Byly zpracovány a na YouTube zveřejněny videozáznamy jednotlivých přednášek z letošního Installfestu.
Od 21. do 23. března proběhnou Arduino Days 2024. Sledovat bude možné oficiální streamy. Zúčastnit se lze i lokálních akcí. V Česku jsou aktuálně registrovány dvě: v Praze na Matfyzu a v Poličce v městské knihovně.
Letošní ročník konference LinuxDays se uskuteční o víkendu 12. a 13. října, opět se potkáme v pražských Dejvicích na FIT ČVUT. Také během letošního ročníku nás budou čekat desítky přednášek, workshopy, stánky a spousta doprovodného programu. Aktuální dění můžete sledovat na Twitteru, Facebooku nebo na Mastodonu, přidat se můžete také do telegramové diskusní skupiny.
Byla vydána nová major verze 2.0.0 a krátce na to opravné verze 2.0.1 open source online editoru Etherpad (Wikipedie) umožňujícího společné úpravy v reálném čase.
Matematický software GNU Octave byl vydán ve verzi 9.1.0. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Nově je preferovaný grafický backend Qt a preferovaná verze Qt 6. V tomto vydání byly přepracovány funkce pro převod čísel z desítkové soustavy. Jako obvykle jsou zahrnuta také výkonnostní vylepšení a zlepšení kompatibility s Matlabem.
Společnost PINE64 stojící za telefony PinePhone nebo notebooky Pinebook publikovala na svém blogu březnový souhrn novinek. Vypíchnout lze, že pracují na virtuálním asistentu PineVox a zatím bezejmenných sluchátkách na lícní kosti (bone conduction).
Hyprland, kompozitor pro Wayland zaměřený na dláždění okny a zároveň grafické efekty, je již dva roky starý. Při té příležitosti byla vydána verze 0.37.0 (a záhy opravná 0.37.1 řešící chybu ve vykreslování oken). Nově závisí na knihovně hyprcursor, která poskytuje škálovatelné kurzory myši.
Geolokační služba Mozilla Location Service, kterou používá množství svobodného softwaru (často přes Geoclue), letos skončí. Data budou dostupná pouze do 10. dubna 2024, API klíče třetích stran budou odstraněny 12. června. Příčinou je údajné porušení patentů firmy Skyhook v roce 2019, následná dohoda omezila rozvoj MLS.
O víkendu probíhá v Praze na Karlově náměstí 13 konference Installfest 2024. Na programu je celá řada zajímavých přednášek a workshopů.
V minulých týdnech podepsal stát i všechny kraje desetileté smlouvy s Českými Drahami. Zpráva by asi prošla bez povšimnutí, nebýt humbuku vyvolaného Radimem Jančurou.
Ale nechme Radima Radimem - mnohem zajímavější jsou důvody, proč jeho RegioJet a další zájemci (Arriva/Vogtlandbahn, RegioJet, Viamont) nemohly dostat větší kus koláče, než jen jednu jedinou trať. Mimochodem když už vznikla možnost, že by se ne-ČD dopravci dostali k většímu množství tratí, muselo se to co nejrychleji zatrhnout.
Jedna vysvětlovací úrovni zůstává konzervativní a spokojí se s konstatováním, že takto se umožní zachování drážního dogmatu číslo jedna ve znění "vždycky se to tak dělalo", respektive "nikdy se to tak nedělalo". A to jak ve formě "pohodlí" na úřadech, že se mohou vlaky objednávat stejně, jako dosud, tak se dá železnice politicky využívat jako hladová zeď - prostředek pro umělé udržení zaměstnanosti, ať to stojí, co to stojí.
S vysvětleními na této úrovni se spokojil autor tohoto článku, který jinak pěkně vysvětluje pozadí toho, proč český stát a kraje v posledních týdnech projevily tak nevídanou agilitu, srovnatelnou snad jenom s domlouváním termínu předčasných voleb.
Nicméně nabízí se i jiné důvody. Stačí si uvědomit, že prakticky všechny velké zakázky ČD za posledních osm let byly zadány plzeňské Škodovce, nebo jejím dceřinným firmám. Do toho zapadá i mnohokrát ohlášený a nenaplněný nákup stovky ojetých rychlíkových vagónů z Německa - repase by se odehrávala v Německu a vlastníci Škodovky by tak přišli zkrátka.
Škodovka velmi podivným způsobem ovládla i obměnu pražského tramvajového vozového parku - ve zkratce: Praha si ve VÚKV (dceřince Škody Plzeň) objednala výzkum, zda je proveditelná tramvaj zatím ve světě nevídaných parametrů. Po zhruba roce byl výzkum ukončen s výsledkem, že takové vozidlo je možné vyrobit. Krátce na to bylo zadáno výběrové řízení na dvacet takových tramvají (s opcí na dalších 230) s termínem podání nabídek tři měsíce po vyhlášení. Podmínky pochopitelně splnila jediná firma, u které pak Praha rovnou objednala 250 ks, přestože prototyp vyjel až o dva roky později a dosud není schválen. (V tomto je příběh Škody 15T až moc podobný příběhu RT6).
