abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 18:00 | IT novinky

    DuckDuckGo AI Chat umožňuje "pokecat si" s GPT-3.5 Turbo od OpenAI nebo Claude 1.2 Instant od Anthropic. Bez vytváření účtu. Všechny chaty jsou soukromé. DuckDuckGo je neukládá ani nepoužívá k trénování modelů umělé inteligence.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 14:22 | IT novinky

    VASA-1, výzkumný projekt Microsoftu. Na vstupu stačí jediná fotka a zvukový záznam. Na výstupu je dokonalá mluvící nebo zpívající hlava. Prý si technologii nechá jenom pro sebe. Žádné demo, API nebo placená služba. Zatím.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 04:44 | Nová verze

    Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi: MagPi 140 (pdf) a HackSpace 77 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 01:00 | Nová verze

    ESPHome, tj. open source systém umožňující nastavovat zařízení s čipy ESP (i dalšími) pomocí konfiguračních souborů a připojit je do domácí automatizace, například do Home Assistantu, byl vydán ve verzi 2024.4.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    18.4. 22:11 | IT novinky Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    18.4. 20:55 | Nová verze

    Neziskové průmyslové konsorcium Khronos Group vydalo verzi 1.1 specifikace OpenXR (Wikipedie), tj. standardu specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro AR (rozšířenou realitu) a VR (virtuální realitu). Do základu se z rozšíření dostalo XR_EXT_local_floor. Společnost Collabora implementuje novou verzi specifikace do platformy Monado, tj. open source implementace OpenXR.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    18.4. 17:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 0.38.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 4.4 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    18.4. 17:11 | Nová verze

    ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzích 1.3.1, 1.2.3 a 1.0.6. Ve verzi 1.3.1 je mimo jiné řešena bezpečnostní chyba CVE-2024-20380.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    18.4. 12:11 | IT novinky

    Digitální a informační agentura (DIA) oznámila (PDF, X a Facebook), že mobilní aplikace Portál občana je ode dneška oficiálně venku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    18.4. 05:11 | Komunita

    #HACKUJBRNO 2024, byly zveřejněny výsledky a výstupy hackathonu města Brna nad otevřenými městskými daty, který se konal 13. a 14. dubna 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    KDE Plasma 6
     (68%)
     (11%)
     (2%)
     (20%)
    Celkem 566 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Nokia N900 – představení

    2. 12. 2009 | Andrej Kruták | Recenze | 13486×

    Po niekoľkotýždňovom odklade sa do predaja dostáva linuxová Nokia N900 – do veľkej miery nasledovník modelovej rady predchádzajúcich „Maemo tabletov“ Nokia 770, N800 a N810. Na rozdiel od nich však ide o masovejšie zameraný produkt, čoho dôkazom je aj to, že ako prvý z tejto rady sa oficiálne predáva aj na trhoch Českej a Slovenskej republiky.

    Obsah

    V dobe vydania tohoto článku by prvé zariadenia už dokonca mali byť v rukách svojich majiteľov (aj mimo recenzentov). Dôležitosť tohoto zariadenia pre používateľov Linuxu spočíva jednak vo vybavení zariadenia (v súčasnosti ide o jedno z najvýkonnejších mobilných zariadení na trhu), ale aj v otvorenosti systému – root prístup je samozrejmosťou a k veľkej väčšine software-u sú taktiež dostupné zdrojové kódy (pričom výmene bináriek za vlastné nie je sú kladené žiadne DRM-like prekážky).

    Portál AbcLinuxu.cz dostal jeden z kusov k dlhodobejšiemu testovaniu a aj vďaka tomu vám najbližšie mesiace prinesieme mnoho informácií o tomto pozoruhodnom prístroji.

    Úvod

    link

    N900 je prvý produkt Nokie založený na platforme Maemo 5, ktorý kombinuje linuxový systém s telefónnymi funkciami. Podľa informácií, ktoré sme obdržali, by mal budúci rok pribudnúť ďalší „maemo prístroj“, zároveň však Nokia nepredpokladá ukončenie výroby Symbian zariadení ako takých – keďže ide o dosť rozdielne zamerané systémy. Ako jeden z najdôležitejších dôvodov, prečo sa Symbian zariadenia neprestanú v dohľadnej dobe vyvíjať, nám bol predložený ten, že Maemo v aktuálnej podobe neumožňuje podpisovanie aplikácií (a obmedzenie možnosti inštalovania len na takéto aplikácie), čo je dôležitá vlastnosť pre bezpečnosť mobilných zariadení.

    Obsah balenia

    link

    Prístroj sa dodáva v čiernej, relatívne nenápadnej krabici. Po jej otvorení človek nájde okrem samotného tela prístroja aj nasledujúce:

    • batéria
    • microUSB nabíjačka
    • redukcia na microUSB pre staršie Nokia nabíjačky
    • sluchátka (špunty do uší) integrované s mikrofónom a tlačítkom na zdvihnutie hovoru
    • redukcia z jack na kompozitné video a stereo audio (= 3× cinch)
    • handrička na utieranie (áno, rozmerný display sa veľmi ľahko zašpiní)
    • manuály (v našom prípade sme dostali český aj slovenský)

    nokia n900 nokia n900 nokia n900 nokia n900 nokia n900 nokia n900

    Podľa všetkého by teda mala byť, s dodávanou redukciou, na nabíjanie použiteľná ľubovoľná nabíjačka Nokie (a taktiež MicroUSB nabíjačky ostatných výrobcov). Veľa z vás už iste zachytilo, že tento „nový prístup k nabíjaniu“ (nabíjanie cez USB) je spoločný pre veľkú skupinu výrobcov mobilných zariadení – „dohodnutý“ bol z veľkej časti z ekologických dôvodov.

