abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 13:44 | Upozornění

    ČTK (Česká tisková kancelář) upozorňuje (X), že na jejím zpravodajském webu České noviny byly dnes dopoledne neznámým útočníkem umístěny dva smyšlené texty, které nepocházejí z její produkce. Jde o text s titulkem „BIS zabránila pokusu o atentát na nově zvoleného slovenského prezidenta Petra Pelligriniho“ a o údajné mimořádné prohlášení ministra Lipavského k témuž. Tyto dezinformace byly útočníky zveřejněny i s příslušnými notifikacemi v mobilní aplikaci Českých novin. ČTK ve svém zpravodajském servisu žádnou informaci v tomto znění nevydala.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    dnes 13:33 | Komunita

    Byla založena nadace Open Home Foundation zastřešující více než 240 projektů, standardů, ovladačů a knihoven (Home Assistant, ESPHome, Zigpy, Piper, Improv Wi-Fi, Wyoming, …) pro otevřenou chytrou domácnost s důrazem na soukromí, možnost výběru a udržitelnost.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 13:00 | Nová verze

    Společnost Meta otevírá svůj operační systém Meta Horizon OS pro headsety pro virtuální a rozšířenou realitu. Vedle Meta Quest se bude používat i v připravovaných headsetech od Asusu a Lenova.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:33 | IT novinky

    Společnost Espressif (ESP8266, ESP32, …) získala většinový podíl ve společnosti M5Stack, čímž posiluje ekosystém AIoT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 23:44 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 3.5 svobodného multiplatformního softwaru pro editování a nahrávání zvukových souborů Audacity (Wikipedie). Přehled novinek také na YouTube. Nově lze využívat cloud (audio.com). Ke stažení je oficiální AppImage. Zatím starší verze Audacity lze instalovat také z Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:44 | Zajímavý článek

    50 let operačního systému CP/M, článek na webu Computer History Museum věnovaný operačnímu systému CP/M. Gary Kildall z Digital Research jej vytvořil v roce 1974.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:22 | Pozvánky

    Byl zveřejněn program a spuštěna registrace na letošní konferenci Prague PostgreSQL Developer Day, která se koná 4. a 5. června. Na programu jsou 4 workshopy a 8 přednášek na různá témata o PostgreSQL, od konfigurace a zálohování po využití pro AI a vector search. Stejně jako v předchozích letech se konference koná v prostorách FIT ČVUT v Praze.

    TomasVondra | Komentářů: 0
    včera 03:00 | IT novinky

    Po 48 letech Zilog končí s výrobou 8bitového mikroprocesoru Zilog Z80 (Z84C00 Z80). Mikroprocesor byl uveden na trh v červenci 1976. Poslední objednávky jsou přijímány do 14. června [pdf].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    včera 02:00 | IT novinky

    Ještě letos vyjde Kingdom Come: Deliverance II (YouTube), pokračování počítačové hry Kingdom Come: Deliverance (Wikipedie, ProtonDB Gold).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    21.4. 19:11 | Komunita

    Thunderbird 128, příští major verze naplánovaná na červenec, přijde s nativní podporou Exchange napsanou v Rustu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 28
    KDE Plasma 6
     (71%)
     (10%)
     (2%)
     (18%)
    Celkem 679 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Mandriva Linux 2008.0

    17. 10. 2007 | Jiří Hlinka | Recenze | 21162×

    Po betaverzích s kódovým označením Cassini a Galilee a po dvou RC verzích Copernic a Kepler vyšla nová verze Mandriva Linux, konkrétně ve verzi 2008.0 s kódovým označením Tycho. Po půl roce, který je standardní dobou vydávání nových verzí Mandriva Linuxu, tu máme další novou Mandrivu. Pouze další v řadě? Já si myslím, že ne, a budu se vás o tom snažit přesvědčit v této recenzi.

    Obsah

    Novinky

    Novinek je opravdu požehnaně. Kromě nové verze jádra (konečně) je tu spousta novinek "pod kapotou", které nejsou na první pohled vidět, ale přesto jsou důležité. Posuďte sami:

    Systém

    • Při uvedení Mandrivy 2007.1 bylo velmi kritizované rozhodnutí zařadit už v té době relativně zastaralou (i když silně opatchovanou) verzi jádra 2.6.17. Ve verzi 2008.0 je kernel 2.6.22, a to včetně:
    • X.org 7.2
    • Podle XDG standardu od freedesktop.org byla upravena struktura menu (původně založená na struktuře používané v Debianu). Stejně tak adresáře v /home, (jako např. Documents, Pictures, Videos, ...) odpovídají xdg-user-dirs.
    • Byly změněny názvy balíčků proprietárních ovladačů NVIDIA a ATI:

      NVIDIA:

      dkms-nvidia-current
      dkms-nvidia96xx
      dkms-nvidia71xx
      x11-driver-video-nvidia-current
      x11-driver-video-nvidia96xx
      x11-driver-video-nvidia71xx
      nvidia-current-devel
      nvidia96xx-devel
      nvidia71xx-devel

      Pokud upgradujete na 2008 z dřívějších verzí, je nutné po aktualizaci spustit drakx11 (MCC -> Hardware -> Nastavení grafického serveru), právě kvůli změně názvů balíčků s ovladači. Toto platí i pro ATI.

      ATI:

      dkms-fglrx
      x11-driver-video-fglrx
      fglrx-devel
      fglrx-control-center

      Výchozí verze ovladače fglrx je 8.40.4. Novější verzi 8.41.7 je možné nainstalovat balíčkem fglrx-hd2000; ta je oficiálně určena pouze pro karty ATI Radeon HD 2400, 2600 a 2900.

    • RSBAC bude nahrazen AppArmor, o jehož vývoj se stará Novell.
    • urpmi umí konečně volitelné závislosti! Samotné rpm již nějakou dobu volitelné závislosti zvládá (ale např. apt-get je podporuje už dlouhou řadu let), nyní však tuto funkci podporuje i samotné urpmi (konkrétně od verze 4.9.29). Bohužel, zatím není plně využit její potenciál.

      Při instalaci daného balíčku se totiž volitelně závislé balíčky prostě nainstalují - nemáte žádnou možnost výběru, pouze možnost posléze tyto balíčky odinstalovat (bez nutnosti odinstalovat "zdrojový" balíček) - což je jediný rozdíl mezi závislostí a volitelnou závislostí v podání urpmi. Pokud byste nechtěli instalovat volitelné balíčky, použijte parametr urpmi -no-suggests.

      Ukázka instalace bez parametru -no-suggests:

      [root@belial scorcher]# urpmi task-kde4
      Aby byly splněny závislosti, budou nainstalovány následující balíčky
         Balíček            Verze        Vydání        Arch.
      (zdroj "contrib")
        amarok2              2.0.0        1.svn711995.> i586    (navrhováno)
        amarok2-engine-xine  2.0.0        1.svn711995.> i586    (navrhováno)
        kde4-dolphin         3.93.0       0.714129.4md> i586
      [...výpis zkrácen...]
      Bude použito 286MB dodatečného diskového prostoru.
      Pokračovat v instalaci 211 balíčků? (A/n)
      

      A nyní instalace stejného balíčku s použítím zmiňovaného parametru:

      [root@belial scorcher]# urpmi --no-suggests task-kde4
      Aby byly splněny závislosti, budou nainstalovány následující balíčky
         Balíček            Verze        Vydání        Arch.
      (zdroj "contrib")
        kde4-dolphin         3.93.0       0.714129.4md> i586
        kde4-filesharing     3.93.0       0.714148.1md> i586
        kde4-kappfinder      3.93.0       0.714129.4md> i586
      [...výpis zkrácen...]
      Bude použito 130MB dodatečného diskového prostoru.
      Pokračovat v instalaci 127 balíčků? (A/n)
      

      Snad se brzy dočkáme podobné funkčnosti jako při výběru mezi několika možnými balíčky a zobrazí se možnost výběru podobná této:

      [root@belial urpmi]# urpmi ant
      Je zapotřebí jeden z následujících balíčků:
       1- xml-commons-jaxp-1.1-apis-1.3.03-5.3mdv2007.1.i586:
          JAXP 1.1, DOM2, SAX2, SAX2-ext 1.0 apis (k instalaci)
       2- xml-commons-jaxp-1.2-apis-1.3.03-5.3mdv2007.1.i586:
          JAXP 1.2, DOM 2, SAX 2.0.1, SAX2-ext 1.0 apis (k instalaci)
       3- xml-commons-jaxp-1.3-apis-1.3.03-5.3mdv2007.1.i586:
          JAXP 1.3, DOM 2, SAX 2.0.1, SAX2-ext 1.0 apis (k instalaci)
      Jaká je vaše volba? (1-3)
      

      S tím, že budeme moci vybrat více než jedu možnost...

    • Ještě jedna změna v urpmi: zpřehlednil se výpis balíčků před potvrzením samotné instalace (viz obr.). Výpis je rozdělen podle repozitářů, ze kterých se bude instalovat, názvy balíčků jsou do sloupců rozděleny na název, verzi, vydání a architekturu (resp. název, verzi a architekturu v grafickém rozhraní).

      Přehledná práce s balíčky v grafickém i textovém rozhraní
      mandriva 2008 mandriva 2008
    • DejaVu fonty (obohacené Vera fonty) zůstávají i nadále nastavené jako výc hozí, ale přibyly fonty Liberation, které nedávno uvolnil Red Hat, a které přesně odpovídají rozměrům Microsoftích fontů. Pokud si nějaká aplikace "řekne" o konkrétní Microsoftí font (Arial, Times Roman) a ten nebude v systému přítomný, budou použity právě tyto fonty. Počítá se s nimi především v OpenOffice.org, kde jsou nastavené jako výchozí.

