abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
dnes 11:11 | Komunita
Grsecurity (Wikipedie) je sada bezpečnostních patchů pro linuxové jádro (porovnání se SELinuxem a AppArmorem). Dle oficiálního oznámení nebudou od 9. září 2015 stabilní verze grsecurity patchů volně k dispozici. Získat je budou moci pouze sponzoři. Důvodem jsou neustálá porušování licence GPL a ochranné známky grsecurity®. Testovací verze patchů zůstanou nadále volně ke stažení.
Ladislav Hagara | Komentářů: 4
včera 22:00 | Nová verze
David Herrmann oznámil vydáni verze 225 správce systému a služeb systemd. Nově lze místo příkazu "su" použít "machinectl shell" (#1022). Ukázka v článku na The Linux Homefront Project.
Ladislav Hagara | Komentářů: 39
včera 12:21 | Bezpečnostní upozornění
Byl vydán Mozilla Firefox 40.0.3. Řešeny jsou především dva bezpečnostní problémy MFSA 2015-94 (CVE-2015-4497) a MFSA 2015-95 (CVE-2015-4498). Bezpečnostní problém MFSA 2015-94 je kritický. Webová stránka obsahující škodlivý kód může způsobit pád Firefoxu, nebo také spuštění libovolného kódu s právy uživatele spouštějícího Firefox. Bezpečnostní problémy byly opraveny také ve verzi s prodlouženou podporou ESR 38.2.1. Aktualizace jsou k dispozici (Red Hat Enterprise Linux, Fedora, Ubuntu, ...).
Ladislav Hagara | Komentářů: 2
včera 11:11 | Komunita
Už jenom do pondělí 31. srpna lze přihlásit přednášku nebo workshop, nebo také navrhnout zajímavé téma, na konferenci LinuxDays, jež proběhne 10. a 11. října 2015 v Praze v areálu ČVUT v Dejvicích.
Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 01:56 | Zajímavý článek
Vyšlo (pdf) sedmatřicáté číslo anglicky psaného časopisu MagPi věnovanému Raspberry Pi a projektům postaveným na tomto jednodeskovém počítači. Podruhé na 100 stránkách a také jako papírový časopis za 5,99 £.
Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 01:01 | Nová verze
Byla vydána první beta verze Ubuntu 15.10 s kódovým názvem Wily Werewolf. Ke stažení jsou obrazy Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu GNOME, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Xubuntu a Ubuntu Cloud.
Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 01:00 | Komunita
Byly zveřejněny (YouTube) videozáznamy přednášek z letošní konference Flock (Fedora Contributor Conference) konané 12. až 15. srpna v Rochesteru (New York).
Ladislav Hagara | Komentářů: 0
27.8. 11:11 | Zajímavý software
Společnost Unity Technologies dle plánu (zprávička) vydala experimentální verzi Unity Editoru pro Linux. Počítačové hry postavené nad multiplatformním herním enginem Unity je tak možné nejenom hrát, ale už také vyvíjet na Linuxu. Dotazy a zpětná vazba na oficiálním fóru.
Ladislav Hagara | Komentářů: 3
27.8. 10:20 | Nová verze
Vyšla verze 5.4.0 prostředí KDE Plasma. Novinky zahrnují optimalizace výkonu, nový nástroj pro nastavení hlasitosti zvuku, rozšíření sady ikon Breeze mj. o ikony pro rozšířené aplikace v GTK (např. Firefox nebo Inkscape), návrat vyhledávání v historii KRunneru aj. Více v kompletním seznamu změn.
Troll, MBA | Komentářů: 47
23.8. 15:15 | Zajímavý článek
GitHub na svém blogu zveřejnil vývoj popularity programovacích jazyků používaných na GitHubu v letech 2008 až 2015. Použité programovací jazyky ve veřejných i soukromých repozitářích byly rozpoznávány pomocí open source knihovny Linguist. V současné době je na GitHubu nejpopulárnějším programovacím jazykem JavaScript. Na dalších místech jsou Java, Ruby, PHP, Python, ...
Ladislav Hagara | Komentářů: 152
Nešifrované HTTP
 (4%)
 (96%)
Celkem 6292 hlasů
 Komentářů: 64, poslední včera 16:35
Rozcestník
Reklama
Autoškola testy online Levný benzín

Scala 03 - další kroky

7.9.2009 00:12 | Přečteno: 2875× | Výběrový blog | poslední úprava: 7.9.2009 10:30

Další ze série článků o jazyce Scala. Tento článek je překladem volně přístupné ukázky z knihy Programming in Scala od Martina Oderského. Minulý článek skončil u definice metod.

