abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 23:22 | IT novinky

    Evropský parlament dnes přijal směrnici týkající se tzv. práva spotřebitele na opravu. Poslanci ji podpořili 584 hlasy (3 bylo proti a 14 se zdrželo hlasování). Směrnice ujasňuje povinnosti výrobců opravovat zboží a motivovat spotřebitele k tomu, aby si výrobky nechávali opravit a prodloužili tak jejich životnost.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 16:11 | Nová verze

    Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 40. Přehled novinek ve Fedora Workstation 40 a Fedora KDE 40 na stránkách Fedora Magazinu. Současně byl oznámen notebook Slimbook Fedora 2.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    dnes 13:44 | Upozornění

    ČTK (Česká tisková kancelář) upozorňuje (X), že na jejím zpravodajském webu České noviny byly dnes dopoledne neznámým útočníkem umístěny dva smyšlené texty, které nepocházejí z její produkce. Jde o text s titulkem „BIS zabránila pokusu o atentát na nově zvoleného slovenského prezidenta Petra Pelligriniho“ a o údajné mimořádné prohlášení ministra Lipavského k témuž. Tyto dezinformace byly útočníky zveřejněny i s příslušnými notifikacemi v mobilní aplikaci Českých novin. ČTK ve svém zpravodajském servisu žádnou informaci v tomto znění nevydala.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 15
    dnes 13:33 | Komunita

    Byla založena nadace Open Home Foundation zastřešující více než 240 projektů, standardů, ovladačů a knihoven (Home Assistant, ESPHome, Zigpy, Piper, Improv Wi-Fi, Wyoming, …) pro otevřenou chytrou domácnost s důrazem na soukromí, možnost výběru a udržitelnost.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 13:00 | Nová verze

    Společnost Meta otevírá svůj operační systém Meta Horizon OS pro headsety pro virtuální a rozšířenou realitu. Vedle Meta Quest se bude používat i v připravovaných headsetech od Asusu a Lenova.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:33 | IT novinky

    Společnost Espressif (ESP8266, ESP32, …) získala většinový podíl ve společnosti M5Stack, čímž posiluje ekosystém AIoT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 23:44 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 3.5 svobodného multiplatformního softwaru pro editování a nahrávání zvukových souborů Audacity (Wikipedie). Přehled novinek také na YouTube. Nově lze využívat cloud (audio.com). Ke stažení je oficiální AppImage. Zatím starší verze Audacity lze instalovat také z Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:44 | Zajímavý článek

    50 let operačního systému CP/M, článek na webu Computer History Museum věnovaný operačnímu systému CP/M. Gary Kildall z Digital Research jej vytvořil v roce 1974.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 16:22 | Pozvánky

    Byl zveřejněn program a spuštěna registrace na letošní konferenci Prague PostgreSQL Developer Day, která se koná 4. a 5. června. Na programu jsou 4 workshopy a 8 přednášek na různá témata o PostgreSQL, od konfigurace a zálohování po využití pro AI a vector search. Stejně jako v předchozích letech se konference koná v prostorách FIT ČVUT v Praze.

    TomasVondra | Komentářů: 0
    včera 03:00 | IT novinky

    Po 48 letech Zilog končí s výrobou 8bitového mikroprocesoru Zilog Z80 (Z84C00 Z80). Mikroprocesor byl uveden na trh v červenci 1976. Poslední objednávky jsou přijímány do 14. června [pdf].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    KDE Plasma 6
     (72%)
     (10%)
     (2%)
     (17%)
    Celkem 697 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    openSUSE 11.1

    18. 12. 2008 | Mark Stopka | Recenze | 20952×

    Distribuce openSUSE sice zvýšila čísla verze jen o desetinu jednotky, ale změn v ní najdete poměrně dost. Přečtěte si, co je nového, co se povedlo, co méně, a co můžete od openSUSE 11.1 čekat.
    opensuse 11.1 česká krabice REKLAMA

    Česká krabicová verze produktu openSUSE 11.1, s tištěnou příručkou a e-mailovou technickou podporou, opět v předprodeji. Nyní za úžasnou cenu 789 Kč včetně DPH.

    Uplynulo přesně půl roku a na pultech internetových obchodů, FTP serverech a torrentích trackerech by dneškem počínaje měla být nová verze openSUSE, která se nyní chlubí číslem 11.1.

