abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 12:11 | IT novinky

    Digitální a informační agentura (DIA) oznámila (PDF, X a Facebook), že mobilní aplikace Portál občana je ode dneška oficiálně venku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 05:11 | Komunita

    #HACKUJBRNO 2024, byly zveřejněny výsledky a výstupy hackathonu města Brna nad otevřenými městskými daty, který se konal 13. a 14. dubna 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:55 | IT novinky

    Společnost Volla Systeme stojící za telefony Volla spustila na Kickstarteru kampaň na podporu tabletu Volla Tablet s Volla OS nebo Ubuntu Touch.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 17:44 | IT novinky

    Společnost Boston Dynamics oznámila, že humanoidní hydraulický robot HD Atlas šel do důchodu (YouTube). Nastupuje nová vylepšená elektrická varianta (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:11 | Nová verze

    Desktopové prostředí LXQt (Lightweight Qt Desktop Environment, Wikipedie) vzniklé sloučením projektů Razor-qt a LXDE bylo vydáno ve verzi 2.0.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 14:22 | IT novinky

    Nejvyšší soud podpořil novináře Českého rozhlasu. Nařídil otevřít spor o uchovávání údajů o komunikaci (data retention). Uvedl, že stát odpovídá za porušení práva EU, pokud neprovede řádnou transpozici příslušné směrnice do vnitrostátního práva.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 05:33 | Zajímavý článek

    Minulý týden proběhl u CZ.NIC veřejný test aukcí domén. Včera bylo publikováno vyhodnocení a hlavní výstupy tohoto testu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 24
    včera 04:44 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 3.5.0 svobodné implementace protokolu RDP (Remote Desktop Protocol) a RDP klienta FreeRDP. Přehled novinek v ChangeLogu. Opraveno bylo 6 bezpečnostních chyb (CVE-2024-32039, CVE-2024-32040, CVE-2024-32041, CVE-2024-32458, CVE-2024-32459 a CVE-2024-32460).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:11 | Nová verze

    Google Chrome 124 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 124.0.6367.60 přináší řadu oprav a vylepšení (YouTube). Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 22 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 02:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 9.3 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Novinkou je vlastní repozitář DietPi APT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (66%)
     (11%)
     (2%)
     (21%)
    Celkem 520 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“

    15. 5. 2015 | David Ježek | Recenze | 15151×

    Již tradičně byly spolu se samotným Ubuntu 15.04 vydány i další jeho varianty, včetně oficiálně Canonicalem podporované KDE verze Kubuntu. Ta vedle novinek samotného systému přináší také zbrusu nový desktop „KDE 5“ (proč ty uvozovky kolem, si vysvětlíme záhy), jenž po 7 letech nahrazuje čtyřkovou verzi. Podívejme se a něj blíže.

    Stručné představení novinek

    Úvodem musím doplnit, že samotné Kubuntu 15.04 přišlo s KDE Plasma 5.2, ale aktuálně je pro Kubuntu již dostupná Plasma 5.3, o které to dnes bude. Z novinek samotného „*buntu“ jen stručně doplním, že je zde kernel 3.19, distribuce přešla(y) z Upstartu na systemd, ale prozatím je stále výchozím grafickým serverem X.Org. Kubuntu 15.04 se, stejně jako celé „KDE 5“, nachází v přechodné fázi. Zatímco některé aplikace jako třeba Gwenview jsou již přepsány za do KDE Frameworks 5, jiné jako třeba vypalovací program K3b stále setrvávají na verzi 4. Kubuntu se díky přechodu na Framework 5 / Plasmu 5 loučí s dosavadním správcem KDM a využívá nově tzv Simple Desktop Display Manager (SDDM). Zahozena je v této verzi Kubuntu i implementace vyhledávání Nepomuk, nahrazuje ji rychlejší Baloo.

    Co znamenají ty uvozovky?

    Dokud se KDE jmenovalo prostě KDE (resp. K Desktop Enviroment, verze až po 3.x), nebyl v tom chaos. Pak s řadou 4 tomu najednou začali říkat KDE SC (Software Compilation), což předpokládám mělo reflektovat, jak se KDE rozrostlo z prostého desktopu do celého balíku včetně řady propracovaných aplikací. Nyní s „řadou 5“ přichází další revoluce, rozdělení celého KDE na tři dílčí části:

    1. KDE Frameworks: (aktuálně 5.10 z 8.5.2015); Frameworks jsou kolekcí knihoven a frameworků, které prostředí „KDE“ používá jako technologický základ pro svůj běh, tedy pro běh Plasmy a Aplikací.
    2. KDE Plasma: (aktuálně 5.3 z 28.4.2015); Plasma je samotné grafické prostředí, tedy zjednodušeně řečeno to, jak „KDE“ vypadá. Podporuje X11 a Wayland na Linuxu / BSD, na Mac OS X pracuje přes Quartz a na Windows přes GDI.
    3. KDE Applications: (aktuálně 15.04 z 15.4.2015); Applications jsou pak balíkem programů, které tvoří základnu aplikací, které „KDE“ distribuuje.

    Stěžejní věcí v novém přístupu, je oddělení vývoje jednotlivých prvků prostředí. Nově tak již na sobě nezávisí co do data vydání, což reflektují data v přehledu. Aplikace mohou vyjít nezávisle na frameworcích či Plasmě, pokud není připravena nová verze. Zatímco Frameworky a Plasma jsou nadále číslovány konzervativním způsobem, Aplikace již přešly na systém používaný v *ubuntu, tedy YYMM. Proto před KDE Application 15.04 byla předchozí verzí 14.12 z loňského prosince.

