abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
dnes 18:00 | IT novinky
GOG.com v březnu oznámil (zprávička), že bude podporovat také Linux a slíbil, že na podzim nabídne 100 počítačových her. Prvních 50 her je k dispozici již dnes. Bez DRM. Řada z nich do úterý se slevou.
Ladislav Hagara | Komentářů: 3
dnes 13:00 | Nová verze
Vyšel ownCloud 7. Nejnovější verze tohoto open-source systému umožňujícího provoz vlastního cloudového úložiště přináší spoustu nových vlastností. Zmínit lze například možnost sdílení dat mezi ownCloud servery, vylepšenou správu uživatelů nebo lepší podporu externích cloudových úložišť. Představení nových vlastností také na YouTube.
Ladislav Hagara | Komentářů: 1
včera 21:01 | Zajímavý článek
Úřad vlády Spojeného království Velké Británie a Severního Irska určil formáty vládních dokumentů (Open standards for government). Pro sdílení a spolupráci na dokumentech je to formát OpenDocument (ODF) 1.2 a vyšší. Pro prohlížení dokumentů je to HTML5 a PDF/A. [reddit]
Ladislav Hagara | Komentářů: 20
včera 11:11 | Nová verze
Byl vydán Mozilla Firefox 31.0. Nejviditelnější novinkou je přidání vyhledávacího pole na stránku nového panelu. Z dalších novinek lze zmínit například podporu nové HTTP hlavičky Prefer:Safe. Nástroje pro vývojáře nově obsahují Add-on Debugger, Canvas Debugger a kapátko na snímání barev ze stránky [Mozilla.cz]. Řešeny jsou také bezpečnostní problémy. Podrobnější informace v poznámkách k vydání. Firefox 31 je nová verze s prodlouženou podporou (ESR). Současně s Firefox 31 byl vydán také Firefox 24.7.0, tj. předchozí verze s prodlouženou podporou.
Ladislav Hagara | Komentářů: 23
22.7. 10:35 | Komunita
V Portlandu probíhá pětidenní konference OSCON 2014 (O'Reilly Open Source Convention). Po dvou dnech tutoriálů dnes začínají přednášky. Úvodní přednášky (keynotes) je možné sledovat online. Videozáznamy všech tutoriálů a přednášek (program) budou k dispozici po skončení konference.
Ladislav Hagara | Komentářů: 1
21.7. 20:23 | Upozornění
Poslední upgrade Debianu Testing/Jessie přináší systemd jako náhradu za sysvinit. Ačkoli byl funkční systemd součástí Debianu Jessie již delší dobu, nebyl používán pro spouštění systému. Toho bylo možné docílit parametrem jádra při spuštění systému, kdy nebyl původní sysvinit nijak dotčen, nebo instalací balíku systemd-sysv, který původní init nahrazuje symlinkem na systemd. Tento balík je nicméně součástí posledního upgradu … více »
Migilenik | Komentářů: 164
21.7. 17:28 | Bezpečnostní upozornění
Vyšla verze 2.4.10 webového serveru Apache. Nejnovější verze řeší především 5 bezpečnostních problémů (CVE-2014-0231, CVE-2014-3523, CVE-2014-0117, CVE-2014-0118, CVE-2014-0226).
Ladislav Hagara | Komentářů: 2
21.7. 15:58 | Komunita
Projekt Ohloh (Wikipedia), informace a statistiky o otevřených softwarových projektech, byl přejmenován na Black Duck Open Hub. … více »
Ladislav Hagara | Komentářů: 3
20.7. 13:00 | Komunita
V New Yorku probíhá konference HOPE X. Jedná se o 10. konferenci HOPE (Hackers On Planet Earth). Konferenci je možné sledovat online (časový harmonogram). Videozáznamy proběhlých přednášek jsou k dispozici na Livestreamu (Manning, Serpico, Olson).
Ladislav Hagara | Komentářů: 5
18.7. 07:56 | Zajímavý článek
Díky Linux Foundation lze nahlédnout (YouTube) do domácí pracovny Linuse Torvaldse. Linus Torvalds mimo jiné předvádí svůj počítačový stůl spojený s běžeckým pásem (Treadmill desk).
Ladislav Hagara | Komentářů: 291
Máte na svém notebooku zašifrovaný pevný disk?
 (89%)
 (11%)
Celkem 6429 hlasů
 Komentářů: 45, poslední 21.7. 22:10
Rozcestník
Reklama
Autoškola testy online Levný benzín

Audio v Linuxu - I

19. 4. 2005 | Pavel Beňak | Multimédia | 16521×

V tomto seriálu najdete přehled možností, které nám Linux nabízí pro práci se zvukem. Nahrávání, editace, efekty. Projekty Jack, LASH a LADSPA.

Nejdříve si vyjasníme, co po Linuxu vlastně budeme chtít.

  • Nahrávat zvuk.
  • Upravovat nahraný zvuk.
  • Efekty na zvuku v reálném čase.
  • Pracovat s MIDI.
  • Vydávat z počítače zvuky na základě MIDI informací (používat softwarové syntetizéry a samplery).
  • Zapisovat noty (v souvislosti s MIDI, ale i samotné).

Úvod

Možnosti jsou dobré. Pokud chcete zvuk nahrávat a nahraný zvuk poté upravovat nebo třeba provádět efekty na zvuku v reálném čase, budete spokojeni. Dobré jsou i možnosti práce s MIDI a zařízeními podporujícími MIDI.

I při vytváření hudby nebo zpracování zvuku spolupracuje dohromady několik aplikací. Jestli jste někdy pracovali s programy pro Windows (jako Cakewalk Sonar nebo Steinberg Cubase), možná se ze začátku můžete cítit trochu ztraceni. Na druhou stranu je toto řešení dost flexibilní. Programátor se navíc při vytváření svého programu (třeba zvukový efekt) může soustředit opravdu na to podstatné.

Software

Zaměříme se zde pouze na programy, které se dají ovládat z grafického rozhraní. Pro nahrávání můžeme použít třeba programy Audacity, ReZound nebo Ardour.

