abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×

včera 18:55 | Komunita

NHSbuntu (Joinup, prezentace) měla být z Ubuntu vycházející linuxová distribuce přizpůsobená pro potřeby britské Národní zdravotní služby (NHS). NHS se název nelíbil, nejednalo se o oficiální projekt NHS, a proto bylo NHSbuntu v září loňského roku přejmenováno na NHoS. Vývojáři NHoS tento týden oznámili, že NHS se nelíbí ani název NHoS a už nemají sílu na další přejmenování a pokračování v projektu. Dodávají, že několik jednání s vedením

… více »
Ladislav Hagara | Komentářů: 2
včera 18:44 | Pozvánky

Koncem ledna, 29. 1. 2018 od 17 do 20 hodin se v Akademii CZ.NIC uskuteční večer s Turrisem.

Co bude na programu?… více »
Miška | Komentářů: 2
včera 18:33 | Pozvánky

Na tri dni sa hlavné mesto Slovenska po tretíkrát zmení na miesto s najväčšou koncentráciou profesionálnych programátorov, systémových administrátorov, učiteľov informatiky aj technologických nadšencov. Hlavným lákadlom bude konferencia PyCon SK 2018, určená záujemcom o Python, jeden z najpopulárnejších programovacích jazykov na svete.

… více »
RicCo386 | Komentářů: 1
včera 18:22 | Pozvánky

Letošní ročník konference Prague PostgreSQL Developer Day se koná ve dnech 14. 2. a 15. 2. 2018. Zveřejněn byl program s přednáškami a školeními. Otevřena byla také registrace na konferenci.

TomasVondra | Komentářů: 0
včera 11:33 | Komunita

Společnost Canonical stojící za linuxovou distribucí Ubuntu oznámila dostupnost nástroje pro týmovou spolupráci Slack (Wikipedie) ve formátu snap. Instalovat jej lze ze Snapcraftu. Slack pro Linux je dostupný také ve formátu klasických balíčků pro Ubuntu a Fedoru.

Ladislav Hagara | Komentářů: 9
18.1. 17:33 | Nová verze

Po roce vývoje od vydání verze 2.0 a 6 000 změnách byla vydána nová stabilní verze 3.0 softwaru, který vytváří aplikační rozhraní umožňující chod aplikací pro Microsoft Windows také pod GNU/Linuxem, Wine (Wikipedie). Z novinek lze zdůraznit například podporu Direct3D 10 a 11. Podrobnosti v poznámkách k vydání.

Ladislav Hagara | Komentářů: 14
18.1. 13:44 | Zajímavý projekt

V říjnu loňského roku úspěšně skončila kampaň na podporu chytrého telefonu Librem 5, jenž by měl respektovat bezpečnost, svobodu a soukromí uživatelů. Společnost Purism informuje o aktuálním vývoji tohoto telefonu. Místo plánovaného SoC i.MX6 by měl být použit úspornější i.MX8.

Ladislav Hagara | Komentářů: 3
18.1. 12:33 | Zajímavý projekt

V květnu loňského roku měl na YouTube premiéru krátký animovaný film Agent 327: Operation Barbershop. Blender Animation Studio včera zveřejnilo alternativní konec tohoto filmu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
18.1. 05:55 | Bezpečnostní upozornění

Společnost Oracle vydala čtvrtletní bezpečnostní aktualizaci svých softwarových produktů (CPU, Critical Patch Update). Opraveno bylo celkově 237 bezpečnostních chyb. V Oracle Java SE je například opraveno 21 bezpečnostních chyb. Vzdáleně zneužitelných bez autentizace je 18 z nich. V Oracle MySQL je opraveno 25 bezpečnostních chyb. Vzdáleně zneužitelných bez autentizace je 6 z nich.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
17.1. 20:55 | Komunita

Linux ve VirtualBoxu nebude potřebovat Přídavky pro hosta (Guest Additions). Budou součástí linuxového jádra. Ovladač vboxguest by se měl dostat do Linuxu 4.16. Ovladač vboxsf by měl následovat.

Ladislav Hagara | Komentářů: 26
Jak se vás potenciálně dotkne trend odstraňování analogového audio konektoru typu 3,5mm jack z „chytrých telefonů“?
 (7%)
 (1%)
 (1%)
 (1%)
 (76%)
 (13%)
Celkem 1344 hlasů
 Komentářů: 53, poslední 17.1. 16:55
    Rozcestník

    Framebuffer v Linuxu

    3. 7. 2002 | Michal Semler | Návody | 16315×

    Nebojte se nastavit framebuffer - není to složité. A my vám poradíme, jak na to.