    Novinky v novém openSUSE

    Začneme novými balíky softwaru postupně se přesuneme k novým vlastnostem instalátoru, YaSTu a tak podobně. Takže... Nové openSUSE obsahuje novou Ekigu, která podporuje například video hovory prostřednictvím protokolu SIP. Pro Gnome je k dispozici také video přehrávač Totem, který umí přehrávat i videa z YouTube. Pokud vám tedy přehrávání YouTube shazuje prohlížeč, máte koukání na YouTube videa hned o něco příjemnější.

    Pokud jste však uživatelé KDE, máte novinek o něco více... V hlavním dialogu pro výběr uživatelského desktopu si můžete vybrat mezi KDE 4.1.3 a Gnome 2.24.1. V pokročilém dialogu pro výběr desktopového prostředí si však stále můžete vybrat starší desktopové prostředí KDE 3.5.10, podle oficiálních informací je verze 11.1 poslední, ve které bude toto desktopové prostředí na výchozím instalačním médiu přítomno. Prohlížeč Mozilla Firefox je přítomen ve verzi 3.0.4, Mono se pyšní číslem verze 2.0.1 a Java od Sunu byla ve výchozí instalaci nahrazena pomocí openJDK (Sun Java je však stále přítomná v internetových repozitářích).

    S nasazením KDE4 se pojí další vlastnost openSUSE, a to je přítomnost dvou různých akcelerovaných správců oken. Prvním je všem již známý Compiz Fusion, druhým je poněkud méně známý akcelerovaný KWin z KDE4, který spáchal Luboš Luňák.

    Lepší podpora hardwaru

    Pokud jste četli mou předchozí recenzi openSUSE 11.0, tak si možná pamatujete, že na mém notebooku bylo potřeba ovladač ath5k zakázat a nahradit ho ovladačem madwifi. To již potřeba není a Wi-Fi karta mi funguje správně ihned po instalaci openSUSE, bez jakýchkoli změn. YaST network modul nyní nově podporuje i vyhledávání sítí, ale bohužel neposkytuje mnoho informací o nalezených sítích. Jediné, co se po stisku tlačítka "Scan Network" stane, je totiž to, že se v roletovém seznamu pro zadání nebo výběr názvu sítě (ESSID) objeví nalezené sítě. YaST stále neumí zobrazit intenzitu signálu nebo detekovat použité zabezpečení.

    Díky přítomnosti jádra verze 2.6.27.7 se mohou zaradovat vlastníci různých webkamer. Pokud jsou jejich ovladače součástí projektu gspca, pak by tyto kamery měly fungovat tzv. out-of-the-box, neboť tento projekt je právě od verze 2.6.27 součástí vanilkového jádra.

    opensuse 11.1 01
    Jak vidíte, YaST nyní umí i vyhledávat sítě

    NVIDIA a ATI ovladače

    Stejně jako u přecházející verze můžete využít k instalaci proprietárních ovladačů s podporou 3D akcelerace One-Click install. Opět si musíte zvolit mezi legacy ovladačem, nebo normálním a stejně tak si musíte vybrat, jestli máte s čipem společnosti AMD/ATI, nebo NVIDIA. K instalaci můžete použít buď grafického průvodce One-Click Install, nebo textového, který bohužel stále trpí stejným problémem jako u verze 11.0, tedy problémem při importu podpisového klíče repozitáře (#402882).

    Instalace multimédií

    openSUSE má základní podporu multimédií přímo v sobě, ihned po instalaci funguje přehrávání hudby ve svobodných formátech a stejně tak i souborů ve formátu MP3. Pokud však chcete přehrávat DVD a další licencované formáty, budete se muset poohlédnout po kodecích z repozitáře Packman. Nejjednodušší cesta je samozřejmě využití One-Click install metody. Soubor ymp si vyberte podle toho, jestli používáte KDE, nebo jste fanoušci Gnome. Pokud si přejete instalovat v grafickém prostředí, mělo by stačit kliknout na uvedené odkazy, pokud chcete instalovat v textovém režimu, využijte utilitku OCICLI.

