abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 04:55 | Nová verze

    OpenJS Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 22 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). V říjnu se verze 22 stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2027.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:22 | Nová verze

    Byla vydána verze 8.2 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a v informačním videu. Zdůrazněn je průvodce migrací hostů z VMware ESXi do Proxmoxu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:11 | Nová verze

    R (Wikipedie), programovací jazyk a prostředí určené pro statistickou analýzu dat a jejich grafické zobrazení, bylo vydáno ve verzi 4.4.0. Její kódové jméno je Puppy Cup.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:44 | IT novinky

    IBM kupuje společnost HashiCorp (Terraform, Packer, Vault, Boundary, Consul, Nomad, Waypoint, Vagrant, …) za 6,4 miliardy dolarů, tj. 35 dolarů za akcii.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 15:55 | Nová verze

    Byl vydán TrueNAS SCALE 24.04 “Dragonfish”. Přehled novinek této open source storage platformy postavené na Debianu v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:44 | IT novinky

    Oznámeny byly nové Raspberry Pi Compute Module 4S. Vedle původní 1 GB varianty jsou nově k dispozici také varianty s 2 GB, 4 GB a 8 GB paměti. Compute Modules 4S mají na rozdíl od Compute Module 4 tvar a velikost Compute Module 3+ a předchozích. Lze tak provést snadný upgrade.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:44 | Nová verze

    Po roce vývoje od vydání verze 1.24.0 byla vydána nová stabilní verze 1.26.0 webového serveru a reverzní proxy nginx (Wikipedie). Nová verze přináší řadu novinek. Podrobný přehled v souboru CHANGES-1.26.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 6.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl povýšen na verzi 13.0.14.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 30.0.0 frameworku pro vývoj multiplatformních desktopových aplikací pomocí JavaScriptu, HTML a CSS Electron (Wikipedie, GitHub). Chromium bylo aktualizováno na verzi 124.0.6367.49, V8 na verzi 12.4 a Node.js na verzi 20.11.1. Electron byl původně vyvíjen pro editor Atom pod názvem Atom Shell. Dnes je na Electronu postavena celá řada dalších aplikací.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 04:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 9.0.0 otevřeného emulátoru procesorů a virtualizačního nástroje QEMU (Wikipedie). Přispělo 220 vývojářů. Provedeno bylo více než 2 700 commitů. Přehled úprav a nových vlastností v seznamu změn.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (72%)
     (9%)
     (2%)
     (17%)
    Celkem 736 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Jak jsem vrátil tučňáky

    22.9.2008 23:51 | Přečteno: 2749× | Stížnosti a pochvaly | poslední úprava: 22.9.2008 23:51

    Před pár měsíci jsem dostal od své banky nabídku na kreditní kartu. Limit byl až překvapivě vysoký a bezúročné období lákavé. Navíc to bylo před mojí cestou do USA, kde se embosska hodí. Takže, ačkoli je mi život na dluh cizí, nabídce jsem nakonec podlehl.

    Představa byla taková, že budu mít slušnou platební kartu (Maestro je ve Státech na nic) a všechno to bude zadarmo, protože půjčovat si nehodlám. V tom mne utvrzovala i paní v bance, u které jsem si kartu zařizoval.

    První známky šlendriánu na sebe ale nenechaly dlouho čekat: objevily se ve chvíli, kdy jsem si chtěl napojit na kartu svůj PayPal účet. Napojení funguje tak, že vám PayPal z karty strhne nějaké drobné a do poznámky k transakci napíše číselný kód, který pak opíšete na webu a tím prokážete, že je karta opravdu vaše. Na výpisu transakcí bohužel žádný kód nebyl, jsou tam jen částky a data. Jen díky ochotné kolegyni jsem se dozvěděl kontrolní kód pro PayPal a nemusel jsem čekat měsíc* až přijde výpis.

    Druhá věc, která mne opravdu znechutila bylo, že mi paní v bance lhala - když jsem si kartu zřizoval, dohodli jsme se na inkasu, což mělo znamenat stržení celé dlužné částky z mého účtu ještě v bezúročném období. Inkaso bylo povoleno v plné výši limitu karty. Pokud tedy mám na účtě dostatek peněz, měl se dluh splatit a používání karty by tak bylo opravdu zadarmo (bez úroků).

    Jak jsem ale zjistil, banka strhávala jen minimální splátku a zbytek mi úročila. No řekněte, není to absurdní situace? Na účtu mám peněz, že nevím co s nimi** a bance ještě musím platit úroky (za starých dobrých časů to bývalo naopak).

    Měsíční čekání na informace o mých karetních transakcích je pro mě, jako člověka zvyklého na online elektronické bankovnictví, nepřijatelné. Rovněž nemám náladu, čas ani nervy na to, abych si každý měsíc hlídal, jestli se splatilo všechno nebo jestli mám něco poslat. Zbytečně zaplacené úroky sice dělaly asi jen třicet korun, ale jde o princip. Takže jsem kreditku zrušil a zavrhl tento platební nástroj po zbytek života.

    Pro pochopení nadpisu se podívejte na obrázek :-)

    Pár dalších poznatků:

    *) Čekat měsíc na založení účtu pro okamžité platby po internetu! Jak skandální.

    **) vtip - peněz přece není nikdy dost :-)

           

    Hodnocení: 71 %

            špatnédobré        

    Anketa

    Používáte kreditku?
     (17 %)
     (4 %)
     (74 %)
     (5 %)
    Celkem 137 hlasů