    Framebuffer - snad každý uživatel Linuxu toto slovo už slyšel, menší část však ví, o co se jedná a ještě menší část z nich tuto skvělou věc používá. Dnes se pokusíme tento stav změnit a měl by k tomu snad přispět i tento článek. Nastavení framebufferu opravdu není obtížná věc. Jeho konfiguraci vám předvedu na mojí prehistorické herní kartě - 3Dfx Voodoo 3 3000. Pro ty s větším množstvím peněz nebo silnějším hardware bude jediný rozdíl v tom, že v kernelu zvolí podporu pro framebuffer svojí karty. Takže se do toho pusťme, ať už si konečně neničíme oči díváním se na monitor s nízkou obnovovací frekvencí.

    Doporučuji využít kernel z poslední stabilní řady 2.4, i když framebuffer funguje i na řadách 2.2. Já použil jádro ze stabilní řady 2.4, konkrétně 2.4.19-pre10.

    Vstoupíme do adresáře, kde máme jádro rozbalené a příkazem make menuconfig vyvoláme nabídku. Dále zvolíme:

    Console drivers
    Frame-buffer support --->
    [*] Support for frame buffer devices (EXPERIMENTAL)
    <*> 3Dfx Banshee/Voodoo3 display support (EXPERIMENTAL)
    [*] Advanced low level driver options
    <*> 8 bpp packed pixels support
    <*> 16 bpp packed pixels support
    <*> 24 bpp packed pixels support
    <*> 32 bpp packed pixels support
    [*] Select compiled-in fonts
    [*] VGA 8x8 font
    [*] VGA 8x16 font

    Fonty a pixely jsou zakompilovány proto, aby po přechodu z XFree86 do konzole se "nerozsypalo" písmo v konzoli. Bez toho tato volba po spuštění XFree86 nefunguje. Pro ostatní karty je dobré je mít přeložené, ale pravděpodobně to nebude nutné pro správnou funkci vaší karty.

    Po přeložení jádra, zapsání nového lila a rebootu bude konzole přepnuta automaticky do rozlišení 80x30, ale bohužel zase jen v rozlišení 60 Hz. To napravíme velice jednoduše po nahlédnutí do dokumentace jádra. Dle ní je nutné kernel instruovat už při startu jádra o přepnutí na vysoké rozlišení vložením příkazu přes parametr append v /etc/lilo.conf:

    image=/boot/vmlinuz
    label=linux
    read-only
    root=/dev/hda3
    append="video=tdfx:1024x768-24@75"

    Tím jsme docílili přepnutí konzole do rozlišení 1024x768 ve 24 bitové barevné hloubce a obnovovací frekvenci 75 Hz. Tato karta umí i mnohem vyšší obnovovací frekvence, bohužel ne můj monitor. Konfiguraci pro váš monitor upravte dle jeho schopností.

    Aby bylo možno tuto obnovovací frekvenci používat, je nutné upravit zdrojové soubory jádra. Jádro totiž standardně tuto obnovovací frekvenci neumí. Podporuje 76 Hz, se kterými můj monitor vždy po chvilce problikl. Úpravu jsem provedl v souboru linux/drivers/video/modedb.c. Můžete použít tento patch:

    --- linux/drivers/video/modedb.c Fri Dec 21 18:41:55 2001
    +++ linux/drivers/video/modedb.c Sun Jun 30 12:55:59 2002
    @@ -107,6 +107,10 @@
    NULL, 70, 1024, 768, 13333, 144, 24, 29, 3, 136, 6,
    0, FB_VMODE_NONINTERLACED
    }, {
    + /* 1024x768 @ 75 Hz, 60.020 kHz hsync */
    + NULL, 75, 1024, 768, 12699, 176, 16, 28, 1, 96, 3,
    + 0, FB_VMODE_NONINTERLACED
    + }, {
    /* 1280x1024 @ 87 Hz interlaced, 51 kHz hsync */
    NULL, 87, 1280, 1024, 12500, 56, 16, 128, 1, 216, 12,
    0, FB_VMODE_INTERLACED

    Tento triviální patch jsem už zaslal Rusty Russellovi. Doufám, že se objeví už ve verzi 2.4.19-rc2 a vy jej nebudete muset provádět.

