abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
dnes 03:00 | Nová verze

Po více než roce vývoje od vydání verze 1.12 byla vydána nová verze 1.13 Java edice počítačové hry Minecraft (Wikipedie). Kódový název nejnovější verze je Update Aquatic. Přehled novinek v oficiálním oznámení o vydání. Detailní přehled novinek na Gamepedii a na YouTube.

Ladislav Hagara | Komentářů: 3
včera 23:55 | Nová verze

Společnost Epic Games vydala verzi 4.20 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Přehled novinek i s celou řadou obrázků a videi v oznámení na blogu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 15:55 | IT novinky

Evropská komise uložila (pdf) společnosti Google pokutu ve výši 4,34 miliardy eur za porušení antimonopolních předpisů EU. Společnost Google ukládala od roku 2011 výrobcům zařízení Android a provozovatelům mobilních sítí protiprávní omezení, aby upevnila dominantní postavení svých produktů zaměřených na všeobecné vyhledávání na internetu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 23
včera 13:55 | Zajímavý software

Byl vydán REAPER (Wikipedie) ve verzi 5.93. Jedná se o proprietární digitální pracovní stanici pro práci s audiem (DAW). Novinkou je experimentální linuxový port [reddit].

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 13:11 | Zajímavý software

Příspěvek na blogu Qt informuje, že Qt pro Python aneb modul PySide2 je již k dispozici v PyPI (Python Package Index). PySide2 je portací PySide na Qt 5 [Hacker News].

Ladislav Hagara | Komentářů: 2
včera 12:22 | IT novinky

Koncem minulého roku GitHub přidal funkci automatického varování před zranitelnostmi v závislostech projektů i s případným komunitním doporučením, jak se se zranitelnou závislostí vypořádat. Nejprve bylo možné využít funkci pouze pro programovací jazyky Ruby a JavaScript, nyní však GitHub přidal podporu také pro Python [CSIRT.CZ].

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 10:55 | Zajímavý software

Öffi (Wikipedie) je oblíbená mobilní aplikace pro Android usnadňující cestování městskou a veřejnou dopravou nejenom v Německu. Dle autora z nejasných důvodů (Payments) byla aplikace z Google Play odstraněna. Autor se následně rozhodl zdrojové kódy Öffi zveřejnit na GitLabu pod licencí GPLv3. Požádal také o začlenění aplikace do F-Droidu [reddit].

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 06:00 | Pozvánky

Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 154. brněnský sraz, který proběhne v pátek 20. června od 18:00 na zahrádce restaurace Tanganika (Horova 35). V případě nepřízně počasí uvnitř.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
17.7. 02:22 | Zajímavý projekt

Na Humble Bundle lze v rámci akce Humble Book Bundle: Linux Geek by No Starch Press zakoupit elektronické knihy věnované operačnímu systému Linux a open source softwaru od nakladatelství No Starch Press a navíc podpořit charitu. Za 1 dolar a více lze zakoupit 6 elektronických knih, za 8 dolarů a více dalších 6 elektronických knih, za 15 dolarů a více dalších 5 elektronických knih a za 30 dolarů a více další elektronickou knihu navíc.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
17.7. 01:33 | Komunita

Patrick Volkerding oznámil před pětadvaceti lety vydání Slackware Linuxu 1.00. Slackware Linux byl tenkrát k dispozici na 3,5 palcových disketách. Základní systém byl na 13 disketách. Kdo chtěl grafiku, potřeboval dalších 11 disket. Slackware Linux 1.00 byl postaven na Linuxu .99pl11 Alpha, libc 4.4.1, g++ 2.4.5 a XFree86 1.3.

Ladislav Hagara | Komentářů: 16
Jak čtete delší texty z webových stránek?
 (78%)
 (20%)
 (5%)
 (7%)
 (2%)
 (10%)
Celkem 363 hlasů
 Komentářů: 40, poslední 29.6. 10:21
    Rozcestník

    Octave - 4 (je to pravda?)

    14. 2. 2006 | Jiří Poláček | Programování | 6172×

    Relační a logické operátory, jednoduché testovací funkce a hledání prvků v maticích.

