abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 04:44 | Nová verze

    Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi: MagPi 140 (pdf) a HackSpace 77 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 01:00 | Nová verze

    ESPHome, tj. open source systém umožňující nastavovat zařízení s čipy ESP (i dalšími) pomocí konfiguračních souborů a připojit je do domácí automatizace, například do Home Assistantu, byl vydán ve verzi 2024.4.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:11 | IT novinky Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:55 | Nová verze

    Neziskové průmyslové konsorcium Khronos Group vydalo verzi 1.1 specifikace OpenXR (Wikipedie), tj. standardu specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro AR (rozšířenou realitu) a VR (virtuální realitu). Do základu se z rozšíření dostalo XR_EXT_local_floor. Společnost Collabora implementuje novou verzi specifikace do platformy Monado, tj. open source implementace OpenXR.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 17:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 0.38.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 4.4 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    včera 17:11 | Nová verze

    ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzích 1.3.1, 1.2.3 a 1.0.6. Ve verzi 1.3.1 je mimo jiné řešena bezpečnostní chyba CVE-2024-20380.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 12:11 | IT novinky

    Digitální a informační agentura (DIA) oznámila (PDF, X a Facebook), že mobilní aplikace Portál občana je ode dneška oficiálně venku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    včera 05:11 | Komunita

    #HACKUJBRNO 2024, byly zveřejněny výsledky a výstupy hackathonu města Brna nad otevřenými městskými daty, který se konal 13. a 14. dubna 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    17.4. 17:55 | IT novinky

    Společnost Volla Systeme stojící za telefony Volla spustila na Kickstarteru kampaň na podporu tabletu Volla Tablet s Volla OS nebo Ubuntu Touch.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    17.4. 17:44 | IT novinky

    Společnost Boston Dynamics oznámila, že humanoidní hydraulický robot HD Atlas šel do důchodu (YouTube). Nastupuje nová vylepšená elektrická varianta (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    KDE Plasma 6
     (68%)
     (10%)
     (2%)
     (19%)
    Celkem 560 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    openSUSE 10.3

    19. 10. 2007 | Mark Stopka | Recenze | 20737×

    Před nedávnem vyšla verze 10.3 distribuce openSUSE. Čím se tato verze liší od předchozích, se můžete dozvědět v našem stručném přehledu.

    Začneme poněkud zlehka. Změna, která vás praští do oka jako první, je změna Artworku, což je to, jak vypadá grafické uživatelské prostředí. Je to asi jedna z těch méně významných změn, ale zato je dovolím si říct, že nejvíce patrná. openSUSE 10.2 bylo barevně laděno spíše do modré, současná verze je laděna do uklidňující zelené. Tento krok snad nemá cenu hodnotit; spolu s vývojem skoro každé distribuce dochází ke změnám jejího výchozího vzhledu.

    opensuse 10.3 opensuse 10.3 opensuse 10.3
    Zdroj: opensuse.org.

    Aktualizace a KDE 4

    Změna trošičku důležitější, ale o to méně patrná, je aktualizace základních softwarových balíků. Mimo jádro a systémové knihovny byla aktualizována základní grafická prostředí. KDE je ve verzi 3.5.7 a Gnome je ve verzi 2.20. Ale aby to nebylo moc jednoduché, tak nám to KDE komplikuje a už ve výchozí instalaci je pár aplikací z pomalu přicházejícího KDE 4 (jupí :-)) Takže, které aplikace z KDE 4 jsou již ve výchozí instalaci? Například nástroje pro vzdálenou administraci KRDC (slouží k připojení ke sdílené ploše pomocí VNC nebo Windows Remote Desktop) a KRFB (slouží k vytváření sdílených ploch, jak je možná znáte z Windows). Dále pak několik her, například KPatience a KReversi. Dále pak KMahjongg, KMines a KSudoku. Avšak například u takového KSudoku jsem si během psaní recenze všiml, že občas během startu zatuhne.

    opensuse 10.3

    Pro ty, kteří by se nemohli dočkat celého KDE 4, je připraven 1-click install balíček, který zajistí instalaci KDE 4 jako paralelního desktopu. O 1-click install si však povíme něco až za chviličku.

    opensuse 10.3 opensuse 10.3 opensuse 10.3

    1-click install

    S novým openSUSE je tady také nová možnost pohodlné instalace softwaru. Pomocí jednoduchých XML souborů je možné nainstalovat pouhým kliknutím spoustu programů a uživatel se nemusí v podstatě o nic starat. Jen odkliká jednoduchého průvodce. Naštěstí se nejedná o žádnou instalaci mimo balíčkovací systém, ale naopak je to činnost s balíčkovacím systémem silně provázaná. Podle pokynů v .ymp souboru se balíčkovací systém postará o přidání repozitářů a instalaci potřebných balíčků a jejich závislostí z těchto repozitářů. Jedná se tedy o zcela systémové řešení a neztratíte tak kontrolu nad systémem.