    Po startu jádra instruovaného o přepnutí na požadované rozlišení uvidíme tyto zprávy:

    fb: Voodoo3 memory = 16384K
    fb: MTRR's turned on
    tdfxfb: reserving 1024 bytes for the hwcursor at d1818000
    Console: switching to colour frame buffer device 128x48
    fb0: 3Dfx Voodoo3 frame buffer device

    Jak vidíte, obrazovka se přepnula do rozlišení 128x48. Na takovou obrazovku se nám velice pohodlně vejde celé základní menu menuconfig jádra bez nutnosti jeho skrolování, o možnosti sledovat filmy za pomoci mplayeru nebo televize skrze xawtv v konzoli ani nemluvě. :-)

    Proberme si nyní, jakým způsobem je možné operovat s framebufferovou konzolí po nabootování systému. K tomu slouží program fbset. S jeho pomocí můžeme měnit rozlišení, obnovovací frekvenci i barevnou hloubku monitoru a umožňuje i další finesy. Pro bližší seznámení s tímto programem bych vás odeslal na manuálové stránky tohoto programu. My si zde probereme úplné základy.

    Definice našich rozlišení jsou napsány v souboru /etc/fb.modes, ale jen pro 8bitové barvy. Proto jej musíme upravit tak, abychom dosáhli barevné hloubky, která nám bude vyhovovat. To provedeme tak, že pro rozlišení, co nás zajímá, upravíme vždy poslední číslo v druhém řádku na hloubku, jakou chceme dosáhnout.

    Tento příklad by měl doufám stačit. Takto vypadá originální definice módu monitoru:

    mode "1024x768-75"
      # D: 78.75 MHz, H: 60.023 kHz, V: 75.03 Hz
      geometry 1024 768 1024 768 8
      timings 12699 176 16 28 1 96 3
      hsync high
      vsync high
    endmode

    My jej upravíme takto:

    mode "1024x768-75"
      # D: 78.75 MHz, H: 60.023 kHz, V: 75.03 Hz
      geometry 1024 768 1024 768 24
      timings 12699 176 16 28 1 96 3
      hsync high
      vsync high
    endmode

    Potom už jen nastavujeme konzoli tímto parametrem:

    fbset -a 1024x768@75

    To způsobí, že se naše konzole pro všechny textové konzole nastaví na 1024x768 při 75 Hz. Barevnou hloubku bude mít konzole takovou, jakou jsme doplnili do /etc/fb.modes - v mém případě 24bitů. Informace o rozlišení, jaké vaše konzole přávě používá, získáte příkazem fbset -i. Lahůdkou na dortu je možnost mít každou konzoli v jiné barevné hloubce a jiném rozlišení jen vynecháním parametru -a při volání fbset.

    A to je vše. Užijte si vaší framebufferovou konzoli a už nikdy si neničte oči. :)

    CIJOML

           

    Hodnocení: 33 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    3.7.2002 20:58 Petr Klima | skóre: 22
    Rozbalit Rozbalit vše Anebo...
    Pokud mate tu smulu, ze mate grafiku s cipem od nVidie a zaroven pouzivate ovladace do X primo firemni (tedy z www.nvidia.com), je pro vas framebuffer v podstate nepouzitelny. Muzete pouzit jedine VESA framebuffer, ktery ale neumi menit frekvenci obrazu (pouziva natvrdo 60Hz...) a je dosti pomaly. Uz kvuli tem sedesati hertzum je to dost pochybne reseni. Jestli vam nevadi, ze konzoli nebudete provozovat pres framebuffer (prijdete o televizi v konzoli), muzete pouzit program svgatextmode. Vic podrobnosti na http://linuxdesktop.kn.vutbr.cz/linuxdesktop.php?link=117, alias clanek High-res konzole.
    4.7.2002 10:20 Jiri Dusek
    Rozbalit Rozbalit vše Logo pri startu ...
    mam nastavenej frame buffer na 2.4.8 jadre a maka to velmi dobre a jsem spokojen. Pri odladovani jadra 2.4.18-3 a 4 (redhat zdrojaky) se mi logo ukaze pekne pokazene. Zkousel jsem logo menit pomoci fblogo, ale nebyl jsem uspesny. Nastaveni velikosti obrazku loga odpovida tj. 60x800 viz fbcon.c

    Nevite, kde je problem????

    mam nastaveny rozliseni 600x800 na 15 minitoru a nevypada to zle.

    Dekuji za radu

    J.D.