      Porovnání výchozích DejaVu (vlevo) a nových Liberation (vpravo) fontů
      mandriva 2008 mandriva 2008
    • Z distribuce byl vyřazen X Font Server.
    • Pro jednodušší instalaci větších skupin balíčků (např. KDE, Gnome) byly zavedeny tzv. metabalíčky (metapackages), které tuto instalaci zjednoduší. Dříve bylo nutné vybrat spoustu balíčků (resp. stačilo zadat instalaci několika z nich a přes závislosti se nainstalovaly další) pro nainstalování takových "molochů", což bylo nepříjemné obzvláště pro začínající uživatele.

      Nyní stačí vybrat v grafickém instalátoru balíček task-kde, resp. task-gnome, který sám o sobě neobsahuje žádné soubory, ale je závislostmi spojen s ostatními balíčky nutnými pro instalaci dané skupiny balíčků, a KDE, resp. GNOME je nainstalováno (po stažení několika set MB dat).

      Pro zajímavost uvádím "nejzajímavější" metabalíčky:

      task-kde
      task-kde4
      task-gnome
      task-gnome-minimal
      task-xfce
      task-xfce-minimal
      task-games

      (Seznam všech dostupných metabalíčků získáte zadáním urpmq -y task-.)

      Zatím ale chybí nějaká výraznější podpora metabalíčků v grafickém instalátoru (rpmdrake). Pokud totiž uživatel neví o existenci metabalíčků, určitě ho nenapadne, že to, co hledá se skrývá pod jediným balíčkem (např.) task-xfce, a pravděpodobně bude dále zaškrtávat balíčky s textem "xfce" v jejich názvech tak, jako tomu bylo v minulých verzích.

    • "Hybridní" suspend mód, který kombinuje uložení do paměti a na disk.

    Podpora hardwaru

    • Mandriva dříve používala pro identifikaci hardwaru svůj vlastní systém nazvaný ldetect s vlastní databází podporovaných zařízení. S uvedením MDV 2008.0 přechází na PCI ID Repository.
    • Byl převzat inicializační systém pro udev od Fedory starající se o nahrávání ovladačů zařízení, která jsou stále přítomna v počítači (např. PCI a AGP karty). Tento systém je ale stále doplněn původním systémem, který se stará o detekci grafických karet a konfiguraci ovladačů pro X server.
    • Do Správy diskových oddílů (diskdrake) přibyla podpora pro ovladač ntfs-3g, který dokáže připojit disk formátovaný NTFS i pro zápis.
    • Pro grafické karty ATI je několik možností výběru ovladače, výchozí výběr je následující:

      Pro všechny karty až po řadu X1xxx (mimo samotnou řadu X1xxx) bude automaticky vybrán ovladač ati (příp. ovladač fglrx v PowerPack edici) ve verzi 6.6, z repozitářů je dostupná i verze 6.7

      Pro ostatní karty, tedy řady X1xxx a HD 2xxx (r500 a r600), bude vybrán vesa ovladač, protože dva další ovladače pro tyto karty jsou teprve v raném stádiu vývoje - jde o avivo (vyvíjený Novellem), jehož vývoj se pomalu ukončuje ve prospěch ovladače radeondh, který je založený na uvolněných specifikacích od AMD a do budoucna se s ním počítá jako s výchozím ovladačem pro tyto karty).

      Samozřejmě, že v edici Powerpack (a edici One, samozřejmě také z repozitářů) budou dostupné proprietární ovladače AMD/ATI a NVIDIA.

    • Dále uvádím několik konkrétních kousků hardwaru, u kterých by mělo dojít ke zlepšení podpory. Tento seznam je v release notes, bohužel jsem neměl možnost zlepšenou podporu otestovat:

      • Grafické karty NVIDIA Geforce 8400, 8500 a 8600
      • Intel 4965AGN WiFi čipset
      • Řadič Intel Santa Rosa
      • Základní desky s čipsetem ATI SB700
      • Onboard zvukové karty s kodekem High Definition Audio
      • Wacom Graphire a Intuos tablet
      • Realtek 8187 USB a ZyDAS ZD1211/ZD1211B USB WiFi řadiče

    Aplikace

    • php-4 balíčky už nebudou v oficiálních repozitářích.
    • Compiz a Beryl byly nahrazeny projektem Compiz Fusion. Můžete se podívat na pětiminutové demonstrační video na YouTube.
    • Pro prohlížeč Firefox a e-mailový klient Thunderbird je hned po instalaci dostupná kontrola pravopisu (přes myspell), tedy pokud si tyto programy nainstalujete z oficiálních balíčků.

    Ovládací centrum Mandriva Linux

    • draknetcenter - tato součást Ovládacího centra Mandriva Linux (dále jen MCC) nyní sdružuje několik dříve používaných samostatných aplikací. Umístění v MCC: Síť a Internet -> Správa sítí.

      Správa síťových zařízení je nyní přehledná díky nástroji draknetcenter, který v sobě integruje několik dříve používaných nástrojů.
      mandriva 2008
    • transfugdrake je nástroj pro import dokumentů, záložek a různých nastavení z MS Windows. Umístění v MCC: Systém -> Import dokumentů a nastavení z Windows.
    • drakx11 a drak3d už nevyžadují restart Xek po skoro každé změně v nastavení, ale jen v odůvodněných případech. Umístění v MCC: Hardware -> Nastavení grafického serveru, resp. Hardware -> Nastavení trojrozměrných efektů grafického pracovního prostředí.

    DM a WM

    • GNOME 2.20 přináší zjednodušené nastavení systému, nové vlastnosti Evolution, vylepšený power management a další novinky.

    • KDE 3.5.7 - oproti 3.5.6 (která je součástí Mandrivy 2007.1) došlo především k vývoji v oblasti PIM (Personal Information Management).

    • Xfce 4.4.1 přestává být druhořadým DE za KDE a GNOME, mělo by se časem objevit i v edici Mandriva One. Mimochodem: delší dobu jsem Xfce nezkoušel a mohu ríct, že opravdu stojí za to ho vyzkoušet - má vlastní, celkem "vychytaný", nástroj pro nastavení, dostal podporu ikonek (je to "pokrok"?) a celkově vypadá mnohem stabilněji než cca před 3/4 rokem, kdy jsem ho zkoušel naposledy. Ideální kandidát na starší stroje (např. PC_2, viz níže).

    • KDE 4 preview (3.93.0) - můžete si na ukázku nainstalovat betaverzi KDE 4. Sice ještě nenastal jeho čas, ale je zajímavé vidět pokroky ve vývoji.

    GNOME, KDE a XFCE v podání Mandrivy 2008.0
    mandriva 2008 mandriva 2008 mandriva 2008

    Novinky pro 2008.1

    ...aneb co se nestihlo do 2008.0. I když je novinek v nové verzi požehnaně, mám pocit, že jsme byli o něco ochuzeni. Možná je to ale tím, že jsem přespříliš studoval různé plány vývojářů na (tuto) novou Mandrivu a všechny plánované změny se nestihly (vývojáři Mandrivy ani nikdy neslíbili, že všechny plánované změny budou v 2008.0...). Nedá mi to a přiblížím vám několik "features" - některé z nich by se mohly objevit už v únorové verzi Mandrivy 2008.1:

    • ALSA - ačkoliv byla do Mandrivy 2008.0 slibována verze 1.0.15 RC2, do finální verze byla zařazena 1.0.14 (ještě že tak). Ve verzi 1.0.15 RC2 je kromě jiného vylepšena podpora HDA čipsetů

    • Objeví se nový nástroj z rodiny drak-programů pro nastavení rozdělení rychlosti linky (traffic shaping)

    • Splashy má v budoucnu nahradit nyní používaný Bootsplash. Pro Bootsplash je potřeba (na rozdíl právě od Splashy) patchovat jádro, čímž by tato činnost odpadla. Práce na výměně za Splashy už začaly, ale nebyly včas dokončeny. Takže je to jedna z věcí, které se pravděpodobně objeví už v 2008.1.

    • Plánuje se vývoj nástroje pro instalaci kodeků, které nemohou být distribuovány klasickým způsobem kvůli problémům s licencemi. Něco podobného už má Ubuntu nebo openSUSE 10.3.

    • Qt4 se stane výchozí verzí Qt toolkitu (Qt3 zůstane ještě dlouhou dobu v repozitářích), ale řekl bych, že v únorové verzi se tak ještě nestane.

    • Podpora WPA-EAP ověřování byla plánovaná také do této verze a ze seznamu vypadla jako poslední (jestli si dobře vzpomínám, tak po vydání poslední RC verze). Předpokládám, že nejpozději do půl roku se objeví.

    • Specifická nastavení pro karty NVIDIA a ATI by se měla objevit v distribučním nástroji XFdrake. Pro NVIDIA i ATI už sice existuje způsob jak nakonfigurovat X-ka (od výrobců), ale obvykle nerespektují existující nastavení. Proto by měl být součástí zmiňovaného XFdrake nástroj pro nastavení ovladačů grafických karet, resp. pro jejich nastavení v xorg.conf.

    • Drakvirt projde v budoucnu slušnou rekonstrukcí: přibude možnost nastavení QEMU (a KQEMU), instalace jiného OS než Mandrivy do Xen a možnost nastavení síťového rozhraní.

    • Rozšíří se schopnosti nástroje draksound o konfiguraci digitálního výstupu a objeví se možnost otestovat mikrofon a výstup na 5.1 a 7.1 reproduktory.

    Určitě je na co se těšit! Otázkou zůstává, kolik zmiňovaných novinek se objeví už za půl roku :-).