    Popis prístroja

    link

    Samotné telo prístroja, podobne ako aj krabica v ktorej je dodávaný, je designované relatívne konzervatívne – čo príliš nepoukazuje na to, že ide o jedno z najvýkonnejších mobilných zariadení súčasnosti (a o najvýkonnejší mobilný telefón Nokie vôbec). Hardware N900 je, vďaka použitému chipsetu Texas Instruments OMAP 3430, veľmi podobný hardwaru najväčších konkurentov – Palm Pre, Motorola Droid/Milestone a iPhone 3GS. Spomenutý chipset je použitý napríklad aj v prístroji OpenPandora.

    Bližšie sa pozrieme na hardware zariadenia v ďalších častiach seriálu, uvedieme tu ale aspoň základné vlastnosti:

    • CPU: ARM Cortex-A8, max. 600 MHz
    • GPU: PowerVR SGX 530 (podporuje OpenGL ES 2.0)
    • RAM: 256 MB RAM
    • Flash: 32 GB eMMC + 256 MB NAND
    • DSP: C64x+ @ 430 MHz
    • 3D akcelerometer
    • 0,3Mpix + 5Mpix kamera
    • 1320 mAh batéria

    a podporované možnosti konektivity:

    • GSM 850/900/1800/1900
    • WCDMA 1700/2100/900
    • Dátové prenosy cez GPRS, EDGE a 3G (max. down 10 Mbps/up 2 Mbps)
    • Wifi 802.11 b/g (WEP, WPA, WPA2 AES/TKIP)
    • Bluetooth 2.1 + EDR
    • USB 2.0
    • (A-)GPS
    • FM vysielač a prijímač
    • Infraport (nie IrDA)
    • microSD slot

    Telo N900 váži cca. 180 g a má rozmery cca. 111×60×18 mm (hrúbka 20 mm pri fotoaparáte). Dominuje mu „rezistentný display“ rovnakého rozlíšenia ako predchádzajúce tablety – WVGA, teda 800×480. Na rozdiel od tabletov sa však uhlopriečka výrazne zmenšila, na 3.5", vďaka čomu má zariadenie rozmermi omnoho bližšie k mobilnému telefónu než k svojím prechodcom. Podľa prvých dojmov je display veľmi jemný (samozrejme) a výborne čitateľný aj na priamom slnku, dotykové ovládanie je príjemne reaktívne a presné. Na prednej strane telefónu sa bohužiaľ nenachádzajú žiadne ďalšie ovládacie prvky – nájdeme tu však sluchátko/reproduktor, viacfarebnú stavovú diódu, detektor priblíženia a prednú kameru. Predná VGA kamera obrazovo nie je príliš kvalitná, ale na videohovory postačuje – a navyše slúži ako detektor okolitého osvetlenia (pre automatické nastavovanie intenzity podsvietenia). Celkovo prístroj vyzerá vcelku skromne a distingovane – podobne ako mnoho smartphone-ov posledných mesiacov.

    nokia n900

    nokia n900 nokia n900

    Na zadnej strane prístroja je možné nájsť objektív fotoaparátu/kamery (5Mpix) s dvomi prisvetlovacími LED diódami a stojan(ík). Po obvode je rozmiestnených niekoľko hardwarových ovládacích prvkov – „power tlačidlo“, prepínač slúžiaci na zamknutie/odomknutie prístroja, dvojstavové tlačítko fotoaparátu a dvojica tlačidiel, slúžiaca väčšinou na ovládanie hlasitosti. Okrem tlačidiel nájdeme na obvode prístroja aj infraport, stereo reproduktory, 3.5mm jack výstup (audio výstup+mikrofónový vstup/TV Out), dierku s mikrofónom a MicroUSB konektor. Samozrejmosťou je prítomnosť plastového stylusu, ktorý sa vyťahuje zo spodnej strany prístroja (osobne som ho ale zatiaľ nemal potrebu použiť).

    nokia n900 nokia n900 nokia n900 nokia n900 nokia n900 nokia n900 nokia n900

    Klávesnica

    link

    N900 nezaprie podobnosť s predchodcami ani tým, že obsahuje aj hardwarovú klávesnicu – v tomto prípade trojriadkovú. Čo sa týka komfortu písania na klávesnici, mne osobne viac vyhovovala klávesnica prístroja HTC Wizard – ale pravdepodobne ide len o otázku zvyku. Materiál klávesnice je matný čierny plast (podobný ako zadná strana prístroja), klávesy majú príjemný zdvih a v tme sú podsvietené – z konštrukčného hľadiska je klávesnica teda spracovaná výborne.

    nokia n900

    Pre väčšinu trhov, bohužiaľ vrátane českého a slovenského, sa N900 dodáva v úprave, ktorá, okrem iného, miesto 4 smerových šípok obsahuje iba dve – pričom ďalšie dva smery sa dajú „dosiahnuť“ stlačením Fn klávesy. Jedná sa pravdepodobne o úpravu, ktorá v mnohých užívateľoch vyvolá nevôľu. Problematická môže byť aj práca s aktuálnym rozložením kláves v konzoli – napríklad znaky / (lomítko) a - (pomlčka) sú dostupné iba cez dvojhmat, navyše celkom „nepríjemný“. Mne osobne chýba aj klávesa Tab (našťastie je v xterm-e zobrazená priamo na obrazovke) a znak | (pipe) – ten sa mi zatiaľ nepodarilo „vyvolať“ žiadnym spôsobom. Je ale možné, že my, „linux power useri“, nakoniec nebudeme väčšinoví zákazníci – a tým pádom ani východzie rozloženie klávesnice nebude až taký problém.

    Navyše sme boli zamestnancom Nokie informovaní, že vymeniť tento plastový diel by nemal byť vážnejší problém a zrejme bude časom možné objednávať aj priamo modely s anglickou klávesnicou. Pre ostatných užívateľov ostáva možnosť buď sa s týmto rozložením kláves nateraz zmieriť, alebo si ho upraviť aspoň softwarovo (touto cestou sa na internete už zaoberá niekoľko diskusií).

    Nabudúce

    link

    V ďalšej časti seriálu nazrieme hlbšie do prístroja – na hardwarové komponenty a software, ktorý zariadenie poskytuje vo východzej inštalácii.

