abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 14:22 | Komunita

    Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 13:22 | Nová verze

    Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:44 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:55 | Nová verze

    OpenJS Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 22 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). V říjnu se verze 22 stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2027.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:22 | Nová verze

    Byla vydána verze 8.2 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a v informačním videu. Zdůrazněn je průvodce migrací hostů z VMware ESXi do Proxmoxu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:11 | Nová verze

    R (Wikipedie), programovací jazyk a prostředí určené pro statistickou analýzu dat a jejich grafické zobrazení, bylo vydáno ve verzi 4.4.0. Její kódové jméno je Puppy Cup.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:44 | IT novinky

    IBM kupuje společnost HashiCorp (Terraform, Packer, Vault, Boundary, Consul, Nomad, Waypoint, Vagrant, …) za 6,4 miliardy dolarů, tj. 35 dolarů za akcii.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 11
    včera 15:55 | Nová verze

    Byl vydán TrueNAS SCALE 24.04 “Dragonfish”. Přehled novinek této open source storage platformy postavené na Debianu v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:44 | IT novinky

    Oznámeny byly nové Raspberry Pi Compute Module 4S. Vedle původní 1 GB varianty jsou nově k dispozici také varianty s 2 GB, 4 GB a 8 GB paměti. Compute Modules 4S mají na rozdíl od Compute Module 4 tvar a velikost Compute Module 3+ a předchozích. Lze tak provést snadný upgrade.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:44 | Nová verze

    Po roce vývoje od vydání verze 1.24.0 byla vydána nová stabilní verze 1.26.0 webového serveru a reverzní proxy nginx (Wikipedie). Nová verze přináší řadu novinek. Podrobný přehled v souboru CHANGES-1.26.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (72%)
     (9%)
     (2%)
     (17%)
    Celkem 748 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Inkscape - 1 (seznámení)

    29. 5. 2006 | Richard Szlachta | Návody | 61268×

    Pojďme se podívat na špičkový open source vektorový grafický editor, který je sice stále ještě ve velice silném aktivním vývoji, ale už poskytuje paletu funkcí, kterou by mu mohl závidět leckterý komerční produkt. V dnešním, premiérovém článku se podíváme, co nám nabízí.

    inkscape-ikona

    Úvod

    Dneškem začíná seriál o Inkscape. Podíváme se, co to je, co nám nabízí. V dílech následujících se vrhneme na kreslení. Takže se pohodlně usaďte, jízda po vlně vektorové grafiky právě začíná.

    Představení

    Inkscape je vektorový grafický editor příbuzný svými funkcemi programům jako Sodipodi, Scribus, Illustrator, Freehand, CorelDraw nebo Xara X. Avšak na rozdíl od některých zmíněných je plně open source (GPL). Pro dokumenty používá formát SVG (Scalable Vector Graphics, škálovatelná vektorová grafika) standardizovaný konsorciem W3C. Ale nezůstává jen u čistého SVG, obohacuje jej o jméno autora, prostor na uvedení licence, ... (takzvané Creative Commons data). Krom toho přidává vlastní "jmenný prostor" (angl. namespace), neboli možnosti, které W3C norma SVG nemá.

    Inkscape běží na GNU/Linuxu a je výjovým týmem pravidelně portován pro MS Windows, Mac OS X a neoficiálně i pro FreeBSD. Použitým toolkitem je GTK, stejně jako u rastrového bratříčka Gimp.

    inkscape 1 1

    Vektorový obrázek

    Čistě vektorový obrázek, takový, jaký se kreslí v Inkscape, přináší jeho autorovi nevídané možnosti. Velikost se dá nekonečně měnit, aniž by práce ztrácela na kvalitě. Protože se obrázky Inkscape ukládají jako SVG, což je prakticky XML (text se značkami podobný HTML), můžete upravovat dokument i bez Inkscape pomocí textového editoru. Tato vlastnost se dá hezky využít v různých skriptech a pokud umíte alespoň trochu BASH nebo jiný jazyk, můžete dělat divy.

    Co všechno zvládne?

    To, co byste od aplikace tohoto zaměření očekávali. Příjemná je podpora gradientu (barevného přechodu) a vzorku v obrysech a ve výplních, stejně jako vodících čar (angl. guidelines). Program je nejenom přeložený do češtiny, ale také umí psát do obrázku text jak česky, tak i v ostatních znakových sadách podporovaných UTF-8. Krom toho umí tento text ohnout podle cesty (angl. path), a také mu provést kerning (ruční posun znaků do všech směrů, takže vypadávají z toku textu) či jej vlít do rámce. Nakreslená díla můžete exportovat přímo do .png nebo do .jpg (s volitelným rozlišením), stejně jako můžete ukládat do SVG, PostScriptu, .ai (adobe illustrator), PDF a exportovat křivky do .pov.

    Pozoruhodná je podpora skriptování grafických efektů v Pythonu, takže si můžete napsat vlastní skript nebo využít již existujích. Navíc má Inkscape dobrou podporu pro vrstvy, a proto se neztratíte ani ve velmi složitých obrazcích.

    inkscape 1 4

    Nápověda

    Program má velice originálně zpracovaný systém nápovědy. Celá nápověda jsou SVG obrazy, které se v Inkscape prostě otevřou. Prozatím je nápověda v programu pouze anglicky, ale pokrývá všechno potřebné, včetně "Elements of Design" - mininávodu o estetice. Avšak je třeba si dávat pozor, klávesa F1 není zkratka pro nápovědu, viz níže.

    inkscape 1 3

    Ovládání

    Pokud jste zvyklí na Blender, máte malou výhodu (pokud máte obě ruce). Inkscape má stejný základ ovládání - pravou ruku položíte na myš, levou na klávesnici.

    Klávesy F1F9 jsou vyhrazeny přepínání nástrojů. Vybírání a kopírování je stejné jako u většiny aplikací, ale Inkscape umí navíc duplikovat Ctrl+D a klonovat Alt+D. Dialogové okno barev a výplní vyvoláte Ctrl+Shit+F (jako fill = výplň), pomůcky pro automatické zarovnání a rozmístění se zobrazí po stisku Ctrl+Shit+A (align = zarovnání), nástroje textu Ctrl+Shit+T (type = psát). Mřížka se zobrazuje / skrývá klávesou #, export do rastru se provádí pomocí Ctrl+Shift+E.

    Instalace

    Jak jsem zmínil, Inkscape je k dispozici pro množství systémů. V distribucích GNU/Linuxu a *BSD je dostupný přes balíčkovač jako inkscape, uživatelé ostatních najdou instalátor ke stažení na inkscape.org/download.php.

