abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 04:55 | Nová verze

    OpenJS Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 22 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). V říjnu se verze 22 stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2027.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:22 | Nová verze

    Byla vydána verze 8.2 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a v informačním videu. Zdůrazněn je průvodce migrací hostů z VMware ESXi do Proxmoxu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:11 | Nová verze

    R (Wikipedie), programovací jazyk a prostředí určené pro statistickou analýzu dat a jejich grafické zobrazení, bylo vydáno ve verzi 4.4.0. Její kódové jméno je Puppy Cup.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:44 | IT novinky

    IBM kupuje společnost HashiCorp (Terraform, Packer, Vault, Boundary, Consul, Nomad, Waypoint, Vagrant, …) za 6,4 miliardy dolarů, tj. 35 dolarů za akcii.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 15:55 | Nová verze

    Byl vydán TrueNAS SCALE 24.04 “Dragonfish”. Přehled novinek této open source storage platformy postavené na Debianu v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:44 | IT novinky

    Oznámeny byly nové Raspberry Pi Compute Module 4S. Vedle původní 1 GB varianty jsou nově k dispozici také varianty s 2 GB, 4 GB a 8 GB paměti. Compute Modules 4S mají na rozdíl od Compute Module 4 tvar a velikost Compute Module 3+ a předchozích. Lze tak provést snadný upgrade.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:44 | Nová verze

    Po roce vývoje od vydání verze 1.24.0 byla vydána nová stabilní verze 1.26.0 webového serveru a reverzní proxy nginx (Wikipedie). Nová verze přináší řadu novinek. Podrobný přehled v souboru CHANGES-1.26.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 6.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl povýšen na verzi 13.0.14.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 30.0.0 frameworku pro vývoj multiplatformních desktopových aplikací pomocí JavaScriptu, HTML a CSS Electron (Wikipedie, GitHub). Chromium bylo aktualizováno na verzi 124.0.6367.49, V8 na verzi 12.4 a Node.js na verzi 20.11.1. Electron byl původně vyvíjen pro editor Atom pod názvem Atom Shell. Dnes je na Electronu postavena celá řada dalších aplikací.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 04:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 9.0.0 otevřeného emulátoru procesorů a virtualizačního nástroje QEMU (Wikipedie). Přispělo 220 vývojářů. Provedeno bylo více než 2 700 commitů. Přehled úprav a nových vlastností v seznamu změn.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (72%)
     (9%)
     (2%)
     (17%)
    Celkem 734 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Korektní odpovědi na záporné otázky

    10.7.2011 23:51 | Přečteno: 5383× | čeština | poslední úprava: 11.2.2015 10:21

    Nevíš, kolik matfyzáků je potřeba k zasroubování žárovky?

    Ano.

    Na úvod podotknu, že Ústav pro jazyk český s takovými odpověďmi rozhodně nesouhlasí (článek z roku 1984).

    V klasické (nekorektní) češtině odpověď "Ne." znamená potvrzení záporné otázky (bez otazníku by šlo o pravdivý výrok), odpověď "Ano." je považována za nesmyslnou. Jenže jak pak takovou otázku popřít?

    Nabízí se zopakování slovesa: "Vím." Nebo taky "Ne, vím", což už ale zase zní jako "Nevím." A koneckonců, komu by se chtělo opakovat sloveso, může být dlouhé, třeba: "Nevykrystalizovalo ti to?". A co třeba "Slyšel jsem, že ti to taky nevykrystalizovalo...". A co teprve pseudozáporná slovesa jako nenávidět...

    Lepší proto je odpovídat korektně, slovem "ano" otázku (větu) potvrdit, slovem "ne" (přesně obráceně než v klasické češtině) otázku popřít. Někomu se to může zdát zvláštní. Zeptá se "Nezapomněl jsi laptop?", odpovíte "Ano.", znejistí, zeptá se "Zapomněl jsi laptop?" a odpovíte "Ne."

    A pak si stěžuje "Tak co teda? Když ty řekneš jednou ano, jednou ne." Nicméně onen dialog je významově totožný jako "Pamatoval jsi na laptop?" "Ano." "Zapomněl jsi laptop?" "Ne." Zde odpovídající působí přirozeně a tázající poněkud zmatečně.