    Zážitky z činnosti zvané upgrade

    Na notebooku mám poměrně vyladěný systém, a tak se mi nechtělo disk se systémem formátovat a provádět novou instalaci. A také jsem pro vás chtěl otestovat, jak funguje upgrade prostřednictvím instalačního DVD, takže jsem po vypálení ISO obrazu openSUSE 11.1 tuto funkci vyzkoušel. Během upgradu šlo všechno skoro jako po másle, bylo potřeba ručně vyřešit asi 7 konfliktů. Ale to byla hračka, YaST k nim nabídl poměrně hezké GUI (jen ty informace, které poskytl, jsou pro uživatele začátečníka poměrně málo srozumitelné). Bohužel, po dokončení upgradu mi nějak zmizelo KDE3 a neobjevilo se mi ani nové KDE4. To přisuzuji tomu, že jsem měl nastaven v zypperu zámek na kdebase3. Myslím si však, že upgradovací nástroj by měl tyto zámky sám detekovat a uživateli během instalace nabídnout jejich změnu, což se bohužel nestalo. Problém jsem však již nahlásil do bugzilly (#458887), takže se snad ve verzi 11.2 dočkáme vylepšeného upgradovacího nástroje.

    Instalace? Ano... i instalátor se změnil

    Pokud jsem během instalace koukal dobře, tak v instalátoru se toho zase tolik nezměnilo. Ano, nástroj na dělení disku je celý nový a z tabulky pro výběr výchozího desktopu zmizelo KDE3, které je trošičku ukryto, ale to je tak všechno. Zbytek instalace vypadá více méně stejně jako tomu bylo při instalaci openSUSE 11.0. Ale co by to bylo za recenzi, kdybych vám neukázal alespoň pár screenshotů z instalace, že ano? :-) Takže tady jsou:

    opensuse 11.1 install 01 opensuse 11.1 install 02

    opensuse 11.1 install 03 opensuse 11.1 install 05 opensuse 11.1 install 06 opensuse 11.1 install 07

    Abych se vrátil k nástroji na dělení disku: Rád bych poznamenal, že ten se změnil opravdu hodně, jen si nejsem jist zda k lepšímu, neboť mi současný připadá docela hodně nepřehledný, spousta klikátek, záložek, čudlíků... Než tam člověk najde to, co chce udělat, tak to chviličku trvá, což se v předchozím nástroji na dělení disku, který se skládal jen z jedné obrazovky a několika dalších dialogů, nestávalo. Možná se však jedná jen o otázku zvyku a novým uživatelům může nový nástroj připadat lepší.

    IPv6 sem, IPv6 tam

    opensuse 11.1 02
    YaST a moje ethernetová síťová karta s nastavenou IPv4 adresou a dvěma dalšími IPv6 adresami

    openSUSE 11.1 má být první verze openSUSE, která podporuje IPv6 v rámci grafického konfiguračního nástroje YaST. Jak možná z diskusí víte, jsem velikým zastáncem IPv6, a proto to byla jedna z prvních věcí, které jsem utíkal vyzkoušet. Bohužel jsem byl trošku zklamán, protože YaST mi sice umožnil nastavit si statické IPv6 adresy, jak jsem si přál, ale není tam žádný dialog k nastavení výchozí brány IPv6, takže IPv6 mi funguje na lokální síti, nikoli však v rámci globálního internetu, což je docela velký nedostatek. Nicméně věřím, že tento problém bude co nejdříve opraven a oprava se dostane i do aktualizačního repozitáře a fanoušci IPv6 tak nebudou muset čekat na vydání openSUSE 11.2 (ano, problém jsem nahlásil do bugzilly: #458891).

    KDE3 a KDE4

    opensuse 11.1 03
    Upravená instalace KDE3 v openSUSE 11.1

    openSUSE, jako jedna z mála současných mainstreamových distribucí, stále ještě obsahuje KDE3 i KDE4 (například Fedora KDE3 již nemá), a proto je zajisté dobrou volbou pro každého, kdo by rád moderní motor (nový HAL, kernel a další věci v pozadí) a oplechování by si chtěl ponechat ve starší verzi, tedy ve verzi 3.5.10. Nicméně, tomu, kdo rád nový kabátek ve formě KDE4, nezůstane openSUSE také nic dlužno, dostupné je ve verzi 4.1.3. Pokud se rozhodnete pro starší verzi KDE, nečekejte žádné novinky, jedná se přeci jen o nepříliš vyvíjený projekt a vývojáři, když už něco provádějí, tak opravují chyby.

    opensuse 11.1 04
    Výchozí instalace KDE4 v openSUSE 11.1
    opensuse 11.1 05
    Kick-off menu v KDE4
    opensuse 11.1 06
    Plasmoid Battery z KDE4, který má nahradit KPowersave

    Pokud raději volíte novější a aktivně vyvíjené KDE4, pak si můžete samozřejmě užívat novinek tohoto desktopového prostředí, stejně jako například Amaroku ve verzi 2.0. Já se přiznám, že jsem si KDE4 vyzkoušel, nicméně stále se na mé konfiguraci bez 3D akcelerace chovalo poněkud pomaleji, než bych si přál, a proto jsem se vrátil ke staršímu KDE3, které mi plně vyhovuje.