    Open Clip Art si také můžete nainstalovat přímo do systému buďto přes balíčkovač, většinou je to balík openclipart případně openclipart-pngopenclipart-svg. Pokud tuto možnost nemáte, můžete si archív stáhnout.

    Open Clip Art Library

    Pojem, který se váže k Inkscape jako žena k muži. Tato galerie shromažďuje obrázky pod licencí public domain, tedy zcela volné k jakémukoli užití. Protože jsou všechny kliparty k dispozici jako SVG, můžete je importovat do svých kreseb, upravovat a dělat s nimi vůbec všechno, co vás napadne. Jinak řečeno, můžete tvořit efektní koláže.

    Open Clip Art Library

    Závěrem dílu

    Jeden obrázek, na němž je vidět Inkspace v plné produktivní činnosti.

    inkscape 1 2

    Příště se pustíme do kreslení...

    Nejčtenější články posledního měsíce

    Jaderné noviny – přehled za březen 2024
    Týden na ScienceMag.cz: Přišli s novým nápadem, jak poznat, zda text napsala umělá inteligence
    Týden na ScienceMag.cz: Supravodivost i v silném magnetickém poli

    Nejkomentovanější články posledního měsíce

    Týden na ScienceMag.cz: Přišli s novým nápadem, jak poznat, zda text napsala umělá inteligence
      všechny statistiky »

    Seriál Inkscape (dílů: 6)

    Inkscape - 1 (seznámení) (první díl)
    »—> Inkscape - 2 (křivka, objekt, výplň)
    Inkscape - 6 (vizitka) (poslední díl)

    Související články

    Přechod z CorelDraw! na Inkscape
    Scribo, scribere, Scribus
    Scribo, scribere, Scribus - II
    Scribo, scribere, Scribus - III
    GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha)
    GIMP v příkladech - 2 (hvězdná obloha 2)
    GIMP v příkladech - 3 (kámen)
    GIMP v příkladech - 4 (meteor)
    GIMP v příkladech 5 - (blesk)
    GIMP v příkladech - 6 (kometa, mraky)
    GIMP v příkladech - 7 (mlha na fotografii, planeta)
    GIMP v příkladech - 8 (planeta)
    GIMP v příkladech - 9 (hvězda, semafor)
    GIMP v příkladech - 10 (Semafor)
    GIMP v příkladech - 11 (semafor pro chodce, spirála, pružina)
    GIMP v příkladech - 12 (mapa k pokladu)
    GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
    Recenze: GIMP - Grafický editor pro Linux a Windows
    Snímání obrazovky aneb vyfoťte si okno
    GNU Lilypond - The music Typesetter - I
    Geomview - váš interaktivní 3D prohlížeč
    Reportáž: Blender Conference 2005, De Waag, Amsterdam
    Myslíme trojrozmerne

    Odkazy a zdroje

    Inkscape.org
    openclipart.org

    Další články z této rubriky

    VDR a DVB-T2, část 2.
    VDR a DVB-T2, část 1.
    Šifrovaný Proxmox VE 6: ZFS, LUKS, systemd_boot a Dropbear
    MapTiler – proměňte obrázek v zoomovatelnou mapu
    Syncthing
           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    29.5.2006 07:30 helb | skóre: 9 | blog: helb | Kralovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    S Inkscape dělám docela často, takže pokud se v následujících dílech dozvím něco novéhu, budu jen a jen rád. Jen tak dál.
    Ovládání hlasem? cat /dev/dsp > /dev/hda1
    Shteffi avatar 29.5.2006 08:03 Shteffi | skóre: 21 | blog: Shteffi
    Rozbalit Rozbalit vše Čárové kódy
    Umí inkscape čárové kódy? kdyby ano.. bylo by to super..
    29.5.2006 13:48 s0 | skóre: 32 | blog: nejchytřejší kecy | prágl
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čárové kódy
    mno, inkscape to neumí, ale umí importovat hromadu grafických formátů - proto ČK můžeš vytvořit třeba v kbarcode nebo ve scribusu (ano, když se nepochválím sám, nikdo jiný to neudělá), uložit to jako postscript, posléze importovat jako bitmapu.
    Kuolema Kaikille (Paitsi Meille).
    29.5.2006 13:56 cornelius | skóre: 11 | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čárové kódy
    A nebo importovat i jako postscript a nebo jeste lepe vygenerovat to do SVG ;-) (pokud se nepletu tak z aplikace Scribus by export do svg mohl jít též(?))

    I když myslím, že tazatele by spíše zajímalo zda je umí přímo generovat. Neumí - zatím; existuje požadavek na funkci (RFE) týkající se této funkce, ale prozatím se nenašel vývojář, který by toto implementoval. Pokud má tazatel či někdo jiný zkušenosti s pythonem a chtěl by pomoci, neměl by být problém toto napsat jako rozšíření pro Inkscape(jako SoC projekt by to asi neuspělo).
    "I'm trying doprdele!"
    Shteffi avatar 29.5.2006 14:31 Shteffi | skóre: 21 | blog: Shteffi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čárové kódy
    hmm Tak jsem Inkscape vyzkoušel.. a musím říst, že na první rande je mi dost sympatickej... Škoda jen, že zatim je tak trochu chudej příbuznej.. i když základní vlastnosti jsou dobrý...

    Nejvíc postrádam manager objektů. dále některé funkce poněkud chybí.. nejvíc mě mrzí že pod scrolovacím kolečkem neni zoom.. to je veliká škoda. jinak příjemný je posuv po stisknutí prostředního tlačítka. Myslím, že jestli se inkscapu budou vývojáři nějakou chvíli věnovat, tak to bude hodně dobrej nástroj.

    Jsem navyklej na Corel a ve strovnání s ním tam opravdu spousta věcí schází.. ale zase kdyby měl Gimp podobný GUI jako inkscape.. tak bych vývojářům Gimpu zulíbal nohy...
    29.5.2006 15:03 Jan Martinek | skóre: 43 | blog: johny | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čárové kódy
    nejvíc mě mrzí že pod scrolovacím kolečkem neni zoom.. to je veliká škoda.
    Zoomovat lze v inkscape několikero způsoby:

    Ctrl+kolečko na myši ... Zoom in, Zoom out (pozice kurzoru ovlivňuje výřez!)

