Portál AbcLinuxu, 19. dubna 2024 18:52

Fotografie v Linuxu?

22.5.2006 21:34 | Přečteno: 2245× | Linux

Fotografie a počítač je dnes běžná kombinace, ovšem pro většinu amatérských fotografů platí když už počítač, tak s OS MS Windows a v něm programy jako je Zoner Media Explorer, ACDSee, Photoshop a podobně. Protože mě fotografovat baví a zároveň trávím u počítače velkou část dne, dostal jsem se také k řešení problému "co s fotkou v Linuxu?". Pokusím se zde popsat pár svých postřehů k programové výbavě bežného domácího počítače na kterém se zpracovávají fotografie.

1. Získání fotografie

Nebudu tu popisovat jak se zachází s fotoaparátem ani jak udělat tu nej fotku. Popíšu jak dostat fotografii do počítače z fotoaparátu.

1.1. Klasická fotografie

Pro kvalitní přenesení klasické fotografie do počítače je jediná možnost, naskenovat. O projektu SANE jste jistě už slyšeli. SANE umožňuje relativně snadno používate skener v Linuxu. Seznam podporovaných zařízení se zdá dost dlouhý, ale většinu skenerů podporovaných projektem na českém trhu nekoupíte. Dělám si zálusk na skenr Nikon LS-40, který je podporován dobře a příjde na rozumné peníze. Zatím si nechávám skenovat filmy buď přímo na minilabu nebo u kamaráda, který má vlastní filmový skenr.

1.2. Digitální fotografie

V digitální fotografii se moc neorientuji, protože digitál nemám. Dřív jsem míval Kodak EasyShare DX6490, který mi nedělal problémy. V praxi se zřejmě setkáme se třemi variantami připojení digitálu k počítači:

Můj Kodak neuměl jiný výstupní formát než JPEG, proto jsem nikdy nemusel řešit převod z RAWu. Zkusil jsem proto trochu proběhnout po googlu a našel projekt dcraw.

2. Prohlížení

Popisovat jednotlivé prohlížeče obrázku pro Linux nemá cenu, protože to je popsané skoro všude. Mým favoritem je už docela dost let program GQview.

3. Úpravy

Pro úpravy fotek používám program Gimp. Na linuxsoftu vyšel moc pěkný seriál o gimpu. Nejraději mám 30. díl, protože mojí nejčastější úpravou fotek v počítači je úprava barevného nádechu skenů a ořez.

4. Galerie na web a CD

Docela dlouho jsem řešil jak fotky publikovat. Nějakou dobu jsem je měl jen tak nasypaný v adresáři a nic jsem neřešil, pak jsem objevil webovou galerii Coppermine Photo Gallery. Prográmek je to super a pokud chcete jen webovou galerii, tak doporučuju. Samozřejmostí je možnost přidělování práv k prohlížení a uploadu, upload přes web nebo z adresáře na serveru (ftp) a podobně. Galerie je v PHP a pro "metadata" se používá databáze MySQL. Dlouhou dobu mi galerie vyhovovala, ale pak přišel požadavek na vygenerování "offline" varianty na CD. To už s PHP programem neudělám, proto jsem začal znovu hledat.

Nakonec jsem narazil na program JAlbum. Program je multiplatformní (java), a podporuje češtinu. Postup práce s JAlbum je následující: Vytvoříme si adresářovou strukturu do které roztřídíme fotky (adresáře můžeme pojmenovat bez mezer a diaktritiky, v JAlbumu to později opatříme "správným" názvem). Potom tento adresář předhodíme programju JAlbum a můžeme začít komentovat fotky, měnit jejich pořadí, zakazovat jejich zobrazování v albumu nebo například nastavit vhodný skin pro album. JAlbum vygeneruje index.html soubory a v nich hromadu odkazů (navigace na další/předchozí obrázek, kategorie), také vygeneruje náhledy a do každého obrázku umí vložit i podpis.

JAlbum umožňuje upload takto vytvořené galerie na ftp server, ale protože mám na serveru pouze SCP přístup používám rsync. JAlbum samozřejmě umí pracovat pouze se změnama v albu/souborech, takže při každém přidání obrázku nemusíte provádět upload celé galerie. Rsync pouštím z adresáře s vygenerovanou galerií takto: rsync --progress --stats -r -v -e ssh ./ klenot.cz:~/public_html/img/. Příklad vygenerované galerie najdete na img.zdenda.com.