    Gnome

    Gnome je z velké části vyvíjené Novellem a je to prostředí, které je v SUSE Linux Enterprise distribucích, tedy v openSUSE nesmí chybět. Společně s KDE 4.1 tvoří hlavní volbu. Gnome je zde zastoupeno ve verzi 2.24.1, což působí mírně rozpačitě, jelikož aktuální vydání je 2.24.2 a je na něj doporučován přechod.

    Gnome v openSUSE má téměř standardní vzhled, který je jen mírně zjemněn. Jelikož je Novell hlavní vývojář Mona, najdeme v něm předinstalovaný správce fotografií F-Spot 0.5.0.3 a pokořitele Amaroku Banshee 1.4. Samozřejmě nesmí chybět jeden z taháků Novellu: Vyhledávací software Beagle, který umí zindexovat téměř cokoliv. Vyhledávání je integrované přímo do hlavní nabídky.

    Pro ukázku následující screenshot. Zcela bezmyšlenkovitě v menu píšu své jméno (Marek Stopka) a během vteřiny mi Beagle odpovídá, že moje jméno je mezi autory v manuálové stránce utility Scout, že jsem drbal s Petrem Tomešem, a také, že evidentně rád diskutuji na AbcLinuxu.cz.

    opensuse 11.1 08
    Vyhledávání pomocí indexovacího programu Beagle

    Na této části recenze spolupracoval Michal Smrž, za což mu vřele děkuji, neboť kdybych se o ni pokusil sám, tak by dopadla spíše jako stěžování, proč Gnome není KDE :-).

    Smolt

    Součástí distribuce je nově také program Smolt, který vám umožňuje zaslat profil vašeho hardwaru na centrální server. Projektu se účastní i jiné distribuce, například Fedora, a jeho cílem je zmapovat uživateli používaný hardware, aby bylo jednodušší vylepšit pro něj podporu a případně i zatlačit na výrobce kvůli uvolnění specifikací a vylepšení ovladačů.

    OpenOffice.org 3

    opensuse 11.1 07
    Splashscreen nového OpenOffice.org

    Jak jistě víte, Novell sází na OpenOffice.org poměrně hodně, a proto v nové verzi openSUSE nemůže chybět novellí opatchovaná verze OpenOffice.org 3.0. Susí OO.o není jen tak obyčejné OO.o, jedná se totiž o OpenOffice.org z projektu go-oo.org. Go-oo je tak trochu fork OpenOffice.org, ve kterém se Novell snaží OpenOffice vyvíjet rychleji, protože podle jejich slov jim upstream nestačí a není ochoten příjímat některé patche, které Novell vytváří. Proto susí OpenOffice.org, na rozdíl od jiných distribučních OpenOffice.org, obsahuje například podporu pro VBA makra, SVG, 3D přechody u prezentací a integraci s Monem a GStreamerem. Podle stránky go-oo.org by tento balík měl startovat rychleji než originální. Ostatně, podívejte se sami, co ještě projekt oo-go.org slibuje.

    Command not found

    Někteří z vás možná znají funkci command-not-found z Ubuntu. Funkce funguje tak, že pokud do terminálu napíšete jméno programu, který není nalezen nikde v cestách proměnné $PATH, pak program zvaný command-not-found handler zkusí vyhledat v databázi programu scout vámi zadanou binárku a pokud nalezne shodu, vypíše vám na STDOUT název balíčku i příkaz, s jehož pomocí můžete program nainstalovat. Funguje to například takto:

    mantisha:/home/marek # VirtualBox
    
    Program 'VirtualBox' je možné najít v těchto balíčcích:
      * virtualbox-ose [ cesta: /usr/bin/VirtualBox, repozitář: zypp (openSUSE:11.1:OSS) ]
      * virtualbox-ose [ cesta: /usr/bin/VirtualBox, repozitář: zypp (openSUSE_11.1-0) ]
    
    K instalaci použijte: sudo zypper install virtualbox-ose
    
    bash: VirtualBox: command not found
    mantisha:/home/marek #
    

    Prohledávání probíhá ve všech aktuálně přidaných repozitářích a o tuto funkci se zasloužil Pavol Rusnák, který spolu s Michalem Vyskočilem pracuje na programu scout. scout je také poměrně zajímavý program, s jehož pomocí můžete vyhledávat moduly pro Python, sdílené knihovny, javovské třídy, hlavičkové soubory pro C/C++ programy, již zmíněné binární soubory v balíčcích a makra autoconfu. Již výčet vlastnosti napovídá, že se jedná o ideální nástroj pro každého balíkáře, který občas potřebuje najít nějakou tu chybějící závislost a samozřejmě nemůže znát obsah všech balíčků v distribuci zpaměti.