    Klik na prostřední tlačítko ... Zoom in (opět závisí na pozici kurzoru)

    klávesa "4" ... zobrazí celou kresbu tak, aby se akorát vešla do okna inkscapu

    klávesa "3" ... totéž co "4", ale provede to s aktuálně vybraným objektem.

    klávesami "+" a "-" na numerické klávesnici ... trochu těžkopádné - používejte raději výše uvedené způsoby.
    Shteffi avatar 29.5.2006 15:25 Shteffi | skóre: 21 | blog: Shteffi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čárové kódy
    Vida.. aspoň ten ctrl+kolečko.. to užje použitelný
    29.5.2006 15:14 cornelius | skóre: 11 | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čárové kódy
    Jako takový primitivní manažer objektů lze použít zabudovanou fukci "XML editor" (Ctrl+Shift+X). Na plnohodnotný manažer objektů to ale nemá, i když se s tím dají provádět zase jiné vylomeniny :)

    Vývojáři se Inkscape věnují, důkazem budiž seznam nově přidaných funkcí a vylepšení, které se zanedlouho objeví v nové verzi 0.44.
    "I'm trying doprdele!"
    4.6.2006 19:36 Slapo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čárové kódy
    Nuz, keby Inkscape vedel aspon zobrazit filtre :/ Daju sa cez XML editor v Inkscape pridat, ale treba subor najprv ulozit, az potom sa to da zobrazit v externom prehliadaci. Ked som t onaposledy skusal, Inkscape mi vzdy pri nahravani takehoto suboru padol. Nie som si ale isty, co to bol 0.42 alebo 0.43. Nstastie, filtre sa budu riesit toto leto:
    Final Summer of Code Projects
    
    Application                                Student            Mentor
     ----------------------------------------------------------------------
     SVG Filter Effects #1                      Niko Kiirala       Bulia
     Inkboard Protocol Spec / Lib Conversion    Dale Harvey        David Yip
     PDF Export with Cairo                      Mikos Erdelyi      Ted Gould
     Memory Optimization                        Marina Diezler     MenTaLguY
     SVG Filter Effects #2                      Hugo Rodrigues     Bulia
    
    Hmm, export do PDF, memory optimization, efekty ... hura :)

    Este aby niekto zlepsil spravu objektov a vrstiev ;)
    4.6.2006 19:48 cornelius | skóre: 11 | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čárové kódy
    Lepší správa vrstev bude už v 0.44, která vyjde brzy, a ve které už je dialog na vrstvy, a implementovane třeba i podvrstvy ;)

    p.s. na filtry už existuje oddělená vývojová SoC větev a co jsem viděl v -devel poštovní konferenci tak třeba Blur filtr už je funkční.
    "I'm trying doprdele!"
    xvasek avatar 29.5.2006 08:49 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Dobrý článek, těším se na další. Celkem by se mi hodilo podrobnější srovnání s konkurencí (GPL i jinou), docela se v tom ztrácím. Inkscape by měl být přímý konkurent CorelDraw, Illustratoru nebo OOo Draw (pokud to dobře chápu), Scribus by měl být spíš DTP, Sodipodi je pak tuším předchůdce něčeho. Freehand vůbec neznám a Xaru jsem viděl naposledy ve verzi 2.0 někdy v roce 1997, teď by měla být GPL nebo otevírali zdrojáky. Jenom nevím, jestli jenom u nějaké verze, nebo obecně. Prostě v tom mám chaos. V bitmapách je konkurenční "boj" přehlednější (Gimp, Pixel, Photoshop), tady by to možná chtělo nějaké osvětlení.
    29.5.2006 13:33 Pev | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše sodipodi x inkscape
    ... Sodipodi je pak tuším předchůdce něčeho...
    Inkscape je fork z Sodipodi.

    Viz http://en.wikipedia.org/wiki/Inkscape

    Nejvetsi rozdil je asi v pouzitem rozhrani. Sodipodi ma rozhrani vychazejici z gimpu, inkscape je sdi aplikace. Zatimco u gimpu mi mi nikdy nevadilo ze je mdi a nechapal jsem narky ostatnich po rozhrani adobe photoshopu / pixelu, u inkscape mi to naopak vyhovuje.

    Podle tohoto srovnání [en] by mel byt u inkscape rychlejsi vyvoj, mit detailnejsi dokumentaci, opraveno vice bugu, sodipody zas o neco rychlejsi renderer...

    Ze srovnani jsem pochopil, ze inkscape je na tom o neco lepe.
    29.5.2006 14:03 pp_jj | skóre: 8 | blog: kdysi jsem tu psal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: sodipodi x inkscape
    GIMP je MDI aplikace, jo? Nemáte v tom trochu zmatek?
    Best viewed in Mozilla Explorer.
    29.5.2006 14:08 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: sodipodi x inkscape
    Gimp má Abundant Windows Interface... :-D
    29.5.2006 15:08 Jan Martinek | skóre: 43 | blog: johny | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: sodipodi x inkscape
    Pokud si pamatuju, tak při tom forku se tehdy vývojáři nejvíc pohádali kvůli C versus C++. Sodipodi bylo/je v C, Inkscape je v C++. V tomto směru se zdržuji komentářů, protože vše již bylo řečeno ;-)
    stativ avatar 30.5.2006 16:39 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: sodipodi x inkscape
    Rychlost mam odzkousenou, sodipodi je nekolikanasobne rychlejsi nez inkscape, ma ale take nekolikanasobne min schopnosti.
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    31.5.2006 16:59 Peter Lehotsky | skóre: 26 | Prague
    Rozbalit Rozbalit vše Re: sodipodi x inkscape
    FYI Sodipodi je mrtvy projekt ;-)
    29.5.2006 10:19 fakenickname | skóre: 42 | blog: fakeblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Dobrý článek. Inkscape je výborný nástroj a kdyby vychytal lépe udávání souřadnic, šířek, výšek a další vcelku dost používané věci tak by bez problémů mohl nahradit Corel Draw. Jen mě teď mrzí, že po přechodu na Xubuntu po mě chce Inkscape půlku Gnome :(((
    martin@aerovax:~$ sudo apt-get install inkscape
    Password:
    Čtu seznamy balíků... Hotovo
    Vytvářím strom závislostí... Hotovo
    Následující extra balíky budou instalovány:
      gnome-mime-data libavahi-client3 libavahi-common-data libavahi-common3
      libavahi-glib1 libbonobo2-0 libbonobo2-common libgnomevfs2-0
      libgnomevfs2-common
    Navrhované balíky:
      libxml-xql-perl python-xml libgnomevfs2-bin
    Doporučované balíky:
      dia dia-gnome libwmf-bin pstoedit sketch perlmagick libgnomevfs2-extra
    Následující NOVÉ balíky budou nainstalovány:
      gnome-mime-data inkscape libavahi-client3 libavahi-common-data
      libavahi-common3 libavahi-glib1 libbonobo2-0 libbonobo2-common
      libgnomevfs2-0 libgnomevfs2-common
    0 aktualizováno, 10 nově instalováno, 0 k odstranění a 0 neaktualizováno.
    Potřebuji stáhnout 9717kB archivů.
    Po rozbalení bude na disku použito dalších 44,4MB.
    Chcete pokračovat [Y/n]? n
    Přerušeno.
    martin@aerovax:~$
    
    29.5.2006 14:03 cornelius | skóre: 11 | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Šlo by " kdyby vychytal lépe udávání souřadnic, šířek, výšek a další vcelku dost používané věci" trochu rozvinout? Btw, je pravda že každému vyhovuje něco jiného a nač je naučený, ale pokud se najde nějaký konstruktivní nápad jak něco vylepšit k obecnému blahu a oznámí se vývojářům buď jako RFE nebo v poštovní konferenci tak by se tím mohli zabývat.

