abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×

včera 19:33 | Zajímavý článek Marek Stopka | Komentářů: 14
včera 17:55 | Nová verze

Bylo oznámeno vydání nové verze 3.0.0 a krátce na to opravných verzí 3.0.1 a 3.0.2 nástroje mitmproxy určeného pro vytváření interaktivních MITM proxy pro HTTP a HTTPS komunikaci. Přehled novinek v příspěvku na blogu. Přispělo 56 vývojářů. Aktualizována byla také dokumentace [Hacker News].

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 01:11 | Nová verze

Byla vydána nová major verze 3.0 svobodného multiplatformního geografického informačního systému QGIS (Wikipedie). Její kódové jméno je Girona, dle názvu města, ve kterém proběhlo 15. setkání vývojářů QGISu. Přehled novinek i s náhledy a animacemi v poznámkách k vydání.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
23.2. 20:33 | Zajímavý článek

Nadace Raspberry Pi vydala sedmašedesáté číslo (pdf) anglicky psaného časopisu MagPi věnovanému Raspberry Pi a projektům postaveným na tomto jednodeskovém počítači a čtvrté číslo (pdf) časopisu pro kutily HackSpace věnovanému navíc 3D tisku, pájení, řezání nebo i elektronice a IoT.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
23.2. 18:33 | Komunita

Morevna Project, který stojí za řadou svobodného softwaru pro animátory (např. Synfig Studio, RenderChan nebo Papagayo-NG) a svobodnými (CC-BY-SA) animovanými filmy/komiksy Morevna (3. díl) a Pepper&Carrot: The Potion Contest (6. díl), sbírá do 1. března příspěvky na 4. díl svého animovaného filmu Morevna. Mezi odměnami přispěvatelům lze najít např. i videokurzy animace v Synfigu či Blenderu.

xHire | Komentářů: 0
23.2. 12:22 | Bezpečnostní upozornění

Ve středu vydaná "npm@next" verze 5.7.0 správce balíčků pro JavaScript npm (Wikipedie, Node Package Manager) přinesla řadě uživatelů Linuxu nečekanou nepříjemnost. V závislosti na způsobu instalace a ve spojení s příkazem sudo mohlo dojít ke změně vlastníka u systémových souborů, také například /. Chyba je opravena v před několika hodinami vydané verzi npm 5.7.1 [reddit].

Ladislav Hagara | Komentářů: 14
23.2. 10:00 | Nová verze

Byla vydána verze 10.5 open source alternativy GitHubu, tj. softwarového nástroje s webovým rozhraním umožňujícího spolupráci na zdrojových kódech, GitLab (Wikipedie). Představení nových vlastností v příspěvku na blogu. Zdůraznit lze integrovanou podporu Let's Encrypt.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
22.2. 12:33 | Komunita

Příspěvek na blogu Signalu (Wikipedie) informuje o založení neziskové nadace Signal Foundation, jež bude zastřešovat další vývoj tohoto svobodného bezpečného komunikátoru běžícího také na Linuxu (Signal Desktop). Brian Acton, spoluzakladatel WhatsAppu, věnoval nadaci 50 milionů dolarů [Hacker News].

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
22.2. 05:55 | Zajímavý článek

Článek na Fedora Magazine krátce představuje programovací jazyk Rust a několik zajímavých v Rustu naprogramovaných terminálových aplikací. Jedná se o alternativu k příkazu grep ripgrep, moderní barevnou alternativu k příkazu ls exa, příkazem cloc inspirovaný tokei a zvířátko v terminálu ternimal.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
21.2. 23:55 | Zajímavý projekt

Byl spuštěn Humble Classics Return Bundle. Za vlastní cenu lze koupit hry Broken Sword 5 - The Serpent's Curse, Shadowrun Returns a Shadowrun: Dragonfall - Director's Cut. Při nadprůměrné platbě (aktuálně 8,48 $) také Shadowrun: Hong Kong - Extended Edition, Wasteland 2: Director's Cut - Standard Edition, Age of Wonders III a Xenonauts. Při platbě 15 $ a více lze získat navíc Torment: Tides of Numenera a Dreamfall Chapters: The Final Cut Edition.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
Který webový vyhledávač používáte nejčastěji?
 (2%)
 (27%)
 (62%)
 (2%)
 (3%)
 (0%)
 (1%)
 (1%)
Celkem 457 hlasů
 Komentářů: 35, poslední 21.2. 19:51
    Rozcestník

    Nové OctaForge cíle, OctaSTD coroutines a další změny

    6.3.2017 23:58 | Přečteno: 1402× | octaforge | Výběrový blog | poslední úprava: 10.3.2017 01:19

    OctaForge projekt už zas běží a s tím přichází i různé změny.