Audacity

Multiplatformní Audacity vypadá na první pohled jednoduše. Přesto je to vícestopý program, který vám při nahrávání plně poslouží. Editace a pohyb i ve velkých souborech je rychlý, podporuje pluginy LADSPA a VST (pod Linuxem je to s nimi trochu složitější). Vlastní pluginy si můžete napsat ve skriptovacím jazyce Nyquist (je to jazyk odvozený od LISPu). Funkcí, která si zaslouží vyzdvihnout je (mimo jiné) odstranění šumu. Audacity je poskytován pod licencí Creative Commons. Myslím, že hlavní použití tohoto programu je pro nahrávání živých nahrávek nebo třeba audiokazet a jejich úpravu.

audacity

ReZound

ReZound vypadá (alespoň podle mě) trochu techničtěji :-). Budí dojem, že je schopnější. Podporuje efekty LADSPA a umí spolupracovat i s audioserverem JACK. Není to vícestopý editor zvuku. Pohyb ve velkých souborech je od verze 0.10.0beta dost pomalý. Na druhou stranu tu najdete i funkce, které vám pomohou hlavně při úpravě samplů nástrojů - například zarovnání označené části zvuku tak, aby ve smyčce zněl hladce. Také různé režimy přehrávání, díky kterým si můžete otestovat, jak bude nástroj ve smyčce znít.

rezound

Další zajímavou funkcí programu je možnost vypálení CD z otevřeného souboru (stopy se dělí podle tichých částí). Vzhledem k pomalému zpracovávání a pohybu ve velkých souborech se tato možnost asi moc nevyužije. Podle mailing listu se dá rychlost zvýšit snížením interního rozlišení vzorků z 32 bitů na 16 bitů (k tomu je potřeba rekompilace programu). To s sebou samozřejmě přinese ztrátu kvality při zpracování zvuku.

Doufám, že se rychlost v dalších verzích zvýší, je to hlavní nectnost programu. Přesto je to výborný nástroj na úpravu zvukových samplů.

Ardour

A dostáváme se k velmi zajímavému programu s mnoha možnostmi - Ardour. Je to vícestopý nahrávací program, který spolupracuje s audioserverem JACK. Umožňuje měnit parametry zvukové stopy a použitých efektů v průběhu přehrávání. Hodnoty těchto parametrů můžete nastavit pomocí křivek, kde v každém bodě, který definujete, bude mít parametr určitou hodnotu. Je to výborný program pro nahrávání v reálném čase a pro další nedestruktivní úpravy (změny nejsou ihned zapsány do souboru). Podporuje pluginy LADSPA, jejichž parametry je možné nastavovat i pomocí MIDI kontrolerů. Program je vhodný pro složitější zpracování vícestopých nahrávek - hlavně díky možnosti měnit parametry zvukových pluginů.

ardour

ardour mixer

JACK

Poznámka: Kapitolka byla opravena a rozšířena.

JACK je nízkolatenční audioserver. Umožňuje spojovat vstupy a výstupy jednotlivých aplikací nebo zvukové karty. Tak můžete zřetězit libovolné množství aplikací za sebou. Ostatní aplikace musí být spuštěny stejným uživatelem jako audioserver, jinak se k němu nedokáží připojit.

Latence je prodleva mezi požadavkem a vyřízením žádosti. Pokud je latence vysoká, dojde k výpadkům (aplikace čte vstup dat a data se někde zdržela, takže vznikne prázdné místo). Závisí jak na hardwaru, tak na jádře systému. Jack se snaží udržovat nízkou latenci použitím bufferů, latence ale velkou měrou závisí na systému. JACK potřebuje mít oprávnění pro operace v reálném čase. Ty má třeba uživatel root. Nevýhodou tohoto řešení je, že všechny klientské aplikace by se také musely spouštět pod tímto uživatelem. Řešení latence a práv pro operace v reálném čase se liší podle verze jádra.

Pro jádra řady 2.4 jsou nízkolatenční patche od Andyho Mortona. Pro získání práv pro operace v reálném čase (bez nutnosti být přihlášen jako uživatel root) pak použijete program givertcap. Podle návodu na stránkách programu je třeba upravit dva řádky ve zdrojovém kódu jádra. Dál se nainstaluje knihovna libcap a zkompiluje zdrojový kód programu. Je třeba vytvořit skupinu, která bude mít možnost operací v reálném čase, třeba rtcap. V některých distribucích je už vytvořena skupina audio, takže se může použít tato. Jako skupina vlastníka programu se nastaví tato skupina.

Pro jádra řady 2.6 je tu Realtime Linux Security Module. Pro jeho kompilaci je třeba mít jádro nakonfigurované takto:

 CONFIG_MODULES=y
 CONFIG_SECURITY=y
 CONFIG_SECURITY_CAPABILITIES=m
 CONFIG_SECURITY_SELINUX=y

Volba CONFIG_SECURITY_CAPABILITIES musí být nastavena jako modul. Poté stačí provést make a jako root pak make install a depmod. vytvořil se modul s názvem realtime. Nyní můžete vytvořit skupinu, která bude mít práva pro operace v reálném čase. V některých distribucích je už vytvořena skupina audio. Do paměti se zavede modul s parametrem gid, který určuje identifikátor skupiny, například:

modprobe realtime gid=29

Více informací najedte v JACK FAQ a na Low Latency Resource Page.

Jack se ovládá z příkazové řádky nebo pomocí frontendu QJackctl.

qjackctl

LASH

Při práci na nějakém hudebním projektu máte asi otevřeno více programů a každý z nich nějak nastavený. Jejich nastavení můžete hromadně uložit pomocí LASH. Projekt se dříve jmenoval LADCCA a názvy příkazů tak stále začínají. Před spuštěním programů je třeba spustit démona, ke kterému se aplikace budou připojovat. Démon potřebuje ke svému spuštění Jack. Poté můžete pracovat s ostatními aplikacemi. Pro uložení nastavení aplikací spusťte program ladcca_control. Ten ukládá a obnovuje stav klientských aplikací.

Pro obnovení práce LADCCA démon spustí všechny aplikace a nastaví jejich parametry. Stinnou stránkou je, že LASH zatím podporuje jen málo programů. Některé nativně, pro jiné je třeba stáhnout patch.