           

    Hodnocení: 95 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Ondřej Kuda avatar 2.12.2009 00:13 Ondřej Kuda | skóre: 27 | blog: obcasny_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Super clanek. Diky za predstaveni a tesim se na pokracovani.
    2.12.2009 00:22 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Díky za článek. Moje Pre si ho se mnou rádo přečte a snad se neurazí ;-)
    2.12.2009 00:41 Mr. Zdeeck
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    S tím mapováním kláves bych nebyl tak optimistický, co se týká podpory od výrobce. Například originální česky lokalizovaný FW pro N9500 neumí napsat některé numerické znaky nezbytně nutné pro vkládání rovnic do dodávaného tabulkového procesoru (!). A to si vážně nedělám legraci. Ostatně i proto v PuTTY pro S80 přidali trojhmat Ctrl+Fn+P jako pajpu. Když jsem se snažil nadávat Nokii přes ofiko kanál, samozřejmě se vůbec neozvali. Takže hackingu zdar!
    vlastikroot avatar 2.12.2009 06:26 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Tak na linuxu by snad neměl být problém cokoliv zpřeházet.
    We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
    2.12.2009 06:23 muhehe
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    mel jsem tenhle strojek asi na minutu v ruce a hned jsem pustil terminal a zkousel zakladni prikazy jako df, cat /proc/cpuinfo/, uname, free. pekna hracka, chtel bych, ale stoji kolem 15 tisic :-(
    2.12.2009 07:12 Shimmy | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    16659 Kč včetně DPH, třeba bude štědrej ježíšek ))
    2.12.2009 08:54 qiRzT | skóre: 14 | blog: U_Marvina
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Dotovana asi sehnat nepujde, co? Nekde jsem cet, ze ji ma prodava t-mobile, ale nevim, jestli u nas...
    Důležité je vědět jak problém vyřešit, zbytek zvládne i cvičená opice...
    elviin avatar 2.12.2009 09:02 elviin | skóre: 29 | blog: elviin | Plzeň-Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    2.12.2009 09:16 Dusan | skóre: 23 | blog: Moje_trable_s_internetom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Teraz si ma dostal to je necelých bývalých 10 000SKK tj 331EUR.
    2.12.2009 09:58 Elgner
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Jen pozor, pokud to přiveze osobně a neproclí, zanikne ti záruka (v servise ti řeknou o fakturu a doklad o proclení, a když ji nedodáš, odpoví, že je to trestný čin a oni by se na něm podíleli, kdyby telefon přijali - vlastní zkušenost). Pokud proclí, počítej s 19% resp. od nového roku 20% DPH včetně poštovného. Clo se myslím u tohoto druhu elektroniky neplatí - najdi si v tabulce na webu celní správy, já dovážím notebooky, tam je to bez cla, jen DPH (mimochodem, kdybys měl zájem, ozvi se). Aby bylo zboží osvobozené od cla a DPH, musí být v hodnotě do 150EUR (cca 220 dolarů) včetně poštovného.
    2.12.2009 11:24 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    To je sice pravda ale co když jim budu tvrdit, že jsem si ten telefon dovezl za cenu nižší než 150 EUR (to zaprvé) a zadruhé je to osobní prodej a člověk, který mi to prodával mi fakturu nedal. Stejně jako obvykle fakturu nedostaneš při nákupu na inzerát.
    2.12.2009 11:27 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    člověk, který mi to prodával mi fakturu nedal. Stejně jako obvykle fakturu nedostaneš při nákupu na inzerát.
    Pak se ale těžko můžeš domáhat záruky.
    2.12.2009 14:35 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    S tím nesouhlasím. Třeba u Vodafone (nechci-li za telefon vrátit peníze) jim u reklamace telefonu stačí záručák. I když musím přiznat, že praktiky autorizovaných servisů Nokie neznám, mohou být jiné.
    4.12.2009 14:16 JindraB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Autorizovany servis Nokie chce videt vyplneny zarucni list, dulezite je datum prodeje a razitko prodejce.
    elviin avatar 2.12.2009 12:40 elviin | skóre: 29 | blog: elviin | Plzeň-Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Je to podle mne problem v pripade, ze je tam nejaky zavazny nedostatek a bylo by treba vymenit cele zarizeni. Pokud se to da spravit v radu stovek a nebo tisicu, pak 50% sleva (8000 Kč) je dostatecna rezerva na placeny reklamace nebo ne?
    the.max avatar 2.12.2009 20:26 the.max | skóre: 46 | blog: Smetiště
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    pocitam ze v lednu (protoze i nasi sousedi maji zrejme podobne problemy se zasobovanim jako my) prijede pred dum na parkoviste DPD a preda mi balicek z nemecka, jehoz cena byla v prepoctu 9 545kc:-DDD
    KERNEL ULTRAS Fan Team || Sabaton - nejlepší učitel dějepisu || Gentoo - dokud nás systemd nerozdělí.
    kyknos avatar 9.12.2009 16:43 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    kde ji maji za tuto cenu?
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    2.12.2009 07:04 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Neměla by pipe jít zadat přes fn-sym?
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    2.12.2009 07:55 Radek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    jo, na anglicke klavesnici to je Fn-Sym vpravo nahore ji pipa.
    corwin78 avatar 2.12.2009 08:22 corwin78 | skóre: 10 | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Klávesnice
    Výměna klávesnice, nebo model s anglickou nemá smysl, protože se nezmění rozložené, které je softwarově mapované na jednotlivé klávesy - jednoduše řečeno, i když budete mít anglickou N900 a zapnete českou klávesnici, o ty dvě šipky prostě přijdete. Na druhou stranu jsem od lidí, kteří N900 už testují četl, že to rozložení nevadí a v případě kdy ty šipky budou potřeba (např. hry) není problém přepnout na anglické rozložení.
    Česká pirátská strana - "Internet je naše moře...".
    2.12.2009 08:36 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Klávesnice
    Výměna klávesnice, nebo model s anglickou nemá smysl, protože se nezmění rozložené, které je softwarově mapované na jednotlivé klávesy
    Vzhledem k tomu, že je to více méně normální linuxový systém, tak by nemělo být těžké si vytvořit vlastní rozložení, které bude mít šipky i české znaky.
    2.12.2009 09:33 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Klávesnice
    O to jsem se jednou pokoušel na Zaurusu a bylo to dost o držku. Linux to sice je, ale taky je to Xorg a maemo.
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    Stanislav Brabec avatar 3.12.2009 16:37 Stanislav Brabec | skóre: 45 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Klávesnice
    A v čem byl problém? U mně jě české prostředí na Zauru bez problémů.
    8.12.2009 09:57 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Klávesnice
    OK, já ale nechtěl české, ale vícejazyčné. Přepínat klávesnice. A tak. Problém byl v definici těch keyboard map (každý zaurus má jinou klávesnici, takže ...), v tom, že distribuce kterou jsem používal, neměla zakompilováno XKEYBOARD, v GTK aplikacích, které se z toho pos*aly, a v dalších věcech.
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    corwin78 avatar 2.12.2009 08:25 corwin78 | skóre: 10 | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Invisible Shield
    Moc by mě zajímalo, jak N900 vypadá a funguje, když se na ni nalepí Invisible Shield. A samozřejmě taky jestli to má smysl, respektive jestli to opravdu funguje tak, jak ukazují :-)
    Česká pirátská strana - "Internet je naše moře...".
    2.12.2009 09:35 snehuliak
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Invisible Shield
    Ten shield je obycajna folia. Skoda ze v tej reklame neboli ochotni nalepit tu foliu len na polovicu telefonu - je jasne vidno ze na druhej polovici je tiez nalepena - a preto vlastne ukazuju ako odolna ale aj poskrabatelna je folia, nie telefon. Chcel by som vidiet ako nachylne na poskrabanie je original puzdro telefonu, ktore by sa malo dat tiez vymenit.

