Oficiálně bylo vydáno Ubuntu 18.04 LTS s kódovým názvem Bionic Beaver. Tato verze s prodlouženou podporou bude podporována 5 let, tj. do dubna 2023. Přehled novinek a také odkazy na oficiální deriváty v poznámkách k vydání.
Po osmi letech od prvního commitu byla vydána verze 1.0 webového frameworku Flask (Wikipedie) napsaného v Pythonu. Přehled novinek v oznámení o vydání. Instalovat lze z PyPI. Odstraněna byla podpora Pythonu 2.6 a 3.3.
Nadace Raspberry Pi vydala devětašedesáté číslo (pdf) anglicky psaného časopisu MagPi věnovanému Raspberry Pi a projektům postaveným na tomto jednodeskovém počítači a šesté číslo (pdf) časopisu pro kutily HackSpace věnovanému navíc 3D tisku, pájení, řezání nebo i elektronice a IoT.
Byl zveřejněn seznam 44 osob přijatých do programu Outreachy od 14. května do 14. srpna 2018. Cílem programu Outreachy je přitáhnout do světa svobodného a otevřeného softwaru lidi ze skupin, jež jsou ve světě svobodného a otevřeného softwaru málo zastoupeny.
Glen MacArthur vydal verzi 2018.4.2 na Debianu založené linuxové distribuce optimalizované pro tvůrce audio a video obsahu AV Linux (Wikipedie). Podrobnosti v oznámení o vydání a v stotřicetistránkovém manuálu (pdf).
Byla vydána nová stabilní verze 1.15 (1.15.1147.36) webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Z novinek lze zdůraznit možnost nastavení vlastního pozadí okna, přístup k záložkám z hlavního menu, lepší ovládatelnost v režimu celé obrazovky nebo vyřešení problémů se zvukem v HTML5. Nejnovější Vivaldi je postaveno na Chromiu 65.0.3325.183.
Node.js Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 10.0.0 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). Verze 10 se v říjnu stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2021.
Neal Cardwell ze společnosti Google oznámil zveřejnění verze 2.0 nástroje pro testování síťového stacku packetdrill. Jde o souhrnné vydání změn z interního vývoje od roku 2013.
Microsoft na svém blogu oznámil, že správce knihoven pro C++ Vcpkg (VC++ Packaging Tool) lze nově používat také na Linuxu a macOS. Aktuálně je pro Linux k dispozici více než 350 knihoven [reddit].
Byly zveřejněny exploity na Nintendo Switch a platformu Tegra X1: Fusée Gelée a ShofEL2. Jejich zneužití nelze zabránit softwarovou aktualizací. Na druhou stranu exploity umožní na Nintendo Switch snadno a rychle nainstalovat Linux, viz. ukázka na YouTube. Jenom je potřeba sáhnout na hardware.
howm je správce oken (window manager -- WM) pro X. Konkrétně patří do skupiny tzv. tiling window managers. Co se týká různých WMs, tak velmi dobrým zdrojem informací je např. wiki.archlinux.org. V tomto letmém úvodu vás seznámím hlavně, proč jsem si ho vybral já. Budu vás tak trochu lákat k jeho (vy)zkoušení.
Proč zrovna howm?
Jak již bylo řečeno, tak různých správců oken existuje nepřeberné množství, ale určitě si kladete otázku, proč zrovna howm? Proč bych se měl zdržovat zkoušením tohoto WM? Na tomto místě vás budu trochu lákat:
howm
(to je samotný správce oken), sxhkd
(což je daemon odchytávající stisknutí/uvolnění kláves a výkonává akce s tím spojené -- hlavně spouštění programu cottage
, který slouží jako jakési rozhraní k funkcím howm.
Budete potřebovat programy howm
(použil jsem git verzi), sxhkd
a cottage
(opět jsem použil git verzi). Plus budou potřeba závislosti těchto programů. Co se týče Arch Linuxu, tak sxhkd je v oficiálním repu (community), git verzi howm a git verzi cottage nainstalujte s pomocí AUR.