Krok 5: Píšeme Scala skripty

Přestože je Scala navržená pro psaní velkých propramů, je velmi dobře použitelná pro psaní skriptů (jednoduchá sekvence příkazů). Pokud máte Scalu již nainstalovanou, spustit skript je jednoduché:
  //toto ulozte do ahoj.scala
  println("Ahoj svete")
Pak tento soubor lze spustit:
 > scala ahoj.scala
 Ahoj svete
Parametry programu (command line arguments) jsou ve Scala skriptu uložené v array(pole) args. Ve Scale jsou arraye číslované od nuly, stejně jako v Javě, ale položky jsou přistupovány přes kulaté závorky(hranaté v Javě). První parametr programu je tedy arg(0). Příklad:
  //pozdrav podle prvniho parametru, opet ulozte do ahoj.scala
  println("Nazdar "+args(0)+"!")
a spusťte:
  >scala ahoj.scala Pepo
  Ahoj Pepo!
V tomto případě 'Pepo' je parametr, který je předán skriptu a vytištěn na obrazovku.

Tento skript také obsahuje komentář, Scala stejně jako Java ignoruje vše za //. Toto lze použít na krátké poznámky vysvětlující chod programu. Mimochodem, pokud pracujete na Unixu, Linuxu nebo MacOS můžete spouštět *.scala soubory jako shell skriptu. Toho lze dosáhnout jednoduchým trikem se shellem:

  #!/bin/sh
  exec scala $0 $@
  !#
  // nazdar
  println("Nazdar " + args(0) + "!")
První dva řádky spouštějí vlastní skript a musí být na začátku souboru. Soubor také musí mít nastavený executable bit aby byl spustitelný:
  >chmod +x ahoj.scala
  >./ahoj.scala Pepo
  Nazdar Pepo! 

Krok 6: Cykly s while, a if podmínky.

Cykly ve Scale se dost liší od Javy a C like jazyků, ale to bude vysvětleno až v dalších kapitolách. Jednoduchý while cyklus funguje ve Scale podobně jako v Javě:
  var i = 0
  while (i < args.length) {
    println(args(i))
    i += 1
  }
Tento skript začíná definicí promněné: var i = 0. Typová inference (odvozování) proměnné automaticky přiřadí typ scala.Int. While konstrukce na další řádce opakuje cyklus dokud platí podmínka, v tomto případě zda je promněnná i menší než počet programových parametrů (i < args.length). V cyklu je blok (část kódu mezi {} závorkami) opakovan dokud platí podmínka. První část bloku vypíše aktuální programový parametr, druhá část bloku inkrementuje proměnou i.

A po spuštění tohoto skriptu:

  >scala test.scala Ahoj, tady Pepa z Depa
  Ahoj,
  tady 
  Pepa
  z 
  Depa
Pokud nemáte rádi Pepu, je možné ho nahradit za někoho upřímnějšího
  var i = 0
  while (i < args.length) {
    if(args(i)=="Pepa") println("Standa")
    else println(args(i))
    i += 1
  }
A výsledek:

  >scala test.scala Ahoj, tady Pepa z Depa
  Ahoj,
  tady 
  Standa
  z 
  Depa
Ve Scale stejně jako v Javě musí být podmínky v kulatých závorkách. Dále pokud blok v if nebo while má více než jeden výraz, musí být uzavřen v kudrnatých závorkách. Drobný rozdíl je že if se doporučuje psát na jedné řádce.

Další rozdíl je že ve Scale je možné metody, které nemají parametry, volat bez závorek. println() je stejné jako println. Obecné doporučení je psát u všech metod závorky, pouze gettery psát bez závorek.

Jedním z přínosů Scaly je že má stručnost skriptovacích jazyků(Ruby nebo Pythom), ale zároveň má statické typování ukecanějších jazyků jako Java nebo C++. Stručnost Scaly pochází z typového odvozování, ale také z funkcionálního stylu.

Krok 7. Funkcionální foreach a for.

Možná o tom nevíte, ale předchozí příklady byly v imperativní stylu programování. Tento styl obsahuje podmínky, cykly a všechny ty věci co obvykle používané v Javě, C++ a C. Scala umožňuje také funkcionálnější programování. Vlastně jeden z cílů Scaly je umožnit plynulý přechod z imperativního do funkcionálního programování.

