abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
dnes 02:22 | Nová verze

Byla vydána verze 1.5.0 emulátoru terminálu Terminology (GitHub) postaveného nad EFL (Enlightenment Foundation Libraries). Přehled novinek v poznámkách k vydání.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 21:55 | Nová verze

Byla vydána verze 0.72 populárního telnet a ssh klienta PuTTY. Podrobnosti v přehledu změn. Řešeno je také několik bezpečnostních chyb. Jejich nalezení bylo sponzorováno Evropskou komisí.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
19.7. 21:44 | Zajímavý článek

DataSpii Report podrobně rozebírá únik citlivých dat skrze osm rozšíření webových prohlížečů (Hover Zoom, SpeakIt!, SuperZoom, SaveFrom.net Helper, FairShare Unlock, PanelMeasurement, Branded Surveys, Panel Community Surveys) a jejich téměř okamžitý prodej.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
19.7. 11:44 | Zajímavý článek

Článek na Fedora Magazine rozebírá možnosti modifikace lokálních účtů Windows, například resetování hesla, pomocí Fedory nebo libovolné jiné linuxové distribuce a nástroje chntpw.

Ladislav Hagara | Komentářů: 5
19.7. 00:11 | Nová verze

Po více než dvou měsících od vydání Red Hat Enterprise Linuxu 8 byl ve verzi 8 vydán také jeho klon Oracle Linux (Wikipedie). Podrobnosti v příspěvku na blogu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 5
18.7. 12:11 | Komunita

Na YouTube byly zveřejněny videozáznamy přednášek z konference a setkání vývojářů a uživatelů svobodných grafických softwarů Libre Graphics Meeting 2019.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
17.7. 20:00 | Komunita

Tým Fedory pro diverzitu a inkluzi organizuje Fedora Women’s Day (FWD) 2019. Oslavy žen přispívajících do open source projektů včetně Fedory budou probíhat po celém světě v měsících září a říjen. Návrhy akcí lze předkládat do pátku 23. srpna 2019.

Ladislav Hagara | Komentářů: 142
17.7. 19:22 | Zajímavý článek

Společnost Intezer zabývající se počítačovou bezpečností publikovala na svém blogu analýzu malwaru pojmenovaného EvilGnome, poněvadž se malware tváří jako rozšíření GNOME Shellu. Výzkumníci spojují EvilGnome s hackerskou skupinou Gamaredon.

Ladislav Hagara | Komentářů: 9
17.7. 15:00 | Nová verze

Byla vydána nová verze 19.7 open source firewallové a routovací platformy OPNsense (Wikipedie). Jedná se o fork pfSense postavený na HardenedBSD. Kódový název OPNsense 19.7 je Jazzy Jaguar. Přehled novinek v příspěvku na blogu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
17.7. 11:11 | Zajímavý článek

Společnost Latacora věnující se počítačové bezpečnosti publikovala na svém blogu článek The PGP Problem poukazující na nedostatky PGP, OpenPGP a GnuPG. Článek obsahuje jak odkazy na další zajímavé články, tak i odkazy na alternativní softwarové produkty: Magic Wormhole pro přenos souborů, Tarsnap pro zálohování, Signify nebo Minisign pro podepisování balíčků, kryptografickou knihovnu libsodium nebo nástroj age pro šifrování souborů [Hacker News].

Ladislav Hagara | Komentářů: 14
Používáte ještě 32bitový software na PC?
 (19%)
 (14%)
 (19%)
 (48%)
 (7%)
 (28%)
Celkem 155 hlasů
 Komentářů: 11, poslední 19.7. 21:05
Rozcestník

Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky

22.2. 20:25 | Přečteno: 1333× | elektromobily | poslední úprava: 25.2. 13:16

Upozornenie tento text nie je návodom ani odborným textom. V tejto časti bude popisované bezpečnostné problémy elektromobilov. V zmysle čo s i o tom myslím. Je to len názor. V tomto texte nie sú informácie o daných technológiach.

Úvod

Odporcovia ručného riadenia vidia nevýhody ale nevidia výhody. Propagároti automatického riadenia nevidia nevýhody ale vidia výhody.

Doplnenie k predchadzajúcemu blogu

V tejto části doplním ďalšie informácie k predchadzajúcemu blogu.