    A dalsi problem je dnesna video technologia a peniaze ktore firmy davaju do reklam na nete... Ak ludia uveria tomu ze popcorn sa da urobit so styrmi mobilmi, mohla by to byt aj viral reklama ktora zjavne nepodlieha ziadnym pravidlam reklamy... Takze radsej nechcem vidiet nic ;)
    2.12.2009 11:32 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Invisible Shield
    Já na svém telefonu Invisible Shield mám a jsem velmi spokojený. Schválně jsem do ní ryl po instalaci nožem, co to jako udělá. Udělala se tam rýha, tak jsem byl sklamaný...jenže druhý den už byla fólie dokonale rovná, po rýze nikde ani stopy.

    Jediným zádrhelem je instalace, která nějaký ten čas zabere a člověk musí být opravdu pečlivý aby to nevypadalo hnusně. A když říkají, že bublinky za 24 h zmizí, tak jim věřte, opravdu to tak je :)

    Pocit z povrchu je takový gumovo-cosi. Po displeji se nedá jezdit tak snadno jako bez fólie, člověk si však zvykne a nijak zvlášť to nevadí. Citlivost se nesnížila, to je důležité. Hlavně ale už ten telefon skoro nechytá otisky prstů.
    corwin78 avatar 2.12.2009 12:11 corwin78 | skóre: 10 | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Invisible Shield
    Díky za názor, přesně takové zkušenosti mě zajímají.
    Česká pirátská strana - "Internet je naše moře...".
    2.12.2009 18:38 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Invisible Shield
    Jj. nalepit (hlavně zadní část) tu fólii je porod - nebo alespoň u iPhonu byl, protože fólie je kvůli záhybům a tlačítkům dost složitě vyřezaná.

    Jenom bych rád upozornil na problém prachu. Prach se totiž akumuluje u okrajů fólie a po nějakém čase se dostane pod ní. Vypadá to hnusně, přestane to lepit a navíc to vypadá jako sliz. Efekt se umocní, pokud používáte pouzdro "typu kapsa", které má vnitřek kožený.
    2.12.2009 08:40 PetrHL | skóre: 17 | blog: petr_h | Neratovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Moc děkuji za skvělý článek. Přečetl jsem to jedním dechem. Už se těším na další pokračování.
    "Do, or do not. There is no 'try.'" -- Jedi Master Yoda | CQRLOG | CQRPROP | HamQTH | Domů
    2.12.2009 09:57 Lord
    Rozbalit Rozbalit vše Koupě
    Včera v Alze jsem se v Nokia stánku ptal, kdy bude volně ke koupi a maník mi tvrdil, že pokud nemám předobjednávku, tak se dostanuá na řadu až počátkem února. :-(

    Takže kdo má zájem, tak za poloviční prachy i s anglickou klávesnicí: http://store.nokia.com/webapp/wcs/stores/servlet/productdetailbymodel_10500_10101_-1_10000367_Y
    2.12.2009 10:12 Elgner
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Koupě

    Věci jako clo a DPH jsem popsal výše. Pokud zadáš adresu v USA, dopstaneš se s taxama na $628.47

    tzn 630 + 50 poštovné = 680

    + 20% DPH = 716

    * 17,3 = cca 12 400Kč konečná cena

    Takže dá se to, ale polovina to není.

    2.12.2009 17:10 Lord
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Koupě
    Ale ne, tohle je oficiální cena Nokie. Tržní cena se dnes pohybuje okolo 490USD s dodávkou 3-5 dní.

