abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 22:44 | IT novinky

    IBM kupuje společnost HashiCorp (Terraform, Packer, Vault, Boundary, Consul, Nomad, Waypoint, Vagrant, …) za 6,4 miliardy dolarů, tj. 35 dolarů za akcii.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 15:55 | Nová verze

    Byl vydán TrueNAS SCALE 24.04 “Dragonfish”. Přehled novinek této open source storage platformy postavené na Debianu v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:44 | IT novinky

    Oznámeny byly nové Raspberry Pi Compute Module 4S. Vedle původní 1 GB varianty jsou nově k dispozici také varianty s 2 GB, 4 GB a 8 GB paměti. Compute Modules 4S mají na rozdíl od Compute Module 4 tvar a velikost Compute Module 3+ a předchozích. Lze tak provést snadný upgrade.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:44 | Nová verze

    Po roce vývoje od vydání verze 1.24.0 byla vydána nová stabilní verze 1.26.0 webového serveru a reverzní proxy nginx (Wikipedie). Nová verze přináší řadu novinek. Podrobný přehled v souboru CHANGES-1.26.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 6.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl povýšen na verzi 13.0.14.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 30.0.0 frameworku pro vývoj multiplatformních desktopových aplikací pomocí JavaScriptu, HTML a CSS Electron (Wikipedie, GitHub). Chromium bylo aktualizováno na verzi 124.0.6367.49, V8 na verzi 12.4 a Node.js na verzi 20.11.1. Electron byl původně vyvíjen pro editor Atom pod názvem Atom Shell. Dnes je na Electronu postavena celá řada dalších aplikací.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 04:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 9.0.0 otevřeného emulátoru procesorů a virtualizačního nástroje QEMU (Wikipedie). Přispělo 220 vývojářů. Provedeno bylo více než 2 700 commitů. Přehled úprav a nových vlastností v seznamu změn.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    23.4. 23:22 | IT novinky

    Evropský parlament dnes přijal směrnici týkající se tzv. práva spotřebitele na opravu. Poslanci ji podpořili 584 hlasy (3 bylo proti a 14 se zdrželo hlasování). Směrnice ujasňuje povinnosti výrobců opravovat zboží a motivovat spotřebitele k tomu, aby si výrobky nechávali opravit a prodloužili tak jejich životnost.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    23.4. 16:11 | Nová verze

    Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 40. Přehled novinek ve Fedora Workstation 40 a Fedora KDE 40 na stránkách Fedora Magazinu. Současně byl oznámen notebook Slimbook Fedora 2.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 24
    23.4. 13:44 | Upozornění

    ČTK (Česká tisková kancelář) upozorňuje (X), že na jejím zpravodajském webu České noviny byly dnes dopoledne neznámým útočníkem umístěny dva smyšlené texty, které nepocházejí z její produkce. Jde o text s titulkem „BIS zabránila pokusu o atentát na nově zvoleného slovenského prezidenta Petra Pelligriniho“ a o údajné mimořádné prohlášení ministra Lipavského k témuž. Tyto dezinformace byly útočníky zveřejněny i s příslušnými notifikacemi v mobilní aplikaci Českých novin. ČTK ve svém zpravodajském servisu žádnou informaci v tomto znění nevydala.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 29
    KDE Plasma 6
     (72%)
     (9%)
     (2%)
     (17%)
    Celkem 723 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Linux Patterns - cesta pro masové šíření linuxu

    16.10.2005 13:15 | Přečteno: 1782× | linux | poslední úprava: 16.10.2005 17:03

    GNU/Linux je kvalitní operační systém. Je dodáván obvykle ve formě ucelených distribucí, které zajišťují snadnou dostupnost software a jeho pohodlnou instalaci i pro nezkušené uživatele. Navíc ho lze obvykle získat zcela zdarma a legálně.

    Jak je tedy možné, že si drží minoritní podíl na desktopech a není číslo jedna pro firemní intranetové servery?

    Pokusím se shrnout některé důvody a popsat řešení, které není ničím novým a je nejen v IT využíváno pro prosazení vlastních produktů na trhu.

    Problémy v domácím prostředí

    Nemám vůbec žádné pochyby, že linux je dnes pro neznalé uživatele daleko přívětivější než systém Microsoftu. Mám to otestováno, i zcela nemožný uživatel si dokáže nainstalovat Mandrivu a následně ji spravovat. Instalační proces mu poradí s balíčky, nastaví firewall, nabídne bezpečnostní aktualizaci. Uživatel sice neví co je to firewall, ale protože je to přednastaveno, tak ho odklikne. Defaultní konfigurace firewallu je natolik inteligentní, že si za provozu ani neuvědomuje jeho existenci a přesto je slušně chráněn (veškerá příchozí nenavázaná spojení DROP). Pokud mu někdo ukáže jak spustit drakconf, dokáže si v něm sám najít jak doinstalovávat nebo odinstalovávat programy. Drtivá většina hardware je detekována a nainstalována automaticky (a co není, to pravděpodobně beztak nerozjede).

    Dříve se vyskytující problémy, například při surfování na internetu, dnes prakticky neexistují. To, že je někde pár bezvýznamných nezobrazitelných stránek nebo banka s nefungujícím internetovým bankovnictvím, nepovažuji za problém. Bavíme se o masách uživatelů a pro ty online správa účtu pořád ještě není bežná činnost.

    Pokud tento stav srovnám s majoritním MS Windows, obstojí například taková Mandriva na výbornou. Po instalaci Windows má uživatel v lepším případě holý systém a čekají ho hodiny shánění software a jeho instalace. Poslední Windows jsou mnoho let staré a o novém hardware obvykle vůbec nic netuší. Pohádkou je informace o bezproblémové instalaci ovladačů z přiloženého CD. Možná to CD už nemáte, možná je tam deset verzí a vy jako uživatel se musíte umět mezi nimi správně rozhodnout. Možná je tam samospouštěcí instalační program, který obvykle nainstaluje desítky dalších "užitečných" pomůcek do systému. Jednoduše znalosti potřebné pro instalaci údržbu windows jsou řádově vyšší.