    Jistě vyvstává otázka, kde takové .ymp soubory vzít. Odpověď je však nasnadě, neboť všechny balíčky, které jsou vytvářeny v rámci projektu buildservice, takové balíčky mají, a že jich je opravdu hodně... Mimo tyto pak existují dva balíčky, s jejichž pomocí snadno nainstalujete podporu pro multimédia. Jeden pro KDE a jeden pro Gnome. Čímž jsme si vlastně zodpověděli i otázku, jak do nového openSUSE jednoduše doinstalovat podporu multimediálních formátů zatížených patenty. Stačí prostě kliknout na zmíněné odkazy, vybrat "Otevřít pomocí Yast Meta Package Handler", stisknout OK a řídit se pokyny na obrazovce.

    opensuse 10.3 opensuse 10.3 opensuse 10.3 opensuse 10.3

    Změny z Yastárny

    Mimo změny skoro všech ikonek byl také kompletně předělán modul pro nastavení síťování. Jako uživateli starší verze mi přišel nový modul poněkud nepřehledný, avšak po chvilce jsem si zvykl a nedokáži rozlišit, který mi připadá intuitivnější. Také nevím, jak moc velké změny byly prováděny s vnitřnostmi síťového modulu, avšak když se pokusím přes Yast nastavit síťovou konfiguraci a použiji k řízení NetworkManager, tak se mi špatně nastaví síťová maska, a v důsledku toho se nemůžu dostat na některé stránky. Takže pokud jste narazili na stejný problém, radím vám nejdříve vyzkoušet přepnutí na tradiční metodu s ifup.

    Subjektivně se mi zdá, že došlo k celkovému zrychlení Yastu, a to nejen správce balíčků, ale i ostatních částí. Přibyl minimálně jeden nový Yast modul - komunitní repozitáře - který slouží k jednoduchému přidávání repozitářů z několika předem vybraných. Nechybí tam tedy repozitáře z buildservice, packman, ATI, nVidia a další. V tomto modulu je však nejspíše chybka: pokud nebyly repozitáře přidány pomocí tohoto modulu, tak je bohužel nerozpozná a repozitář přidá znovu.

    K dispozici je teď GTK+ verze Yastu, která obsahuje stejné funkce jako ta Qt a ncurses. Můžete s ní tedy nastavit disky, síť, grafický server, některé síťové servery atd. Lze také vytvářet bootovací obrazy pro VMWare a další virtualizační nástroje pomocí rozhraní kiwi. Dále taky instalovat balíčky, avšak já osobně mám raději instalaci pomocí zypperu. Pokud chcete vidět, jak vypadá, tak se podívejte na screenshoty z news.opensuse.org [1, 2].

    opensuse 10.3 opensuse 10.3 opensuse 10.3 opensuse 10.3

    Uspávání, probouzení

    Nyní, když se pokusíte počítač uspat na disk, tak v případě, že se vám to podaří a nic cestou nehavaruje, uvidíte hezký spashscreen s teploměrem, který vám bude krátit čekání. Něco podobného uvidíte i v případě, že budete počítač probouzet. Také jsem si všiml, že v případě uspání na disk vám Grub nedá možnost zvolit jiný operační systém, což je dobré hlavně kvůli snížení rizika ztráty dat.

    Ostatní vylepšení a změny

    Compiz je nyní obsažen na instalačních médiích, v oficiálních internetových repozitářích je pak obsažen i Compiz Fusion. Byl také zrychlen čas startování. Nyní můj notebook nabootuje za 34 sekund, verze 10.2 u mě nabootovala za něco málo přes 50 sekund. V distribučním řetězci také přibyla nová metoda instalace. Jedná se o instalaci z jediného CD, jakou znáte třeba z Ubuntu. Jedno CD, jedno desktopové prostředí. Zbytek je nutné instalovat z internetových repozitářů. Jedná se o věc, po které spousta uživatelů volalo, snad se jim tedy bude líbit.