LADSPA

LADSPA je rozhraní pro zvukové pluginy. LADSPA pluginy mohou být spuštěny v mnoha aplikacích. Můžeme je použít k efektům na uložených zvukových souborech, ale také v reálném čase. LADSPA pluginy můžeme aplikovat i na zvuk ve spojení s Jackem pomocí aplikace Jack Rack.

Příště

V příští části se podíváme na aplikace pro práci s MIDI a softwarové syntetizéry a sekvencery.

       

Hodnocení: 86 %

        špatnédobré        

Nástroje: Tisk bez diskuse

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Vložit další komentář

19.4.2005 01:10 balda
Rozbalit Rozbalit vše detail
Rezound umi vice kanalu (max. 8 )...
19.4.2005 01:22 balda
Rozbalit Rozbalit vše balda
Jinak se mi zda ten clanek napsan prilis povrchne...Momentalne je asi nejvetsi slabinou kvalita LADSPA pluginu a male mnozstvi adekvatnich nahrad VST instrumentu. Sice se daji spoustet pres wine, ale to asi nebude zrovna stabilni reseni... To je (alespon pro me) hlavni duvod proc nemohu opustit Sonar a spol. Jinak Ardour uz je celkem pouzitelny a synchronizace napriklad s Hydrogenem super. Celkove bych tu soucasnou situaci vyjadril slovy "napad dobrej, ale je potreba jeste hodne prace aby se audio na linuxu dostalo na uroven win/mac..."
19.4.2005 01:30 hawran | skóre: 1 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Prave tohle me aktualne zajima
a chtel bych se o tomto tematu dovedet vice veci do podrobna, je mozno par odkazu na nejake clanky na toto tema? Anglictina nevadi...
Windows = minulost. Linux = budoucnost !
19.4.2005 08:57 Pavell | skóre: 22 | blog: Linuxový poznámkový blog | Hradec Králové
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prave tohle me aktualne zajima
Dost informací se dá najít třeba na Linux Audio User's Guide
A trošku větší seznam audiosoftwaru pro Linux je na Sound & MIDI Software For Linux
Kdyby každý nespokojený student napsal virus, neexistoval by jiný software.
19.4.2005 09:02 Pavell | skóre: 22 | blog: Linuxový poznámkový blog | Hradec Králové
Rozbalit Rozbalit vše Re: Prave tohle me aktualne zajima
Hups, chybička se vloudila. Ten druhý odkaz má být Sound & MIDI Software For Linux
Kdyby každý nespokojený student napsal virus, neexistoval by jiný software.
19.4.2005 11:37 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Jack atd.
Tak převším jack je základ jakékoliv smysluplnější práce s audiem na linuxu a mělo se s ním proto v článku začít společně s nastíněním problematiky latencí. To je alfa a omega všeho.

Dále bych chtěl podotknout, že jack nedělá žádnou synchronizaci (maximálně tak může předávat základní povely transportu) ani se nestará o to, aby data dorazila někam včas (jenom nastaví požadovanou konstantní velikost bufferů a systém to buď stíhá obsloužit nebo ne), ale především routuje audiodata mezi zvukovou kartou a aplikacemi a mezi aplikacemi navzájem Tím umožňuje naprosto libovolně spojovat jednotlivé vstupy a výstupy karty se vstupy a výstupy aplikací, podobně jako třeba rewire, ale v mnohém ohledu ještě pružněji a propracovaněji.

Za poslední bych určitě nedával do jedné řady audacity, rezound a ardour. Zatímco rezound a audacity jsou spíš takové hračičky, které můžou posloužit na nějaké jednoduché oříznutí začátků a konců nějakého samplu, ardour je plnohodnotný DAW na úrovni Protools či Nuenda.
19.4.2005 11:49 balda
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jack atd.
No ja bych za hracicku povazoval jen Audacity, Rezound je podle me jediny soft ktery se aspon priblizil Sound Forge. Ale hlavne, Rezound i Sound Forge jsou k necemu trosku jinemu nez Ardour, Sonar, Nuendo atd. Autor to lehce mota dohromady...
19.4.2005 15:21 kavol
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jack atd.
ano pánové, pohádejte se, roztrhejte si občanky ;-)

na veškeré operace, co jsem kdy potřeboval, mi celkem dobře posloužil Audacity, takže já bych za hračičku nepovažoval ani ten :-p

já nevím, že máte pořád potřebu srovnávat, jaký je taký či onaký program a že jiný to umí líp (hurá, SoundForge ...) - ve zpracování zvuku platí snad víc než v čemkoliv jiném, že výběr software je hodně otázka vkusu a konkrétních potřeb ... pamatuji krvavé flamewary Cubase vs. Cakewalk i zaujaté zastánce Logicu - připadal jsem si vedle těch velkých mistrů zvuku jako ichtyl, že si svoje MIDI šmudlím ve hloupém StudioSession, které mělo pětapůl funkce, ale byl to v té době jediný soft, kde jsem si mohl pohodlně klikat notičky přímo do osnovy ...

pokud už byl ten článek pojat jako přehled možností zpracování zvuku na Linuxu, myslímže se mohl vystříhat hodnocení, jakože něco vypadá "techničtěji" a raději říct, k čemu se to hodí a co už v tom nejde, a taktéž dát lepší pozor na nešťastné formulace jako to o jackitu (doufám, že to je jen přebrept a ne totální neznalost autora)
19.4.2005 16:21 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jack atd.
ano pánové, pohádejte se, roztrhejte si občanky
Proč ? Vždyť nejsme ani ve sporu.
já nevím, že máte pořád potřebu srovnávat, jaký je taký či onaký program a že jiný to umí líp (hurá, SoundForge ...) - ve zpracování zvuku platí snad víc než v čemkoliv jiném, že výběr software je hodně otázka vkusu a konkrétních potřeb ...
Nejde o to, co který program umí líp. Jde o to, nesrovnávat jablka a hrušky. Dávat vedle sebe audacity, rezound a ardour je jako dát vedle sebe vi, writer z OOo a DTP Scribus a prohásit, že to jsou všechno programy na práci s textem a je jenom na vkusu, kdo co použije.
20.4.2005 10:39 kavol
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jack atd.
ano pánové, pohádejte se, roztrhejte si občanky

