abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×

dnes 00:22 | Nasazení Linuxu

Společnost Samsung oznámila, že skrze dokovací stanici DeX a aplikaci Linux on Galaxy bude možno na Samsung Galaxy S8 a S8+ a Galaxy Note 8 provozovat Linux. Distribuce nebyly blíže upřesněny.

Phantom Alien | Komentářů: 1
včera 23:55 | Komunita

Společnost Librem na svém blogu oznámila, že jejich notebooky Librem jsou nově dodávány se zrušeným (neutralized and disabled) Intel Management Engine (ME). Aktualizací corebootu na již prodaných noteboocích lze Management Engine také zrušit. Více v podrobném článku.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 21:44 | Nová verze

Organizace Apache Software Foundation (ASF) na svém blogu slaví páté výročí kancelářského balíku Apache OpenOffice jako jejího Top-Level projektu. Při této příležitosti byl vydán Apache OpenOffice 4.1.4 (AOO 4.1.4). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Dlouhé čekání na novou verzi tak skončilo.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
včera 19:22 | Pozvánky

Již příští týden - 26. a 27. října se v Praze v hotelu Olšanka odehraje OpenWRT Summit. Na webu konference naleznete program a možnost zakoupení lístků - ty stojí 55 dolarů. Čtvrtek bude přednáškový a v pátek se budou odehrávat převážně workshopy a meetingy.

Miška | Komentářů: 0
včera 13:44 | Nová verze

Bylo vydáno Ubuntu 17.10 s kódovým názvem Artful Aardvark. Ke stažení jsou Ubuntu Desktop a Server, Ubuntu Cloud Images, Ubuntu Netboot, Kubuntu, Lubuntu a Lubuntu Alternate, Lubuntu Next, Ubuntu Budgie, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio a Xubuntu. Podrobnosti v poznámkách k vydání.

Ladislav Hagara | Komentářů: 4
včera 13:00 | Komunita

MojeFedora.cz informuje, že Fedora 27 dostane podporu pro AAC. Podpora multimediálních formátů je ve výchozí instalaci Fedory tradičně limitovaná kvůli softwarovým patentům, ale desktopový tým Red Hatu se ji i tak snaží v poslední době co nejvíce rozšířit. Už nějaký čas obsahuje kodeky pro MP3, H.264, AC3 a nyní byl přidán také kodek pro další velmi rozšířený zvukový formát – AAC.

Ladislav Hagara | Komentářů: 2
18.10. 23:55 | Pozvánky

Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených technologií a otevřeného přístupu na 145. brněnský sraz, který proběhne v pátek 20. října od 18:00 hodin v restauraci Time Out na adrese Novoměstská 2 v Řečkovicích. Jedná se o poslední sraz před konferencí OpenAlt 2017, jež proběhne o víkendu 4. a 5. listopadu 2017 na FIT VUT v Brně. Běží registrace účastníků.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
18.10. 21:44 | Nová verze

Byla vydána verze 5.2.0 multiplatformního virtualizačního nástroje Oracle VM VirtualBox. Jedná se o první stabilní verzi z nové větve 5.2. Z novinek lze zmínit například možnost exportování VM do Oracle Cloudu, bezobslužnou instalaci hostovaného systému nebo vylepšené GUI. Podrobnosti v seznamu změn. Aktualizována byla také dokumentace.

Ladislav Hagara | Komentářů: 2
18.10. 14:00 | Zajímavý projekt

Byl spuštěn Humble Down Under Bundle. Za vlastní cenu lze koupit multiplatformní hry The Warlock of Firetop Mountain, Screencheat, Hand of Fate a Satellite Reign. Při nadprůměrné platbě (aktuálně 3,63 $) také Hacknet, Hacknet Labyrinths, Crawl a Hurtworld. Při platbě 12 $ a více lze získat navíc Armello.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
18.10. 13:00 | Nová verze

Google Chrome 62 byl prohlášen za stabilní (YouTube). Nejnovější stabilní verze 62.0.3202.62 tohoto webového prohlížeče přináší řadu oprav a vylepšení. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře (YouTube). Opraveno bylo 35 bezpečnostních chyb.