Chladenie elektromotora

Neskúmal som ako presne je chladenie vyriešené. Pokial bude tento elektromotor zabudovaný vo vozidle a nemá dostatočné chladenie, tak dochádza k znižovaniu životnosti. Myslím, že spoliehať sa na chladanie náporom vzduchu nie je dostatočné. Predstavme si situáciu keď zastavíme vozidlo po intenzívnom elektrodynamickom brzdení a vinutia elektromotora sú zohriate nad maximálnu teplotu povolenú pre izoláciu.

Trenie pneumatik.

U vozidiel so spalovacím motorom sú pneumatiky, ktoré sa používanim obrusujú čo má svoj podiel na znečistení. Toto tiež zostavá pri elektromobiloch. Riešenie tohto je len vynajsť zmes, ktorá sa nebude obrusovať a pritom zachová prilnavosť pri rôzných teplotách okolia.

Bezpečnosť autonomného riadenia

Autonómne riadenie

Autonómne riadenie je riadenia pomocou výkonnej výpočtovej techniky s množstvom senzorov. Problém tohto typu riadenia, že v súčasnej dobe nie je dostatočne adaptibilné na bezzásahoveho ovládania. Toto by nebolo až také zle ale už boli prípady keď spoľahnutie na autonómne riadenie spôsobilo nehodu kvôli zlyhaniu senzoru.

Určite by sa mal zaradiť režim, ktorý na základe dopravného značenia vynúti ručne riadenie. Hlavne na miestach nebezpečných, kde hrozí kolízia s kolajovým vozidlom.

Aktualizácie počas prevádzky vozidla a prebratie ovládania.

Ďalší problém je, že výrobca môže kedykoľvek spustiť aktualizáciu a vo všeobecnosti môže zasiahnuť do riadenia. Môže nastať situácia, že útočník prevezme riadenie alebo zmení parametre pre riadenie. Osoba sediaca vo vozidle nemá žiadnu moc odporovať zmene. Je pravda, že ľudia vymenia za vyššie pohodlie a budú to preferovať kvôli vyššiej bezpečnosti.

Autonomne bezpečnostné systémy zasahujúce do riadenia.

Do tejto kategórie patria systémy vozidla sú také, ktoré po vydnotení situácie aktívne zasiahne do riadenia. Adaptívny tempomat, núdzové brzdenie.

Celý problém týchto systémov je ten, že osoba riadiaca vozidlo môže začať spoliehať na tento systém a môže spôsobiť, že systém nevyhodnotí zlomok vzácnych situácii čo môže viesť k nehode. Sem nepatria systémy ABS,ESP a iné systémy nepreberajúce kontrolu nad smerom, rýchlosťou vozidla.

Môj názor je, že v kurze na vodičský preukaz by mala byť zaradená nejaká teoretická časť venujúca sa fungovaniu týchto systémov. Ja nie som zásadne proti týmto systémom ale ako bolo už spomenuté, že vodič musí byť pripravení na ľubovolnú situáciu a na ľubovolné vozidlo s rôznou výbavou.

Nepresne GPS.

Civilné GPS je úmyselné znepresnené a v niektorích prípadoch aj umyselne zneplatnené z dôvodu anomálii. Podľa určitých materialov má civilná verzia chránené údaje GPS. GPS po dlhšom vypnytí potrebuje na stiahnutie NAV správy asi dvanásť a pol minúty a na určenie polohy minimálne štyri satelity. NAV správa je dlha 25 rámcov s dĺžkou rámca 1500 bitov. Každí rámec je rozdelení na 5 subrámcov, kde dĺžka jedného je 300 bitov.

Inerčný navigačný systém.

Existuje špecialný navigačný počítač zalození na akcelerometroch používaní v leteckom priemysle. Inicializácia tohto ústrojenstva trvá približne desať minút a liedadlo musí byť v pokoji. Tento systém si vyžaduje po spustení zadanie GPS polohy. Myslím, že keby sa tento systém dostal do autonómných vozidiel, tak by presnosť určovania polohy bola lepšia a menej závisla od vonkajšieho signálu. Nevýhoda systému je, že nie je možne system ziinicializovať od určitej rovnobežky smerom k pólom. Podľa webu sa tento princíp používa v výkonových vozidlach a sú aj pokusy študentov o autonome vozidlo riadené týmto systémom.