    Když nechcete stahovat dalších 45MB knihoven můžu doporučit poněkud statičtější autopackage (.package), který sice není přesně podle debianího stylu apt-get install ... ale může nějaký ten MB ušetřit. Co se týče knihoven GNOME tak některé, ale stále budou potřeba.
    "I'm trying doprdele!"
    29.5.2006 21:05 fakenickname | skóre: 42 | blog: fakeblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Pokud jste někdy pracoval s Corel Draw tak víte co mám na mysli. Vezmete objekt, naťukáte číslo, tabulátor, číslo, enter a máte takovou velikost obejktu jakou přesně potřebujete. Naprosto jasně je to vidět na jednoduchém 2D technickém kreslení. Ve škole jsme kreslili výrobní výkresy přířezů (krabičky) a Corel Draw byl pro toto výborný. V Inkscape bych nikdy žádný výkres asi neudělal, protože se přesně nedá pozicovat a škálovat do mm, cm, px, %, .. Byl bych rád kdyby tento alternativní styl ovládání Inkscape integrovat také, ale přijde mi to jako vcelku veliký upgrade a těžko by mě někdo mohl vyslyšet (zvlášť když připočítám svojí angličtinu).
    29.5.2006 22:00 cornelius | skóre: 11 | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    S Corel Draw jsem naposled pracoval když to byla verze tuším 3.0 a od té doby jsem se mu úspěšně vyhýbal(jako čert kříži :) a posldení zkušenost z testu Corel Draw 11 nebyla právě pozitivní tak jsem ani moc nezkoumal co to umí v oblasti pozicování.

    Nejdřív k možnému workflow v Inkscape (nebude tak účinné jak popisujete): objekt lze vytvořit libovolný a v horním toolbaru nástroje lze poměrně upravit velikost objektu(i v jiných jednotkách než px. tyto jednotky jdou přes vlastnosti dokumentu nastavit jako defaultní pro celý dokument) a jeho pozici upravit pomocí nástroje výběru kde lze číselně zadat i přesnou pozici objektu na plátně. Druhou možností je vytvořit objekt na zelené louce přímo v XML editoru ale v tomto případě je nutné znát poměrně dobře XML/SVG pro správné zapsání objektu.

    Je mi ale jasné že ani jedna z těchto možností není tak jednoduchá jako v Corelu.

    Co se týče možného protlačení do programu tak co jsem zatím odpozoroval tak je inkscape spíš zaměřený na kresbu/ilustrace než na CAD-like kresby takže netuším zda by to bylo přijato. Mezi otevřenými RFE jsem našel jeden, který by z části mohl odpovídat a pokud by se ozvali ještě další uživatelé tak kdo ví... Jak moc velký by to byl zásah nevím, nejsem programátor ani expert na uživatelské rozhranní, ale možná by šlo zařídit aby se při dvojkliku na nástroj pro kreslení objektu nebo dvojkliku na plátno objevilo dialogové okno s možností zadání koordinátů a velikosti.. ale to jen hádám, chce to to sepsat a poslat a možná i zkusit naprogramovat.
    "I'm trying doprdele!"
    30.5.2006 09:49 fakenickname | skóre: 42 | blog: fakeblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Přesně tak, Inkscape je mnohem více editor pro uměleckou tvorbu, než pro přesné kreslení. Proto se také v něm tak dobře tvoří. S touhle vlastností (rychlé pozicování a škálování) by mohl konkurovat i jednoduším CAD systémům, ale jak jsem si jednou ve škole uvědomil -- kreslící program slouží k umělecké tvorbě, CAD systém slouží k přesnému tvoření. To že nás naučili dělat technické výkresy v uměleckém editoru je spíše chyba lektorů. Takže shrnuto a podtrženo, bylo by hezké kdyby tyto vlastnosti přejal i Inkscape, ale je to trochu na hraně smyslu editoru. Snad jen kdyby se sešlo hodně lidí, kterým by ona funkce chyběla.. Jenže na to jsem příliš pasivní ;-)
    30.5.2006 11:51 Jan Martinek | skóre: 43 | blog: johny | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    ... možná by šlo zařídit aby se při dvojkliku na nástroj pro kreslení objektu nebo dvojkliku na plátno objevilo dialogové okno s možností zadání koordinátů a velikosti.. ale to jen hádám, chce to to sepsat a poslat a možná i zkusit naprogramovat.
    To dialogové okno s různými transformacemi (Move, Scale, Rotation, Skew, Transformační matice) je kdykoli k dispozici přes Object->Transform nebo Ctrl+Shift+M.
    30.5.2006 15:31 cornelius | skóre: 11 | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    To byl čistě nápad jak realizovat to aby se dala pozice a rozměry nového objektu zadat přímo při jeho vytváření. Samozřejmě funkci Objekt - Transformace lze využít ale imo je rychlejší pozicování a velikost objektu řešit prvním navrhovaným způsobem, tedy přes volby na panelu voleb nástrojů se zvoleným nástrojem pro výběr než lovit okno s transformacemi. Samozřejmě proti gustu žádný dišputát :)
    "I'm trying doprdele!"
    30.5.2006 11:23 Jan Martinek | skóre: 43 | blog: johny | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Jaktože se v inkscape nedají zadat přesně rozměry a pozice? Já ho používám na technická schémátka celkem běžně a rozhodně to nekreslím "odhadem" (to bych nepřenesl přes srdce ;-). Tady je pár ukázek:

    http://kf.fyz.fce.vutbr.cz/pub/inkscape/konzole.png

    http://kf.fyz.fce.vutbr.cz/pub/inkscape/ATX_case.png

    http://kf.fyz.fce.vutbr.cz/pub/inkscape/skrin-lichob.png

    http://kf.fyz.fce.vutbr.cz/pub/inkscape/byt.png

    Samozřejmě, že toho lze u inkscape dost vylepšit (především snapping trochu vázne), ale je to na dobré cestě.
    30.5.2006 11:30 Petr Zelenka | skóre: 24 | Semice/Stuttgart (Sindelfingen)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    No a nechtěl bys vzít jedno z těch schémátek a udělat malinkatej tutoriál, jak že si toho dosáhl (přesnost tvarů atp.). Třeba by se to hodilo i někomu jinému než mně.