Proč ? Vždyť nejsme ani ve sporu.
no o ten Rezound, dle jednoho je to hračička a dle druhého je to srovnatelné se SF (což asi již není hračička) ;-)
Jde o to, nesrovnávat jablka a hrušky.
ale vždyť tak jsem to myslel ... píšu že "výběr software je hodně otázka vkusu a konkrétních potřeb" - někdo potřebuje vi a někdo Scribus ... ve zvukařině jsou ty konkrétní potřeby dosti determinovány tím vkusem (příklad - kamarád kytarista by nepoužil jiný než elektronkový zesilovač, protože se mu líbí, jak elektronky zkreslují, zatímco já toužím po zesilovači s co nejmenším zkreslením, klidně s tranzistory nebo IO, abych si případné "líbivé zkreslení" mohl určovat efektem dle potřeby a nebyl omezen chybou zesilovače ...)
20.4.2005 23:27 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Jack atd.
Autor kapitolku o JACK opravil a rozšířil. Díky za podněty.
Viliam Púčik avatar 19.4.2005 14:02 Viliam Púčik | skóre: 22 | blog: minimal
Rozbalit Rozbalit vše Buzz
Dufam, ze sa v druhej casti spomenie aj kvalitny soft Buzz, ktory je sice freeware pre Windows, ale da sa perfektne emulovat vdaka WINE a takisto pren existuje vela GPL pluginov (www.buzzmachines.com).
19.4.2005 19:45 Richard
Rozbalit Rozbalit vše Je tohle na něco?
Jakmile jsem uviděl titulek článku a ihned jsem na něj kliknul a těšil se, že se dozvím něco nového. Jsem hudební nadšenec, ale o softwaru pro zpracování hudby nevím nic. Pomalu ani nevím, co se s tím dá dělat, kromě toho, že můžu nahrát zvuk. Bohužel jsem se však nic nového nedozvěděl. Přehled programů pro práci se zvkem si můžu zjistit tak, že v balíčkovači mandraku se ponořím do sekce Multimedia->Audio a je to. Na to nemusím čist tento článek. Po přečtení jsem dospěl k závěru, že všechno jede přes zvukový server, nějaké pluginy a že se sofware liší v tom, kolik stop umí nahrát. Dle mého mínění se jedná o značně laxní popis. Bohužel. Lidem, kteří o audiosoftwaru nemají ponětí (jako já) nic nepřinese a lidem, kteří už něco používají tohle všechno, dle mého názoru, už ví. S pozdravem ------- Richard student
19.4.2005 22:45 Drak
Rozbalit Rozbalit vše Re: Je tohle na něco?
Vystizne receno... Taky jsem cekal o neco vic, nez vyjmenovani par programu... Snad to bude priste lepsi.
20.4.2005 11:33 morgan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Je tohle na něco?
Pozornosti by neměl uniknout program MuSE (tuším ve verzi 0.7.1 je poslední), v podstatě náhrada VST Cubase a zajímavý projekt Wired. Ale o nich snad příště. Docela bych uvítal postup na instalaci MUSE, je to masakr (aspoň pro mě, jsem linuxovej začátečník).
20.4.2005 14:21 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Je tohle na něco?
Já teda instaluju Muse pomocí emerge museseq a žádného masakru jsem si nevšiml ;)

Každopádně takových programů je, co by neměly uniknout pozornosti. Kromě zmiňovaného (a výborného) Muse a (nadějného, ale zatím nepoužitelného) Wired třeba Rosegarden4, Jamin, Zynaddsubfx, Beast, Hydrogen, Linuxsampler, Ecasound, Protux a hromady dalších, na které jsem zapomněl.
22.4.2005 10:40 morgan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Je tohle na něco?
Mohl bych poprosit alespoň o nastínění postupu (používám Fedoru3)? Vím, že to potřebuje real time přístup k HW (rekompilaci jádra?), JACKIT. Ideální by byl yum zdroj s audiem, pak přes Synaptic instalace. Zatím jsem kolaboval na kompilacích (furt chyběly nějaký knihovny nebo verze knihoven).
22.4.2005 10:58 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Je tohle na něco?
Jádra 2.6 (čím novější tím lepší) jsou na realtime použití připraveny, takže není nutné nic kompilovat.

Pokud máte Fedoru, tak se podívejte na repository Planet CCRMA (link v příspěvku úplně dole), kde máte všechny potřebné balíky včetně aplikací připraveny.
20.4.2005 12:52 neptun
Rozbalit Rozbalit vše jenom tak zprovoznit nahravani...
mam zvukovku via82cxxx_audio (tohle je modul, kterej se o ni stara - proste takova ta nejlacinejsi integrovana). spolubydlici ji ma taky a ani jednomu nam nejde nahravat. v audacity mam nastaveno zarizeni pro nahravani na /dev/dsp a nic... umi to jenom prehravat mp3, midi taky nic :( celkem bida... nevi nekdo jak na to? (pro doplneni- oba pouzivame debian sarge)
20.4.2005 15:19 Martin Kořínek
Rozbalit Rozbalit vše Linux a zvuk
Nerad to říkám, ale Linux a zvuk, to je právě kapitola, která mne nutí stále pracovat v MS Windows. Prakticky neexistuje srovnatelný multitrack, chybí podpora VST a VSTi, což činí Linux pro tvorbu audia a audioprojektů (rozměj v dimenzích Cubase, Logic etc.) nepoužitelný. Představa kdy se pokouším zprovoznit USB masterkeyboard pod Linuxem bude asi děsivý sen. Pod WinXP není třeba nic instalovat - zasunete do USB a můžete vesele komponovat. Tedy stručně řečeno - Linux a tvorba hudebních projektů, to není nic jiného než zbožné a utopické přání. Bohužel a ať se to někomu líbí je to tak. S pozdravem
20.4.2005 22:02 balda
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a zvuk
No ja bych to tak kriticky nevidel. Kdyz sem zacinal s linuxem tak neexistoval snad zadny poradny audio soft. Ale ten obrovsky skok ktery linux udelal preci jen dava duvod k optimismu.

>Prakticky neexistuje srovnatelný multitrack

Ardour je jiz velmi pouzitelny, sice neobsahuje MIDI sekvencer, ale muzete jej synchronizovat napr s Rosegarden.

