abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
dnes 15:44 | Zajímavý článek

Kariérní portál Dice.com (Wikipedie) ve spolupráci s konsorciem Linux Foundation zveřejnil 2016 Open Source Jobs Report (infografika). Zpráva potvrzuje, že poptávka po odbornících na open source neustále roste.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
dnes 15:11 | Bezpečnostní upozornění

V Linuxu 4.4.0 a vyšších byla nalezena a opravena bezpečnostní chyba v eBPF zneužitelná k lokální eskalaci práv. Jádro 4.4.0 je obsaženo například v nejnovějším Ubuntu 16.04 [reddit].

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
včera 01:11 | Zajímavý článek

Dle článku na stránkách Blenderu byl tento svobodný software pro modelování a vykreslování 3D počítačové grafiky a animací použit pro tvorbu visuálních efektů (VFX) ve filmu Hardcore Henry (Wikipedie, ČSFD). Část peněz potřebných na dokončení tohoto filmu natočeného z pohledu hlavního hrdiny, pomocí digitálních kamer GoPro, byla získána díky kampani na Indiegogo.

Ladislav Hagara | Komentářů: 24
včera 01:11 | Zajímavý projekt

Po rychlém vyprodání první várky 500 "early birds" LimeSDR za $199 byla přidána druhá várka 500 "early birds" za zvýhodněnou cenu $249. Lidé, kteří si mezi tím objednali LimeSDR za plnou cenu $299, byli automaticky přesunuti do kategorie "early birds", takže nebudou platit více. V tuto chvíli zbývá ještě 467 "early birds".

xm | Komentářů: 6
4.5. 20:00 | Zajímavý software

Converse.js je open source XMPP (Extensible Messaging and Presence Protocol) klient napsaný v JavaScriptu. JC Brand dnes vydal verzi 1.0.0.

Ladislav Hagara | Komentářů: 3
4.5. 17:20 | Komunita

Od 3. do 5. května probíhá Ubuntu Online Summit (UOS May 2016). V úvodní přednášce bylo například sděleno, že Unity 8 nebude výchozím prostředím ani v Ubuntu 16.10. Dnes ve 20:00 bude v rámci summitu Mark Shuttleworth odpovídat na otázky kolem Ubuntu a open source.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
4.5. 15:00 | Nová verze

Opera 37, verze 37.0.2178.32, byla prohlášena za stabilní. Nejnovější verze tohoto webového prohlížeče je postavena na Blinku 50 a přináší například integrovaný blokátor reklam nebo možnost přehrávání videí mimo okna prohlížeče.

Ladislav Hagara | Komentářů: 3
3.5. 21:42 | Bezpečnostní upozornění

V balíku programů sloužících ke konverzi a úpravám obrázků ImageMagick bylo nalezeno několik bezpečnostních chyb (CVE-2016–3714). K funkcím knihovny ImageMagick se často přistupuje například z PHP (imagick), Ruby (rmagick a paperclip) nebo Node.js (imagemagick). Případný útočník tak může chyb využít až ke vzdálenému spouštění kódů. Další informace postupně na ImageTragick [reddit].

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
3.5. 16:30 | Nová verze

Dle plánu (zprávička) byly vydány verze 1.0.2h a 1.0.1t kryptografické knihovny OpenSSL. Opraveno je několik bezpečnostních problémů.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
3.5. 16:03 | Komunita

Internetový vyhledávač DuckDuckGo věnoval 225 tisíc dolarů na podporu svobodného a otevřeného softwaru (FOSS). Po 25 tisících dolarů dostalo 9 organizací: Freedom of the Press Foundation, Freenet Project, OpenBSD Foundation, CrypTech Project, Tor Project, Fight for the Future, Open Source Technology Innovation Fund, Riseup Labs a GPGTools.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
Jaký poměr stran pracovní plochy (příp. složené z více monitorů) preferujete?
 (7%)
 (14%)
 (52%)
 (20%)
 (4%)
 (2%)
 (1%)
Celkem 259 hlasů
 Komentářů: 18, poslední 2.5. 20:12
Rozcestník
Reklama

Scala 03 - další kroky

7.9.2009 00:12 | Přečteno: 2971× | Výběrový blog | poslední úprava: 7.9.2009 10:30

Další ze série článků o jazyce Scala. Tento článek je překladem volně přístupné ukázky z knihy Programming in Scala od Martina Oderského. Minulý článek skončil u definice metod.