    Relační operátory

    Vyhodnocením nějakého výrazu v Octave může být také odpověď ano/ne, pravda či nepravda. Typicky lze tohoto dosáhnout srovnáním dvou čísel pomocí relačních operátorů:

    >> 4 > 2
    ans = 1
    >> 10 <= 1
    ans = 0

    Kladnou odpověď, tedy hodnotu pravda, Octave reprezentuje jako číslo 1, zápornou odpověď neboli nepravdu, pak jako číslo 0. Uveďme si přehled dostupným relačních operátorů v Octave:

    a == b a je rovno b
    a ~= b
    a != b
    a <> b
    a je různé od b
    a < b a je menší jak b
    a > b a je větší jak b
    a <= b a je menší rovno b
    a >=b a je větší rovno b

    Jak vidno, pro zapsání nerovnosti máme k dispozici hned tři různé možnosti. Na rozdíl od Matlabu nejsou v Octave k  dispozici ekvivalentní srovnávací funkce jako eq, lt, ge apod. (tyto funkce nicméně mohou být v Octave dostupné po instalaci rozšíření, které se snaží o větší kompatibilitu mezi těmito systémy).

    Srovnávat lze také celé matice, pokud jsou rozměrově stejné. Výsledkem je stejně velká matice odpovědí - srovnání probíhá prvek po prvku:

    >> A=[1 2; 3 4]; B=[1 1; 4 4]; A<B
    ans =
      0  0
      1  0

    Výsledek lze číst tak, že pouze ve druhém řádku a prvním sloupci je hodnota v matici A ostře menší než v matici B.

    Logické operátory

    S hodnotami pravda a nepravda lze také pracovat při logických operacích. V těchto případech je číslo nula vždy chápáno jako nepravda a jakékoliv jiné, tj. nenulové číslo jako pravda. K dispozici pak máme logický součin, logický součet a negaci:

    >> 0 & 1
    ans = 0
    >> 0 | 1
    ans = 1
    >> ~6,!(!6)
    ans = 0
    ans = 1

    Pro negaci lze použít symbol vlnovka (tilda) nebo vykřičník. Souhrnně tedy:

    x & y x a zároveň y
    x | y x nebo y
    ~x
    !x
    negace x

    Ani tentokrát nejsou v Octave po vzoru Matlabu ekvivalentní funkce and, or a not. Existuje však funkce xor pro exkluzivní nebo:

    >> xor(1,1)
    ans = 0

    K dispozici jsou též operátory pro neúplné vyhodnocování logického součinu a součtu, kdy vyhodnocování skončí v okamžiku, kdy je již znám výsledek na základě části výrazu. Jedná se vlastně o zdvojené symboly pro tyto operace:

    >> 0 && (4 < 5)
    ans = 0
    >> 1 || (4 < 5)
    ans = 1

    Ani v jednom z těchto příkladů se nevyhodnocoval výraz 4 < 5, neboť výsledek celého výrazu je jasný již z první části.

    Konečně stejně jako u relačních operátorů lze logickými operátory spojovat celé matice, pokud mají stejné rozměry:

    >> A=[1;1;0;0]; B=[1;0;1;0]; C=[A, B, A&B, A|B, xor(A,B)]
    C =
      1  1  1  1  0
      1  0  0  1  1
      0  1  0  1  1
      0  0  0  0  0

    Dodejme ještě, že v Octave existují dvě konstanty true a false (s hodnotami 1 a 0), s kterými lze v logických výrazech pracovat.

    Jednoduché testovací funkce

    Octave obsahuje celou řadu funkcí (s jménem obvykle začínajícím na is), které testují, zda objekt vyhovuje nějakým podmínkám. V prvé řadě sem patří testy na datový typ - isnan, isinf, isstr, finite - dotazy, zda daný objekt je NaN, nekonečno, řetězec či konečné číslo. Je-li testovacím objektem matice, vrací se stejněrozměrná matice výsledků - odpovědí pravd a nepravd v podobě jedniček a nul:

    >> M=[27, NaN, -Inf];
    >> isnan(M)
    ans =
      0  1  0
    >> isinf(M)
    ans =
      0  0  1
    >> finite(M)
    ans =
      1  0  0
    >> isstr("Ahoj")
    ans = 1

    Funkce isstr testuje, zda daný objekt je řetězcem - o řetězcích bude podrobné pojednání někdy příště.