>chybí podpora VST a VSTi

Tohle jsem uz jednou zminoval. Nedostatek kvalitnich pluginu. VST je sice podporovano pres wine, ale vime jak to chodi s tema emulacema:-( Ale ono je to do znacne miry take vina firem ala Steinberg, ktere nemaji zajem o otevreni formatu.

Jeste bych zminil velmi kvalitni Skale tracker, ten sice neni open source, ale je aspon free...
20.4.2005 22:24 Martin Kořínek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a zvuk
Já to baldo kriticky nevidím, já Linux obdivuji a zbožňuji, ale tvorba hudebních kompozic bez MIDI sekvenceru, bez bezproblémové podpory USB kontra midiklaviatury (v roce 2005), bez VST a VSTi, to asi opravdu nepůjde. Co se týče Steinbergu a jeho případného otevření formátu: už takhle si opravdu málo lidí hudební soft kupuje, natož aby se "velký S resp. Pinnacle" otevřel Linuxovému světu a dal jej k dispozici. Jde spíše o to, že VST je neoddiskutovatelný standard a pokud "nepojede" pod Linuxem je to vážně na příštích pár let jen zbožné přání. Co se týče Skale trackeru - jenom souhlasím. Ale ne všechno co v životě máme je "free a open".
20.4.2005 22:54 balda
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a zvuk
ale tvorba hudebních kompozic bez MIDI sekvenceru,

Ale vzdyt jsem psal, ze muzete pouzit Rosegarden. Sice taky neni dokonaly, ale rozhodne to MIDI sekvencer je:-)
21.4.2005 11:19 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a zvuk
VST je sice podporovano pres wine, ale vime jak to chodi s tema emulacema:-(
Zbytečná skepse. Pokud plugin chodí, tak většinou chodí stejně dobře, ne-li lépe (latence) než nativně na oknech.
Ale ono je to do znacne miry take vina firem ala Steinberg, ktere nemaji zajem o otevreni formatu.
Ten formát otevřený JE. Vše je dostupné (včetně SDK) na stránkách Steinberg. Problém je v tom, že autoři pluginů často specifikace dané Steinbergem nedodružují a cpou do těch pluginů i kód, co volá Windows API a tudíž k funkcionalitě pod linuxem nestačí pouze loader, ale je potřeba mít i kus wine, co obslouží tyhle prasárny.
21.4.2005 02:39 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a zvuk
Prakticky neexistuje srovnatelný multitrack,
Můžete specifikovat, co se Vám konkrétně nezdá nebo chybí na Ardouru ?
chybí podpora VST a VSTi,
Nechybí. Existují dva nebo tři wrapery, které umožňují používat VST pod linuxem. Úplně všechno pod tím zatím sice nechodí, ale použitelné to je.

Krom toho existují dnes už stovky nativních (LADSPA, DSSI..) pluginů, ve kterých se rozhodně dá najít většina toho, co člověk potřebuje. A pokud náhodou nenajde a ani VST nerozejede, vždycky může jít a koupit si to v (většinou daleko kvalitnějším) HW provedení.
Představa kdy se pokouším zprovoznit USB masterkeyboard pod Linuxem bude asi děsivý sen.
S největší pravděpodobností bude stačit zastrčit kabel a zavést jeden modul (pokud se nezavede sám). A vůbec, co je to za fujtajbl novoty propojovat hudební nástroje přes USB ?
Tedy stručně řečeno - Linux a tvorba hudebních projektů, to není nic jiného než zbožné a utopické přání. Bohužel a ať se to někomu líbí je to tak.
To jsou, s prominutím, akorát kecy. Většina těch nejlepších hudebních projektů v historii se točila ve studiích, kde neměli k dispozici nic víc než analogovej pás, mixpult s pár korekcema a trubky s pružinovym reverbem. Proti jejich tehdejšímu vybavení jsou dnešní možnosti Linuxu kosmická technologie. Tvorba hudebních projektů je především o nápadu a kreativitě, ne o tom, jestli má nějaká platforma o sto pluginů víc nebo míň.
21.4.2005 09:42 Martin Kořínek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a zvuk
A vůbec, co je to za fujtajbl novoty propojovat hudební nástroje přes USB ? V roce 2005 mi to jako novota nepřipadá - zvukové karty USB (Steinberg, M-Audio, masterkeyboardy a USB je v roce 2005 samozřejmost. To jsou, s prominutím, akorát kecy. Většina těch nejlepších hudebních projektů v historii se točila ve studiích, kde neměli k dispozici nic víc než analogovej pás, mixpult s pár korekcema a trubky s pružinovym reverbem. Proti jejich tehdejšímu vybavení jsou dnešní možnosti Linuxu kosmická technologie. Tvorba hudebních projektů je především o nápadu a kreativitě, ne o tom, jestli má nějaká platforma o sto pluginů víc nebo míň.

--- V roce 10000 př. Kr. jsme se taky živili sběrem plodů... Jinak jsem projevil jen svůj názor, takže se nezlob. Mám legální NI Kontakt, Absynth, Cubase SL a masterkeyboard USB Evolution MK-49. Ani jedno na Linuxu nezprovozním takže za to budu asi ortodoxními uživateli Linuxu upálen:-)
21.4.2005 11:04 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a zvuk
A vůbec, co je to za fujtajbl novoty propojovat hudební nástroje přes USB ? V roce 2005 mi to jako novota nepřipadá - zvukové karty USB (Steinberg, M-Audio, masterkeyboardy a USB je v roce 2005 samozřejmost.
Ano jistě, móda cpát všechno na USB bohužel došla i sem. To ale neznamená, že je to dobře a že se to rozšíří i mimo lowend určený adolescentům, co si chtějí hrát na DJ.
--- V roce 10000 př. Kr. jsme se taky živili sběrem plodů...
Mluvíte úplně z cesty. Tvrdil jste, že bez milionu VST pluginů je tvorba jakéhokoliv hudebního projektu jenom zbožné přání a já Vám naznačil, že před pár lety (a to nemusíme zdaleka chodit až do doby dark side of the moon, stačí pár let zpátky) byl význam a použitelnost nějakých DSP pluginů na jakékoliv platformě zcela okrajovou stěží použitelnou záležitostí. Přesto se hudebních projektů (a technicky skvělých !) udělalo mraky. Takže ta Vaše logika je postavená na hlavu.
Jinak jsem projevil jen svůj názor, takže se nezlob.
To nebyl názor, ale evidentní FUD.
Mám legální NI Kontakt, Absynth, Cubase SL a masterkeyboard USB Evolution MK-49. Ani jedno na Linuxu nezprovozním takže za to budu asi ortodoxními uživateli Linuxu upálen:-)
Používejte si co chcete a jak chcete. Mě je to úplně jedno, já si rovněž budu používat co chci a jak chci. Ale nešiřte FUDy, je to hloupé a trapné.
21.4.2005 11:18 kavol
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a zvuk
sakra, člověk píše trošku pomaleji a sotva odešle, zjistí, že prakticky totéž napsal paralelně někdo jiný :-)
Ano jistě, móda cpát všechno na USB bohužel došla i sem. To ale neznamená, že je to dobře a že se to rozšíří i mimo lowend ...
tak mimochodem ... lehounce jsem si zagooglil a vychází mi, že lowend klávesy na USB jsou okolo sta dolarů, zatímco s firewire začínají asi na čtyřech stech, hm, ten rozdíl tří set asi nebude jen za patentové poplatky na firewire, co? ;-)
21.4.2005 11:13 kavol
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a zvuk
V roce 2005 mi to jako novota nepřipadá - zvukové karty USB (Steinberg, M-Audio, masterkeyboardy a USB je v roce 2005 samozřejmost.
novota možná ne, ale fujtajbl zcela jistě