    Proto „KDE 5“ v nadpisu i kdekoli jinde je v uvozovkách, neboť nic jako KDE 5.x již neexistuje. Kubuntu 15.04 používá grafické desktopové prostředí tvořené tím, co si z repozitářů nainstalujete, což například v tuto chvíli může znamenat KDE Frameworks 5.10 + KDE Plasma 5.3 + KDE Applications 15.04.

    Instalace a zabydlení systému

    K samotnému instalátoru není moc co říci, nejenže se po léta prakticky neměnný, ale je, kromě samotného GUI skinu, téměř shodný s Ubuntu 15.04. Snad s tou výjimkou, že detaily, tedy konsolový výpis probíhající instalace, není možné rozbalit.

    Kubuntu 15.04

    Instalace byla alespoň v mém případě schopna bezchybně změnit velikost NTFS oddílu Windows 8.1 a následně v GRUBu umístit i položku pro boot Windows - to není novinka, toto umí instalátory / GRUB již delší dobu.

    Kubuntu 15.04

    Z hlediska spouštění systému mohu konstatovat totéž co u Ubuntu 15.04: systém nabíhá viditleně rychleji než předchozí verze. Jestli to přičteme k dobru „KDE 5“, nebo přechodu na systemd, nebo obému, to není důležité, hlavně že systém nejen svižněji nabíhá, ale také se sám svižněji chová: a to i na GeForce GTX 750 Ti přes nouveau, to mě opravdu mile překvapilo.

    Kubuntu 15.04

    Když se zastavíme u jednotlivých novinek aktuální verze prostředí, tak tvůrci KDE zapracovali kupříkladu na vylepšené správě napájení (konfigurovatelné dle jednotlivých aktivit, laptop se nevypne, je-li připojen externí monitor apod.), lepší podporu Bluetooth, vylepšené Plasma Widgety apod. Je zde další pokrok ve vývoji směrem k přechodu od X k Waylandu a také technologické preview nového Plasma Media Center.

    Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04

    Jinak zabydlení samotného systému je poměrně rychlé, jak je u KDE zvykem. Po patřičném zkonfigurování zdrojů softwaru, doinstalování vámi používaných aplikací (v mém případě např. VLC či RawTherapee) a provedení aktualizací (pokud jste je nezaškrtli při instalaci), je systém připraven dobře sloužit.

    Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04

    Aktualizace systému probíhá standardně, applet v dolní pravé části obrazovky si patřičně řekne, když se objeví nové.

    Vzhled systému a jednotlivých aplikací

    Jak vidno z každého jednotlivého screenshotu, vzhled systému se změnil. „KDE 5“, tedy v tomto případě přesněji hlavně Plasma 5.x v Kubntu 15.04, má lehčí, šedivější výchozí vzhled. Trochu se to podobá čistce ve vzhledu oken / aplikací, kterou provedl Microsoft pro Windows 8.x a ve které pokračuje v připravovaných Windows 10. Je to obecný trend a samozřejmě nic nebrání nikomu si vzhled uzpůsobit podle svých představ. Mě osobně tento typ vzhledu prostředí vyhovuje natolik, že silně uvažuji o nahrazení dosud používaného Xfce právě za „KDE 5“.

    Podívejme se společně ještě na několik screenshotů z aplikací, notifikací, widgetů, utilit apod.

    Nejprve Amarok, konkrétně ve verzi 2.8.0 (Amarok nectí číslování KDE, resp. nyní KDE Applications).

    Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04

    Správce Dolphin je jedním z těch opravdu dobrých, nějakou dobu už podporuje i dvoupanelový režim.

    Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04

    GwenView je v Kubuntu 15.04 v beta verzi 5.0.0.

    Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04

    KInfoCenter, Telepathy, K3b, konsole to je několik příkladů.

    Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04

    Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04

    Kubuntu 15.04

    Kubuntu 15.04

    Nastavení systému a další detaily vypadají následovně.

    Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04

    Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04

    Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04

    Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04

    A nakonec se podívejme na nový vzhled menu typu KickOff.

    Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04 Kubuntu 15.04

    A je čast se odhlásit a vypnout PC.

    Kubuntu 15.04

    Závěr

    A jak se Kubuntu 15.04 vlastně používá? Za sebe mohu subjektivně říci, že výborně, tedy pokud se smíříte s těmito věcmi: některé prvky systému zatím dost padají (například různé položky v Nastavení), „KDE 5“ není kompletně přeloženo do češtiny a také občas trochu hapruje grafická akcelreace desktopu (objevují se dočasně různé artefakty, částečné kopie jiných částí obrazovky na jiném místě apod.). Celkově se na Kubuntu 15.04 dívejte spíš jako na testovací verzi, než jako na systém vhodný k nasazení na PC vaší babičky (samozřejmě pokud ji rádi a pravidelně a často navštěvujete, může Kubuntu 15.04 sehrát roli dobré záminky). Mě například vůbec nefungoval instalátor Muon (sudo apt-get install to jistil).