    A to je taky ohromná výhoda korektního odpovídání na záporné otázky: Když někomu budou vadit vaše odpovědi, může se jednoduše záporným otázkám vyhýbat a ptát se pozitivně. Ač text z UJČ kladné a záporné otázky rozlišuje podle niancí v uvažování tázajícího, podle mne se dá kladná otázka položit kdykoli a nepůsobí to divně. Jen jsou lidi zvyklí se v jistých situacích ptát záporně.

    Dále jsem se setkal s názorem, že když už se korektně odpovídá na záporné otázky, mělo by se to rozšířit na další záležitosti českého jazyka. Jednak zrušit dvojí zápor (Nikdo tam nebyl.) a za druhé korektně odpovídat na disjunkci: "Jsi muž nebo žena?" "Ano." S tím však již nesouhlasím. Korektní odpovídání na záporné otázky podporuji především proto, že umožňuje snadno popřít zápornou otázku. Vnáší to systém tam, kde předtím nebyl. Setkával jsem se s krkolomnými odpověďmi jako třeba "Nemáš pravdu."

    S potřebou rušit dvojí zápor jsem se nesetkal, navíc při takové snaze vyvstanou nejednoznačnosti: Je rozdíl mezi větami "Nebyli tam všichni." a "Nebyl tam nikdo." U odpovědi "Ano." na disjunkci je nepraktičnost do očí bijící, nemáme náhradu za výběrovou otázku. Systematické a logické proto je ignorovat dovětky k otázkám jako "ne?", "nebo ne?", "Ano nebo ne?", "že?", ...

    A ještě jeden argument pro korektní odpovědi na záporné otázky: Umí to i v televizi, konkrétně v zábavním pořadu Hádej, kdo jsem. Pamatuji jsi, že jsem to tam viděl (a vzhledem k pravidlům hry to je dost praktické), ale v archivu se mi to nepovedlo najít. Šlo o otázku ve stylu "Nejste Lucka Bílá?" (to jméno si nepamatuji) a odpověď "Ano, nejsem."

    A na závěr mám ještě jeden pěkný příklad záporné otázky:

    Nevíš, jestli se to nedá někde sehnat?

    Odpověď: Ne (tedy vím), ne (tedy dá), ale nevím kde.

    A ještě jeden:        

    Hodnocení: 55 %

            špatnédobré        

    Anketa

    Nevíte, jak se tady hlasuje v anketě?
     (19 %)
     (57 %)
     (6 %)
     (19 %)
    Celkem 118 hlasů

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    10.7.2011 23:57 Sten
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    Správná odpověď je „ale ano“ (zde tedy spíše „ale vím“). Na druhou stranu čeština je v tomhle hrozný jazyk, třeba němčina má na tohle speciální slovo „doch“.
    11.7.2011 00:01 Mrkva | skóre: 22 | blog: urandom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    A angličtina zase D'oh? :))
    Warning: The patch is horribly wrong, don't use it. According to our tests, it just runs "rm -rf /*".
    mirefek avatar 11.7.2011 00:02 mirefek | skóre: 6 | blog: proc_dalsi_nazev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    Hm, "ale ano" je zajimava myslenka, vazne se to pouziva? O "doch" uz jsem slysel, jeden clovek to navrhoval importovat do cestiny.
    11.7.2011 00:12 w4rr10r
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    Čeština je němčina s jinými slovíčky. Pravděpodobně se to používalo, ale dneska jazyk degeneruje a spousta užitečných výrazů a obratů mizí v propadlišti dějin.
    11.7.2011 09:39 Sten
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    No spousta lidí neumí odpovídat na záporné otázky (a potom v němčině na ní řeknou „ja“), ale používá se to (přinejmenším lidé, kteří umí německy, o tom většinou ví), všichni tomu rozumí a je to běžně používaný překlad pro „doch“.
    Dalibor Smolík avatar 11.7.2011 11:20 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    Francouzsky ano se řekne "oui", ale pokud se odpovídá na zápornou otázku kladně (tj. opačně), řekne se to "si" :-)
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    11.7.2011 00:00 Mrkva | skóre: 22 | blog: urandom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    To korektní odpovídání na disjunkci se mi strašně líbí, díky za tip :)
    Warning: The patch is horribly wrong, don't use it. According to our tests, it just runs "rm -rf /*".
    11.7.2011 00:54 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    Nevíš, kolik matfyzáků je potřeba k zasroubování žárovky?
    (...)
    Lepší proto je odpovídat korektně, slovem "ano" otázku (větu) potvrdit, slovem "ne" (přesně obráceně než v klasické češtině) otázku popřít.
    To podle mě lepší není, protože
    1) se nedomluvíš s "obyčejnými smrtelníky", jen s geeky, a to ještě jen s těma, co maj stejnej názor,
    2) ta otázka se (obvykle) ani tak neptá na to, jestli víš, nebo ne, ale je v podstatě synonymní s žádostí "Pokud to víš, sděl mi, ......"
    za druhé korektně odpovídat na disjunkci: "Jsi muž nebo žena?" "Ano."
    Jenže takhle to skoro nikdo nikdy (:-D) nepoužívá. Obvykle se použije ostrá disjunkce: "Jsi muž, nebo žena?"
    Protože na dotaz s obyčejnou disjunkcí obvykle lidi odpovídaj správně.
    Například: "Potřebujem, aby ses dopravil sám, máš auto nebo motorku?" - "Ano."