Krok 5: Píšeme Scala skripty

Přestože je Scala navržená pro psaní velkých propramů, je velmi dobře použitelná pro psaní skriptů (jednoduchá sekvence příkazů). Pokud máte Scalu již nainstalovanou, spustit skript je jednoduché:
  //toto ulozte do ahoj.scala
  println("Ahoj svete")
Pak tento soubor lze spustit:
 > scala ahoj.scala
 Ahoj svete
Parametry programu (command line arguments) jsou ve Scala skriptu uložené v array(pole) args. Ve Scale jsou arraye číslované od nuly, stejně jako v Javě, ale položky jsou přistupovány přes kulaté závorky(hranaté v Javě). První parametr programu je tedy arg(0). Příklad:
  //pozdrav podle prvniho parametru, opet ulozte do ahoj.scala
  println("Nazdar "+args(0)+"!")
a spusťte:
  >scala ahoj.scala Pepo
  Ahoj Pepo!
V tomto případě 'Pepo' je parametr, který je předán skriptu a vytištěn na obrazovku.

Tento skript také obsahuje komentář, Scala stejně jako Java ignoruje vše za //. Toto lze použít na krátké poznámky vysvětlující chod programu. Mimochodem, pokud pracujete na Unixu, Linuxu nebo MacOS můžete spouštět *.scala soubory jako shell skriptu. Toho lze dosáhnout jednoduchým trikem se shellem:

  #!/bin/sh
  exec scala $0 $@
  !#
  // nazdar
  println("Nazdar " + args(0) + "!")
První dva řádky spouštějí vlastní skript a musí být na začátku souboru. Soubor také musí mít nastavený executable bit aby byl spustitelný:
  >chmod +x ahoj.scala
  >./ahoj.scala Pepo
  Nazdar Pepo! 

Krok 6: Cykly s while, a if podmínky.

Cykly ve Scale se dost liší od Javy a C like jazyků, ale to bude vysvětleno až v dalších kapitolách. Jednoduchý while cyklus funguje ve Scale podobně jako v Javě:
  var i = 0
  while (i < args.length) {
    println(args(i))
    i += 1
  }
Tento skript začíná definicí promněné: var i = 0. Typová inference (odvozování) proměnné automaticky přiřadí typ scala.Int. While konstrukce na další řádce opakuje cyklus dokud platí podmínka, v tomto případě zda je promněnná i menší než počet programových parametrů (i < args.length). V cyklu je blok (část kódu mezi {} závorkami) opakovan dokud platí podmínka. První část bloku vypíše aktuální programový parametr, druhá část bloku inkrementuje proměnou i.

A po spuštění tohoto skriptu:

  >scala test.scala Ahoj, tady Pepa z Depa
  Ahoj,
  tady 
  Pepa
  z 
  Depa
Pokud nemáte rádi Pepu, je možné ho nahradit za někoho upřímnějšího
  var i = 0
  while (i < args.length) {
    if(args(i)=="Pepa") println("Standa")
    else println(args(i))
    i += 1
  }
A výsledek:

  >scala test.scala Ahoj, tady Pepa z Depa
  Ahoj,
  tady 
  Standa
  z 
  Depa
Ve Scale stejně jako v Javě musí být podmínky v kulatých závorkách. Dále pokud blok v if nebo while má více než jeden výraz, musí být uzavřen v kudrnatých závorkách. Drobný rozdíl je že if se doporučuje psát na jedné řádce.

Další rozdíl je že ve Scale je možné metody, které nemají parametry, volat bez závorek. println() je stejné jako println. Obecné doporučení je psát u všech metod závorky, pouze gettery psát bez závorek.

Jedním z přínosů Scaly je že má stručnost skriptovacích jazyků(Ruby nebo Pythom), ale zároveň má statické typování ukecanějších jazyků jako Java nebo C++. Stručnost Scaly pochází z typového odvozování, ale také z funkcionálního stylu.

Krok 7. Funkcionální foreach a for.

Možná o tom nevíte, ale předchozí příklady byly v imperativní stylu programování. Tento styl obsahuje podmínky, cykly a všechny ty věci co obvykle používané v Javě, C++ a C. Scala umožňuje také funkcionálnější programování. Vlastně jeden z cílů Scaly je umožnit plynulý přechod z imperativního do funkcionálního programování.