    Závěr

    openSUSE 11.1 jsem nainstaloval v den, kdy jsem se dozvěděl o úniku GM verze ISO obrazu, tedy ještě před oficiálním vydáním. Je tedy možné, že některé z popisovaných problémů jsou již v aktualizačním repozitáři opraveny. Osobně si myslím, že se verze 11.1 docela povedla. V překladech do češtiny je na tom však hůře, než tomu bylo ve verzi 11.0, ale jedná se o propad jen o pár jednotek procent.

    Během testování vývojových verzí bylo hodně problémů spojených s instalací, například na novém notebooku Dell Latitude E4300 nešla nainstalovat ani verze RC1 (#450097), vypadá to však, že se tyto blešky podařilo vychytat a alespoň já jsem během instalace ani používání na mnoho problémů nenarazil. A když už jsme na problémy narazil, jednalo se většinou o problémy, na které narazí více pokročilý uživatel, ne začátečník. Protože, co si budeme povídat, IPv6 je stále ještě pro většinu běžných uživatelů hudbou budoucnosti. Na druhou stranu se mi zdá, že na rozdíl od verze 11.0 verze 11.1 nepřináší mnoho novinek, nicméně je nutné vzít v potaz, že nyní se měnilo jen minor číslo verze, předtím se měnilo major číslo.

           

    Hodnocení: 95 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    emorjino avatar 18.12.2008 00:36 emorjino | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše openSUSE 11.1 a Eee 1000H

    Netestovali jste někdo nové openSuse na nějakém netbooku? Nejlépe na Asus Eee 1000H? Co všechno chodí/nechodí po instalaci?

    Mám rád Kubuntu, KDE (AmaroK obzvlášť), Firefox, Jabber, Wikipedii, Last.fm, Frozen Bubble.
    18.12.2008 00:44 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1 a Eee 1000H

    Zkoušel jsem (RC1) na Fujitsu-Siemens Amilo Pro V3505 a stejně jako u minulých vydání jsem nezaznamenal žádný problém.

    Bluebear avatar 18.12.2008 02:27 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1 a Eee 1000H
    Testovali :-) Na Eee 1000H jsem nainstaloval betu tuším 5 bez problémů - mám dojem, že wifina i síťová karta chodily úplně samy, ale nevím to teď na 100%; každopádně se mi je podařilo rozchodit.
    To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
    20.12.2008 13:49 Creckx | skóre: 23 | blog: cxblog | Lanškroun
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1 a Eee 1000H

    Na 1000H všechno chodí hned po instalaci.

    Můj blog Pokud máte taky blog, můžeme vyměnit odkazy :)
    Ilfirin avatar 20.12.2008 14:03 Ilfirin | skóre: 32 | blog: ilfblog | Liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1 a Eee 1000H
    Ale rychlostí útočícího šneka ;-). (viz. a viz.)
    20.12.2008 15:08 qk | skóre: 15 | blog: qk_develop
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1 a Eee 1000H
    21.12.2008 22:01 cat
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1 a Eee 1000H

    Suse 11.1 jsem zrovna před chvíli doinstaloval na:

    1.TabletPC Fujitsu-Siemens Stylistic ST 5032D - po instalaci jede wifi, bluetooth, infra, zvuk, grafika a nevim co jeste vsechno. Doinstalovat je treba ovladace na wacom tablet - tam se objevil problem, je treba pouzit Kernel vanilla, originalni Kernel a Kernel-default delal pri kompilaci ovladacu problemy. Po tomto drobnem zasahu jede tabletpc k me plne spokojenosti. Jedina vec: jeste jsem nerozjizdel Fujitsu-Siemens TabletPC Buttons, ale nepotrbuji je, tak se jimi zabyvat nebudu.

