abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
dnes 00:22 | Komunita

V Norimberku probíhá do pátku ownCloud conference 2018, tj. konference vývojářů a uživatelů open source systému ownCloud (Wikipedie) umožňujícího provoz vlastního cloudového úložiště. Přednášky lze sledovat online. Videozáznamy jsou k dispozici na YouTube. Při této příležitosti byl vydán ownCloud Server 10.0.10. Z novinek lze zdůraznit podporu PHP 7.2. Vydán byl také ownCloud Desktop Client 2.5.0. Vyzkoušet lze online demo ownCloudu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
dnes 00:11 | Pozvánky

Zářijový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 20. 9. 2018 od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Tentokrát bez oficiální přednášky, ale zato s dobrým jídlem a pivem – volná diskuse na téma IoT, CNC, svobodný software, hardware a další hračky.

xkucf03 | Komentářů: 0
včera 16:11 | Komunita

Vývojáři relačního databázového systému PostgreSQL oznámili, že schválili svůj Code of Conduct (CoC) aneb kodex chování vývojářů PostgreSQL.

Ladislav Hagara | Komentářů: 14
včera 14:44 | Nová verze

Byla vydána verze 1.0 poštovního serveru Courier (Wikipedie). Aktualizovány byly také související balíčky jako Courier authentication library, Courier-IMAP, SqWebMail, maildrop nebo Cone.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 02:22 | Zajímavý software

Společnost ​Versity Software otevřela svůj archivační souborový systém ScoutFS. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu (kernel space, user space) pod licencí GPLv2.

Ladislav Hagara | Komentářů: 21
včera 00:44 | Nová verze

Byla vydána verze 4.2 programovacího jazyka Swift (Wikipedie). Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Ke stažení jsou oficiální binární balíčky pro Ubuntu 18.04, Ubuntu 16.04 a Ubuntu 14.04. Přehled novinek ve videozáznamu přednášky z WWDC 2018.

Ladislav Hagara | Komentářů: 4
17.9. 17:55 | Nová verze

Po třech a půl letech od vydání verze 3.4.1 byla vydána nová verze 3.4.2 programu pro filtrování spamu Apache SpamAssassin (Wikipedie). Z novinek lze zmínit 4 nové pluginy. Pravidla budou ověřována pomocí SHA-256 a SHA-512 místo SHA-1. Řešeny jsou také 4 bezpečnostní chyby. Například chyba CVE-2018-11780 v pluginu PDFInfo zneužitelná ke vzdálenému spuštění kódů (RCE).

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
17.9. 16:22 | Pozvánky

Díky openSUSE Video Teamu lze sledovat živý přenos většiny prezentací z letošní SUSE Labs Conference. Záznamy proběhlých prezentací budou postupně přidávány na kanál SUSE Labs na YouTube.

Michal Kubeček | Komentářů: 0
17.9. 10:22 | Pozvánky

Na webových stránkách konference LinuxDays byl zveřejněn program přednášek a workshopů. Současně byla spuštěna registrace. Konference proběhne o víkendu 6. a 7. října 2018 v Praze v areálu ČVUT v Dejvicích na Fakultě informačních technologií.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
17.9. 02:22 | Komunita

Linus Torvalds se v oznámení o vydání 4. rc verze Linuxu 4.19 omlouvá za své chování. Posledním commitem před zvýšením rc3 na rc4 bylo odstranění souboru s Code of Conflict a přidání souboru s Contributor Covenant Code of Conduct vycházejícího z Contributor Covenant. Vývoj Linuxu 4.19 dokončí Greg Kroah-Hartman. Linus Torvalds si bere volno a bude pracovat na svém chování. Pravděpodobně vylepší svého poštovního klienta, aby mu nedovolil odesílat emaily obsahující nadávky.

Ladislav Hagara | Komentářů: 52
Na optické médium (CD, DVD, BD aj.) jsem naposledy vypaloval(a) data před méně než
 (13%)
 (15%)
 (20%)
 (23%)
 (24%)
 (4%)
 (1%)
Celkem 357 hlasů
 Komentářů: 33, poslední 16.9. 11:55
Rozcestník

Nové OctaForge cíle, OctaSTD coroutines a další změny

6.3.2017 23:58 | Přečteno: 1443× | octaforge | Výběrový blog | poslední úprava: 10.3.2017 01:19

OctaForge projekt už zas běží a s tím přichází i různé změny.

