abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 04:44 | Nová verze

    Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi: MagPi 140 (pdf) a HackSpace 77 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 01:00 | Nová verze

    ESPHome, tj. open source systém umožňující nastavovat zařízení s čipy ESP (i dalšími) pomocí konfiguračních souborů a připojit je do domácí automatizace, například do Home Assistantu, byl vydán ve verzi 2024.4.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:11 | IT novinky Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:55 | Nová verze

    Neziskové průmyslové konsorcium Khronos Group vydalo verzi 1.1 specifikace OpenXR (Wikipedie), tj. standardu specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro AR (rozšířenou realitu) a VR (virtuální realitu). Do základu se z rozšíření dostalo XR_EXT_local_floor. Společnost Collabora implementuje novou verzi specifikace do platformy Monado, tj. open source implementace OpenXR.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 17:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 0.38.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 4.4 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 17:11 | Nová verze

    ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzích 1.3.1, 1.2.3 a 1.0.6. Ve verzi 1.3.1 je mimo jiné řešena bezpečnostní chyba CVE-2024-20380.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 12:11 | IT novinky

    Digitální a informační agentura (DIA) oznámila (PDF, X a Facebook), že mobilní aplikace Portál občana je ode dneška oficiálně venku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 05:11 | Komunita

    #HACKUJBRNO 2024, byly zveřejněny výsledky a výstupy hackathonu města Brna nad otevřenými městskými daty, který se konal 13. a 14. dubna 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    17.4. 17:55 | IT novinky

    Společnost Volla Systeme stojící za telefony Volla spustila na Kickstarteru kampaň na podporu tabletu Volla Tablet s Volla OS nebo Ubuntu Touch.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    17.4. 17:44 | IT novinky

    Společnost Boston Dynamics oznámila, že humanoidní hydraulický robot HD Atlas šel do důchodu (YouTube). Nastupuje nová vylepšená elektrická varianta (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    KDE Plasma 6
     (68%)
     (10%)
     (2%)
     (19%)
    Celkem 556 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?

    28.2.2006 10:02 | Přečteno: 1306× | Za vším hledej Linux | poslední úprava: 28.2.2006 10:22

    Tak jsme včera jsme s kámošema měli u pivka nostalgickou chvilku, a vzpomínali jak šel náš computerový čas. Od počátků na "gumákách", přes první oťuky na PC, atd.. Z šera zapomění opět vystoupily heroické kousky při testování software čmajznutého z nejrůznějších zdrojů na super ultra výkonných strojích 386 a 486 a fascinace první vlnou Pentia.

    Mimoděk jsem si na to vzpoměl, když jsem dnes na rootu.cz zahlédnul článek na věčné téma "informatika a učitelé". Diskuze, která ho provází, je jako obvykle především přehlídkou bezmocného vzteku a dílčích úspěchů, tak jsem si řekl že svůj stesk si raději vyleji sem.

    Tzv. "průzkum" na jehož základě byl článeček sepsán mi totiž přijde zcela pochybený. Ne proto, že by nepodal vcelku věrný obraz o tom jak to vypadá, ale především proto, že jej nedělá ten, v jehož pravomoci je daný stav ovlivnit. Ostatně sám autor zmiňuje problémy na které se svým dotazníkem narazili. Dokážu si celkem dobře představit kdo si našel chvilku na vyplnění podobného dotazníku a jaký používá OS, na to nepotřebuji dělat průzkum.

    Příčiny tristního stavu přístupu k výpočetní technice na našich školách jsou celkem jasné. (Něco málo o tom vím, neboť těch učitelů kolem sebe několik mám, ať už jde o příbuzné, nebo bývalé spolužáky či kamarády)

    Drtivá většina příslušníků učitelského stavu jsou lidé co absolvovali své studium v dobách kdy počítač PMD byl výstřelkem socialistické techniky. Pokud své povolání vykonávají pokud možno zodpovědně, tak jen málokterý z nich měl dostatek prostředků a času k tomu, aby vůbec byl schopen sledovat vývoj v oblasti výpočetní techniky. Ti co toho byli schopni, velice záhy zběhli k nejrůznějším firmám za lepším. Díky tuhé hierarchii, která v českém školství panuje, je zcela běžným jevem, že školy řídí lidé co díky své nezkušenosti nedokáží odhadnout důsledky některých rozhodnutí. Jen málokdo z nich má také odvahu vykročit jinou nohou než mu doporučují direktivy ministerstva školství. Získané finanční prostředky pak využívají zcela neefektivně a bez hlubšího rozmyslu stylem nějak bylo nějak bude.

    Nezbývá tedy asi, než vyčkat až nová generace učitelů dosáhne na ředitelské posty.