Možnosť totálneho vyradenia riadenia vozidla vodičom v prípade vážnej poruchy.

Po týmto si predstavujem úplne vyradenie spojenia pohonu s kolesami vozidla. Toto by umožnilo odtlačenie vozidla z nebezpečnej oblasti. Napríklad železničné priecestie.

Vodičské preukazy na vedenie vozidla s možnosťou autonómnej jazdy.

Pod pojmom autonómna jazda si predstavujem, jazdu vozidla bez zásahu obsluhy.

Podľa môjho názoru by na tieto vozidla mali byť vytvorené kurzy s obsahom teorie o vedení vozdila, jeho konštrukcie a prvkoch autonómnej jazdy. Niečo na spôsob súčasnej autoškoly.

Určite by mali byť rôzne skupiny týchto preukazov. Od základného po plný. Základný preukaz by obsahoval len jazdu bez plnej autonómnej jazdy. Ďalší stupeň by povoloval použitie autonónmých bezpečnostných systémov zasahujúcich do riadenia. Plný by obsahoval plnú autonómnu jazdu ale s monitorovaním premávky

Záver

Autonómne vozidla a ich bezpečnosť je rozsiahla téma na ktorú blogy nestačia a vyžadujú si hlbšie znalosti týchto oblasti.

Účel tohto blogu bolo napísať text o tom aké podľa môjho názoru hrozia rizika. Celý tento cirkus o tom aké je to bezpečné už začína byť neunosný. Mňa v prvom rade zaujíma reakcia technológie na poruchové stavy. Aby nedošlo ku katastrofam ako to bolo v prípade jedného letu, keď došlo k zamrznutiu pitotových trubic. Autopilot z dôvodu, že nemal informáciu o rýchlosti sa odpojil a predal riadenie pilotom. Tu bol kameň úrazu, že piloti boli viac zvyknutý na autopilota.

Aktualizácia

       

Hodnocení: 0 %

        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Vložit další komentář

22.2. 22:12 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektromobily a bezpečnosť premávky
Proč nadpis a první věta mluví o elektromobilech, když je pak celý zbytek blogpostu o něčem úplně jiném?
22.2. 22:13 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektromobily a bezpečnosť premávky
Dobře, oprava: skoro celý zbytek.
22.2. 22:31 Abraxis
Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektromobily a bezpečnosť premávky
...a navic jeste uplne kraviny o GPS a navigaci (ktera pro autonomni rizeni jako takove neni potrebna vubec)
23.2. 00:08 ewew | skóre: 38 | blog: ewewov_blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektromobily a bezpečnosť premávky

A čo stav "I am lost. :(". Tým chcem povedať, že keď už autonómne, tak aspoň nejaká forma zálohy = núdzový dojazd.

23.2. 00:07 ewew | skóre: 38 | blog: ewewov_blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektromobily a bezpečnosť premávky

Elektromobil = autonomne vozidlo. Jasne i keď nie všetky.

23.2. 00:32 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektromobily a bezpečnosť premávky
Ne, "=" to rozhodně není.
23.2. 00:35 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Elektromobily a bezpečnosť premávky
Tak tohle rozhodně neplatí. Navíc autonomní může bejt v pohodě i spalovací.
23.2. 00:40 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky
Predstavme si situáciu keď zastavíme vozidlo po intenzívnom elektrodynamickom brzdení a vinutia elektromotora sú zohriate nad maximálnu teplotu povolenú pre izoláciu.
Elektrodynamické brždění je pomalejší než mechanická brzda (proto se používá jen pro řízené zpomalování), ale obojí musí spotřebovat stejnou kinetickou energii. Pokud neuvaříš brzdové destičky, tak to motor taky dá, navíc ta energie se nevypálí v motoru, ale buď se z ní nabije aku a nebo se vypálí v brzdícím odporníku (pokud by auto něco takovýho mělo). To by spíš začal hořet ten odporník (mám dojem, že občas hořel ve starejch tramvajích :-D ).
23.2. 05:52 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky
Konkrétní příklad - elektrobusy SOR.