    Tip: stačila by lehounce okomentovaná série screenshotů.
    A teď si uvědomte, jaký je vztah mezi krychlí a motýlem.
    30.5.2006 12:08 Jan Martinek | skóre: 43 | blog: johny | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Abych pravdu řekl, žádné velké finty nepoužívám. Skoro pořád mám zapnuté Snap to grid. Typický příklad je kreslení plošňáků, kde je rastr desetina palce - tady mám ukázku:

    http://kf.fyz.fce.vutbr.cz/pub/inkscape/pcb.png

    Snap to grid se ale může hodit i u nehranatých tvarů - třeba tady: http://kf.fyz.fce.vutbr.cz/pub/inkscape/bitjing.png

    (tady je ukázka postupu) http://kf.fyz.fce.vutbr.cz/pub/inkscape/jingjang_screenshot.png

    Když chci něco zarovnat k něčemu, použiju Align. Pro přesné posuvy a škálování je Trasform dialog.

    Ale jeden opravdu špinavý trik za zmínku stojí. Když chci zadat rozměry nějakého objektu tak, aby jeho uzly ležely na přesně definovaných místech, tak nejdřív vypnu outline, aby se obrys nezapočítával do škálování. Po změně rozměrů zase outline zapnu.

    Přitom by stačilo jednoduché tlačítko "When scaling objects, ignore stroke width". Kdo tohle naprogramuje a pošle patch, který vývojáři akceptují, tomu dám tři stovky a pivo;-)
    Jesus Jimenez avatar 4.6.2006 21:26 Jesus Jimenez | skóre: 29
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    pridam i panaka :-D
    Doaenův zákon průtahů: Čím pomaleji pracuješ, tím méně naděláš chyb. -- Murphy
    30.5.2006 17:21 miso | skóre: 36 | blog: iSCSI_initiator_howto | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Nasiel som celkom dobre vyzerajuci tutorial, a ked do tyzdna nenakreslim svoj byt, tak zacnem prosit aj ja ;-)
    Project Satan infects Calculon with Werecar virus
    30.5.2006 20:57 fakenickname | skóre: 42 | blog: fakeblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Já měl na mysli něco jako tohle (i když možná něco složitějšího). Důležité jsou ty milimetry a přesné pozicování - přichytávání. Přichytávání je jedna z věcí, která mi u Inkscape citelně chybí.
    31.5.2006 04:19 Jan Martinek | skóre: 43 | blog: johny | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Tak jsem to zkusil nakreslit: http://kf.fyz.fce.vutbr.cz/pub/inkscape/vykres-viko.png

    Bez přichytávání bych samozřejmě neměl šanci, je to nachlup přesně. Musím ale říct, že kdyby mě u kreslení viděl někdo, kdo umí s CADem, tak by se zbláznil z toho, jak se v inkscapu tyhle věci dělají složitě.
    6.6.2006 10:27 Hynek (Pichi) Vychodil | skóre: 43 | blog: Pichi | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Hmm, tak koukám, že ani vy, ani dum8d0g jste neměli technické kreslení. Teda jestli jo, tak bych na vašem místě chtěl vrátit školné. Do závorek se píšou přeurčené kóty a žádnou takovou tam nevidím. Tak co tam kruci dělaj ty závorky?
    XML je zbytečný, pomalý, nešikovný balast, znovu vynalézané kolo a ještě ke všemu šišaté, těžké a kýčovitě pomalované.
    6.6.2006 12:49 Jan Martinek | skóre: 43 | blog: johny | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Přesně tak, technické kreslení jsem neměl, takže pro vrácení školného budu muset najít jiný důvod. O významu té závorky nemám nejmenší představu. Sprostě jsem to opsal od kolegy. Stejné chyby, stejné známky. Zde je oprava:
    http://kf.fyz.fce.vutbr.cz/pub/inkscape/vykres-viko-2.png
    Mikos avatar 31.5.2006 14:28 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Můžete mi říct proč na takovéhle věci nepoužíváte jednoduchý 2D CAD? Třeba opensource QCad je na tohle doslova jak dělaný, naprosto ideální volba. Znásilňovat na podobné věci Inkscape mi přijde jako drbat se levým palcem u nohy za uchem... prostě na takovéhle věci není vektorový grafický editor určený, na to je CAD.
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    31.5.2006 15:14 Jan Martinek | skóre: 43 | blog: johny | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Qcad znám a přesto dávám přednost inkscapu. Qcad mi nevyhovuje, protože:
    - neumí Beziérovy křivky (nahrazuje je úsečkami)
    - práce s textem je zoufalá (unicode, fonty, text-to-path atd)
    - práce s barvami je též zoufalá (výplně, gradienty, poloprůhlednost)
    - neumí import bitmapy (natožpak primitivní operace s ní)
    - neumí pracovat se SVG

    a především tyhle věci _nikdy_umět_nebude_ - není pro to motivace.
    Zatímco u inkscapu si dovedu představit, že až se přidá
    snap [bounding box, node, guideline]
    -> [grid, node, bounding box, intersection, guideline]
    že se s tím budou kreslit velmi pohodlně i ta techničtější schémátka (krabice od bot, psí bouda, plošňák pro dvě součástky atd.). Extension pro kótování už existuje. Podotýkám, že tyto vlastnosti jsou u inkscape plánované, zatímco Qcad se asi inkscapu přibližovat nehodlá.
    Nemá smysl debata inkscape versus Qcad. Přál bych si, aby se oba programy vyvíjely k lepšímu.
    31.5.2006 20:56 JanM | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Extension pro kótování už existuje.
    Můžete poradit, jak se to rozšíření jmenuje a kde se dá nalézt? (Ve verzi 0.43 v gentoo kompilované včetně "effects" jsem jej nenalezl.)
    Adrin avatar 31.5.2006 12:01 Adrin | skóre: 13 | blog: kosmopako
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Tak já si taky přisadím svojí trošku: http://kosmopako.net/uploads/bouda.png

    Ale žádný CAD to není :) Chybí spousta základních kreslících (pomocných) nástrojů i když SVG by nemělo problém opravdový 2D výkres uložit.