           

    Hodnocení: 83 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    28.2.2006 10:16 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    Tento komentář je úplně zbytečný, ale nelze zapnout sledování bez toho, aby existoval alespoň jeden komentář.
    28.2.2006 10:22 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    int do_nothing(void) {
        return 1;
    }
    :-D
    28.2.2006 10:22 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    Někde ti někdo psal návod, tuším, začít příspěvek, neodeslat a dát tlačítko zpět, nebo podobně ;-)
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    28.2.2006 10:26 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    Možná má odpověď není na místě a tvá reakce se týkala něčeho jiného, ale dodatečně jsem zjistil překlep, resp. nedoklep.
    28.2.2006 10:21 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    Zapomněl jsi na "bezvadnou" akci Internet do škol, na které se napakovaly firmy Telecom a Autocont. Je to 6 let zpátky, kdy jsme na průmyslovku, kam jsem chodil, dostali jeden (ano skutečně jeden) počítač v rámci této akce. Byl sice nejdražší, ale jeho spolehlivost byla neskutečná. Nedovedu si představit, co dělaly školy, které z této akce měly počítače všechny.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    28.2.2006 11:40 trekker.dk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    Přidám číslo - 100kKč za jednu pracovní stanici. Za to by se dal postavit server.
    xvasek avatar 28.2.2006 16:22 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    Za kompletní outsource? To není moc, myslel jsem, že je to víc. Hardware je tak 30 000, pak je tam připojení k netu na dva roky, software, on-site servis, hotline, všechny update a přeinstalace...
    xvasek avatar 28.2.2006 13:31 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    Teď si jdu zaflamovat. :-)

    INDOŠ hodnotím jako úspěšnou akci. Kdyby ty peníze dostali přímo ředitelé škol, tak by to celé dopadlo ještě mnohem hůř. Nakonec se děti na počítače a Internet dostaly, tak co?

    Jasně že spousta věcí by šla dělat lépe a levněji, ale při schopnostech ředitelů a informatiků na našich školách... Jasně, najdou se vyjímky, ale ty stejně už Internet měly a INDOŠ se jich netýkal. Staší se podívat na INDOŠ 2, kolik škol považuje současný stav za vyhovující.
    28.2.2006 14:36 Eregon | skóre: 22 | blog: Eregonovy_vymysly | Všudezdejší
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    Zasadni chyba INDOŠe je v tom, že Telecom a Autocont (=2 konkrétní komerční subjekty) dostaly krásnou státní dotaci na jinak neprodejné vybavení a služby.

    Za ty peníze, které se do toho vrazily, mohly mít děti k dispozici čtyřikrát víc počítačů, které by byly čtyřikrát míň omezené.

    Menší lokální firmy mohly mít spousty zakázek, které by pro jednotlivé školy dělaly efektivně, předbíhaly by se, kdo nabídne lepší služby a hlavně by si nedovolily to, co si teď dovoluje například ten Autocont.

    A není vůbec nutné, že ty peníze by musely projít rukama ředitelů. Sice by to bylo trapné omezení, ale klidně by mohly být stanoveny kategorie škol, jak jsou teď, a požadavky na jejich vybavení, jak jsou teď, jen s tím rozdílem, že by si škola vybrala, kdo z dostupných firem pro ni službu provede - vybíralo by se podle toho, kdo to dokáže nejrychleji, kdo k tomu přiloží víc služeb navíc...
    ~ w w w w (oo)   [oo] w w w w ~
    xvasek avatar 28.2.2006 16:09 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    Jojo, po bitvě je každý generál. Uznávám, že centrální dodavatel je opravdu blbá strategie. Ideální by to bylo řešit například na krajské úrovni (byly tehdy už kraje?), ale nevěřím, že by si byli ředitelé (nebo kdo?) schopni utratit peníze za výpočetní techniku a připojit se na Internet. Bavíme se o školách, kde předtím počítače nebyly - to byla podmínka INDOŠe. Tam často ani nevěděli, co to ten Internet vlastně je.

    Vybavení tehdy nebylo neprodejné, Autocont Online nabídnul ceny, které byly asi o 20% nižší než tehdejší běžný velkoobchodní nákup. Vtip byl v tom, že se zakázka měla začít realizovat asi rok po tendru a pak se to ještě tuším protáhlo. Tady se měly domluvit sankce, bohužel, nestalo se.

    Menší firmy ať jdou do háje, školy potřebují taky stabilního dodavatele, který pár let na trhu vydrží. Navíc tady se nejednalo jenom o PC, ale i o správu (aktualizace, nové programy, nové verze), on-site servis atd. To menší firmy neuměly a moc jim to nejde ani dnes.
    28.2.2006 15:56 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    Já uvedl jen ten jeden příklad z naší průmyslovky. V té době tam byla síť s Novellem, tři, nebo čtyři učebny počítačů různého věku (od 386 po Celerony ... nezapomeňte, že to bylo 6 let zpátky), takže asi nepatřila do cílové skupiny INDOŠe. Názor, že to byla napakovací akce Telecomu a Autocontu jsem slyšel od povolanějších, tj. od učitelů, víc do toho nevidím.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    xvasek avatar 28.2.2006 16:17 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    Co trochu nechápu je, jaktože jste dostali PC z projektu pro ZŠ :), ale zase tak moc do toho nevidím.

