Portál AbcLinuxu, 14. prosinec 2017 01:54

HW novinky: Nintendo recykluje zastaralé čipy Nvidia

27.3. | David Ježek
Články - HW novinky: Nintendo recykluje zastaralé čipy Nvidia  

Kdo by čekal v maličké mobilní herní konzoli Nintendo Switch nejpokročilejší technologie, ten bude drasticky zklamán. Přesto se však Nintendu daří. Dále se podíváme na nový systém testování a certifikování napájecích zdrojů pro PC, co chystá Olympus v oblasti 8k videa a nové GPU pro iPhony.

Nový systém testování napájecích zdrojů zohledňuje i hlučnost

Řadu let už způsobu hodnocení a certifikování napájecích zdrojů vládne 80Plus. Postupně od původní specifikace garantující 80% efektivitu zdroje pro 20-50-100% zatížení přinesl certifikace Bronze – Silver – Gold – Platium – Titanium, ale stále garantuje jen danou účinnost pro 20-50-100% zatížení (Titanium přidává garanci pro 10% zatížení, avšak vídáme je jen u těch nejvýkonnějších zdrojů).

Jsme tak s moderními CPU a GPU, která umí velmi efektivně zpomalovat a šetřit energií a naopak při zátěži jet i na více než 100% hodnoty, v situaci, kdy běžné napájecí zdroje nemohou svým garantovaným rozsahem účinností pro dané odběry pokrýt potřeby moderních počítačů (zejména v oblasti spotřeby v klidu, kdy současná PC padají i pod 25W odběr).

Situaci se pokouší změnit kyperská (!) firma Cybenetics, která představila svůj vlastní systém testování a certifikování zdrojů jak z hlediska efektivity, tak z hlediska hlučnosti (což je aspekt, který 80Plus zcela ignoruje). Cybenetics pro účinnost zdroje zavádí certifikace pojmenované D – C – B – A – A+. Nejnižší D garantuje nejen efektivitu v daném rozmezí (82 až 85 %), ale také účiník větší než 0,95, efektivitu 5Vsb větší než 71 % (pro tři konkrétní hodnoty odběru z této větve zdroje) a klidový odběr méně než 0,25 W. Certifikace A+ posouvá hranice na účinnost 94 až 97 %, účiník více než 0,985, efektivitu 5Vsb nad 79 % a klidový odběr pod 0,1 W.

HWN

Podobné je to s hlučností zdroje, kde se certifikace jmenuje LAMBDA a má kategorie E až A++. Podobnost s energetickými štítky v Evropské unii čistě náhodná. Každopádně E znamená velmi hlučný zdroj, který dělá 45dBA kravál (a vyšší), hodnota A++ je stanovena na méně než 20 dBA.

Cybenetics má v tuto chvíli otestováno pár zdrojů, v její databázi jsou kupříkladu vybrané modely od Seasonic. Uváděná certifikace je pak typu ETA-A/LAMBDA-A++ (příklad seasoniců). Na firemním webu najdete i popis testovací metodiky a používané měřící přístroje.

Olympus vyvíjí micro43 bezzrcadlovku s podporou 8k videa

Ještě před několika měsíci mohli amatérští filmaři snít o tom, že Panasonic Lumix DMC-GH5 přinese podporu 8k videa, případně alespoň 6k videa. Nakonec to dopadlo tak, že gé-há-pětka přišla na svět s kvalitnějším 4k HDR videem, protože na 8k éru prostě ještě čas neuzrál. To ale neznamená, že 8k bezzrcadlovku nemá ve vývoji jak Panasonic, tak Olympus.

Nutno připomenout, že 8k video de facto znamená rozlišení alespoň 8192×4320. To, co si můžeme na nejnižší úrovni pod tímto označením představit, je obvyklejších 7680×4320. Ať to bude to či ono, než příslušné přístroje přijdou na trh, musí značně pokročit rozlišení snímačů micro43. Aktuálně jak Panasonic, tak Olympus (případně další) používají 20Mpix snímače, přičemž rozlišení 7680×4320 představuje necelých 34 Mpix (rozlišení, o kterém hovoří zástupci Olympusu) a pokud bychom chtěli toto 16:9 rozlišení vetknout do 4:3 snímače, bavíme se o rozlišení zhruba 7680×5760, tedy necelých 45 Mpix, tedy více než dvojnásobku dnešních snímačů.

Takové snímače jsou teoreticky realizovatelné, pokud vezmeme v potaz velmi úspěšnou třídu fotoaparátů s 20Mpix 1" snímačem (o 23Mpix 1/2,3" snímači Sony ve firemních smartphonech ani nemluvě). Nicméně s tím by šla kvalita snímků poněkud dolů, je potřeba vyčkat evolučního vývoje. Osobně tomu dávám čas zhruba do přespříští Photokiny.