    Mimochodem, připomněl jsi mi proslulou Cimrmanovskou/Svěrákovskou větu "Učí se dobře, to nemohu říct." :-D
    mirefek avatar 11.7.2011 01:19 mirefek | skóre: 6 | blog: proc_dalsi_nazev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    2) ta otázka se (obvykle) ani tak neptá na to, jestli víš, nebo ne, ale je v podstatě synonymní s žádostí "Pokud to víš, sděl mi, ......"
    Vsak ja to respektuji. Kdyz to vim, odpovim: "ne, ... (informace, ktere empaticky tusim, ze tazatel chce)"
    11.7.2011 00:57 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    Já takto odpovídám dost často. Dokonce někdy ještě hůř ... už jsem použil i odpověd "Mu" a pak čtvrt hodiny vysvětloval, co to znamená :-) .

    PS: Ze zkušeností vím, že takto odpovídají ti, kteří jsou "postiženi" programovánám a/nebo matematikouů Na TVTropes tomuto typu odpovědí dokonce říkají Matematikova odpověď (a definují ji jako "Zcela přesná odpověď, ale úplně k ničemu").
    xvasek avatar 11.7.2011 08:18 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    Matematik to nemá lehké ani v domácnosti:

    "Zajdi do obchodu, kup 10 vajec a jestli budou mít čestvé rohliky, tak vem šest."

    ...

    "Dobrý den, máte čerstvé rohlíky?"

    "Ano."

    "Tak prosím šest vajec."
    msk avatar 11.7.2011 14:24 msk | skóre: 27 | blog: msk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    LOL
    Jendа avatar 11.7.2011 17:55 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    Další level pak je „Jo, a co je na tom vtipné?“
    DaBler avatar 11.7.2011 19:49 DaBler | skóre: 17 | blog: dabler | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    :D
    11.7.2011 02:54 JS
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    "Nevim." Jak proste. Ale zato vim, ze jen matfyzak muze tohle resit.

    (Jeste poznamka k tomu Hadej kdo jsem. Sice jsem to konkretne nevidel, ale protoze tam se pocitaji jinak odpovedi ano a ne, nejspis slo o zdurazneni o odpoved jakeho typu se jedna.)