Jednou z charakteristik funkcionálního programování je že funkce lze přiřadit jako proměnné a toto je 100% pravda ve Scale. Například trochu lepší cesta jak vypsat programové parametry je tato:

  args.foreach(arg => println(arg))
V tomto případě voláme foreach metodu na proměnné args. Foreach metodě je předána annonymní funkce (nemá vlastní jméno, stejné jako anonymní třída v Javě), která bere jeden parametr s názvem arg. Kód uvnitř anonymní funkce pak vytiskne proměnnou arg.

Předchozí kód může vypadat jako closures z dynamických jazyků. Ve skutečnosti je ale plně strongly typed a odpovídá spíše anonymní třídě v Javě (na úrovni bytecode je to anonymní třída). Typové odvozování zde funguje skvěle, takže dost ušetří psaní. Bez něj by bylo nutné definovat typ proměnné arg:

  args.foreach((arg: String) => println(arg))
Je ještě třetí možnost jak tento kód zapsat. Ve Scale funguje něco jako odvozování argumentů. Pokud anonymní funkce volá pouze metodu s jedním argumentem, jsou argumenty funkce doplněny aby odpovídaly argumentům metody. Je možné tedy tedy napsat:
  args.foreach(println)
Pro shrnutí: syntaxe anonymní metody je seznam parametrů v závorkách, následovaný šipkou (rovnítko a větší) a tělem funkce. Viz graf:

Možná se ptáte jestli Scala má for cyklus stejně jako Java a ostatní imperativní jazyky. Krátká odpověď je že ne, dlouhá je že má funkcionální for, bez break continue apod. Plně to bude vysvětleno v dalších kapitolách. For cyklus v různých jazycích:

  //Scala
  for (arg <- args)
    println(arg)
  //Java
  for (String arg : args) {     // Remember, this is Java, not Scala
    System.out.println(arg);
  } 
  //ruby 
  for arg in ARGV   # Remember, this is Ruby, not Scala
    puts arg
  end

Krok 8: Pole, definice typu a speciální funkce.

Kromě toho že je funkcionalní, Scala je také objektově orientovaná. je tedy možné definovat abstraktní třídy jako typy a konkrétní objekty jako proměnné. Tento kód například vytvoří a vytiskne String.
  val s = new String("Nazdar Pepo!")
  println(s)
V tomto případě je nový String vytvořen s parametrem "Nazdar Pepo!", který určuje jeho hodnotu. Při parametrizaci lze ale zajít ještě dál, například při vytváření arraye lze kromě počátečních hodnot definovat co array bude obsahovat. Tedy parametrizovat typ arraye.
  val nazdar = new Array[String](3)
  nazdar(0) = "Nazdar"
  nazdar(1) = ", "
  nazdar(2) = "Pepo!"
  for (i <- 0 to 2)
    print(nazdar(i))
V tomto případě vytváříme array, který bere dva parametry. První je typový a určuje co Array bude obsahovat [String], druhý pak určuje počáteční délku. Ve Scale je všechno co se týče typů ve hranatých závorkách [].

Konstrukce nazdar(0) = "Nazdar" může vypadat trochu divně. Jedná se o speciální případ, ne ve třídě Array, ale mnohem obecnější. Pokud je instance proměnné volána bez funkce, pouze se závorkami a argumenty, Scala to přetransformuje na volání metody apply. Pokud je navíc této funkci přiřazená hodnota, je volána metoda update.

Další speciální případ je for (i <- 0 to 2). V tomto případě je definován cyklus s iterací od 0 do 2. Scala má třídu pro intervaly, ale nemá operátor 'to' pro jejich definici. Scala vlastně nemá operátory vůbec. 'to' je metoda na třídě int, která bere druhé číslo a vrací interval mezi těmito čísly. for (i <- 0 to 2) je pak přeložen jako for (i <- 0.to(2)).

Scala nemá ani klasické aritmetické operátory jako +, -, *, nebo /. Vše je založeno na volání příslušných metod (s optimalizacemi překladače, na úrovni bytecode jsou čísla počítány stejně). Scala je velmi liberální v názvu metod, takže + je ve skutečnosti metoda ve třídě int. 1.+(2) je legální kód.