    Musí tedy existovat důvody, proč Linux svou zaostalou konkurenci neválcuje.

    Shrňme si ty nejčastější:

    Pravděpodobně by se našly i jiné důvody, tyto ale považuji za nejdůležitější. Problémy s nekompatibilitou se sw co uživateli doporučí známí považuji za podmnožinu pro hry, protože v těch ostatních případech se jedná o okrajové záležitosti netýkající se mas uživatelů.

    Problémy ve firemním prostředí

    Pro firmy obvykle není na prvním místě cena řešení (dokud se drží na únosné výši), ale snadnost realizace a předvídatelnost úspěšného výsledku.

    To může být jedním z důvodů, proč má Microsoft docela slušný podíl na trhu firemních serverů. Prostě dodává krabici a manager ví, že když ji koupí, tak s ní lze udělat to a to. Že lze téhož třeba i s lepšími výsledky dosáhnou s něčím co je zadarmo, není tolik důležité. Pokud konkrétní krabice problém řeší, tak jistota má svoji hodnotu, která jednoduše přečíslí vyšší náklady. Nemluvě o nákladech na vyhledání alternativního řešení.

    Z hlediska rozhodování je upřednostnění krabice zcela správné a racionální chování.

    Administrátoři pracující x-let s OS Windows upřednostňují systém který znají a na kterém mají představu jakým způsobem mohou čeho dosáhnout.

    Samozřejmě další důvody se mohou překrývat s důvody pro domácí uživatele (a to včetně her, jak vidím u současného zaměstnavatele), ale za hlavní motor považuji výše zapsané.

    Možné řešení

    Všechny problémy zde popsané považuji dnes za poměrně snadno překonatelné. Zjednodušeně řešeno, pokud lze linux vzít v potaz jako funkční alternativu, lze ho prosadit jako správnou volbu. Stačí ho trochu popostrčit.

    Při čtení důvodů vyplývá na povrch jedna skutečnost: jak domácí uživatelé tak i firmy hledají řešení.

    Domácí uživatel chce pracovat v kancelářských aplikacích, hrát hry, surfovat po webu, připojit si digitální foťák. Firma potřebuje zajistit poštu, sdílet soubory, provozovat VoIP telefonii, vždy něco konkrétního.

    Tyto potřeby lze myslím snadno vysledovat, a protože linux a aplikace pro něj je již pokrývají, i zajistit. V oblasti her linux nenabízí dostatečné prostředky, nicméně i tam lze poptávku utišit například oddělením funkce herní konzole a počítače, přičemž takovéto řešení má mnohé výhody.

    Některé společnosti dospělost linuxu již podchytili, i v ČR je dostupná například nabídka routerů na klíč včetně HW, předinstalace, nastavení a podpory. Nicméně nabídku nepovažuji za ucelenou, navíc pokrývá jen omezené spektrum požadavků, někdy vyžaduje po odběrateli kompletní outsourcování řešení na třetí stranu. Není zaměřena na domácí uživatele.

    Každý kdo s produktem založeným na linuxu přichází, začíná od nuly. Proto se obvykle omezuje jen na pokrývání nejjednodušších potřeb, například již zmiňovaný firewall na klíč, či na produkty s vysokou přidanou hodnotou (podpora a správa).

    Jedním z možných řešení by mohlo být vytipování nejčastějších požadavků a vytvoření adekvátních linuxových patternů pro jejich řešení.

    Patterny by měly mít významy předváděcí (prezentace výsledku), návodu (kuchařka jak na to vlastními silami), srovnávací (více patternů řešící totéž jinými způsoby či za pomoci odlišného linxuového software) a přesvědčovací.

    Úspěšný pattern by byl takový, který by vzali za své komerční společnosti a začali z něj odvovozovat své služby.

    Dále uvedu některé příklady, které mne napadly.

    Firemní řešení pošty

    Pattern popisující konkrétní řešení například za pomoci: postfix, amavis, vacation, POP3/imap server, clamav, spamassasin. Nejde jen o rozchození, spíše o běžné úkony jako přidání nové schránky, nastavení odpovědí pro uživatele, filtrování spamu a pod. Prostě činnosti, které admin běžně dělá.

    Jiný pattern popisující totéž pomocí nějaké komerční linuxové aplikace.

    U obou by měl být i technický popis pro zájemce, kteří jsou připraveni toto realizovat vlastními silami, ale měly by být uvedeny i komerční nabídky firem, které jsou schopny v patternu popisované řešení zajistit.

    Přínosy tohoto patternu:

    Pracovní pc pro konkrétní obor

    Patterny popisující instalaci desktopu pro konkrétní oborovou činnost. Řekněmě například pro DTP by zahrnoval výběr programů pro vektorovou grafiku, pro sazbu, pro bitmapovou grafiku. Pro sekretářku by pattern obsahoval třeba distribuce+GNOME+OOo+Firefox+Evolution a popis jejích běžných pracovních činností.

    PC pro domácnost

    Tohle bude asi většina lidí považovat za kravinu, ale já tomu opravdu věřím.

    Myslím že u nás neexistuje nabídka pc pro BFU uživatele, bez ohledu na operační systém

    PC prodávaná s linuxem se dělí na dvě skupiny. V první je linux přiložen nebo předinstalován, aby byl počítač papírově prodán s operačním systémem. Druhou skupinu tvoří specializovaná nabídka pro již existující uživatele, například 64bitove stroje na linuxsoft.cz a snad i jiní.