    CIJOML avatar 4.7.2002 12:10 CIJOML | skóre: 58 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Logo pri startu ...
    V novych jadrech to je znama chyba. Zatim ji nikdo neopravil. (Tucnak je cernobily a okoli okolo nej bile misto cerne). Ja to fixovat nebudu, protoze potom uz konzola beha v poradku :)
    4.7.2002 15:57 Síma | skóre: 11
    Rozbalit Rozbalit vše K čemu to vlastně je ...
    Pěkný článek. Já jsem z těch, co o framebuferu už slyšeli :) Chybí mi ale nějaký srozumitelný přehled důvodů proč bych to měl používat. Pokud mám Xka a rychlý stroj (ano, je to relativní - já mám například Duron700 , 128MiB a NVidia TNT2 Vanta a stačí mi to) tak obnovovací frekvence je 75Hz+ a televizi si sleduju v malém okně vedle terminálů a ostatních programů. Když to shrnu, tak je to asi pro
    - častou práci v konzoli
    - pomalý počítač
    - počítač bez Xek
    - nadšence a hračičky (no_flame_please)
    Určitě jsou i další důvody a rád bych je věděl. Napadá mě že třeba framebuffer bude mít větší obnovovací frekvenci než Xka. Petr
    CIJOML avatar 4.7.2002 16:25 CIJOML | skóre: 58 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše K čemu to vlastně je ...
    Jen silenec by si porizoval HW, ktery nebude v jeho systemu poradne fungovat. Mezi ten HW bohuzel patri vsechny karty od NVidia. Nechapu jejich politiku, ze nezverejni zdrojaky svych tak silene bugovitych driveru. Nefunguji se SMP, framebuffer a jine veci..NVidii nebrat. Radeji se poohlednete po jinem ekvivalentnim zeleze ATI nebo Matrox
    4.7.2002 22:01 ada
    Rozbalit Rozbalit vše K čemu to vlastně je ...
    a) absolutne jste neodpovedel na dotaz b) trochu jste prestrelil, ne?

    nemel bych nic proti, kdyby jste napsal, "ja bych si nikdy nekoupil" a pod., ale nevidel bych nvidia karty tak jednoznacne cerne, aby si zaslouzily tyto vety.

    Sam mam 3 ks ruznych doma, a od dob TNT 1 chipu mi proslo rukama cca. 20 kusu. Nebudu je nikomu nutit, ale nesouhlasim absolutne s vasim hodnocenim. Vyzkousel jsem i dost jinych karet a presto jsem s nvidii pri posouzeni cena/vykon/kvalita maximalne spokojen. Maji sve mouchy (jako vse!), ale rozhodne ne jen mouchy. Krom toho co jste napsal, a nepopiram, ze je to minimalne z vetsi casti pravda, jde o skvele karty. (nazor muj - nazor dlouholeteho uzivatele Linux 99% / Windows 1%). Jedine s cim v tomto souhlasim - take se mi nelibi uzavrenost kodu. Na druhou stranu chapu, ze jde o know-how, zvlaste u GLX casti driveru.

    ada

    P.S. jsem silenec? Hmm, taky vas nemam rad!

    4.7.2002 22:05 ada
    Rozbalit Rozbalit vše K čemu to vlastně je ...
    Pardon, jeste neco. Jinak to je dobry clanek, zvlaste mene zkusenym hodne pomuze. Abych taky jen zaujate nekritizoval :-) ada
    CIJOML avatar 5.7.2002 19:33 CIJOML | skóre: 58 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše K čemu to vlastně je ...
    Vse co jsem o tech kartach rekl je pravda. Drivery, ktere k nim dodava NVidia jsou priserne. Jinak je to perfektni kus HW, ale ne pro provozovani pod Linuxem. NVidia odmita resit stiznosti uzivatelu. Proste pro Linux poridte jinou kartu. O Xkach nemluvim - tam se vam maximalne stane, ze jednou za 20 pokusu havaruji (diky jejich driverum), coz se da prezit.

    BTW jestli me nemate rad je mi naprosto jedno - to je vase vec

    6.7.2002 14:30 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše K čemu to vlastně je ...
    mam hodne stary driver a jeste mi Xka nikdy nezamrzly.
    Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
    6.7.2002 16:37 ada
    Rozbalit Rozbalit vše K čemu to vlastně je ...
    To je nas asi vice.

    Tak jeste jednou, znovu a lepe: Asi zname kazdy jinou firmu nvidia. Opakuji, ze mam od te sve nekolik karet a mel jsem jich desitky. Co jsem naopak nikdy nemel a ani nemam, jsou zde popisovane problemy. Drivery upgraduji pokazde, takze jsem zazil "vsechny" jejich verze. Zadne slibovane pady se nekonaly. Na zaver opet podotykam, ze mam v provozu nekolik ruznych karet na nekolika ruznych strojich. Neprezentujte vasi subjektivni zkusenost a zaujaty nazor jako obecna fakta pane CIJOMLe.