    Další řada funkcí testuje numerické objekty - isnumeric, isreal, iscomplex, ismatrix, isvector, isscalar - ptáme se, je-li objekt číslo, reálné číslo, komplexní číslo, matice, vektor, skalár:

    >> isnumeric(Inf)
    ans = 1
    >> isreal(2.5+6i)
    ans = 0
    >> iscomplex(2.5+6i)
    ans = 1
    >> iscomplex(2.5)
    ans = 0
    >> ismatrix([])
    ans = 0
    >> isvector([1 2; 3 4])
    ans = 0
    >> isscalar([1 1])
    ans = 0

    Mezi dalšími testovacími funkcemi je vhodné zmínit se zejména o:

    • issquare - je-li objekt čtvercová matice, vrátí její řád, v opačném případě vrací nulu.
    • isbool, islogical - testuje, zda je objekt logický výraz
    • isempty - testuje, zda objektem je prázdná matice
    • is_duplicate_entry - vrací počet prvků, které duplikují již předchozí prvky v objektu

    Příklady:

    >> issquare(ones(5))
    ans = 5
    >> isbool(5 >= 0 & xor(1,0))
    ans = 1
    >> isbool(1)
    ans = 0
    >> isempty([])
    ans = 1
    >> is_duplicate_entry([1 2 3 1 1 3 3 1])
    ans = 5

    Poslední příklad vyšel roven pěti, protože kromě jedničky na prvním místě vstupního vektoru zde jsou ještě 3 další duplicity jedniček a k trojce uvedené na třetím místě dále figurují další 2 duplicity: 3 + 2 = 5. Výše uvedený výčet jednoduchých testovacích funkcí není zdaleka úplný, o některých ještě bude řeč dále, ostatní lze nalézt v nápovědě.

    Hledání prvků

    Hodnoty pravda a nepravda také vrací funkce any a all. První jmenovaná se ptá, zda-li je ve zkoumaném vektoru alespoň jeden prvek nenulový, druhá pak, zda-li jsou všechny prvku ve vektoru nenulové:

    >> V=[0 1 2 3]; W=[1 2 3 4]; X=[0 0 0 0];
    >> any(V), any(W), any(X)
    ans = 1
    ans = 1
    ans = 0
    >> all(V), all(W), all(X)
    ans = 0
    ans = 1
    ans = 0

    Pokud tyto funkce aplikujeme na matici, jako výsledek získáme vektor odpovědí - ke každému sloupci matice jednu:

    >> A=[0 1 0; 1 2 0]
    A =
      0  1  0
      1  2  0
    >> any(A),all(A)
    ans =
      1  1  0
    ans =
      0  1  0

    Kde je v odpovědi jednička, tak v takovém sloupci v pořadí daná podmínka platí. Chceme-li získat jedinou odpověď pro celou matici, můžeme funkce aplikovat vícekrát. Dotaz

    >> any(any(A))
    ans = 1

    zjistí, zda v celé matici je alespoň jedno číslo nenulové; kombinací funkcí

    >> all(any(A))
    ans = 0

    zase zjistíme, zda všechny sloupce matice obsahují alespoň jedno nenulové číslo apod.

    Zatímco funkce any a all dávaly odpovědi ano a ne, s pomocí funkce find lze najít pozice prvků, které nějakou podmínku splňují. Přesně definováno funkce find vrací sloupcový vektor pozic nenulových prvků v matici:

    >> find(A)
    ans =
      2
      3
      4

    V takovémto jednoduchém případě se pozice počítají od jedničky po sloupcích směrem od shora dolů, aktuální pozice tedy odpovídá přepočtu řádek + počet řádků × (sloupec -1):

    A =          %  Pozice v A =
      0  1  0    %             1  3  5
      1  2  0    %             2  4  6

    Funkci find lze „donutit“, aby pozice prvků vracela jako dva vektory, kdy v jednom budou indexy řádků a ve druhém indexy sloupců; správné souřadnice pak získáme, vezmeme-li dvojice čísel ze stejných pozic v těchto vektorech:

    >> [radky, sloupce]=find(A)
    radky =
      2
      1
      2
    sloupce =
      1
      2
      2

    Pro lepší přehlednost pak můžeme tyto sloupcové vektory vypsat vedle sebe v jedné matici:

    >> [radky, sloupce]
    ans =
      2  1  % čteno po řádcích vidíme souřadnice
      1  2
      2  2

    Výsledek nyní čteme tak, že nenulové prvky jsou v matici A ve druhém řádku a prvním sloupci, v prvním řádku a druhém sloupci a také v druhém řádku a druhém sloupci.

    Nakonec si ukažme, jak se se funkce find obvykle používá - pro výpis pozic prvků, které splňují nějakou podmínku:

    >> find(A==0)
    ans =
      1
      5
      6

    Na vypsaných pozicích je v matici A číslo nula.