    Obrázky

    Jak jsem vrátil tučňáky, obrázek 1

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Luk avatar 23.9.2008 00:26 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Kreditku používám už řadu let (samozřejmě stále tak, že pokaždé splatím všechno, takže úroky se nekonají) a jsem spokojen. Autorizace PayPalu netrvala nijak dlouho, možná do druhého nebo třetího dne (hned po platbě se v bankovnictví objevila jen blokace, samotná transakce proběhla až později).
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    xkucf03 avatar 23.9.2008 08:42 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Autorizace PayPalu netrvala nijak dlouho, možná do druhého nebo třetího dne
    Já tu operaci viděl na webu taky celkem rychle, jen tam nebyl ten název obchodníka a popis (kód), přitom v systému už byl. njn. Raiffeisen...
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    23.9.2008 01:24 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    PayPal z karty strhne nějaké drobné a do poznámky k transakci napíše číselný kód
    tak to kdyz jsem si zakladal ucet na paypalu, tak mi tam ulozili nejake drobne a to byl ten kod
    Do hry totiž vstupuje nejen kurz

    mam CSOB a pokud jsem ve statech platil kartou vydanou v CR (visa classic), tak se celkove ta platba pohybovala nekde mezi kurzem CNB a banky
    Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
    Luk avatar 23.9.2008 01:29 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    tak to kdyz jsem si zakladal ucet na paypalu, tak mi tam ulozili nejake drobne a to byl ten kod
    Takhle autorizuje Google (ovšem přímo bankovní účet, ne kartu), ale že by to dělal Paypal, o tom tedy nic nevím. Ten standardně strhne nějaké peníze a po autorizaci je vrátí zpět.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    23.9.2008 03:43 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    aha, ted se na to divam a zadaval jsem si tam soucasne ucet i kartu (oboji vedene v US)... tak mozna za to muze neco z toho...

    jenom tak pro zajimavost... k uctu (mimochodem bez poplatku) v momente, kdyz jsem si zaridil, aby mi chodila vyplata prevodem, tak mi pripsali nejakych $25 jako bonus... tak at ceske banky nevykladaji, ze s prichozima platbama maji nehorazne naklady a musi proto uctovat nesmyslne poplatky
    Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
    xkucf03 avatar 23.9.2008 08:44 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    celkove ta platba pohybovala nekde mezi kurzem CNB a banky
    Kreditní nebo debetní?

    U Visy je asi výhoda, že se to jde přes USD a ne eura jako u MC, takže v případě USA je to jen jeden převod.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    Bluebear avatar 23.9.2008 01:27 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Bohužel se zdá, že u nás výraz kreditní karta u nás znamená něco dost jiného, než v zahraničí :-)

    Pokud vím (no, spíš tuším), tak v zahraničí je kreditka vyjádřením důvěry banky v klienta a její výhoda spočívá v tom, že banka na konci měsíce předloží výpis transakcí a klient je musí schválit; pokud ho někdo podvedl, tak to klient neschválí, dluh leží na bance a banka už si to s pachatelem vyřídí.

    Oproti tomu u nás je to zase jen další z řady pastí, určených k odírání naivních chudých lidí. (To bude průšvih, až to u nás bouchne stejně jako v USA, tzn. až naše banky zjistí, že chudým není zas tolik co vzít a ty střechy nad hlavou, které jim sebraly, jim nikdo nekoupí.)
    To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
    JiK avatar 23.9.2008 03:46 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    az na ten socialisticky posledni odstavec to sedi jak prdel na hrnec.
    23.9.2008 04:07 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    ono to sedi i na ten posledni odstavec, jenom me prekvapuje, ze jeste existuji lidi, kteri si to nepripousti.
    Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
    23.9.2008 08:55 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    No úplně přesně to není, protože banky odírají naivní (neinformované), ale ne chudé (na těch není co vzít) všude na světě ;-)
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    xkucf03 avatar 23.9.2008 08:59 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    všude na světě
    To jistě, ale možná jim přitom tolik neplivou do xichtu jako u nás :-)
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    23.9.2008 08:52 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Bohužel se zdá, že u nás výraz kreditní karta u nás znamená něco dost jiného, než v zahraničí :-)
    No hlavní rozdíl je v tom, že u nás většina lidí nerozlišuje kreditní a debetní kartu. Tady se běžně říká kreditka právě debetním kartám. Ale jinak není problém si pořídit "pravou" kreditku i tady.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    xkucf03 avatar 23.9.2008 08:54 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    To aspoň v téhle diskusi snad každý ví, ne? Přišlo mi zbytečné to v článku připomínat.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    23.9.2008 08:56 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    No, když si přečteš Bluebearův příspěvek, tak se zdá, že ne.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    23.9.2008 07:12 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    S neembosovanou kartou se neubytuješ ani ve slušném hotelu. :-)
    xkucf03 avatar 23.9.2008 08:48 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Naštěstí jsme bydleli u příbuzných :-)

    Rezervace hotelu se ale dá zaplatit i přes PayPal a zbytek doplatit v hotovosti.

    Tohle mě na Američanech štvalo, že u nás obchodníkovi záleží, aby dostal zaplaceno, ale tam jsou podělají z toho jestli platíš takovou nebo onakou kartou.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    23.9.2008 09:16 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    S neembosovanou kartou se neubytuješ ani ve slušném hotelu. :-)
    Nesmysl. Naprostá většina hotelů i větších obchodů přijme i elektronickou kartu (tj. Electron nebo Maestro). Jiné je to v půjčovnách aut.
    23.9.2008 07:20 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Jak vidím na měšci tu "fintu" s PaySecem, tak se divím, že na to ještě nikdo nemá bota, který by to dělal co hodinu. :-)
    xkucf03 avatar 23.9.2008 08:48 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Tak budeš první :-)
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    Quimby avatar 23.9.2008 07:41 Quimby | skóre: 6 | blog: Quimby | Havířov / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Pořiď si studentské konto od ČSOB. Poplatky skoro žádné, embasovaná VISA zadarmo, elektronické bankovnictví, výběry z ČSOB bankomatů zdarma a v případě nouze konto korent 20000. Funguje mi na tom nakup jak přes kreditní kartu po internetu (například ČD), tak i PayPal.
    Hlupáci jsou sebejistí a myslící lidé jsou plni pochybností. -- Russell
    xkucf03 avatar 23.9.2008 08:57 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    S eBankou jako takovou jsem jinak spokojený, i s cenama. Jen tak Rajfková karta mě dožrala. Teď si vystačím s obyčejným neembosovaným Maestrem (které mám stejně nejradši), protože budu nějakou dobu platit jen v Čechách. Takže případnou změnu karty/banky budu řešit, až zas někam pojedu.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    23.9.2008 19:13 diverman | skóre: 32 | blog: život s tučňáčkem
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Jo tak přesně tohle si nepořizuj. Já jsem si to pořídil, kontokorent si uříval prvních 14 dnů a od té doby jen splácím a splácím :-/ Nechtěj zažít ty šílenposti typu 1x do roka sehnat 20000, vyrovnat kontokorent, nechat 2 dny vyhnít na účtu a pak zas vybrat nadoraz a povracet :-))
    deb http://ftp.cz.debian.org/debian jessie main contrib non-free
    Rezza avatar 23.9.2008 08:20 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    No ona ani nejlepsi karta ze vsech karet nepomuze, kdyz ti nekde reknou, ze karta neni platna, protoze neni spanelska a basta... Takto se mi ve spainu podarilo zaplatit v jednom kempu a za auto a jinde bez sance. A elektronicka karta uz byla uplne k nicemu, nikde nemeli terminaly na cipove. A ac podminky karetnich spolecnosti rikaji, ze nesmi byt minimalni omezeni na nakup, tak vsude bylo nakup minimalne za 25 euro a takovy nakup bych v taskach neunesl :)))
    xkucf03 avatar 23.9.2008 08:53 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Ve Španělsku jsou taky napůl křováci :-D

