proti tomu by mohl protestovat leda Pučmeloud :-)
    Bystroushaak avatar 14.12.2012 02:31 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Jenže i tak to bude dost subjektivní, protože všichni mají jinou svalovou vrstvu, jak na prstu, tak na zbytku těla a jiný průměr prstu, navíc také záleží na uhlu. Navíc na praseti jsou různá sádla a každé z nich je tuhé jinak.

    Už na začátku jsem proto pro jistotu psal, že se nebudu snažit o objektivitu, ale sepisuji subjektivní pocity.
    13.12.2012 11:53 Senior Database Programmer
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    To máš takú drahú klávesnicu a žereš Ramu?
    Fluttershy, yay! avatar 13.12.2012 11:58 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Budeš se divit, ale jsou lidé, kterým kunerol, aspartam nebo jiné jedy chutnají.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    =^..^= AmigaPower® avatar 13.12.2012 12:28 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Třeba mně, takový to tvrdý komunistický máslo už do huby nedám, jde to natřít jen když to den před tim zapomeneš vrátit do lednice...
    13.12.2012 13:09 asdf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    máslo se krájí a nenatírá. vole.
    GandY avatar 13.12.2012 14:37 GandY | skóre: 3 | blog: Zo života | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    jasne, u jedla su podstatnejšie parametre, napr. ako sa to natiera, v akom obale sa to predava ..., ako z čoho to je zložené :D.
    Bystroushaak avatar 13.12.2012 15:23 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Jsi si opravdu jistý, že to máslo je vyráběné jen z mléka?

    Jinak třeba pro mě je nejpodstatnější jak to chutná.
    GandY avatar 13.12.2012 16:13 GandY | skóre: 3 | blog: Zo života | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání

    Teraz už maslo nejem, lebo nemôžem. Ale keď som mohol (resp. nevedel, že nemôžem), tak sme ho zväčša kupovali v mliekarni/bryndziarni. Čiže podiel mliečneho tuku bol 80% a potom nejaká voda, laktóza, bielkoviny ...

    Chuťové poháriky tiež nie sú, podľa mňa, úplne smerodajné. Veď sa dajú ľahko oklamať (napr. aspartam).

    Z osobnej skúsenosti môžem len povedať, že keď som prestal jest potraviny so stuženými rastlinnými tukmi, tak to malo pozitívny účinok na moje zdravie.

    Bystroushaak avatar 14.12.2012 02:35 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Chuťové poháriky tiež nie sú, podľa mňa, úplne smerodajné. Veď sa dajú ľahko oklamať (napr. aspartam).
    Tak to možná ty tvoje, ale já umělá sladidla cítím* docela jasně.

    *nejspíš neplatí ve všem, ale v limonádách a většině sušenek které si čas od času koupím ano
    Fluttershy, yay! avatar 13.12.2012 17:56 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Mno, nedávno jsem měl opravdové máslo a troufám si tvrdit, že většině lidí by to nechutnalo. Ale jak jsem psal, dneska už je kdekdo zvyklý spíš na parodie na opravdové potraviny než na skutečný žvanec. -_-
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    Luk avatar 13.12.2012 20:04 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    U másla nevím. Ale co vím jistě, tak že většině lidí by nechutnalo šódó. Protože "buchtičky se šódó" se dnes ve skutečnosti dělají s vanilkovým pudinkem a kdyby někdo místo něj dostal skutečné vinné šódó (= cukr + žloutky + víno + vanilka), asi by se hodně divil a nebyl by spokojen.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    Bystroushaak avatar 14.12.2012 02:39 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    No, já prvních 7 let života strávil na statku, kde jsme si máslo (paštiku, slaninu, sádlo, jitrnice, prejt a vůbec tak nějak většinu jídla) vyráběli vlastní. Přestože mléko jsem začal aktivně odmítat někdy okolo dvou let, to máslo jsem párkrát ochutnal a opravdu jsem vděčný za Ramu, do které se nepřidává nic pro kraví kojence.
    David Ježek avatar 13.12.2012 16:07 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    teda dávat máslo do souvislosti s komunismem, to může snad fakt jen vychlastanej mozek :-D :-D :-D
    13.12.2012 20:23 SPM | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Hmm, před chvílí jsem projel na ebayi aukci na Kinesis Professional. Teď mám zkaženou náladu a zůstanu u tý mojí membránovky dalších 10 let. Nebo dokud se úplně nerozpadne. Podle toho, co nastane dřív :)
    Bystroushaak avatar 14.12.2012 02:41 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    A jsi si jistý, že bys s tím byl opravdu spokojený? Osobně se do podobně alternativních layoutů moc nehrnu.
    14.12.2012 08:27 SPM | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    To je otázka a asi to nijak jinak, než vyzkoušením nezjistím :) Důvod je ten, že mě poslední dobou nějak tuhnou a bolí zápěstí. Už jsem investoval energii do toho se naučit aspoň psát všema deseti tak, jak by se mělo. Nicméně mám pocit, že z velké části si to způsobuju šmatláním po šipkách, ctrl/alt nebo delete/home/end/pg up down klávesách, které na tom klasickém layoutu jsou umístěny tak, že tou rukou pohnout musím - což končí tím, že to zápěstí vykroutím, abych na ně došáhl. Zrovna tohle je na tom Kinesisu celkem dobře vyřešeno (ač je tam oproti standardnímu layoutu spousta jiných trablí, se kterými se člověk musí naučit žít), takže by to třeba možná mohlo pomoct.
    14.12.2012 13:07 depka | skóre: 20 | blog: eterity
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    na pohyb kurzoru je emacs mod ;) a nemusis s rukama nijak otacet
    14.12.2012 13:36 SPM | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Pokud je člověk v editoru nebo v něčem, co to umí... Ale thunderpták na to nereaguje, browser taky ne (sic na obojí jsou nějaká rozšíření, ale fungují divně) a dost často je potřeba na tu šipku hmátnout. A na zkratky ctrl+nějaké písmeno z levé části klávesnice beztak musím kroutit pravou rukou, abych mohl držet ten control.
    19.12.2012 15:26 depka | skóre: 20 | blog: eterity
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    ten control by se vyresil premapovanim na alt (tak jak to bylo pozicovano puvodne na klavesnicich na kterych se zrodil emacs) zkousel jsem to v emacsu na windows, problem byl se zlozvykem na win zkratky copy&paste atd...
    GeoRW avatar 14.12.2012 09:35 GeoRW | skóre: 13 | blog: GeoRW | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    koniec sveta nastane skor ;-)
    "This is to be taken with a grain of salt." ACBF - Advanced Comic Book Format
    14.12.2012 09:45 SPM | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    :-D tj fakt, ani by mi nepřišla do tý doby :))))
    18.12.2012 11:03 Igor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Rama není máslo.
    Bystroushaak avatar 18.12.2012 16:56 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blackwidow 2013 po měsíci používání
    Viz blogpost a následná diskuze.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.