    Praktické zkušenosti

    Testovací stroje

    K dispozici jsem měl dva stroje, na kterých testoval Mandrivu 2008.0. Tady je jejich stručný popis:

    HW PC_1 PC_2
    Procesor: AMD Athlon 3000+ (Barton) Intel Pentium III 666MHz (Coppermine)
    Operační paměť: 512 MB 192 MB
    Základní deska: MSI K7N2-Delta-L ASUS CUSL2
    Grafická karta: ATI Radeon 9550 (čip RV350) ATI AIW 128 PRO (čip RAGE 128 PRO)
    Zvuková karta Creative Sondblaster Live! není
    DVD mechanika LG GSA-H22L (DVD-RW) Tochiba XM-6402B (CD-RW)
    Ostatní zařízení Tiskárna Canon BJC-210 (připojená přes LPT)
    scanner UMAX ASTRA 2100U (USB)
    Bluetooth USB adaptér MSI BToes 2.0
    Tiskárna Canon Pixma IP-4200 (USB)

    Instalace

    Na PC_1 jsem instaloval Mandrivu 2008.0 Free z DVD. Hned v bootovacím menu mě potěšila možnost "naklikat" parametry jádra (viz screenshot níže).

    Samotná instalace se od minula příliš nezměnila, přibyla pouze jednoduchá možnost výběru předdefinované množiny balíčků pod názvem "Instalovat pracovní prostředí KDE", resp. "Instalovat pracovní prostředí GNOME" a doplňuje je možnost zvolit "Vlastní instalace" (viz screenshoty). Vypadá to hezky a pro nezkušeného uživatele je to asi dobré řešení. Při instalaci jsem si řekl, že chci nainstalovat desktop s KDE, a tak jsem vybral první možnost s tím, že výběr balíčků si stejně sám upravím - bohužel na to už nebylo místo, rovnou se spustila instalace balíčků, takže následoval restart, projet větší část instalačního procesu znovu a pak vybrat vlastní instalaci.

    Vzhledem k tomu, že tlačítka s výše uvedenými nápisy jsou obrovská, vešla by se tam určitě i informace o tom, že první dvě možnosti rovnou spustí instalaci a u třetí možnosti si budete moci vybrat balíčky podle svého. I když je možné, že jsem jediný, který takhle naletěl :-)...

    Nastavení parametrů jádra při bootování; Doporučuji zvolit Vlastní instalaci; zaškrtnutím nenápadného checkboxu vlevo dole získáte možnost přesně si vybrat, které balíčky chcete/nechcete
    mandriva 2008 mandriva 2008 mandriva 2008

    Na PC_2 jsem instaloval Mandrivu 2008.0 One z CD, která obsahuje (na rozdíl od "Free" edice) proprietární software, balíčky s firmwarem a některé proprietární balíčky (např. Javu a Flash plugin). Jde o Live distribuci s možností provést instalaci na disk, které jsem chtěl využít. Problém je v tom, že se vám nainstalují veškeré na CD dostupné ovladače a balíčky s firmwarem, které se automaticky při každém bootu načítají. Samozřejmě je tu možnost odinstalovat zbytečné balíčky, ale je to práce navíc - myslím, že by se hodila možnost při instalaci neinstalovat kupu zbytečností (firmware a ovladače pro nedetekovaná zařízení).

    Další problém s Mandrivou One je použité jádro: jako výchozí se totiž instaluje jádro kernel-desktop586 (jádro určené pro starší počítače, viz dále) - optimalizace pro i586 by nebyla ještě tak hrozná (ostatní distribuční jádra jsou optimalizovaná pro i686), problém se týká maximální velikosti paměti, se kterou je jádro schopné pracovat - je to 880 MB. Pro testované PC_2 to problém nebyl (má 192 MB RAM), ale existuje spousta lidí, kterým by toto omezení sebralo většinu RAMky. Řešení není složité - stačí vyměnit jádro (např. za kernel-desktop), ale při použití jako Live distribuce to určitě nikdo dělat nebude, a pokud budete chtít nainstalovat novou Mandrivu na disk (a nechcete řešit tyto problémy), radši sáhněte po Free edici, která je na jednom DVD nebo na třech CD, případně můžete zkusit instalaci přes Internet, což jsem udělal i já v případě PC_2 - a instalace byla bez problémů (i když trochu zdlouhavá na megabitové lince).

    Systém mi připadal oproti předchozí verzi celkově svižnější, rychleji reagovalo, a dokonce i grafické zpracování (alespoň u KDE, ostatní DE a WM nepoužívám pravidelně, takže nemohu porovnávat) doznalo drobných změn. Ale stále platí, že Mandriva hned po nainstalování není zrovna pastvou pro oko.

    Co se týče PC_2, byl jsem hodně překvapen, jak je systém svižný. Měl jsem trochu obavy z malé paměti, ale nebylo to nic hrozného - naopak. Práce na desktopu probíhala bez zbytečného zdržování a v porovnání s Windows XP byla nesrovnatelně rychlejší, včetně rychlejších reakcí systému na akce uživatele.

    Bootování systému mi přišlo trochu rychlejší než u předchozí verze, a tak jsem nainstaloval Bootchart, abych mohl uvést konkrétní srovnání rychlosti bootování obou distribucí. Výsledky jsou v tabulce.

    měřeno hned po instalaci - zapnuté výchozí služby
      2007.1 2008.0
    PC_1 36 s 31 s
    PC_2 49 s 56 s

    Hardware

    Tiskárnu Pixma IP4200 i scanner UMAX Astra 2100 systém správně detekoval a nastavil odpovídající ovladače. Problém byl pouze v tom, že scanner si s Linuxem moc nerozumí (nevybíral jsem ho já...). Starší tiskárnu Canon BJC-210 připojenou přes paralelní port systém při instalaci nerozpoznal, ale přes Ovládací centrum se dala jednoduše nastavit a fungovala bez problémů, stejně jako nová tiskárna Pixma IP4200.

    Jelikož jsem instaloval z Free edice, nebyly při instalaci dostupné proprietární ovladače pro grafiku. Abych je mohl nainstalovat, bylo nejprve nutné nastavit repozitáře, včetně PLF (viz níže). I když jsou s ovladači pro karty AMD/ATI občas problémy (situaci u NVIDIA neznám), tentokrát proběhlo vše hladce. V Ovládacím centru jsem spustil nástroj pro nastavení ovladače grafické karty (drakx11), vybral jsem svojí grafickou kartu (která byla již předem vybraná, označená jako "Radeon 9500 - X850"). Po potvrzení se systém zeptal, jestli chci použít proprietární ovladače, a začal je nainstaloval. Stačilo restartovat počítač a systém naběhl už s akcelerovanou grafikou.

    Také USB Bluetooth dongle byl hned po instalaci funkční a na rozdíl od předchozí verze Mandrivy nebyl problém se spárováním počítače a mobilního telefonu Siemens S75 pomocí kbluetooth, takže jsem měl přístup na jeho paměťovou kartu a bez problémů fungoval přenos souboru přes OBEX protokol.

    S dalším hardwarem nebyl problém, zvukovka SB Live! je dobře podporovaná pomocí ovladače emu10k1.

    Konečně bezproblémové spárování s telefonem a přenos přes OBEX
    mandriva 2008

    Migrace z Windows

    Nástroj transfugdrake je grafická nástavba nad Migration Assistant, který je používaný i v Ubuntu, ovšem v mnohem lepší formě než je tomu u Mandrivy. Podobný nástroj určitě má své místo v distribuci jako je Mandriva. Jen si představte situaci: jste dlouholetý uživatel Windows (no, jen si to představte ;-)) a chcete vyzkoušet "ty linuxy". Stáhnete si tedy nějakou distribuci, řekněme Mandrivu 2008.0, a ta se vás během instalace zeptá:

    Mám převést vaše nastavení, dokumenty, pozadí na plochu, kontakty, e-maily, IM nastavení a kontakty, fonty a nastavení připojení k Internetu z MS Windows XP? (A/n)

    ...a vy odpovíte: a

    ...Pak už jenom chvilku počkáte, až se systém postará o import vyjmenovaných informací do vašeho nového OS.

    "Nápad jistě dobrý. Výsledky nebyly dobré." (Z. S.)

    Myslím, že Mandriva se vydala správnou cestou, když integrovala již existující projekt a spojí tak síly s dalšími vývojáři při vývoji nástroje, který by mohl v budoucnu pomáhat nováčkům při seznamování s jiným OS. Ten čas ale ještě nepřišel.

    transfugdrake nabízí možnost výběru mezi importem a sdílením dokumentů. Po spuštění si vyberete, pro kterého (linuxového) uživatele se má migrace provést. Poté vám nabídne v několika krocích postupně import dokumentů, záložek a pozadí na plochu. Možná že jsem měl smůlu, ale vyšel importování dokumentů, resp. zkopíroval se obsah jednoho adresáře z Windows XP do adresáře Dokuments v /home daného uživatele. Také se tam objevil obrázek z pozadí z Windows, bohužel už se sám nenastavil jako aktuální pozadí na plochu.

    Uživatel nemá přehled, ze které aplikace (Záložky z IE/Firefoxu/Opery? Kontakty ze kterého IM? Kontakty ze kterého e-mail klienta? Atd.) se co importuje. Možná je to účel (uživatel, který využije služby takového průvodce se možná podle vývojářů Mandrivy nestará, a ani možná neví, v jaké aplikaci má které informace uložené. Když nechce vědět, ať neví, ale když chce, měl by mít tu možnost). Jestli mám správné informace, import funguje pouze z Windows XP - Vista na mém disku buď průvodce nenašel, nebo zvolil automaticky XP-čka (aniž by mi o tom dal vědět). Uznávám, že většina uživatelů Windows přecházejících/testujících linuxovou distribuci nemá na svém disku dvě instalace Windows, ale možnost výběru by tu být IMHO měla.

    Ať už jsem měl smůlu nebo ne, jde podle mě spíše o "testovací" verzi, tj. něco, čím se může nová Mandriva pochlubit, "že to má", a způsob, jak vývojáři získají zpětnou vazbu pro budoucí vývoj. Prakticky využitelný mi tento nástroj zatím nepřijde, ale určitě se ho dočkáme i v následujících vydáních a pravděpodobně i s více možnostmi.