    Přitom pc pro domácnost jsou oblastí dosud neobsazenou. Představte si BFU jak jde koupit počítač a dostane balík PC s předkonfigurovaným linuxem, k němu digitální foťák a webkameru. Nebo třeba mobil.

    Sestava vybraná ze stroprocentně podporovaného hardware s předváděčkou, jak jednoduše si stáhne fotky z foťáku případně popovídá s někým jiným po internetu zadarmo. Takové BFU bude rázem pro své okolí king, protože nikdo jiný si toto nakonfigurovat nedokáže.

    Proč to uvádím jako pattern? Tady opravdu jde o to, aby i Pepa co prodává pc ve Lhotě na náměstí dokázal takový počítač zkompletovat a považoval to za svou konkurenční výhodu. Nebo ho zakoupit již předpřipravené od dodavatele a dokázal jeho výhody zákazníkovi předvést.

    Pepu ale nezajímá jestli bude mít linux 2% nebo 90%. On chce prodat co nejvíc při vynaložení co nejmenší námahy.

    Pattern může zahrnovat distribuci a programy + výčet HW s ním kompatibilní.

    Řešení pro internetové kavárny

    Popis řešení na starém HW, popis řešení na novém HW, tarifikace.

    Jak by takové patterny mohli vznikat?

    V konceptu patternů je jeden nedostatek. Ten kdo pattern připraví a poskytne svůj výtvor, vynaloží nemalé usilí a je potřeba aby byl k tomu nějak motivován.

    Motivací může být například snaha propagovat linux. Toto lze očekávat u různých LUGů (czLUG asi ne, ten si není schopen ani vytvořit pořádné webstránky nedělající ostudu linuxu). V ČR bych dával větší šanci Liberixu. Takto vytvořené nebo spravované patterny by měly pravděpodobně jako hlavní výhodu snadnou opakovatelnost a mohly by u nich být uvedeny konkurující si nabídky implementátorů.

    Aby se patterny linuxových řešení staly opravdovou hybnou silou, je třeba aby se zapojil komerční sektor. Z jiných oborů je zřejmé, že patterny jsou používány společnostmi pro propagaci svých produktů.

    Patterny pro domácí pc by mohla vytvářet firma zainteresovaná na prodeji konkrétního hw, případně firma aspirující na dodavatele pro Pepu. Jednou za pár měsíců by obměnila HW tak, aby byl kompatibilní s popisujícím patternem a jimi předpřipraveným distrem, jednou za delší čas by připravila nové distro připadně aktualizovala pattern. Na tomto příkladu je vidět přínos správy patternu třetí stranou, protože jednomu maloměstskému prodejci by se tato námaha nevyplatila.

    Řešení pošty nad opensource programy by mohl popisovat jejich implementátor. Sice jím vytváří návod pro konkurenci, ale uvede-li tento pattern na svých stránkách, pravděpodobně přesvědčí některé hledače informací pro řešení vlastními silami k zakoupení hotového řešení.

    Pattern pro internetové kavárny by mohl vytvořit dodavatel (HW za desítky tisíc, thin clients, instalace, dlouhodobý support).

    Závěr

    Možná je to celé kravina :) A možná již něco podobného existuje třeba v angličtině a někdo mi pošlete odkaz. Nakonec by mohla existovat i repository neobsahující pouze patterny ale i třeba jen odkazy na ně.

    Myslím že kombinace patternů a opensource produktů by se mohlo stát obrovskou konkurenční výhodou proti closedsource řešením. Jednou vytvořený pattern by mohlo využívat a propagovat více subjektů, všechny by měly zájem na jeho dalším vylepšování (například lepší integrací komponent). Co si dnes nemůže dovolit jeden subjekt by tři již mohli. Mnoho společností na trhu žije z pouhé implementace již předpřipravených řešení bez vlastního vývoje. Dnes žádná z nich nenabízí linuxová řešení. S existencí patternu popisujících alternativy by některé jistě začali, nebo by alespoň byla naděje, že o zakázku díky nim přijdou.

           

    Hodnocení: -

    zatím nehodnoceno
            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    David Watzke avatar 16.10.2005 13:30 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše  
    No nejsem si jistej, jestli je pro nováčky Linux jednodušší... Třeba kamarád když koupil PC, tak tam měl Mandrake. 20 GB disk. Asi to po něm chtělo, aby ho nějak rozdělil, či co. No dozvěděl jsem se jen, že "Zkomprimoval disk na 2 GB". Nevím co si o tom mám myslet. Ale takovej člověk by asi nenainstaloval ani Windows XP. Kuličkové počítadlo, později možná kalkulačka.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    16.10.2005 13:41 mrzout | skóre: 11 | blog: mrzutej
    Rozbalit Rozbalit vše Re:  
    Jediný případ kdy by mohl být vystaven dělení disku je dualboot instalace. Jinak instlátor umožňuje celý proces projít klikáním na NEXT a disk si rozdělí sama.
    Hlasuj pro zavedení OpenID na Abclinuxu!
    David Watzke avatar 16.10.2005 13:50 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re:  
    Tak to vidíš, i přesto to zmršili. Já nemám tušení jak, žádný bližší informace k tomu se mi nedostaly. Jen vím, že na tom kompu do nedávna byl OS Windows 98, a že nešly otevřít Vlastnosti obrazovky, či jak se to jmenuje, protože chybí jedna nejmenovaná DLL knihovna. Teď už tam jsou Windows XP, když už formát, tak proč ne upgrade. Podpora nových virů.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    16.10.2005 15:37 mrzout | skóre: 11 | blog: mrzutej
    Rozbalit Rozbalit vše Re:  
    Podle toho popisu měl na pc Win98 a pokusil se přes to nainstalovat Mandrivu. V takovém případě mu instalátor nabídl jako řešení přeformátovat celý disk nebo zmenšit původní oddíly (podle popisu je zmenšil na 2 GB).