    Jakkoli to zní tvrdě (a tvrdé to je), tak v „KDE 5“ je vidět velký potenciál. Dle mého de facto zastiňuje i mateřskou distribuci Ubuntu 15.04, ale to je věc osobního názoru. Jinak už více lidí se shodlo, že Kubuntu představuje v současné době velmi zajímavou a uživatelsky přívětivou možnost používání „KDE 5“, takže pokud si chcete tuto next-gen verzi vyzkoušet, mohu jej doporučit s výše uvedenými varovně vztyčenými prsty, které plynou z faktu, že „na věcech se stále ještě pracuje“, nebo z prosté skutečnosti, že některé věci mají ve vlastních nástrojích lépe implementovány jiné distribuce, zatímco Kubuntu z nemalé části využívá „generické KDE“, ale tohle už si budete muset vyřešit sami. Ostatně „distribuční turismus“ je jedním z častých jevů v linuxovém světě.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    16.5.2015 01:15 Jardík
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Ještě kdyby zapracovali na zrychlení startu KDE. Dělá to asi nějaký zbytečný vopičárny. Stačí zobrazit panel a plochu, tak proč trvá 20 sekund, než se to dá používat? Na počítači s SSD, je to vostuda. Systém samotný naběhne za 5 sekund a KDE je jak hlemejžď.
    Rezza avatar 16.5.2015 17:38 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Tak uz jsem nekde v GITu videl start session jako systemd unity - to by melo hodne pomoct.
    AsciiWolf avatar 17.5.2015 14:30 AsciiWolf | skóre: 40 | blog: Blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Na tohle téma nedávno napsal docela zajímavý blogpost jeden vývojář KDE.
    Josef Kufner avatar 17.5.2015 15:53 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Hmm... použití systemd na hlídání klíčových služeb v session by mohlo být celkem užitečné.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    17.5.2015 17:52 Jardík
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Mě by zajímalo, co to spíš startuje a jestli ty věci opravdu nejsou zbytečné. K zobrazení plochy a panelu nepotřebujete prakticky nic, mělo by to být "okamžité". Načíst config s aktivníma plasmoidama a kydnout je na požadované místo snad nemůže trvat 20 sekund.
    Josef Kufner avatar 16.5.2015 17:41 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Což o to, těch pár sekund jednou za čas bych i přežil. Větší zábava je, když upadne nějaký kousek KDE, co běží v pozadí, a najednou přestanou například fungovat klávesové zkratky.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    16.5.2015 21:03 Jardík
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    A co při update na novější verzi? Někdy pak přestanou nabíhat aplikace, nejde se odhlásit, ... protože nějaký kdeinit nebo kded či co nechce spolupracovat kvůli špatným verzím.
    Josef Kufner avatar 16.5.2015 23:43 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    To je ještě celkem v pohodě. Když člověk udělá upgrade desktopu, tak je požadavek na restart upgradnutého desktopu celkem pochopitelný. Ale když to upadne z ničeho nic samo od sebe…
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    pushkin avatar 18.5.2015 07:44 pushkin | skóre: 43 | blog: FluxBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Pochopitelný je maximálně pro Windowsáka. Linux by nemělo být nutné restartovat ani při upgradu jádra.
    Josef Kufner avatar 18.5.2015 09:38 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Nemluvím o restartu celého počítače, ale o restartu desktopového prostředí, nejlépe bez ukončení celé session. Na to je potřeba, aby základem session byl nějaký dostatečně schopný supervisor (to KDE zjevně nemá), nebo byla session řízena jedním procesem (v případě jednoduchých window managerů).
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    xkucf03 avatar 20.5.2015 00:12 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“

    Když si spustím Window Maker, tak si v něm můžu otevřít třeba Konsoli, v ní dát killall wmaker, Window Maker se ukončí, zmizí dekorace oken, ale aplikace stále běží, a já do té Konsole můžu napsat wmaker a znova ho spustit nebo nastartovat jiného správce…

    Zkusil jsem si pak spustit startkde a pak ho přes Ctrl+C ukončit a spuštěné aplikace to přežily. Když se takhle dá přecházet mezi správci oken, tak by neměl být problém jednoho správce/DE restartovat po upgradu, ne?

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    Josef Kufner avatar 20.5.2015 00:37 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    To je tím, že wmaker není kořenovým procesem tvé session, nebo spouštíš X server nějak úplně jinak.

    Ano, jde to a je to snadné – polohy oken jsou uloženy u nich, mimo window manager. Ale vyžaduje to s takovou možností počítat. Když jsem nedávno používal IceWM, tak jsem session spouštěl shell scriptem, který končil execem sebe sama. Takže když jsem zabil window manager, script se restartoval do nové verze a vesele se pokračovalo. Ale nebylo to úplně bez zádrhelů.

    Chtělo by to mít session řízenou nějakým šikovným supervisorem, který by hlídal, zda klíčové procesy, jako jsou například kwin, plasma-desktop, khotkeys, krunner, běží a uměl je restartovat když upadnou, nebo o to uživatel požádá. To by pak ani nevadilo, že je to trochu nestabilní. Co jsem si všiml, KDE má nějakou správu služeb, ale nejspíš to je na něco trochu jiného.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    xkucf03 avatar 20.5.2015 00:45 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“

    jj, pouštěl jsem to v Xephyru. A jinak souhlas – měl by to být nějaký jednoduchý zavaděč/init.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    Josef Kufner avatar 20.5.2015 13:04 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Právě že ten jednoduchý na to nestačí. A koukám, že to někoho napadlo už dřív.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    25.7.2015 10:29 archen | skóre: 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Ja si to postavil na OpenRC, X a startuju to za 2-3 vteriny?
    EmperorWantsToControlOuterSpaceYodaWantsToExploreInnerSpaceThat'sTheFundamentalDiffBetweenGoodandBadSidesOfTheForce
    16.5.2015 08:09 radeczek | skóre: 7
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Hezký článek, děkuji za něj.