    Pozn.: Mimochodem, tento průvodce migrací se nabídne ke spuštění i při vytváření nového uživatele přes MCC, což hodnotím kladně, ale mělo by se toto chování dát vypnout...

    KDE 4 preview

    Doporučuji si na vyzkoušení KDE 4 založit nového uživatele, vyhnete se tak potenciálním problémům při vytváření konfigurace pro dva stejné programy různé verze. Není žádný problém mít nainstalované KDE 3.x a KDE 4 najednou, protože se KDE 4 instaluje do /opt/kde4.

    Nainstalovat KDE 4 je věru jednoduché: stačí zadat urpmi task-kde4 (u mě cca 290 MB) (pokud se chcete jen podívat, v jakém stavu se nové KDE nachází, stačí urpmi task-kde4-minimal, cca 100 MB). Po instalaci budete mít v KDM nový typ relace: KDE 4.

    Jsem rád, že jsem (poprvé) KDE 4 viděl, vypadá celkem dobře; ale zatím není použitelné. Chybí některé ikonky, ale i některé části programů. Např. v Ovládacím centru chybí podstatná část "nastavovátek". Amarok 2.0 hraje, ale nefungovala žádná rozšíření. často něco spadne, někdy zatuhne KDE celé a pomůže až CTRL+ALT+Backspace (restart X serveru).

    V nové Mandrivě se můžete pokochat betaverzí nového KDE 4
    mandriva 2008

    Příště

    Ve druhé části recenze najdete kapitoly Virtualizace, Jaké jádro vybrat? Konfigurace systému, Struktura repozitářů, Mandriva club, Mandriva Linux 2008.0, Powerpack a Zhodnocení.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    17.10.2007 01:04 laco
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Je tam zmínka o Xfce jako o rovnocenném graf. prostředí. Uvádí se též, že má konečně na ploše ikonky. To platí už dost dlouho, ale pořád jsou okolo popisu ikon nevzhledné bílé obdélníky, charakterizující Xfce (bohužel).
    17.10.2007 07:03 Václav Kramář | skóre: 31 | Nechanice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Uvádí se též, že má konečně na ploše ikonky. To platí už dost dlouho, ale pořád jsou okolo popisu ikon nevzhledné bílé obdélníky, charakterizující Xfce (bohužel).

    Jak je možný, že jsem si toho rámečku ještě nevšimnul??? Asi to bude tím, že jsem ikony na ploše vypnul hned při prvním spuštění. :-D

    XFce je každopádně velmi příjemný prostředí, jenom škoda, že mi v něm trochu zlobí Devilspie.

    Petr (DotaZ) Jakubec avatar 17.10.2007 10:09 Petr (DotaZ) Jakubec | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    hmm tak to jsme dva. taky sem ni nejak nepodarilo tento sw rozchodit ku me spokojenosti. a pokud odhlednu od toho, ze nejvetsi blbost ohledne desktopoveho prostredi je mit zaneradenou plochu statickymi ikonkami, je kolem textu ramecek presne dle vybraneho gr. tematu...

    u mne je to tedy svetle modre se zaoblenymi hranami :-) ANO, mam jednu ikonku odkazujici na "TODO" dokument - vyuzivam prave te me iritace ku prospechu tohoto dokumentu ;)
    17.10.2007 02:23 janek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Pokud totiž uživatel neví o existenci metabalíčků, určitě ho nenapadne, že to, co hledá se skrývá pod jediným balíčkem (např.) task-xfce, a pravděpodobně bude dále zaškrtávat balíčky s textem "xfce" v jejich názvech tak, jako tomu bylo v minulých verzích.

    Uživatel to má už půl roku v dokumentaci, takže je to jeho chyba :). Tyhle balíčky nejsou taková novinka, byly už ve verzi 2007, ale teprve teď se začínají rozmáhat - je jich více a jsou celkem rozumné.

    Ale ten nápad s integrací do ovládacího centra je fakt dobrý, zkuste to zadat jako feature request, celkem si to dovedu představit.
    17.10.2007 11:11 JoHnY
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Uzivatel dokumentaci ani manualy NECTE. V cechach to plati dvojnasob. Nekdy mam dojem, ze jsme anti-manualovej narod :))
    18.1.2008 09:35 Chroust
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Uživatel by manuály rád četl, ale pro nedostatek národní hrdosti se nepereme o překlady do češtiny a ´tiše přijímáme anglické, takže nakonec mnoho uživatelů nemá co číst a tak se alespoň obrací se fóra o radu.
    17.10.2007 02:39 laco
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    "RSBAC bude nahrazen AppArmor, o jehož vývoj se stará Novell."

    To tedy nevím, jak to dopadne, když se o to Novell stará takto:

    http://www.abclinuxu.cz/zpravicky/novell-propustil-pet-vyvojaru-apparmor
    17.10.2007 08:44 pj
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    co je to za blbej zvyk linuxovyho gui, aby fonty, dialogy a ovladaci prvky byly ve velikosti jak pro zrakove postizeny? :-\
    17.10.2007 09:05 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    A co je za problém si to změnit, jak chcete, namísto pruzení v každé diskusi, kam vlezete?
    17.10.2007 09:22 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Tento tón se mi nelíbí. Opravdu je nutné být tak protivně agresivní?
    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
    17.10.2007 09:30 knizmi | skóre: 27 | blog: Blog | Kosmonosy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Rekl bych, ze to bylo adekvatni prispevku na ktery odpovidal.
    18.10.2007 12:00 Jaromír
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Souhlasím
    17.10.2007 10:07 xor | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Taky mne to vadi, ale chapu pohled, ze pokud system dostane BFU, tak si na nem nic nemeni. No a pokud ma BFU rozliseni 1440x nevimkolik na notebooku, tak potrebuje tohle pismo, ktery je bezdiskuze nesmyslne velky na vetsine pouzivanych pocitacu. Zmenit velikost prisma ale neni pro normalniho uzivatele problem. Co mne vadi a nechapu to, je duvod toho chlupatyho/neostryho pisma. I kdyz do systemu nacpu BCI (byte code interpreter), tak to nedosahuje kvality fontu ve windows (na CRT je to vic pozorovatelny nez na LCD). Bohuzel jsem zatim nikde nenasel reseni (a programovat neumim).
    17.10.2007 11:00 tdx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Fonty mohou po nastavení vypadat v Linuxu stejně jako ve Windows. Nevím sice přesně, které nastavení máte na mysli (bez/s vyhlazováním, ClearType), ale osobně používám toto řešení. Je sice určeno primárně pro Ubuntu, ale předpokládám, že jej lze bezproblémově používat i jinde.
    17.10.2007 12:16 laco
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    "Fonty mohou po nastavení vypadat v Linuxu stejně jako ve Windows."

    Po instalaci msttcorefonts podle výše doporučeného odkazu a vypnutí vyhlazování zjistíte, že některé aplikace nová písma v systému nerespektují, ale to je známá věc.
    17.10.2007 12:38 tdx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Nejde jen o vypnutí vyhlazování, spíše o jeho vypnutí pro určitá písma a některé jejich řezy, ten algoritmus je relativně složitý. Dále v oné diskusi jsou popisovány i jiné způsoby nastavení (včetně obdoby ClearType). Jinak máte samozřejmě pravdu, proto jsem napsal "mohou". Holt, nic není dokonalé :-)
    18.10.2007 14:28 Red Dog | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Ano, fonty mohou vypadat i v linuxu slušně jako ve Windows. První co já nastavuju po instalaci Mandrivy jsou MS fonty, aby se dala distribuce normálně používat mimo jiné také na prohlížení web stránek a na tvorbu a tisk dokumentů.
    8.11.2007 13:53 xor | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Tak jsem to vyzkousel na Fedora 7 + BCI a pak na Kubuntu 7.10 (tam je vysledek z neznamehoh duvodu o neco lepsi), ale v nejlepsim priprade to vypada jako MS Windows bez Cleartype, takze jsem to "vytunene" XML zase smazal a pouzivam Tahoma/Verdana + hinting. Velke pismo nad cca 12 (zalezi na fontu) je v pohode, ale mensi jsou stale hrube.
    17.10.2007 11:13 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    X umí kreslit stejně velké písmo bez ohledu na aktuální DPI a pokud má uživatel rozumný HW, tak si to DPI zjistí samy (narozdíl od GUI windows).
    17.10.2007 11:47 pj
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    neni to jen problem velikosti fontu, ale i ostatnich objektu, pisma jsou mj. spatne vykreslena, to je evidentni, ukazka kde4 je sice strasidelna, ale lze tolerovat, kdyz je to jeste v rannem stadiu vyvoje.
    17.10.2007 11:59 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Přečtěte si porovnání vykreslovacích algoritmů na Linuxu, Windows a MacOSX.

    Mimojiné problém je v tom, že každý font je optimalizovaný pro konkrétní vykreslovací algoritmus a často i jeho parametry. (To je jeden z důvodů, proč ve Windows nesmíte hýbat s DPI.)

    Druhá věc je, že freetype má opravdu nedostatky např. v práci s inverzním textem nebo gamma korekcí.
    17.10.2007 14:14 laco
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Dobrá připomínka, i když s autorem toho článku v odkazu by se dalo v některých věcech polemizovat.
    Darth Phantom avatar 7.1.2008 21:57 Darth Phantom | skóre: 18 | blog: Kelvin_Fitnick | Doma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Tento problém s fonty na Mandrivě(a občas i jiných distribucích mne taky vážně rozčiloval).Dobrá, Linux je svoboda volby, ale kdo by chtěl po instalaci používat hnusný a kostrbatý fonty?Asi by se těžko někdo našel a zvláště BFU distribuce by asi měly toto zlepšit...
    Tahle patička nemá hlavu ani patu
    17.10.2007 09:27 outsider
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Ze se neco zmenilo v udev, to jsem zjistil, kdyz mi zacala Madnriva po upgradu bootovat o deset vterin dele (tech 10s je ve stavu "Startuji udev..." :-) ). Vi nekdo, cim by to mohlo byt a jak to zas urychlit?