    S přibývajícími zkušenostmi si říkám, že není nad hotovost :-)

    A ac podminky karetnich spolecnosti rikaji, ze nesmi byt minimalni omezeni na nakup, tak vsude bylo nakup minimalne za 25 euro a takovy nakup bych v taskach neunes
    Tohle je na delší debatu, bezprostředně ti to samozřejmě přijde jako křivda zákazníkovi. Ale když se na to podíváš z druhé strany, tak obchodníci platí nemalé poplatky karetním společnostem a tyhle náklady musí promítnout do cen všem - tedy i zákazníkům, kteří platí hotově. Takže ty nelegální praktiky obchodníků jsou vlastně takovou snahou o spravedlnost, aby náklady spojené s placením kartou nesl ten, kdo karty používá, a nebyli jimi zatěžováni ostatní zákazníci.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    23.9.2008 09:02 misch
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Hm, to je hezké. Já zase nechci být zatěžován zbytečnými náklady na ostrahu, která musí každý večer přijet, naskládat peníze z pokladen do pytle, a odvézt do banky. Co s tím? :-)

    Ve skutečnosti bych neměl problém s minimálním limitem pro platbu kartou, pokud to obchodník bude mít uvedeno pokud možno hned u vchodu vedle log jednotlivých karetnich společností. Pokud to na mě ale vybafne až prodavač při placení, nemůže se divit když mu tam nákup nechám ležet :-(.
    xkucf03 avatar 23.9.2008 09:06 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    I hotovost má svoje náklady, to nepopírám. Ale je pozoruhodné, že přizážky a jiné obstrukce se u obchodníků objevují zpravidla při platbách kartou, zatímco hotovost vítají - což naznačuje, že transakční náklady hotovosti jsou, alespoň pro průměrného obchodníka, nižší, než u karet.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    default avatar 23.9.2008 12:14 default | skóre: 22 | Madrid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    přizážky a jiné obstrukce se u obchodníků objevují zpravidla při platbách kartou, zatímco hotovost vítají - což naznačuje, že transakční náklady hotovosti jsou, alespoň pro průměrného obchodníka, nižší, než u karet.
    Protože když platíš hotově, může švindlovat účetnictví. To u karet není tak jednoduché. Tam ty výpisy prostě musej sedět.

    Ano, jsem si vědom, že poplatky za použití karty jsou enormní. Ale na druhou stranu — třeba tady v zahraničí. Klidně dám za bagetu o jeden cent víc na pokrytí karet než 200 Kč + procenta za výběr z bankomatu. To prostě vyjde levněji.
    23.9.2008 12:03 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Ve skutečnosti bych neměl problém s minimálním limitem pro platbu kartou, pokud to obchodník bude mít uvedeno pokud možno hned u vchodu vedle log jednotlivých karetnich společností.
    Což si ale málokterý obchodník dovolí právě z toho důvodu, že nastavování podobných limitů je porušením podmínek smlouvy s kartovou společností.

    Mně tyto limity také vadí, ale pouze v případě, že se jedná o velký kšeft. Když je to malý sezónní krámek se suvenýry, tak to chápu, protože ty (btw, dost upírské) poplatky by jim při malých částkách za pohledy a cetky pěkně zatopily.

    Na druhou stranu, pokud jsem ve velké restauraci, mám účet 45 a vrchní mi tvrdí, že minimální platba kartou je 50 euro, tak klidně řeknu, že jestli se mu to nelíbí, tak ať zavolá policii a vysvětlíme si to s nimi. Ještě nikdy se mi nestalo, že by nesrazili podpatky a nenechali mě zaplatit kartou.
    xkucf03 avatar 23.9.2008 12:09 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    protože ty (btw, dost upírské) poplatky by jim při malých částkách za pohledy a cetky pěkně zatopily.
    Hlavně je potřeba mít na paměti, že ty poplaty dopadnou vždy na zákazníka - ať už jako nelegální přirážka při platbě kartou, nebo jako paušální zvýšení cen zboží všem zákazníkům.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    23.9.2008 09:22 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    na delší debatu to rozhodně je :-) nicméně jenom taková malá poznámka, ocituju, co jsem psal včera:

    např. v Göteborgu se dá platit kartou i v parkovacích automatech, kde taxy začínají od 5 švédských korun na hodinu, ale když si představím, co si tady lidé pomyslí, kdybych chtěl platit kartou desetikorunovou položku ... hm :-/

    platí 5 SEK << 25 EUR, jaktože ve Švédsku to jde a ve Španělsku či u nás ne?

    nebo to jsou všechny ty automaty provozovány s obrovskou ztrátou a slouží jen na odrazení, aby tam neparkovaly úplné socky?
    23.9.2008 09:43 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky

    Kartou tam sice platit lze, ale s českou Visa Electron mne ten automat poslal kamsi, stejně jako obsluha všech čerpacích stanic, u kterých jsem to ve Švédsku a v Německu zkoušel. V Německu Visa Electron nebrali vůbec, ve Švédsku sice ano, ale jen švédské (což se člověk samozřejmě dozví až při placení). Takže mám sice "mezinárodní" kartu, ale v některých zemích je dobrá akorát na výběr z bankomatu (to ovšem bance nebrání mi neustále tlačit do hlavy, jak je výhodnější platit kartou než vybírat z bankomatu). Zajímavé je, že v "méně civilizovaných" zemích jako Slovensko nebo Polsko jsem s placením kartou neměl nejmenší problém.