Motor je chlazený vodou, proto při stejném výkonu vychází poloviční než chlazený vzduchem.

Brzdové obložení se obrušuje méně než u autobusů, protože pro brzdění se využívá rekuperace (mimochodem, on ten retardér u obyčejných autobusů dokáže prodloužit životnost brzd několikanásobně!).

Rekuperace prodlužuje dojezd elektrobusu až o 80%.

Pneumatiky se obrušovat budou vždycky, tvrdší směs má horší adhezi. Obrušují se i kola tramvají.
Bystroushaak avatar 24.2. 21:11 Bystroushaak | skóre: 35 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky
Rekuperace prodlužuje dojezd elektrobusu až o 80%.
Jsou pro to někde čísla? Protože co mám třeba elektrickou koloběžku, tak tam rekuperace prodlouží dojezd tak o 3% (a byl bych rád) a mám takový pocit, že že i u těch aut se uvádí tak 20%.
25.2. 12:37 ewew | skóre: 38 | blog: ewewov_blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky

Porovnaj si kinetickú energiu elektroautobusu a kolobežky. Je tam veľký rozdiel hmotnosti a maximálnej dosiahnutelnej rýchlosti.

Bystroushaak avatar 25.2. 12:51 Bystroushaak | skóre: 35 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky
To sice jo, ale tu energii pořád musíš vydat abys jí mohl sbírat. Kdybych vážil jak autobus, tak při rozjezdu musím celou tu váhu uvést do pohybu a tu energii na to dát. Pak mám větší valivý odpor a stojí víc energie mě udržovat v pohybu. A že by celá ta smyčka mohla prodlužovat dojezd o 80%, to je prostě dost k neuvěření. To znamená, že víc jak 80% energie (musíš započítat ztráty na účinnosti generátoru / brzdy a nabíjení) se ztratí brzděním.
25.2. 14:16 Filip Jirsák | skóre: 67 | blog: Fa & Bi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky
Autobus neustále zastavuje a rozjíždí se – v zastávkách. Na koloběžce asi jedete prakticky bez zastavování.
25.2. 14:30 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky
Je to údaj přímo od výrobce, na základě zkušeností z provozu. Zdůraznil bych slova "elektrobus" a především "až"! Ve městě se ta piksla prostě pořád rozjíždí a zastavuje, tam se dá ušetřit nejvíc, ale určitě to nebude celých 80% při každé jízdě.

Srovnání s elektrokoloběžkou asi nebude možné, tam je úplně jiný poměr ztrát.

Ještě bych dodal jeden zajímavý údaj, akumulátory se nesmí vybíjet pod 20%, protože se potom brutálně prodlužuje doba nabíjení. Takže SOR má řídící software nastavený tak, že na 20% ukazuje nulu a zastaví. Je možné ho potom přepnout do nouzového režimu a dojet k nejbližší nabíjecí stanici.
23.2. 13:01 ehmmm
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky
Asi tak. Energie z brzdeni jde bud do nejakeho odporu nebo jeste lepe do nabijeni.

A nevim jak u elektromobilu, ale elektromotory, u kterych se predpoklada, ze se budou hrat (treba prave proto, ze se kazdou chvili zapinaji/vypinaji), maji jeste ventilator s vlastnim napajenim.
23.2. 06:03 JS1 | skóre: 2 | blog: intuition_pump
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky
Elektromobily jsou tichy zabijak, protoze jezdi.. tise. Takze nejlepsi je poradny spalovaci motor, nejlepe s uriznutym vyfukem, aby se dalo vsem v okoli najevo, pozor, ted jedu JA!

Pokud ekoteroristi zavedou elektricka auta, nezbyde nez resit tento problem jinak. Napriklad poustenim hlasite hudby zevnitr vozu.
Lidstvo má již jen 11 let, aby odvrátilo nejhorší důsledky klimatické katastrofy. Podpořte hnutí Limity jsme my!
23.2. 06:05 JS1 | skóre: 2 | blog: intuition_pump
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky
Jeste je treba podotknout, ze to druhe reseni je podstatne drazsi - musi se pak platit autorske poplatky OSA.
Lidstvo má již jen 11 let, aby odvrátilo nejhorší důsledky klimatické katastrofy. Podpořte hnutí Limity jsme my!
23.2. 12:42 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky
Tohle už je vyřešené: Chevrolet Volt - auto, které si zpívá :-)

23.2. 15:30 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky
Ta maska vypadá super.