    Napakovací akce Telecomu a Autocontu Online to byla, o tom není řeč. :) Ale i přesto skončila IMHO úspěšně (děti se dostaly k Internetu, školy dostaly počítače) a v principu fungování tomu není až tak moc co vytknout. Jako další výrazný problém vidím "implementační" pochybení, kdy tuším zůstala jediná soutěžící nabídka a zbytek byl vyřazen pro formální chyby apod...
    28.2.2006 21:54 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    INDOŠ hodnotím jako úspěšnou akci. Kdyby ty peníze dostali přímo ředitelé škol, tak by to celé dopadlo ještě mnohem hůř.
    Ale pane kolego...

    Tam, kde škola měla zájem, tak ze svého těsného rozpočtu vyčlenila počítače i připojení k internetu. Takové školy byly na INDOŠ nejvíc bity - nedostaly vůbec nic (kdo připojení k internetu má, nedostane ani počítače, ani peníze na upgrade) a dneska běží na starých Pentiích

    Na druhou stranu tam, kde to ředitelé odzívali a na nějaké počítače a internety se zvysoka ..., tam prostě něco dostali za přemrštěné peníze z kapes daňových poplatníků. Nemuseli projevit žádnou snahu, všechno přišlo samo.

    Prostě jako vždycky za posledních osm let - kdo projevil iniciativu, byl spravedlivě potrestán.
    Quando omni flunkus moritati
    28.2.2006 23:17 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    Pozor! Po zásluze byl potrestán i ten kdo byl iniciativní třeba v roce 1995. Pracuji v "domě dětí a mládeže" a občas se dostanu k některým nařízením státu, kraje, města, ...

    Prý to celkem fungovalo pár let po revoluci - pokud byl dobrej ředitel, měl volnou ruku a mohl to táhnout vejš. A naopak. Ale tehdy jsem byl dobrovolník, neplnoletý vedoucí kroužku (to se asi taky podle zákona nesmí).

    Petr

    P.S. Například nedávno zřizovatel vymyslel, že nechá všechny školy pojistit u jedné pojišťovny. Na první pohled velmi dobrá myšlenka. Jenže škola, která se snažila pojistit levně, využít bonusů, ... nakonec dosáhla menší ceny než zřizovatel s "generální" pojišťovnou. Takže ti neiniciativní trochu ušetřili, iniciativní trochu prodělali.
    xvasek avatar 1.3.2006 10:06 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    Tam, kde škola měla zájem, tak ze svého těsného rozpočtu vyčlenila počítače i připojení k internetu. Takové školy byly na INDOŠ nejvíc bity - nedostaly vůbec nic (kdo připojení k internetu má, nedostane ani počítače, ani peníze na upgrade) a dneska běží na starých Pentiích.
    Školy, které se k Indoši nedostaly, by ho stejně nechtěly. Projekt se moc nedal propojovat se stávající infrastrukturou. Ideální by pro takové školy byly přímo peníze na upgrade a souhlasím, že je škoda, že nic takového nedostaly. Na druhou stranu počítačů bylo i tak IMHO málo, takže je asi lepší, že se to udělalo takto. Víc peněz se do toho mohlo dát každopádně, ale je asi lepší, že se nedalo. :-)
    Na druhou stranu tam, kde to ředitelé odzívali a na nějaké počítače a internety se zvysoka ..., tam prostě něco dostali za přemrštěné peníze z kapes daňových poplatníků. Nemuseli projevit žádnou snahu, všechno přišlo samo.

    Zaprvé - počítače na ZŠ jsou vždy z kapes daňových poplatníků, nebo jsou to dary, bez ohledu na Indoš. Zadruhé - to, že je někde ředitel, který není schopen zajistit počítače, je sice smutná věc, ale ty školy jsou tady zejména pro děti, a ty se nakonec k počítačům dostaly, což bylo taky cílem celé akce. Chcete těm dětem ty počítače sebrat a dát je schopnějším ředitelům, nebo o co Vám jde?

    No a cena? Vezměme si to takto: 30 počítačů, jeden správce, dva roky. Cena PC je 30 000 + infrastruktura a podíl tiskárny pro jedno PC někde okolo 5 000, programy pro školu nějakých 5 000 (mají MS Select). Pak další náklady: plat správce pak 25 000 za měsíc, připojení na Internet (před šesti lety) 10 000. To máte na počítač 35 000 (další náklady) / 30 (počítačů) * 24 (měsíců, 2 roky) = 28 000 na počítač navíc. Takže 30 000 + 28 000 + 5 000 + 5 000 = 68 000 při třiceti počítačích, cena na jedeno PC. A to byly ty školy různě po vesničkách po třech, pěti PC. 100 000 na stanici ni zrovna moc nepřijde. Asi by to šlo udělat levněji, ale moc prostoru tam nevidím.

    Prostě jako vždycky za posledních osm let - kdo projevil iniciativu, byl spravedlivě potrestán.

    Nikdo nikoho netrestal - škola buď dostaly počítače, nebo ne, ale nikdo jí nic nevzal. Závidíte školám, které něco z Indoše dostaly?

    Ano, šlo to udělat líp (třeba přes kraje), ale rozhodně to není taková katastrofa, jak se to prezentuje.