    PS: normálně na gramatické chyby moc neupozorňuju, ale "oběvit" je opravdu ošklivé slovo...
    17.10.2007 10:07 pingwin | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Opravte mě jestli se pletu. Jadro Mandrivy 2008 obsahuje patchovaný CFS cpu scheduler. V Release Notes o něm ale zmínka není. ??
    17.10.2007 10:26 pingwin | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Podle infa u kernel-laptop-2.6.22.9-1mdv, platí že obsahuje:

    The kernel package contains the Linux kernel (vmlinuz) ... using HZ_100 to save battery, voluntary preempt, CFS cpu scheduler, cfq i/o scheduler.

    Pak ale nerozumím tomu proč se tím Mandriva aspoň nepochlubí. Je to IMO dost zasádní vlastnost jádra v MDV 2008.
    17.10.2007 10:33 Jiří Hlinka | skóre: 29 | blog: zapisky | Teplice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Je to tak. Viz druhá část článku :-).
    17.10.2007 14:38 Jiří Hlinka | skóre: 29 | blog: zapisky | Teplice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    AFAIK je CFS scheduler jenom v kernel-laptop, v kernel-desktop (a kernel-tmb-desktop) je použitý jenom CFQ scheduler
    17.10.2007 16:39 pingwin | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Pletete CFS s CFQ. CFQ je I/O plánovač, který je v jádru dávno, jen nebyl do 2008 standartně aktivní (místo něj tam byl Anticipatory). CFS je CPU plánovač, a je součástí jádra od 2.6.23. Do MDV 2008 (jádro 2.6.22) byl patchován.
    17.10.2007 19:00 Jiří Hlinka | skóre: 29 | blog: zapisky | Teplice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Aha, díky za objasnění - nevěděl jsem, že byl CFQ v jádru už dřív (i když neaktivní).
    17.10.2007 10:13 Balda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    MDV 2008.0 celkem dobry. Sice trosku problemy s tim slavnym Compiz-fusion, ale po nejakem case si clovek zvykne (ale taky bych rekl, ze beryl byl prehlednejsi v nastavovani). Co se mi ale nepodarilo rozjet je apache-mod_php...nevim proc. Nakonec sem uz na to nemel nervy a nainstaloval to z balicku pro 2007.1 a zase to normalne chodi:-) Jen by me zajimalo, proc vzdycky nekdo rozdrbe neco co fungovalo! To uz je takovej folklor ze:-)
    17.10.2007 10:50 jarks
    Rozbalit Rozbalit vše Dobrá recenze!
    Díky, toto je správná zasvěcená recenze a né jen tak letem-světem o nových verzích programů, jako obvykle. Rád bych, kdyby byla trochu rozvedena informace o tom, že "po nainstalování není zrovna pastvou pro oko" a co s tím dělat.
    17.10.2007 16:12 Marek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobrá recenze!
    Pridavam sa, super recenzia. Vdaka.
    17.10.2007 20:46 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobrá recenze!
    pridavam se ke chvale autora
    Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
    17.10.2007 21:06 Jiří Hlinka | skóre: 29 | blog: zapisky | Teplice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobrá recenze!
    To mě těší - díky vám všem. je to můj první článek/recenze, tak jsem byl ráno trochu nesvůj :-)
    20.10.2007 16:06 qarim | blog: Qarim
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobrá recenze!
    Dozvěděl jsem se mnoho zajímavého, též díky za vynikající recenzi....
    vencour avatar 20.10.2007 21:18 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobrá recenze!

    Na takovej článek bych byl snad i pyšnej ;-), kdybych ho napsal sám. Držim palce, ať se dál daří.

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    17.10.2007 21:01 pingwin | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobrá recenze!
    Souhlasím super recenze. Ne jako Tomešovo PR na OpenSUSE co je na rootu...
    17.10.2007 21:21 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobrá recenze!
    To bude tím, že nešlo o PR, ale ani o recenzi. Bylo by dobré sronávat srovnatelné. I když od uživatele Mandrivy 2008 mě taková poznámka v komentáři pod recenzí Mandrivy 2008 ani příliš nepřekvapuje. Pokud máte konkrétní problém s jakoukoliv formulací v článku, mohl byste být schopen to sdělit v diskusi. Ještě se zatím nikomu nepodařilo upozornit na faktickou nepřesnost v článku, a četly jej tisíce lidí a komentovaly desítky. Chápu, že se to nemusí někomu líbit, ale taková je prostě realita.
    17.10.2007 21:32 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobrá recenze!
    OT: nemůžu si pomoct, ale nějak mě ty tvoje "tisíce lidí" fascinují. Asi se začnu ohánět deseti tisíci, ať nemám nějaké komplexy, či co ;-)
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    17.10.2007 21:47 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobrá recenze!
    No to sice můžete, ale minimálně pro tuto Vaši recenzi to nebude platit. ;-)
    18.10.2007 07:24 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobrá recenze!
    pro tuto Vaši recenzi to nebude platit. ;-)
    Michal neni autorem teto recenze.
    Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
    18.10.2007 07:29 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobrá recenze!
    Jakou moji recenzi, když jsem žádnou nenapsal?

    Mě prostě fascinuje to, že se musíš neustále ohánět tisíci čtenáři, nebo uživateli a máš pocit, jako by tvoje práce byla nějak výjimečná. Mě se tento manažerský (zasvěceně mluvím o tom, čemu nerozumím a každý prd pořádně nafouknu) styl komunikace zajídá. Skutečně nerozumím, proč máš takovou potřebu se v každém svém příspěvku tvářit, žes sežral Šalamounovo hovno a my ostatní jsme tak maximálně k tomu, abychom poslouchali, co se nám snažíš sdělit.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    18.10.2007 09:35 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobrá recenze!
    To bude asi zase to typické čecháčkovství. Někdo do mně ryje, slušně zareaguji, že tisíce čtenářů nenahlásili nepřenost, načež rejpne a provokuje další člověk s desetitisíci (OT) a když napíšu, že můj článek na Rootu četlo více lidí než tento (omylem jsem zaměnil autory, nemají psát zcela OT), tak už jsem zase špatný já. Opravdu nerozumím vašim myšlenkovým postupům a nechápu, o co vám všem kromě opruzování a navážení se jde, když už ani nedokážete vyskloňovat zájmeno já ve třetím pádu a píšete o něčem, čemu nerozumím a nejste schopen uvést příkad.
    18.10.2007 09:47 Lu-Tze | skóre: 15 | blog: Lu-Tzeho blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobrá recenze!
    Někdo do mně ryje
    když už ani nedokážete vyskloňovat zájmeno já ve třetím pádu
    :-D
    18.10.2007 19:35 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobrá recenze!
    Tohle je ale není třetí pád, takže se v tom chybovat může, jasné? :-P
    18.10.2007 19:40 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobrá recenze!
    Ale no tak, nechte ho už na pokoji. Však byla fronta za ním, špatná klávesnice, blbé osvětlení, divný prohlížeč, výpadky v připojení, ábíčko určitě nefungovalo, ošklivý hackeři kradli pakety, ... . Navíc ho jistý omezený čecháček tou chybou jistě tak rozrušil, že je možná proto nevědomky začal dělat taky ;-)
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    18.10.2007 19:42 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobrá recenze!
    Kruci, zase chyba. Achjo, nikdy nebudu tak dokonalý, jako on :-(
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    18.10.2007 20:13 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobrá recenze!
    Nikdo není dokonalý. ;-)
    18.10.2007 10:07 jm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobrá recenze!
    když už ani nedokážete vyskloňovat zájmeno já ve třetím pádu
    To se fakt povedlo... Co si takhle zamest pred vlastnim prahem, nez ti to ego vybouchne? :-D :-) :-D
    že tisíce čtenářů nenahlásili nepřenost
    18.10.2007 14:31 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobrá recenze!
    Jsem prostě typický a omezený Čecháček, co už nadělám. Všichni nemůže být krásní, mladí, úspěšní a extra inteligentní studenti anglistiky a lingvisté, jako jste vy vážený pane (aspoň se na mě můžete dívat zkrz prsty :-)).

    Jinak, není třeba mě upozorňovat, že byla moje první poznámka OT. Při psaní jsem si byl této skutečnosti plně vědom, tudíž jsem ji také do mého prvního příspěvku napsal. Vůbec mi nešlo o nějaký článek, pouze o vaši "tisíce lidí", kterou se tisíce lidí nás oblažujete tak často, až to jednoho nechtěně fascinuje.

    A děkuji za korekturu překlepu v mém předchozím příspěvku. Jsem rád, že jste se uráčil všimnouti si jednoho chybějícího písmenka a taktně na to upozornit, bez potřeby mě shazovat :-D
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    18.10.2007 14:34 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dobrá recenze!
    A kruci, zase překlep - pouze o vaši frázi "tisíce lidí", kterou nás ... asi chyba v klávesnici, či co :-D
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    17.10.2007 11:47 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    ... je hned po instalaci dostupná kontola pravopisu
    dobrý :-D
    17.10.2007 12:37 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Škoda, že to nebyl záměr... Opraveno.
    17.10.2007 22:03 Poborskiii
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    V odstavci "Novinky pro 2008.1" je také možné objevit a poté nejlépe opravit slovo "oběvit" ;-)
    18.10.2007 10:51 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    To jsem tedy přehlédnout neměl, sorry.
    18.10.2007 14:44 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Stačilo by pižívat kontrolu pravopisu, to by neměl být problém (OpenOffice.org, KOffice, Abiword, Firefox, Gmail/Seznam, téměř cokoliv...).
    18.10.2007 14:48 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    To říká ten pravý. "pižívat"

    Ve Vistách není kontrola pravopisu?
    18.10.2007 14:58 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Psát narychlo v přeplněné e studovně s jinou klávesnicí - zkuste si to, než budete chytrý. Doufám, že normální člověk chápe diametrální rozdíl v přístupu k jendomu rychlému komentáři kdesi pod článkem a k článku, který se píše řádově déle a měl by nějak vypadat, už proto, že si ho přečte také o několik řádů více lidí než diskusi.
    18.10.2007 16:18 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Vy si myslíte, že jenom vy sedíte ve studovně? Mám pro vás novinku, taky chodím do počítačových učeben, kde je třeba qwerty klávesnice. Přesto, když udělám chybu, se na takové věci nevymlouvám. Psát snad umíte, ne? A navíc nebuzeruji nikoho takovým arogantním tónem jako vy.