BTW já bych tam montoval tuhle houkačku :-D.
Max avatar 23.2. 18:59 Max | skóre: 67 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky
Nesouhlasím s tímto názorem. Uvedu několik důvodů, jejichž kombinace mi nepřijde tak zlá :
  • elektromobil není absolutně tichý, takže kde není jiný hluk, lze slyšet
  • od mala se každý učí, aby se před přecházením silnice rozhlédl, na to netřeba zvukový efekt
  • již teď mají některá auta jako prevenci před blbci zvukové efekty, které by šlo řídit v návaznosti na přítomost osob v okolí a né tak hlučně jako klasický spalovák
Jinak nemyslím si, že EV je věc ekoteroristů. Narozdíl od větrníků a FVE prosazuji nasazování EV. Osobně mně nezajímají pocity lidí, kteří fabulují nad celkovou ekostopou auta včetně paliva. Já to vidím tak, že výroba a údržba bude mít menší ekostopu. Palivo pak záleží na tom, kdo ho vyrábí. Ale i kdyby EV na tom byla stejně jako spalováky, tak mají několik přínosů navíc :
  • Plynové emise jdou z měst a centralizují se jen kolem elektráren. Pak tedy záleží na tom, jak elektrárny vyrábějí el. (osobně jsem příznivcem JE). Každopádně tak jako tak to hodně pomůže lidem ve městech, méně pak planetě jako celku.
  • Zvukové emise jdou z měst. Jsou to hodně opomíjené emise, ale reálně jsou pomalu tak strašné, jako ty plynové, hlavně ve velkých mestech.
  • Brzdové emise jsou mnohem menší, díky schopnosti rekuperace. Toto jsou emise, nad kterými ekologové začínají poslední dobou myslet. Za mně musím říci, že ještě štěstí, že si nevšimli železnice a lokomotiv.
  • Životnost baterií není v dnešní dobe takový problém. To ostatně ukazuje aktuální stav baterií Tesel pouštěných do provozu před 5 a více lety. Problém s rychlostí nabíjení a kapacitou je pro mnohé už plně dostatečný/vyřešený, ale samozřejmě né pro všechny. Záleží na tom, kde člověk bydlí a jak cestuje.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
25.2. 15:43 ludva
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky
Před pár dny jsem potkal Nissan Leaf (nebo jak se to jmenuje). Ano, je slyšet ... ale jen z opravdu malé vzdálenosti a v tichu. Na běžné (i jinak vlastně tiché) ulici smůla. Nic. Používat oči je samozřejmě důležité. Ale za prvé ne všichni mohou. A za druhé ucho přidává druhý informační kanál - slyším i zezadu, nejsem omezen periferním viděním. Upřesní mi to i směr aniž bych musel hýbat hlavou. A slyším ho i když ho nevidím kvůli nějaké překážce.

Až se divím, že nehody kvůli tichu nerostou. Ale spíš si myslím, že se tato statistika nehlídá.
25.2. 17:27 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky
Tohle ale není chyba tichých aut. Pár let zpátky si to hasiči v Brně valili s Tatrou k zásahu, majáky, sirény, a pod kola jim vlezl blbeček se sluchátky. Samozřejmě byl na kaši.

Jejich psycholog nejdřív na místě "ošetřil" řidiče toho auta, a pak jel za rodiči toho rozmáznutého kluka, protože týden předtím se jim zabila dcera.