    Libcubescript

    Mnoho změn se událo v mé nezávislé implementaci jazyka CubeScript. Jednou z nich je REPL:

    Ten podporuje různé věci jako doplňování funkcí a nápovědu, jak jde vidět v animaci. Kromě toho oproti implementaci v Cube 2 enginu, popř. Tesseractu podporuje spoustu věcí:

    Ukázkou použití nového API je třeba ten samotný REPL, dostupný zde. API ale ještě není stabilní, takže se může dál měnit, a kromě toho se pracuje na těch věcech jako alokátory.

    OctaSTD

    CubeScript je jedna věc, ale mnoho změn bylo i v OctaSTD.

    C++17 a integrace standardní knihovny

    Zavedl jsem použití C++17. To sice ještě není stabilní a momentálně to všechno vyžaduje aspoň Clang 4.0 nebo GCC 7, a žádný z nich ještě není stabilní venku, nicméně počítám s tím, že až to všechno bude stabilnější, tak budou i ty kompilátory. Clang 4.0 má vyjít během několika dní a GCC 7 pokud vím asi příští měsíc. Pokud se neobjeví nějaká závažná chyba, vyšší požadavky na kompilátor/toolchain nebudou - používá se jen tolik z C++17, kolik poskytují ty toolchainy.

    Výraznou změnou je to, že OctaSTD je teď rozšiřující knihovnou standardní C++ knihovny. To bylo původně důvodem k přechodu na C++17. Nové věci ve standardní knihovně (jako std::string_view) umožňují konečně použitelnou integraci věcí jako ranges pro řetězce a jejich hashování. Samozřejmě se vyžaduje C++17 standardní knihovna, normálně libc++ (ve verzi s Clangem 4.0) nebo libstdc++ (ve verzi s GCC 7).

    Ta integrace není základní - např. je možné vytvářet ranges z iterátorových párů a iterátory z ranges. Je zde integrace se standardními kontejnery včetně vytváření těchto kontejnerů z ranges, pokud jsou iterovatelné, a automatické ranges pro všechny standardní kontejnery.

    Věci jako názvy funkcí a objektů teď používají stejný styl, jako standardní knihovna. Kromě toho je možné postupně OctaSTD zabudovat do jakéhokoliv C++ projektu, klidně i postupně.

    Integrace exceptions

    OctaSTD je teď exception safe a v určitých případech i exceptions využívá, ale jen do míry, kde to má opravdové výhody. Např metoda .put(x) na output_range používá exceptions - díky tomu se algoritmy používající výstupní ranges nemusí starat o chyby (občas to ani není možné, aspoň ne bez komplikace API) a prostě to .put(x) použije - v případě chyby ta metoda vyhodí exception, algoritmus skončí (díky RAII se uvolní dočasné prostředky) a rozhodnutí je na uživateli API. Nebo může použít jako tu output range nějaký bezpečný, kde výjímky nejsou (třeba appender pro přidávání do standardních kontejnerů může vyhodit pouze std::bad_alloc, s čímž ve většině případů nejde nic dělat).

    Změny ve formátovacím modulu

    Už delší dobu OctaSTD poskytuje modul pro formátování řetězců, který používá podobný systém jako v C printf, ale narozdíl od toho je typově bezpečný (třeba %s funguje pro všechny typy). V něm bylo pár změn:

    Všechny možné formátovací featury jsou ukázané zde.

    Coroutines

    OctaSTD teď má podporu coroutines, tzn. funkcí, které se dají zapauzovat a později zas spustit. Context switching je implementovaný pomocí assembleru. Ten jsem nepsal sám, místo toho jsem kód vzal z knihovny Boost.Context - pouze ty asm části, takže tam není žádná Boost závislost. Díky tomu je už teď v OctaSTD podpora pro architektury x86, x86_64, ARM, Aarch64, MIPS, PPC a PPC64, pro ELF (většina Unix-like), Mach-O (Darwin/OS X), XCOFF (AIX), MS PE (Windows) systémy, pro assemblery gas (AT&T syntaxe, umí přeložit i GCC/Clang přímo, pro většinu Unix-like a taky MinGW na Windows), masm (MS Visual Studio) a armasm (Microsoft ARM assembler). To znamená vcelku slušnou portabilitu.