    Mimochodem, opravdu to v Göteborgu stojí jen pět korun na hodinu? Ve Stockholmu jsem platil dvanáct a v Malmö patnáct…

    23.9.2008 10:58 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Visa Electron a benzinky, bankomaty a obchody v Nemecku, Francii, a Chorvatsku bez problemu... Pokud tedy brali karty. Zrovna vcera jsem se vratil z Chorvatska a Elektronkou jsme platili v narodnich parcich, na cestarinach, benzinkach, obchodech, vybirali z bankomatu...
    24.9.2008 12:45 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Kartou tam sice platit lze, ale s českou Visa Electron mne ten automat poslal kamsi, stejně jako obsluha všech čerpacích stanic, u kterých jsem to ve Švédsku a v Německu zkoušel. V Německu Visa Electron nebrali vůbec, ve Švédsku sice ano, ale jen švédské (což se člověk samozřejmě dozví až při placení).
    ano, parkovací automaty cizí karty nebraly, stejně tak některé obchodní řetězce a některé automaty na benzínkách - ale ty automatizované benzínky alespoň nedovolily čerpat, dokud se do nich nedala karta, která se jim líbila

    nicméně na benzínce s obsluhou se nám nestalo, že by kartu nevzali ... jedině v Kodaňské ZOO měli problém s typem karty, zamítli Maestro, zatímco Visa Electron bez problémů
    Zajímavé je, že v "méně civilizovaných" zemích jako Slovensko nebo Polsko jsem s placením kartou neměl nejmenší problém.
    no tak na Slovensku jsem nikdy neměl problém ani s placením v českých korunách, když byla nouze ;-)
    Mimochodem, opravdu to v Göteborgu stojí jen pět korun na hodinu? Ve Stockholmu jsem platil dvanáct a v Malmö patnáct…
    jak kde, v centru asi víc, my jsme stáli stranou, na nábřeží ... a ve Stockholmu jsme asi v 16:50 najeli na parkoviště, co bylo od 17:00 zdarma :-p
    24.9.2008 13:29 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    ano, parkovací automaty cizí karty nebraly, stejně tak některé obchodní řetězce a některé automaty na benzínkách - ale ty automatizované benzínky alespoň nedovolily čerpat, dokud se do nich nedala karta, která se jim líbila

    Tak to já měl přesně opačnou zkušenost: jediná pumpa, kde se mi podařilo zaplatit pomocí Visa Electron, byl automatický stojan Preem. Jinak v celém Švédsku i Německu nic. Na druhou stranu, za most Nyborg - Korsør se mi podařilo zaplatit kartou, aniž by po mně někdo chtěl nějaký PIN nebo podpis, z toho jsem neměl úplně dobrý pocit.

    24.9.2008 14:33 Honza Jaroš | skóre: 6 | blog: moje_strana_plotu | Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Na druhou stranu, za most Nyborg - Korsør se mi podařilo zaplatit kartou, aniž by po mně někdo chtěl nějaký PIN nebo podpis, z toho jsem neměl úplně dobrý pocit.
    Totéž platí pro mýtné na francouzských dálnicích (jak u automatických závor, tak u výběrčích v budkách). Taky jsem z toho byl napoprvé poněkud nepříjemně překvapen, zvlášť proto, že se platby vůbec neobjevují v karetních blokacích, až po několika dnech je prostě rovnou strhnou z účtu.
    24.9.2008 16:50 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Tak to já měl přesně opačnou zkušenost:
    tož náhoda je blbec :-) ... kdy to bylo, třeba se stihli zlepšit? - my tam byli letos v červenci
    Na druhou stranu, za most Nyborg - Korsør se mi podařilo zaplatit kartou, aniž by po mně někdo chtěl nějaký PIN nebo podpis, z toho jsem neměl úplně dobrý pocit.
    mýtné je tam kapitola sama pro sebe ...
    24.9.2008 17:11 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    kdy to bylo, třeba se stihli zlepšit? - my tam byli letos v červenci

    Letos v červenci. :-) Zkoušel jsem různé větší pumpy po trase Trelleborg - Ljusdal a zpátky Ljusdal - Malmö.

    24.9.2008 17:19 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    za most Nyborg - Korsør se mi podařilo zaplatit kartou, aniž by po mně někdo chtěl nějaký PIN nebo podpis, z toho jsem neměl úplně dobrý pocit.

    Jo, presne tyhle pocity jsem mel na cestarine u Zahrebu. Strcil jsem tam kartu a nez jsem se rozhledl (tak dve vteriny) a uz mi ji to cpalo zpet. V prvni chvili jsem myslel, ze ji to odmitlo. Zadny PIN, zadny podpis...
    xkucf03 avatar 24.9.2008 21:37 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Zadny PIN, zadny podpis...
    No vidíš, tak to můžeš reklamovat a máš celkem slušnou šanci, že uspěješ :-)
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    25.9.2008 00:15 Honza Jaroš | skóre: 6 | blog: moje_strana_plotu | Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Tohle jsme tu už řešili (tuším že) loni, taky jsem spekuloval co by se stalo, kdybych platby za francouzské dálnice v bance reklamoval jako neoprávněné. Někdo tehdy zmínil možnost, že tam mají na stanovištích pro výběr mýtného kamery, takže by měli být schopni dohledat záznam té platby. Nevím, jestli to tak v praxi opravdu je, ale přijde mi to vcelku uvěřitelné.
    xkucf03 avatar 25.9.2008 00:47 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Spíš bych řekl, že by ti to prošlo, banka by radši uznala reklamaci, než aby měla problémy, zvlášť, když jde o malou částku. Ale pokud bys to zkusil podruhé, už by jim to bylo podezřelé a vrtali by se v tom víc... Takže ti tu projde tak jednou u jedné banky, tak ani nemá cenu to zkoušet (kvůli nějaké stokoruně tam být za potížistu).
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    25.9.2008 08:50 Honza Jaroš | skóre: 6 | blog: moje_strana_plotu | Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    No, zkoušet to nebudu, byla by to vůči provozovatelům francouzských dálnic prasárna. Kdybych za dálnice nechtěl platit, nejel bych po nich. I když ty částky nejsou jen v řádu stokorun - třeba letos to jen za cestu Mulhouse - Avignon dělalo něco k tisícovce...
    25.9.2008 10:14 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    To by Mirek Dusin neudelal!