USB je špatné, špatné, špatné (tečka)

máš snad deset rukou a dvacet nohou, že stíháš na klávesách vygenerovat provoz, který klasické MIDI nezvládne? ... pokud ano, stejně existuje spousta lepších řešení, než USB
--- V roce 10000 př. Kr. jsme se taky živili sběrem plodů... Jinak jsem projevil jen svůj názor, takže se nezlob.
... a živíme se tak dodnes

ale to sem nepatří; pokud je tvým názorem, že k danému cíli lze dojít jen jednou cestou, případně že všechny ostatní cesty, kromě té, na kterou jsi zvyklý, jsou nesrovnatelně obtížnější, pak pokud to ("takže se nezlob") myslíš vážně, raději jej ani neprojevuj, neboť zlobit se na hloupé názory je bohužel přirozené
Mám legální NI Kontakt, Absynth, Cubase SL a masterkeyboard USB Evolution MK-49. Ani jedno na Linuxu nezprovozním takže za to budu asi ortodoxními uživateli Linuxu upálen:-)
nikoliv, upálen nebudeš proto, že ses rozhodl koupit si nějaký software a šmejdské klávesy, nýbrž protože tady o Linuxu lžeš
21.4.2005 13:39 Martin Kořínek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a zvuk
Hmm, vidím, že jsem píchl do vosího hnízda - klasická militantní linuxová komunita kde platí: jiný názor = blbec. Nevím co je FUD, a ani nevím kde jsem lhal o Linuxu a co znamená termín "hloupý názor" - to je slovník komunistů. A co se týče Dark Side of the Moon, tak ten jsem slyšel poprvé, kdy si většina z vás hrála na horníky v uhláku. Čest práci soudruzi.
21.4.2005 15:59 kavol
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a zvuk
Hmm, vidím, že jsem píchl do vosího hnízda - klasická militantní linuxová komunita kde platí: jiný názor = blbec.
blbce ze sebe děláš leda tak sám; na takový příspěvek snad ani nemá smysl odpovídat, no ale že zrovna nemám moc práce ... ;-)

takže co se týče tolerance k jiným názorům, cituji z prvního příspěvku:
Linux a tvorba hudebních projektů, to není nic jiného než zbožné a utopické přání. Bohužel a ať se to někomu líbí je to tak.
- to není zrovna věta, ze které by čišela ochota přijmout cizí názor ... ty po nás kamenem, my po tobě jen starým chlebem
Nevím co je FUD,
když nevím, tak se zeptám a nestavím to tu na odiv, nemám-li (nadále) být za blbce ...

příkladem FUD budiž věta "Představa kdy se pokouším zprovoznit USB masterkeyboard pod Linuxem bude asi děsivý sen." (přičemž dle všeho k pokusu o zprovoznění nejspíše nedošlo, takže není korektní takto mluvit)
a ani nevím kde jsem lhal o Linuxu
opět cituji první příspěvek:
chybí podpora VST a VSTi, což činí Linux...
dle tutorialu, který jsem během pár sekund vygoogloval, existují minimálně tři projekty na tyto pluginy, takže říci "chybí podpora" je lež, lze tak nanejvýše zpochybnit kvalitu této podpory
a co znamená termín "hloupý názor" - to je slovník komunistů.
výborně, víš, ve kterém slovníku to najdeš, tak do něj prosím nahlédni a pouč se ... pokud by snad došlo k nejasnostem, tak upřesňuji, že jsem tím neměl na mysli nic jiného, než "názor, který je hloupý" :-)
A co se týče Dark Side of the Moon, tak ten jsem slyšel poprvé, kdy si většina z vás hrála na horníky v uhláku.
hurá, konečně došlo na věcné argumenty :-)

tak já si taky přisadím (jen nevím, kdo si kde tenkrát hrál ...):
Dokavad ti nenaroste fous,
eště si do života nevklouz,
ešte si moc mladý
panic a nic víc
bez fousatý brady
nemůžeš vědět nic,
jak báječně, báječně světu prospívá
jeden krok dopředu
a pak dva zpátky.
21.4.2005 16:45 Martin Kořínek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a zvuk
To jsem to teď dostal. Vždycky jsem obdivoval lidi, kteří všechno a vždycky ví ze všech nejlépe, a na všechno mají odpověď. Co se týče častování oponentů slovem "blbec", dělá to ten, kterého se to exaktně týká (cituji MUDr. Sovu st.). Jinak díky za poučení a věcnou radu. Skutečně si mi vysvětlil tvorbu hudby pod Linuxem. Ale když se při tom neobejdu bez emulace Win prostředí (WINE), tak je mi tedy Linux, co stýká hudby, opravdu na nic. Pokus jsi tak chytrý jistě blbci poradíš jak pohodlně zprovozním USB masterkeyboard, pohodlně nainstaluji VST aniž bych s tím strávil rok života a obešel jsem berličku WINE, kterou Linux potřebuje. Nebo to nejde? Nebo to nevíš?
21.4.2005 17:34 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a zvuk
Hlásím se do tábora těch, kterých se to exaktně týká...