    Srovnání základních vlastností nových verzí "velkých" distribucí

    Distro: openSUSE 10.3 Mandriva 2008.0 Ubuntu 7.10 Fedora 8
    verze programů
    jádro 2.6.22.5 2.6.22.9
    KDE/Gnome 3.5.7 (4 preview)/2.20 3.5.7 (4 preview)/2.20
    OpenOffice.org 2.3.0 2.2.1
    vlastnosti distribuce
    formát balíčků rpm rpm deb rpm
    správce balíčků yast, zypper urpmi, rpmdrake yum
    inst. CD/DVD je live? není Mandriva One KDE
    Mandriva One GNOME
    přehrávání formátu MP3 DVD: přímo v instalaci
    CD: snadné doinstalování
    přímo v instalaci
    proprietární ovladače ATI/nVIDIA snadné doinstalování Mandriva One: přímo v instalaci
    Mandriva Free: snadné doinstalování
    3D desktop přímo v instalaci (Compiz)
    snadné doinstalování (Compiz Fusion)
    přímo v instalaci (Compiz Fusion, Metisse)
    výchozí boot manager Grub Grub

    Tabulku budeme samozřejmě postupně doplňovat (i na základě vašich návrhů na zajímavé kategorie, které by si zasloužily porovnat).

           

    Hodnocení: 53 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    hajma avatar 19.10.2007 00:31 hajma | skóre: 27 | blog: hajma | Říčany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    ta tabulka je docela zavádějící. Verze jádra v MDV2008 je 2.6.22.9. Mandriva má live CD, ze kterého lze provést instalaci. Jmenuje se One. Mandriva přehrává MP3 přímo v instalaci. Mandriva má 3ddesktop přímo v instalaci. Jako správce balíčků by měl být uveden i rpmdrake, což je gr. nástavba nad urpmi.
    21 promarněných znaků
    19.10.2007 08:06 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Ty údaje u Mandrivy, které zmiňuješ, prostě ještě nebyly vyplněny. Že je políčko prázdné, neznamená, že by to distribuce neměla/neuměla - znamená to, že ten údaj ještě nebyl zadán. Na základě tvého komentáře jsem to doplnil. Až vyjdou recenze dalších dister, zase tabulku doplníme.
    19.10.2007 19:10 Ladislav Jancik | skóre: 16 | Červený Kostelec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Mozna by bylo lepsi tu tablku neuvadet u primo u clanku, ale dat ji do samostatneho clanku, ktery by se prubezne aktualizoval.
    Bolest je jen jiné území a strach, strach je neřest.
    19.10.2007 21:29 Jiří Hlinka | skóre: 29 | blog: zapisky | Teplice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Osobně bych jí radši viděl u každé recenze distribuce, můžu se hned podívat jak je na tom v porovnání s ostatními, aniž bych tu tabulku musel hledat někde po serveru...
    20.10.2007 13:20 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    ta tabulka je docela zavádějící.
    Souhlasím. Přehrávání prop. formátů (MP3) ve standardní instalaci openSUSE 10.3 není zapotřebí doinstalovávat, jak uvádí tabulka.
    21.10.2007 11:17 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Přehrávání prop. formátů (MP3) ve standardní instalaci openSUSE 10.3 není zapotřebí doinstalovávat
    Podle zápisku Instalace kodeků v OpenSuse 10.3 to tak nevypadá... Konkrétně viz tento obrázek.
    21.10.2007 11:36 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    A nebylo by lepší si to nejprve vyzkoušet, když už o tom chce někdo psát? Já to udělal. Odkazovaný postup je pro lidi, kteří nedělali standardní instalaci a tu podporu si z DVD nenainstalovali. U CD asi proto, že nebyli připojení k Internetu. Případně pokud v Amaroku nechtějí používat Gstreamer s pluginem od Fluendo. Vysvětlovalo se to všude možně.
    21.10.2007 11:39 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Takže ta podpora přímo v instalaci je, a proto je tabulka zavádějící. A pokud si to někdo chce udělat jinak, tak pak má možnost to snadno doinstalovat.
    21.10.2007 14:19 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    A nebylo by lepší si to nejprve vyzkoušet, když už o tom chce někdo psát? Já to udělal.
    Já předpokládám, že autor článku, pod kterým je tato diskuze, to také udělal. Vycházím z toho, jaké údaje do tabulky uvedl.
    U CD asi proto, že nebyli připojení k Internetu.
    Pokud něco není přímo na instalačním médiu, ale je-li člověk připojený k Internetu, tak je možné to stáhnout, tak to lze docela výstižně popsat slovy "snadná doinstalace", ne?
    21.10.2007 14:35 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    A nebylo by lepší si to nejprve vyzkoušet, když už o tom chce někdo psát? Já to udělal.
    Já předpokládám, že autor článku, pod kterým je tato diskuze, to také udělal. Vycházím z toho, jaké údaje do tabulky uvedl.
    Takže záměrně vycházíte ze zavádějících údajů, na které tu neupozorňuji jenom já... :-(
    U CD asi proto, že nebyli připojení k Internetu.
    Pokud něco není přímo na instalačním médiu, ale je-li člověk připojený k Internetu, tak je možné to stáhnout, tak to lze docela výstižně popsat slovy "snadná doinstalace", ne?
    1. Na preferovaném standardním instalačním médiu (DVD) to je. 2. Instalační CD má během instalace přednastavené internetové repozitáře, z nichž se ta podpora automaticky stáhne a nainstlauje a je tak dostupná při prvním spuštnění systému. Pokud si to autor článku schválně vypnul nebo neměl přístup k Internetu, měl použít DVD a nepsat nesmysly.
    21.10.2007 14:59 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    1. Na preferovaném standardním instalačním médiu (DVD) to je. 2. Instalační CD má během instalace přednastavené internetové repozitáře
    Upravil jsem údaj v tabulce.
    21.10.2007 15:24 Ignor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Problém je v tom, co to je "přehrávání prop. formátů" a co znamená "MP3 a spol.". Ano, MP3 si třeba v Totemu lze díky kodeku od Fluenda bezproblému přehrát hned po instalaci. Instaluje se taky HelixPlayer nebo RealPlayer. Ale lze si přehrát třeba WMA? Myslím, že bez přidání cizích repozitářů ne. Myslím si tedy, že tak, jak je ta kolonka vyplněná, je ještě horší než byla, jednoduše proto, že narozdíl od té předchozí podle mě lže. Řádek tabulky bych nazval podpora pro multimédia a do jednotlivých políček uvedl, které formáty lze přehrát hned a které jinak - např. "snadná instalace" by mohl být krásný odkaz vedoucí např. na zápisek MVyskočila.
    21.10.2007 15:30 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    To souhlasím, tak by to bylo přesnější a užitečnější.
    21.10.2007 16:16 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    V tom případě bude lepší ten řádek spíše zjednodušit, než se pokoušet o vypsání všech možných proprietárních formátů. Omezil jsem to tedy na MP3 a doplnil odkaz.
    21.10.2007 16:31 Ignor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Kdyby to nebyl článek, ale záznam např. ve FAQ, tak by každému bylo hned jasné, že uvedené informace nemusí být vůbec úplné a že je může doplnit. Vypisovat všechny formáty jistě nemá smysl, stačí vypsat ty, po kterých lidi baží (a do toho FAQu je teda nejspíš vyplní :-)). Každý pochopí, že nejde a nemůže jít o kompletní výčet. Hlavní distribuce stejně nějakým způsobem podporují stejnou sadu formátů. Rozdíly nejsou v tom co ale v tom jak.

