Man Yue Mo z GitHub Security Lab se podrobně rozepsal o již opravené zranitelnosti CVE-2023-6241 v Arm Mali GPU umožňující získání roota na telefonu Pixel 8 s povoleným MTE (Memory Tagging Extension).
V San José probíhá vývojářská konference NVIDIA GTC 2024. CEO společnosti NVIDIA Jensen Huang měl dvouhodinovou keynote, ve které představil celou řadu novinek: NVIDIA Blackwell platform, NVIDIA NIM microservices, NVIDIA Omniverse Cloud APIs, Project GR00T, …
Byly zpracovány a na YouTube zveřejněny videozáznamy jednotlivých přednášek z letošního Installfestu.
Od 21. do 23. března proběhnou Arduino Days 2024. Sledovat bude možné oficiální streamy. Zúčastnit se lze i lokálních akcí. V Česku jsou aktuálně registrovány dvě: v Praze na Matfyzu a v Poličce v městské knihovně.
Letošní ročník konference LinuxDays se uskuteční o víkendu 12. a 13. října, opět se potkáme v pražských Dejvicích na FIT ČVUT. Také během letošního ročníku nás budou čekat desítky přednášek, workshopy, stánky a spousta doprovodného programu. Aktuální dění můžete sledovat na Twitteru, Facebooku nebo na Mastodonu, přidat se můžete také do telegramové diskusní skupiny.
Byla vydána nová major verze 2.0.0 a krátce na to opravné verze 2.0.1 open source online editoru Etherpad (Wikipedie) umožňujícího společné úpravy v reálném čase.
Matematický software GNU Octave byl vydán ve verzi 9.1.0. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Nově je preferovaný grafický backend Qt a preferovaná verze Qt 6. V tomto vydání byly přepracovány funkce pro převod čísel z desítkové soustavy. Jako obvykle jsou zahrnuta také výkonnostní vylepšení a zlepšení kompatibility s Matlabem.
Společnost PINE64 stojící za telefony PinePhone nebo notebooky Pinebook publikovala na svém blogu březnový souhrn novinek. Vypíchnout lze, že pracují na virtuálním asistentu PineVox a zatím bezejmenných sluchátkách na lícní kosti (bone conduction).
Hyprland, kompozitor pro Wayland zaměřený na dláždění okny a zároveň grafické efekty, je již dva roky starý. Při té příležitosti byla vydána verze 0.37.0 (a záhy opravná 0.37.1 řešící chybu ve vykreslování oken). Nově závisí na knihovně hyprcursor, která poskytuje škálovatelné kurzory myši.
John Taylor z AMD se nechal slyšet, že Zen bude skvělý. To by asi překvapit nemělo, bylo by hodně divné, kdyby tvrdil něco jiného . Ale jak jsou očekávání od nových CPU AMD, která nebudou zastarale 28nanometrová, ale moderně 14nanometrová a navíc FinFETová, velká, mohou mít Johnova slova reálný podklad.
Připomeňme, že na architektuře Zen bude postavena platforma AMD AM4, která přinese příslušné procesory v až 8jádrové konfiguraci. Dle Taylora bude Zen plně konkurenceschopný s Intelovými procesory co do výkonu, spotřeby i celkových specifikací a také ceny. Vzhledem k tomu, že Zen bude uveden někdy na přelomu roku, lze předpokládat, že slova se jistě vztahují ke 14nm architektuře Intel Skylake, případně alespoň do určité míry vůči jejímu refreshi, architektuře Intel Kabylake.
Připomeňme, že GeForce GTX 1070 byla ohlášena spolu s GeForce GTX 1080, ale bez uvedení bližších parametrů a s pozdějším termínem dostupnosti. Nyní Nvidia vypustila další informace. To podstatné je, že víme, že z 2560 CUDA jader v GeForce GTX 1080 je jich 640 deaktivovaných, takže GeForce GTX 1070 jich nese „jen“ 1920. Model GTX 1080 je tak o rovnou třetinu výpočetně bohatší než nižší model. Otázkou je, jak to udělá Nvidia s ROP jednotkami, tuto informaci zatím nezveřejnila.
Jak spekuluje no-X, nabízí se možnosti buď zachovat plný počet 64 ROP jednotek, nebo jej nějak adekvátně snížit, aby proporčně odpovídal výpočetním CUDA jádrům. To by pak ale Nvidia musela sáhnout po nepěkném řešení s paměťovou sběrnicí à la GeForce GTX 1070, tedy konfigurovat paměťový subsystém grafiky například jako 7GB s šířkou sběrnice 224 bitů a k tomu poslední 8. GB paměti na 32bitové sběrnici. Toto řešení, jak víme, vedlo v případě překročení většího základního segmentu ke značnému zhoršení efektivity karty.