Libcubescript

Mnoho změn se událo v mé nezávislé implementaci jazyka CubeScript. Jednou z nich je REPL:

Ten podporuje různé věci jako doplňování funkcí a nápovědu, jak jde vidět v animaci. Kromě toho oproti implementaci v Cube 2 enginu, popř. Tesseractu podporuje spoustu věcí:

Ukázkou použití nového API je třeba ten samotný REPL, dostupný zde. API ale ještě není stabilní, takže se může dál měnit, a kromě toho se pracuje na těch věcech jako alokátory.

OctaSTD

CubeScript je jedna věc, ale mnoho změn bylo i v OctaSTD.

C++17 a integrace standardní knihovny

Zavedl jsem použití C++17. To sice ještě není stabilní a momentálně to všechno vyžaduje aspoň Clang 4.0 nebo GCC 7, a žádný z nich ještě není stabilní venku, nicméně počítám s tím, že až to všechno bude stabilnější, tak budou i ty kompilátory. Clang 4.0 má vyjít během několika dní a GCC 7 pokud vím asi příští měsíc. Pokud se neobjeví nějaká závažná chyba, vyšší požadavky na kompilátor/toolchain nebudou - používá se jen tolik z C++17, kolik poskytují ty toolchainy.

Výraznou změnou je to, že OctaSTD je teď rozšiřující knihovnou standardní C++ knihovny. To bylo původně důvodem k přechodu na C++17. Nové věci ve standardní knihovně (jako std::string_view) umožňují konečně použitelnou integraci věcí jako ranges pro řetězce a jejich hashování. Samozřejmě se vyžaduje C++17 standardní knihovna, normálně libc++ (ve verzi s Clangem 4.0) nebo libstdc++ (ve verzi s GCC 7).

Ta integrace není základní - např. je možné vytvářet ranges z iterátorových párů a iterátory z ranges. Je zde integrace se standardními kontejnery včetně vytváření těchto kontejnerů z ranges, pokud jsou iterovatelné, a automatické ranges pro všechny standardní kontejnery.

Věci jako názvy funkcí a objektů teď používají stejný styl, jako standardní knihovna. Kromě toho je možné postupně OctaSTD zabudovat do jakéhokoliv C++ projektu, klidně i postupně.

Integrace exceptions

OctaSTD je teď exception safe a v určitých případech i exceptions využívá, ale jen do míry, kde to má opravdové výhody. Např metoda .put(x) na output_range používá exceptions - díky tomu se algoritmy používající výstupní ranges nemusí starat o chyby (občas to ani není možné, aspoň ne bez komplikace API) a prostě to .put(x) použije - v případě chyby ta metoda vyhodí exception, algoritmus skončí (díky RAII se uvolní dočasné prostředky) a rozhodnutí je na uživateli API. Nebo může použít jako tu output range nějaký bezpečný, kde výjímky nejsou (třeba appender pro přidávání do standardních kontejnerů může vyhodit pouze std::bad_alloc, s čímž ve většině případů nejde nic dělat).

Změny ve formátovacím modulu

Už delší dobu OctaSTD poskytuje modul pro formátování řetězců, který používá podobný systém jako v C printf, ale narozdíl od toho je typově bezpečný (třeba %s funguje pro všechny typy). V něm bylo pár změn:

Všechny možné formátovací featury jsou ukázané zde.

Coroutines

OctaSTD teď má podporu coroutines, tzn. funkcí, které se dají zapauzovat a později zas spustit. Context switching je implementovaný pomocí assembleru. Ten jsem nepsal sám, místo toho jsem kód vzal z knihovny Boost.Context - pouze ty asm části, takže tam není žádná Boost závislost. Díky tomu je už teď v OctaSTD podpora pro architektury x86, x86_64, ARM, Aarch64, MIPS, PPC a PPC64, pro ELF (většina Unix-like), Mach-O (Darwin/OS X), XCOFF (AIX), MS PE (Windows) systémy, pro assemblery gas (AT&T syntaxe, umí přeložit i GCC/Clang přímo, pro většinu Unix-like a taky MinGW na Windows), masm (MS Visual Studio) a armasm (Microsoft ARM assembler). To znamená vcelku slušnou portabilitu.