    Nevím, jestli by se vyplatilo, mít mechanismus jak vložit nebo připojit obsah např. FAQ do jiného obsahu i jinak než odkazem (aby byl v článku vždy stejný obsah jako ve faq), nenapadá mě, kde by se to využilo jinak, ale tady by se to hodilo.
    Ilfirin avatar 22.10.2007 12:05 Ilfirin | skóre: 32 | blog: ilfblog | Liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Navíc je tu problém, že Fluendo je k dispozici jen v gstreameru, takže když chci používat xine (KDE) tak mp3 podporu nemám. Jinak RealPlayer to přehrát taky umí sám, ale většina z nás ho na přehrávání moc použít nechce.
    21.10.2007 17:35 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    V mém e-mailu bylo toto:
    přehrávání proprietárních formátů (MP3 apod.):
       - přímo v instalaci
       - snadné doinstalování
       - pomož si sám
    
    To apod. podle mě zahrnuje wmv, wma, quicktime,... a to jsou formáty, které ihned po instalaci NEJDOU. A prováděl jsem jednou instalaci z CD a jednou instalaci z DVD. A kde si vzal, že instalační DVD je nějak preferované?
    21.10.2007 17:44 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Nezajímá mě, co bylo v e-mailu, ale co je publikováno a co si každý můžeš přečíst. Máte pravdu, že tyto formáty v isntalaci nejdou a lze je snadno doinstlaovat, ale pak tam nemáte psát MP3, protože to už pravda není a je to jedna z velkých výhod openSUSE, která nevím, proč by měla být v té recenzi a srovnávací tabulce opominuta. DVD média jsou přednastavenou zvýrazněnou možností na oficiáních stránkách a jsou jako první uváděna ve všech oznámeních, která jsem četl. Jsou prakticky rovnocenná s CD variantami, které mají předvolené online repozitáře (pokud se využijí).
    21.10.2007 17:59 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Ale v jakém pořadí je to napsáno na nějakých oznámeních je naprosto nerelevantní. A tou podporou přes fluendo bych se imo taky moc nechlubil... na přehrávání nějakých písniček v Amaroku to asi moc není.
    21.10.2007 18:03 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Ale to, jak je to přednastaveno na strnkách pro stažen již relevantní je. Stejně jako to, že píšete zavádějící tabulky. To je prostě fakt a z toho se nevykroutíte.
    21.10.2007 18:37 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Stojám si za svým, že podpora multimédií je v openSUSE dostupná po snadné instalaci. A nemám se z čeho vykrucovat.
    21.10.2007 18:41 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Máte. Z toho, že jste uváděl nedostupnost MP3 po instalaci, což není pravda.
    21.10.2007 18:44 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Já uváděl nedostupnost multimédií.
    21.10.2007 18:46 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    V té závroce to bylo moc jasně uvedeno "MP3". Není co dodat.
    21.10.2007 18:56 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    a taky tam bylo uvedeno atd ;-)
    21.10.2007 18:56 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    sorry: apod.
    21.10.2007 19:10 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Přesto to tvrzení bylo neplatné.
    22.10.2007 11:50 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Jak je vidět, tak sis mou radu příliš k srdci nevzal :-(
    22.10.2007 13:21 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Nechápu. To je na tomto serveru trestné upozorňovat na chyby? Kde to jsme? Stačí říct.
    22.10.2007 22:43
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    skrytý komentář Náš administrátor shledal tento komentář závadným.

    vulgarita

    Zobrazit komentář
    19.10.2007 00:43 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    LiveCD pro OpenSUSE 10.2 existuje v druhé RC verzi, během několika dní by měla být vydána konečná verze. Inspiraci pro tabulku lze čerpat i z Wikipedie.
    19.10.2007 01:35 CobrA
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    mam openSUSE 10.3 uz od RC1 (pred tym som mal SUSE 10.1) a jedno obrovske zlepsenie (ktore nie je nijak vyrazne spomenute v clanku): konecne je zypper "pouzitelny" - svinzny, spolahlivy (az na maly problem s cache, ked vypisoval SQL chyby a nesli pridavat ani odoberat repozitare), na nb skoro vsetko pracuje out-of-box(dokonca aj webcam, a cochvila snad aj fingerprint) az na ovladanie jasu display-u (to som zatial neprisiel na to kde je problem...vo F8 T2 to islo) a to ze mi nikde nezobrazuje bootsplash (pri starte, pri shutdown, pri hibernacii, proste nikde) - mozno je to sposobene tym ze pri instalacii mi zle nastavil vga mod pre framebuffer, ale ani po nastaveni spravneho modu pre rozlisenie 1280x800 (v akom je ulozeny bootsplash) sa nezobrazuje
    19.10.2007 02:56 laco
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Ta tabulka by se měla rozhodně doplnit a rozšířit. Zatím je to polotovar.
    19.10.2007 07:52 Jáchym Čepický | skóre: 29 | blog: U_Jachyma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    ta tabulka - to je snad tisková chyba ne? jestli ne, tak viz. http://distrowatch.com/
    19.10.2007 08:10 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Ta tabulka by se měla rozhodně doplnit a rozšířit. Zatím je to polotovar.
    Ano, je to polotovar - tak to bylo myšleno. Postupně ji budeme doplňovat a rozšiřovat.
    19.10.2007 07:30 vredy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Ono to lze nainstalovat i na cosi s Athlon 700MHz /ram 256MB /hdd 6GB. KDE je i na takoveto sestave pouzitelne.
    19.10.2007 14:36 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Používám na Pentium IV 2,4GHz, 256MB ram, 500GB+80GB HDD a nestěžuju si.
    AltOS avatar 19.10.2007 23:37 AltOS | Jizak
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Hehe, to je jak odpovidat kurakovi, ze si radeji das Marlborku, nez tabak Taras Bulba.

    Na 733MHz 256MB RAM mi beha malo co nove s KDE rychle.
    20.10.2007 09:50 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    No, ona rychlost procesoru a velikost pevného disku nemá na KDE takový vliv, jako velikost paměti a ta je u obou sestav stejná. Pokud by ten se slabším procesorem měl 512MB, tak by mu KDE běhalo lépe, než Marovi s papírově silnějším strojem.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    AltOS avatar 20.10.2007 19:43 AltOS | Jizak
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Nnnnnnno. Mam to same distro na 566MHz 256 RAM a 733MHz 256 RAM a ten procesor tam je malinko znat.