    Luk avatar 1.3.2006 12:44 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?

    Důvody, proč považuji celý INDOŠ za hrubou chybu:

    1. centrální naplánování od zeleného stolu
    2. hrubě nekvalitní příprava výběrového řízení
    3. chyby při provádění výběrového řízení
    4. vysoká cena celé akce
    5. formálně nekvalitní smlouvy
    6. nekompatibilita s již instalovanými prostředky
    7. nevhodný způsob připojení k Internetu
    8. nesmyslně striktní podmínky pro instalaci vlastního (legálního) SW
    9. hrubé nedostatky v zaškolování
    10. nevhodně zvolený HW/SW

    Dalo by se toho najít ještě víc. Byla to prostě hurá-akce v podobném stylu jako stavba D47, revitalizace průmyslu apod. Stručně řečeno: za hodně peněz málo muziky.

    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    xvasek avatar 3.3.2006 15:06 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    centrální naplánování od zeleného stolu
    A jak by to šlo řešit lépe? IMHO celostátní naplánování je hned na druhém místě za krajským nebo okresním. Dávat peníze někam níž je v tomto případě jako vyhodit je z okna.
    hrubě nekvalitní příprava výběrového řízení
    Souhlas.
    chyby při provádění výběrového řízení
    Souhlas.
    vysoká cena celé akce
    Nemyslím si, že by to byla nějaká extra katastrofa. Na druhou stranu počítačů bylo relativně málo, kdyby se do toho dalo víc peněz, tak jich mohlo být víc. Za kolik byste vybavil počítači a připojil na internet (na 2 roky) 3600 škol?
    formálně nekvalitní smlouvy
    Souhlas.
    nekompatibilita s již instalovanými prostředky
    S jakými? Školy, které měly výpočetní techniku na té úrovni, že by teoreticky mohla jít propojit, většinou nic nedostaly.
    nevhodný způsob připojení k Internetu
    Jaký by byl v roce 2002 lepší? Bezdráty škoda mluvit, CDMA nikde a ADSL bylo předmětem diskusí v anarchistických kroužcích. Tehdy přes dial-up fičelo 80% koncových zařízení, tak nevím, proč by školy s relativně pokrokovým ISDN měly být nějak extra pozadu. (Není pán z Prahy?)
    nesmyslně striktní podmínky pro instalaci vlastního (legálního) SW
    No jak se to vezme. U nás taky nemají uživatelé administrátorská práva. Tady vzhledem k cílové skupině (školy, které nikdy počítače neměly) souhlasím tak z 50%.
    hrubé nedostatky v zaškolování
    Tady to neumím posoudit.
    nevhodně zvolený HW/SW
    Tak tady teda rozhodně nesouhlasím. Hardware byl normální (není mu co vytknout) a software? Jaký by byl lepší? Red-Hat 7.2?
    28.2.2006 10:46 Eregon | skóre: 22 | blog: Eregonovy_vymysly | Všudezdejší
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    No nevím, jestli ti noví ředitelé něco změní. Aspoň ne ti první ředitelé z nové generace, ale až ti další.

    Mám známou, která se po (odhaduji) čtyřech, možná pěti letech dopracovala na post ředitelky (pravda, řediteluje malotřídce a už řediteluje proto, že nikdo lepší, tedy starší, se nenašel).

    Na její škole mají tuším tři PC pro žáky a jeden učitelský server - vše bylo osazeno W2k.

    Ty počítače permanentně nefungují, vždycky je nějaký problém. Tu to neche nabootovat, jindy problém s právy, někdy není možné se přihlásit, špatné kvóty... Kdo má s INDOŠ zkušenost, ví, o čem mluvím (já mám tu zkušenost na více školách).

    Síť INDOŠe je zprasená, že to víc nejde, ale ty počítače můžou v dané konfiguraci fungovat - stačilo by, aby si někdo dal čas, nastavil to pořádně a aby se v tom dál nehrabali diletanti s admin právy.

    Po nějaké době, kdy se v Autocontu báli každého telefonátu z téhle školy (známá už na ně byla opravdu hnusná), přijel technik, aby vše konečně dořešil na místě a pořádně. A problém našel a zcela jasně pojmenoval: "mohli bysme zkusit dát tam XPčka".

    Známé jsem to rozmlouval - její problémy nepramenily ze systému a navíc ty stanice mají nechutně málo paměti. Jenomže Autocont jsou slizcí hadi - trvalo to zhruba měsíc a XPčka jsou na všech žákovských stanicích - na serveru je ale (mám dojem) pořád W2k.

    Samozřejmě, že jsem měl pravdu, že to bude nechutně pomalé. Je. Ale ty děti přeci víc nepotřebují. Počítače dokonce i "fungují" - známá mi místo každého týdne volá jen každý měsíc.

    Co jsem ale chtěl říct - ani mladí učitelé a ředitelé, kteří už studovali s PCčky dnešního ražení, nemají sílu se prosadit proti pevné ruce ministerstva a finančním možnostem generálních dodavatelů čehokoli.

