abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
včera 20:55 | Zajímavý projekt

Článek na LinuxGizmos.com představuje v NASA vyvinutého autonomního robota ve tvaru krychle pojmenovaného Astrobee neboli Hvězdní včela. Uvnitř včely běží Ubuntu/ROS a Android (GitHub). Na Mezinárodní vesmírné stanici bzučí tři tyto včely. Jejich jména jsou Honey, Queen a Bumble.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
24.5. 20:11 | Zajímavý projekt

Na Humble Bundle lze zdarma a bez DRM získat počítačovou hru Jalopy (YouTube). Hra je určena pro Windows, lze ji ale hrát také v Linuxu (ProtonDB, WineHQ). Speciální akce končí v sobotu v 19:00.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
24.5. 00:55 | Nová verze

ZFS on Linux, tj. implementace OpenZFS (Wikipedie) na Linuxu, byl vydán ve verzi 0.8.0. Přehled novinek v diskusním listu zfs-announce nebo na GitHubu. Nejnovější ZFS on Linux je kompatibilní s Linuxem 2.6.32 až 5.1.*.

Ladislav Hagara | Komentářů: 10
24.5. 00:33 | Nová verze

Byla vydána verze 1.35.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
23.5. 14:22 | Zajímavý projekt

GitHub v příspěvku na svém blogu představil GitHub Sponsors. Jedná se o další z možností, jak finančně podpořit vývojáře open source softwaru. Podrobnosti v často kladených dotazech (FAQ).

Ladislav Hagara | Komentářů: 9
23.5. 13:44 | Zajímavý software

Společnost Feral Interactive zabývající se vydáváním počítačových her pro operační systémy macOS a Linux vydala počítačovou hru Total War: Three Kingdoms (Wikipedie) pro Linux. Koupit ji lze za 59,99 €. Tentokrát byla verze pro Linux vydána ve stejný den jako verze pro Microsoft Windows.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
23.5. 10:00 | Nová verze

Po téměř 11 měsících vývoje od vydání verze 5.28 byla vydána nová stabilní verze 5.30 programovacího jazyka Perl. Do vývoje se zapojilo 58 vývojářů. Změněno bylo přibližně 620 tisíc řádků v 1 300 souborech. Přehled novinek a změn v podrobném seznamu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 2
22.5. 16:44 | Nová verze

Bylo vydáno openSUSE Leap 15.1. Přehled novinek v nejnovější verzi této linuxové distribuce v oznámení o vydání a v poznámkách k vydání.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
22.5. 11:55 | Nová verze

Byla vydána verze 3.14 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl aktualizován na verzi 8.5. Řešeno je také několik bezpečnostních chyb. Především bezpečnostní chyby v procesorech Intel.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
22.5. 11:33 | Nová verze

Byla vydána nová verze 2019.2 průběžně aktualizované linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek v seznamu změn. Současně byl ve verzi 2019.2 vydán také Kali Linux NetHunter (Wikipedie), tj. obrazy s nástroji z Kali Linuxu pro chytré telefony a tablety.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
GPU kterého výrobce aktuálně preferujete pro provoz Linuxu?
 (49%)
 (25%)
 (24%)
 (2%)
Celkem 365 hlasů
 Komentářů: 29, poslední 24.5. 14:49
Rozcestník
Štítky: není přiřazen žádný štítek

Vložit další komentář
Bystroushaak avatar 13.3. 21:18 Bystroushaak | skóre: 35 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jellybean-Machine - masivně paralelní laskomina
Dobré. Trochu mi to připomíná Connection machine (známé například z Richard Feynman a Connection Machine).

Taky trochu hru TIS-100, kde programuješ jednoduché paralelně běžící počítače.

Asi by stálo za to se zamyslet nad odlišnostmi od současně používaných grafických karet. Je tu někdo fundovaný kdo by to dokázal srovnat?
21.3. 22:04 pc2005 | skóre: 37 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jellybean-Machine - masivně paralelní laskomina
Asi by stálo za to se zamyslet nad odlišnostmi od současně používaných grafických karet. Je tu někdo fundovaný kdo by to dokázal srovnat?
Fundovanost level: přečetl si v rychlosti specifikace r100, r600 a amdgpu když se snažil opravit radeon driver v kernelu, ale už většinu zapoměl :-D .

No kromě mnohem vyšších rychlostí, větší paměti a těsnější komunikací v GPU mají jádra GPU většinou přístup do hlavní RAM (a ne lokální paměti, kromě obyč. cache). Moderní GPU jádra mě přijdou jako "obyčejné" RISCy. Kdežto ty procesory v jellybeanu (nebo transputeru) mě přijdou jako dost omezené na naprogramování, takže nějaká úloha, která by potřebovala velké množství lokální paměti by byla velmi pomalá, protože by se muselo přistupovat přes externí komunikaci k nějakému nejbližšímu uzlu RAM (pokud to takovej stroj měl). V CM se navíc ten jeden 1bit "procesor" musel vždycky nějak naprogramovat co měl počítat. Na parallele bylo nějaké raytraceovací demo (16 jader RISC epiphany, lokální pamět a externí sběrnice do DDR řadiče na FPGA Zynq). Ale ta epiphany architektura je moderní věc, i tak by to mělo problémy s reálným použití jako GPU, protože ty jednotlivé nody mají prostě málo paměti pro GPU operace nad texturama.