    ada

    CIJOML avatar 6.7.2002 18:12 CIJOML | skóre: 58 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše K čemu to vlastně je ...
    Jestli mate jine zkusenosti, tak asi proto, ze nemate pocitac s 2 a vice procesory. Pod temi to proste nechodi. Nechodi to ani jako framebuffer. Ja nikdy nerekl, ze to nechodi s jednim procesorem (Xka) celou dobu tvrdim, ze to nefacha se SMP. Takze prosim overte si sve nazory na vice procesorovem stroji a potom tady piste takto utocne nazory na mne a me clanky. Tohle je zcela vseobecny problem, ktery NVidia odmita resit. Tot vse. Kazdopadne tenhle clanek pro karty NVidia vhodny neni, protoze spolecnost NVidia driver pro framebuffer nevyvinula. Jak rikam. Tyto karty nejsou pro provoz pod Linuxem vhodne.
    7.7.2002 20:05 Síma | skóre: 11
    Rozbalit Rozbalit vše K čemu to vlastně je ...
    Ahoj, koukejte jit jinam. Tohle neni diskuse o kartach nvidia! Me by zajimalo k cemu je dobry framebufer (i kdyz mam nvidii) a vy se tu hadate jako maly kluci. Za trest vam kazdemu ukladam zodpovedet 100 zacatecnickych dotazu v diskusich o linuxu :)) Petr
    CIJOML avatar 7.7.2002 21:00 CIJOML | skóre: 58 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše K čemu to vlastně je ...
    Framebuffer se pouziva, kdyz hodne pracujete v konzoli, abyste si nenicil oci a mel vysoke rozliseni pro praci
    5.3.2003 14:35 P@ja
    Rozbalit Rozbalit vše K čemu to vlastně je ...
    Konzoli pouzivam prave proto, ze tam jsou takovy pekny veliky pismenka a ne ty blesky v Xkach. Takze by jsem chtel konzoli 80x25 s obnovovaci frekvenci min. 75 Hz, ale to jde nastavit asi tezko?
    8.7.2002 07:54 Michal Žejdl
    Rozbalit Rozbalit vše K čemu to vlastně je ...
    Používám framebuffer kvůli TV. Mám jádro pouze s tím naprosto nutným a vlastní init, takže telka běží za několik vteřin od zapnutí PC - bez nutnosti přihlásit se a bez spouštění věcí, kterých není třeba.
    8.7.2002 08:46 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše K čemu to vlastně je ...
    hezke :-) predpokladam, ze si pri startu vybiras, ktere jadro spustit. Ale stejne by me zajimalo, jak presne to mas udelane. Nechces o tom napsat? At uz clanek nebo aspon zaznam nekam do stromu. Diky
    Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
    16.7.2002 14:32 Gandalf
    Rozbalit Rozbalit vše K čemu to vlastně je ...
    Nevín kde jste vzal, že Nvidia má špatné drivery. Žádný výrobce nechrlí drivery tak rychle jako Nvidie (alespoň pro Win), je pravda, že občas nejsou úplně OK. Já mám Duron 750, GeforceMX2 400 a pod Linuxem používám Detonátory 28.80, testoval jsem je v Red Hat 7.1.7.2, Mandrake, Suse 7.3, 8.0 a všude jedou OK a nikdy se mi nestalo, že by mi spadli. Jediné co mě štve, že musím nastavovat v XFConfigu nv->nvidia, ale to je prkotina. Stabilita a spokojenost jak pod win i pod linuxem. Gandalf
    8.7.2002 01:33 Honza K.
    Rozbalit Rozbalit vše K čemu to vlastně je ...
    Kdyz ony jsou ty NVidie tak levne a rychle...a cenove srovnatelna ATIna je o polovicku pomalejsi...achjo...
    9.7.2002 14:11 wondra
    Rozbalit Rozbalit vše K čemu to vlastně je ...
    Lidi, zkousel uz nekdo z vas rozbehnout pod Xkama Hercules? Nebo EGA? Funguje vubec ten MONO server? wondra
    1.11.2003 18:12 Master_Up
    Rozbalit Rozbalit vše K čemu to vlastně je ...
    Jo zkousel, teda aspon myslim ze jo, nejaka "Grafika" mi z toho pod hekulesem vylezla.
    8.7.2002 14:43 Jiri Bajer | skóre: 33 | blog: Sarimuv koutek | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Podporovane kraty
    Mozna by stalo za to doplnit seznam podporovanych karet (alespon rodiny karet, nemusi to byt presne model od modelu + pripadne negativni zkusenosti). (rozjedu fb na S3Virge GX/2? - ma 2D akceleraci)

    +OFFTOPPIC: Dale by mozna nebylo na skodu nacrtnout srovnani novejsich graf. karet a jejich pouzitelnost pod Linuxem. Pomer cena/vykon a stabilita na Win nemusi byt zachovana i na Linuxu kvuli nekvalitnim ovladacum od vyrobce... Co vy na to? B-)