Jednou z charakteristik funkcionálního programování je že funkce lze přiřadit jako proměnné a toto je 100% pravda ve Scale. Například trochu lepší cesta jak vypsat programové parametry je tato:

  args.foreach(arg => println(arg))
V tomto případě voláme foreach metodu na proměnné args. Foreach metodě je předána annonymní funkce (nemá vlastní jméno, stejné jako anonymní třída v Javě), která bere jeden parametr s názvem arg. Kód uvnitř anonymní funkce pak vytiskne proměnnou arg.

Předchozí kód může vypadat jako closures z dynamických jazyků. Ve skutečnosti je ale plně strongly typed a odpovídá spíše anonymní třídě v Javě (na úrovni bytecode je to anonymní třída). Typové odvozování zde funguje skvěle, takže dost ušetří psaní. Bez něj by bylo nutné definovat typ proměnné arg:

  args.foreach((arg: String) => println(arg))
Je ještě třetí možnost jak tento kód zapsat. Ve Scale funguje něco jako odvozování argumentů. Pokud anonymní funkce volá pouze metodu s jedním argumentem, jsou argumenty funkce doplněny aby odpovídaly argumentům metody. Je možné tedy tedy napsat:
  args.foreach(println)
Pro shrnutí: syntaxe anonymní metody je seznam parametrů v závorkách, následovaný šipkou (rovnítko a větší) a tělem funkce. Viz graf:

Možná se ptáte jestli Scala má for cyklus stejně jako Java a ostatní imperativní jazyky. Krátká odpověď je že ne, dlouhá je že má funkcionální for, bez break continue apod. Plně to bude vysvětleno v dalších kapitolách. For cyklus v různých jazycích:

  //Scala
  for (arg <- args)
    println(arg)
  //Java
  for (String arg : args) {     // Remember, this is Java, not Scala
    System.out.println(arg);
  } 
  //ruby 
  for arg in ARGV   # Remember, this is Ruby, not Scala
    puts arg
  end

Krok 8: Pole, definice typu a speciální funkce.

Kromě toho že je funkcionalní, Scala je také objektově orientovaná. je tedy možné definovat abstraktní třídy jako typy a konkrétní objekty jako proměnné. Tento kód například vytvoří a vytiskne String.
  val s = new String("Nazdar Pepo!")
  println(s)
V tomto případě je nový String vytvořen s parametrem "Nazdar Pepo!", který určuje jeho hodnotu. Při parametrizaci lze ale zajít ještě dál, například při vytváření arraye lze kromě počátečních hodnot definovat co array bude obsahovat. Tedy parametrizovat typ arraye.
  val nazdar = new Array[String](3)
  nazdar(0) = "Nazdar"
  nazdar(1) = ", "
  nazdar(2) = "Pepo!"
  for (i <- 0 to 2)
    print(nazdar(i))
V tomto případě vytváříme array, který bere dva parametry. První je typový a určuje co Array bude obsahovat [String], druhý pak určuje počáteční délku. Ve Scale je všechno co se týče typů ve hranatých závorkách [].

Konstrukce nazdar(0) = "Nazdar" může vypadat trochu divně. Jedná se o speciální případ, ne ve třídě Array, ale mnohem obecnější. Pokud je instance proměnné volána bez funkce, pouze se závorkami a argumenty, Scala to přetransformuje na volání metody apply. Pokud je navíc této funkci přiřazená hodnota, je volána metoda update.

Další speciální případ je for (i <- 0 to 2). V tomto případě je definován cyklus s iterací od 0 do 2. Scala má třídu pro intervaly, ale nemá operátor 'to' pro jejich definici. Scala vlastně nemá operátory vůbec. 'to' je metoda na třídě int, která bere druhé číslo a vrací interval mezi těmito čísly. for (i <- 0 to 2) je pak přeložen jako for (i <- 0.to(2)).

Scala nemá ani klasické aritmetické operátory jako +, -, *, nebo /. Vše je založeno na volání příslušných metod (s optimalizacemi překladače, na úrovni bytecode jsou čísla počítány stejně). Scala je velmi liberální v názvu metod, takže + je ve skutečnosti metoda ve třídě int. 1.+(2) je legální kód.