    Neexistuje něco co by bylo ke kresleni jednoduchých 2D výkresů poněkud sofistikovanější? Něco jako QCad a přitom to nativně ukládalo v SVG?
    29.5.2006 16:40 sssssssss | skóre: 15 | blog: cotoje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    půlku gnome? vždyť je potřeba stáhnout jen cca 9MB... a navíc mam takovej pocit, že xfce4 má už samo o sobě dost z gnome.
    hmm
    29.5.2006 20:58 fakenickname | skóre: 42 | blog: fakeblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Já myslím, že naopak GNOME má v sobě docela dost XFCE. :-D
    GO AHEAD!
    Saljack avatar 29.5.2006 13:23 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Nejlepší by bylo ho nasadit na školách. Já nevim proč mají na každé škole ten zk.... zoner callisto, s kterym se nedá vůbec dělat. Ach jo kdy už konečně pochopí školství, že nemusí šetřit a kupovat levnou sra.... ale rovnou to můžou mít zadarmo :-)
    Sex, Drugs & Rock´n Roll.
    29.5.2006 13:58 cornelius | skóre: 11 | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Ale on se na některých školách už nasazuje ;) Není to sice z iniciativy MŠMT, ale spíš z vlastní iniciativy učitelů IT, ale nasazuje. Osobně vím o dvou takových případech, Střední průmyslovka v Olomouci a jedna ZŠ v Děčíně.
    "I'm trying doprdele!"
    29.5.2006 19:07 GeBu | skóre: 27 | blog: zápisky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Tu Olomouc konkrétně VOŠ a SPŠE Olomouc www.spseol.cz mohu potvrdit s kolegou učíme grafiku na GIMPu a Inkscape. Já zatím na Windows a on na Linuxu.
    29.5.2006 18:16 dan | skóre: 9 | blog: paranoia | JO60WA
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    ...uz nemuzu nula.ctyricetctyrku dospat, outline mod a nativni pdf export je toho pricinou...
    Víra se nikdy nezrodí jako výsledek racionální argumentace
    29.5.2006 19:07 swed
    Rozbalit Rozbalit vše Paměťová náročnost
    Sežere ta blbůstka tolik paměti, nebo tam mam někde bug? Nainstaloval jsem ho z oficiálního repozitáře kubuntu. Nabíhalo to asi tak minutu a rozevření každé položky menu trvalo asi tak půl minuty. Zaplácnul mi celou ramku (512) i swapku (590). Když jsem ho vypnul, obě splaskly na polovinu. Při spuštění z konsole nic nevypsal.
    29.5.2006 19:13 Ricardo | skóre: 27 | blog: Ricardo | Horní Suchá
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Paměťová náročnost
    Bug, rozhodně, nejspíš asi na Tvé straně, možná na straně kubuntu.
    My mind may be raving, my words may be void, but I am not afraid of being moderated below threshold!
    michich avatar 30.5.2006 13:42 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Paměťová náročnost
    Stejné chování se krátce projevovalo v Unstable Debianu s některou verzí libc6. Způsobovala to chyba v řazení řetězců, která se projevovala jen s některými locales. Nepomůže dát před spuštěním inkscape export LC_COLLATE=C ?
    michich avatar 30.5.2006 13:47 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Paměťová náročnost
    Filip Dominec avatar 30.5.2006 15:29 Filip Dominec | skóre: 10 | blog: GetTheTrueFacts
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Paměťová náročnost
    Mě taky sežere celou RAM, ale to znamená 64 MB. Není to sežrání RAM jenom nějaká nabobtnalá, ale převážně neškodná disková cache?
    30.5.2006 11:22 petrnek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    škoda je to, že Inkscape je primárně vyvíjen pro uměleckou grafiku, ne pro technické kreslení, tzn. chybí například kótování a další užitečné věci.

    dobrou věcí je možnost scriptování...

    pv
    Mikos avatar 31.5.2006 14:32 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Na tohle je přeci CAD a né vektorový grafický editor. Můžu doporučit třeba opensource QCad...
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    31.5.2006 15:16 Jan Martinek | skóre: 43 | blog: johny | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Jojo, to už píšeš podruhé. Ukaž, co jsi v něm udělal. Mě se toho moc nepodařilo.
    Mikos avatar 31.5.2006 16:19 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Aha, teď sem si přečetl váš příspěvek výše (pod tím mým příspěvkem nahoře). Něco na tom bude, chápu to co se vám nelíbí, ale přesto si myslím, že CAD je na takovéto věci rozhodně lepší řešení...

    A na plošné spoje je podle mě zas lepším řešením specializovaný software jako gEDA nebo Kicad (případně i komerční EAGLE, který má i verzi pro Linux).
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    31.5.2006 16:43 Petr "Glubo" Sýkora | skóre: 21 | blog: Glubnik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    drobný překlep: "Inkspace" v poslednim odstavci
    „O mrtvých jen v dobrém." „Pojďme se bavit o Stalinovi."
    1.6.2006 16:08 Jiří Vičík | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše CorelDraw
    Nevíte, umí to importovat cdr soubory? Myslím, že pro hodně lidí od grafiky to bude základní věc (minimálně o třech vím osobně).
    1.6.2006 16:16 cornelius | skóre: 11 | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: CorelDraw
    Neumí, jelikož je cdr uzavřený formát tak neexistuje v současnosti žádný volně dostupný nástroj, který by se dal byť i jen na konverzi nebo prohlížení použít.