Úvodní obrazovka JAlbum

Výpis adresářů s fotkama

Ruční zadání komentáře k fotce, samozřejmě umí pracovat i s EXIF

       

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Nástroje: Začni sledovat (0) ?Zašle upozornění na váš email při vložení nového komentáře. , Tisk

Vložit další komentář

22.5.2006 21:37 midar | skóre: 21 | blog: starý blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
skoda ze to je javovy...:-)
22.5.2006 21:40 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
Já to beru jako výhodu.
-- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
22.5.2006 21:49 midar | skóre: 21 | blog: starý blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
mno, rychlost neni moc pekna, ale prenositelnost vyborna -- just JAVA
23.5.2006 09:15 Jan Novák
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
Pokud Vám vadí rychlost, tak si to můžete nechat překompilovat do ELF. V tom žádný problém není. Viz http://www.excelsior-usa.com/jet.html Škoda, že není tak "vymakané" ještě gcj.
22.5.2006 21:55 diverman | skóre: 32 | blog: život s tučňáčkem
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Kdybys to trochu rozvedl, tak by to i mohl být článek...
deb http://ftp.cz.debian.org/debian jessie main contrib non-free
22.5.2006 22:03 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
Rozsahem možná, ale nejsem si jistý jestli by tam byl dost kvalitní obsah. Desktopové věci jdou tak trochu mimo mě a proto o nich články nepíšu, tohle bylo jen tak na odreagování. Ale přiznám se, že mě při psaní toho zápisku napadla taková zvrhlá myšlenka, že bych to rozvedl a publikoval na nějakém hodně navštěvovaném fotoserveru.
-- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
22.5.2006 22:24 Václav HFechs Švirga | skóre: 26 | blog: HF | Kopřivnice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
Já bych do toho být tebou šel :). Takže mou podporu máš :-P.
Baník pyčo!
22.5.2006 21:58 victor8 | skóre: 24 | blog: blog | Košice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ja som si celkom oblubil F-Spot Photo Manager.
22.5.2006 22:17 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
Když jsem řešil organizaci obrázků, tak F-Spot ještě neexistoval :-) Obrázky rovnám do adresářů podle datumu a názvu akce a "metadata" zapisuju do textových souborů, takže gqview skutečně slouží jen na jejich prohlížení.

Různé nástroje pro organizaci fotek maj nevýhodu v nepřenositelnosti metadat. Za pár let se program přestane vyvýjet a k popiskům se třeba už nedostanu. Když to mám v texťáku tak je to možná pro někoho nepohodlné, ale mám to tak už asi osm let a pořád to funguje stejně správně :-)

Další věc je, že dnešní programy pro Gnome (i F-Spot) nemají tlačítka Použít, Zrušit a Budiž. Nenávidím když se mi hned aplikují změny a já to nemůžu snadno vrátit do původního nastavení.
-- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
22.5.2006 22:13 Martin Viteznik | skóre: 19 | blog: Drahtenzentrum
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
No,
já dělám fotografie s linuxem takto:
1) pustím XMMS
2) naleju vývojku, přerušovací lázeň, ustalovač; nechám vytemperovat
3) vyčistím, založím negativ
4) zatemním, zhasnu; zaostřím, zacloním objektiv
5) udělám zkoušku; vyvolám, opláchnu, ustálím, opláchnu
6) nastavím gradaci
7) udělám zkoušku; vyvolám, opláchnu, ustálím, opláchnu
8) opakuji body 6 a 7
...
...
...
<9;15>) udělám fotku; vyvolám, opláchnu, ustálím, vyperu
konec-1) většinou to ještě předělám
konec) nechám uschnout...
konec+1) su /sbin/shutdown -h now
A HANGFELVÉTELT A TÖRVÉNY VÉDI !!!
22.5.2006 22:21 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
Děláš si i barevné fotky? Já to neumím. Pokud přinesu filmy z minilabu tak je levnější si je tam nechat i naskenovat abych se podíval jak to dopadlo a pak případně nechávál něco zvětšit. Když už je to naskenované, tak to na ten web plácnu a do archivu taky schovám, protože se to třeba někdy bude hodit (skeny které mám odpovídají přibližně fotce z 6Mpx digitálnímu foťáku).
-- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
23.5.2006 11:42 Martin Viteznik | skóre: 19 | blog: Drahtenzentrum
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
Ne, ale "časem" se na to chystám. A propó, ta barva je občas na škodu...
A HANGFELVÉTELT A TÖRVÉNY VÉDI !!!
23.5.2006 01:45 juice | blog: dzusoviny
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
a čo tak panoráma?