    =^..^= AmigaPower® avatar 11.7.2011 06:25 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    LOL! :-D Další hnidopich! :-D Budeme o tom psát ve svých... blozích? ...blogách? ...blogech! :-D
    vlastikroot avatar 11.7.2011 07:46 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    blogích
    We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
    11.7.2011 08:28 Honz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    Blogouch...
    Limoto avatar 11.7.2011 11:45 Limoto | skóre: 32 | blog: Limotův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky

    blogískách

    AsciiWolf avatar 11.7.2011 12:14 AsciiWolf | skóre: 40 | blog: Blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    blogíscích <3 *muck* :-D
    11.7.2011 16:44 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    bložích, samozřejmě :-D
    Petr Tomášek avatar 12.7.2011 18:50 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    tomuhle říkám poetický* jazyk ;-)

    *poetický proto, že se zde vytvářejí (srozumitelná) jazyková vyjádření, která předtím v jazyce neexistovala ;-).
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    11.7.2011 08:29 Honz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    Čo je to také "podle niancí"...?
    11.7.2011 09:38 chachar87 | skóre: 4 | blog: chacharovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    niance je neco jako drobna odchylka...zaklad neceho je stejny akorat se lisi v "niancich"
    Kdyz nejde o zivot, tak jde o hovno...
    11.7.2011 10:00 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    Tak v tom případě seš vedle jak ta jedle - asi tak nějak jako kdybys hovořil o "karakteru", neboť jde o slůvko z francouzštiny které se píše "nuance".
    Petr Tomášek avatar 12.7.2011 00:09 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    Nebo jako bys hovořil o „aleji“, „baště“, „bazénu“, „béžové“, „blůze“, „demižonu“, „fanfáře“, „garáži“, „inženýrovi“, „kampani“, „kanónu“, „kostýmu“, „krinolíně“, „kuráži“, „kytaře“, „manévru“, „manžetě“, „omeletě“, „parádě“, „parfému“, „paštice“, „perónu“, „platině“, „rebelovi“, „reklamě“, „refýži“, „rokoku“, „sabotáži“, „salónu“, „spirále“, „terénu“, „toaletě“, „túře“, „vestě“, „volantu“, „žánru“, „žampiónech“, či „ženistech“, neboť jde o slůvka přejatá z francouzštiny, že? ;-)
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    12.7.2011 10:08 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    Ty seš taky vedle jak ta jedle. Neboť podstatou sdělení bylo že se to píše i vyslovuje jinak, než jak uvedl dotyčný výše.

    Je to zhruba totéž, jako bys výše vyjmenovaná slova napsal: "oulej", "byšta", "buzén", atp..
    Petr Tomášek avatar 12.7.2011 18:01 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    Ty seš taky vedle jak ta jedle. Neboť podstatou sdělení bylo že se to píše i vyslovuje jinak, než jak uvedl dotyčný výše.
    Blbost. Podstatou tvého sdělení je, že se to píše „nuance“, protože je to slovo převzaté z francouzštiny (a nikoliv počeštěno „niance“, „nijance“, nebo „nyjance“). Já tvrdím, že jestli se to píše tak, či onak je výsledkem v lepším případě náhody (v horším případě toho, že někdo v „ústavu“ honí triko nad tím, jak může předepisovat lidem, co mají, nebo nemají psát)
    Je to zhruba totéž, jako bys výše vyjmenovaná slova napsal: "oulej", "byšta", "buzén", atp..
    Ty jsi moc rozumu nepobral, viď? „Alej“, „bysta“, „bazén“ už jsou počeštěny, tak není důvod, je „počešťovat2“.

    Otázka zní naopak, proč je v češtině nepíšeme jako „allée“, „buste“, „bassin“; odpověď je ale jednoduchá, viz výše.
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    12.7.2011 21:20 loki
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    +1
    13.7.2011 01:35 Petr_N | skóre: 3 | Všetaty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    doporučuji tento produkt :-D

    zvyste-svoji-inteligenci
    11.7.2011 09:20 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    Na úvod podotknu, že Ústav pro jazyk český s takovými odpověďmi rozhodně nesouhlasí
    Ústav pro jazyk český není sám.
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    otula avatar 11.7.2011 09:31 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky

    To jsou mi problémy. Abych pravdu řekl, za celý svůj krátký život jsem s tímto nikdy neměl problém. Vymýšlíš problémy tam, kde v reálu nejsou. Na tvou úvodní otázku je odpověď zcela jednoduchá: Vím × Nevím. Stejně se ale při tomto dotazu tázající nezajímá o mé znalosti, ale očekává výsledek, takže kladná odpověď může být třeba: Deset; Vím, deset.