    Je fakt, že v nich je naděje pro školství, ale to by se ministrem musel stát někdo, kdo má zájem na kvalitě školství víc než na vlastní kapse a sám nemá co ztratit. Zná někdo takového člověka?
    ~ w w w w (oo)   [oo] w w w w ~
    28.2.2006 10:48 Eregon | skóre: 22 | blog: Eregonovy_vymysly | Všudezdejší
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    Jen pro upřesnění: ta známá se ředitelkou stala po čtyřech nebo pěti letech práce učitelky, kterou začala dělat hned po pedagogické fakultě.
    ~ w w w w (oo)   [oo] w w w w ~
    28.2.2006 11:26 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    Za předpokladu že neměla nějakou větší pauzu ve studiu, tipuji že.. má dnes kolem 28 let. Na VŠ nastupovala někdy kolem roku 1998 tj. tak jako já, ovšem v té době již o kus starší a bohatší o pár zkušeností mj. i několik let studia na pedagogické fakultě. Proč to zmiňuji. Mám totiž spolužáky jak ze svého prvního studia - učitele kteří studium započali za komárů a končili v euforii postsocialistické ČSFR. Ale také z druhého studia. Nechci je házet do jednoho pytle, ale faktem je, že pouhý zlomek z nich byl schopen vůbec nějak smysluplně využít možností výpočetní techniky a konektivity, které jim nabízela VŠ. Byl jsem jediný kdo chtěl aby alespoň na jeden počítač v počítačové učebně byl nainstalován linux, abych tam měl možnost se sním seznámit, podotýkám že marně. Ostatní zajímaly především e-maily, eventuálně chaty. Sem tam se také někdo pokusil získat na internetu i nějaké informace, ale že by je publikoval? Blbnete? Zhruba z tisíce studentů jich necelá stovka využila možnosti založit web a pouhá desetina tam měla i nějaké zajímavé informace a ne jen nějakou pokusnou stránku. Kdy že to bylo a kde? Na Filozofické fakultě MU v Brně na konci roku 2000. Takže jestli do někoho vkládám své naděje, tak to je zhruba 30% studentů co nastoupli na VŠ až v novém tisíciletí. Zbytek totiž od toho zdrhne dřív nežněco stačí nějak ovlivnit. Všechno ostatní je jen o jednotlivcích a eventuálním pochopení ze strany jejich kolegů.
    28.2.2006 13:22 Liborek | skóre: 18 | blog: Liborkovo | (momentálně) Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    Pokud si pamatuju, tak se na FF MU daly využívat unixové konzole na mail i na surfování v textových prohlížečích minimálně do doby rekonstrukce vetšiny počítačových místnosti, což bylo někdy v letech 2002/2003 a bylo u nich vždy volno :-) Na Katedře filozofie existovaly semináře věnované správě počítačů, vytváření webu a podobně (nevím jestli ještě fungují) a někteří vyučujících se věnovali propagaci FOSS systémů (TeX, OO.org, Firefox). Na Historickém ústavu byl jeden podobný pokus o seminář věnovaný počítačům v roce 2004 (asi), ale co se v něm dělalo nevím. Matně si vybavuji, že češtináři měli také nějaké semináře o užívání počítačů, ale o dalších oborech už nemám přehled.
    Možná se to teď změní k lepšímu, prof. Krob, který vedl počítačové kursy pro filozofy, byl zvolen děkanem a jelikož se v počítačích docela vyžívá, tak třeba něco zavede. Minimálně nějaký celofakultní úvod do informačních technologií pro prváky by se asi hodil.
    28.2.2006 15:04 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    Ano, to všechno je pravda a nebýt toho že se natvrdo začal tlačit IS tak by tam byly asi dodnes. Ale ruku na srdce. Srovnávat unixovou konzoli s plnohodnotným desktopem?

    A pokud jde o nějaký ten úvod do informačních technologií pro prváky. Nezdá se vám poněkud smutné, že dnes, víc jak pět let poté co jsem opustil tento ústav nic podobného neexistuje? Nelze přitom říct, že by ze strany profesorů nebyla snaha. Musím tímto vyzvednout p. Bělku, který mi poskytl pro něco takového prostor v rámci své přednášky, ovšem kdo je trochu v obraze, tak si musí být vědom, že jedna přednáška je trochu málo na to aby to mělo nějaký smysl. (Bez ohledu na fakt, že ve srovnání s dneškem jsem byl tenkrát naprosté linuxové jelito)
    28.2.2006 21:21 Liborek | skóre: 18 | blog: Liborkovo | (momentálně) Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    Smutné to možná je, ale nejsem si jistý, jestli tam někdy vůbec byl nějaký tlak něco podobného udělat. Přece jen to je FF a dovedu si představit, že by to neprošlo. Doteď jsou u nás přednášející, kteří považují počítač za dílo ďáblovo a nejsou ani schopni do slavného IS zadat hodnocení předmětu, natož nějaké informace navíc či dokonce poslat e-mail!
    Ale tady jde o celkový přístup - když jsem v roce 2002 měl v bakalářské práci odkaz na webové zdroje (dokumenty získané z oficiálních stránek ministerstva), tak mě chtěl jeden ze zkoušejících vyhodit s tím, že citovat internet si nemůžu v odborné historické práci dovolit! Při obhajobě diplomky (2004) jsem byl opět upozorňován na to, že internet není vhodný zdroj informací.
    Jediná výhoda je, že lze teď různé úvodní kursy pro zájmce navštěvovat volitelně na FI či v Celouniverzitní počítačové studovně, i když nevím, kolik lidí tuto možnost využívá.
    1.3.2006 09:09 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    Že tam ten tlak byl, tak o tom něco málo vím, žel co znamená pár studentů proti takové mašinerii. Nerad bych někomu křivdil, tak se o tom nebudu víc rozmazávat. Faktem je že zaváděný IS byl posledním hřebíkem do rakve mého studia. Paradoxně, nejmíň se cukali ti co o tom nevěděli ani zbla. Tehdy i dnes jsem zásadním odpůrcem elektronické agendy, která nemá oporu v paralelních písemných záznamech. Řada lidí si neuvědomuje že počítače měly usnadnit a ne nahradit řadu procesů.