odporúčam kombináciu výborných programov: hugin, enblend, autopano-sift

taktiež juknúť sem pre nejaké návody, najmä prvá linka je super:

http://exolucere.ca/articles/create-panorama

http://www.linuxfocus.org/English/September2004/article348.shtml
23.5.2006 01:55 juice | blog: dzusoviny
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
nechcem to nejako preháňať so samochválou, ale koho zaujímajú výsledky použitia týchto programov, tak tu je jeden a druhý príklad :-)
23.5.2006 08:20 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
Sem si říkal, že jsem na něco zapoměl... Hugin, PTStitcher a enblend používám delší dobu a jsou to dobré programy.
-- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
23.5.2006 02:06 Pietro | skóre: 7
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
No a ja som si oblubil Digikam. S tym sa da robit skoro vsetko. Staci mi aj na upravu 99% fotiek.
Mikos avatar 23.5.2006 04:31 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ano, digiKam je naprosto výborný program na správu a úpravu fotek. Neznam žádný lepší, a to ani pod Windows, ani pod Linuxem (a zkoušel jsem přitom hodně programů - pod Windows jsem běžně používal ACDSee a IfanView, zkoušel Picassu... pod Linuxem jsem zkoušel gThumb a F-Spot). Prostě digiKam se nic nevyrovná ;-)
CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
23.5.2006 08:07 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
Mi příjde picasa dokonalá. :-)
23.5.2006 10:48 Lukas | skóre: 12 | blog: Mind 8
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
Souhlas Picasa2 je super. Bohuzel jen pod windows. POd linuxem pouzivam Digikam, je prefektni, ale do Picas2 muze jeste chybi ... :(
23.5.2006 11:03 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
Digikam je prima, ale neumožňuje pojmenovat adresář na disku bez diakritiky a přidat k němu informaci s názvem s diakritikou. Nepřišel jsem na to jak vygenerovat webovou/cd galerii a rozumě ji oskinovat (i když se přiznám, že po tom co jsem zjistil jak pojmenovává adresáře na disku jsem to už moc neřešil).
-- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
Mikos avatar 23.5.2006 14:54 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
Já tedy statické HTML galerie nepoužívam, přijdou mi hrozně nepraktické. Nejlepší je používat nějakou dynamickou galerii napsanou třeba v PHP, já např. používam Coppermine a jsem s ní naprosto spokojen. Příklad Coppermine galerie můžete vidět třeba tady (je to galerie našeho fanklubu Stargate Command, fotky z conů, srazů a tak... je tam toho vskutku enormní množství a Coppermine to zvládá skvěle).
CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
23.5.2006 15:30 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
Nikdy jsi nedostal požadavek abys tu galerii nakopíroval na CD a ukázal někomu kdo je offline?
-- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
Mikos avatar 23.5.2006 16:10 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
Kupodivu ne :-) To pak samozřejmě statická HTML galerie je řešením.
CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
23.5.2006 08:02 rastos | skóre: 62 | blog: rastos
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
>u kamaráda, který má vlastní filmový skenr.

Filmový skener je IMHO geniálny nápad. Môžeš prezradiť viac? Aký typ, kde ho zohnal, čo to stojí, ako sa s tým pracuje, ...?

24.5.2006 11:56 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
Prostě koukneš do jakéhokoliv fotografického webshopu, najdeš si tam skenery a mrkneš který z nich je podporován SANE. Ceny tam najdeš taky a jak se s tím pracuje najdeš na fotowebech. Pro občasné skenování se asi nevyplatí nákup vlastního skeneru (shrnutí kdy se vyplatí vlastní skenr najdeš v diskuzi http://www.fotoaparat.cz/index.php?r=7003&rp=2&f=2&i=63834&t=63834).
-- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
23.5.2006 09:44 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pridejte komentovany prehled programu pro upravu fotografii (viz diskuse) a napiste to jako clanek. Pokud se z takovych zapisu nestanou clanky (resp. kapitoly do Ucebnice nebo FAQ), je to skoda.
23.5.2006 09:51 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
Jakmile najdu trochu času, tak to udělám. Pokud je tu nějaký dobrovolník, který by to udělal za mě, tak se nebudu zlobit :-)
-- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
Balu avatar 23.5.2006 12:34 Balu | skóre: 25 | blog: Ja a Linux | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Fotografie v Linuxu?
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Pridám aj ja moje obľúbené softy na prácu s digitálnou fotografiou:
Počítač bez Windows je ako kakao bez kečupu.

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.