    Lze to obejít přes export/import do ps/eps/pdf z corelu a zpět. Od verze 12 Corel mam pocit podporuje import/export taky do SVG takže lze použít i nativní formát Inkscape.
    "I'm trying doprdele!"
    1.6.2006 16:23 Jiří Vičík | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: CorelDraw
    Ok, dík. Ten export do SVG by měl být dostačující.
    Mikos avatar 1.6.2006 17:16 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: CorelDraw
    Myslím že Xara Extreme rozhodně import CDR souborů uměla. Možná to tedy bude umět i Linuxový opensource port Xara LX?
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    2.6.2006 07:40 sapix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Zdravim, Prosim vas, neviete mi poradit, preco pri importovani obrazku (trebars jpg, png, al tif) je tento obrazok znacne vecsi ako povodny (napr. ak pozriem rozmery v gimpe). Ono totiz v gimpe aj v inkscape ma rovnaku velkost v pixeloch (resp bodoch), ale je viditelne vecsi v inkscape a ak to prevediem na mm, uz neplati ani rovnaka velkost (ciselne). Podla vsetkeho v gimpe pri prevadzani na mm pocita s dpi 300 (al inym), v inkscape iba 90, teda obrazok je cca 3 krat vecsi. Ak pouzijem na import grafiky OOorg, obrazok ma nezmenenu velkost, teda je to vysada Inkscape. Nevieme mi teda poradit ako to riesit, resp. ci sa da niekede nastavit aby inkscape importoval s povodnym rozlisenim obrazku? Vdaka. s pozdravom sapix
    2.6.2006 09:09 Jan Martinek | skóre: 43 | blog: johny | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Toto chování potvrzuji, jen si nejsem jistý, jestli jde o BUG nebo feature ;-) Řešilo se to v mailing listu inkscapu, ale nemůžu to najít. Prozatím to obcházím tak, že importovaný obrázek upravím pomocí Trasform dialogu.
    2.6.2006 13:55 sapix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Vdaka, ano ked zmensim obr na 30%, a potom ho dam exportovat s 300dpi (namiesto 90 predvolenych), zachova sa velkost ako u povodneho a aj kvalita (podla oka). dik, nie je to idealne ale je to akasi cesta.
    2.6.2006 14:21 Jan Martinek | skóre: 43 | blog: johny | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    V tomto případě není třeba se obávat zhoršení kvality, protože při transformaci objektu nedochází ke ztrátě informace. Bitmapový obrázek se zůstává pořád tentýž a dokonce ani (v defaultním nastavení) není součástí svg souboru. SVG obsahuje pouze cestu k obrázku + příslušné transformace.
    Ke ztrátě informace dochází až při závěrečném exportu do png.
    2.6.2006 11:16 napetsy
    Rozbalit Rozbalit vše Konstrukce kot (sipky)
    Zdravim,
    mozna to bude v nekterem pokracovani, presto by se mi uz ted hodilo vedet, jak autori nekterych zverejnenych obrazku tvori sipky, pomoci kterych kotuji rozmery. Mate na to nejaky pekny trik?

    Diky

    2.6.2006 11:41 cornelius | skóre: 11 | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konstrukce kot (sipky)
    Otevřete si dialogové okno "Výplň a obrys". Na záložce "Styl čáry" jsou položky "Značka konce čáry" "Značka začátku čáry". Funguje to na jakákoliv objekt takže stačí nakreslit čáru a nastavit jí šipky jako značky konce a začátku.
    "I'm trying doprdele!"
    2.6.2006 12:29 Jan Martinek | skóre: 43 | blog: johny | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konstrukce kot (sipky)
    Kótování je docela humus. Jednak se musí nastavit konce čar (jak psal kolega) a krom toho je potřeba upravit délku, protože šipky příliš přečnívají přes koncové uzly. Takže "snap nodes" nelze použít a je nutné se s tím piplat ručně. On sice bounding box šipku celkem rozumným způsobem ohraničuje, ale vyrobit šipku, která má přesnou délku (bounding boxu) je bez dost obtížné, kvůli dvěma chybám/vlastnostem inkscapu. Nelze použít Transform dialog, protože u čáry dovolí změnu jen v procentech. Nelze použít ani přímou změnu velikosti na liště, protože to zkátka blbne.
    Takže to nakonec dělám přes snap to grid, ale je to _hodně_ blbej způsob. Výsledek ale docela ujde.

    Ehm, takže šipka už je hotová. Pak napíšu vlastní kótu a pomocí dvou zarovnání ji umístím vzhledem šipce. To naštěstí funguje bez problémů.
    Takže bych to shrnul - nic moc, ale už jsem si vychytal vlastní postup. A už nevím, kde jsem narazil na tu extension pro kótování :-(
    Jako první krok pro zlepšní bych viděl nadefinování šipek, které končí tak akorát s koncovými uzly. Předělávat již existující není možné, protože by se pokazily dosud vytvořené kresby.
    2.6.2006 12:37 Jan Martinek | skóre: 43 | blog: johny | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konstrukce kot (sipky)
    Zapomněl jsem dodat, že při ručním posouvání uzlů (F2) nefunguje volba "snap bounging boxes to ...", čímž se to dost komplikuje. Je to další bug v inkscapu.
    5.6.2006 13:50 JanM | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konstrukce kot (sipky)
    Jako první krok pro zlepšní bych viděl nadefinování šipek, které končí tak akorát s koncovými uzly. Předělávat již existující není možné, protože by se pokazily dosud vytvořené kresby.
    Nejsem si jist, ale zdá se mi, že definici šipek inkscape ukládá do xml souboru spolu s obrázkem.

    Tzn., že při otevření dříve vytvořeného souboru verzí programu s novou definicí šipek stejného názvu se použije definice, která platila při vytvoření obrázku.

    Alespoň takto mi to fungovalo s definicí šipek, kterou jste upravil (viz níže v komentářích).
    5.6.2006 14:14 Jan Martinek | skóre: 43 | blog: johny | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konstrukce kot (sipky)
    Jojo, máš pravdu. Ale zjistil jsem to až když jsem vytvářel ty nové definice. Proto jsem se pak už nezdráhal přepsat již existující šipky DimensionIn a DimensionOut, protože staré soubory se tím neovlivní. Takže odvolávám, co jsem psal dříve ;-)

    Kdyby někdo chtěl použít nové šipky ve starých souborech, tak nezbývá než ručně zeditovat *.xml a nahradit sekci "marker".

    P.S. Prosím, nevykejte mi. Dík :-)
    Adrin avatar 2.6.2006 16:02 Adrin | skóre: 13 | blog: kosmopako
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konstrukce kot (sipky)
    No šipky, jak již bylo řečeno, Ink umí, ale pro kótování nejsou zrovna vhodné, z důvodů, které již byly také řečeny. Dodám jen, že druh kótovací šipky se jmenuje "DistanceIn" resp. "DistanceOut".