    K sepsání bakalářské práce jsem se sice nedostal, ale použití internetových zdrojů jako relevantních jsem si obhájil už někdy v r. 1998 ve své práci o hnutí Wandervogel na katedře politologie (díky odštěpení FSS od Filozofické fakulty jsem se po prvním ročníku stal studentem s mezifakultním studiem). Bohužel vůči studentským webům uplatňovali (? nevím jestli se situace náhodou nezměnila) poněkud idiotskou politiku a po nějakém čase je ruší, bez ohledu na to zda mají či nemají nějaký podstatný obsah, takže se na ten článek už normálně nedostanete.
    1.3.2006 10:23 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    Zrovna v otázkách organizačních je myslím široký prostor pro nahrazování. Vést paralelně ještě písemné záznamy by mi přišlo jako nesmyslné plýtvání.
    Copak toho není dost?
    1.3.2006 11:23 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    Původně jsem to chtěl odpověď sem, ale nakonec mě to vyprovokovalo k dalšímu zápisu do blogu. Doufám že se nezlobíte a rád si odpověď přečtete na jiném místě.
    1.3.2006 11:36 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    Ne :-) Těším se, nedokážu si představit, jak něco takového jako podvojné papírování na počítači i v ruce lze obhájit :-)
    Copak toho není dost?
    28.2.2006 11:09 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    Uz od dob Marie Terezie se vi, ze co neni dane direktivne shora, jako by ve skolstvi nebylo (cest vyjimkam potvrzujicim pravidlo). Takze jedina cesta je, aby se ministrem skolstvi stal presvedceny linuxak a NARIDIL vyhlaskou (vzor Rath) prednostni pouzivani OpenSource na ceskych skolach :P
    28.2.2006 12:57 Jozka F.
    Rozbalit Rozbalit vše ty si asi fakt magor ...
    to by bylo fakt vyborny....V momente, kdy mi nekdo NARIDI pouzivani Linuxu, budu ho z principu bojkotovat.

    A v okamziku, kdy mym detem v ramci nejake povinne vypocetky zacnou vnucovat nekonzistentni, minoritni system s rozsirenosti na desktopech pod 1%, v okamziku, kdy je budou ucit vi a TeX/LaTeX misto Office a Open Office, budu psat stiznost na skolskou inspekci.
    28.2.2006 13:11 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ty si asi fakt magor ...
    Jeden z hlavních problémů jsou i učitelíčci co se nejčastěji projevují právě takto. Což samozřejmě nutně neznamená, že by to byl váš případ… z jedné věty to nepoznám.
    Copak toho není dost?
    28.2.2006 14:34 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ty si asi fakt magor ...
    Mám lepší recept. Oddělit finance na konektivitu, školení, nákup literatury a hardware, a úplně skrouhnout finance na nákup software.
    28.2.2006 21:20 Pepa Rokos | skóre: 8 | Buková
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ty si asi fakt magor ...
    Ano, to by bylo asi nejlepší řešení. Peněz na software je zbytečně moc a školské licence MS produktů jsou zbytečně levné :-)
    28.2.2006 23:56 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ty si asi fakt magor ...
    Já nemám na nic recept. Jenže ono je to jedno, jestli na tom počítači bude MS Office nebo OpenOffice.org nebo i TeX, pokud se bude učit stejně tak jako teď. Problém je využívání a náhled na počítače obecně.

    V současnosti se prostě učí na počítačích výpočetka (jinde tomu pro výsměch říkají informatika, nevím podle jakého klíče, ale to je asi jedno) a ve zbylých předmětech jsou počítače nežádoucí, prostě pro ně vůbec neexistují. Je to na nic. Výpočetka jako předmět, kde se učí používat počítače by měla nejlíp zcela zmizet. Místo toho by měly být ve všech předmětech a činnostech kde je to možné počítače používány (to jako dosahovat s jejich pomocí nějakého výsledku, ve školách nevídaná věc). Zjístime, že všude to smysl mít nebude a to je dobře. Výpočetku pak můžeme transformovat do předmětu, kde se bude učit o počítačích. Možná přijdeme na to, že jde o jednu z těch činností, kde počítač na každou hodinu potřebovat nebudeme.