    Neumím si představit lepší a přátelštější řešení. Jistě, v tomto případě chtěl uživatel oddíly s Windows odstranit, ale tuto volbu nevybral a instalátor nemůže umět věštit.

    Nejsem si jist jak by se v opačném případě zachovala Windows, předpokládám že by prostě cizí oddíl bez řečí odstranila.
    Hlasuj pro zavedení OpenID na Abclinuxu!
    David Watzke avatar 16.10.2005 18:11 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re:  
    Psal jsem: Třeba kamarád když koupil PC, tak tam měl Mandrake.

    S Linuxem to koupil.

    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    16.10.2005 13:51 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše OT: trhá mi to oči
    s/kompaktabilní/kompatibilní/g ;-)
    16.10.2005 14:55 mrzout | skóre: 11 | blog: mrzutej
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OT: trhá mi to oči
    dik, opraveno
    Hlasuj pro zavedení OpenID na Abclinuxu!
    vencour avatar 16.10.2005 14:24 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše tento počin

    Tento počin autora hodnotím velice kladně, článek se mi v*e*l*i*c*e líbil, přišel mi dost fundovaný. Souhlasím s ním.

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    16.10.2005 14:38 Joskaa | skóre: 15
    Rozbalit Rozbalit vše Jake PC
    Ja treba marne shanim informace o vhodnem hw na Linux. Chtel bych si na vanoce zakoupit nove PC, ktere by melo umet i 64b AMD, nebo Intel. Bohuzel nemohu, nebo neumim najit informace hlavne o NOVYCH zakladnich deskach, ktere by chodily i pod Linuxem bez problemu. Jedna se hlavne mi hlavne o SATA,integrovane audio, pripadne modem. Jeden znamy se trochu naucil v Linuxu pracovat a po upgradu PC se mu uz nikdy nepodarilo Linux nainstalovat, pry z duvodu s Linuxem absolutne nepodporovaneho sata radice. Zustal u oken. Sam se taky docela obavam koupe noveho PC. Clovek nemuze byt odbornik navsechno a pokud se zepta v prodejne, tak prodavac v lepsim pripade nevi a v horsim vas hned zacne dosti nevybiravym zpusobem presvedcovat o nevhodnosti Linuxu na domaci PC...Sam jsem mel dosud stesti, Moje deska MS-6337/i815ep chodi bezvadne, zkousel jsem nekolik distribuci a nikdy se hw problem nevyskytl. Vga mam nyni FX5200 a taky i s 3D je vse ok. Proto mam obavy koupit neco noveho, abych nedopadl jako kamarad...Skoda ze nemohu nikde najit seznam modelu novych MB ktere podporuji linux.
    16.10.2005 14:47 mrzout | skóre: 11 | blog: mrzutej
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jake PC
    Podívej se na linuxsoft.cz do sekce nabídky pc, je tam desktop mašina 64bit pro linux. Prodejce v tomto určitě bude schopen poskytnout informace o podpoře HW a případných problémech.
    Hlasuj pro zavedení OpenID na Abclinuxu!
    16.10.2005 22:49 ParadoX | skóre: 20 | blog: Paradox
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jake PC
    Tady jde taky o to, jakou distribuci tam hodíš. Kámoš má novej komp za 60000 hadrů, dvoujádrovej AMD64, nejnovější věci co našel na trhu a s mandrivou2006 mu to běhá vše bez problémů mimo zvukový karty ale to už snad taky vyřešil. SATA disk taky bez problémů. U starších distro to asi bude horší. Ale SATA podpory bych se fakt nebál u nových distro.
    Don´t worry, be happy.
    17.10.2005 10:20 podlesh | skóre: 38 | Freiburg im Breisgau
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jake PC
    Většinou stačí si něco vyhlédnout a pak použít google.
    16.10.2005 14:52 Red Dog | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše UŽ ZASE ?
    Zase jak vidím někdo vypotil blbost na téma zlého MS a dokonalého GNU! Nechápu proč to lidi den co den píšou a stále okecávají, když je výsledek jasný už předem!

    To že si málokdo dá do svého PC linux je podle mě hodně zapřičiněno tímto neustálým lhaním si do vlastních kapes! Tím neustálým pomlouvání MS na které je možná zvědavo pár linuxáků, ale vůbec to nezajímá nikoho z těch lidí kterým tady s hlubokým pohrdáním a málem odporem říkáte BFU.

    Nevím co kdo očekáváte od domácího využívání PC, ale odhaduji že z 90% se na něm budou hrát hry, možná pouštět filmy a muzika, asi psát maily, sem tam možná i něco pro školu nebo si na tom lidi budou pouštět anglinu nebo jiný jazyk z mnoha CD pro výuku jazyků. Dále doma lidé použijí PC na internet pokud ho mají a to je asi tak všecko. Toto jim spíš umožní MS Windows než linux. Já aspoň nevím o žádném programu pro výuku angličtiny nebo třeba italštiny, který by byl na linux. Vy snad něco takového znáte ?

    Když bude dítě chtít hrát hry a to bude určitě chtít, pak ho nemůže oslnit to co by našel v linuxu. S tím vystačí ještě tak předškolák, ale kluk který u souseda uvidí skutečné hry si asi doma nebude nadšeně pouštět něco z čeho na něho bude věčně čučet tučňák Tux, byť třeba ve 3D provedení. Ten kluk bude chtít hrát World Of Warcraft, nebo třeba NHL 2006.