Předchozí kód je pak ve skutečnosti přeložen jako:

  val nazdar = new Array[String](3)
  nazdar.update(0, "Nazdar")
  nazdar.update(1, ", ")
  nazdar.update(2, "Pepo!")
  for (i <- 0.to(2))
    print(nazdar.apply(i))

       

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Vložit další komentář

Troll, MBA avatar 7.9.2009 07:33 Troll, MBA | skóre: 80 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: Scala 03 - další kroky
Možná o tom nevíte, ale předchozí příklady imperativní styl programování.

Já nevědět, co to znamenat mít.

New troll here!
7.9.2009 09:31 Trained.Monkey | skóre: 12 | blog: monkey
Rozbalit Rozbalit vše Re: Scala 03 - další kroky
Opraveno
vlastikroot avatar 7.9.2009 16:47 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
Rozbalit Rozbalit vše Re: Scala 03 - další kroky
Ten obrazek je sice pekne pruhlednej, ale ja tu na tmavem pozadi nevidim zhola nic. Nebylo by pristupnejsi udelat obrazek spis s pozadim defaultni barvy pozadi na abc (bez pruhlednosti)?
Sg1-game | We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted | IP 80.188.182.6
7.9.2009 17:16 petr_p | skóre: 58 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Re: Scala 03 - další kroky
svg:currentColor :D
7.9.2009 22:23 Jirka P
Rozbalit Rozbalit vše Re: Scala 03 - další kroky
Sice to může vypadat jako hnidopišství, ale to není metoda scala.Int
xsubway avatar 15.9.2009 14:27 xsubway | skóre: 12 | blog: litera_scripta_manet
Rozbalit Rozbalit vše Re: Scala 03 - další kroky

Díky, ale stále mi chyběl příklad, jak použít scalu jako script a jak se vlastně předávají parametry. Takže například takto:

#!/bin/sh
exec scala -savecompiled "$0" "$@"
!#

object Parser {

  def main(args: Array[String]) {

    for (s <- args) {
        println("> " + s);
    }

  }

}


Parser.main(args.toArray)

 

15.9.2009 17:58 petr_p | skóre: 58 | blog: pb
Rozbalit Rozbalit vše Re: Scala 03 - další kroky
Jak je takové skriptování rychlé, když to startuje JVM?
xsubway avatar 16.9.2009 21:45 xsubway | skóre: 12 | blog: litera_scripta_manet
Rozbalit Rozbalit vše Re: Scala 03 - další kroky

... při prvním spuštění to není nic moc, ale díky přepínači -savecompiled se někde vytvoří soubor .class a příští spuštění je již "rychlé". Samozřejmě, že na jednoduché scripty bude možná rychlejší scriptování třeba i bashi, ale pokud script dělá složité operace, tak už překlad do bytecode bude znát. Subjektivně: mě to přijde dostatečně rychlé.

Na tomto způsobu je hlavně fajn, že je vše v jednom spustitelném souboru, a uživatel třeba ani neví, že se uvnitř spouští scala/java.

ps: porovnání rychlosti java/scala/groovy v jednom umělém příkladu (zde se porovnává běh nikoliv pouze start)

xsubway avatar 16.9.2009 21:57 xsubway | skóre: 12 | blog: litera_scripta_manet
Rozbalit Rozbalit vše Re: Scala 03 - další kroky

příklad prvního a druhého (dalšího) spuštění scriptu

$ time ./4.scala 

real 0m1.766s
user 0m0.252s
sys 0m0.040s
 
$ time ./4.scala 

real 0m0.271s
user 0m0.196s
sys 0m0.036s
 
22.9.2010 14:41 jirazy
Rozbalit Rozbalit vše Re: Scala 03 - další kroky
Proč ten script psát tak složitě? Takhle to jde přímo, bez triků:

#!/opt/scala/bin/scala -savecompiled
!#
args.foreach(println)
22.12.2010 11:52 Tonda B.
Rozbalit Rozbalit vše Re: Scala 03 - další kroky
Btw na http://programming-scala.labs.oreilly.com/ byla uvolnena k prohlizeni kniha "Programming Scala". Krom toho mame v planu rozjet Scala wiki v cestine na zaklade teto: http://naildrivin5.com/scalatour . Kdyby se chtel nekdo pridat, necht mi napise na hacxcz zavinac gmail tecka com. Jinak jsem pro podporu ceske Scala komunity zalozil IRC kanal #scala-cz (irc.freenode.net) - jste vitani :-).

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267   Powered by Hosting 90 Server hosting
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.