    Chtěl bych se zeptat, nešlo by něco udělat s překlikáváním obrázků? Nějak mi nejde rozkliknout jeden a nějakou navigací se posunovat na další. Při zmáčknutí klávesy "šipka vpravo" se to tváří, že to nějak reaguje, ale načte se stejný obrázek. Dík.
    18.5.2015 02:05 češtinář
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Ještě kdyby tak někdo opravil Ježkovy chyby v článku...

    Za ty peníze za články by tam chyby dělat neměl...
    16.5.2015 10:23 tom62 | skóre: 14 | blog: tom62 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Vidím, že používáte Amarok. Proto se zeptám - funguje vám bez problému, tj. nezasekává se? Já s ním mám na Debianu Jessie docela problém, když do fronty dám větší množství skladeb (momentálně asi 1300), občas pár vteřin (například při přepnutí na další skladbu) nereaguje (ale dále hraje a jedno jádro procesoru hodně využívá). A například scroolování v takto dlouhém seznamu skladeb je taky hodně pomalé. Děje se to na dvou poměrně výkonných počítačích. Bohužel jsem ale k Amaroku nenašel alternativu, která by mi vyhovovala.
    Václav 16.5.2015 10:34 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Poslední dobou se mi celkem zalíbil Tomahawk.
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    16.5.2015 10:38 Radim Sückr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“

    Zdravím,

    mně Amarok nesedl hned na začátku, tudíž jsem hledal alternativu a našel jsem pro mě naprosto dokonalou. :) Jmenuje se Clementine a vychází z Amaroku verze 1.

    16.5.2015 14:04 tom62 | skóre: 14 | blog: tom62 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Ten jsem zkoušel, ale z nějakého důvodu mi nevyhovoval, už si ale nevzpomínám, o co přesně šlo. Co se dívám na screenshoty, tak na Amaroku se mi líbí to, že seznam skladeb se dá upravit (seskupení dle interpreta, obrázky apod.)
    16.5.2015 11:16 xkomczax | skóre: 51 | blog: proste_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Nejsem sice autor, ale snad nebude vadit když odpovím, neboť Amarok používám (verze 2.8.0), taktéž na Jessie a popsané chování se u mne nevyskytuje (mám v playlistu neustále hodně přes 3k skladeb - ovšem jde o stálou kolekci, kterou nikterak zásadně neměním a nijak s ní nemanipuluji).
    16.5.2015 13:58 tom62 | skóre: 14 | blog: tom62 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Děkuji za odpověď. U mě jde taky o stálý seznam (něco v mp3, něco v ogg). Už jsem zkoušel na obou počítačích smazat konfigurační soubory (a vůbec vše, co s Amarokem nějak souviselo), ale nepomohlo to.
    16.5.2015 14:09 tom62 | skóre: 14 | blog: tom62 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Chvíli jsem se hrabal při psaní příspěvku výše v nastavení a asi jsem narazil na původ problému. Když přepnu Seznam skladeb → Rozvržení seznamu skladeb → No grouping, zobrazí se v seznamu skladeb obrázky a listování v seznamu skladeb je pomalé. Když vyberu No grouping (Single line), obrázky zmizí, ale program začne být rychlý. Možná je tam těch obrázků moc a jsou v moc vysokém rozlišení (myslím, že v každém souboru je ikonka 500x500 px). Škoda, právě tohle se mi na Amaroku líbilo (respektive měl jsem vytvořený vlastní styl, kde ikony byly, nepoužíval jsem ten No grouping).
    16.5.2015 15:08 xkomczax | skóre: 51 | blog: proste_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Je to možné, já to mám naházeno vše do jedné kopy a jediný obrázek, který se zobrazuje, je ten u právě přehrávané skladby...
    16.5.2015 18:10 r4in
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    "A jak se Kubuntu 15.04 vlastně používá? Za sebe mohu subjektivně říci, že výborně, tedy pokud se smíříte s těmito věcmi: některé prvky systému zatím dost padají (například různé položky v Nastavení), „KDE 5“ není kompletně přeloženo do češtiny a také občas trochu hapruje grafická akcelreace desktopu (objevují se dočasně různé artefakty, částečné kopie jiných částí obrazovky na jiném místě apod.). Celkově se na Kubuntu 15.04 dívejte spíš jako na testovací verzi, než jako na systém vhodný k nasazení na PC vaší babičky (samozřejmě pokud ji rádi a pravidelně a často navštěvujete, může Kubuntu 15.04 sehrát roli dobré záminky). Mě například vůbec nefungoval instalátor Muon (sudo apt-get install to jistil)."