    Jinak ale souhlasim, ze hlavni je v tomto pripade pamet.
    20.10.2007 10:16 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    No hlavní problém je v tom, že jsem se v tom komentáři na který odpovídám přehlédl a četl jsem tam že je to na té sestavě nepoužitelné :-)
    21.10.2007 20:57 Mandarinka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    No aby to nebylo užitelné. Já to mám na 128MB RAM (mobilní P-II 3OO). Internet v Konqueroru, teď jsem něco psal v Kwordu (ale nebylo to bůhví co, ten program má co zlepšovat), Předtím jsem na tom měl Openoffice, ale musím nejdřív udělat místo na HDD (4GB), pak se k nim vrátím. Writer na tom byl docela zvládnutelný.

    A rozhodně BANZAI pro ty chudáky, kteří se dřeli s Yastem a libzyppem, protože teď už se dá instalovat sw i přes něj, ačkoliv parsování metadat je poměrně pomalé kvůli thrashování. Pak je však už yast sw manager normálně použitelný i přes nedostatek RAM, narozdíl od 10.2...

    P.S. pro misoMSy: Win XP na tom NB fungovaly skvěle (asi tak 70MB RAM volné pro práci), ale licence je licence...
    19.10.2007 08:19 Jakub
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Velká škoda že jde pouze o další minirecenzi. Většina (všechny?) publikované informace jsou dostupné i na oficiálním webu projektu.

    Nešlo by u distribucí pro BFU (respektive pro takové lidi co potřebují pracovat a ne vždy mají čas na prolézání diskuzních fór a editaci konfiguráků) publikovat články typu "33 dní s Opensuse 10.3". Rád bych si vybral distribuci podle zkušeností a ne jen na základě několika obrázků, neúplné tabulky verzí sw a textu který má vyplnit prostor mezi obrázky.

    Pár postřehů:
    • Na nové start menu si asi nezvyknu
    • Když jsem si v Yastu nastavil přepínání klávesnice nic se neprojevilo. Musel jsem do ovládacích panelů KDE
    • Při přepínání klávesnice (alt+shift) se nevymění vlaječka (při zadávání hesel je to velmi nepříjemné)
    • Dvojklik na ikonu aplikace v titulku okna nezavře aplikaci
    • Nefunguje Kmobiletools s K750i přes bluetooth (http://www.suseportal.cz/kmobiletools)
    • Compiz Fusion je velmi nestabilní
    • Zdlouhavá kontrola repositářů je k u zoufání
    • Skype není v repositářích (v Kubuntu šlo naklikat Skype, Operu ...)
    • Sem tam nenaběhne wifi/bluetooth
    • Kerry asi nedokáže prohledat maily v TB
    K dalším věcem jsem se zatím nedostal.
    19.10.2007 10:13 erchamion
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    "Nešlo by u distribucí pro BFU (respektive pro takové lidi co potřebují pracovat a ne vždy mají čas na prolézání diskuzních fór a editaci konfiguráků) publikovat články typu "33 dní s Opensuse 10.3". Rád bych si vybral distribuci podle zkušeností a ne jen na základě několika obrázků, neúplné tabulky verzí sw a textu který má vyplnit prostor mezi obrázky."

    K tomu bych se s dovolenim pripojil.
    freshmouse avatar 19.10.2007 10:40 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Nešlo by u distribucí pro BFU (respektive pro takové lidi co potřebují pracovat a ne vždy mají čas na prolézání diskuzních fór a editaci konfiguráků) publikovat články typu "33 dní s Opensuse 10.3".
    Dej mi den, dva, možná tři.
    19.10.2007 11:22 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Nebylo by lepší počkat aspoň do toho 7. listopadu? :-)
    freshmouse avatar 19.10.2007 12:28 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    :-)
    19.10.2007 11:24 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Na nové start menu si asi nezvyknu

    Ani nemusíte. Klikněte pravým tlačítkem myši na chameleona a levým na položku "přepnout do KDE stylu nabídky".