    Takže sbohem a šáteček čeští oficiální prodejci.
    elviin avatar 3.12.2009 09:30 elviin | skóre: 29 | blog: elviin | Plzeň-Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Koupě
    Ten odkaz vede do obchodu, ktery je jen pro USA (ve formulari v polozce select state jsou pouze staty USA). Takze je to ta sama situace jako s amazonem: nizka cena pro nasince za cenu obchazeni zakona.
    2.12.2009 09:59 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Ethernet
    USB konektor slouží jen k nabíjení, nebo jej lze použít i (současně?) ke komunikaci (pak jaká verze USB a třída to je)? Nebo snad jediný způsob přenosu dat je bezdrátový?
    corwin78 avatar 2.12.2009 10:07 corwin78 | skóre: 10 | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ethernet
    USB port je samozřejmě i datový, ale někde jsem četl, že bohužel nejde najednou nabíjet i komunikovat.
    Česká pirátská strana - "Internet je naše moře...".
    andree avatar 2.12.2009 13:22 andree | skóre: 39 | blog: andreeeeelog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ethernet
    usb port je aktualne vo firmware funkcny v slave mode (napriek tomu ze chipset by mal podporovat OTG - a teda host aj slave mod - tak zatial som nevidel ze by niekto spustil host mod) - po pripojeni k usb je mozne si vybrat, ci ma pristroj fungovat ako usb mass storage (kopirovanie dat je velmi rychle, v radoch MB/s) - alebo ako pc suite (v takom pripade je mozne potom rozbehat "normalny usb networking" :) ).. nabijanie funguje aj popri datach normalne...
    2.12.2009 13:58 Sinuhet | skóre: 31
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ethernet
    S tim OTG a host modem - nevim, nevim.
    andree avatar 2.12.2009 14:10 andree | skóre: 39 | blog: andreeeeelog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ethernet
    ano ano, toto je prvy "mail" z ktoreho pramenia vsetky pochybnosti :) ale nakoniec diskusia skoncila na tom, ze nokia tam OTG (+host mod) nedala kvoli usb konzorciu (usb standardy zakazuju usb otg + nabijanie zariadenia cez usb, z nikto nevie akeho dovodu...) - takze to v software nie je podporovane minimalne kvoli usb certifikacii...

    ale podla schem omap 3430 ten chipset usb OTG transciever obsahuje (myslim ze spolu s dalsimi dvomi usb "portmi") - takze ostava otazka, ako je to zapojene vo vnutri atd... :) minimalne by ale mohlo byt mozne rozbehat host mod s tym, ze bude treba napajat externe zariadenia inak, ako priamo z usb portu n900... holt treba pockat, kto prvy riskne svoje zelezo na maly elektroexperiment :o))
    Luboš Doležel (Doli) avatar 2.12.2009 10:36 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Opravdu je tam i FM přijímač? Různě jsem četl, že tam prý není...

    Jinak mě překvapuje ten infraport. To je skoro jako s těmi analogovými modemy, co je pořád cpou do notebooků.
    corwin78 avatar 2.12.2009 10:40 corwin78 | skóre: 10 | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    FM přijímač tam je, jen je třeba zvlášť nainstalovat aplikaci, která kupodivu není defaultně nainstalovaná.

    IRko v N900 nejde použít pro posílání dat mezi telefony, ale je primárně určeno pro použití aplikacím, např. jako dálkový ovladač, atd.
    Česká pirátská strana - "Internet je naše moře...".
    3.12.2009 11:14 Jan | skóre: 7
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    FM přijímač tam je, jen je třeba zvlášť nainstalovat aplikaci
    zdravim, tedy z pohledu rozhlasovych poplatku , pokud to koupite na firmu, musite platit poplatek kazdy mesic, skoda.
    corwin78 avatar 22.12.2009 09:08 corwin78 | skóre: 10 | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    A není to právě obejito tím, že tam v defaultu není ta aplikace, tudíž nejde rádio přehrávat a platit by se mělo tedy až ve chvíli, kdy se doinstaluje?
    Česká pirátská strana - "Internet je naše moře...".
    kyknos avatar 22.12.2009 18:21 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Zajimava otazka pro pravnika - melo by to logiku - ale totez by pak melo platit u normalniho pocitace s kartou pro prijem radia, ne?
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    kyknos avatar 22.12.2009 18:22 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    btw, nevim jak n900, ale vetsina telefonu a prehravacu, co jsem mel v ruce, pouziva jako antenu drat od sluchatek a bez pripojenych sluchatek nefunguje

    pak to vlastne neni ani hardwarove kompletni radio :)
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    2.12.2009 10:54 KejPi | Praha 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Dobry clanek, jsem zvedavy na popis SW a telefonnich funkci. Nekde jsme cetl, ze neumi MMS a SIM toolkit (takze zadna eBanka) :-/ Nevim, jestli jsem jediny, ale u telefonu za 15k mi to prijde ostudne. Nemusi se prece opicit ve vsem po iPhone :-(

    Zatim pokukuju spis po Motorole Milestone s Androidem, i kdyz mi Maemo jakmo platforma prijde zajimavejsi a mozna i perspektivnejsi.
    corwin78 avatar 2.12.2009 10:58 corwin78 | skóre: 10 | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    To je pravda MMS, ani SIM toolkit není podporován, i když si myslím, že pokud bude dostatečný tlak uživatel, tak se to doprogramuje.

    Na druhou stranu, smysl MMS jsem nikdy nepochopil a SIM Toolkit u mobilu s plnohodnotným internet browserem založeným na GECKO jádře (Firefox) není zase tak podstatný.
    Česká pirátská strana - "Internet je naše moře...".
    2.12.2009 12:29 Let_Me_Be | skóre: 20 | blog: cat /proc/idea/current | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    > SIM Toolkit u mobilu s plnohodnotným internet browserem založeným na GECKO jádře (Firefox) není zase tak podstatný.