    Tady http://games.tiscali.cz/ se podívejte co se dnes hraje a porovnejte to s nabídkou her pro linux. Dost vážně pochybuju že by někoho z BFU napadlo patlat se s rozbíháním některé z těch her v emulaci woken, když pro něho je jednoduchá cesta hrát to rovnou z nich. A to není problém i kdyby si je měl koupit. Ostatně WIN XP s novým PC nestojí o moc víc než třeba krabice SUSE.

    Lidi stoprocentně nebudou chtít používat linux ani třeba proto že ho nepoužívá nikdo z jejich okolí, ale určitě vedle soused, nebo jiný co bydlí přez ulici a plno dalších známých používá winy a to rozhoduje.

    Na domácí práci není problém sehnat programy aniž by se muselo krást. Pro WINy existuje obrovské množství free programů ze všech možných oborů a opravdu nikdo nepotřebuje ten svůj software krást, jak věčně těm BFU podsouváte. Kdo nemá doma kloudné připojení, ten si koupí za pár šupů některý z časopisů s DVD a má toho softwaru plnou pr..l aniž by musel hnout prstem.

    Další z možných důvodů proč lidi na linux kašlou je jeho mizerná pověst mezi veřejností. Ono to nepůsobí právě důvěryhodně když se ví že "linux dělají amatéři". (Rozuměj že když u nás někdo dělá něco zdarma, je velkou většinou lidí automaticky považovaný za amatéra. Profík by přeci svou práci prodával, protože profesionála to živí). Lidem často vadí nesmyslné názvy linuxových programů, mě osobně také. Ono nějaké XMMS těžko někomu prozradí o co vlastně jde.

    Mnoha lidem určitě vadí že linux vlastně "nikdy není hotový". Co půl roku na ně totiž vypadne z internetu hromada článků že "už zase vyšlo nové vydání Mandrivy, Fedory nebo třeba SUSE". WIN XP je sice zastaralá věc, ale lidi to považují za hotovou verzi kterou kdysi třeba koupili za pár tisícovek, ale tím že už to používají 5 let je to dávno zaplacené a vyplatilo se jim to tedy pořídit. Naproti tomu ten linux by kupovali každou chvíli, pak by půl roku prováděli updaty a za tu dobu by zase vznikla další verze s o desetinu vyšším číslem vydání. To asi nikoho z těch BFU nenadchne že.

    Hodně lidem vadí i to že je X různých distribucí a oni se v tom jednoduše nevyznají. Vědí ale že existují WIN XP a to jim zase určitě stačí aby se rozhodli. Ani prodejci PC jim většinou nebudou s linuxem umět poradit, ale zvládnou poradit s widlema.

    Nejvíc lidi ale určitě odpuzujou články podobného ražení jako je ten na který jsem se rozhodl reagovat. Toto je mnoha lidmi považováno za něco podobného jehovistickému obcházení baráků a otravování nájemníků v nich.
    David Watzke avatar 16.10.2005 15:14 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UŽ ZASE ?
    Aha, takže nejsem člověk. Co budu dělat ? Sakra.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    16.10.2005 15:33 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UŽ ZASE ?
    :-) V tom případě hurá do přírody, nebo jako ohrožený druh do ZOO. Pokud jsi nečlověk domácí tak na kanape nebo na pekáč. :-)

    Končně jsem se zasmál, dík.
    16.10.2005 15:25 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UŽ ZASE ?
    Já bych to neviděl zase tak zle. Používání Linuxu sice s sebou přináší nějaké problémy, jenže používání Windows také. Používání počítače samo o sobě přináší problémy a v dohledné době se to asi hned tak nezmění.

    Na amatérech tvořících Linux není nic špatného. Amatér je osoba vykonávající nějakou činnost ze záliby. Neznamená to, že dané věci nerozumí. Na druhou stranu profesionální programátoři v Microsoftu vytvořili operační systém, za který si troufají od uživatele žádat peníze, neposkytnou mu ani pořádný návod k použití a o nějaké podpoře si může uživatel nechat jen zdát (OEM).
    16.10.2005 15:30 mrzout | skóre: 11 | blog: mrzutej
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UŽ ZASE ?
    zlého MS a dokonalého GNU

    Nikde není hodnocen MS jako zlý, je hodnocen především jako úspěšnější. Také uvádím, že nabízi řešeni která jsou často lepší volbou a snažím se pojmenovat příčiny proč tomu tak je a jak odstranit prislušné nedostatky u opensource řešení.

    hry, angličtina, internet

    Hry v nejbližsích letech linux pravděpodobně nedožene, proto nabízím řešení s herní konzolí, která je pro velkou část hráčů lepší volbou. S internetem není žádný problém, spíše naopak. Angličtina není jistě to, co je masově využíváno, nicméně opět: je to jistě nedostatek, patterny pro domácí pc by se jeho odstraněním mohli zabývat.

    "nepoužívá nikdo z jejich okolí", "pověst mezi veřejností"

    V tomto se velmi lišíme. Podle mne, budeli pc dělat přesně to co je po něm požadováno, není potřeba hledat podporu u souseda. Typický BFU uživatel ani nechápe, co je to linux a windows a tedy nějaká pověst nemá žádný význam.

    "nicneříkající názvy programů"

    Nevěřím že takový uživatel spouští nějaký program, obvykle kliká na ikonku "internet". Mandriva nabízí alternativní menu, kdy nepouštíte program ale klikáte na volbu "chci psát dopis" nebo "chci přehrávat video". Naopak uživatel bez schopnosti provázat název programu a jeho funkcí si takový program těžko sežena a nainstaluje, na Mandrivě ho bude mít již nainstalován.