Momentálně se používá dost naivní přístup k alokaci stacku (prostě obyčejný new[]). To se brzy změní. K alokaci stacku se používá VirtualAlloc na Windows a mmap na POSIX platformách (v případě přítomnosti MAP_ANON nebo MAP_ANONYMOUS, jinak se použije malloc fallback). Možná časem přidám i podporu pro segmentované rostoucí stacky. Ale zatím jednoduchá ukázka:

coroutine<void()> c = [](auto yield) {
    writeln("hello world");
    yield();
    writeln("test");
};

c(); // vypíše "hello world"
c(); // vypíše "test"

V bodě volání yield() se funkce zastaví a pustí opět při dalším volání z toho místa. Ale umožňuje to i transfer dat:

coroutine<int()> c = [](auto yield) {
    writeln("hello world");
    yield(10);
    writeln("test");
    return 15;
};

int x = c(); // vypíše "hello world", vrátí 10
x = c(); // vypíše "test", vrátí 15

A fungují i argumenty (pro dva argumenty yield vrací std::pair, pro více std::tuple):

coroutine<int(int)> c = [](auto yield, int arg) {
    writefln("hello world %s", arg);
    arg = yield(10);
    writefln("test %s", arg);
    return 15;
};

int x = c(3); // vypíše "hello world 3", vrátí 10
x = c(6); // vypíše "test 6", vrátí 15

Protože korutiny mají stack, yield() se může uskutečnit v jakémkoliv vnitřním volání v korutině, takže když z ní zavoláme funkci, která zavolá další funkci, která zavolá yield(), příště se bude pokračovat přesně z toho bodu.

Korutiny bez argumentů vracející hodnotu se dají použít jako generátory, protože implementují range interface:

coroutine<int()> c = [](auto yield) {
    yield(5);
    yield(10);
    yield(15);
    return 20;
};

for (int v: c.iter()) {
    writeln(v); // vypíše 5, pak 10, pak 15, pak 20
}

Další ukázky třeba zde nebo zde. Korutiny se chovají víceméně jako normální funkce, pouze s tím omezením, že se nedají uložit v std::function (ale jakákoliv funkce se dá uložit v coroutine, vůbec nemusí použít yield), protože není CopyConstructible - pouze MoveConstructible. To je vcelku jasné omezení, stejné je i u normálních systémových vláken. V tomto případě je to kvůli vlastnímu stacku a kontextu, které jsou unikátní pro jednu korutinu a nedají se zkopírovat.

Cílem je eventuálně implementovat scheduler a umožnit využití N:M mappingu (malé množství systémových vláken na velké množství úloh reprezentovaných korutinami).

Další změny

V repozitáři OctaSTD je několik ukázek a kód by měl být také čitelný. Budu přidávat i další ukázky a další featury. OctaSTD momentálně není stabilní, takže API se může dále měnit. Dokumentace také potřebuje napsat...

OctaForge

Všechny tyto věci budou základem nové generace OctaForge enginu. Budou dříve nebo později všechny plánované nové věci (masivně paralelní architektura škálovatená na mnohojádrové systémy, podpora mobilních platforem, nativní C++ API, dynamické herní moduly včetně reloadingu apod.) s tím, že všechno bude modulárnější, než dříve. Plánuje se mnoho dalších věcí jako nezávislé projekty, takže spousta komponent bude použitelná i bez enginu - zatím je to tedy jen OctaSTD and libcubescript. Co se týče enginu samotného, herní portál jako dřív se zatím neplánuje - hlavním cílem je teď pouze engine. Další věci se budou dělat později.

Závěr

To je prozatím všechno. Od konce minulého roku jsem zpátky v Česku. Pracuju stále pro Samsung, ale dálkově. Během několika měsíců se stěhuju do Brna (kupuju tam byt), tak se zkusím objevit i na nějakých lokálních linuxových událostech...

       

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Vložit další komentář

7.3.2017 00:50 Maxmilian Prdel
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nové OctaForge cíle, OctaSTD coroutines a další změny
Jsi hovado, v tom nejlepsim slova smyslu. +1 za neskutecnou vydrz.
7.3.2017 04:09 Sten
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nové OctaForge cíle, OctaSTD coroutines a další změny
Zběžně jsem kouknul na GitHub a měl bych pár doporučení k C++:

Používej explicit operator bool(). Implicitní operator bool() lze použít pro převod na číselné typy, což je náchylné na chyby:
coroutine<void()> a = …;
coroutine<void()> b = …;
a + b;
(Keyword: safebool)

Pomocné metody typu swap je lepší uvádět jako friend void swap(type &a, type &b) { … } uvnitř tříd. Řeší to některé problémy s nutností hledat správný namespace a udržuje kód u toho, k čemu to patří. Při volání se pak místo
void do_swap() {
    std::swap(a, b);
    ostd::swap(c, d);
    ostd::foo::swap(e, f); // Nebo to bylo ostd::bar::swap?
}
použije
void do_swap() {
    using std::swap;
    swap(a, b);
    swap(c, d); // friend třídy instancí c a d, nepotřebuje namespace
    swap(e, f);
}
(Keyword: argument-dependent lookup)

Místo
type(type const&) = delete;
type(type &&) = default;
type& operator =(type const&) = delete;
type& operator =(type &&) = default;
doporučuji použít noncopyable á la Boost. Je to přehlednější a lépe se to používá v šablonovém metaprogramování.