    :-)
    24.9.2008 17:49 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Na druhou stranu, za most Nyborg - Korsør se mi podařilo zaplatit kartou, aniž by po mně někdo chtěl nějaký PIN nebo podpis, z toho jsem neměl úplně dobrý pocit.
    Mám pocit, že tohle je běžná praxe všude, kde se mýto vybírá průběžně. Ještě jsem se nesetkal s možností/nutností řešit při těchto platbách PIN nebo podpis (Rakousko, Itálie, Francie, Anglie, ...).
    default avatar 23.9.2008 12:09 default | skóre: 22 | Madrid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    A elektronicka karta uz byla uplne k nicemu, nikde nemeli terminaly na cipove.
    Každá elektronická karta má i klasický čtecí pruh. Když projedeš tímto čtecím pruhem v terminálu, který je i elektronický, tak terminál kartu tímto způsobem užití odmítne a sdělí obsluze, že má použít čipový slot. Jinými slovy — elektronická karta, jako třeba zrovna Visa Electron, funguje úplně stejně jako nečipová karta (například Visa Classic).
    A ac podminky karetnich spolecnosti rikaji, ze nesmi byt minimalni omezeni na nakup, tak vsude bylo nakup minimalne za 25 euro
    Všude tedy rozhodně ne. V Madridu v Hypercou na Mendéz Alvaro nic takového neexistuje. V sámošce v Las Rosas také ne.
    takovy nakup bych v taskach neunesl :)))
    Láhev kvalitní vodky ti zvedne cenu mnohem více než váhu nákupu v kilogramech. Vyzkoušej :-D
    23.9.2008 08:58 misch
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    To je zajímavé. Když jsem si někdy před rokem aktivoval účet u PayPalu, tak jsem ten autorizační kód viděl v seznamu blokací hned (u eBanky). Rozhodně jsem nečekal měsíc, ani nemusel nic složitě zjišťovat. Že by to v mezičase změnili? Nebo používáš nějaké jiné elektronické bankovnictví přímo od RB?
    xkucf03 avatar 23.9.2008 09:00 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    hmmm, viz kreditka vs. debitka.

    U debetní karty bych to samozřejmě viděl hned, kdežto u Rajfkové kreditky vidím jen částku, ale kód až na konci měsíce.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    23.9.2008 09:05 misch
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Aj! Dík za vysvětlení.

    Tohle mě vážně nenapadlo. Předpokládal jsem naivně, že transakce provedené oběma typy karet jsou z principu vždycky stejné, včetně zobrazování, a liší se jen tím jestli mi peníze z účtu zmizí hned nebo ne.

    Tohle jsou přesně ty záludnosti které člověka nikdy nenapadnou předem.
    default avatar 23.9.2008 12:00 default | skóre: 22 | Madrid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Ale to víš že ty karty jsou oboje stejný. Za každou takovou kartou je někde v bance normální účet. A když kartu použiješ, dojde napřed k blokaci částky a poté k fyzické transakci. Popisovaný problém je jen důsledek nedotažení elektronického bankovnictví pro jiné než běžné produkty banky (běžné účty).
    23.9.2008 08:59 Xóža Hňabaj | skóre: 15 | blog: popcorp | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    K te odmitnute transakci na PayPal - chce to mit email u neverejneho mail providera. Taky me vytrvale odmital platbu, ale pote co jsem zmenil gmail na firemni adresu, vse bez problemu prochazi.
    Jednaokový biu
    xkucf03 avatar 23.9.2008 09:02 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    A má uživatel tuhle informaci nějak získat od PayPalu, aby se podle toho zařídil? Prostě v ně už nemám důvěru, nemám náladu, trefovat se do jejich tajemných schémat a plnit neveřejně známé podmínky, abych nevypadal jako terorista nebo zloděj, abych mohl zaplatit svými penězi.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    freshmouse avatar 23.9.2008 09:24 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    To mi připomnělo, jak jsem před několika týdny poprvé v životě vybíral z bankomatu... Mám jakousi kartu s delfínem od mBanky, takže údajně můžu vybírat penízky ze všech bankomatů. Takže jsem si tedy zašel někam, kde takový přístroj byl (od České spořitelny, tuším) a chtěl vybrat nějakých dvacet tisíc (když je to poprvé, tak ať to stojí za to! :-)). Doma jsem byl instruován, že stačí zasunout kart) a pak postupovat podle instrukcí na obrazovce (zadat heslo, částku atd.)...

    Říkal jsem si: přece nejsem blbej! Takže jsem si tam tak nakráčel jako pravý byznysmen a že si tedy vyberu. Přišel jsem na řadu, dám do toho přístroje kartu a čekám, kdy ji to vcucne. Ono houby. Samozřejmě jsem pojal podezření, že jsem ji tam dal obráceně, tudíž jsem ji obrátil vzhůru nohama. Taky nic. Chtěl jsem požádat o pomoc nějakou slečnu za mnou, ale nakonec... Tak jsem došel domů bez zlaťáků. Pak jsme jindy při nějaké příležitosti zašli do bankomatu ještě s mámou, která má s tímto úkonem více zkušeností (a ve dvou se to lépe táhne). Dali jsme tam kartu -- nic... Dali jsme ji opačně -- nic... Zkusili jsme to jinde -- nic... "Asi je to ňáký rozbitý!"