Předchozí kód je pak ve skutečnosti přeložen jako:

  val nazdar = new Array[String](3)
  nazdar.update(0, "Nazdar")
  nazdar.update(1, ", ")
  nazdar.update(2, "Pepo!")
  for (i <- 0.to(2))
    print(nazdar.apply(i))

       

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Vložit další komentář

7.9.2009 07:33 .BLEK | skóre: 81 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Scala 03 - další kroky
Možná o tom nevíte, ale předchozí příklady imperativní styl programování.

Já nevědět, co to znamenat mít.

7.9.2009 09:31 Trained.Monkey | skóre: 12 | blog: monkey
Rozbalit Rozbalit vše Re: Scala 03 - další kroky
Opraveno
vlastikroot avatar 7.9.2009 16:47 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Scala 03 - další kroky
Ten obrazek je sice pekne pruhlednej, ale ja tu na tmavem pozadi nevidim zhola nic. Nebylo by pristupnejsi udelat obrazek spis s pozadim defaultni barvy pozadi na abc (bez pruhlednosti)?
Sg1-game | We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted | IP 80.188.182.6
7.9.2009 17:16 petr_p | skóre: 58 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Re: Scala 03 - další kroky
svg:currentColor :D
7.9.2009 22:23 Jirka P
Rozbalit Rozbalit vše Re: Scala 03 - další kroky
Sice to může vypadat jako hnidopišství, ale to není metoda scala.Int
xsubway avatar 15.9.2009 14:27 xsubway | skóre: 13 | blog: litera_scripta_manet
Rozbalit Rozbalit vše Re: Scala 03 - další kroky

Díky, ale stále mi chyběl příklad, jak použít scalu jako script a jak se vlastně předávají parametry. Takže například takto:

#!/bin/sh
exec scala -savecompiled "$0" "$@"
!#

object Parser {

  def main(args: Array[String]) {

    for (s <- args) {
        println("> " + s);
    }

  }

}


Parser.main(args.toArray)

 

15.9.2009 17:58 petr_p | skóre: 58 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Re: Scala 03 - další kroky
Jak je takové skriptování rychlé, když to startuje JVM?
xsubway avatar 16.9.2009 21:45 xsubway | skóre: 13 | blog: litera_scripta_manet
Rozbalit Rozbalit vše Re: Scala 03 - další kroky

... při prvním spuštění to není nic moc, ale díky přepínači -savecompiled se někde vytvoří soubor .class a příští spuštění je již "rychlé". Samozřejmě, že na jednoduché scripty bude možná rychlejší scriptování třeba i bashi, ale pokud script dělá složité operace, tak už překlad do bytecode bude znát. Subjektivně: mě to přijde dostatečně rychlé.

Na tomto způsobu je hlavně fajn, že je vše v jednom spustitelném souboru, a uživatel třeba ani neví, že se uvnitř spouští scala/java.

ps: porovnání rychlosti java/scala/groovy v jednom umělém příkladu (zde se porovnává běh nikoliv pouze start)

xsubway avatar 16.9.2009 21:57 xsubway | skóre: 13 | blog: litera_scripta_manet
Rozbalit Rozbalit vše Re: Scala 03 - další kroky

příklad prvního a druhého (dalšího) spuštění scriptu

$ time ./4.scala 

real 0m1.766s
user 0m0.252s
sys 0m0.040s
 
$ time ./4.scala 

real 0m0.271s
user 0m0.196s
sys 0m0.036s
 
22.9.2010 14:41 jirazy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Scala 03 - další kroky
Proč ten script psát tak složitě? Takhle to jde přímo, bez triků:

#!/opt/scala/bin/scala -savecompiled
!#
args.foreach(println)
22.12.2010 11:52 Tonda B.
Rozbalit Rozbalit vše Re: Scala 03 - další kroky
Btw na http://programming-scala.labs.oreilly.com/ byla uvolnena k prohlizeni kniha "Programming Scala". Krom toho mame v planu rozjet Scala wiki v cestine na zaklade teto: http://naildrivin5.com/scalatour . Kdyby se chtel nekdo pridat, necht mi napise na hacxcz zavinac gmail tecka com. Jinak jsem pro podporu ceske Scala komunity zalozil IRC kanal #scala-cz (irc.freenode.net) - jste vitani :-).

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267  
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.