    Nejčtenější články posledního měsíce

    Jaderné noviny – 21. 6. 2018: Druhá polovina začleňovacího okna 4.18
    Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    Jaderné noviny – 7. 6. 2018: Statistiky vývojového cyklu 4.17

    Nejkomentovanější články posledního měsíce

    Týden na ITBiz: Blockchain pro státní správu
    Linuxové herní novinky – duben 2018
    Jaderné noviny – 28. 6. 2018: Podpora Control-Flow Enforcement v jádře
      všechny statistiky »

    Seriál Octave (dílů: 16)

    Octave - 1 (je to kalkulačka) (první díl)
    <—« Octave - 3 (přístup k jednotlivým položkám matice)
    »—> Octave - 5 (práce s řetězci)
    Octave - 16 (a co dál?) (poslední díl)

    Související články

    Octave - 1 (je to kalkulačka)
    Octave - 2 (počítání s maticemi)
    Octave - 3 (přístup k jednotlivým položkám matice)
    Octave - 5 (práce s řetězci)
    Octave - 6 (práce se soubory)
    Octave - 7 (vlastní skripty a funkce)
    Octave - 8 (větvení programu)
    Octave - 9 (cykly)
    Octave - 10 (zbylé řídicí struktury)
    Octave - 11 (kreslíme grafy)
    Octave - 12 (měřítko os a speciální grafy)
    Octave - 13 (dokončení grafiky)
    Octave - 14 (finance a statistika)
    Octave - 15 (špetka matematiky)
    Octave - 16 (a co dál?)
    Vektorový elegán Ipe
    Recenze: Kniha kódů a šifer
    Awk & sed: Příručka pro dávkové zpracování textu
    SETI@home
    Jak se píše procesor
    GnuCash - domácí účetnictví na úrovni
    Použití gnuplot pro tvorbu grafů v PHP
    Hra s písmenky - wxMaxima

    Odkazy a zdroje

    Octave

    Další články z této rubriky

    LLVM a Clang – více než dobrá náhrada za GCC
    Ze 4 s na 0,9 s – programovací jazyk Vala v praxi
    Reverzujeme ovladače pro USB HID zařízení
    Linux: systémové volání splice()
    Programování v jazyce Vala - základní prvky jazyka
           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    14.2.2006 09:45 Martinus | skóre: 21 | blog: martinus
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Octave - 4 (je to pravda?)
    Chtěl bych poděkovat autorovi, že se pustil do něčeho takového. Přijde mi to jako velice složité téma. Já jsem vždycky zápasil s Matlabem tak dlouho, než jsem to vzdal. Tímhle přístupem se možná naučím používat octave ;-)
    Free your mind and the ass will follow...
    14.2.2006 13:32 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Octave - 4 (je to pravda?)
    v principe aj matlab ;0)
    14.2.2006 17:04 Veritas | skóre: 13 | blog: veritas
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Octave - 4 (je to pravda?)
    Výborný, jen dál.
    Nehledej hry v Linuxu. Linux je hra!
    18.2.2006 22:58 vlk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Octave - 4 (je to pravda?)
    No tak ten nadpis nema chybu. Koukal jsem a rikal si: "A hele, nejake zvesti o Octave 4. Sakra, clovek to chvili nepouziva a mine i verzi 3."

    No a ono jenom dalsi dil serialu :-)
    Jiří Poláček avatar 19.2.2006 09:26 Jiří Poláček | skóre: 47 | blog: naopak | Sivice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Octave - 4 (je to pravda?)
    :-D
    Sudoku omrzelo? Zkuste bobblemaze! | Statistiky jsou jak bikiny. Napoví hodně, všechno ale neukážou.
    19.2.2006 17:30 K!
    Rozbalit Rozbalit vše gnuplot & octave
    privital by som clanok o moznostiach _gnuplot & octave_, nepouvazuje nad tym niekto? :-)
    Jiří Poláček avatar 20.2.2006 08:53 Jiří Poláček | skóre: 47 | blog: naopak | Sivice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: gnuplot & octave
    Octave pro svůj grafický výstup používá právě gnuplot – takže snad stačí přečíst si nějaký článek o gnuplotu – těch už myslím v češtině vyšlo docela dost. Přesto mám nějaké pojednání o kreslení grafů v Octave v přípravě, jestli to jako příslib postačuje.
    Sudoku omrzelo? Zkuste bobblemaze! | Statistiky jsou jak bikiny. Napoví hodně, všechno ale neukážou.
    21.2.2006 20:54 K!
    Rozbalit Rozbalit vše Re: gnuplot & octave
    uz teraz sa na to tesim :-). Ide mi prave o to, ze gnuplot, tak ako ho "implementuje" octave moze byt skvelym pomocnikom napr. v matematickej analyze (samozrejme okrem ineho).

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.