Ladislav Hagara | Komentářů: 4
Jak se vás potenciálně dotkne trend odstraňování analogového audio konektoru typu 3,5mm jack z „chytrých telefonů“?
 (11%)
 (1%)
 (1%)
 (1%)
 (74%)
 (12%)
Celkem 107 hlasů
 Komentářů: 7, poslední včera 23:06
    Rozcestník

    Swapovací komprese

    19.2.2012 18:41 | Přečteno: 1499× | Software | poslední úprava: 19.2.2012 18:43

    Zajímavou, pro mnohé zřejmě novinkou je vlastnost jádra vytvořit pomocí zram swap oddíl uložený v paměti.

    Menší zrychlení v případě většího swapování se koná, komprese přecijenom ušetří nějaké ty zápisy na disk. Stačí zakompilovat zram a nastavit mu počátačení velikost, mkswap /dev/zram0 a swapon /dev/zram0 (případně to hodit do skriptu po startu)

    K zamyšlení tu je otázka, zda by nebylo vhodné též komprimovat swap oddíl na disku (zejména u počítačů s 1.5G paměti a chutí kompilovat firefox, jako je třeba teď ten můj).

    A proto bych tento zápisek chtěl spojit s dotazem, jakej komprimovanej fs by nejlépe padl gigovému swapu? Má to vůbec cenu?

    A jelikož jsem dlouho nenapsal, tak takové shrnutí - chodím na FEL, je to sranda, práce je dost :D

    Stručnější jsem asi bejt nemohl ;)

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    19.2.2012 19:11 sasula
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    A proto bych tento zápisek chtěl spojit s dotazem, jakej komprimovanej fs by nejlépe padl gigovému swapu?
    Nejspíš asi žádnej. Smyslem komprimujících filesystémů je minimalizovat velikost dat uložených na disku. Představ si že máš swap soubor nějakým způsobem zkomprimovaný a nyní do něj chceš na nějaké místo zapsat. Zapisovaný blok ale může být větší než jiný zkomprimovaný blok, který má být přepsán, takže je potřeba pro něj na disku najít jiné místo, Tohle by ve výsledku vedlo k velké fragmentaci swap souboru a filesystém by se pěkně nadřel (musí invalidovat původní blok - zapsat na jedno místo na disku a pak ještě zapsat jinam samotný blok). Zatímco u nerostoucího a souvislého souboru se filesystém spokojeně fláká.
    okias avatar 19.2.2012 19:20 okias | skóre: 45 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    Díky, takhle jsem o tom neuvažoval. Kdyby alespoň šlo do swapu ukládat to co je už "předkomprimované" ZRAMem, protože když vidím vytížení cpu kolem 10% a disk se nezastaví, tak bych klidně jedno jádro obětoval na nějaký způsob komprese...
    19.2.2012 19:26 Ivorne
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    Mě teda přijde, že komprimovat to na disk je blbost. Na disku je s porovnání s tím, kolik toho tam můžeš naswapovat, místa hromada. A že by se tím nějak snížilo IO disku si taky nemyslím. Mám za to, že komprimovaná data vyžadují mnohem výraznější random access narozdíl od nekomprimovaných dat, která jsou orientovaná spíše na sekvenční přístup.
    19.2.2012 19:53 Chulda | skóre: 19
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    Komprimovaný swap je tuším u vmware esxi 4.1, takže až taková blbost to asi nebude, ale je možné, že největší efekt je u více virtualizovaných systému než v běhu jednoho systému.
    xvasek avatar 20.2.2012 09:41 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    On je vmware při overcommitu paměti (bez vmware tools, které naopak nějakou paměť ušetřit umí) taky pěkný šnek, třeba je to tou kompresí. :-)
    Bedňa avatar 19.2.2012 19:16 Bedňa | skóre: 33 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    Swap v pamäti je nezmysel.
    Pokecajte si s umelou stupiditou na http://www.kernelultras.org/
    19.2.2012 19:22 Ivorne
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    No já ti nevím, také mě to zarazilo. Jsem teda v tomhle ohledu laik, ale zdá se mi tam důležité to slovo "komprimovaný". Já to chápu tak, že například když naplníš 75% paměti, tak se ti míň používané části v té paměti zkomprimují. Mělo by to poskytnout více prostoru na ram a stále je to rychlejší než swap na disk. A přitom se to při běžném provozu s malou zátěží ram vůbec neprojeví.

    Tohle jsem si teda odvodil jen selským rozumem, takže to neberte tak, jakože tomu nějak hrozně rozumím.
    19.2.2012 20:06 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    Ano, tak nejako by to malo fungovat. Za predpokladu, ze procesor (a pouzity kompresny algoritmus) je dost rychly, aby to nebolo pomalsie ako disk.