    19.10.2007 11:57 Jakub
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Díky, ale jestli se nepletu tak v budoucnu (KDE4) staré menu nebude. Proto ten povzdech :-(
    19.10.2007 13:18 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Že by námět na preventivní RFE? Až vyjde alfa 11.0, mohlo by už být pozdě…
    19.10.2007 19:30 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Nešlo by u distribucí pro BFU (respektive pro takové lidi co potřebují pracovat a ne vždy mají čas na prolézání diskuzních fór a editaci konfiguráků) publikovat články typu "33 dní s Opensuse 10.3
    Vsadím se, že určitě šlo. Totiž kdyby je někdo napsal... ;-)
    20.10.2007 13:33 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Skype není v repositářích (v Kubuntu šlo naklikat Skype, Operu ...)
    Balíček Skypu pro openSUSE 10.3 je k dipozici na oficiálních stránkách. Opera je v repozitáři non-oss, lze ji nahrát již při instalaci systému.
    21.10.2007 09:11 13th.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Skype je síce na oficiálnej stránke aj pre openSuse, ale nainštalovať sa nedal, lebo počas inštalácie spadne inštalátor.
    21.10.2007 13:42 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    To ale lze jen velmi těžko považovat za chybu distribuce… Mně třeba na jednom počítači (na druhém ne) pod 10.3 segfaultuje VMware (Workstation 6.0.1 i Server 1.0.4), ale ani na chvíli mne nenapadlo vinit z toho distribuci.
    Ilfirin avatar 21.10.2007 22:07 Ilfirin | skóre: 32 | blog: ilfblog | Liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Jak psal Michal výše, je to diskutabilní. Mě se Skype nainstaloval z onoho balíčku bez keců a ještě do 64bitové distribuce i se závislostma (YAST mi stáhl 32bitovou verzi QT4). Takže... těžko říct, co za to mohlo.
    19.10.2007 08:19 Mufák
    Rozbalit Rozbalit vše Podpora pro MP3
    Podpora pro MP3 je přímo v distribuci (fluendo gstreamer plugin), není potřeba nic stahovat.
    19.10.2007 10:17 Jiří Hlinka | skóre: 29 | blog: zapisky | Teplice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Podpora pro MP3
    V openSUSE je fluendo hned po instalaci? Normálně se za něj platí, tak by bylo skvělý, kdyby to do openSUSE protlačili. Jenom doplním, že Mandriva má fluendo gstreamer plugin dostupný v PowerPacku.
    19.10.2007 14:04 petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Podpora pro MP3
    Fakt mi sly prehravat mp3 uz po instalaci :-) Dokonce totem mi prehral m3u soubor (s inet radiem FUN1.cz). Pak jsem vsak nainstaloval audio/video kodeky pres ten one-click a od te doby mi totem hlasi, ze mu na prehravani m3u souboru chybi nejaky modul :-( Prosim, nevite jaky?? m3u zatim prehravam v audacios (tam neni problem). Dekuji
    19.10.2007 15:09 Jiří Hlinka | skóre: 29 | blog: zapisky | Teplice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Podpora pro MP3
    fluendo docoder MP3 je zdarma (jako asi jediný od fluendo), ostatní už jsou za ne-velký poplatek. Podle toho co jste psal předpokládám, že v openSUSE je ten fluendo MP3 decoder.
    Tak je to opravdu tak - viz např. news.opensuse.org
    freshmouse avatar 19.10.2007 10:38 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Tak tomu říkám recenze na houby. Až dopíšu svou recenzi Ubuntu 7.10, to bude bomba (a bude to opravdu recenze). :-)
    freshmouse avatar 19.10.2007 10:48 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Líbí se mi to zelené téma, je fakt pěkné, ale to téma KDE (na snímcích v článku) se mi nelíbí ani trošku.
    19.10.2007 11:23 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Nejdřív jsem byl sice trochu zklamaný, že uspíšili přechod do "zeleného období", ale ten základní odstín (tmavší a trochu víc směrem k modré než u 9.3) je velice příjemný a líbí se mi mnohem víc než poněkud řvavá modrá v 10.2.
    19.10.2007 12:49 Quest
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    To je věc vkusu, mě se to naopak zase líbí :-)
    19.10.2007 12:50 Quest
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Myslím ta zelená, namísto modré.