    Momentálně se používá dost naivní přístup k alokaci stacku (prostě obyčejný new[]). To se brzy změní. K alokaci stacku se používá VirtualAlloc na Windows a mmap na POSIX platformách (v případě přítomnosti MAP_ANON nebo MAP_ANONYMOUS, jinak se použije malloc fallback). Možná časem přidám i podporu pro segmentované rostoucí stacky. Ale zatím jednoduchá ukázka:

    coroutine<void()> c = [](auto yield) {
        writeln("hello world");
        yield();
        writeln("test");
    };
    
    c(); // vypíše "hello world"
    c(); // vypíše "test"
    

    V bodě volání yield() se funkce zastaví a pustí opět při dalším volání z toho místa. Ale umožňuje to i transfer dat:

    coroutine<int()> c = [](auto yield) {
        writeln("hello world");
        yield(10);
        writeln("test");
        return 15;
    };
    
    int x = c(); // vypíše "hello world", vrátí 10
    x = c(); // vypíše "test", vrátí 15
    

    A fungují i argumenty (pro dva argumenty yield vrací std::pair, pro více std::tuple):

    coroutine<int(int)> c = [](auto yield, int arg) {
        writefln("hello world %s", arg);
        arg = yield(10);
        writefln("test %s", arg);
        return 15;
    };
    
    int x = c(3); // vypíše "hello world 3", vrátí 10
    x = c(6); // vypíše "test 6", vrátí 15
    

    Protože korutiny mají stack, yield() se může uskutečnit v jakémkoliv vnitřním volání v korutině, takže když z ní zavoláme funkci, která zavolá další funkci, která zavolá yield(), příště se bude pokračovat přesně z toho bodu.

    Korutiny bez argumentů vracející hodnotu se dají použít jako generátory, protože implementují range interface:

    coroutine<int()> c = [](auto yield) {
        yield(5);
        yield(10);
        yield(15);
        return 20;
    };
    
    for (int v: c.iter()) {
        writeln(v); // vypíše 5, pak 10, pak 15, pak 20
    }
    

    Další ukázky třeba zde nebo zde. Korutiny se chovají víceméně jako normální funkce, pouze s tím omezením, že se nedají uložit v std::function (ale jakákoliv funkce se dá uložit v coroutine, vůbec nemusí použít yield), protože není CopyConstructible - pouze MoveConstructible. To je vcelku jasné omezení, stejné je i u normálních systémových vláken. V tomto případě je to kvůli vlastnímu stacku a kontextu, které jsou unikátní pro jednu korutinu a nedají se zkopírovat.

    Cílem je eventuálně implementovat scheduler a umožnit využití N:M mappingu (malé množství systémových vláken na velké množství úloh reprezentovaných korutinami).

    Další změny

    V repozitáři OctaSTD je několik ukázek a kód by měl být také čitelný. Budu přidávat i další ukázky a další featury. OctaSTD momentálně není stabilní, takže API se může dále měnit. Dokumentace také potřebuje napsat...

    OctaForge

    Všechny tyto věci budou základem nové generace OctaForge enginu. Budou dříve nebo později všechny plánované nové věci (masivně paralelní architektura škálovatená na mnohojádrové systémy, podpora mobilních platforem, nativní C++ API, dynamické herní moduly včetně reloadingu apod.) s tím, že všechno bude modulárnější, než dříve. Plánuje se mnoho dalších věcí jako nezávislé projekty, takže spousta komponent bude použitelná i bez enginu - zatím je to tedy jen OctaSTD and libcubescript. Co se týče enginu samotného, herní portál jako dřív se zatím neplánuje - hlavním cílem je teď pouze engine. Další věci se budou dělat později.

    Závěr

    To je prozatím všechno. Od konce minulého roku jsem zpátky v Česku. Pracuju stále pro Samsung, ale dálkově. Během několika měsíců se stěhuju do Brna (kupuju tam byt), tak se zkusím objevit i na nějakých lokálních linuxových událostech...

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    7.3.2017 00:50 Maxmilian Prdel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nové OctaForge cíle, OctaSTD coroutines a další změny
    Jsi hovado, v tom nejlepsim slova smyslu. +1 za neskutecnou vydrz.
    7.3.2017 04:09 Sten
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nové OctaForge cíle, OctaSTD coroutines a další změny
    Zběžně jsem kouknul na GitHub a měl bych pár doporučení k C++:

    Používej explicit operator bool(). Implicitní operator bool() lze použít pro převod na číselné typy, což je náchylné na chyby:
    coroutine<void()> a = …;
    coroutine<void()> b = …;
    a + b;
    (Keyword: safebool)

    Pomocné metody typu swap je lepší uvádět jako friend void swap(type &a, type &b) { … } uvnitř tříd. Řeší to některé problémy s nutností hledat správný namespace a udržuje kód u toho, k čemu to patří. Při volání se pak místo
    void do_swap() {
        std::swap(a, b);
        ostd::swap(c, d);
        ostd::foo::swap(e, f); // Nebo to bylo ostd::bar::swap?
    }
    použije
    void do_swap() {
        using std::swap;
        swap(a, b);
        swap(c, d); // friend třídy instancí c a d, nepotřebuje namespace
        swap(e, f);
    }
    (Keyword: argument-dependent lookup)

    Místo
    type(type const&) = delete;
    type(type &&) = default;
    type& operator =(type const&) = delete;
    type& operator =(type &&) = default;
    doporučuji použít noncopyable á la Boost. Je to přehlednější a lépe se to používá v šablonovém metaprogramování.