    Alebo to moze byt ako nahrada swapu v zariadeniach, ktore nemaju disk.
    Limoto avatar 19.2.2012 20:01 Limoto | skóre: 32 | blog: Limotův blog | Prostějov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese

    Není... z principu je to sice podívný, ale co si pamatuju, tak to mělo poměr komprese kolem pěti... a představa, že mám 4GiB RAM a udělám si z toho 3+dalších 5 "pomalých" není zlá.. mně se to osvědčilo

    Bedňa avatar 19.2.2012 21:35 Bedňa | skóre: 33 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    Tak občas sa to môže hodiď.
    Pokecajte si s umelou stupiditou na http://www.kernelultras.org/
    20.2.2012 22:01 Peter Golis | skóre: 55 | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    Á, pán majster sveta komentuje niečo čo ešte nevidel. Vyskúšaj a potom poreferuj. Ja som s zram spokojný.
    Bedňa avatar 22.2.2012 21:55 Bedňa | skóre: 33 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    Podľa mňa je to Googlacky Compache, viem si to prestaviť nasadiť vo výnimočných prípadoch ako napríklad na prácu s RAW formátom ale inak je to fakt blbosť ako som písal, vždy je lepšie dokúpiť RAM, dobre vyľadený systém neswapuje. Prípadne embedded HW, odkiaľ asi pochádza aj nápad.
    Pokecajte si s umelou stupiditou na http://www.kernelultras.org/
    22.2.2012 23:06 Lol Phirae | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    Zkoušel jsem na Androidu ZRAM i compcache, obojí na funkci (rostlináře) nemělo žádný kladný vliv. :-)
    Bedňa avatar 23.2.2012 11:03 Bedňa | skóre: 33 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    Mám rovnakú skúsenosť. (nemyslím rostlináře :) )
    Pokecajte si s umelou stupiditou na http://www.kernelultras.org/
    19.2.2012 20:09 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    zejména u počítačů s 1.5G paměti a chutí kompilovat firefox, jako je třeba teď ten můj

    Takovému počítači bych se ty chutě asi pokusil rozmluvit. :-)

    okias avatar 19.2.2012 23:04 okias | skóre: 45 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    ona samotná kompilace je vlastně v pohodě, ale jak se na konci pustí ld... tak to swapuje ;-)
    Limoto avatar 19.2.2012 20:12 Limoto | skóre: 32 | blog: Limotův blog | Prostějov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese

    Myslím si, že komprese swapu na disku moc zásadní význam nemá, protože příčinou pomalosti není rychlost čtení, ale přístupová doba, kterou tím nezlepšíš. Trochu by to ale pomoct mohlo

    19.2.2012 20:52 JS
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    Divam se na to ryze teoreticky, ale me prijde jako hloupost oboji. Jak swap v pameti (rutiny v OS, co resi swap jsou uz z principu pomalejsi nez ty, co proste resi spravu pameti, protoze delaji I/O), tak kompresovany swap (u swapu je potreba, kdyz uz ho mas, aby ten pristup byl nejrychlejsi mozny; pokud je potreba optimalizovat prostor na disku, je lepsi zacit resit neco jako hierarchicke uloziste nebo neco takoveho).

    Navic konkretne v Linuxu mi prijde swap nesmyslny. Z moji zkusenosti (zrovna dneska me to nastvalo a konecne jsem to vypnul), mam 4GB RAM a (z historickych duvodu) 1GB swap. Pokud aplikace zacne (polehoucku) leakovat pamet, bude se swapovat, a nakonec ji stejne OOM killer zabije (nebo umre sama). Tak to uz je lepsi, pokud proste klekne rovnou a nebude se zbytecne opotrebovavat disk. A u aplikaci v modernich jazycich je to jeste vetsi nevyhoda. Takovy program, co zere hodne pameti zacne swapovat, misto aby provedl uklid (spustil garbage collector). Takze na desktopu to IMHO nema smysl.
    19.2.2012 20:57 JS
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    Vlastne jo, nezni to tak spatne.. kombinace komprese a swapu do pameti je zajimava.
    19.2.2012 21:31 xHire | skóre: 20 | blog: Linuxovník
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    Je komprimovaný swap bezpečný? Nemůže tu nastat podobná situace jako u swapování po síti? (Tj. aby se mohla data uložit na swap, tak je potřeba extra paměť pro jejich zpracování, což může být při aktuálním nedostatku paměti problém.)
    Blockchain.cz – návrhy překladu slova „blockchain“ končí 30. 9. 2017. Pak hlasujeme. :c)
    20.2.2012 11:37 Ivan
    Rozbalit Rozbalit vše SWAP je prezitek.
    SWAP je prezitek. Pokud zacne (pravidelne) swappovat server tak mate spatny sizing a je potreba dokoupit RAM, ktera je uz dneska konecne levna. Pokud zacne swapovat desktop tak vetsinou staci restartovat Firefox.