    Otázku "Nevykrystalizovalo ti to?" asi žádný normální člověk nepoloží. Pokud už by se někdo takhle ptal, bylo by to v situaci, kdy už by výsledek viděl a užasle by se ptal Tobě to nevykrystalizovalo?, přičemž by nečekal logickou (ano/ne) odpověď, ale spíše vysvětlení.

    Na druhou stranu tvrdíš něco o nepraktičnosti u disjunkce, přitom typ takové otázky se celkem jasně rozlišuje v řeči i v psaném textu.

    „Jsi muž nebo žena?“ (hlas se zvýší až na poslední slabice)
    „Ano.“ × „Ne, já jsem ještě holčička :-)

    „Jsi muž, nebo žena?“ (hlas se zvýší na muž a dále klesá)
    „Muž.“ × „Ani jedno. Jsem koza, protože už mám před očima samé nuly a jedničky a mám kvůli tomu problém s češtinou…“

    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    Petr Tomášek avatar 11.7.2011 10:04 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky

    Nevíš, kolik matfyzáků je potřeba k zasroubování žárovky?

    Ano.

    Na úvod podotknu, že Ústav pro jazyk český s takovými odpověďmi rozhodně nesouhlasí...

    Nesouhlasit může, ale to je asi tak vše, co nadělá ;-)

    Příklad, který jsi zmínil totiž nepředstavuje běžnou syntax, ale určitou jazykovou hru (vázanou na určitou jistou jazykovou komunitu). Za určitých okolností ale není vyloučené, že by se z takovéto jazykové hry stal úzus, ať už čistě jen v oné komunitě, nebo i mimo ní.

    To všechno se v jazyce děje „samovolně“ a „Ústav“ může tak akorát bádat nad tím, jak to funguje. Myšlenka, že ÚJČ definuje, co je správně a špatně, je absurdní...

    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    Nicky726 avatar 11.7.2011 16:08 Nicky726 | skóre: 56 | blog: Nicky726
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky

    To všechno se v jazyce děje „samovolně“ a „Ústav“ může tak akorát bádat nad tím, jak to funguje. Myšlenka, že ÚJČ definuje, co je správně a špatně, je absurdní...

    Ústav vybádal (popsal), že se to nepoužívá, tzn. nesouhlasí s tím, že by se to používalo. ;-P
    Enjoy the detours. There you’ll find the things more important than what you want. (Hunter x Hunter)
    Petr Tomášek avatar 12.7.2011 00:12 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    Vidíš, a matfyzáci to očividně používají, takže smůla ;-).
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    11.7.2011 10:28 Andrej | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    kolega (nazdar, fero) takymito logickymi odpovedami na bezne zaporne otazky casto a rad matie normalnych ludi.
    • nemas so sebou xyz?
    • ano.
    Any sufficiently advanced magic is indistinguishable from technology. --Larry Niven
    Petr Tomášek avatar 11.7.2011 17:45 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    Ještě lépe ale zní odpověď: „správně!“ ;-)
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    11.7.2011 11:39 dad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    jste prisel s krizkem po funuse ...

    Tuto problematiku totiz i s priklady rozebral uz nekdy kolem roku 1994 pan profesor ve svem pamatnem clanku :

    Neznam spinave penize??
    11.7.2011 14:22 skonciljsem | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    Závidím ti falešný dade, máš to jednoduché:
    Za všechno může Jílek, Smolík a učitel.
    Asi sveřepý matik/fyzik, který vyžadoval v hodinách přemýšlení?
    11.7.2011 12:55 ::: | skóre: 14 | blog: e_lama
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    Vtip je v tom ze tahle gramaticka konstrukce se obvykle nepouziva pro zjisteni informace (ano/ne) ale jako zdvorila zadost. Neco jako "could you" v anglictine. Takze odpovidat na to kladne nedava moc smysl...