Pokud máte nainstalováno, tak super, pokračujte ve čtení.
Na úplný úvod bych chtěl trochu zabrousit na téma "jak to funguje". howm
je tedy správce oken a (zjednoduššeně) vykonává tedy všechno, co souvisí s okny (v angličtině se můžete setkat i s pojmem "frame"). sxhkd
je tzv. "hotkey daemon", což znamená, že je to aplikace odchytávající klávesnici (resp. stisk/uvolnění kláves). Na základě stisku kombinace kláves, v našem případě, je většinou programem sxhkd vyvolán program cottage
, který opět spustí/vyvolá akci, kterou obslouží howm. Takto jsou tedy tyto programy poslepovány.
Chtěl bych ještě dodat snad nejdůležitější: Všechny klávesové zkratky (kombinace kláves) a akce s tím spojené lze (z)měnit (viz plain text soubory "${HOME}/.config/sxhkd/sxhkdrc_{normal,focus,floating}"
. Každý se může v tomo nastavování vyřádit dle libosti. A navíc vám k tomu postačí libovolný plain text editor.
Zde uvádím "minimální konfiguraci", tedy takovou konfiguraci, která je sice funkční, lze na ní stavět, ale téměř nic vlastně "neumí". Pokud budu mít čas a chuť, tak po delší době zkoušení howm napíšu další zápisek.
### "${HOME}/.xinitrc": howm -c "${HOME}/.config/howm/howmrc" ### "${HOME}/.config/howm/howmrc": #!/bin/bash rm "${HOME}/.config/sxhkd/sxhkdrc" && ln -s "${HOME}/.config/sxhkd/sxhkdrc_normal" "${HOME}/.config/sxhkd/sxhkdrc" sxhkd -c "${HOME}/.config/sxhkd/sxhkdrc" & cottage -c border_px 4 ### Dále je potřeba z adresáře "howm/examples" ("/usr/share/howm/examples") ### zkopírovat soubory "sxhkdrc_{normal,focus,floating}" do adresáře "${HOME}/.config/sxhkd" ### howm totiž pracuje buď v režimu "normal", nebo "focus", nebo "floating", ### ale o tom se rozepíšu třeba jindy. ### Jelikož postupujete dle "mého návodu", tak bude potřeba ještě (před prvním spuštěním howm): ln -s "${HOME}/.config/sxhkd/sxhkdrc_normal" "${HOME}/.config/sxhkd/sxhkdrc" ### Vysvětlení: sxhkd (v našem případě) pracuje v jednom z režimů (normal, focus nebo floating) a ten aktuální režim označuje prostě "sxhkdrc". Pokud vás toto zajímá víc, tak si prohlédněte soubory "sxhkdrc_{normal,focus,floating}"
Tiskni
Sdílej:
Umí to desktop grid jako KWin?
KWin nepoužívám, takže ani nevím, co myslíš pod termínem "desktop grid". Můžeš mi to prosím osvětlit?
Bude podpora Waylandu?
Tak to je otázka na vývojáře. Sám nevím.
Kolik práce zabere oprava nějakého chování aplikace (vynucený fullscreen, rozměry a podobně)?
Tak toto ti zodpovím až po určité době "hraní si". Možná jsem to v zápisku dostatečně nezdůraznil, ale s howm teprve začínám a navíc jsem spíš "power user" než programátor.
Poradí si to s více monitory?
Nemám možnost vyzkoušet.
Co takhle howm vyzkoušet? Myslím si, že howm potřebuje uživatele/programátory, jako jsi ty. Já jsem spíš takový "žabař"
https://www.youtube.com/watch?v=_w_ksgcNnYc — je to velmi, velmi užitečné.Umí to desktop grid jako KWin?KWin nepoužívám, takže ani nevím, co myslíš pod termínem "desktop grid". Můžeš mi to prosím osvětlit?