    19.10.2007 14:10 petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Miluji modrou barvu, ale s touto zelenou mi udelali velkou radost :-) Uzasne vypadajici :-) Jeste by to s temito barvami chtelo sladit gnome a budu nadmiru spokojen :-) - teda po vizualni strance, instalace a aktualizace pres YAST je furt na cely den :-( Nechapu proc pri kazdem spusteni musi znovu nacitat info z repozitaru (staci kdyz to nacte jednou za den pri aktualizaci). Silene to zpomaluje praci a je to hodne otravne :-( Nedalo by se to nejak vypnout, ci prepnout na rucni aktualizci repozitaru??? Diik
    19.10.2007 18:18 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Dalo.
    20.10.2007 13:13 petr
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Dekuji! :-)
    19.10.2007 13:08 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Doufám, že to bude alespoň takové "eso" jako "recenze" OpenSUSE na root.cz. ;-)
    freshmouse avatar 19.10.2007 22:01 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Já to ale myslím vážně!
    19.10.2007 22:02 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Já taky. :-D
    freshmouse avatar 19.10.2007 22:17 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    I ty jeden...
    20.10.2007 13:30 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Já recenzi nesliboval. A každý další článek už může soutěžit s konkrétní nastavenou laťkou, kterou může překonávat (i podle reakcí čtenářů původního článku), kdežto ten první nemá s čím soutěžit (kromě neznáma).
    20.10.2007 15:33 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    ja myslim, že bylo sposta recenzí už před tvým článkem. podle mýho ten tvůj není nějak průkopnickej, ne?
    20.10.2007 16:04 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Ovšem nastavuje laťku úplně někam jinam. :-D
    20.10.2007 17:10 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Pokud si to myslíte, tak určitě budete moci odkázat jiný český článek, který v takové míře referencí pokrývá všechny oblasti, které běžné uživatele budou zajímat před instalací openSUSE 10.3, během ní i těsně po ní. Já takový neznám.
    21.10.2007 17:43 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    tak v tom případě tedy uznávám že váš článek je ve své době naprosté unikum a nemá obdoby :-D
    Cubic avatar 19.10.2007 16:32 Cubic | skóre: 24 | blog: obcasne_vyplody | Essex
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    musíš si pak ale ohlídat aby každý druhý příspšvek pod tou recenzí byl od tebe, jinak by to nebylo ono
    20.10.2007 02:51 Semo | skóre: 45 | blog: Semo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Konecne recenzia, kde je nieco ine ako SS z instalacie. Mozno este trocha viac otestovat suspend (disk/RAM, spolahlivost)
    If you hold a Unix shell up to your ear, you can you hear the C.
    20.10.2007 10:17 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Na mém tonebooku S2hdd 100% spolehlivost, s2ram... není ve whitelistu, ale funguje bez problému, už jsem posílal mail do konference, bohužel žádná odpověď :-/
    the.max avatar 20.10.2007 21:36 the.max | skóre: 46 | blog: Smetiště
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Tedy panove, to jsem si zase jednou nas*al do bot... Bratranec po mne chtel preinstalovat pocitac, protoze XP uz skoro ani nenabihali a jestli mu tam nedam taky linux, ze by ho zkusil a ze slysel ze na internet je to lepsi.Tak sem mu tam nainstaloval opensuse 10.3. stravil jsem s tim cele odpoledne, protoze jsem instaloval z internetu na 1Mbit lince. Po dokonceni arestartu jsem byl dost nemyle prekvapen. Nejde spustit OOo. Okamzite to hodi hlasku o padu aplikace. rikam si, dobry zacatek. spustim konqueror, zadam www.dsl.cz, vyskoci na me okno 1-click s instalaci flashoveho pluginu.Instalace probehla (udajne) v poradku, nicmene flash zadny. Po novem spusteni konqueroru se vse opakovalo. 1-click a tak porad dokola. Take me docela prekvapila pomalost. Kdyz porovnam Gentoo na podstatne slabsim pocitaci, tak suse je o poznani pomalejsi. Nainstaloval jsem ovladac grafiky (ati). cekal jsem toho asi moc, ale i kdyz jsem jiz pri instalaci zapl akceleraci, zadna se nekonala. Po pokusu o rucni zavedeni modulu fglrx jsem dostal zase chybu. Tim opensuse zkoncilo, diskovy oddil jsem smazal a roztahl na plnou velikost ntfs.