Nintendo Switch dostalo starý čip Nvidia Tegra X1 a jede na FreeBSD

Zvláštní. Tegra X1 je dva roky starý čip. Jde o ARM SoC s CPU jádry konceptu big.LITTLE, konkrétně 4× Cortex A53 + 4× Cortex A57. A k tomu GPU Nvidia generace Maxwell. A tohle fakticky zastaralé SoC, navíc vyrobené zastaralým a historicky problémovým 20nm planárním procesem u TSMC, si Nintendo vybralo jako čip pohánějící jeho konzoli Switch, což dokazuje rozebrání konzole.

Nintendu nelze upřít, že jeho konzole měly vždy něco navíc. Něco, co nestálo na výkonu či architektuře a výrobním procesu čipů. Něco, co umožňovalo užívat si hraní her jiným způsobem. To něco nabízí i Switch, ale přeci jen mohl výrobce volit nějaké modernější GPU vyráběné technologií FinFET. Ledaže by šlo o cenově neodolatelný výprodej ležáků ze skladu Nvidie. Anebo naopak, a to samozřejmě vědí jen Nvidia s Nintendem, jde o die-shrink původní Tegry X1 na 16nm FinFET výrobu u TSMC.

HWN HWN HWN

Jinou zajímavostí, která s hardwarem nesouvisí, je informace o tom, že (minimálně zčásti) tahle konzole běží na FreeBSD. Po Sony PlayStation 3 i 4 tak jde o další v řadě.

HWN

Příští generace iPhonů dostane GPU PowerVR Furian

Nejpropíranější novinkou posledních týdnů je chystaný příchod OLED displejů do iPhonů. Vedle toho ale probíhají též evoluční obměny základních komponent, takže si můžeme představit také budoucí novou architekturu GPU, kterou Apple ve svých ARM SoC v iPhonech nasadí.

HWN HWN HWN

Jde o PowerVR Furian od Imagination Technologies a tato architektura dle výrobce představuje první velkou obměnu architektury GPU od uvedení PowerVR Rogue v roce 2010. Vše směřovalo k vyšší efektivitě výkonu oproti spotřebě, podpoře videa v současných rozlišeních, připravenosti na rozšířenou i virtuální realitu. To vše jsou věci, které Furian přinese do iPhonů, které přijdou po generaci iPhone 8. Při výrobě čipů se počítá s 10nm a menšími procesy.

HWN HWN HWN

Z podporovaných rozhraní se sluší zmínit OpenCL 2.0, OpenVX 1.1 a také Vulkan 1.0. V Imagination zapracovali na efektivnější komunikaci s CPU částí, je zde 32-wide ALU cluster design a nové instrukce. Celkoově bychom měli pozorovat o 35 % vyšší výkon, o 80 % vyšší fillrate, přičemž nárůst herního výkonu při použití GPU této architektury má dosahovat oproti předchozí generaci 70 až 90 %. V tuto chvíli si Furian licencovalo již několik firem, v čele s již zmíněným Applem.

Seriál Hardwarové novinky (dílů: 439)

První díl: Hardwarové novinky 36/2008 (procesory), poslední díl: HW novinky: podzimní přehled #1.
Předchozí díl: HW novinky: další s vlastním ARM SoC je Xiaomi
Následující díl: HW novinky: návrat mobilu Nokia 3310 je tak trochu podvod

Další články z této rubriky

HW novinky: podzimní přehled #1
HW novinky: návrat skleněných ploten v HDD
HW novinky: PCI Express 4.0 prý ještě letos
HW novinky: i Skylake-X s 12 jádry používá levnou teplovodivou pastu
HW novinky: Samsung Galaxy Note 8 přichází spravit firemní reputaci

Diskuse k tomuto článku

corwin78 avatar 27.3. 07:33 corwin78 | skóre: 10 | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nintendo recykluje zastaralé čipy Nvidia
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Podle toho, co jsem viděl na YouTube, je zastaralý Hardware tím posledním problémem Nintendo Switch. Očividná snaha ušetřit se projevuje na celkové nekvalitě návrhu konzole a jejím zpracování. Jeden příklad za všechny, pouhým vložením konzole do jejího doku snadno dojde k poškrábání displeje, který zjevně nedisponuje žádnou ochranou vrstvou.
Uživatel GNU/Linux # 420871 | Uživatel Kubuntu # 5516 | Česká pirátská strana - "Internet je naše moře...".
27.3. 13:25 pc2005 | skóre: 34 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nintendo recykluje zastaralé čipy Nvidia
Jj! :-D Top jsou ty ovladače, co se zaseknou při vložení obráceně, nabíjecí konektor vzájemně výlučný s podstavcem a MCGA mód :-D.