    Co to ma s tim proboha spolecneho?
    Linked in profil - Můj web - Nemůžete vyhrát hádku s blbcem. Nejdřív vás stáhne na svoji úroveň a pak ubije zkušenostmi.
    corwin78 avatar 2.12.2009 12:57 corwin78 | skóre: 10 | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Třeba to, že se dá přistupovat k plnohodnotnému bankingu?
    Česká pirátská strana - "Internet je naše moře...".
    2.12.2009 13:02 vagojan | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Ale přez SIM Toolkit prochází i ověřovací smsky... šifrované. Tj. bez něj to moc nefunguje.
    carnero avatar 2.12.2009 18:27 carnero | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Bez něj to funguje uplně stejně. Jen to příjde jako obyčejná SMS která pro přečtení nevyžaduje PIN. Což byl o statně důvod, proč jsem jim skutečnost, že můj mobil SIM Toolkit umí zatajil. Psát PIN a celkově mít ty SMS jinde by mě nebavilo.
    Prokop Mikule avatar 3.12.2009 11:54 Prokop Mikule | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    :) To je zajimavy pristup. Nekdo zjisti vase klientske cislo (pokud mate RB, jinde je to asi podobne), vezme vam mobil a pokud na uctu neco mate, tak uz mit nebudete... Zadani pinu je (kdyz uz nic jineho) aspon dalsi vrstva zabezpeceni. Je trosku smutne, ze Nokia rekla "a" (udelala po N810 tablet s GSM), ale nerekla "b" (chybi naprosto zakladni vec, kterou jsem pouzival na telefonech v dobe, kdyz jsem si ucet u ebanky zrizoval, tj. pred vice nez 8 lety).
    3.12.2009 18:06 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Nekdo zjisti vase klientske cislo (pokud mate RB, jinde je to asi podobne), vezme vam mobil a pokud na uctu neco mate, tak uz mit nebudete...
    Zjistí identifikační číslo klienta, heslo do internetového bankovnictví a ještě mi ukradne telefon? Docela šťastlivec.
    Quando omni flunkus moritati
    Prokop Mikule avatar 3.12.2009 18:33 Prokop Mikule | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Ja jsem popsal jak to funguje u RB nebo driv eB (pro prihlaseni se zada klientske cislo a jednorazovy kod, ktery prijde jako zprava banky, pro jeji zobrazeni je nutne zadat pin jako dalsi bezpecnostni prvek) a z toho vychazim. Klientske cislo muze byt rodne cislo (verejne tajemstvi?), pak by stacil jen ten mobil. Nicmene, podle toho co pisete mate zrejme jinou banku, kde to muze fungovat jinak.
    3.12.2009 22:23 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    To jo - mBank. Internetbanking má svoje vlastní heslo a pomocí SMS se autorizují jenom operace.

    Quando omni flunkus moritati
    5.12.2009 16:18 akomano | skóre: 16 | blog: Došiel čaj v kávomate | Malacky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    RB má postup prihlásenia na 2 kroky: zadáte klientské číslo (čo je RC) a k nemu si vyžiadate autorizačný kód (ktorý príde ako SMS). Následne zadávate PIN (4 miestne číslo).
    Ja vim, on vi, a ty sed, nano!
    2.12.2009 13:03 Let_Me_Be | skóre: 20 | blog: cat /proc/idea/current | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    No to se prave neda.
    Linked in profil - Můj web - Nemůžete vyhrát hádku s blbcem. Nejdřív vás stáhne na svoji úroveň a pak ubije zkušenostmi.
    2.12.2009 19:55 Megy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Nakolik je důležité, aby třeba notebook měl SIM toolkit a odesílal MMSky? Kdo z vás tohle testuje při nákupu PC? Odpověď: Nikdo

    Ano, tohle zařízení je hodně podobné telefonu, ale všichni z recenze, co jsme četli, chápeme,že to je vlastně linuxové PC nacpané do malého hezkého kabátku na nošení v kapse.

    Asi tak bych to viděl já...ale třeba Raifka a jejich eBanka mi na tom chodí sqěle včetně potvrzovacích normálních SMS,které bych tak jako tak dostával na mobil normálně čitelné.
    3.12.2009 11:09 Let_Me_Be | skóre: 20 | blog: cat /proc/idea/current | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Coz pro mne znamena jedine, nikdy do toho nestrkat simkartu na ktere mam mbanking s eKontem. A taky to pro mne znamena ze holt N900 neni pro mne, protoze dva mobily proste sebou nosit nebudu.
    Linked in profil - Můj web - Nemůžete vyhrát hádku s blbcem. Nejdřív vás stáhne na svoji úroveň a pak ubije zkušenostmi.
    3.12.2009 23:23 Jiří J. | skóre: 34 | blog: Poutník | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení

    Já bych tomu dal čas - jsou to SW problémy, je jich víc a myslím, že to nokia bude řešit přes updaty, včetně podpory MMS (alespoň). Však uvidíme :-)

    2.12.2009 13:07 KejPi | Praha 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Nejde o to, jestli jsi to pochopil. Ja to taky nepouzivam, ale obcas mi nejaka MMS prijde. Ale hlavne, MMS je dnes naprosty standard i u mobilu za 2000, tak jakto, ze u mobilu za 15k s opokrocilym operacnim systemem neni podporovana?

    A tim tookitem je to presne, jak se pise nize. Potrebuju ho v mobilu, i kdyz sedim u pocitace a chci na internet banking - posilaji se totiz pres nej sifrovane SMS s pristupovymi kody.
    andree avatar 2.12.2009 13:29 andree | skóre: 39 | blog: andreeeeelog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    co som o tom cital, tak pri tych MMS tam bol nejaky problem s mobilnym datovym pripojenim - mms vyuziva wap system pripojenia (ci co), takze to nie je uplne kompatibilne s datovymi prenosmi (minimalne je to vraj celkom problematicke rozbehat tak, aby to koexistovalo na jednej "linke" zaroven)..

    kazdopadne by to mal byt "len" softwarovy problem - a tusim, ze uz bolo par navrhov na quick'n'dirty hacky, aby sa tie mms dali aspon stiahnut (mms protokol je tusim odvodeny od "emailovch protokolov") - a myslim ze nokia to tam skor ci neskor bude musiet pridat, ak chce Maemo rozsirit aj medzi BFU...
    2.12.2009 11:35 Jiří Lisický | skóre: 31 | blog: JIL_blog | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Klávesnice
    Škoda té klávesnice :-(. Jsem klávesnicovej typ a tři řady je strašně málo.
    Líbila by se mi ta, kterou má 9300:
    http://www.mobilmania.cz/Files/Obrazky/art19/Nokia9300i/05.jpg
    2.12.2009 17:24 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Klávesnice
    Mě taky.. Jenže to by se museli pánové chytnout trochu za nos a vrátit se s designem zpátky do r. 1998
    2.12.2009 18:24 kraa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Klávesnice
    Jaj :-) Ten tu pořád ještě v šuplíku mám (a tu a tam ho používám coby sériovou konzoli k serverům). Kdyby se Nokia takhle chytla za nos, to by mi věru udělali radost :-)
    2.12.2009 18:50 Jiří J. | skóre: 34 | blog: Poutník | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Klávesnice

    Ani by to nemusela být Nokia :-) .. takovou věcičku bych si nechal líbit.