    Tak ať si to vývojáři zatím strčí to řiti. Takového nedobrovolného betatestování jsem si užil dost s prvními verzemi KDE 4, děkuji pěkně.
    18.5.2015 08:55 Randy_Sh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    +1 Provedl jsem update na 15.04 a velmi toho lituji. Nevím, jak je možné, že se opět uživatelům vnutila nedodělaná betaverze.
    19.5.2015 18:12 nobody
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    to je ale nehoraznost ! jak si to mohou dovolit, postavit ke zdi a zastrelit ???
    ty vole :) uvedom si ze to mas zadarmo, neni to LTS verze a obecne minimalne mesic stejne vzdy trva po vydani doladovani pri masivnejsim nasazeni...
    takze pokud mas problemy s opensource software ktery mas zdarma, bylo by ferove nahlasit bugy pokud nejsou jiz nahlaseny, nebo se pridat k nahlasenemu aby to ziskalo vetsi prioritu, pripadne pridas dalsi okolnosti/informace... pokud na to nemas, tak to neinstaluj, nebo delej update na clonovanem root oddilu aby jsi mohl snadno se prepnout/vratit na puvodni release, ale nadavanim v diskusi nicemu nepomuzes...
    pavlix avatar 19.5.2015 20:24 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Možná máš v něčem i pravdu, ale ta hysterie... :).
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    19.5.2015 21:06 nobody
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    tak ja sem v klidu :) ale je to bohuzel tak ze pri tutununu si nikdo nic neuvedomi a je potreba nadsazkou(?) zduraznit to jaky nadech jejich reakce maji :)
    pavlix avatar 19.5.2015 22:25 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Nezbývá než popřát, aby to mělo kýžený efekt.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    21.5.2015 13:15 Randy_Sh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Já si uvědomuji, že je to zadarmo atd. Jen jsem vcelku slušně napsal svůj dojem. Systém, který doteď fungoval, je téměř nepoužitelný. Nikdo uživatele nevaroval, že do stabilní verze distribuce dali polofunkční betaverzi. Kdyby bylo možné zůstat u KDE 4, neřekl bych ani slovo, ale tato možnost není. A nejhorší je, že se to nestalo poprvé. Přechod z KDE 3 na KDE 4 byl stejný, uživatelé byli tenkrát také naštvaní, ale nikdo se z toho nepoučil.
    21.5.2015 20:27 nobody
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    pokud chces zustat u Kubuntu s KDE4, co ti brani zustat u Kubuntu 14.04 LTS ? tim ze sahnes po neLTS verzi z meho pohledu prave prijimas ze mohou byt problemy se skokem nasazenejch verzi a tedy by byla na miste tolerance a bud pomoci resit bugy, nebo pockat (s 15.04 nez se doresi, nebo se docasne vratit k predchozi verzi)... prechod z KDE3.5 na 4 pamatuju na vlastni kuzi, nekolik verzi se tahle nez se doodladilo, ale uz od prvni verze to slo pouzivat pokud clovek chtel... s prechodem KDE4-KDE5 zkusenosti uz nemam, presel sem pred lety na Xfce, ale co jsem cetl nazory tech co presli (krome tveho :) tak jim prechod pripadal skoro nepoznatelnej az na absenci nekolika plasmoidu...
    Fluttershy, yay! avatar 21.5.2015 21:01 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Viz #57.

    V 14.04 bych musel mít aspoň pět PPA a kupu nesystémově instalovaných aplikací.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    22.5.2015 08:21 Randy_Sh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    pokud chces zustat u Kubuntu s KDE4, co ti brani zustat u Kubuntu 14.04 LTS ? tim ze sahnes po neLTS verzi z meho pohledu prave prijimas ze mohou byt problemy se skokem nasazenejch verzi

    To jsem nikdy neslyšel, že neLTS verze je vlastně taková nestabilní beta pro LTS verzi.

    ale co jsem cetl nazory tech co presli (krome tveho :) tak jim prechod pripadal skoro nepoznatelnej az na absenci nekolika plasmoidu...

    To je asi otázka pohledu, jestli je sklenice poloplná nebo poloprázdná. Nakonec je to vidět v závěru této recenze - autor nejdřív napíše, že nové Kubuntu se používá výborně, načež následuje poměrně dlouhý výčet chyb a omezení. Připomíná mi to slavnou Fordovu větu, že zákazník může dostat jakýkoliv model Fordu v libovolné barvě, ale pouze v případě, že chce černý model T.

    Václav 21.5.2015 22:25 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Doporučuji stěžovat si u distributora. Třeba Arch umožňuje setrvat u KDE 4 (a předpokládám že tak umožní do konce podpory)
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    21.5.2015 14:20 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Jenže oni maji v podstatě pravdu. Argument: "Máš to zadarmo tak přijmi, že je to v téhle chvili šmejd." je velmi populistický.

    Podle mne hlavní problém je, že Ubuntu honí současně 3 zajíce. První je stabilní čas vydání. Druhý je dost aktuální soft v čase vydání a třetí stabilita distribuce. Maximálně prioritní je první cíl a pokud se rozumně snaží dosáhnout toho druhého tak ten třetí trpí. Fedora, openSUSE a mnohé další posunou release pokud nemají dostatečně odladěn 3 cíl a mnohdy do vydání dají i trochu starší soft aby jej stihli dobře testnout. Roling release zase zahrnují upgrady postupně takže hrany problémů obrušují průběžně. oboje vyprodukuje větší stabilitu než pravidelný release s velmi novým softem.

    Ale rozhodně nebudu zpochybňovat právo volby strategie tvůrců distribuce. Pokud to uživateli nevyhovuje, ať přejde, a nebo z hlediska uživatele *buntu se stačí smířit s tím, že i když je to release 15.04 tak je defakto 15.05 nebo 15.06 a pak to bude mít odladěnější.
    21.5.2015 20:21 nobody
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    mas pravdu, az na to ze nejde o to "drz hubu je to zadarmo", ale "kdyz je to zadarmo, chce to trochu tolerance a premyslet"...

    s 15.05,15.06 je to presne, *buntu LTS verze to rika oficialne, kdy automaticky nabizi povyseni az pri vydani 14.04.1 a doporucuje to same pri nove_instalace/rucni_prechod u produkcnich stroju...
    Josef Kufner avatar 22.5.2015 11:01 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    I když je to zadarmo, má to dosahovat deklarované kvality. Pokud napíšou, že to je stabilní, je zcela na místě, aby uživatelé nadávali, když tomu tak nebude. Pokud by napsali, že stabilní jsou LTS verze a to mezi jsou testovací, bude vše v pořádku. Cena je v tomto naprosto nepodstatná.