Tvůj příspěvek je typická ukázka demagogie: Na fakticky podložené a o odkazy doplněné věcné argumenty reaguješ prázdnými výkřiky typu "Skutečně si mi vysvětlil tvorbu hudby pod Linuxem."

A pro jistotu to ještě vyšperkováváš dalšími nepravdami, které pramení z tvé neochoty uznat, že ses mýlil ("Ale když se při tom neobejdu bez emulace Win prostředí (WINE), tak je mi tedy Linux, co stýká hudby, opravdu na nic."

A nakonec svou svrchovanost podtrháváš zničujícími výzvami, před kterými se předchozí přispěvatel (kavol) jistě třese: "Pokus [sic] jsi tak chytrý jistě blbci poradíš">. A úplně závěrem úderné: "Nebo to nejde? Nebo to nevíš?"

Poněkud však při těchto zvoláních zapomínáš, že kavol nikde netvrdil, že zrovna tvoje klávesy jdou rozběhat pod Linuxem (i kdyby šly - on to vůbec nezmiňoval). Jak snadné je se od obecného (kde byly tvoje řeči vyvráceny) uchýlit ke konkrétnímu a vztahovat to pak na celek.
21.4.2005 18:41 Martin Kořínek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a zvuk
Já už to raději ukončím: Grex totus in agris unius scabie cadit - Nec scire fas est omnia - Nimium altercando veritas amittitur.
21.4.2005 18:57 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a zvuk
Nec scire fas est omnia
Hmmm, velmi diplomatické po těch tvrdě kritických komentářích.
21.4.2005 19:33 Martin Kořínek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a zvuk
:-)
21.4.2005 17:02 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a zvuk
Jé, už jsem se skoro bál, že tu debatu neukončíte korektně podle zavedené osnovy:

1. Vypustit evidentní FUD

2. Vzniklou diskusi pouze rytmizovat opakováním téhož FUDu s malými obměnami stále dokola, naprosto ignorujíc jakékoliv věcné argumenty.

3. Vynadat těm, co se snažili věcně argumentovat do fanatiků/komunistů/fašistů/masochistů/idiotů (škrtněte, co se nehodí) a nakonec se tvářit ukřivděně.

Naštěstí ale všechno dobře dopadlo :P

21.4.2005 18:45 Martin Kořínek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a zvuk
Grex totus in agris unius scabie cadit - Nec scire fas est omnia - Nimium altercando veritas amittitur.
22.4.2005 10:34 morgan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a zvuk
Asi se nemá cenu hádat jestli win, linux nebo mac (ten tu nikdo nezmínil, ale je nejlepší na audio :-)). Někdo má důvod používat to nebo ono. Sám jsem doposud byl na win (předtím Atari 1040 ST s MIDI a Cubase). Chci používat linux kvůli tomu, že je to legální, stabilní atd. Prostě je to lepší pocit nemít černé kopie Cubase. Pokud si ho někdo koupil, není co řešit a ať si to provozuje. Osobně to asi taky jednou udělám, ale na Maca. Nemá cenu se hádat, jestli jsou nebo nejsou VST pluginy. To by vadilo jenom tehdy, jestli by člověk potřeboval vyexportovat skladbu z VST do Muse atd. V linux seq jsou vlastní pluginy, které ty VST zastoupí. Mě je celkem fuk v čem dělám, hlavně je to o nápadu. Skládám i na HW sequenceru s dvoučíselým displejem :))). Např. pro mě je linux jedinou stabilní alternativou, protože moje karta, za kterou jsem kdysi vysolil 14 papírů nechodí dobře v Cubase pod XP a W2K, ale pouze v 98/ME. Takže mám možnosti: použít W98 nebo linux nebo koupit novou kartu a pak W2K nebo přejít na MAC. Ale fakt ta muzika je o nápadech a je fuk, na čem je člověk realizuje, hlavně aby neřešil jak ovládat nástroj, ale bych schopen na nástroji nápad zrealizovat.

p.s. potřeboval bych helpnout s rozchozením MUSE na Fedoře 3
21.4.2005 13:40 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a zvuk
USB je špatné, špatné, špatné (tečka)

máš snad deset rukou a dvacet nohou, že stíháš na klávesách vygenerovat provoz, který klasické MIDI nezvládne?
I kdyby stíhal, bylo by to na nic. V těch USB klávesách je tak jako tak brouk, co z toho dělá standardní MIDI. Ono to ani jinak nejde, sekvencery a veškerý software jsou stavěné na MIDI protokol. Z hlediska hardware je to potom krok stranou, protože MIDI je narozdíl od USB navrženo tak, aby byly propojené přístroje galvanicky oddělené (je to proudová smyčka s oddělovacím optočlenem na straně přijímače) a daly se použít relativně dlouhé kabely.
21.4.2005 15:18 kavol
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a zvuk
I kdyby stíhal, bylo by to na nic. V těch USB klávesách je tak jako tak brouk, co z toho dělá standardní MIDI. Ono to ani jinak nejde, sekvencery a veškerý software jsou stavěné na MIDI protokol.
mno, dovolil bych si oponovat - je třeba rozlišit mezi MIDI protokolem, tedy významem jednotlivých přenesených bajtů, a MIDI rozhraním, tedy dráty, po kterých se to přenáší ... ty dráty jsou pomalé (tuším 31,5 kbaud?), nicméně dané zařízení můžeme stihnout rychleji krmit daty jinak (třeba sw sekvencer z .mid souboru) - takže USB by mohlo pro přenos dat (nikoliv pro jejich interprataci) s rychlostí pomoci (ale jak je to u těch USB kláves udělané skutečně, a jestli je to opravdu rychlejší, to nevím, mluvím jen o principu)
Z hlediska hardware je to potom krok stranou, protože MIDI je narozdíl od USB navrženo tak, aby byly propojené přístroje galvanicky oddělené (je to proudová smyčka s oddělovacím optočlenem na straně přijímače) a daly se použít relativně dlouhé kabely.
správná poznámka ;-)

nechat si odpálit mašinku za desítky tisíc dík nějakému kiksu na druhé straně drátu není zrovna rozumné ...
21.4.2005 18:35 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a zvuk
... ty dráty jsou pomalé (tuším 31,5 kbaud?), nicméně dané zařízení můžeme stihnout rychleji krmit daty jinak (třeba sw sekvencer z .mid souboru)
Jenže to by znamenalo buď zachovat MIDI protokol, zapouzdřit do nějakého "virtuálního MIDI kabelu" a naboostovat přenosovku na několikanásobek těch stávajících 31250Bd (otázka je, jestli je to vůbec možné, aniž by se tím něco "rozhodilo") nebo vymyslet a standardizovat a prosadit nějaký nový protokol a to je běh na dlouhou trať. Několik pokusů už tu bylo a do jednoho zkrachovaly.