    Problém je v tom, že by napřed samotní učitelé museli ty počítače umět používat a vědět k čemu jsou dobré, aby tohle dokázali.
    Copak toho není dost?
    28.2.2006 14:22 Eregon | skóre: 22 | blog: Eregonovy_vymysly | Všudezdejší
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ty si asi fakt magor ...
    Nikdo ale nemluvil o tom, ze by bylo narizeno pouzivat Linux, ale o prednosti open source. Pokud pozadavky na vybaveni nelze rozumne splnit s open-source SW, neni problem koupit komercni (kuprikladu: moji ucitele jsou schopni administrovat jen Windows, preuceni nebo externi spravce vyjdou draz, budeme proto pouzivat Windows, ale na Windows budeme mit treba OpenOffice)
    ~ w w w w (oo)   [oo] w w w w ~
    28.2.2006 14:26 Creckx | skóre: 23 | blog: cxblog | Lanškroun
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ty si asi fakt magor ...
    A, že nám (letos končim střední) vnucujou winy mi vadit nemá? Všichni čtvrťáci na naší škole pracují na nějaké ročníkové práci. Jeden z požadavků na dokumentaci byl formát doc. Na to se jim fakt můžu a budu si za svým kWordem tvrdě stát! Pokud nejsou schopní, jako škola se zaměřením na výpočetní techniku, přečíst kwd, tak by se měly zamyslet nad tím co si do svých prospektů napíšou. Když jdu na školu kde je jeden ze stěžejních předmětů informatika tak čekám, že mi ukážou všechny možnosti a ne jen winy se svými offici...
    v okamziku, kdy je budou ucit vi a TeX/LaTeX misto Office a Open Office, budu psat stiznost na skolskou inspekci
    Kdyby se všechno řídilo podle této birokratické výhružky, tak by Linux byl jen doménou několika nadšenců. Že se vaše dítě učí například věci jako je hudební výchova a výtvarná výchova to už vám nevadí? Nevadí vám, že je vaše dítě nuceno chodit na různé exkurze, které pro něj mají nulovou hodnotu? Kdy jste byl proboha naposledy ve škole? To co zažívám já je mrhání časem. Jsou i celé dny kdy jen sedíme a koukáme do blba. Jedna hodina o OpenOffice by se v tom hravě schovala...
    Můj blog Pokud máte taky blog, můžeme vyměnit odkazy :)
    28.2.2006 15:09 xxxxxxxx | skóre: 16 | blog: mrtvy blog | v nebi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    dokud bude školství státní, nebude to lepší
    28.2.2006 15:21 Eregon | skóre: 22 | blog: Eregonovy_vymysly | Všudezdejší
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    Ano, převeďme základní a rovnou i mateřské školy na soukromé podniky, to je fakt super nápad :-D :-D :-D

    S Tvými názory sice většinou nesouhlasím, ale respektuju je. Ale tímhle jsi mě vážně pobavil :-D
    ~ w w w w (oo)   [oo] w w w w ~
    JiK avatar 28.2.2006 15:49 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    Pokud vim, skoly jsou placeny z penez obci. Proc by tedy nemeli o fungovani skol vsech stupnu rozhodovat Ti, kdo je plati? Tedy obcane toho ci onoho mesta a okresu? Predevsim tohle je samosprava a svoboda, to, co nam tu tak chybi. Zkorumpovana soudruzka ministryne si v Praze neco rozhodne (indos) a cely narod skace jak tlupa nesvepravnych otroku, sice mrmla, ale plati, panove, plati...demokracie neni jednou za 4 roky zahodit hlas do urny a pak jen platit a nadavat.

    Uvedomte si, ze Ti ministri nerozdeluji nejake noname (statni) penize ktere si moudry pan urad vytiskl, ale Vase, tezce vydelane penize, a predevsim Vy byste si meli hlidat, co kdo s vasimi penezi dela, tak jako si to hlidate doma.
    28.2.2006 16:19 Martin Beránek | skóre: 33 | blog: mousehouse | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    to ze o nich budou rozhodovat obcane mesta je peknej nesmysl... budou to - bohuzel - zvoleni zastupci, ktere voli vsichni obcane (_i ti kterym deti nechodi do skoly_). takze uz se tesim jak muj pomatenej soused kterej mel deti pred 30 lety zvoli komunisty kteri budou rozhodovat o tom ze moje dite uvidi pocitac az na VS.