A že GeForce GTX 1070 ponese 8 GB paměti, víme oficiálně. Půjde o paměť typu GDDR5 na efektivním taktu 8 GHz. Takt GPU bude v základu 1506 MHz, turbo takt bude do 1683 MHz, ale lze očekávat, že se časem u výrobců objeví OC edice. Podobně jako v případě GeForce GTX 1080 je možné, že také GTX 1070 nabídne v rámci turbo taktů i 2GHz+ modely. Napájecí obvody na to nejspíš mají už v referenčním provedení, když tuto grafiku s TDP 150 W Nvidia živí přídavným 8pin PCIe konektorem, ač by papírově stačil 6pin.
Z výstupů zde bude pochopitelně shodná konfigurace s vyšším modelem, tedy včetně DisplayPortu, který je certifikován jako verze 1.2 s tím, že na 1.3/1.4 bude povýšen někdy později, plus je tu HDMI 2.0b. I v případě tohoto modelu se nejprve objeví Founders Edition 10. června, a to s cenovkou 449 dolarů, přičemž s prozatím blíže neupřesněným časovým odstupem půjdou na trh nereferenční karty od výrobců, které budou začínat na 379 dolarech.
Konkurenční produktová řada počítá do budoucna s hi-end GPU / kartami „Vega“, níže posazené jsou „Polarisy“. Z nich nižší model „Polaris 10“ ponese GPU s aktivními 2304 stream procesory ve 36 výpočetních blocích. GPU má běžet na 1,27 GHz (v základu) a být doprovázeno 8 GB 256bit DDR3 paměti na efektivním taktu 7,6 GHz. Jistě vám už teď něco „neštimuje“, a to typ pamětí. Jde o údaje z databáze SiSoftu, který obvykle u chystaných produktů nějakou takovou chybu obsahuje, „Polaris 10“ ponese samozřejmě GDDR5.
Tento nižší model druhého největšího GPU bude podle všeho konkurovat přímo nižšímu modelu druhého nejvyššího GPU konkurence, tedy právě výše probírané GeForce GTX 1070. Vše ale zatím trochu plave na vodě, protože obě karty nebyly zatím všeobecně protestovány nezávislými redakcemi. Co však víme, že s výstupy je na tom „Polaris“ podobně jako „Pascal“, DisplayPort u něj bude nejméně verze 1.3, spíše bude umět jednoho dne i certifikovanou podporu DisplayPortu 1.4 a rozhodně u „Polarisu“ můžeme počítat s podporou FreeSyncu až do 4k / 120 Hz.
Jestli případná budoucí recertifikace na DisplayPort 1.4 přinese další růst možností FreeSyncu u této generace radeonů, to je v tuto chvíli předčasné hodnotit. Jedna-čtyřka totiž podporuje ztrátovou, ale vizuálně prý neodlišitelnou kompresi video streamu, a to až v poměru 1,3. Nasazení něčeho takového je možné, ale je otázkou, jestli se k tomu AMD uchýlí, resp. jestli to povolí. Ostatně bez komprese video streamu by DisplayPort 1.4 nemohl nabídnout 8k kvalitu, tedy přesněji 7680×4320 / 60 Hz s 10bitovými barvami a podporou HDR.
Přípravy na budoucí 10nm výrobu ARM SoC se u TSMC posouvají o další krok dál. Firma ve spolupráci s ARMem vyrobila plně funkční testovací čip, který nese čtyři CPU jádra 64bitové architektury ARMv8-A a k tomu jednoduché GPU „Mali“ s 1 shader jednotkou. Obě firmy tak svorně oznamují, že na 10nm FinFET výrobu ARMů bude vše u TSMC připraveno včas, a to včetně potřebných návrhářských nástrojů a podpůrných produktů. TSMC je v posledních měsících (možná už letech) pod rostoucím tlakem Samsungu, kterému se i díky potřebě vlastních ARMů (SoC řady Exynos) pro vlastní smartphony daří přicházet s novějšími výrobními procesy rychleji a možná i levněji než TSMC. Řada zákazníků se po fiasku s přehřívajícími se čipy z 20nm planární výroby a později nastoupivší 16nm FinFET výroby přesunula od TSMC k 14nm FinFET výrobě u Samsungu, kterou nabízí kompletně přenositelnou ve svých továrnách i GlobalFoundries. Jiní zase diverzifikovali riziko rozložením výroby mezi oba výrobce, třeba Apple.
Není pochyb o tom, že i u Samsungu běží vývoj 10nm výroby na plné obrátky, to víme už od loňského března. Již v tuto chvíli (nejspíš) zkušebně vyrábí čipy typu DRAM a NAND flash a zkouší také různé typy ARM CPU a GPU, případně vlastní upravená jádra. Rozhodující pro budoucnost samozřejmě není to, aby jeden výrobce druhému „nakopal wafery“, ale pokud možno aby nadále oba drželi zhruba stejný pokrok ve výrobních technologiích, který vede ke konkurenčnímu boji. Ten my jako zákazníci máme moc rádi.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni Sdílej:
neštimuje
vs neštymuje