    To snad není problém pochopit, ne?
    18.10.2007 19:25 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Tak jako vy byste neměl mít problém pochopit to, že jestliže je někdo zvyklý na určité rozestavění (i fyzické) klávesnice, výšku tlačítek a další věci, tak má tendenci více chybovat jinde v jiném prostředí, zvláště, když za ním stojí lidi frontu a pospíchá. Stejně jako to, že nějaký komentář zapadlý kdesi v diskusi, ač by v něm také nemuseli být chyby (ale jiní lidé dělají horší a více, nebo nedělají mezery za interpunkcí nebo jim nic neříkají velká písmena nebo diakritika - to se pak čte hůř než nějaký mnohem překlep...), tak má úplně jinou čtenost a důležitost než článek. Článek se nepíše několik desítek vteřin, článek si zaslouží základní kontrolu překlepů v programu, ve kterém byl desítky minut, hodiny, nebo (tý)dny psán.
    18.10.2007 19:36 Lu-Tze | skóre: 15 | blog: Lu-Tzeho blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    ač by v něm také nemuseli být chyby (ale jiní lidé dělají horší a více
    18.10.2007 19:39 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Tiše! On to píše ve spěchu. Nejspíš je stále v učebně.
    18.10.2007 21:42 jm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Jasne, asi tam maji QWERTI rozlozeni. :-) :-D
    18.10.2007 19:38 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Já nemám problém to pochopit. Ale vy přeci nejste jen tak někdo.

    btw. Proč to vůbec píšeš, když tak hrozně pospícháš? Nehledě na to, že jsi poté odpověděl jen pár minut na to. Takže jsi buď vůbec nepospíchal, nebo bydlíš někde poblíž fakulty. To první je zavrženíhodné, protože by to znamenalo, že lžeš! (!!!!) A pokud bydlíte někde poblíž, tak proč zabíráte místo u počítače ostatním?
    18.10.2007 20:54 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Nechte si ty kecy, lžete tady vy.
    18.10.2007 20:58 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Dokud mi nepředložíte důkaz tak lžete vy. Do té doby jsou to jenom domněnky.

    Neříkáte to nějak takhle?
    18.10.2007 21:37 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Do určitých osobních věcí vám vůbec nic není. :-) Pokud si myslíte opak, tak rovnou říkám, že máte smůlu.
    vencour avatar 20.10.2007 14:53 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0

    Tady něco ... slušně ... je mimo diskusi.

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    18.10.2007 19:26 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Ale no tak, nebuď ta chudáka Péťu tak přísný. Zvlášť, když on sám vůbec nemá potřebu někoho setřít. Prostě, když si všimne, když si všimne chybějícího písmenka v jednom slově, tak to gentemansky přejde a vůbec ho nenapadne tvrdit něco o mých znalostech české gramatiky ;-)

    Uvědom si, že je jeho chyba pouhé nedopatření způsobené objektivní vnější příčinou, za kterou on vůbec nemůže, kdežto u nás ostatních je to doklad, jak jsme nebetyčně hloupí, omezení čecháčci a jenom mu zabíráme prostor k rozletu. Až všichni pochopíte, že je PT o tolik lepší, než kdokoli vy samotní a konečně ho začněte poslouchat, bude na světě zase dobře :-D
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    18.10.2007 20:53 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Na světě bude lépe, až přestanete být arogantní a přestanete psát úplné krávoviny (PT o tolik lepší, než kdokoli vy samotní a konečně ho začněte poslouchat).
    18.10.2007 23:16 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Na světě bude lépe, až přestanete být arogantní a přestanete psát úplné krávoviny (PT o tolik lepší, než kdokoli vy samotní a konečně ho začněte poslouchat).
    a tohle je taky od vás:
    Nechte si ty kecy, lžete tady vy.
    jinými slovy, zameťe si před vlastním prahem.
    19.10.2007 21:28 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Mohu pouze poukázat na to, že můj příspěvek byl čirý sarkasmus, nikoli krávoviny. Jisté je, že z vašeho pohledu to krávoviny jsou, ale sarkasmus prostě zní lépe :-P
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    18.10.2007 20:59 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Normální člověk chápe rozdíl mezi slušným a arogantním tónem.
    18.10.2007 14:55 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Díky za poučení. Já samozřejmě kontrolu překlepů pižívám... eh, požívám... kruciš, pižouvám... co se to děje?!

    Ale, ačkoliv jsem si vědom, že to svědčí o mém lajdáckém a neprofesionálním přístupu, který je jistě trestuhodný a opovrženíhodný, musím přiznat pochybení - i přes využití kontroly překlepů tam ta chyba zůstala. A co hůř: já dokonce tu samou chybu na pár dalších místech v článku opravil. Ale jedna mi unikla. Sypu si popel na hlavu a prosím Petra Tomeše, aby mě ještě jednou veřejně setřel. Snad mi pak to provinění bude alespoň částečně prominuto.

    P.S. Kontrolu pravopisu ve jmenovaných programech zatím nemám. Ale rád se nechám poučit, jak ji doinstalovat.
    18.10.2007 15:01 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Vaše předpojatost je opravdu naprosto hnusná a zakládá se na omylu. Já jsem jen napsal něoc v tom smyslu, že tyto chyby by vyřešily běžné kontrolory pravopisu. Mně v nich funguej kontrola pravopisu automaticky. Byl to námět/návrh/rada/doporučení pro příště. Ale vy si prostě musíte vycucávat z prstu to, o co tam nešlo. Bohužel. Už jsem mnohokrát psal, že každý děláme chyby, to je normální. A normální je také je včas opravit a omlouvit se, tak jsem to vždy dělal a dá se to bezproblémů všude najít.
    18.10.2007 15:15 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Vaše předpojatost je opravdu naprosto hnusná a zakládá se na omylu.
    A když jsem byl malej, tak jsem škodolibě cvrnknul do vosy. Fakt!
    Mně v nich funguej kontrola pravopisu automaticky.
    Mně ne. Jen kontrola překlepů.
    Už jsem mnohokrát psal, že každý děláme chyby, to je normální. A normální je také je včas opravit a omlouvit se
    No jo, vždyť já jsem svou chybu napravil a také se omluvil. A přesto jsem si vysloužil rýpnutí o používání kontroly...
    18.10.2007 19:20 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Tak je jasné, že mám na mysli kontrolu překlepů, v různých programech se ta funkcionalita jmenuje jinak... Třeba slovo "oběvit" by určitě označila jako neznámé (nepřítomné ve slovníku). Rýpnutí to opravdu nebylo, jen doporučení, protože se mi to taky stalo a vím, že je to dobrá věc a od té doby si bez aspoň prohnáním takovým základním kontrolorem nedovolím publikovat článek. Já si na to klidně tu minutu nebo dvě najdu a pak je to lepší výsledek.
    18.10.2007 19:33 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Což vůbec nic nemění na tom, že překlepy a hrubky v příspěvku, v němž ty kritizuješ něčí gramatiku, jsou velice legrační :-D
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    18.10.2007 18:23 Jiří Hlinka | skóre: 29 | blog: zapisky | Teplice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Za překlepy a hrubky můžu já - omlouvám se za ně.
    20.10.2007 17:31 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Je to jen a pouze má chyba. Už dávno jsem měl abíčko upgradovat na CML, pak by všechny překlepy, pravopisné chyby či omyly byly automaticky opraveny. Takže se z toho kaju a jdu googlovat, kde se dají stáhnout zdrojáky CML.
    Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
    23.10.2007 13:35 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    ale pozor na vyrovnání hardware :-D
    21.10.2007 14:47 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Za překlepy a hrubky můžu já
    Ale houby :-). Oprava chyb je moje starost, ale občas něco proklouzne. Autorům pravopisné chyby nevyčítejte.
    17.10.2007 15:44 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    co se tyce vzhledu se mit teda ta starsi 2007spring libila urcite vic. jak KDE tak i Gnome. tohle to je hruza. Mluvim vo defaultnim stylu, samozrejme ze se to da nastavit jak kdo chce...
    17.10.2007 16:08
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    skrytý komentář Náš administrátor shledal tento komentář závadným.

    troll

    Zobrazit komentář
    17.10.2007 17:20 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    LOL, konečně jsem se dneska pořádně zasmál ... to je škoda cenzurovat (ostatně to ani autor nemohl myslet vážně ;-))
    17.10.2007 23:40 sine.nomine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    § 198

    Hanobení národa, etnické skupiny, rasy a přesvědčení

    (1) Kdo veřejně hanobí

    a) některý národ, jeho jazyk, některou etnickou skupinu nebo rasu, nebo

    b) skupinu obyvatelů republiky pro jejich politické přesvědčení, vyznání nebo proto, že jsou bez vyznání,

    bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta.

    (2) Odnětím svobody až na tři léta bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 nejméně se dvěma osobami.

    § 198a

    Podněcování k nenávisti vůči skupině osob nebo k omezování jejich práv a svobod

    (1) Kdo veřejně podněcuje k nenávisti k některému národu, etnické skupině, rase, náboženství, třídě nebo jiné skupině osob nebo k omezování práv a svobod jejich příslušníků, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta.

    (2) Stejně bude potrestán, kdo se spolčí nebo srotí k spáchání činu uvedeného v odstavci 1.