    Zlaty Gentoo ! ! !

    KERNEL ULTRAS Fan Team || Sabaton - nejlepší učitel dějepisu || Gentoo - dokud nás systemd nerozdělí.
    21.10.2007 01:06 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Tak jsi mu tam měl dát Gentoo. :-)
    21.10.2007 10:15 Smajchl | skóre: 39 | blog: Drzy_Nazory | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    To by bylo trochu prace na to, aby to za tejden chtel smazat, protoze mu tam nejde ICQ6.
    My máme všechno co chcem, my máme dobrou náladu!
    the.max avatar 21.10.2007 17:04 the.max | skóre: 46 | blog: Smetiště
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    vedet to driv, tak jsemmu tam zkopiroval muj disk, jen bych musel udelat nove jadro...
    KERNEL ULTRAS Fan Team || Sabaton - nejlepší učitel dějepisu || Gentoo - dokud nás systemd nerozdělí.
    Ilfirin avatar 21.10.2007 22:09 Ilfirin | skóre: 32 | blog: ilfblog | Liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    Já myslel, že čék primárně instaluje distribuci, kterou sám používá a jež umí vyladit k dokonalosti a dát k ní i dostatečnou podporu. Já bych si teda na cizím kompu nedovolil experimentovat (a zvlášť ne při propagaci Linuxu) ;-)
    21.10.2007 17:45 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 10.3
    nemůžu si pomoc, ten obrázek CDčka v prvním screenshotu vypadá komicky :-D

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.