    8.7.2002 21:45 Tom K | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Podporovane kraty
    Srovnani by bylo faj, ale tezko sezenete nekoho, kdo mel vsechy tyhle karty. Mozna by stalo za to, ze by nekdo sesbiral zkusenosti ostatnich (CIJOMLiku nechces ? :-) a napsal o tom clanek.
    echo -n "u48" | sha1sum | head -c3; echo
    CIJOML avatar 8.7.2002 23:23 CIJOML | skóre: 58 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Podporovane kraty
    to neni potreba. Podporovane jsou ty, co jsou v kernelu a potom dalsi 4, ktery jsou ve fazi projektu na sourceforge. Staci zadat do hledani slovo framebuffer a nalezne vsechny a ani neni treba moc strankovat dozadu
    10.7.2002 12:24 Jiri Bajer | skóre: 33 | blog: Sarimuv koutek | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Podporovane kraty
    Ee, me nejde o podporu - viz. prave nVidia karty: Jsou podporovane, ale kdyz chci, aby byly aspon trosku rychlejsi, musim komplikovane taintovat kernel nestabilnimi a uzavrenymi ovladaci. To treba muze nekoho odradit od koupe karty od nVidie. Cili spis mi jde o to, ze kdyz v nejakem PC magazinu tvrdi, ze karta XYZ je rychla a levna (pod Win), nemusi to nutne platit i na Linuxu - anebo to plati, ale za cenu slozitych manevru.
    CIJOML avatar 11.7.2002 06:00 CIJOML | skóre: 58 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Podporovane kraty
    Trochu vam nerozumim. Vam se povedlo rozchodit drivery pro nejakou NVidii v KERNELU? Protoze Xka nemaji s kernelem nic spolecneho a behaji v USERSPACE. Jedinne, na co muzete vyuzit kernelove drivery by byl framebuffer a to se pokud vim nikomu nepovedlo.
    11.7.2002 13:07 Tosuja
    Rozbalit Rozbalit vše Podporovane kraty
    Vzdyt prece firemni ovladace nVidie maji dve casti - modul kernelu (zhruba megabyte velky, mrska prerostla) a pak knihovnu libGL* a ovladac pro X. X s kernelem moc spolecneho nemaji (az treba na DRI, ktere vy, jako vlastnik karty od 3Dfx tusim vyuzijete), ale ovladac nVidie nejede, pokud nemate dany modul v kernelu.
    CIJOML avatar 11.7.2002 15:17 CIJOML | skóre: 58 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Podporovane kraty
    To jsou ale vse veci tykajici se Xek a slouzi jen pro jejich rozjeti. Pouzitim v kernelu minim u graficke karty hlavne framebuffer - grafiku i bez Xek
    12.7.2002 13:38 Tosuja
    Rozbalit Rozbalit vše Podporovane kraty
    V pripade framebufferu se tedy jedna o modul rivafb.o. Takze i v tomto pripde je ovladac v kernelu. To, ze se nema rad s firemnimi ovladaci nVidie pro X je jina vec.
    CIJOML avatar 12.7.2002 18:27 CIJOML | skóre: 58 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Podporovane kraty
    ale k cemu potom ten linux mam? Abych rebootoval a menil kernel kdyz chci do X? :) To snad nemyslite vazne :) To si rovnou muzu poridit Pana Billa :)
    13.7.2002 17:00 Petr Klima | skóre: 22
    Rozbalit Rozbalit vše Podporovane kraty
    Ok, tahle diskuze nikam nevede. Vy nemate rad karty od nVidie, ja jsem s nimi spokojen. Netvrdim, ze jsou dokonale, ale ja s tou svou zadny problem nemam, at uz problem stability nebo vykonu. No a k framebufferu slovo na zaver - nepouzivam ho od doby, kdy jsem objevil svgatextmode, ktery mi sice nedovoli treba sledovani televize v konzoli (i kdyz, ttv...), zato je podstatne rychlejsi.
    CIJOML avatar 14.7.2002 13:27 CIJOML | skóre: 58 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Podporovane kraty
    mate k dispozici vykonove testy? rad bych je videl
    15.7.2002 09:38 Petr Klima | skóre: 22
    Rozbalit Rozbalit vše Podporovane kraty
    Nevim o zadnem vykonovem testu srovnavajicim rychlost zobrazovani v textovem modu vs. rychlost framebufferu. Priznavam se, ze jsem nikdy neporovnaval hardwarove akcelerovany framebuffer s necim jinym, pouze VESA fb. Ale kdysi jsem zkusil "cat hodne_dlouheho_souboru" a framebufferu to zobrazeni trvalo dele. Presna cisla vam nepovim, nepamatuji si je. V textu jsem mel rozliseni 128x48 pri 75Hz a ve framebufferu 128x48 (1024x768) v 256 barvach (zkousel jsem i vice barev) v 60Hz (protoze vesafb nic jineho neumi...).