    Rozdíl mezi placenými a neplacenými produkty je v tom, že když u placeného výrobce deklaruje, že to není stabilní, tak se zákazníkům nejspíš nebude chtít moc platit. Zda se uživatel stane testerem je pak spíše o způsobu vývoje produktu a jeho otevřenosti.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    pushkin avatar 20.5.2015 08:21 pushkin | skóre: 43 | blog: FluxBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    A ono to bylo u Ubuntu někdy jinak? Párkrát jsem ho zkoušel a připadlo mi, jak kdyby ten systém postavili na sirkách. Nechápu, jak někdo dokáže takhle zmrvit Debian a ještě se tím živit...
    17.5.2015 08:59 Olin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Můžete mi poradit jak v Kubuntu 15.04 Plasma 5.3 dostat ikony na plochu? Dík.
    17.5.2015 11:24 xkomczax | skóre: 51 | blog: proste_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Nefunguje to stejně jako v KDE4? Tj. přidat na plochu widget, jehož úkolem je zobrazit určitou složku (v tvém případě složku /home/olin/Desktop)
    Václav 17.5.2015 12:10 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Folder view na ploše je jedna možnost. Druhá je prostě klepnout pravým na plochu -> desktop settings -> přepnout layout na folder view.
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    17.5.2015 18:02 Olin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Dík za pomoc Olin
    pools avatar 19.5.2015 15:50 pools | skóre: 19 | blog: Svědek Damdogův | Opava/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Když už tu mluvíte o ploše - dá se na ní zapnout vyhledávání psaním? Ve starém kde mi Folder view fungoval stejně jako složka, v nových kde když začnu něco psát na klávesnici po tom co kliknu na plochu tak se nic nestane...
    Vivre libre ou mourir!
    Fluttershy, yay! avatar 19.5.2015 16:33 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Psaní, když je zaměřená „plocha“ (čímž nemyslím pohled na složku, nýbrž prostě plochu), by měl odchytávat KRunner.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    pools avatar 19.5.2015 17:52 pools | skóre: 19 | blog: Svědek Damdogův | Opava/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Když napíšu třeba "kate" a dám enter tak se v panelu spuštěných aplikací na chvíli roztočí kolečko "loaduju", ale po chvíli prostě jen zmizí, tak nevím kde je chyba. Rozhodně mi ale vyhovovala víc stará verze.
    Vivre libre ou mourir!
    pools avatar 19.5.2015 17:53 pools | skóre: 19 | blog: Svědek Damdogův | Opava/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Ah, už tomu rozumím, ta plocha musí být prázdná. A ten pohled na složku teda do původní funkcionality nedostanu, rozumím tomu dobře?
    Vivre libre ou mourir!
    17.5.2015 09:37 Petr Ježek | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Proč vlastně je KDE tak široce používáno, když je na ně tolik stížností (mnohdy dost oprávněných)? Copak uživatelům nedochází, že si s KDE si natahují celý moloch (u KDE-based dister je default cca 95% možného)? Jedna aplikace znamená natahat spoustu zbytečných knihoven a plasmatu. Neexistuje něco jako "plasma-light" a "independent apps". Proto KDE už hezkých pár let nepoužívám a udržuji desktopem vyžadovaný prostor na efektivní dietě.
    Archlinux for your comps, faster running guaranted!
    Václav 17.5.2015 10:31 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Díky za starost o naše počítače.

    Osobně KDE používám proto, že nic lepšího co by vyhovovalo mým potřebám a stylu práce není. A ta modularita je dost řešena právě KDE Frameworks. Mimochodem, plná instalace kf5, plasmy a KDE applications mi ukazuje 782 MB. To je opravdu v dnešní době místo co je nutné řešit?

    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    Blaazen avatar 17.5.2015 12:09 Blaazen | skóre: 24 | blog: BL
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    V roce 2009 jsem koupil počítač se 4GB RAM a 320GB diskem a celou dobu používám KDE4. V životě jsem neměl problém s nedostatkem paměti nebo místa na disku. Zkoušel jsem XFCe a GNOME Shell, ale není to ono. Zejména GNOME Shell mě frustrovalo. Jsem z KDE4 zvyklý, že na cokoli kliknu pravým tlačítkem a můžu konfigurovat. V GNOME Shell jsem kliknul pravým a nic. Prostě NIC. Pro mě KDE4 je limuzína mezi desktopy.

    V poslední době víc vyhledávám nativní aplikace. Pro jsem už vyhodil LibreOffice, nahradila ho Caligra a Lyx. Teď zkouším Kritu a možná vyhodím i GIMP. Inkscape si ale nechám.
    Václav 17.5.2015 12:11 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Jojo. Karbon i vektory v Kritě jsou už docela schopné, ale Inkscape stále nenahradí :/
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    progdan avatar 17.5.2015 12:23 progdan | skóre: 34 | blog: Archař | Teplice/Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“

    No a právě to je ten důvod, proč vznikly KDE Frameworks 5: aby se při instalaci jedné KDE aplikace nenainstalovala půlka desktopu, ale opravdu jen ty knihovny a nástroje, které ta aplikace přímo potřebuje. Frameworky jsou v podstatě to, co bývalo monolitické kdelibs rozsekané na samostatné balíky a binárky podle funkcionality. Momentálně jich je přes 60.