    Já osobně kótování v Inku nepoužívám. Anebo používám druh šipky "StopL" nebo "CurveIn". Obě nevypadají na ISO normu, ale je s nimi mnohem menší práce :)

    Směli-li bych ovšem nahlédnout do orákula vývojářů, pravděpodobně bych vsázel 100:1 na to, že zarovnání šipek bude upraveno nastavením typu konce čáry.
    3.6.2006 10:55 Jan Martinek | skóre: 43 | blog: johny | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konstrukce kot (sipky)
    Abych upřesnil situaci, udělal jsem screenshot toho, jak vypadají šipky v inkscapu: http://kf.fyz.fce.vutbr.cz/pub/inkscape/arrows_old_3.png Jak je vidět, reálné konce šipek jsou úplně mimo uzly. Krom toho DistanceOut a DistanceIn ke kótám přidává kolmice a používá typ šipky, který není k dispozici samostatně (bez těch kolmic). ArrowL je větší, ArrowM je menší. Takže ve výkresu to pak vypadá každá pes jiná veš. Naštěsti šipky jsou nadefinované v souboru
    /usr/share/inkscape/markers/markers.svg
    
    Pohrál jsem si s tím a vyrobil šipky nové. Zde je ukázka:
    http://kf.fyz.fce.vutbr.cz/pub/inkscape/arrows_new.png
    
    Předefinoval jsem DistanceIn a DistanceOut a přidal další typ šipek ArrowIn a ArrowOut, přičemž všechny šipky jsou teď tvarově stejné a hlavně mají uzly tam kde mají být.
    Tím se kótování velmi zjednodušuje. Šipky se navíc dají snadno řetězit, což bylo předtím takřka nemožné.
    Kdo chce, může zkusit stáhnout ty nové šipky:
    http://kf.fyz.fce.vutbr.cz/pub/inkscape/markers_new.svg a tímto souborem přepsat ten původní markers.svg.
    Pokusím se to poslat vývojářům.
    3.6.2006 17:04 JanM | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Konstrukce kot (sipky)
    Pohrál jsem si s tím a vyrobil šipky nové.
    To moc pomohlo, díky.
    15.8.2006 16:40 Tomáš Kubíček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Před pár měsíci jsem přešel na jednom z pc na Ubuntu linux a s tím vyvstaly i problémy, jak nahradit aplikace, které často používám. Největší problém je právě u grafických editorů, kde opravdová náhrada za Adobe Illustrator bohužel neexistuje. Zkoušel jsem právě Inkscape. Na první pohled mi byl velice sympatický...Musím ale přiznat, že jsem se setkal s mnoha problémy. U Illustratoru jsem si velice zvykl na jednotlivé panely, které mohu mít trvale zapnuté, jsou drobné a hozené kdesi na kraj obrazovky. Např. Barvy, úpravy textu, změny souřadnic, velikosti, zarovnání objektů, síla tahu atd.... U Inkscapu tato možnost sice také je, ale je to takové to škrabání se za uchem přes hlavu, velice těžkopádné. Snažil jsem se připravit několik grafik pro tisk, trávil jsem nad nimi mnoho hodin a stejně jsem nakonec otevřel Illustrator, kde jsem to měl hotové za pár minut. Dále mi chybí možnost řešit soutisky barev, tak jak to umí všechny vektorové programy (Illustrator, Corel, Freehand), no a také jsem byl nepříjemně překvapen, když jsem chtěl importovat soubory z Illustratoru, nebo Pdf a ani jednou je Inkscape nebyl schopen otevřít...přesto, že oficiálně tyto importy podporuje...No uvidíme časem...zatím bohužel musím Inkscape brát jen jako hračku, než jako náhradu grafických softwarů.
    7.12.2006 07:45 FrantaB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Super prográme, ale nějak tam nemůžu najít jak uložit dílo do TIFu ...a prý ho dpodporuje.Nevíte mi poradit? Děkuji.
    7.12.2006 10:16 cornelius | skóre: 11 | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    TIFF podporuje pouze na importu. Pokud chcete export tak je k dispozici jen PNG, které pak lze do TIFF zkonvetovat jiným ke konverzi určeným programem.
    "I'm trying doprdele!"
    30.8.2009 21:42 Grush
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)

    Tak koukám a řekl bych že Inkscape některé z uvedených námitek už vcelku vychytal. Rozhodně umí Barcode :-) Se šipkami nevím, nejsem kreslič technických výkresů. Ale když to všechno nascaluju, tak nakonec nechám změnit tah globálně na stejnou hodnotu a tím se upraví jednotně i ty mizerné šipečky. Bohužel špičky pořád přelézají hraniční body. Zato má ale jednu (možná nechtěnou) "fíčuru" - totiž otevírám v něm PDFka když mi je zákazníci pošlou zaheslované; pak export do EPS SVG či AI a pohoda :-)

    23.1.2010 07:51 Romana
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Ahoj, chci se naučit v Inscapu dělat motivy různé velikosti. Najde se někdo, kdo by mě to za úplatu třeba formou e-mailů naučil? Chtěla bych umět zhruba toto: http://www.fler.cz/zbozi?id=652881 Napište cenu, za kterou jste ochotni se mi věnovat. zonoro@seznam.cz
    24.5.2012 08:52 emeli
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Ahoj, právě jsem si nainstalovala Inkskape a potřebuju se s ním co nejrychleji seznámit. K tomu ale potřebuju češtinu, a to je ten problém, přestože jsem při instalaci vybrala jazyk čeština, tak program se mi po instalaci spustil v angličtině. Nevíte někdo prosím, jak si tam tu češtinu nastavit? Něco jako Settings v liště nemůžu najít. Děkuji moc za pomoc :)
    24.5.2012 09:40 GeBu | skóre: 27 | blog: zápisky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Zřejmě jsou to Windows 7, že? Ony se detekují jako by byly anglicky. Je potřeba nastavit systémovou proměnnou. Někde jsem na internetu viděl řešení.
    24.5.2012 18:21 emeli
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Nene, já mám Vistu. Ale už je to OK, odpověď od Corneliuse pomohla.
    24.5.2012 09:56 cornelius | skóre: 11 | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Před měsícem jsem řešil něco podobného, jsou dvě cesty, které fungovaly:
    1. File - Inkscape Preferences (Ctrl+Shift+P) - Interface - Language a vybrat "čeština" a restartovat program.
    2. "Hrubá síla" pokud předchozí nefunguje: Složku "cs" v C:\Program Files\Inkscape\locale\ přejmenovat na "en" a nechat v nastavení Inkscape nastavenou angličtinu (fungovalo 100%, může nastat problém při aktualizaci programu - špatné nebo neúplné překlady).
    Je divné, že na jedněch W7 funguje nastavení jazyka automaticky, na jiných musí jít člověk hrubou silou. Samotnému se mi na W7 Inkscape chová česky, jen nevím jestli to není tím, že potřebné proměnné prostředí (jak zmiňuje Jirka nademnou) už nastavil GIMP a Inkscape se jen neveze.
    "I'm trying doprdele!"
    24.5.2012 18:23 emeli
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Inkscape - 1 (seznámení)
    Velké díky! Odpověď č. 1 postačila :)

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.