    Jinak moc pěkný kód *thumbs up*
    7.3.2017 04:15 Sten
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nové OctaForge cíle, OctaSTD coroutines a další změny
    Jinak k tomu, proč použít swap(a, b) místo a.swap(b): to první funguje v šablonách, kde nemusím řešit, jestli ten typ má metodu swap nebo používá std::swap.
    q66 avatar 7.3.2017 11:29 q66 | skóre: 32 | blog: Q's CZ devblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nové OctaForge cíle, OctaSTD coroutines a další změny
    q66 avatar 7.3.2017 11:26 q66 | skóre: 32 | blog: Q's CZ devblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nové OctaForge cíle, OctaSTD coroutines a další změny
    Ono je možné použít std::swap i tak, protože ADL prostě hledá globální "swap" funkci v namespace toho typu, jestli je to friend je celkem jedno. Takže volání std::swap(foo::bar::T{}, foo::bar::T{}) první vyzkouší foo::bar::swap(a, b) a pak použije standardní obecný fallback. OctaSTD deklaruje jak vnitřní swap metody, tak samostatné funkce, stejně jako všechny standardní containery, takže je možné na nich použít jak x.swap(b), tak std::swap(a, b). Ty volné swap funkce jsou většinou deklarované hned po tom containeru, jako inline void swap(mytype &a, mytype &b) { a.swap(b); }.

    Ohledně toho explicitního boolu, záměrem je samozřejmě použít explicitní. Momentální použití implicitního je bug...
    q66 avatar 7.3.2017 17:44 q66 | skóre: 32 | blog: Q's CZ devblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nové OctaForge cíle, OctaSTD coroutines a další změny
    každopádně všechno opraveno... na jednom místě to opravdu nebylo ADL-aware, ale to jsem jen přehlédl na mé straně, teď je všechno v pořádku.
    7.3.2017 07:33 KS | skóre: 10 | blog: blg | Horní polní u západní dolní
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nové OctaForge cíle, OctaSTD coroutines a další změny
    Moc hezké!
    Pochybnost, nejistota - základ poznání
    skunkOS avatar 7.3.2017 09:29 skunkOS | skóre: 26 | blog: Tak nějak
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nové OctaForge cíle, OctaSTD coroutines a další změny
    Krutopřísné.
    http://martinrotter.github.io
    7.3.2017 23:44 tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nové OctaForge cíle, OctaSTD coroutines a další změny
    btw znate libcoro - http://software.schmorp.de/pkg/libcoro.html , primarne je to pouzite v Perlovskem Coro (ktere se hezky kombinuje s event loopem AnyEvent) a mimo to ji tvori jen jeden .c soubor a jedna hlavicka, takze pro zacleneni do jinejch projektu je to idealni.
    q66 avatar 7.3.2017 23:54 q66 | skóre: 32 | blog: Q's CZ devblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nové OctaForge cíle, OctaSTD coroutines a další změny
    Znám, má několik backendů, v mém případě je to pouze asm kód - ale pro C++ se taková knihovna nehodí, protože je nutné řešit exceptions a destruktory lokálních proměnných v korutině, s třeba tím ucontextem to moc nejde (resp. skoro jde, ale pokud korutina umře v polovině, tak se ty destruktory prostě nezavolají, není tam žádný ekvivalent ontop_fcontext)... nicméně ten asm mám stejně pro všechny podporované platformy, tak je to celkem jedno.

    Jinak jsem zrovna implementoval lepší stack allocator, takže by ta implementace v ostd měla být teď víceméně kompletní s relativně ideálním výkonem (jen momentálně nepodporuje rostoucí segmented stacky, ale to možná jindy...)
    8.3.2017 01:07 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nové OctaForge cíle, OctaSTD coroutines a další změny
    Jak vypadá tvůj běžný den? Zbývá ti kromě práce a vývoje OctaForge čas i na něco jiného? Skoro by mohl být zajímavější článek o tom.
    14.3.2017 17:22 agagd
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nové OctaForge cíle, OctaSTD coroutines a další změny
    Pre Cesko je dobre ze taky clovek ako ty ostava zit v rodnej krajine. Dovolim si tvrdit ze patris medzi top 5% ludi v krajine.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.