    okias avatar 20.2.2012 18:08 okias | skóre: 45 | blog: blog_
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SWAP je prezitek.
    přesně :D Firefox je nemožnej kus, za chvíli vyžere na 3 taby klidně 1G...
    20.2.2012 19:17 Řepa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SWAP je prezitek.
    A co když provozuji třeba Linux na tabletu? Nebo v routeru? Jinými slovy někde, kde paměť prostě nevyměním?

    A pokud funguje zapnutí zram, které je zadarmo, proč bych měl vyhazovat tablet a kupovat nový (což zadarmo jistojistě nebude)?
    Bystroushaak avatar 20.2.2012 21:50 Bystroushaak | skóre: 32 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SWAP je prezitek.
    Pak zkus bez swapu uspat komp na disk :)
    Limoto avatar 20.2.2012 22:00 Limoto | skóre: 32 | blog: Limotův blog | Prostějov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SWAP je prezitek.

    Přesně! :-D

    Jakub Lucký avatar 21.2.2012 15:58 Jakub Lucký | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SWAP je prezitek.
    Do souboru?
    If you understand, things are just as they are; if you do not understand, things are just as they are. (Zen P.) Blogísek
    Bystroushaak avatar 21.2.2012 17:07 Bystroushaak | skóre: 32 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SWAP je prezitek.
    No, to třeba u mě na šifrovaném disku nejede (swap se sice připojí, ale neumí to do něj uspat), takže si (až nasbírám dost duševních sil) dám reninstall s posunem šifrovaných oddílů.
    21.2.2012 22:30 Semo | skóre: 44 | blog: Semo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SWAP je prezitek.
    Takze budem mat na disku vyhradene miesto, kam sa system uspi a inak sa to miesto pouzivat nebude. Namiesto toho, aby som mal swap, ktory ma vyuzitie ako pri uspani, tak aj za zivota. Fakt vylepsenie.
    If you hold a Unix shell up to your ear, you can you hear the C.
    Jakub Lucký avatar 22.2.2012 14:07 Jakub Lucký | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SWAP je prezitek.
    A co chcete? Ke každému laptopu dva číňany, co si hodně ryhle pamatují čísla, kteří budou při uspávání rychle memorovat? Někde se to ukládat musí a když někdo nechce mít swap (který se asi bude vypínat (a mergovat do /) o dost složitěji než tenhle file), tak mi tohle nepřijde jako špatná volba...
    If you understand, things are just as they are; if you do not understand, things are just as they are. (Zen P.) Blogísek
    22.2.2012 14:12 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SWAP je prezitek.
    Předchozí příspěvek upozorňoval právě na to, že to místo je potřeba tak jako tak a když se použije swap, tak se to místo využije i tehdy, když počítač není zrovna uspaný.
    Jakub Lucký avatar 22.2.2012 17:08 Jakub Lucký | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: SWAP je prezitek.
    Hm, pokud tohle chápu správně, tak to ještě nemusí být pravda... Ale nestudoval jsem to komplexně...
    If you understand, things are just as they are; if you do not understand, things are just as they are. (Zen P.) Blogísek
    20.2.2012 20:56 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    Pamatuju, že možnost swapovat do komprimované oblasti paměti měl už QEMM 9 pro Windows 3.1, kde to vzhledem k mizernému paměťovému managementu, malým pamětem a a velmi pomalým diskům mělo smysl. A i dnes si dokážu představit případy, kdy jse paměť plná snadno komprimovatelných dat a kde je rychlejší je hodit do komprimované oblasti paměti než zapisovat na disk, protože zatímco dnešní počítače mají běžně několik jader, disk je většinoiu jen jeden.
    21.2.2012 09:49 Semo | skóre: 44 | blog: Semo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    Tak som sa s tym vcera hral programcekom, ktory alokuje pamat (a zapisuje do nej dobre komprimovatelne data, aby sa neprejavoval overcommit a zapisuje az dokym ho OOM killer nezostreli. Zapis do zram je asi 2-3x pomalsi ako zapis do RAM (Intel Core i3-2100 (3.1GHz), DDR3 1333MHz), co je dost slusne.