    Nakonec jsme dostali nápad dát ji tam tím čipem ven (takže k němu ta čtečka nemohla), což jsme před tím nezkoušeli: jevilo se to tak nepravděpodobné, ale zoufalí lidé dělají zoufalé věci, že... A co myslíte? No jasně! :-) (Asi to četlo pouze z toho proužku, a ne čipu... Ovšem pak nechápu, proč tam ten čip je. Kdo ví... Já těmhle věcem nerozumím...)
    23.9.2008 10:09 zruda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Karty od mBanky zatím čipy nemají. Zanedlouho by měly být s čipem kreditky. To, co možná vypadalo jako čip, byl asi jen hologram na té straně, jak je proužek. Před chvílí jsem to kontroloval na své kartě.
    freshmouse avatar 23.9.2008 12:19 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Jo, asi to bude ono.
    23.9.2008 13:34 iMHO | blog: iMHO
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Kartu do bankomatu vkládat tak, že logo banky vidíš vpravo nahoře.

    Jinak považoval jsem se za technického zpátečníka, ale kam se na tebe hrabu. :- )

    freshmouse avatar 23.9.2008 13:45 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Tyhle aféry každého jenom otravují... :-)

    Nejsem zpátečník, ale co nepotřebuju, to nevím. Do doby, než jsem potřeboval vybírat peníze (z bankomatu), mě nějaké bankomaty vůbec nezajímaly. Stejně tak třeba účet u banky mám asi jen půl roku. A vlastně i teď mám jen "základní uživatelské znalosti". Což mi ovšem stačí. ;-)
    23.9.2008 13:55 iMHO | blog: iMHO
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Tak to doufej, že nenarazíš na bankomat, ke kterému se dá dostat až poté, co projedeš kartu čtečkou před vchodem do banky. Jeden je u nás na Letné a každý druhý den tam něko marně znovu a znovu zkouší projet kartu a dveře se ne a ne otevřít. Řešením je totiž projet kartu (dveře se odemknou) a zamávat rukou u pohybového čidla nad dveřmi, případně udělat krok stranou (dveře se otevřou). :- )))
    23.9.2008 13:54 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Ono je jedno, kde je jaký obrázek. Všechny karty musí být fyzicky stejné, takže se lze řídit umístěním čipu.

    Věchny čtečky, co jsem viděl, mají konektor zeshora vzadu, takže je třeba vkládat kartu čipem nahoře na vzdáleném konci (Wikipedie a odkazované ISO standardy).
    23.9.2008 13:55 iMHO | blog: iMHO
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    No jo, jenže ... já nemám čip. Tak se řídím logem.
    23.9.2008 19:16 Honza Jaroš | skóre: 6 | blog: moje_strana_plotu | Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Obvykle bývá u ďoury pro kartu obrázek ukazující kde má být při zasunování číslo karty. To je vždy na stejném místě. Minimálně u embossovaných karet určitě a neembossované to, pokud jsem zatím viděl, dodržují taky; tipuju, že je na to i nějaký ten standard.
    23.9.2008 12:21 disorder | blog: weblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    ja ked som prvykrat strkal kartu do bankomatu, tak som to tiez musel skusit vsetkymi stranami nez mi to zobralo... este ani dnes si to nepamatam, ale mam ju v puzdre ulozenu tak aby som ju len vysunul a ono ju zoberie :)
    default avatar 23.9.2008 13:01 default | skóre: 22 | Madrid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    No, já, co jsem se setkal, tak všechny bankomaty mi kartu braly vždy stejným způsobem. A to: čtecí proužek dolů a čipem do stroje. Když karta čip nemá, pak se vsouvá stejným směrem, jako když čteš čislo karty — tedy první číslice napřed. Ten čip je takový vodítko, protože je vždy vlevo (nad první skupinou čísla karty).

    Za svůj život jsem poznal něco bankomatů a nemůžou mě tedy překvapit. Ale vybavuji si, je to asi 14 dnů, kdy jsem vybíral tady v Madridu. Nakráčím a hned při prvním pohledu jsem vyhodil výjimku. Bylo tam nějak moc otvorů na karty, tak byl problém zvolit ten správný. Navíc to na mě mluvilo Španělsky, což běžně není problém, ale při "obsluze výjimky" to nebylo úplně ono :-D No, nakonec jsme se domluvili a problém nebyl. Jo, a bral kartu stejným způsobem, jako jsem popsal.
    23.9.2008 09:26 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Na výpisu transakcí bohužel žádný kód nebyl, jsou tam jen částky a data. Jen díky ochotné kolegyni jsem se dozvěděl kontrolní kód pro PayPal a nemusel jsem čekat měsíc* až přijde výpis.
    eBanka/Reiffeisen neumožňuje průběžně prohlížet kreditní účet online?
    Jak jsem ale zjistil, banka strhávala jen minimální splátku a zbytek mi úročila. No řekněte, není to absurdní situace? Na účtu mám peněz, že nevím co s nimi** a bance ještě musím platit úroky (za starých dobrých časů to bývalo naopak).
    To ovšem není chyba kreditky, ale banky. Navíc je to z části i tvoje chyba, protože používat kreditní kartu tím to způsobem (platit inkasem) je nesmysl - popírá to smysl kreditní karty.

    Kreditka neslouží k tomu, aby sis mohl _půjčovat_ peníze - jen zoufalec by používal kreditní kartu (s nehoráznými úroky) k získání půjčky. Kreditka slouží k tomu, abys mohl bezpečně platit z cizích peněz. Když se tě obchodník pokusí podvést nebo dojde při transakci k chybě/omylu, tak peníze, které obchodník obdrží, nebudou tvoje, neodečtou se rovnou z tvého účtu jako u debetní karty, nýbrž banky.