    (3) Odnětím svobody na šest měsíců až tři léta bude pachatel potrestán,

    a) spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 tiskem, filmem, rozhlasem, televizí, veřejně přístupnou počítačovou sítí nebo jiným obdobně účinným způsobem, nebo

    b) účastní-li se aktivně činnosti skupin, organizací nebo sdružení, které hlásají diskriminaci, násilí nebo rasovou, etnickou nebo náboženskou nenávist.

    imho cenzurovany prispevek splnuje minimalne jednu z techto dvou definic, stanovenych platnym trestnim zakonikem a je tedy trestnym cinem...
    18.10.2007 10:09 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    imho cenzurovany prispevek splnuje minimalne jednu z techto dvou definic, stanovenych platnym trestnim zakonikem a je tedy trestnym cinem...
    hm, obávám se, že kdyby si všichni vykládali zákony takto, tak 95% národa sedí za mřížemi ... nějak tam to hanobení a podněcování prostě nevidím, nanejvýše tak urážku autora, ale i to by se dalo zpochybnit
    17.10.2007 18:46 Quest
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Chtěl bych se zeptat, kolik balíčků je po přidání repozitářů v Mandrive k dispozici. Ubuntu a Debian jsou známy obrovskými repozitáři, které mají něco přes 20.000 balíčků. Jak je to v Mandrivě s jejich aktualizací v repozitářích. Jsou do repozitářů přidávané nové verze vybraných programů nebo tam jsou 1/2 roku stejné jako například v Ubuntu?
    17.10.2007 19:05 Christof | skóre: 22 | Havířov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Kolik má MDV balíčků nevím, ale vždycky jsem nainstaloval, co jsem potřeboval. Nové verze jdou buď mezi aktualizace (minor verze) nebo do repozitáře backports (major verze)
    17.10.2007 20:34 Jiří Hlinka | skóre: 29 | blog: zapisky | Teplice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    U Mandrivy vidím dva problémy ohledně aktuálnosti balíčků:
    1) některé konkrétní aplikace jsou v repozitářích poměrně pozadu (např. OO.org - aktuálně 2.2.1, donedávna se to týkalo i ovladačů ATI, což by se mělo s MDV2008.0 změnit)
    2) backportování pro starší verze distribucí není zrovna nejlepší, konkrétně např. KDE, GNOME, Firefox atd.
    Mandriva určitě nemá tolik balíčků jako Debian, ale s aktuálností na tom není špatně - pro "bleeding edge" :-) si můžete nastavit aktualizace z cookeru, pokud nestojíte o příliš nestabilní systém, stačí aktualizovat z testing (viz druhá část recenze). Ale ani v oficiálních repozitářích nejsou moc staré verze.
    18.10.2007 08:18 Christof | skóre: 22 | Havířov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    OOo v Mandrivě vychází z go-oo.org a to je obvykle trochu pozadu, ale zase má něco navíc
    18.10.2007 15:56 JardaK | skóre: 12 | blog: Linuxovy_obcasnik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Go-oo.org pozadu? Ani náhodou, je to přesně naopak. Např. podpora MS Office 2007 je v go-oo buildech již v aktuální verzi 2.3. To že baliči Mandrivy nedokázali včas připravit verzi 2.3 vůbec nic nevypovídá o go-oo buildech. Mimochodem rpm-ka pro Mandrivu 2008.0 jsem již ubalil (ooo-build 2.3.0.4.1).
    17.10.2007 23:10 jiřík | skóre: 9 | Hradec Králové
    Rozbalit Rozbalit vše gPHPedit - závislost a kodeky
    Nevím, asi jsem poznamenaný Kubuntu, ale: při pokusu o instalaci programu gPHPedit mne to nepustilo dál "gphpedit-0.9.91-1mdv2007.0.i586 (z důvodu nesplněného libdbus-1.so.2)". To bych ještě chápal, ale očekával bych nějaké "nakopnutí" co s tím.

    A další důležitá věc, kodeky pro video se instalují jak? Prošel jsem manuál (pdfko z mandravalinux.cz) v sekci Přehrávání multimédií a tam o tom není ani slovo.

    A ještě něco, proč se instaluje asi dvacet jazyků? Všechny možné aspell slovníky atd., všechno jsem ručně odklikával po instalaci, uvolnilo se asi 500 MB. Instaloval jsem z Live CD KDE.

    V KMenu mi to přijde jako šílený bordel, hrozně moc věcí a když jsem zvolil "výchozí KDE styl nabídky" nebo co to bylo, tak se to všechno ještě víc zpřeházelo.

    Ale abych jenom nenadával, pěkně je zakomponovaný Compiz a vůbec Správa systému se mi zatím jeví docela dobře, ovšem negativa převažují. Zítra vyjde Kubuntu 7.10, tak bude s čím srovnávat :)
    Zapomeňte na pumpičku a na rozhodčí, hrajte Ultimate Frisbee http://www.frisbee.cz
    18.10.2007 08:36 outsider
    Rozbalit Rozbalit vše Re: gPHPedit - závislost a kodeky
    Nevím, asi jsem poznamenaný Kubuntu, ale: při pokusu o instalaci programu gPHPedit mne to nepustilo dál "gphpedit-0.9.91-1mdv2007.0.i586 (z důvodu nesplněného libdbus-1.so.2)". To bych ještě chápal, ale očekával bych nějaké "nakopnutí" co s tím.
    Pokud ta knihovna v oficialnich repozitarich neni (urpmf libdbus-1.so.2), tak nahlasit do bugzilly. Pokud je, tak doinstalovat.

    A další důležitá věc, kodeky pro video se instalují jak? Prošel jsem manuál (pdfko z mandravalinux.cz) v sekci Přehrávání multimédií a tam o tom není ani slovo.
    Uplne stejne jako jine knihovny - urpmi [jmeno kodeku]. Pro "ne-uplne-legalni" kodeky je treba pouzit repozitar PLF.
    A ještě něco, proč se instaluje asi dvacet jazyků? Všechny možné aspell slovníky atd., všechno jsem ručně odklikával po instalaci, uvolnilo se asi 500 MB. Instaloval jsem z Live CD KDE.
    Ja bych vsechny tyhlety instalatory zrusil... :-)
    V KMenu mi to přijde jako šílený bordel, hrozně moc věcí a když jsem zvolil "výchozí KDE styl nabídky" nebo co to bylo, tak se to všechno ještě víc zpřeházelo.
    Pouzij GNOME :-) Je fakt, ze se menu zmenilo (teda ja to vim jen z toho gnome), a taky jhe to v recenzi zmineno, ale je to podle me otazka zvyku. Stejne menu skoro nepouzivam (je to strasne neefektivni, at uz je to poskladane jakkoliv)...
    Ale abych jenom nenadával, pěkně je zakomponovaný Compiz a vůbec Správa systému se mi zatím jeví docela dobře, ovšem negativa převažují. Zítra vyjde Kubuntu 7.10, tak bude s čím srovnávat :)
    Jeeeee, ja chci mit taky tolik casu, abych porad zkousel dalsi a dalsi distribuce (misto abych si jednu vybral a poradne pochopil) :-)
    18.10.2007 09:55 jiřík | skóre: 9 | Hradec Králové
    Rozbalit Rozbalit vše Re: gPHPedit - závislost a kodeky
    Pokud ta knihovna v oficialnich repozitarich neni (urpmf libdbus-1.so.2), tak nahlasit do bugzilly. Pokud je, tak doinstalovat.
    To teda není moc user-friendly, zkusil jsem dát příkaz do Konsole (i jako root) a hlásí, že to prostě nejde. Očekával jsem tady něco ve stylu Ubuntu restricted extras, kdy se jedním balíčkem (nakliknutým přes správce programů) všechno tohle přidá.
    Jeeeee, ja chci mit taky tolik casu, abych porad zkousel dalsi a dalsi distribuce (misto abych si jednu vybral a poradne pochopil) :-)
    No já taky používám stabilně jednu, ale chtěl jsem tu Mandrivu vyzkoušet co to umí :)
    Zapomeňte na pumpičku a na rozhodčí, hrajte Ultimate Frisbee http://www.frisbee.cz
    18.10.2007 10:18 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: gPHPedit - závislost a kodeky
    Ano, jste silně poznamenaný Kubuntu. Těším se, až tu bude recenzované nové Kubuntu a pod článkem spousty příspěvků, že v Kubuntu nic, ale vůbec nic nefunguje... a budou mít také pravdu. Rád si ho také ze zvědavosti nainstaluji a pak všem rád poradím, zatím jsem zkoušel 7.04 a byl to docela smutný příběh...
    18.10.2007 10:22 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: gPHPedit - závislost a kodeky
    nechci být nějak jedovatý, třeba jsi opravdu narazil na problémy, které by stály za nahlášení, ale tak nějak z tvého příspěvku nabývám dojem, že problém je spíše mezi klávesnicí a židlí ...
    ... při pokusu o instalaci programu gPHPedit mne to nepustilo dál "gphpedit-0.9.91-1mdv2007.0.i586 (z důvodu nesplněného libdbus-1.so.2)". To bych ještě chápal, ale očekával bych nějaké "nakopnutí" co s tím.
    hm, podle mě to patrně nechápeš - kdybys chápal, co toto (závislosti balíčků) znamená, patrně by ses nesnažil nacpat balíček určený pro starší verzi na verzi novou, a v případě selhání bys neočekával od systému, že ti pomůže ("nakopnutí") s úlohou, která je v přímém rozporu s jeho politikou
    A ještě něco, proč se instaluje asi dvacet jazyků? Všechny možné aspell slovníky atd., všechno jsem ručně odklikával po instalaci, uvolnilo se asi 500 MB. Instaloval jsem z Live CD KDE.
    - přímo v recenzi je zmíněno, že je to feature instalace z Live CD, že se nainstaluje vše, proč se ptáš na to, co je zodpovězeno v textu, který jsi zřejmě četl, když pod ním přispíváš?