    Doporučuji srovnat názvy XMMS a WinAMP.

    linux "nikdy není hotový"

    K tomuto závěru docházejí i komplementi distribucí, pravda spíše kvůli firemnímu sektoru. Opět budu jako příklad uvádět Mandrivu a jejich přechod na jednoletý cyklus. V první verzi spotu o patternech jsem uváděl jako příklad vhodné distribuce CentOS, který ma údajně 5 podporu, pak jsem to vypustil, protože o něm příliš nevím.

    "X různých distribucí"

    Problém cidím v tom, že vás ani nikoho vám podobného nepovažuji za cílovou skupinu, kterou by měly patterny řešit. Vy mte určité znalosti, a tak je používejte. Zkušenějším uživatelům širší nabídka vyhovuje, naopak BFU na které by měl cílit pattern pro domácí pc, by neměl vůbec vědět, že něco jako distribuce existuje.

    "pomlouvání MS", "s pohrdáním říkáte BFU", "odpuzujou články podobného ražení"

    Mám pocit, že jste ten spot vůbec nečetl. Není v něm jediná pomluva Microsoftu, nelze z něj vyčíst odpor k BFU. Jednoduše proto, že získání BFU je jedním z vyhlédnutých cílů. A snažím se naznačovat, že k tomuto cíli lze dojít jedině respektováním jejich požadavků.

    Články podobného ražení tedy nečtěte. Pokus více či méně zanalyzovat příčiny cizího úspěchu a vlastního selhání nemohu považovat za projev fanatismu, naopak reakce podobné té vaši ano.

    Hlasuj pro zavedení OpenID na Abclinuxu!
    16.10.2005 15:38 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UŽ ZASE ?
    Jenom pár maličkostí, protože tohle nemá cenu celé rozebírat.
    Lidem často vadí nesmyslné názvy linuxových programů, mě osobně také. Ono nějaké XMMS těžko někomu prozradí o co vlastně jde.
    Marně hledám nějaký rozdíl oproti programům jinde. Krom toho jméno programu nikdo vědět nepotřebuje, prostě si ho najde v menu, kde je napsáno přehravač hudby. Iluze…
    Mnoha lidem určitě vadí že linux vlastně "nikdy není hotový". Co půl roku na ně totiž vypadne z internetu hromada článků že "už zase vyšlo nové vydání Mandrivy, Fedory nebo třeba SUSE"…
    Opět iluze co šíří zejména hlasité menšiny gentooistů.
    Hodně lidem vadí i to že je X různých distribucí a oni se v tom jednoduše nevyznají.
    Ještě si přečíst článek na který reaguju, ale to dá asi moc práce, lépe napsat dvakrát tak dlouhý komentář. Záložku na Slashdot máte vedle…

    Na distribuci moc nesejde, stačí si vybrat jednu. Třeba kostkou.
    Nejvíc lidi ale určitě odpuzujou články podobného ražení jako je ten na který jsem se rozhodl reagovat. Toto je mnoha lidmi považováno za něco podobného jehovistickému obcházení baráků a otravování nájemníků v nich.
    Podobné plány tvoří i pánové z Microsoftu nebo čehokoliv jiného, jenom to dělají za zavřenýma dveřma, což je zčásti ten rozdíl.
    Copak toho není dost?
    vencour avatar 16.10.2005 16:07 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UŽ ZASE ?

    Dokonalé není nic, ale v GNU snad je vidět snaha.

    Hry (už) nehraju, vím, že třeba Quake aréna jde (má jít) po linuxem spustit = i manželka se může vyřádit a nemusí být pod MSW.

    Programy sehnat jdou, pod MSW i pod GNU, aniž by se muselo krást. Ale ten, kdo je už shání, tak spíš přemýšlí proč a ten snad jednou u linuxu (nebo jinde u free softwaru) skončí (mé přání). A kdyby ne - jsou tu dva tábory a mohou se obohacovat.

    Mizerná pověst linuxu na veřejnosti? Když už, tak pomluvit jde vše. Mne linux přesvědčil, když ho mé okolí vidí, tak přesvědčí i je. (A děti asi dostanou na hry herní konzoli, přinejhorším.

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    16.10.2005 16:16 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UŽ ZASE ?
    Zase jak vidím někdo vypotil blbost na téma zlého MS a dokonalého GNU! Nechápu proč to lidi den co den píšou a stále okecávají, když je výsledek jasný už předem!
    Jak vidno, tak jste zapis bud necetl, nebo nepochopil. Oboji vylucuje, abyste napsal kvalifikovany komentar, coz se taky nestalo. Spis se zamyslete nad tim, ze dokazete vypotit vy tolik radku uplne zbytecne o necem uplne jinem, nez ceho se tyka puvodni zapis, protoze to je to, co nechapu zase ja.
    16.10.2005 17:18 Red Dog | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UŽ ZASE ?
    Nebudu odpovídat na všecky odpovědi, to by se to tady zase rozjelo do flame ware a úplně zbytečně. Nepsal jsem žádnou kvalifikovanou studii. Jde spíš jen o to co mě tak v rychlosti napadlo. Jen jsem zavzpomínal na výroky které slyším od lidí když se bavíme o počítačích a sklouzne to na téma WIN kontra LIN.

    Asi tak jak jsem to napsal se na to ale běžná neodborná veřejnost dívá. To jsou totiž lidé kteří si kupují COMPUTER nebo CHIP a považují se za osoby poučené. Ti kteří na tom jsou ještě o hodně hůř se znalostmi, ti co si ani ten COMPUTER nepřečtou, těm to je srdečně jedno co mají na HDD, hlavně aby to fungovalo a aby jim to ti poučenější uměli dát do kupy když něco zase jako obyčejně smažou a nejde jim proto pustit hra.