Jinak moc pěkný kód *thumbs up*
7.3.2017 04:15 Sten
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nové OctaForge cíle, OctaSTD coroutines a další změny
Jinak k tomu, proč použít swap(a, b) místo a.swap(b): to první funguje v šablonách, kde nemusím řešit, jestli ten typ má metodu swap nebo používá std::swap.
q66 avatar 7.3.2017 11:29 q66 | skóre: 32 | blog: Q's CZ devblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nové OctaForge cíle, OctaSTD coroutines a další změny
q66 avatar 7.3.2017 11:26 q66 | skóre: 32 | blog: Q's CZ devblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nové OctaForge cíle, OctaSTD coroutines a další změny
Ono je možné použít std::swap i tak, protože ADL prostě hledá globální "swap" funkci v namespace toho typu, jestli je to friend je celkem jedno. Takže volání std::swap(foo::bar::T{}, foo::bar::T{}) první vyzkouší foo::bar::swap(a, b) a pak použije standardní obecný fallback. OctaSTD deklaruje jak vnitřní swap metody, tak samostatné funkce, stejně jako všechny standardní containery, takže je možné na nich použít jak x.swap(b), tak std::swap(a, b). Ty volné swap funkce jsou většinou deklarované hned po tom containeru, jako inline void swap(mytype &a, mytype &b) { a.swap(b); }.

Ohledně toho explicitního boolu, záměrem je samozřejmě použít explicitní. Momentální použití implicitního je bug...
q66 avatar 7.3.2017 17:44 q66 | skóre: 32 | blog: Q's CZ devblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nové OctaForge cíle, OctaSTD coroutines a další změny
každopádně všechno opraveno... na jednom místě to opravdu nebylo ADL-aware, ale to jsem jen přehlédl na mé straně, teď je všechno v pořádku.
7.3.2017 07:33 KS | skóre: 10 | blog: blg | Horní polní u západní dolní
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nové OctaForge cíle, OctaSTD coroutines a další změny
Moc hezké!
Pochybnost, nejistota - základ poznání
skunkOS avatar 7.3.2017 09:29 skunkOS | skóre: 26 | blog: Tak nějak
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nové OctaForge cíle, OctaSTD coroutines a další změny
Krutopřísné.
http://martinrotter.github.io
7.3.2017 23:44 tom
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nové OctaForge cíle, OctaSTD coroutines a další změny
btw znate libcoro - http://software.schmorp.de/pkg/libcoro.html , primarne je to pouzite v Perlovskem Coro (ktere se hezky kombinuje s event loopem AnyEvent) a mimo to ji tvori jen jeden .c soubor a jedna hlavicka, takze pro zacleneni do jinejch projektu je to idealni.
q66 avatar 7.3.2017 23:54 q66 | skóre: 32 | blog: Q's CZ devblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nové OctaForge cíle, OctaSTD coroutines a další změny
Znám, má několik backendů, v mém případě je to pouze asm kód - ale pro C++ se taková knihovna nehodí, protože je nutné řešit exceptions a destruktory lokálních proměnných v korutině, s třeba tím ucontextem to moc nejde (resp. skoro jde, ale pokud korutina umře v polovině, tak se ty destruktory prostě nezavolají, není tam žádný ekvivalent ontop_fcontext)... nicméně ten asm mám stejně pro všechny podporované platformy, tak je to celkem jedno.

Jinak jsem zrovna implementoval lepší stack allocator, takže by ta implementace v ostd měla být teď víceméně kompletní s relativně ideálním výkonem (jen momentálně nepodporuje rostoucí segmented stacky, ale to možná jindy...)
8.3.2017 01:07 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nové OctaForge cíle, OctaSTD coroutines a další změny
Jak vypadá tvůj běžný den? Zbývá ti kromě práce a vývoje OctaForge čas i na něco jiného? Skoro by mohl být zajímavější článek o tom.
14.3.2017 17:22 agagd
Rozbalit Rozbalit vše Re: Nové OctaForge cíle, OctaSTD coroutines a další změny
Pre Cesko je dobre ze taky clovek ako ty ostava zit v rodnej krajine. Dovolim si tvrdit ze patris medzi top 5% ludi v krajine.

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.