Takže sebehlučnější auto bezpečnější nebude, to už je víc o darwinových cenách. A dvakrát rozhlédnout před vstupem do vozovky mě učili už v mateřské školce, ale dneska je místo takových věcí v módě spíš genderová a multikulti propaganda.
Mark Stopka avatar 25.2. 17:41 Mark Stopka | skóre: 58 | blog: Paranoidní blog | European Economic Area
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky
Pár let zpátky si to hasiči v Brně valili s Tatrou k zásahu, majáky, sirény, a pod kola jim vlezl blbeček se sluchátky. Samozřejmě byl na kaši.
Pokud šel po přechodu, a hasiči překročili maximální povolenou rychlost, tak to byla nepochybně jejich chyba; vozidla s právem přednosti jízdy nemají absolutní právo přednosti jízdy.
Max avatar 25.2. 20:25 Max | skóre: 67 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky
A já zase běžně potkávám hafec lidí se sluchátky v uších.
Dokud auta jezdí po silnici, lidi se musí rozhlížet.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
25.2. 18:07 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky
Elektromobily jsou tichy zabijak, protoze jezdi.. tise. Takze nejlepsi je poradny spalovaci motor, nejlepe s uriznutym vyfukem, aby se dalo vsem v okoli najevo, pozor, ted jedu JA!
Nebo najmout kluka s vlajkou co pred tím autem poběží a bude všechny varovat :-D.
Max avatar 23.2. 18:39 Max | skóre: 67 | blog: Max_Devaine
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky
Nechápu, proč se vůbec zmiňuje GPS. Jaký to má smysl? Na cca polohu alá navigace apod. máme několik systémů, né jen GPS, a přesnost je hodně slušná a plně dostatečná.
Pro plnou autonomii zde máme už slušný hw na to, aby docházelo v reálném čase k analýze prostředí a auto/zařízení tak využilo pro pohyb svá vlastní čidla.
Tzn., že pomocí navigace by mělo přibližně auto vědět, kam jede, ale samotnou jízdu řešit vlastními prostředky stejně, jako to dělá člověk. Ten také používá navigaci pro přibližný směr trasy a samotnou cestu si vyhodnocuje sám.
Zdar Max
Měl jsem sen ... :(
23.2. 18:54 ewew | skóre: 38 | blog: ewewov_blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky

Trochu si ma zaskočil. Zrejme dôvod, že som tento systém spomenul je, že lietadlo pred každím odletom zadáva do ins gps súradnice. Z toho vyplýva, že predpokladám, že vozidlo je pred použitím v stave neznámej polohy.

Ďalší dôvod prečo využívať GPS je mapa dopravného značenia a ich GPS pozícia. Takže by nehrozil útok vo forme dopravnej značky, ktorá má iný význam ako keď danú značku vidí človek.

23.2. 19:45 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky
že lietadlo pred každím odletom zadáva do ins gps súradnice
src? Jako určitě budou zadávat kotel věcí, ale jediný o čem co vím, že kalibrujou a je fakt kritický je výškoměr/tlakoměr (protože se mění podle počasí).
23.2. 22:07 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky
A skutečně se zadávají "GPS souřadnice", a ne zeměpisné souřadnice, které se používaly pár století před GPS a jinými moderními vy3.14čenostmi?

Američané na Měsíc tenkrát také letěli se sextantem...
24.2. 12:17 podlesh | skóre: 38 | Freiburg im Breisgau
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky
GPS souřadnice jsou zeměpisné souřadnice. Obráceně to neplatí, takže mohou používat jiný souřadnicový systém a jiný druh zápisu, ale na GPS souřadnicích není nic extra moderního (a už vůbec ne používání pí :-) ).
Bystroushaak avatar 25.2. 01:58 Bystroushaak | skóre: 35 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky
Zmena názvu blogu z "Elektromobily a bezpečnosť premávky" na "Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky" - na základe komentára.
Já bych úplně vyřadil to slovo elektromobily, protože elektromobilům se vůbec nevěnuješ, až na sekci Chladenie elektromotora. Všechno ostatní platí pro autonomní auta jako taková, ne jen autonomní elektromobily.

Pokud přemýšlíš nad tím proč má blog takové hodnocení jaké má, tak imho protože jsi nešel moc do hloubky. Chceš o něčem mluvit, ale jen načtneš o čem, ve skutečnosti o tom nemluvíš. Například kapitola Autonómne riadenie by si zasloužila rozebrat jednotlivé senzory, jejich výhody a nevýhody, vliv počasí a teploty a optických podmínek. Zmínit například že to auto vidí kolem sebe líp, než kdy uvidí člověk, protože má neustálý přehled 360° kolem bez slepých bodů, a kouká v radaru, ultrazvuku, lidarem a kamerami. Trochu se pověnovat neuronovým sítím, zmínit jak to řeší různé automobilky, třeba tesla, ta o tom i docela mluví, takže máš hned kopec obrázků k použití. Zmínit opensource projekty na tohle téma. Zmínit nevýhody hlubokých neruonových sítí a tak.