Mají roadmap? Mají lidi?Bude podpora Waylandu?Tak to je otázka na vývojáře. Sám nevím.
Pravý klik na titulek → Další… → Nastavení okna/aplikace → Zaškrtnout, co je potřeba. Tvou odpověď beru jako „nejde to, aspň ne bez programování či editace konfiguráku kdoví kde“.Kolik práce zabere oprava nějakého chování aplikace (vynucený fullscreen, rozměry a podobně)?Tak toto ti zodpovím až po určité době "hraní si". Možná jsem to v zápisku dostatečně nezdůraznil, ale s howm teprve začínám a navíc jsem spíš "power user" než programátor.
Já jsem spokojen s KWin. Pokud bych chtěl tiling WM, pořídil bych si skript/plugin do KWin. Ale on KWin nějaké ty tiling featurky má. Umí dávat okna do rohů a k hranám klávesovou zkratkou, mám tu nainstalovaný skript, který slepuje hrany oken, takže pokud se dotýkají, mění se velikost všech sousedních oken. A pár dalších drobností.Poradí si to s více monitory?Nemám možnost vyzkoušet.
Co takhle howm vyzkoušet?Myslím si, že howm potřebuje uživatele/programátory, jako jsi ty. Já jsem spíš takový "žabař"
Super. KWin vypadá dobře a asi ho taky vyzkouším.
https://www.youtube.com/watch?v=_w_ksgcNnYc — je to velmi, velmi užitečné.t3h 3m0 mus1c, f33lz s0 gr8 \o/ *muck* *muck* <3 KDE much awesome
Tady se ukazuje krásná vlastnost Free Software/Open Source světa. Zkrátka každý si tu svoji aplikaci najde -- pro každou činnost existuje většinou více variant. A pokud ne, tak si upraví tu stavající, případně si zaplatí někoho, kdo mu stavající aplikaci upraví, případně od píky vytvoří. Díky.
Můžeš to rozvést? Nepřipadá mi, že bych troloval nebo byl "nemocný".
Dobrý, díky. Žil jsem v omylu.
Občas, když tu aplikaci opravdu potřebovalo nadkritické množství lidí a dali síly dohromady, vznikne něco použitelného. Takových aplikací je ale celkem málo.IceWM sice je už s námi dlouho, ale je to napůl mrtvý projekt. Tak nějak přežívá. Dost lidí to používá a i já ho hodně dlouho používal – zhruba tak 10 let, někdy od dob kdy jsem opustil KDE2. Opustil jsem ho po přechodu na notebook s dotykovým displejem, kdy jsem prostě potřeboval pár moderních udělátek na dotykové ovládání (např. ten desktop grid). Navíc za chvíli budeme mít Wayland. To bude pro IceWM konečná. Přechod by znamenal kompletní přepis zhruba 75 % kódu a doteď to neumí dělat kompozitor. K úspěchu nestačí jen svobodný kód. Je potřeba slušně napsaný svobodný kód. To zrovna IceWM splňuje. Ale i tak to není žádná sláva. Naprosto se zasekl na nedodělané verzi 1.3 na několik let. A teprve teď snad něco bude. Pak je tu ještě jedna kategorie softwaru, kterou jsem poněkud zanedbal. To jsou programy jako TeX nebo Graphviz, nebo i X11. Programy, které autor celkem dotáhnul, dělají svou práci dobře, neexistuje za ně náhrada a jsou naprosto zprasené (na moderní poměry; na tehdejší to mohlo být ok). Jediná naděje na jejich rozvoj je kompletní přepsání, ale to je neskutečně pracné. Proto například máme X.org a bude/je Wayland, ale co s tím TeXem? Do přepisu Graphvizu už jsem se pustil. Uvidíme, jak daleko se dostanu.