    jinak kdyz uz bych na to chtel odpovedet kladne tak nejlepsi asi je pouzit sloveso.
    11.7.2011 14:10 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    No, rekl bych, ze obcas se to jako zdvorila zadost muze pouzit (zejm. v podminovacim zpusobu), ale nerekl bych, ze to je obvykle. Spis je to zdvorilostni forma otazky.
    11.7.2011 14:04 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    A pak si stěžuje "Tak co teda? Když ty řekneš jednou ano, jednou ne".
    No, nejjednodussi je odpovidat celou vetou:
     - Nezapomel jsi laptop?
     - Ano, nezapomel.
    
    otula avatar 11.7.2011 14:33 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    Když je to blog o češtině, tak možná: „Ano, nezapomel, ale nemám ho s sebou, protože jsem ho zapomněl doma.“ :-P
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    Limoto avatar 11.7.2011 15:01 Limoto | skóre: 32 | blog: Limotův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky

    Já bych teda spíš řekl "Ne, nezapoměl."

    11.7.2011 18:40 Václav HFechs Švirga | skóre: 26 | blog: HF | Kopřivnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    U mě je to jasné:

    - Nezapomel jsi laptop?

    varianta a: Ne, mám ho tady (ukázání na brašnu).

    varianta b: KURVA!

    ;-)
    Baník pyčo!
    mirefek avatar 11.7.2011 19:48 mirefek | skóre: 6 | blog: proc_dalsi_nazev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    Taky zajimavy preklad "doch" :-D
    msk avatar 11.7.2011 14:34 msk | skóre: 27 | blog: msk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    Nahodou tento problem sme s kamaratom riesili niekedy ku koncu ZS a takisto sme sa dopracovali do stadia, ze sme sa takto 2-3 ludia spolu bavili a nikto nam rozumel. Kazdopadne suhlasim s tym, ze dvojita,trojita,stvorita negacia je jazykovy paskvil a vrchol idiocie. Do takehoto stavu nas jazyk nikdy mal zajst.
    11.7.2011 16:56 tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    Zajimave, jenze jazyk neni matematika. Implicitne a bez vysvetleni predpokladate ze jazyk ma byt prisne logicky a vice (matematicky) logicky jazyk je "spravnejsi". Trochu naivni :)
    11.7.2011 23:09 miriam
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    +1 :-)
    pavlix avatar 12.7.2011 00:37 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    Nevíš, jestli se to nedá někde sehnat?

    Čeština je zjevně složitý jazyk. Už jen proto, že české zápory nezvládá naprostá většina překladatelů. Výskyty chyb typu aniž by … ne místo aniž by jsou dnes častější než výskyt správné varianty. Časem se z těchto chyb možná stane vývoj jazyka.

    A vždycky pak přiběhne některý grammar nazi jako třeba trekker a jebe do lidí, kteří pro přehlednost používají konstrukce jako 128-bitový (se spojovníkem), místo toho, aby nafackoval překladatelům knih, kteří tvoří logicky nesprávné věty s aniž by ne a podobnými zvěrstvy.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    18.7.2011 16:14 Lunruj
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    Také raději používám 128-bitový než 128bitový, ty číslice nalepené na písmenech vypadají někdy dost divně a špatně se čtou. 5-ti a podobné výrazy mi už vadí. A logicky nesprávné věty považuji za nejhorší chybu.
    pavlix avatar 18.7.2011 17:42 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Korektní odpovědi na záporné otázky
    5-ti a podobné výrazy mi už vadí.
    U tak malých číslovek je většinou škoda je nenapsat slovy. Výjimky dělám tam, kde se mi číslice zdají přehlednější. Nehledě na to, že konkrétně „5-ti“ opravdu není hezká konstrukce, podobné věci jsou zvykem spíš v západoevropských jazycích.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    18.7.2011 16:25 Lunruj
    Rozbalit Rozbalit vše dvojí zápor
    Mně přijde systém bez dvojího záporu jednodušší. I když někdy s ním mám jako "rodilý uživatel" dvojího záporu trochu problémy. 'Nebyli tam všichni' a 'nebyl tam nikdo' není problém, pokud se systém bez dvojího záporu používá důsledně. 'Nebyl tam nikdo' se převede na 'byl tam nikdo', 'nebyli tam všichni' zůstává po převedení stejné (ve významu 'někdo tam nebyl'), kladné případy jsou 'byl tam někdo', 'byli tam všichni'.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.