    Collecting data is only the first step toward wisdom, but sharing data is the first step toward the community.
    17.5.2015 20:39 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Co je moloch:
    # aptitude install kde-full
    ...
    0 packages upgraded, 397 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
    Need to get 388 MB of archives. After unpacking 880 MB will be used.
    
    # aptitude install gnome
    ...
    0 packages upgraded, 544 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
    Need to get 411 MB of archives. After unpacking 1,201 MB will be used.
    
    Fluttershy, yay! avatar 18.5.2015 00:37 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Cožpak o to, ale oproti TeX Live je i to GNOME trpajzlík.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    Luk avatar 17.5.2015 13:07 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Kubuntu 15.04 používám od poslední RC verze a jsem vcelku spokojen. Běží rychle, nikde to na nic nečeká, pohoda. Sem tam bohužel spadne nějaká aplikace (i včetně samotné Plasmy), ale to se snad časem vychytá. Ale dělám s tím i takové "harakiri", jako je zobrazování Silverlight videa přes Wine a Pipelight na HDMI výstup. Chvilku mi trvalo, než jsem přišel na správnou konfiguraci monitorů, aby se to chovalo podle mých představ, ale povedlo se.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    18.5.2015 10:23 Adam
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    KDE používám od prvopočátku, kdy jsem začal pracovat s Linuxem. Nejprve na Slackwaru, pak na OpenSuSE a od dob co vychází Kubuntu, používám tuhle distribuci (na desktopu - což značí stolní PC a notebooky).

    Z nějakého důvodu mi filosofie KDE přijde sympatická. Ano, je to velké, někdy pomalé, občas ne zcela stabilní atd... Jenže grafické rozhraní jsem nikdy nevnímal jen jako způsob zobrazení aplikací v oknech, spíš jako prostředí přidávající další rozměr ke kooperaci mezi aplikacemi a uživatelem (ucelený vzhled a používání, jednotné grafické prvky, sdílení jednoúčelových nástrojů, provázání vzájemného spouštění aplikací, pokrytí velkého množství protokolů, sdílení zdrojů dat). Netvrdím, že v jiných prostředích to nejde, ale z KDE mám pocit, že to je jeho smyslem.

    Zatím to není dokonalé, ale nesmírně mě těší, že jde vývoj stále kupředu. Nyní osobně používám KDE na dvou noteboocích a jednom desktopu. Jeden notebook ve verzi Kubuntu 10.04 a zbylé dvě zařízení nyní upgradované na poslední verzi, kde jsem nenarazil na nic, co by mě zklamalo. Rozhodně z toho mám pocit, že se udělalo obrovské množství dobré práce a jako uživatel, který to má navíc vše zdarma, jsem spokojen :)
    18.5.2015 12:12 Honz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    lehčí, šedivější výchozí vzhled
    Aneb když je něco na první pohled stupidita, musíme to rychle nějak mocinky kchůlově přibarvičkovat...
    Saljack avatar 25.5.2015 13:48 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Ja jsem ty nove ikony zkousel 14 dni pouzivat a musim rict, ze ani po dnech jsem nebyl schopny rozeznat co ktera ikona dela. Zajimalo co je to za blbost nahradit ikony u kterych je na prvni pohled jasne co maji delat ikonami, ktere jsou sice "cool" ale clovek vubec netusi jakou maji vlastnost. Nastesti se lze vratit k Oxygen ikonam. A vzhled Breeze je opravdu tragedie doted nevim jestli je checkbox zaskrtnuty nebo ne. Vse hrozne obrovske, krome hodin v panelu, ktere jsou zespoda a zhora odsazeny, takze datum neni ani videt. Za me je novy vzhled opravdu krok zpet a je stejne hnusny jako material design na Androidu jeste stesti, ze se lze vratit ke staremu.
    Sex, Drugs & Rock´n Roll.
    Rezza avatar 28.5.2015 20:05 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Ale o tom to je - muzes se vratit k puvodnimu vzhledu. Ja zase naopak uz jsem alergicky na ne-breeze ikony a vzhled :).
    Fluttershy, yay! avatar 28.5.2015 22:15 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    O čem to je? O tom, že nejsou schopní udělat elementární testování použitelnosti? O HIG nemluvě? Protože by mě zajímalo, jakým myšlenkovým pochodem člověk dojde k nahrazení ikonky, na které je celkem zjevně ethernetový kabel v zástrčce, čímsi, co vzdáleně připomíná monitor.

    Ani tou možností změny bych si do budoucna nebyl moc jistý, když např. „argumentace“ o kešu nebezpečně připomíná GNOME Fašismus. Nakonec, ten výchozí vzhled už je až překvapivě podobný.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    belisarivs avatar 19.5.2015 12:47 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Žádná verze Ke o které vím není přeložena do češtiny a upřímně řečeno, není v mých silách (ani s pomocí jakou mám k dispozici) aby kdy byla.

    Nicméně, klidně mi dejte vědět kde je tenhle nedostatek nejvíce patrný.