    2. UMPC Mivvy UM400 (Gigabyte U60) - Ohledne wifi, bluetooh apod. je situace stejne uspokojiva. Avsak ovladace touchscreenu se odmitaly zkompilovat, nejdrive jsem opet podezrival suse-opatchovany kernel, nakonec se ukazalo, ze je treba pouzit nejnovejsi verzi eGalax ovladacu 2.05.2230, ktere navic neni treba kompilovat, obsahuji instalator. Opet jsem vynechal rozjizdeni tlacitek, protoze je nepotrebuji. Zbyva tedy vyzkouset webkameru, na to zatim nebyl cas, ale v Suse10.3 jela, takze snad pojede i v Suse 11.1

     

    23.12.2008 20:50 jsmach | skóre: 15
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1 a Eee 1000H
    nebo na EEE 904HD, teĎ mám v něm mám eee ubuntu, ale raději bych šel do Suse s KDE, které mám i na desktopu (zatím ve ver.10.3)
    4.1.2009 19:02 jsmach | skóre: 15
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1 a Eee 1000H
    tak už mám na EEE904HD SUSE 11.1. Jede to vcelku vpoho včetně wifi a webcamery.
    29.1.2009 18:55 jsmach | skóre: 15
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1 a Eee 1000H
    Na EEE 904HD jsem měl Suse11.1 s KDE 3.5 bylo super, teď mám asi týden KDE4.1, ale zde jsou problémy s některými okny, jejichž spodní část s tlačítky jde pod spodní okraj displeje a není vidět tlačítka. Hned po naisntalování Suse 11.1 vše znají displej ten jde ve 3D módu, wifi a eth. vidí taky, (904 nemá BT, tak nevím zda s ní Suse umí pracovat), webcam jede také. Klidně je nainstaluj, ale doporučuji použít KDE3.5.

    18.12.2008 00:39 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Díky za recenzi. Oficiálně má být openSUSE 11.1 oznámeno a vydáno ve 14 hodin SEČ. Doporučuje se stahovat přes software.opensuse.org, kde vám bude nabídnut vhodný server nebo případně torrent. Zajímavá je možnost stažení pouze malého instalačního obrazu (do 100 MB) pro instalaci přes internet a následného stáhnutí pouze potřebných balíků dle výběru pracovního prostředí a dalších součástí v instalátoru. DVD instalace mi přijde oproti LiveCD lepší, protože obsahuje víc věcí (mimo jiné lepší lokalizace, více multimediálních balíků...) a lze více věcí nastavit.

    18.12.2008 10:44 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1
    Odkud pochází ta informace o času vydání? Nikde jsem to nenašel a podle odpočítávání na http://en.opensuse.org/ mi to vychází spíš na 15:00.
    18.12.2008 12:18 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Informace o času vydání pochází z oficiálního včerejšího oznámení na news.opensuse.org. Je tam i odkaz ukazující čas pro různá časová pásma.

    18.12.2008 14:26 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1
    Asi máte pravdu, na download.opensuse.org už je všechno vidět, ale countdown na hlavní stránce pořád ještě ukazuje "T-01".
    Fluttershy, yay! avatar 18.12.2008 01:17 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1
    Samozřejmě nesmí chybět jeden z taháků Novellu vyhledávací software Beagle...

    Chybí tam čárka za "Novellu", nebo se mi to zdá?

    Během upgradu šlo všechno skoro jako po másle, bylo potřeba ručně vyřešit asi 7 konfliktů.

    Na první pokus jsem já, pesimista, četl "7 milionů konfliktů". ^_^

    Jinak se celkem těším na povánoční upgrade.

    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    18.12.2008 01:52 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Možná by byl vhodnější spojovník nebo přeformulování věty. Také například chybí čárka před "bez jakýchkoli změn".

    18.12.2008 01:53 abr | skóre: 24 | blog: ab
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1
    Dell Latitude
    Kaacz avatar 18.12.2008 08:57 Kaacz | skóre: 10 | Praha 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Hehe .. uz se tesim na vanocni upgrade .. prave resim dilemno ci upgradovat nebo nova instalace a venovat 30 minut znovunastaveni vseho jak jsem mel. Potoze jedu zatim na KDE3 .. tak nevim, ci se mi bude CHTIT resit jejich "obnovu". Je to spis o lenosti, problem to neni :-)

    Mimochodem .. Beagle. Ten jsem tak nejak zrusil .. ve worku, kde mam jen 1GB RAM, mi zabiral moc pameti. Zajimave je, co provedl pri spusteni VMWare Player 2.0.5. To vyletela RAM i do SWAP .. chudak Beagle se asi snazil indexovat ten 8GB VMdisk . :-) Zkusim jim to mozna hodit do bugzilly ... Musel bych ale prekonat odpor k formulaci vet v cizim jazyce. Nebo existuje misto kam se daji bugy hlasit cesky? Podle mne by bylo vic nahlasenych bugu. On je totiz rozdil CIST si v eng ty manualy apod. (coz mi necini problem) nebo neco v eng ZPLODIT (coz je muj problem a asi nejsem sam).