Před nedávnem též Škodovka ohlásila projekty vozidel, které v její nabídce chyběly - jednopodlažních elektrických a dieselových jednotel (podrobnosti, aktualizace posouvající blíž k realitě). Díky desetiletým smlouvám s kraji teď může dopravce - ČD požádat o peníze z ROPů na nová vozidla. U koho je asi objedná?
Tady se nabízí argument, že je vhodné podporovat český průmysl. Nabízí se dva protiargumenty: jeden, pro který by určitě sáhli sáhli libertariáni - že cílená podpora průmyslu je vždy špatná. Protekcionista s otevřenýma očima by si vzpomněl na něco jiného: v Česku takový druhý výrobce byl a dokonce potřebná vozidla mohl z fleku vyrábět už před pěti lety! Dokonce jich v blízkém oboru pro českého provozovatele nemálo vyrobil - teď zajišťují provoz na pražské trase metra C. Jedná se o dnes již nevyrábějící firmu SKV Zličín. Ta zřejmě doplatila na nepravého vlastníka - od vystřídání vládců pražského magistrátu za dodnes sloužícího Pavla Béma (a přeneseně jeho "přítele" Romana Janouška, napojeného opět na Appian).
Takto má Appian se 100 % anonymních vlastníků zamluvených 100 000 000 000 Kč. Ovšem proč tomu politici takto nahrávají? Odpověď nabízí spekulační blog Jiřího Hlavenky. Nevýhodné zakázky ČD na marketing tomu do tohoto konceptu zcela zapadají. S tou drobnou obměnou, že politici skrz svůj vliv na chod ČD potřebné peníze na svou reklamu spřáteleným "podnikatelům" (spíš by se slušelo říct mafiánům) přihrají opět z peněz daňových poplatníků. Za pozornost stojí fakt, že největší z těchto smluv byla uzavřena opět s firmou pana Janouška, který má s výše zmíněným Appianem.
Ještě k Appianu: přestože jsou jeho vlastníci tajnější, než nadřízení Jamese Bonda, přesto nitky vedou jedním směrem. Tomu nasvědčují i indicie z české energetiky, jmenovitě privatizace MUS, vznik superČezu, styl objednávání Čezu u Škody Power, ne nepodobný stylu objednávání ČD u Škody Transportation a nadstandardní vztahy politiků s lidmi těchto finančních skupin - počínaje Milošem Zemanem přes Vladimíra Špidlu, Milana Urbana, Aleše Řebíčka a konče u Mirka Topolánka. Ano, téhož Topolánka, co před pár týdny brojil proti privatizaci základních organizací ODS místními podnikateli. Na celostátní úrovni to podle něj asi nevadí. ČSSD je ve hře namočená zhruba stejně, stačí si připomenout, kdo že to podepsal těch 13 nedávných desetiletých smluv. Iniciátor TOP09 a velký orální bojovník za úspory v rozpočtu a proti korupci Miroslav Kalousek tomu dva roky nečinně přihlížel z křesla ministra financí, taktéž jeho předpředchůdce Bohuslav Sobotka.
Praktiky Microsoftu jsou oproti tomu křišťálově čisté a z takto vzniklých penězovodů ve srovnání s výše uvedenými pouze kape.
PS: Která z kandidujících stran do voleb za půl roku bude dost schopná, vlivná a slušná zároveň, aby tenhle augiášův chlív vymetla a zúčastněné vykázala do hranic normálního podnikání?
Tiskni Sdílej:
Pochválen buď, kdo pochybuješ. Kdo nepochybuje, nikdy nepřekročí hranice svého nejtemnějšího stínu. (Lukáš, 23,42
Nic proti, ale Lk 23,42 zní: „A řekl: »Ježíši, pamatuj na mne, až přijdeš do svého království.«“
Nic proti, ale Lk 23,42 zní: „A řekl: »Ježíši, pamatuj na mne, až přijdeš do svého království.«“A jsou ty výroky snad v rozporu? (pravda je samozřejmě taková, že jsem to nastřelil jen tak, do Lukášova evangelia jsem ani nenahlédl; ani netuším, jestli tam něco jako ten můj výrok opravdu je )
PS: Která z kandidujících stran do voleb za půl roku bude dost schopná, vlivná a slušná zároveň, aby tenhle augiášův chlív vymetla a zúčastněné vykázala do hranic normálního podnikání?Ani jedna, děkujeme za optání.
Zákon o veřejných zakázkách to ale umožňuje, takže je naše práce zbytečná.