    2.12.2009 11:54 bubo. | skóre: 20 | blog: Buboo | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Je lepsie si pockat na tuto Nokiu alebo kupit teraz HTC HD2? Nechcem teraz porovnavat operacne systemy, ale pouzitelnost a hardware.
    ICQ 217-602-332
    Prokop Mikule avatar 2.12.2009 14:05 Prokop Mikule | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    No jestli N900 nepodporuje SIM toolkit tak je to pro me jasne (mam RB). Navic, funguje na tom Mail for Exchange a Cisco VPN tak jako na me soucasne E90?
    andree avatar 2.12.2009 14:14 andree | skóre: 39 | blog: andreeeeelog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    ak ti ide o zelezo a pozeranie filmov/mms a podobne frikulin veci, tak asi hd2 zaujme okolie trosku viac (az na tu jeho kameru s ruzovym flakom v strede :)))... pokial o linux, nie je predsa o com premyslat :)
    2.12.2009 16:42 bubo. | skóre: 20 | blog: Buboo | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Kde sa da o tom flaku dozvediet?
    ICQ 217-602-332
    andree avatar 2.12.2009 18:46 andree | skóre: 39 | blog: andreeeeelog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    napr. tu alebo hladanim :-)
    2.12.2009 14:38 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    I když nechceš porovnávat OS, tak jsem kdesi četl, že prý HTC chystá i odrůdu HD2 (nebo odvozený model s obdobným HW) s Androidem. To by bylo trochu jiné kafe :-)
    2.12.2009 16:08 KejPi | Praha 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Myslis asi tzv. HTC Dragon, ale o nem zatim nikdo nic poradne nevi. Pravdepodobne by to mela byt odpoved HTC na SE X10 a Motorola Milestone, ktera se k nam dostane pravdepodobne v unoru. Nicmene o tom HTC je zatim mnohem min informaci nez treba o X10, ktere ma byt uvedeno Q1/2010, tak nevim, jestli to neni jen fama.
    carnero avatar 2.12.2009 18:31 carnero | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Fáma to není téměř jistě. Co se týče dat, nesmíš zapomínat na fakt, že Sony Ericsson s láskou mobil představí a za rok pustí na trh. HTC nemá moc problémy na začátku měsíce představit a na konci začít prodávat v ČR. Dragon by _prý_ měl být kolem Vánoc představen.
    2.12.2009 19:22 KejPi | Praha 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    No to jsem na to zvedavy ;-) Doufam, ze mas pravdu, jinak asi pujdu do Milestone.
    2.12.2009 17:44 Jiří J. | skóre: 34 | blog: Poutník | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení

    Super! :-)

    Takže už jen čekám, až se objeví zařízení podobné tomuto, ideálně s možností SW klávesnice (menší šance zašpinění a u SSH stačí kolikrát při psaní 1 řádek), výrobcem dodané opensource aplikace a drivery (nebo alespoň closed-source, ale funkční mimo předinstalovaný firmware) a s možností nahrát si tam - třeba Slackware (non-x86 architektura není problém) - s (pokud možno) maximální funkcionalitou (funkční Xka, wifi, ACPI, ...).

    Patche kernelu nejsou problém, stejně tak ostatní desktopově-nestandardní věci, které bych si tam musel "ohákovat". Rád bych tam používal věci jako openvpn, ssh klient, mutt, irssi a jiné běžné aplikace :-D.

    Věci jako infraport (nebo modem), kamera, foťák, ..., takové eye-candy kdyby tam ideálně nebyly, ale tak jeden nemůže chtít všechno.

    Netbook nechci, to už mohu s sebou tahat svůj TP R60 (i na netbook je potřeba brašna nebo batoh, tedy pokud někdo nemá kalhoty jako krteček), ideálně něco, co se dá strčit do kapsy.

    A pokud mě něco skutečně nebere, tak je to nějaký Maemo framework, Android a jim podobné produkty. Takže bych rád, aby moje Cčkové programy fungovaly i bez těchto věcí.

    Já vím, chci moc, co? :-(

    2.12.2009 20:24 Sinuhet | skóre: 31
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Ani ne, myslim, ze N900 vsechno splnuje.
    3.12.2009 01:54 Jiří J. | skóre: 34 | blog: Poutník | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení

    Taky jsem nějakou hodinku hledal a vypadá to, že je to asi to nejlepší, co je k sehnání. Tzv. "umpc" mají sice daleko vyšší parametry, ale taky místo 16K stojí kolem 25K korun (navíc věřím, že těch 16 půjde ještě dosti dolů). Takový "umpc" je těžko k vidění s ARM (samé Intel Atomy) a výdrž je okolo 3-4 hodin (do této kategorie vlastně spadají i Eeečka, pokud se nepletu).

    Původně jsem se domníval, že tam nepůjde spustit nic, co není vytvořeno za pomoci Maemo frameworku (něco jak MPI pro cluster), ale vypadá to, že se to týká jen grafických udělátek - tudíž apache, samba a podobné věci by tam měly fungovat. Podle některých recenzí to dokonce vypadá na čistý Debian s kernelem a pár balíky od Nokie. Možná si jej tam dokonce nechám, raději si stavím back-end, než se piplám s front-endem.