    Jsem uz moc stary na pouzivani windows .. / Optimismus je jen nedostatek informaci ..
    18.12.2008 09:13 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1
    Chjo lidi, to se ten jeden jazyk nemůžeš naučít? :-) Ale když zformuluješ nějaký pěkný bugreport a zašleš ho na mailist openSUSE czech mailinglist <opensuse-cz@opensuse.org> tak se snad najde nějaká dobrá duše, která ho přeloží. Třeba já :-)
    Kaacz avatar 18.12.2008 11:55 Kaacz | skóre: 10 | Praha 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    hehe ... mno u mne je to asi tak .. nejaky jazyk se naucim AZ HO BUDU POTREBOVAT.Pred 20 roky mi stacily jazyky ASM, Fortran, Pascal, C++ :D

    Ted je modou anglictina. K cemu mi je ? Snad jen na ten bugreport. :-D  Nereknu kdybych vyrazel do zahranici ... Kdyz jsem ja tam, tak musim po jejich. Kdyz jsou oni u nas, mluvi po jejich. Nesnasim tu aroganci nekterych cizincu, co hned vali jejich vlastni jazyk a automaticky predpoklada, ze zrovna ten jejich (jeden z mnoha hodne rozsirenych jazyky) musime umet. Preci vzdycky ten, kdo neco chce, pro to musi neco udelat, ne ?. Kdyz se mnou chce cizak mluvit, at se snazi. A pokud trva na anglictine, musi strpet ze neumim casovat a dalsi kudrlinky. Mimochodem, nejvice lidi na svete nemluvi anglictinou ale cinstinou. :-D

    Ja chci cist dokumentaci, tak jsem se naucil cist technicke dokumentace v anglictine.. to je vse co potrebuju .. ale pokud bych mel zplodit vetu ?  to radsi mlcim/nepisu nez se ztrapnit neandrtalskymi pokusy. :-D

    btw, uz mi neni 20 .. uz ani 2x20 .. vim ze nikdy neni pozde, ale .. lepsi je pak tam zajet a byt tam 3-6 mesicu, to je uplne o necem jinem .. napr,. rustinu na skole jsem bojkotoval a fakt jsem ji neumel. 5 roku po "maturite", po 4 mesicich prace v rusku, jsem v tom jazyku i myslel ..

    PS: dekuji za navrh, zkusim neco pridat alespon zprostredkovane. Napr. ted o vanocich se chci podivat, proc v osuse10.2 fungujici dvbscan od verze v osuse10.3(11.0) na mnohych kartach nefunguje .. pokud to nahodou uz neopravili  ..

    Preji pekny zaver roku s novou verzi OpenSuSE :-D

    Jsem uz moc stary na pouzivani windows .. / Optimismus je jen nedostatek informaci ..
    18.12.2008 12:53 Martin Vidner | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Anglictina

    Ted je modou anglictina. K cemu mi je ? Snad jen na ten bugreport. :-D [...]. A pokud trva na anglictine, musi strpet ze neumim casovat a dalsi kudrlinky. Mimochodem, nejvice lidi na svete nemluvi anglictinou ale cinstinou. :-D

    Ja chci cist dokumentaci, tak jsem se naucil cist technicke dokumentace v anglictine.. to je vse co potrebuju .. ale pokud bych mel zplodit vetu ?  to radsi mlcim/nepisu nez se ztrapnit neandrtalskymi pokusy. :-D

    Klidne se vsadim, ze anglictina neni jen soucasna moda. Nebudu cekat, az nekdo prepise Linux v cinstine.

    Kdo nema odvahu se ztrapnit, propasne prilezitost nahlasit chybu, ktera ho trapi, a zlepsit se v anglictine. Nebojte se, za ta leta jsem v Bugzille cetl ledacos a horsi nez jisty 60lety Rakusan nebudete. Jdete do toho.

    Bluebear avatar 18.12.2008 13:10 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Anglictina
    Klidne se vsadim, ze anglictina neni jen soucasna moda.