    Herní konzoli bych si nikdy nepořídil ani já a to proto, že to považuju za vyhozené peníze za jednoúčelové zařízení, u kterého navíc půlku ceny tvoří poplatek za značku výrobce. Hry pro konzole až na vyjímky nejde srovnávat s těmi na PC. Už třeba proto že na PC hry se dá sehnat většinou hromada doplňků a datadisků, jde sehnat i třeba čeština a okolo těch opravdových pecek vzniká jakási komunita která si žije vlastním životem. Konzolisti jsou žánrově omezení většinou na střílečky nebo závodní hry. Já mám rád onlinovky.
    17.10.2005 00:52 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UŽ ZASE ?
    Ti kteří na tom jsou ještě o hodně hůř se znalostmi, ti co si ani ten COMPUTER nepřečtou, těm to je srdečně jedno co mají na HDD, hlavně aby to fungovalo a aby jim to ti poučenější uměli dát do kupy když něco zase jako obyčejně smažou a nejde jim proto pustit hra.
    A o tom ten zapis je, zamysleni, jak by to mohli ti poucenejsi (tvurci distribuci) dat do kupy.
    Pavel Stárek avatar 16.10.2005 17:10 Pavel Stárek | skóre: 44 | blog: Tady bloguju já :-) | Kolín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UŽ ZASE ?
    Tady http://games.tiscali.cz/ se podívejte co se dnes hraje a porovnejte to s nabídkou her pro linux. Dost vážně pochybuju že by někoho z BFU napadlo patlat se s rozbíháním některé z těch her v emulaci woken, když pro něho je jednoduchá cesta hrát to rovnou z nich.
    No hlavně jestli si tu hru ten BFU koupil. Pravda je, že her vychází spousta (pro platformu Windows), avšak ve svém okolí jsem zatím nikoho neviděl kdo by si nějakou koupil. Jinak BFU se nebude patlat s Linuxem, natož s nějakým rozcházením v nějakém Wine (nebo v Cedega).
    Kdo chce, hledá způsob; kdo nechce, hledá důvod.
    16.10.2005 17:22 Red Dog | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UŽ ZASE ?
    Myslíš si že jsou lidi opravdu takové socky, že by neměli ani na pár her ročně ? Tak potom nevím co si mám myslet o těch konzolových hrách, když jsou dvakrát dražší než ty pro PC :-) Nehledě na fakt že ty PC hry se rychle zlevní. Za půl roku spadnou i na půlku původní ceny. Samy herní časopisy u nás vydávají plno skvělých her na svých DVDčkách. Nemusí se tedy krást když se nechce.
    16.10.2005 17:50 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UŽ ZASE ?
    A proč by si je kupovali? Jedině pokud za to dostanou něco, co cracknutá opálená verze nenabízí. Třeba u WarCrafta III to bylo hraní přes Battle.net, ke kterému je, pokud vím, třeba vlastní registrační číslo od Blizzardu. U jiných her to bude podobné.
    David Watzke avatar 16.10.2005 18:18 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UŽ ZASE ?
    Nesouhlasím s tebou vůbec v ničem, ale v týhlě větě máš pravdu, i když jí každej chápem drobek jinak:
    Nemusí se tedy krást když se nechce.
    Hrajme open-source hry. (A zapomeňme na to, jak jsem sháněl soubor s levely do Quake3.)
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    16.10.2005 19:43 spectrum | skóre: 29 | blog: spectrumblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UŽ ZASE ?
    No já nevím, ale už jsem si dlouho takhle pěkně "nezapařil" jako nyní v Linuxu. Hraju Wolfenstein Enemy Territory a když chci strategii, tak sáhnu po Bitvě o Wesnoth... Windows hry mě nechybí a jsem velmi spokojen.:-)
    17.10.2005 17:04 Milan Hejpetr | skóre: 25 | blog: poznamky | Plzen
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UŽ ZASE ?
    Mily RedDogu. Nemam obvykle ve zvyku se ucastnit techto diskusi, ale ted uz musim i ja zareagovat. Mam pomerne dobry prehled o potrebach lidi, kteri byvaji nazyvani BFU. A mohu s klidnym svedomim prohlasit, ze vetsinou zustavaji u Windows z duvodu dostupnosti her (mnohdy - bohuzel - pochybneho puvodu, co se zpusobu porizeni tyce). Ti lide neresi zadnou "pochybnou povest tvurcu Linuxu" a je jim srdecne jedno, co maji na PC za OS. Oni chteji, aby to nejak fungovalo. Trapi je mnohdy neustale problemy s viry, cervy a spywarem a radi by OS zmenili. Jenze diky tem hram Windows nakonec zvitezi. Znam osobne par takovych, kteri se jiz mnohokrat nenapadne vyptavali, zda bych jim s prechodem nepomohl. Jenze vzdy to skoncilo na tom, ze nebyla pod Linuxem k dispozici jejich oblibena hra. Dostupnost her je z tohoto pohledu velky problem a priznam se, ze nevim, jak a zda vubec bude nekdy vyresen.
    Soucasne komercni distribuce Linuxu jsou s konkurencnimi OS minimalne srovnatelne a docela jsem se musel pousmat, kdyz jsem cetl, ze je delaji amateri. Kuprikladu v Praze je takovych slusne placenych "amateru" cela rada - jsou zamestnanci Novellu a tvori velice kvalitni distribuci ve sve pracovni dobe :-).
    Ac se to nezda a mnozi z toho nemaji radost, podil Linuxu na domacich PC - sice dost pomalu - ale stoupa. Dost lidi z tzv. BFU ma zajem, mnohdy i lide, u kterych to jeste pred 2 lety bylo nepredstavitelne (rozhodne bys je nemel podcenovat - dost z nich si vazi svych dat, pokud treba drobne podnikaji, a chteji mit bezpecne prostredi). Kdo chce Windows, at u nich klidne zustane, ale nechapu to caste vztekle prskani tzv. "znalcu" jako ty nad tim, ze si nekdo - o jaka hruza - dovoli pouzivat neco jineho a jeste je s tim spokojeny.
    Ale s jednou veci souhlasim a take bych byl radeji, pokud by doslo ke zmene - neustale vydavani novych verzi distribuci v silenem tempu muze dost lidi skutecne stvat. Z urciteho pohledu je skutecne opruz se neustale po upgradech shanet po balicich pro tu kterou verzi distribuce. Je pravda, ze - ve srovnani se svetem Windows - tato vec leckoho muze otravit. Snad uz to nekterym firmam, tvoricim komercni distribuce, dochazi...
    David Watzke avatar 17.10.2005 17:56 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: UŽ ZASE ?
    Z urciteho pohledu je skutecne opruz se neustale po upgradech shanet po balicich pro tu kterou verzi distribuce. Je pravda, ze - ve srovnani se svetem Windows - tato vec leckoho muze otravit. Snad uz to nekterym firmam, tvoricim komercni distribuce, dochazi...
    A proto je tu Gentoo. :-)
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    16.10.2005 21:43 Joskaa | skóre: 15
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Patterns - cesta pro masové šíření linuxu
    Na rozdil od Red Doga se mi na linuxu libi prave to, ze ho delaji amateri! To je jeden z hlavnich duvodu, proc se zkousim zabyvat Linuxem. Je pravda zkousim se mu alespon trochu porozumet asi 3/4roku ale moc se nedari. Asi to bude zcasti moji tuposti, ale duvodem muze byt to, ze uz nejsem nejmladsi a skleroza je vetsi a vetsi. Hry nehraju, tak mi jista omezeni v Linuxu nevadi. Z distribuci se mi libi jenom MDV a Suse, nebot jsou cloveku zvyklemu na Win nejpritulnejsi. Horsi to je, jak Red Dog pise s vyukovymi programy, ktere jsou potreba/Anglicky efektivne, Pc Translator aj. ktere jsem zakoupil pro sebe a pro dceru/. Dalsi vec dost lidi kupuje casopis Computer, Chip a Pcw. V techto casopisech a jejich cd se v posledni dobe taky trochu venuji Linuxu, ale kdyz si dva kamaradi z prace nainstalovali MDV a chteli si alespon prohlednout cd tak "samo automaticky" to neslo. Teda mimo nejakych pdf a html. "Podekovali" mi a musel jsem obema pomoci Patition magicu a fdisk/mbr vse vratit do puvodniho stavu. Pevne verim, ze casem se i toto zmeni a Linux se jeste vice rozsiri na domaci pc.
    David Watzke avatar 16.10.2005 21:47 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Patterns - cesta pro masové šíření linuxu
    No nejsem si jistej, jestli "Linux dělají amatéři". To si opravdu nemyslím. Řekl bych, že je to samej geek. :-) Většinou.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    16.10.2005 21:53 #Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Patterns - cesta pro masové šíření linuxu
    Ale jo.
    David Watzke avatar 16.10.2005 21:57 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Patterns - cesta pro masové šíření linuxu
    Dobře, já beru slovo amatér trochu jinak. To potom jo...
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    16.10.2005 22:13 Joskaa | skóre: 15
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Patterns - cesta pro masové šíření linuxu
    Amateri tim myslim nadsenci kteri neco delaji bez ohledu na cas a finance a ne neco jako fuseri. Prave proto nechapu jak se muze Red Dog nad tim pozastavovat. Ono dat dohromady os nebo distro neni jednoduche a musi to stat spoustu casu...
    Daniel Kvasnička ml. avatar 17.10.2005 15:11 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Patterns - cesta pro masové šíření linuxu
    To, že je někde pár bezvýznamných nezobrazitelných stránek nebo banka s nefungujícím internetovým bankovnictvím, nepovažuji za problém.
    tak to mozna ty, divil by ses, kolik BFU to pouziva.