    Koukal jsem na KInfoCenter a tam to vypadá, že spousta řetězců nejde vůbec přeložit (soubory s překladem KInfoCenter jsou přeloženy na 100%) protože jsou to buďto výstupy jiných programů nebo není přeložitelnost řetězců povolena.
    IRC is just multiplayer notepad.
    belisarivs avatar 19.5.2015 12:48 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Žádná verze KDE o které vím není kompletně přeložena...
    IRC is just multiplayer notepad.
    19.5.2015 18:41 FAWN
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Článek je přehnaně optimistický. Zatím je Plasma 5 vysloveně v betaverzi. Jak jinak nazvat desktop, který pro svůj běh potřebuje celou řadu "workarounds" :-( a nefunguje pořádně samotné jádro projektu, totiž akcelerované okenní prostředí.

    Například je třeba kvůli Plasmě 5 na nvidii kompletně vypnout VSYNC, jinak padne FPS až o polovinu a desktop zamrzne co pět minut, klidně jen při minimalizaci okna. Oproti poslední verzi Plasmy 4 kupodivu na nvidii nefunguje EGL, myslí si, že rozšířenou plochu mám i na vypnutém druhém monitoru a klidně tam hází okna, nový systray již nemá podporu pro GTK2 i GTK3 aplikace atd, atd...

    Většinu problémů lze samozřejmě nějak dočasně řešit a čekat na opravu upstreamu, ale když se člověk i po 3 hodinách usilovné práce dobere k tomu, že desktop zamrzne "jen" dvakrát denně, je to k pláči.
    Václav 21.5.2015 22:30 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    S Intel GPU nemám problém už od prvních verzí plasmy 5 a kwin 5. Jak se to na nvidii chová s nouveau?

    (mimochodem, je fakt zvláštní že s největším množstvím stížností na nové KDE se setkávám u Kubuntu… Opravdu mi připadá že to nějak nezvládl distributor)
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    Fluttershy, yay! avatar 21.5.2015 20:56 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Několik poznámek.

    Při instalaci jsem povolil šifrování disku. Systém pak furt prudil, že chce heslo (tak třikrát při startu a pak aspoň pětkrát při každé aktualizaci systému). Tuším, že jde o tuhle nebo nějakou související chybu. Přešel jsem zpět na Upstart a je klid.

    Aplikace jsou prakticky stejné jako dřív. KWin umí to, co uměl dřív, ale má přehlednější nastavení efektů (konečně!) a zdá se, že zmizelo několik otravných chyb (kombinace pseudodlaždicování přes klávesnici a „zaměření následuje kurzor“ dřív občas způsobila chaos). Vzhled mi ve VirtualBoxu přišel vysloveně odporný, ale v reálu je to lepší… tedy až na hnusné písmo Oxygen a matoucí ikonky; návrat k normálním písmům a vzhledu Oxygen&SlimGlow to řeší. Chválím přepracovaný KScreen. Nový widget s grafy aktivity systému je hezký. Konečně přibyla nějaká zřejmě aspoň trochu použitelná virtuální klávesnice. OTOH mě síří několik průšvihů:
    • Systémová část panelu nezobrazuje ikonky GTK aplikací, ačkoliv mám libappindicator (1 i 3-1). Audacious bez šance, pro Pidgin bych si musel ručně přeložit zásuvný modul, jenom Redshift překvapivě funguje. Takže leda škaredý workaround v podobě wmsystray
    • Zmizelo plošné vypnutí zvuku oznámení na dvě kliknutí.
    • Nefunguje „panel může být překryt okny“.
    • Plasma si nepamatuje nastavení pozadí a při každém startu vrací nechutně křiklavou výchozí tapetu.
    • V KRunneru asi nefunguje listování v historii či co.
    • Nabídka „start“ je hnusně průhledná, přestože jsem příslušný efekt kompozitoru zakázal.
    • Ikonka „kešu“ při umístění do rohu vytéká. Zrušit ji nejde, protože vývojáři se nakazili arogancí gnomařů. Oficiální hnusný workaround je nastavit tomu widgetu prázdnou ikonku. WTF?
    Chvíli jsem i uvažoval o přechodu na Xubuntu nebo Lubuntu, ale tam jsem při letmém testu narazil na odporné vyhlazování písma, horší podporu více obrazovek a spoustu chybějících drobností v prostředí.

    Systém jsem aktualizoval, abych se dostal k několika nově zabaleným knihovnám a aktuálnímu Emacsu – abych si to nemusel všechno instalovat/překládat ručně. Navíc, 14.10 stejně v červenci končí podpora.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    Saljack avatar 25.5.2015 13:56 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Me obcas KRunner prestane fungovat a obcas funguje jenom kdyz mam mys na urcite obrazovce. Ta start nabidka se da zmenit zmenou vzhledu. Jsou tam dva vzhledy breeze ja nastavil ten tmavy a zmizela pruhlednost. Ten systray me taky pekne stve.
    Sex, Drugs & Rock´n Roll.
    Fluttershy, yay! avatar 25.5.2015 14:34 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    Ta start nabidka se da zmenit zmenou vzhledu. Jsou tam dva vzhledy breeze ja nastavil ten tmavy a zmizela pruhlednost.

    Používám Slim Glow nebo Oxygen (kvůli ikonkám).

    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    pools avatar 26.5.2015 14:07 pools | skóre: 19 | blog: Svědek Damdogův | Opava/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kubuntu 15.04: poprvé naostro s „KDE 5“
    jj, KRunner padá jak sfiňa. Povedlo se mi vypnout kompozitor kompletně, bylo to lepší než vánoce ;)
    Vivre libre ou mourir!

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.