    CIJOML avatar 16.7.2002 09:37 CIJOML | skóre: 58 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Podporovane kraty
    Vy sam to ani nemuzete zmerit - na to jsou potreba vazne sofistikovane nastroje. Rozhodne ale framebuffer primo pro tu danou kartu musi fungovat lepe. Od toho tam jsou :) Na jakem jadre to bylo? Na framebufferu se dost pracovalo...
    16.7.2002 12:24 Petr Klima | skóre: 22
    Rozbalit Rozbalit vše Podporovane kraty
    Protoze mne opravdu zajimal vysledek, obetoval jsem asi hodinu a pul na kompilace jadra, restarty a testy. Testoval jsem "time cat a2ps.html", pricemz a2ps.html je z adresare /usr/share/doc/a2ps a u mne ma 540522B. Testoval jsem svgatextmode (1024x768, 75Hz), VESA framebuffer (1024x768 v 256 barvach, 60Hz) a hardwarove akcelerovany RIVA framebuffer (1024x768 v 256, 64k a 16.7mil barev, 90Hz). Textove rozliseni bylo pokazde 128x48 znaku. Hardwarova konfigurace: Duron 1GHz, 256MB RAM, nVidia GeForce 2 MX-400. Ukoncil jsem vsemozne demony (proftpd, xfs, ssh, networking, ...) a spoustel vyse uvedeny prikaz. Pokazde jsem udelal 5 opakovani, trebaze vysledky ruznych opakovani se nelisily o vice, nez setinu sekundy. Vysledky: svgatextmode 0.623s, vesafb > 2 minuty (nevydrzel jsem to a odstrelil ho pred koncem - kdyz byly dlouhe radky, dal se text temer cist), rivafb 256 barev 11.126s, 64k barev 26.105s a 16.7mil barev 57.024s. Jestli nekoho napada lepsi test, at se ozve, rad vyzkousim. Podle toho, co jsem videl, jsem dospel k nazoru, ze je framebuffer pomalejsi, nebo je hw akcelerace pro karty nvidia nedotazena.
    16.7.2002 14:21 Petr Klima | skóre: 22
    Rozbalit Rozbalit vše Podporovane kraty
    Jeste k tomu testu - system Debian Woody, jadro 2.4.18. Opravdu nevim, proc si myslite, ze framebuffer musi byt rychlejsi. Uz z principu by byt nemel. V grafice je v pameti pro kazde pismeno fontu rekneme 128B (font 8x16 pixelu, 8b barevna hloubka), v textu jsou to 2B (kod znaku + atributy textu). Framebuffer tedy musi prenaset 64x vice dat (nebo 128x, 256x pro vyssi barevne hloubky), coz se na rychlosti proste projevit musi.
    CIJOML avatar 16.7.2002 15:27 CIJOML | skóre: 58 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Podporovane kraty
    No nic proti vasim testum, ale ve vsech pripadech byste mel mit stejnou frekvenci, barevnou hloubku i rozliseni ve vsech pripadech - tzn 1024x768 24bit a 60 Hz. To zvlada vsechno. Cim jste meril cas?
    16.7.2002 16:40 Petr Klima | skóre: 22
    Rozbalit Rozbalit vše Podporovane kraty
    Jak chcete v textovem modu dosahnout 24bitove barevne hloubky? Jeste jsem nepotkal textovy mod s vice, nez 16 barvami. S temi jednotnymi frekvencemi bych souhlasil, ale zmeny by byly maximalne v radu procent, rozhodne se nic nezpomali ani nezrychli nekolikrat. Ja taky netvrdim, ze ten muj "test" je buhvijak presny. Snazil jsem se jenom ziskat obecny prehled, jak jsou na tom jednotlive moznosti s rychlosti. Cas jsem meril programem "time". Mimochodem, co kdybychom tuto diskuzi presunuli do soukrome roviny?
    CIJOML avatar 17.7.2002 22:21 CIJOML | skóre: 58 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Podporovane kraty
    Presunme :) muj e-mail mate v clanku :)
    2.9.2002 14:43 Jiri Bajer | skóre: 33 | blog: Sarimuv koutek | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Podporovane kraty
    taint: Pokud si dobre vzpominam, tak pri lsmod to mj. v prvnim radku napise [tainted]. (nemam ten poc po ruce, ale jeste se na nej podivam)
    2.9.2002 14:47 Jiri Bajer | skóre: 33 | blog: Sarimuv koutek | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Podporovane kraty
    Oops, tak redakcni system spatne umistil moji reakci (patri o nekolik stranek vys)...
    10.7.2002 12:21 pavel trka
    Rozbalit Rozbalit vše dalsi info
    clanek dobry ale chtelo by to trosku vic informaci, nakonec jsem je nasel tady:

    http://www.linuxhq.com/kernel/v2.4/doc/fb/index.html - doporucuji, je tam info o fb i na jinych kartach, nejen 3dfx ale i ATI, matrox...

    pokud nemate pristup k netu tak to same je primo v dokumentaci k jadru (u me /usr/src/linux-2.4.18-3/Documentation/fb/ )

    CIJOML avatar 11.7.2002 05:56 CIJOML | skóre: 58 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše dalsi info
    Bohuzel, nebylo by poctive psat clanek jen podle dokumentace k jadru. Osobni zkusenosti se v tomto pripade nejvic ceni. A ja vlastnim kartu od 3DFx
    13.7.2002 22:03 Zdenek Havelka | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše ATI a framebuffer
    Vysmech. Mam jeden kus (Rage II c) primo od ati s jejich original chipsetem. Funguje excellentne.

    1280x1024 67Hz, 1024x768 85Hz, 800x600 90Hz

    Doma mam ATI 98XL ci cos takoveho - 8MB PCI, vsechno OK, ale framebuffer detekuje "neznamou" ATI kartu a tim konci.

    Mam jeste kartu s ATI chipem oznacenou jako a kompatibilni s rageIIc ale od nejakeho cinskeho vyrobce s winbond svabem. Xfree beha se stejnym konfigurakem (ale navic se stopami po pohybu), framebuffer vubec ne.

    Co se tyka kvality ATI karet, s Nvidii si mohou podat ruce, az na to, ze drivery nekterych ATI pro Windows jsou horsi, nez Nvidia drivery pro Linux. Pod linuxem je na tom ATI lepe jen proto, ze zverejnuje dokumentace a zdrojove kody.

    CIJOML avatar 14.7.2002 13:37 CIJOML | skóre: 58 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše ATI a framebuffer
    Jestli je ta ATI 98XL kompatibilni s RAGE IIc, tak potom staci lehce ohekovat zdrojaky a pridat jeji identifikator do podporovaneho zeleza a bude to chodit (20 minut i s testy?) Viz druha karta - Co znamena framebuffer vubec ne? snazi se prepnout? co rekne dmesg? IMHO to je obecny problem Linuxu, ze jeden kus zeleza je podporovany a druhy temer identicky ne. Proste nejni dost lidi na testovani

    No a k tomu ATI a zverejnovani - take na tom nejsou nejlip...ale podstatne lip nez NVidia. Kdyby NVidia uvolnila jeji zdrojaky, tak potom budu prvni, kdo si tu excelentni kartu poridi - to pisu uz vyse, ale zatim bohuzel... :(

    2.10.2002 09:54 rado
    Rozbalit Rozbalit vše Problem s ATI VIVO
    Mam ATI Rage 128 VIVO (video in/out). Všade som našiel návody na zprevádzkovanie tv no z vídeom sa neviem pohnúť. Vie mi niekto poradiť?
    12.10.2002 20:32 Rony
    Rozbalit Rozbalit vše Permedia2, debian a framebuffer
    Pouzivam chip Permedia2 a xserver-xfree86 na debiane, a chcel by som sprevadzkovat framebuffer konzolu, co sa mi nedari. Skompilujem vsetko co mam, ale po boot-e aj vidiet, ze fb nabehne (naskoci penguin logo), ale ked naskocia X-i, tak ak cez ctrl-alt-F1 prepnem na konzolu, tak tato je doslova vypnuta. Aj monitor skoci do save mode. Mam v lilo.conf aj polozku append video=pm2fb + ostatne, ale ani tak to nepomaha. Co mam s tym robit? Chcem pouzivat fb konzolu a klasicky X server xfree86 pre permediu. Co robim zle ? Dik za kazdu pomoc. Nie ze by som sa nejako extra vyznal v linux-e, ale malo co mi trvalo riesit tak dlho, ako tuto kombinaciu.
    8.10.2003 12:28 Martin Beránek | skóre: 33 | blog: mousehouse | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše a co takhle nejakej radon
    mam mandrake 9.1 a dodavany kernel 2.4.21... a sem tak napul linux-zacatecnik.... chtel bych rozchodit fb na radon 9100 u sve distribuce sem nasel soubor radeonfb.o.gz a ted nevim co s nim mam delat (predpokladam ze prikompilovat do jadra). znamena to tedy ze si musim znovu prekompilovat jadro? potom by melo stacit upravit /etc/lilo.conf a vsechno by melo chodit, ze... a nevite nekdo jak se to snasi s original driverama od ATI pro tuhle karticku. diky ps: fb je super vec...
    never use rm after eight

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.