    (bohuzel ne na vsech mistech ceske republiky mame rozumne zastupitele. to at to radeji ridi socdemacky ministr skolstvi nez komunisticky zastupitele.)
    never use rm after eight
    xvasek avatar 28.2.2006 16:24 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    Rodiče si mohou školu pokud vím vybírat.
    28.2.2006 16:31 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    takze uz se tesim jak muj pomatenej soused kterej mel deti pred 30 lety zvoli komunisty kteri budou rozhodovat o tom ze moje dite uvidi pocitac az na VS. (bohuzel ne na vsech mistech ceske republiky mame rozumne zastupitele.
    Pro tyhle pripady je tu samozrejme jeste neco jako skolska inspekce (nebo jaxe to...), i ruzne dalsi kontrolni organy. Take mohou byt jiste stanoveny jiste mantinely, v nichz se mistni samospravy budou pohybovat.

    Co se tyce vaseho souseda: zasedani zastupitelstev jsou obecne verejna, takze tam pujdete a muzete to tam rict primo jemu do oci, navrh, ziskat par lidi, kteri mysli stejne jako vy, podat vlastni navrh, zaridit, aby se ten "ignorant" priste do zastupitelstva uz nedostal... neporovnatelne vic moznosti, nez muzete jako obcan delat s narizenim ministra skolstvi.

    Fakt ovsem je, ze obcane jsou hodne pasivni v tomhle smeru. Jeste se mame hodne co ucit, nez se naucime zit v demokracii, doslova v demokracii.

    Tam totiz muze platit, ze co je nevyhodne pro tu vasi skolu, je docela vyhodne pro jinou... a tak si zkuste najit univerzalni recept pro vsechny. Proto se nekteri na INDOS vztekaji, ale nekdo si to dokonce chvali, to muze byt taky tim (ano, z dalky to vypada jako klasicky tunel).
    Luk avatar 28.2.2006 22:15 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    Proto se nekteri na INDOS vztekaji, ale nekdo si to dokonce chvali, to muze byt taky tim (ano, z dalky to vypada jako klasicky tunel).
    O INDOŠi jsem mluvil s několika řediteli škol (základních i středních). Nechválil ho ani jediný, většinou to považovali spíš za výsměch ministra než pomoc škole. Hlavně to internetové připojení - 64, resp. 128 Kb/s za nehoráznou cenu (snad 8-10 tisíc?) bylo nabízeno školám, které byly (přes CESNET2) v té době připojeny 1 Mb symetricky za 2500 Kč/měs. nebo 10 Mb za cenu o něco málo vyšší.

    Jediný člověk, od kterého jsem kdy slyšel chválu na INDOŠ, byl bývalý ministr školství Eduard Zeman.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    28.2.2006 16:24 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    Pokud vim, skoly jsou placeny z penez obci. Proc by tedy nemeli o fungovani skol vsech stupnu rozhodovat Ti, kdo je plati? Tedy obcane toho ci onoho mesta a okresu? Predevsim tohle je samosprava a svoboda, to, co nam tu tak chybi.
    Ano v tomhle s vami souhlasim.

    Myslim, ze skloubit autonomni rozhodovani v ramci celostatne danych mantinelu by nemusel byt az takovy problem. Ministerstvo skolstvi by se melo rozpustit do ministerstva pro vedu (VS) a ministerstva kultury (zakladni a stredni skoly) :P
    28.2.2006 21:16 spectrum | skóre: 29 | blog: spectrumblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    On je někde nějaký pes? Ve školství jsem druhým rokem, mám na starosti 2 přístupové servery na Linuxu (1 z nich je pošta atp.), 1 LTSP server, 1 linuxový "hlídač" kamer a asi 40 PC s různými Windowsy nebo jako LTSP klienty. Doma pracuju pouze v Linuxu, ve škole v Linuxu a učím ve Windows. Stránky školy děláme v Drupalu, teď jsem konečně nainstaloval Moodle, takže ho brzo zařadím do výuky. Kancelář učíme v OpenOfficu i MS Officu. Vstávám v 5, domů se většinou dostanu o půl deváté (večer).
    Víc nestihám, free software a Opensource software používám kde se dá. Musím ale říct, že na Pedagogických fakultách se nic takového neučí a ani jen tak učit nebude.
    TomCat avatar 28.2.2006 22:38 TomCat | skóre: 11 | blog: Proti proudu | Praha-západ
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kde žalem vyje zakopaný pes českého školství?
    To se čte hezky, Martine. A nenašel bys čas na to, abys hezky třeba do článku nebo aspoň do blogu sepsal jak to u vás funguje, co a jak ve škole používáte a jaké jsou s tím zkušenosti (ohlasy žáků/učitelů/rodičů, řešené problémy...)? A taky o kterou školu se jedná, odkazy na stránky školy, odkazy na užitečné zdroje informací, které využíváš, atd.

    Myslím, že každá pozitivní sdělená zkušenost je užitečná - přinejmenším ukazuje, že když se chce, tak to jde. I bez befélu shora a bez ideologicko-politických keců okolo...

    Fakt si myslím, že by pár článků na toto téma od lidí "uvnitř" nebylo k zahození. Vím, že jsou lidé, kteří FOSS ve školství úspěšně provozují, ale je třeba o tom více psát. A pokud možno nenásilnou a nefanatickou formou...
    Lazarus Long: Hloupost nelze vyléčit penězi, výchovou a dokonce ani zákony. (Robert Anson Heinlein - Dost času na lásku)

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.