    Další věci, které jsem řešil - jak na to napíchnout RJ-45? Podle googlu existuje řada miniUSB ethernet adaptérů pro situace, kdy bych to opravdu potřeboval (absence notebooku / vývod kabelu ve špatně dostupném místě -- tcpdump). Snad se něco bude prodávat i u nás a snad to bude mít podporu v Linuxu. :-) S tím souvisí ten USB "problém", který se tady nahoře diskutoval - pokud je skutečně natvrdo ve slave módu, realizace takového adaptéru asi nebude snadná. Snad v příští N-verzi.

    ... kde už by mimochodem mohl být OLED displej, N900 má (pokud se nepletu) ještě klasický LCD s panelovým (ne OLED - jak údajně uvažuje Apple) podsvícením. Životnost už je dostatečná (2007, bez kovové fólie), v prodeji jsou, jen asi v jiné cenové kategorii.

    Pak tu jsou věci, které prostě musíme masově prodávaným výrobkům odpustit - jako dvě kamery, stereo reproduktory, ..., když se nad tím tak zamyslím, tak je to celkem pěkná "skoro-james-bond" hračka - ovládání mnoha typů domácí elektroniky pomocí infrared, natáčení/focení, packet sniffing, GPS, FM vysílač, měřič vzdálenosti, ... :-D


    Co bych uvítal v dalším článku je především podrobný popis hardware, použitých ovladačů (hlavně wifi chipset - půjde na tom alespoň rfmon?), budu se těšit. :-)

    3.12.2009 05:57 Jiří J. | skóre: 34 | blog: Poutník | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení

    No ač je tam asi debian-based distro, nabootovat něco jiného (nebo například zálohovat) bude problém. Z mého googlení vyplývá, že se buď nikdo nepokusil přepsat defaultní bootloader (a používá initramfs nebo /sbin/preinit háčky) nebo to prostě nejde. No budu doufat, že se časem objeví na netu více informací o interním fungování této hračky :-)

    3.12.2009 06:29 Jiří J. | skóre: 34 | blog: Poutník | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení

    Tak jsem našel zajímavou stránku o closed aplikacích pro Maemo. Bohužel, použitý Nolo bootloader moc velkými možnostmi konfigurace neoplývá. Nevím, co si o tom mám myslet, snad asi jen to, že Nokia si očividně snaží udržet své "ovečky" na uzdě - dovolí jim modifikovat jen samotný operační systém (-> modularita, popularita). Ti ostatní holt mají prozatím smůlu. Ani boot z CDromky přes USB (jako Eee) to neumí. Prdlajs spravedlnost.

    andree avatar 3.12.2009 09:26 andree | skóre: 39 | blog: andreeeeelog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    podrobnejsi popis hardware bude, ale treba pockat asi az na "prespristi" clanok... :) inak to wifi tam pouziva kernel modul wl12xx (a mac80211 "vrstvu")...
    3.12.2009 10:53 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Takže tohle.
    3.12.2009 15:31 Jiří J. | skóre: 34 | blog: Poutník | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení

    Díky, stejně to ještě dobré 3 měsíce neseženu :-)

    Daniel Kvasnička ml. avatar 2.12.2009 21:50 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Jezkovo voko, to fakt ma Nokia drzost chtit 15.000 za neco, co nema kapacitni displej? :-D To je banda zoufalcu. Nejdriv N97, fiasko snad ve vsech smerech, ted tohle...
    FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
    2.12.2009 21:57 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Na druhou stranu to umožní majitelům přesněji kreslit stylusem. Už by se mi to na iPhonu párkrát hodilo. Super by byla nějaká hybridní technologie.
    3.12.2009 02:20 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení

    HTC ví, jak na to :-) A zdá se, že reálné zařízení už bude na trhu velmi brzo.

    Konqui avatar 3.12.2009 07:53 Konqui | skóre: 18 | blog: Konqui | Rožnov pod Radhoštěm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Co všichni s těmi kapacitními displayi mají? Vždyť je to úplně nahovno - nemůžu používat stylus nebo mačkat display čímkoliv - kolikrát se mi to hodilo....
    Open/save dialogy z GTK+ jsou nejkřiklavější ukázkou toho nejdebilnějšího software, co vůbec může existovat.
    3.12.2009 09:48 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Kladem (tedy alespoň pro mě) kapacitních displejů je, že nemačkám, nýbrž se mazlím. ;-)
    Daniel Kvasnička ml. avatar 3.12.2009 19:02 Daniel Kvasnička ml. | skóre: 52 | blog: The Joys and Sorrows of Being an IT Freak | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Tak vono kdyby Nokia byla schopna napsat SW takovy, aby se s tim kapacitnim displejem dalo za pouziti prstu pracovat bez ztraty psychickeho zdravi... mel jsem N97 v ruce a neovladatelnost byla pro me sokujici. iPhonem se clovek rozmazli velmi rychle :-)
    FSF: “screw you for not wanting the stuff we produce”, People: “screw you for not producing the stuff we want."
    4.12.2009 09:24 TM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    No vidíte. Já třeba kapacitní displej v dnešní podobě považuju za handicap a kdykoliv držím v ruce iPhone, vyrostl bych z toho a mám pocit, že to je nějaká dětská hračka a rozhodně ne efektivní nástroj. Dotykový displej bez možnosti přesné práce se stylusem je pro mě absurdní. Každý máme jiné preference a pro mě je třeba N900 od doby co používám PDA a mobily konečně něco co se znatelně přiblížilo představě o ideálním kapesním zařízení. :-)
    Salamek avatar 6.12.2009 21:09 Salamek | skóre: 22 | blog: salamovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Nokia N900 – představení
    Fuj ta QWERTZ klavesnice je tedy hnus velebnbosti humus... jestli n900 takjednine anj klavesnici
    Skutečně nemám v plánu zničit Microsoft. Bude to jen zcela neúmyslný vedlejší efekt.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.