    Jinak: mnoho tech myslenek o linuxu je pravdivych, ale casto je prechod zbrzden prave tou image linuxove komunity, i kdyz si to odmitate uvedomovat :) Az zacnete smyslet o BFU jako o "beznem Frantovi uzivateli", mozna to pujde lepe :) Proste jak napsal jeden typek na fedoraforum.org: "Its not the lack of hardware support that is keeping people away from Linux, it is not even the vast difference between Linux and Windows that is stopping more people from moving to Linux; its the lack of focus on user space that is stopping more people from switching to Linux entirely or further adopting Linux to their computing."

    btw: Tady je pekny clanek o jednom z duvodu, proc neni Linux masove rozsiren.
    FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
    18.10.2005 23:33 Vlčák
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Patterns - cesta pro masové šíření linuxu
    ABC Linux 2005 bude představen na veletrhu INVEX 2005, kde bude i první příležitost distribuci spolu s příručkou zakoupit. Pro všechny zájemce bude připravena zaváděcí cena 99,- Kč (místo 119,- Kč). --------------------------------------------------------------- Znamená to že když si ho stáhnu z hubu tak mám pirátskou versi a jsem tedy vlastně pirát jako když stáhnu Win XP ? Je opravdu všechno na Linux zdarma tak abych nebyl pirátem nebo se u linuxu stejně jako u windousů rozdělují programy na Demo- trial- shareware - free ??? Děkuji předem za odpověď a podrobné vysvětlení :-)
    David Watzke avatar 19.10.2005 05:34 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Patterns - cesta pro masové šíření linuxu
    Jsou tu dema, trialy a podobně. Nainstaluj si třeba NeroLINUX a věř, že když je něco trial, nebo podobně, rychle se to dozvíš. :-D
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    David Watzke avatar 19.10.2005 05:35 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux Patterns - cesta pro masové šíření linuxu
    PS: Proč bys byl pirát ??
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.