Oproti tomu kapitolka Aktualizácie počas prevádzky vozidla a prebratie ovládania. si skoro nezaslouží mít svůj nadpis. Jednak je to naprosto očividné, ale hlavně se tomu dá triviálně zabránit a pravděpodobnost takového problému je vážně malá, zvlášť když třeba Tesla se aktualizuje přes domácí wifi.

Autonomne bezpečnostné systémy zasahujúce do riadenia. Rozebral bych ty systémy, jak fungují, které všechny jsou. Je očividné, jak asi můžou dělat problémy, co není očividné je proč tam tedy jsou. Pak tam tvrdíš Sem nepatria systémy ABS,ESP a iné systémy nepreberajúce kontrolu nad smerom, rýchlosťou vozidla., ale vůbec nevysvětluješ proč. Třeba ABS mění rychlost vozidla. Proč tam tedy nespadá?

Ta kapitola o pneumatikách je úplně mimo. Schválně se zkus zamyslet nad tím co vlastně chceš za nezničitelný přilnavý materiál a jak by to asi tak mohlo mechanicky a chemicky fungovat.
25.2. 12:51 ewew | skóre: 38 | blog: ewewov_blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky

Podla mojích informácii sa bežne spomína autonómia elektromobilov. To že existujú aj pre spalovacie vozidla mňa osobne nezaujíma.

Dôvod prečo som nešiel do hĺbky je, že mňa to nezaujíma ako to majú riešené jednotlivé senzory. Mňa zaujíma reakcia AI na poruchu viacerích senzorov. Prejde do režimu manuálneho ? U úrovne 5 čo je bez ovládania v kabíne bude asi problém. Tiež nie je vhodná reakcia stopu, keďže sa pozrieme na prostredie kde množstvo železničních prechodov.

Čo sa týka aktuakizácie cez wifi je podľa mňa nezodpovedné. Tu sa jedná o kritický firmvér a to je vec s čím sa neradno zahrávať.

Pod pojmom nezasahovania do riadenia myslím systém, ktorý nezasahuje bez reakcie vodiča. To znamená pokial vodič nestlačí brzdový pedal, systém ABS nezasahuje.

Pneumatiky som spomínal preto, že aj tie sa podielajú na znečistení. Elektromobili preto v tejto súvislosti spomínam lebo taktiež majú pneumatiky. Ja na toto len poukazujem, že ak by chceli ekologovia takúto zmes, tak zostavá len niečo také vynajsť.

Bystroushaak avatar 25.2. 13:04 Bystroushaak | skóre: 35 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky
Podla mojích informácii sa bežne spomína autonómia elektromobilov.
To máš tu informaci blbě. Většina těch aut jsou hybridy, nebo normální spalovací motory. Dokonce ta nehoda uberu se stala s vozem Volvo a kromě Tesly to snad na čistě elektrických autech nikdo ani nezkouší.
To že existujú aj pre spalovacie vozidla mňa osobne nezaujíma.

..

Dôvod prečo som nešiel do hĺbky je, že mňa to nezaujíma ako to majú riešené jednotlivé senzory.
To by ses měl ale rozmyslet, jestli píšeš pro sebe, nebo pro čtenáře. Pokud pro sebe, tak ok.
Mňa zaujíma reakcia AI na poruchu viacerích senzorov. Prejde do režimu manuálneho ? U úrovne 5 čo je bez ovládania v kabíne bude asi problém. Tiež nie je vhodná reakcia stopu, keďže sa pozrieme na prostredie kde množstvo železničních prechodov.
Ok, a proč ses teda nevěnoval tomuhle? Oslovil jsi nějaké automobilky, experty na autonomní řízení? Nebo jinak; přinesl jsi na tohle téma nějaké odpovědi?