    Takže když pak chceš transakci reklamovat jako neoprávněnou/chybnou, tak se nemusíš přetahovat o _své_ peníze. Místo toho se s bankou přetahuješ, jestli je vůbec zaplatíš, nebo ne. To je hlavní účel a smysl kreditky. Řeči o tom, že člověk nechce žít na dluh apod. jsou v této souvislosti nesmysl. Kreditka není na půjčování, ale na zprostředkované placení.
    xkucf03 avatar 23.9.2008 11:21 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    eBanka/Reiffeisen neumožňuje průběžně prohlížet kreditní účet online?
    Účet si prohlížet můžu, ale vidím tam jen částku a datum, nikoli název obchodníka a případnou poznámku. Ty se dozvím až v měsíčním výpisu. Docela haluz, co? Bohužel nevím, jak to bylo za eBanky, když ještě byly charge karty, ty bohužel nahradili kartami z Rajfky.
    To ovšem není chyba kreditky, ale banky. Navíc je to z části i tvoje chyba, protože používat kreditní kartu tím to způsobem (platit inkasem) je nesmysl - popírá to smysl kreditní karty.
    Při zakládání karty jsme se dohodli, že mi budou strhávat celou dlužnou částku, abych nemusel platit úroky, což nedodrželi. Mám kartu i účet u jedné banky, tak by mi inkaso vyhovovalo, nemusel bych se o nic starat, jen by se peníze strhly z účtu se zpožděním. Bohužel je to ale nefunkční.
    Kreditka neslouží k tomu, aby sis mohl _půjčovat_ peníze - jen zoufalec by používal kreditní kartu (s nehoráznými úroky) k získání půjčky. Kreditka slouží k tomu, abys mohl bezpečně platit z cizích peněz. Když se tě obchodník pokusí podvést nebo dojde při transakci k chybě/omylu, tak peníze, které obchodník obdrží, nebudou tvoje, neodečtou se rovnou z tvého účtu jako u debetní karty, nýbrž banky.
    Raději budu používat modernější a bezpečnější způsoby placení*, než takové zaostalé metody, u kterých stačí opsat dvě čísla z karty, aby člověk něco zaplatil. Nemám čas a chuť se s někým dohadovat, jestli jsem tohle platil nebo ne. A je mi úplně jedno, jestli se dohaduji o svoje peníze, nebo o peníze banky (což je potenciální dluh s dost vysokými úroky). Taky mě nebaví schraňovat si účtenky a na konci měsíce trávit hodiny kontrolováním, jestli mi někdo nestrhnul něco jiného, než, co jsem platil, následně pak někam volal, něco reklamoval... Tohle je prostě únavné, otravné, nepohodlné. Zjistil jsem, že mi kreditka nevyhovuje. I to je užitečná zkušenost.

    *) elektronické bankovnictví, čipové karty, karty chráněné PINem...
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    23.9.2008 11:53 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Účet si prohlížet můžu, ale vidím tam jen částku a datum, nikoli název obchodníka a případnou poznámku. Ty se dozvím až v měsíčním výpisu. Docela haluz, co?
    To teda jo - online bankovnictví KB sice stojí za houby, ale tohle tam naštěstí vidím.
    Raději budu používat modernější a bezpečnější způsoby placení*, než takové zaostalé metody, u kterých stačí opsat dvě čísla z karty, aby člověk něco zaplatil. Nemám čas a chuť se s někým dohadovat, jestli jsem tohle platil nebo ne.
    To je sice pěkné, ale ne vždy použitelné. Například při platbě na internetu je ti PIN a čipová karta na nic. Někteří obchodníci (a v USA to platí tuplem) navíc nejsou na karty s čipem připraveni. A nakonec - při troše snahy se dá zákazník podvést i při potvrzování PINem na čipovém terminálu. Ve všech těchto případech je ta možnost nepřímé platby a následného "dohadování" velmi užitečná.
    A je mi úplně jedno, jestli se dohaduji o svoje peníze, nebo o peníze banky (což je potenciální dluh s dost vysokými úroky).
    V případě, že je reklamace transakce nutná (což prostě může nastat - i když se ti to nelíbí), tak je prostě lepší být v pozici, kdy máš peníze u sebe a banka je chce po tobě, než naopak, kdy jsou peníze v háji a ty je z banky doluješ zpět.
    Taky mě nebaví schraňovat si účtenky a na konci měsíce trávit hodiny kontrolováním, jestli mi někdo nestrhnul něco jiného, než, co jsem platil, následně pak někam volal, něco reklamoval... Tohle je prostě únavné, otravné, nepohodlné.
    Hehe, a při používání debetní karty si účtenky neschováváš? To není moc moudré...
    Tohle je prostě únavné, otravné, nepohodlné. Zjistil jsem, že mi kreditka nevyhovuje. I to je užitečná zkušenost.
    Já si spíš myslím, že jsi (částečně vinou neschopné banky) nepřišel na to, k čemu je užitečná.
    xkucf03 avatar 23.9.2008 12:07 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    To teda jo - online bankovnictví KB sice stojí za houby, ale tohle tam naštěstí vidím.
    Však ten systém, který pochází z eBanky funguje dobře, s debetní kartou nemám nejmenší problém, akorát tahle Rajfková kreditka je tam nějak nešťastně přilepená.
    V případě, že je reklamace transakce nutná (což prostě může nastat - i když se ti to nelíbí), tak je prostě lepší být v pozici, kdy máš peníze u sebe a banka je chce po tobě, než naopak, kdy jsou peníze v háji a ty je z banky doluješ zpět.
    Jenže v případě elektronických debetních karet je to riziko reklamace (neoprávněného čerpání) výrazně nižší, resp. téměř k němu nedochází.
    Hehe, a při používání debetní karty si účtenky neschováváš? To není moc moudré...
    Schovávám, vždycky je strkám do takové pixly doma :-) Jenže u ní jednak není riziko zneužití takové jako u kreditky a jednak si ty transakce kontroluju průběžně, prostě občas kouknu na účet a to ještě v době, kdy si pamatuji, co jsem si před pár dny kupoval.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    23.9.2008 13:19 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Jenže v případě elektronických debetních karet je to riziko reklamace (neoprávněného čerpání) výrazně nižší, resp. téměř k němu nedochází.
    A kdo říká, že moje kreditka nemá čip a PIN? :-) Jde o to, že (kromě stejného placení na čipových terminálech jako s elektronickou debetní) umožňuje ještě něco navíc.
    si ty transakce kontroluju průběžně, prostě občas kouknu na účet a to ještě v době, kdy si pamatuji, co jsem si před pár dny kupoval.
    Totéž dělám u kreditky - ale stejně si účty schovávám.
    xkucf03 avatar 23.9.2008 13:54 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Jde o to, že (kromě stejného placení na čipových terminálech jako s elektronickou debetní) umožňuje ještě něco navíc.
    Tak nějak jsem si to původně představoval, a v případě Rajfky to neplatí.
    Totéž dělám u kreditky - ale stejně si účty schovávám.
    Asi je to bankou, kdybys na webu viděl jen částky a ne jména obchodů, měl bys na to jiný názor.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    24.9.2008 17:45 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Totéž dělám u kreditky - ale stejně si účty schovávám.
    Asi je to bankou, kdybys na webu viděl jen částky a ne jména obchodů, měl bys na to jiný názor.
    To je pravda. Naštěstí KB tyto informace on-line poskytuje.
    23.9.2008 20:13 phero | skóre: 17 | blog: techblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Navíc je to z části i tvoje chyba, protože používat kreditní kartu tím to způsobem (platit inkasem) je nesmysl - popírá to smysl kreditní karty.
    Jasne, ale za to muzou banky, kdyz debitni karty ktere vydavaji jsou jen Maestro a Visa Electron. Sice CSOB Studentsky ucet je s VISA, ale to je vyjimka.
    24.9.2008 01:19 Honza Jaroš | skóre: 6 | blog: moje_strana_plotu | Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    To nějak nechápu, vzpomínaná eBanka nabízela (a co koukám do ceníku, tak stále nabízí i teď po sežrání) debetní karty Visa i MasterCard v provedení Classic i Gold. Předpokládal bych, že tomu bude stejně i u většiny ostatních bank, ne?
    default avatar 24.9.2008 09:03 default | skóre: 22 | Madrid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Ano, je: ČSOB
    23.9.2008 10:28 melkors | skóre: 13 | blog: kdo_chce_kam
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    ad kreditka: Mel jsem, u GE, ale uz nemam. "Ponekud" mne otravilo, ze bezurocne obdobi se bez upozorneni zkratilo z 50 dni na 0. Holt vylepsovani sluzeb ...