Ad grafické bugy: jo to je holt tak, když někdo použije proprietární nevyladěné drivery :-P.
Chuck Norris řekl babičce, že si dá jen 3 knedlíky. A dostal 3 knedlíky. | 帮帮我,我被锁在中国房
27.3. 18:27 BFU
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nintendo recykluje zastaralé čipy Nvidia
Zrejme to nintendo vyvijelo nejakou dobu, takze na nejakem chipu to zmrazit museli, aby to vybec nejak dokazali odladit. V te dobe zrejme jeste tegra x2 nebyla v dostatecne dobrem stavu, tak proto X1 . Casto je to od announcementu k samplingu neco jako rok ...
mikirc avatar 27.3. 19:50 mikirc | skóre: 19 | blog: MikiSoft | Vsetín
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nintendo recykluje zastaralé čipy Nvidia
Když jsem viděl první prezentační video tak jsem si řekl WoW, že by první konzole, kterou bych si koupil? Ještě žě to tak chlapci zprasili. Za ty prachy jsem si koupil kolo :D
Byl jednou jeden...
7.4. 10:41 Miiicho
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nintendo recykluje zastaralé čipy Nvidia
Dobra volba :)
27.3. 18:12 wintermute
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nintendo recykluje zastaralé čipy Nvidia
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ak nepocitame ARM SOC od Apple, tak nazvat druhy najvykonejsi mobilny chip NVidia X1 zastaralim je odvaha. Pred nim, uz je len NVidia P1. Takze to mam chapat tak, ze vsetko co nebude obsahovat NVidiu P1 je zastarale? To znamena, ze vsetko, kedze s P1 sa este okrem vyvojarskej dosky a nejakych komponentov pre auta, nevyraba nic.
Ovoce avatar 30.3. 02:27 Ovoce | skóre: 9 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nintendo recykluje zastaralé čipy Nvidia
V Switchi to určitě druhý nejvýkonnější SoC není, protože ho museli podtaktovat víc než o polovinu (a taky vyřadili z provozu tu skupinu jader Cortex-A53, protože propojení s jádry A57 prej má hw bug nebo co - tedy pokud to není lživej drb).

Tegra X1 byla mezi ARMy tak výkoná hlavně proto, že měla velké TDP. Víc wattů umožní větší výkon, to je jednoduché. Ostatní čipy vesměs ještě byly určené do tabletů, kdežto Tegra X1 už se na to moc nehodila spotřebou, takže logicky v bencmarcích dopadá líp než čipy, které na spotřebu musely hledět. Jenže, kdyby Nintendo zvolilo třeba i pomalejší SoC, který by ale měl lepší poměr výkonu a spotřeby, tak by mohlo nechat vyšší takty a ve výsledku by to zařízení mohlo být hlavně v režimu akumulátoru rychlejší.

Oni teda IMHO zvolili Tegru jednoduše proto, že tam ne GPU od Nvidie, pro které se zřejmě vývojářům bude líp vyvíjet. Kdyby vzali něco s PowerVR nebo Mali, tak by jim dalo větší práci tomu dodávat ovladače a vývojáři by se na to mračili. Takže volba byla jednoduchá (AMD žádnej mobilní SoC pro tablety teĎ nemá a na to, že by si nechalo něco udělat na zakázku, zřejmě Nintendo nechtělo vysolit tak moc peněz).
29.3. 14:45 _vega
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nintendo recykluje zastaralé čipy Nvidia
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
s tou hlucnostou ventilatorov, uz to konecne pripojte na vystup rovno za usmernovacimi diodami 12V /pwm modulacia priamo umerna zatazi, teda otacky priamo umerne zatazi/, a nie na jednosmerych 12v kde je 100% otacok
29.3. 16:26 koudy
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nintendo recykluje zastaralé čipy Nvidia
Ještě by se daly otáčky regulovat dle teploty zdroje (s nějakým přihlédnutím k zátěži/výkonu) ;)

Já pevně doufám, že to tak má většina zdrojů, nebo jsem alespoň nikdy nekupoval nic co by to mělo jinak. - zrovna u zdroje se vyplatí tu stovku(až 5 :) ) za kvalitnější připlatit (když už to stavím, tak ať to neřve) ;)
30.3. 20:51 _sega
Rozbalit Rozbalit vše Re: HW novinky: Nintendo recykluje zastaralé čipy Nvidia
a dalsie naklady navyse,vsakze a kompromis medzi chladenim ventilatormi a teda hlukom a vodnikmi /ticho/ by hadam mohli uz konecne vyrobit kompresorove chladenie

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.