Já po tobě ty odpovědi nechci, ale ty se strukturou a nadpisem tváříš, jako že tam nějaké budou. Samozřejmě chápu a respektuji, že žádné poskytovat nemusíš, ale pak prostě nepracuj s očekáváním čtenářů tímhle způsobem.
Čo sa týka aktuakizácie cez wifi je podľa mňa nezodpovedné. Tu sa jedná o kritický firmvér a to je vec s čím sa neradno zahrávať.
Proč? Nikdo přece netvrdil, že je to automatická aktualizace a jestli se stáhne po wifi, nebo z flashdisku je docela jedno. To si fakt myslíš že když se aktualizovat nebude, že na tom budeš nějak líp?
Ja na toto len poukazujem, že ak by chceli ekologovia takúto zmes, tak zostavá len niečo také vynajsť.
Jasně, ale ta směs by byla hodně neskutečná - v podstatě po ní chceš nezničitelnost. Představ si ty rychlosti a tvrdost vozovky a další faktory.
25.2. 14:37 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky
No, měl jsem kdysi jako kluk boty z Číny, s podrážkou z nějakého světlého plastu. Byl na nich vylisovaný vláček. Za celou dobu co jsem je nosil se z nich neušoupala ani čárka! Ale tenhle materiál by se zrovna na pneumatiky asi moc nehodil.
26.2. 12:24 _
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky
To je u čínských bot, které se po týdnu rozpadnou, normální. Boty v hajzlu a podrážka jako nová.
26.2. 14:52 Radovan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky
Jistě, u dnešních čínských bot, které koupíš za pár pětek. Jenže tamty po roce lítání vypadaly jak nové...

Nepleť si to se situací dnes, kdy se sem vozí odpad a Češi to nadšeně kupují pořád dokola. Čína umí vyrobit i kvalitní věci s dlouhou životností, ale náš "trh" o ně nemá dostatečný zájem. Chce levnou kvantitu.

Mimochodem, ty čínské tenisky mi dnes vydrží tři měsíce každodenního nošení, a vyhazuji je s podrážkami děravými na patě. Šlo by to přelepit, ale tou dobou už je prošoupaná vnitřní textilie. Oni se umí učit ze zkušeností, když se jim to vyplatí.
Mark Stopka avatar 25.2. 16:06 Mark Stopka | skóre: 58 | blog: Paranoidní blog | European Economic Area
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky
Čo sa týka aktuakizácie cez wifi je podľa mňa nezodpovedné. Tu sa jedná o kritický firmvér a to je vec s čím sa neradno zahrávať.
A? Máš dva oddíly, stáhneš FW, upgraduješ secondary, verifikuješ validitu, přenastaviš boot flag, upgraduješ primary; jsou mnohem kritičtější systémy než nějaké autonomní řízení, které to přesně takhle dělají.
Agent avatar 7.3. 12:54 Agent | HC city
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky
https://autobible.euro.cz/elektromobily-potrebuji-kobalt-tezi-africe-deti-ktere-pracuji-otresnych-podminkach/#comment-249012
Nevěděl zpočátku, co si počít, jak žít, co dělat, ale brzy se vpravil do role samotáře.
Fluttershy, yay! avatar 7.3. 13:12 Fluttershy, yay! | skóre: 84 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky
Takže zákon trhu je, když úředníci nastaví nesmyslné normy, které se už ani nedaji splnit, vymyslí dotace na elektroauta a v podstatě tímto nutí výrobce do elektroaut? Jako fakt?

Do „zákonů trhu“ ti kecat nebudu, ale

  • normy jsou výsledkem jednání s různými zájmovými skupinami,
  • nesplnitelnost norem není problém, prostě když něco nedokážeš dělat/vyrábět, aniž by to bylo např. jedovaté, tak jinými slovy bys tu činnost provádět neměl,
  • pokud výrobce nedokáže vyhovět požadavkům, může se přizpůsobit nebo zavřít krám.
7.3. 16:32 JS1 | skóre: 2 | blog: intuition_pump
Rozbalit Rozbalit vše Re: Autonómne elektromobily a bezpečnosť premávky
A fakt, ze vetsina toho kobaltu tam vytezeneho se spotrebuje na baterie do mobilnich zarizeni, te netrapi?

Proste tyhle krokodyli slzy jsou opravdu trapne.
Lidstvo má již jen 11 let, aby odvrátilo nejhorší důsledky klimatické katastrofy. Podpořte hnutí Limity jsme my!

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.