    ad PayPal: Zridil jsem si ucet, nechal strhnout z uctu u sporky a ... dodnes penize nedorazily. Zitra to budou dva mesice. Mozna by to bylo pesky rychlejsi.

    Vidim to na navstevu obou "skvelych" peneznich ustavu.
    xvasek avatar 23.9.2008 11:42 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Kreditní karta není život na dluh, ale pohodlný způsob placení, obzvláště pokud člověk jezdí služebně - náklady na cestu se zaplatí z "peněz banky" a až je potřeba zaplatit za kreditku, už mám dávno peníze z cesťáku na účtě. Dobrá kreditní karta je embosovaná VISA nebo Mastercard (v našich krajích), což zaručuje pohodlné placení kdekoli berou karty, zejména v zahraničí - z diskuse je vidět, že visa electron nebo maestro zdaleka do této kategorie nespadají. Ideální je pak nulový nebo dostatečně nízký roční poplatek a dostatečně dlouhé bezúročné období. Další služby (zejména online přehled plateb nebo výběr hotovosti) jsou pěkné, ale pokud se člověk nevyskytuje dlouhodobě v zahraničí, nejsou IMHO nutné.

    Já mám kreditku Citi a jsem s ní veskrze spokojený - embosovaný Mastercard, povolené platby přes net, nulové roční poplatky (při útratě tuším 30 000 za rok, což u mě není nejmenší problém). Služební cesty si bez ní neumím moc představit. Jenom teď zavádějí 2% poplatek za platbu v zahraničí, syčáci. Pokud to nebudou kompenzovat lepším kurzem, budu si muset pořídit ještě jednu kreditku, která tento neduh nemá.
    xkucf03 avatar 23.9.2008 11:59 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Kreditní karta není život na dluh, ale pohodlný způsob placení
    Pokud trpíš krátkodobou platební neschopností, tak ti kreditka může pomoci (viz ty cesťáky), ale s pohodlím to nemá nic společného, pohodlí si představuji jinak.
    visa electron nebo maestro zdaleka do této kategorie nespadají.
    Alespoň v USA je mezi nimi dost velký rozdíl - zatímco s Visou Electron se dalo platit všude, s Maestrem na mě koukali jako na blázna, nikde se s ním zaplatit nepodařilo.

    Pro cestování se mi jako vhodný kompromis jeví embossovaná Visa (v Evropě spíš MC) se zablokovanými platbami po internetu/telefonu - pak může člověk platit všude a přitom mu kartu nebude nikdo neoprávněně vysávat. V ČR je ideální nejlevnější electron/maestro, není důvod platit zbytečné roční poplatky navíc. Zajímá mě totiž, kolik peněz mám na účtu a co si mohu koupit, ale jak vypadám před prodavačem je mi úplně jedno, nepotřebuji nikoho oslňoval platinovou AmExkou (oslňovat se tím nechají stejně jen ubožáci).
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    23.9.2008 13:36 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Pokud trpíš krátkodobou platební neschopností, tak ti kreditka může pomoci (viz ty cesťáky), ale s pohodlím to nemá nic společného, pohodlí si představuji jinak.
    Jestli se bavíme o českém zaměstnavateli, nemá náhodou zákonnou povinnost vybavit zaměstnance odpovídajícími prostředky před odjezdem?
    Luk avatar 23.9.2008 14:54 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    To sice má, ale mnohdy je realita taková, že se některé výdaje dost těžko předvídají. Takže je lepší nechat si hotovost jako rezervu a platit vlastní kreditkou, než utratit hotové peníze a pak případně řešit, jak sehnat další.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    xkucf03 avatar 23.9.2008 14:59 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    + některé solidní firmy poskytují svým zaměstnancům služební karty (a nemusí to být ani kreditka)
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    Luk avatar 23.9.2008 15:39 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Ano, ale někde jen těm výše postaveným - takže např. montéři je nedostávají.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    xvasek avatar 25.9.2008 11:31 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem vrátil tučňáky
    Má, ale je to nepraktické - musím si hlídat, které peníze jsou moje Kč, které jsou moje € a které jsou firemní € (nedejbože abych si musel ještě firemní € navíc měnit například na firemní LEI). Pak to na konci musí ještě sedět a navíc člověk dopředu dost dobře neví, kolik utratí. Proto platím vždycky kartou a jenom sbírám účtenky; firemní €, která ze zákona musím dostat, mi leží doma v šuplíku, abych v tom neměl guláš. (To je ta pohoda placení, o které jsem se bavil.)

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.