Pak je tu ještě katastrofický scénář, že si každý výrobce vymyslí něco svého a na každý nástroj bude potřeba extra ovladač a extra podpora v každém programu, co by s ním chtěl komunikovat. Fuj.
22.4.2005 09:35 kavol
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a zvuk
Jenže to by znamenalo buď zachovat MIDI protokol, zapouzdřit do nějakého "virtuálního MIDI kabelu" a naboostovat přenosovku na několikanásobek těch stávajících 31250Bd
ano, to je přesně to, co to USB může dělat (nevím, jak je to v současnosti obvykle řešené, jen jsem oponoval výroku "I kdyby stíhal, bylo by to na nic. ... Ono to ani jinak nejde" - teoreticky jde)
(otázka je, jestli je to vůbec možné, aniž by se tím něco "rozhodilo")
já myslím, že není důvod, aby se něco rozhodilo, spíše naopak, zkrátily (resp. zrychlily) by se fronty ve vstupně-výstupních bufferech; klávesy se pokouší posílat eventy realtime a sekvencer to prostě zaznamená v čase, ve kterém to přijde ...
Pak je tu ještě katastrofický scénář, že si každý výrobce vymyslí něco svého a na každý nástroj bude potřeba extra ovladač a extra podpora v každém programu, co by s ním chtěl komunikovat. Fuj.
mám obavu, že to k tomu směřuje :-(

já myslím, že trh s nástroji se dá celkem dobře přirovnat k trhu s fotoaparáty - má několik silných hráčů, co výrobce, to jiný bajonet, takže proč ne co výrobce, to jiný protokol? - lze to už delší dobu sledovat třeba na využívání NRPN a SysEx ...
22.4.2005 10:50 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a zvuk
já myslím, že není důvod, aby se něco rozhodilo, spíše naopak, zkrátily (resp. zrychlily) by se fronty ve vstupně-výstupních bufferech; klávesy se pokouší posílat eventy realtime a sekvencer to prostě zaznamená v čase, ve kterém to přijde ...
No jo, u kláves, co posílají NOTEON a NOTEOFF, dynamiku a pár controllerů to asi vadit nebude. Ale co zařízení pracující s časovým kódem ?
25.4.2005 09:59 kavol
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a zvuk
mno, začli jsme u toho počtu rukou zahlcujícího klávesy ;-)

jsem líný oprašovat svoje znalosti, jak to přesně po MIDI běhá, nicméně nemám pocit, že by tam chodilo něco, co by bylo závislé na přenosové rychlosti?
25.4.2005 14:26 noone
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a zvuk
Ono staci tam posielat hodnoty aftertouch v realtime a o traffic je postarane.. aj ked iba par nastrojov dokaze generovat polyfonny aftertouch (ako napr. Sequential Prophet T8) a este menej hudobnikov ma tak dobru techniku hry, aby to vyuzili ;-)
26.5.2005 23:10 Jarda
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a zvuk
máš snad deset rukou a dvacet nohou, že stíháš na klávesách vygenerovat provoz, který klasické MIDI nezvládne? ... pokud ano, stejně existuje spousta lepších řešení, než USB
ano, jsem schopen kdykoli vygenerovat z masterkeyboardu provoz, u ktereho MIDI naprosto nestiha. Staci si zapnout polyfonni aftertouch a ohybat par kontroleru.

Jiny priklad jsou napr. houslove snimace, kde jista firma byla nucena vyrobit tristavovou komunikaci, ktera sice byla petne kompatibilni s dvoustavovym MIDI, ale do syntezatoru toho pak slo podstatne mene.
22.4.2005 10:16 Bubak
Rozbalit Rozbalit vše Re: Linux a zvuk
Souhlas, kdo umi, nastroje si najde, a kdo neumi, tomu nepomuzou ani ty nejdrazsi ukradene:-) Kdyz tak posloucham obcas ty elektronicke sra..., rekl bych, ze cim mene a horsich nastroju, tim lepe:-) RT.
Me by zajimal podrobny popis, jak se zbavit ARTS v KDE (nejlepe pro Gentoo). Uz delsi dobu se na to chystam, ale zatim jsem si nenasel cas na studium...
21.4.2005 08:04 1 | blog: 1
Rozbalit Rozbalit vše Re: ARTS
Tak ho jednoduše zakaž v KDE Ovládacích panelech, pardon - Ovládacím centru :-). Nebo jej odinstaluj z distribuce (nevím, jak se to dělá v Gentoo, normálně bych řekl něco jako RTM rpm).

Ano - odstranění ARTS je první krok k audiu.... Teda k realtime charakteru OS.
1
21.4.2005 13:36 kavol
Rozbalit Rozbalit vše Re: ARTS
USE="-arts" emerge -e world ? :-)
27.10.2005 01:04 Jiri
Rozbalit Rozbalit vše Re: ARTS
To je sice, ale já nemíním ztratit funkčnost. Třeba Amarok jsem be arts sice rozjel, ale byl neunosne nestabilni.
20.4.2005 22:15 dush
Rozbalit Rozbalit vše Planet CCRMA
Vyborny zdroj balicku audio aplikaci pro Red Hat 9 a Fedora Core 1,2,3,.. je Planet CCRMA. Jsou tam i najake informace o tom jak nastavit a optimalizovat Linux pro tvorbu audia.

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267   Powered by Hosting 90 Server hosting
© 1999-2013 Argonit s. r. o. Všechna práva vyhrazena.