Ale jelikož jsou všechny ty architektury (no možná až na ten CM) turingovsky kompletní. Tak jde jen o rychlosti vypočítání daných úloh. Asi by i šlo na ně naportovat opencl :-D.
14.3. 08:57 luky
Rozbalit Rozbalit vše topologie site
Jakou topologii mela ta propojovaci sit?
14.3. 09:10 Pavel Křivánek | skóre: 28 | blog: Kvičet nezávaznou konverzaci
Rozbalit Rozbalit vše Re: topologie site
3-dimensional deterministic wormhole-routed mesh. Tedy pravděpodobně klasická krychle.
Tetris teaches that your successes disappear as soon as they happen, while your mistakes pile up until they kill you.
21.3. 21:45 pc2005 | skóre: 37 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jellybean-Machine - masivně paralelní laskomina
Super blog, sorry že jdu pozdě do diskuze, programoval jsem wifi driver a pak jsem byl moc unavený na reakce :-D.
Dříve se uvádělo, že k tomu, abyste si vyrobili poměrně schopný 32-bitový RISC procesor bez vyrovnávacích pamětí, potřebujete stejnou plochu křemíku, jakou vyžaduje asi 100 KiB RAM (půl megabytu v případě, že má obsahovat i podporu floating-point aritmetiky).
Bez cachí mě to stále přijde strašně moc. pokud se tou RAM myslím SRAM, takže 6 tranzistorů na buňku, tak to je ekvivalent až 4.8 miliónů tranzistorů (spíš míň, protože to nebude tak kompaktní struktura jako SRAM). RISC procesor by měl jít vyrobit byť jen z diskrétních hradel. První ARM měl myslím jen pár desítek tisíc tranzistorů max.

Zajímavý o jellybeanu jsem nějak moc nevěděl. Koukal ses i na jiné superstroje? Takovej Connection Machine byl taky super. Měl až 64ki jednobitovejch nodů (původně měli snad cíl 1 milion), spojení přes 12 rozměrovou hyperkrychli a router jim částečně navrhoval Richard Feynman. Ale pak to chcíplo na tom, že je převálcovalo PC a že neměli pořádnou myšlenku komu to prodávat.

Super architektura byla taky transputer. Což bylo něco jako 16/32bit MCU+RAM na 20MHz (v polovině 80.let). Vtip byl v tom, že ty hodiny měly různé fáze a tak měl ten čip efektivně až 80MHz. Co se týče superpočítačovosti, tak každej čip měl komunikaci s okolím po 4 sériových linkách (takže šla vytvořit síť). Dokonce to přes ty sériové linky mohlo bootovat (jiné IO tam víceméně nebylo, čipy mají strašně málo pinů). Díky jedné aukci na aukru jsem si kdysi asi 3 transputery koupil :-D. U transputerů byl problém, že nebyl hnedka dostupný C překladač a asi i náklady musely být dost vysoký.
ale jako nevítaný bonus se musíme potýkat s bezpečnostními problémy, jako je Meltdown a Spectre.
Tak on by i ten CM měl problém leakování informace přes timing nodů. Akorát v té době ještě nebyl multitasking nějak extra rozšířený. Tyhle počítače fungovaly spíš tak, že se do nich z ovládacího PCčka nahrála nějaká úloha (simulace počasí, výbuchu atomovky) a pak se počítalo jen to. Takže vlastně takový dnešní GPU. Ony i ty dnešní GPU jsou docela paralelní architektura.

Jinak Adapteva chtěla udělat i 1024 jádrovou verzi. Ale měli pak problémy se zaplacením výroby té FPGA desky (navrhli desku na RAM, výrobce je přestal vyrábět, museli navrhovat znova), takže to nějak vyšumělo (relativně, 1024 procesor by měl mít mnohem větší hype ;-) ).

Jinak mám takové hobby že jsem měl nápad na navrhnutí podobné architektury jako mělo CM, ale nemám na to moc času. Je to spíš takové duševní cvičení, ta architektura by byla extra pomalá, ale zase by měla extra málo tranzistorů.
21.3. 21:46 pc2005 | skóre: 37 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jellybean-Machine - masivně paralelní laskomina
A vida, toho Feynmana nalinkoval už bystrousaak :-D
22.3. 15:51 Pavel Křivánek | skóre: 28 | blog: Kvičet nezávaznou konverzaci
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jellybean-Machine - masivně paralelní laskomina
Bez cachí mě to stále přijde strašně moc. pokud se tou RAM myslím SRAM, takže 6 tranzistorů na buňku, tak to je ekvivalent až 4.8 miliónů tranzistorů (spíš míň, protože to nebude tak kompaktní struktura jako SRAM). RISC procesor by měl jít vyrobit byť jen z diskrétních hradel. První ARM měl myslím jen pár desítek tisíc tranzistorů max.