    nebo tě snad zajímá nějaké hlubší zdůvodnění než jenom "protože je to záměr"? - pak se ale ptáš na špatném místě, a ještě navíc dosti nevhodným způsobem, píšeš-li to de facto jako výčet chyb, na které jsi narazil
    18.10.2007 10:28 outsider
    Rozbalit Rozbalit vše Re: gPHPedit - závislost a kodeky
    ... při pokusu o instalaci programu gPHPedit mne to nepustilo dál "gphpedit-0.9.91-1mdv2007.0.i586 (z důvodu nesplněného libdbus-1.so.2)". To bych ještě chápal, ale očekával bych nějaké "nakopnutí" co s tím.
    hm, podle mě to patrně nechápeš - kdybys chápal, co toto (závislosti balíčků) znamená, patrně by ses nesnažil nacpat balíček určený pro starší verzi na verzi novou, a v případě selhání bys neočekával od systému, že ti pomůže ("nakopnutí") s úlohou, která je v přímém rozporu s jeho politikou
    Musim se tazatele zastat -- ten balicek je opravdu v repozitarich verze 2008.0! A vubec neni tam jediny, ktery je z verze 2007! Ten, kdo se snazi nacpat balicky ze starych verzi do novych, jsou sami vyvojari Mandrivy :-)
    18.10.2007 12:48 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: gPHPedit - závislost a kodeky
    ok, pak je to bug Mandrivy - balíček závisející na něčem, co už v distribuci není, měl být updatován, což se zjevně nestalo => bugzilla

    ale nic to nemění na tom, co jsem řekl :-p
    18.10.2007 12:16 jiřík | skóre: 9 | Hradec Králové
    Rozbalit Rozbalit vše Re: gPHPedit - závislost a kodeky
    Jak jsem tak pochopil, tak se Mandriva snaží být také velice user-friendly. Mně jako uživatele nezajímá že tam jsou nějaké závislosti, nechci se hrabat v konfiguračních souborech a něco přepisovat. Mně zajímá, zda to funguje. A ono to nefunguje a neříká co se má udělat pro to, aby to fungovalo. V Kubuntu když nastane problém se závislostí (stalo se mi to jednou), tak mi to řeklo, ať pustím apt-get install -f a bylo to opravené.

    Recenzi jsem četl, ale ne úplně všechno, tak to se omlouvám. Ale nepřijde vám to jak divná vlastnost, že se tam hodí slovníky pro jazyky, které opravdu nepoužiju? Proč se nenainstaluje jen ten jazyk + angličtina, který jsem nastavil jako výchozí pro systém?
    Zapomeňte na pumpičku a na rozhodčí, hrajte Ultimate Frisbee http://www.frisbee.cz
    18.10.2007 13:22 Jiří Hlinka | skóre: 29 | blog: zapisky | Teplice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: gPHPedit - závislost a kodeky
    Bohužel ten problém s gphpedit bude asi opravdu chyba - ještě se na to podívám a kdyžtak to nahlásim....
    Ale nepřijde vám to jak divná vlastnost, že se tam hodí slovníky pro jazyky, které opravdu nepoužiju? Proč se nenainstaluje jen ten jazyk + angličtina, který jsem nastavil jako výchozí pro systém?
    I když bych taky uvítal možnost neinstalovat "zbytečnosti", jedná se o "feature" edice One:
    Chcete si vyzkoušet Mandrivu? - Stáhněte si One.
    Nechcete při každém bootování strkat CD do mechaniky/nevyhovuje Vám rychlost bootování z CD? - nainstalujte si jí na disk, kde bude fungovat stejně jako spuštěná z CD.
    Ale:
    Chcete Mandrivu aspoň chvíli používat? Stáhněte si DVD nebo 3xCD edici Free. Je to moc dat na stahování? Stáhněte si Free-mini (cca 700MB), které už se instaluje jako klasická Free verze, ale neobsahuje zdaleka tolik balíčků - nainstalovat z CD, případně nastavit zdroje a doinstalovat zbytek z internetu.
    18.10.2007 14:44 Red Dog | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: gPHPedit - závislost a kodeky
    Nevím kdo v Mandrivě vymyslel tu debilní stahovací stránku, ale já například přez ní nic stahovat nebudu.
    18.10.2007 18:14 Jiří Hlinka | skóre: 29 | blog: zapisky | Teplice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: gPHPedit - závislost a kodeky
    Absolutně nemám tušení o čem mluvíte :-) - můžete mě "nakopnout"?
    18.10.2007 20:25 Red Dog | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: gPHPedit - závislost a kodeky
    http://www.mandriva.com/en/download
    18.10.2007 21:05 Jiří Hlinka | skóre: 29 | blog: zapisky | Teplice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: gPHPedit - závislost a kodeky
    Aha. A co jste tím chtěl říct? Nepřipadá mi, že by to mělo nějakou spojitost s diskuzí na kterou reagujete.
    18.10.2007 21:49 laco
    Rozbalit Rozbalit vše Re: gPHPedit - závislost a kodeky
    Předpokládám, že (snad) reaguje asi na tuto výše uvedenou větu: "...tak se Mandriva snaží být také velice user-friendly" Ta stahovací stránka opravdu moc user-friendly není (mírně řečeno).
    18.10.2007 23:04 Jiří Hlinka | skóre: 29 | blog: zapisky | Teplice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: gPHPedit - závislost a kodeky
    OK, rozhodně se nechci zastávat webdesignera, resp. Mandrivy kvůli tý stránce. Já osobně viděl tu stránku po druhý v životě a nenapadlo by mě rozhodovat se pro stažení/nestažení distribuce v závislosti na webu výrobce, notabene jedné stránky. ISO soubory stahuju z FTP, příp. z torrentu...
    19.10.2007 18:07 Neexistující uživatel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: gPHPedit - závislost a kodeky
    Však Vás nikdo ani nenutí nic stahovat...Microsoft má nepřehledné stránky odnepaměti a nikdo s tím nic už řadu let...navíc, co se vám na ní nelíbí??...uznávám, že asi na 10 vteřin jsem nevěděl, kterou verzi vybrat, ale když jsem se zadíval pořádně, věděl jsem...zbytek bylo OK...nezapomeňte, že vše je zdarma, nestojí Vás to nic, jen pár kliknutí...navíc, jedná se o velmi rychlá FTP(na VŠ mi to stahoval cca 3-4 Mb/s), takže no problem :)
    18.10.2007 19:52 medulin | skóre: 31 | blog: medulin | ČR
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Prosím více info o tom "Hybridním" suspend módu. Jak funguje a jestli funguje. Zkoušel to někdo?
    23.10.2007 10:41 hrnco
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    ja som to skusal..mam nvidiu frafaren..najnovsie drivre nahoden,,.. comp mi zaspi ale uz sa nezobudi :D
    18.10.2007 23:22 laco
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Tak a je tu 100 názorů...
    19.10.2007 18:31 Neexistující uživatel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Rád bych se s Vámi podělil o své zkušenosti s tímto OS:

    Upgrade z verze 2007.1 PowerPack bohužel zklamal, jak jsem tušil, ani nevím proč :)Možná to je způsobeno nekompatibilitou verzi(Free vs. PowerPack), ale mohli to programátři bloknout :) Ale nezlobím se, donutilo mě to nainstaloval znovu a lépe :)

    Po instalaci mi nešel zvuk(Realtek integrovaná zvuková karta na Via desce, ALSA) a když jsem ho zpravil, tak jsem zjistil, že mi nefunguje Audacious tak jak má, uložím si playlist, ale při opětovném spuštění mi playlist nefunguje(nic jsem mezitím neměnil, třeba jej jen vypnu a zapnu a playlist nefuguje, pokaždý vybírat písničky je zbytečné), což mě mrzí do teď a nechápu to...používám sice Amarok, ale ten je pro mě moc přeplácaný(mám rád jednoduchost), ale neříkám, že je špatný to ne...

    Další problém je v TV kartě(Leadtek DTV1800H), ale to je problém celého GNU/Linuxu, neexistuje ovládač(nevím o něm:), klidně počkám další rok, ale mrzí mě, že musím stále mít nainstalované XP :(

    Každopádně jsem s novou verzí hodně spokojený, stále je to svižnější OS(daleko) než XP, na kterém udělám vše, co potřebuju(krom TV, hry nehraju a když Wine to jistí)...jen mě mrzí, že i na VŠ, kde se učí programátoři(nechci jmenovat) stále preferují Windows a jejich nestandardizovaný, nekompatitibilní formát *.doc před daleko lepší konkurencí...
    20.10.2007 14:42 bibri | skóre: 33 | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    Ta karta opravdu nejede a nejjednodušší řešení je zajít si do nějakého bazaru, kde ji necháte výměnou za jinou.

    I kdyby to mělo stát dvěstě korun, je to lepší než čekat pět let než možná někdo napíše ovladač. Příště si od toho výrobce nic nekupujte.
    23.10.2007 13:32 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mandriva Linux 2008.0
    nefunguje Audacious ... používám sice Amarok, ale ten je pro mě moc přeplácaný(mám rád jednoduchost)
    tip - jestli jsi "Qt-pozitivní" (soudě dle Amaroku), pak místo audacious vyzkoušej qmmp

    btw, Fedoristi najdou odkaz na aktualizovaný spec (resp. srpm) v bugzille (non-free pluginy viz Livna)
    23.10.2007 10:29 hrnco
    Rozbalit Rozbalit vše wifi & Mandriva Linux 2008.0
    chcel by som sa spytat ci tu niekto ma wifinu Intel PRO/Wireless 3945ABG a pouziva Mandriva Linux 2008.0. Lebo mne to nechce ist nech robim co robim. Skusal som to rozchodit s ipw3945 aj s iwlwifi-3945ma ani s jednym mi to nejde. Nenajde vobec ani network interface. Pri ifconfigu ho aboslutne nenajde. Rozchodil to dakto?

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.