    Ale nasledny swapoff trva STRASNE dlho. 4GB zram swap
    #include <stdio.h>
    #include <malloc.h>
    #include <sys/time.h>
    
    int main(int argc, char **argv)
    {
            char *p;
            int i,j ;
            int step, us;
            struct timeval prevtv, tv;
    
            step = atoi(argv[1]);
            gettimeofday(&prevtv, NULL);
    
            for (i=0; i<100000; i+=step) {
                    p = malloc(1024*1024*step);
                    for (j=0; j<1024*1024*step; j+=4)
                            p[j] = 0x7f;
                    gettimeofday(&tv, NULL);
                    printf("%d %10ld\n", i, (tv.tv_sec-prevtv.tv_sec)*1000000 + (tv.tv_usec-prevtv.tv_usec));
                    prevtv = tv;
            }
    
            return 0;
    }
    a zram asi nie je prave z najstabilnejsich (jadro 3.2.5):
    zram: module is from the staging directory, the quality is unknown, you have been warned.
    zram: num_devices not specified. Using default: 1
    zram: Creating 1 devices ...
    Adding 4194300k swap on /dev/zram0.  Priority:5 extents:1 across:4194300k SS
    udisks-daemon invoked oom-killer: gfp_mask=0x201da, order=0, oom_adj=0, oom_score_adj=0
    Pid: 4871, comm: udisks-daemon Tainted: G         C   3.2.5-pf #1
    Call Trace:
     [<ffffffff810bd927>] ? dump_header.clone.8+0x87/0x210
     [<ffffffff8106370d>] ? ktime_get_ts+0x6d/0xe0
     [<ffffffff810ae3be>] ? delayacct_end+0x7e/0xa0
     [<ffffffff810bdc8a>] ? oom_kill_process.clone.11+0x8a/0x2b0
     [<ffffffff8104937a>] ? has_capability_noaudit+0x3a/0x50
     [<ffffffff810be25e>] ? out_of_memory+0x23e/0x330
     [<ffffffff810cb216>] ? try_to_free_pages+0x76/0x80
     [<ffffffff810c1e7b>] ? __alloc_pages_nodemask+0x79b/0x7b0
     [<ffffffff810bcd3b>] ? filemap_fault+0x2cb/0x470
     [<ffffffff810d4dbb>] ? __do_fault+0x7b/0x4e0
     [<ffffffff812e6519>] ? ioctl_internal_command.clone.4+0x49/0x130
     [<ffffffff810d763a>] ? handle_pte_fault+0x8a/0x7d0
     [<ffffffff81027c4f>] ? do_page_fault+0x12f/0x420
     [<ffffffff81113a20>] ? iput+0x40/0x230
     [<ffffffff8112c7a3>] ? __blkdev_put+0xa3/0x1e0
     [<ffffffff8106370d>] ? ktime_get_ts+0x6d/0xe0
     [<ffffffff8110ccc6>] ? poll_select_set_timeout+0x86/0xa0
     [<ffffffff813f73af>] ? page_fault+0x1f/0x30
    If you hold a Unix shell up to your ear, you can you hear the C.
    21.2.2012 09:54 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    a zram asi nie je prave z najstabilnejsich (jadro 3.2.5):

    Zatím asi ne, ale ten výpis, který uvádíte, nic takového neukazuje, ten jen říká, že byl vyvolán oom-killer, nic víc.

    21.2.2012 09:59 Semo | skóre: 44 | blog: Semo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Swapovací komprese
    Tak este doplnenie. Mam 12GB RAM a ked zram je nastavene iba na malu cast z toho (2GB), tak je spomalenie 2-3x. Ked podstatnu cast (8GB), tak 4-10x. Obcasne ustrely az ku 15x pomalsie spracovanemu bloku (testujem pri blok=200MB) sa stavaju pri kazdej velkosti.
    If you hold a Unix shell up to your ear, you can you hear the C.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.