Ten odhad docela sedí i s novějšími technologiemi. Když budeme počítat hustotu DRAM 0.2 Gb/mm2 (26214 KiB/mm2), hustotu tranzistorů cca 7 milionů/mm2 (22nm proces), ARM1 měl 25000 tranzistorů, pak to vychází, že na plochu potřebnou pro ARM1 se vejde 93 KiB DRAM. Je to sice takové střílení hausnumery od boku, ale...

Tetris teaches that your successes disappear as soon as they happen, while your mistakes pile up until they kill you.
22.3. 23:17 pc2005 | skóre: 37 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jellybean-Machine - masivně paralelní laskomina
Jo pokud se počítá DRAM, tak je to mnohem lepší poměr (1 bit DRAM má 1 tranzistor, 1 bit SRAM má 6 tranzistorů). Ale i pak by měla DRAM o řád vyšší hustotu než procesor na stejném procesu.
Když budeme počítat hustotu DRAM 0.2 Gb/mm2 (26214 KiB/mm2), hustotu tranzistorů cca 7 milionů/mm2 (22nm proces)
V tomhle by pak měla dram hustotu tranzistorů 200 miliónů/mm^2.

Takže vlastně je většina čipu jenom volná plocha nebo dráty mezi tranzistory :-D (a po počítám jen tu tranzistorovou vrstvu, ne ty prokovy nad tím).
Josef Kufner avatar 23.3. 00:09 Josef Kufner | skóre: 68
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jellybean-Machine - masivně paralelní laskomina
1bit DRAM má jeden tranzistor a jeden kondenzátor. Naneštěstí ten kondenzátor musí mít nějakou minimální velikost, aby udržel náboj do dalšího refreshe. Ve výsledku hustota bitů na čipu hodně záleží na konstrukci tohoto kondenzátoru.
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
23.3. 01:08 pc2005 | skóre: 37 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jellybean-Machine - masivně paralelní laskomina
Některé moderní DRAM mají ten kondík ve formě vyleptané díry, kapacita je pak povrch toho otvoru. Na ploše pak moc nezáleží, pro vyšší kapacitu pak stačí vyvrtat jen hlubší díru. Druhá technologie pak dává ten kondík nad vrstvu s tranzistory a výroba je vlastně jednoduchá (na elektrody stačí polysilikon, ten se dá IMO nanýst téměř kamkoliv a na dielektrikum asi SiO2, s tím taky není problémová manipulace).

Přívodní dráty ke každé buňce jsou dost triviální a bez nějakých velkých kolizí, takže je bude možné sázet řádku vedle řádky s velkou hustotou.

Takže bych řekl, že buňka DRAM nebude nějak extra velká. Což nepřímo potvrzuje i to, že DRAM čipy jsou obvykle to první, co je vyrobeno na nové technologii (návrh s nízkou složitostí, který jde lehko fyzicky zmenšit aniž by to mělo vliv na funkci).

Jinak v 80. letech se to prej ještě dělalo na stejné vrstvě jako tranzistory (takže to bralo plochu tranzistoru). Pak se ale i vyvinuly DRAMky, kde stačí samotná parazitní kapacita toho mosfetu. Více wikipedia. Na japonské verzi jsou dokonce i rozkreslené fyzické rozměry jedné buňky [1], [2], akorát ty popisky jsou dost nečitelné :-D.
23.3. 11:45 Pavel Křivánek | skóre: 28 | blog: Kvičet nezávaznou konverzaci
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jellybean-Machine - masivně paralelní laskomina

0.2 je asi hodně nadsazené, mělo by to být spíš 0.05-0.1, což je itak překvapivě velká hustota.

64 KiB SRAM potřebuje podobný počet tranzistorů jako Pentium. Je smutné, že ač je SRAM tak cenný zdroj, moderní architektury nabízí jen velmi omezené prostředky, jak s ním programově nakládat. Dnešní procesory vlastně používají interně Harvardskou architekturu a malé hierarchické paměti, ale programově se to přímo řídit nedá.

Škoda, že z Epiphany-V nic nebude, byla by to hodně zajímavý procesor.

Tetris teaches that your successes disappear as soon as they happen, while your mistakes pile up until they kill you.
23.3. 20:26 pc2005 | skóre: 37 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jellybean-Machine - masivně paralelní laskomina
64 KiB SRAM potřebuje podobný počet tranzistorů jako Pentium.
Jj dobrý peklo. A to bude jádro v pentiu možná v dynamické logice, takže bude zabírat míň tranzistorů než klasická CMOS zapojení co se učí ve škole.
Je smutné, že ač je SRAM tak cenný zdroj, moderní architektury nabízí jen velmi omezené prostředky, jak s ním programově nakládat.
On je problém, že SRAM je cenná protože se používá v místech kde je minimální latence. To ovšem dost omezuje možnosti přístupu.
Škoda, že z Epiphany-V nic nebude, byla by to hodně zajímavý procesor.
No když jsem o něm slyšel naposled tak dělal na nějakým superpočítačovým AI projektu od DARPy, takže možná časem :-D.

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.