    Připojuji se; když to srovnám s lékařskou vědou, která používá dodnes latinu, tak soudím, že i když za nějakých pár let bude svět mluvit arabsky, čínsky nebo rusky, tak v IT se bude používat angličtina ještě dost dlouho (a jazykovědci budou prskat, jak ten mrtvý jazyk negativně ovlivňuje vyjadřovací schopnosti programátorů a zaneřáďuje jazyk). Ale můžu se mýlit.
    To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
    18.12.2008 13:17 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Anglictina

    Angličtina je lingua franca (nejen) vědy a techniky (IT, knihy, dokumentace, konference, úřední materiály...) už po několik staletí. A dle stávajících modelů lingvistů pravděpodobně ještě dlouho bude, takže nemá smysl ji podceňovat.

    18.12.2008 16:56 Kaacz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Anglictina

    (odpovidam i na dalsi paralelni komentare)

    No vsak s tim souhlas , bezne pouzivam technickou dokumentaci v eng. Ale ruku na srdce, dat dohromady EN vetu a nedejboze i lidskou=netechnickou .. to je jiny soudek. A to jsem doted nepotreboval. A stoji to cas a usili. A zatim si nejsem jisty, jestli mi to za to stoji, udelat to kvuli bugzille. Jsem technik, ne lingvista. Dokazu provest sadu testu, mozna i dohledat PROC se tak deje a popsat to. Ale nechtejte po mne abych to jeste prekladal do CIZIHO jazyka. :-) Bugzila prichazi o spoustu reportu od normalnich useru kteri proste tu anglinu neumi ani cist. Mno .. proste to tak je a ja to nezmenim.

    Kdyz je englistina v kompech alfa a omega .. tak proc se nekdo dela s jazykovou lokalizaci ? skoda prace ne ?

    A vo vo vo tom to je .. je-li OS a aplikace lokalizovany, mela by byt moznost v tom jazyce i hlasit chyby. Jinak je furt bude hlasit jen par opravdovych nadsencu.

    Hezke svatky preji. :-D

    18.12.2008 17:17 Kaacz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Anglictina

    Jeste bych dodal, ze ja osobne jsem spis smutny z toho, jak drtiva vetsina dnesni mladeze mozna umi obstojne anglicky, ale brutalne neumi vlastni rodny jazyk. To je na zbliti to po nich cist. Asi jako cist moji anglictinu .. hehe. :-D

    18.12.2008 17:19 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Anglictina

    Pokud běžně pracujete s technickou dokumentací v angličtině, měl byste mít teoreticky dostatečný input pro aspoň komunikativní (byť nedokonalé) popsání svého problému. Koneckonců ani váš český příspěvěk do diskuse není úplně správně bezchybný. ;-) Jinak je rozdíl mezi běžným uživatelem (spotřebitelem) sw a lidmi, kteří se IT zabývají trochu více do hloubky (a často i déle).

    22.12.2008 09:46 hermelin | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Do bugzilly nic hlasit nemusis - vypni si pouze indexovani beaglu pro adresar kde mas VMdisk a je to.

    Ovladaci centrum - komponenty KDE - vyhledavani v pocitaci

    Kaacz avatar 8.1.2009 02:08 Kaacz | skóre: 10 | Praha 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Nemuzu se zbavit pocitu, ze prohledavani BINARNIHO souboru Beaglem je CHYBA. Ono je to na tom jenom vic videt, ze to melo 8GB. Ale je halda dalsich souboru. Nahravam denne kolem 20GB MPEG2 z DVBT ktere nasledne zpracovavam do xvidu. To mi vsechno bude Beagle indexovat ?? Video ??  To je hovadina. A nehodlam to opravovat rucnim vypinanim. Jednou to je tenhle adresar, za chvili jiny, to bych nedelal nic jineho.To jsem radsi vypnul toho zmetka uplne.

    Jsem uz moc stary na pouzivani windows .. / Optimismus je jen nedostatek informaci ..
    alblaho avatar 18.12.2008 09:41 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    To command-not-found je nejlepší inovace na poli CLI za posledních deset let. Fakt příjemná věc. Tak jsem rád, že už to objevili u Susáci.

    franta avatar 18.12.2008 10:29 franta | skóre: 6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Šikovná funkce. Vůbec jsem o ni před tím nikdy neslyšel. Nevíte někdo jak je na tom Gentoo s implementací této funkce?

    David Watzke avatar 18.12.2008 10:39 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1
    O ničem takovym pro Gentoo nevím. Nikde (AFAIK) nemáme podobný databáze, navíc v případě Gentoo by to bylo ještě mnohem složitější (kvůli USE flagům, a tak). Osobně mi ale něco takovýho nechybí a kdyby to tu bylo, nejspíš bych to hned vypnul.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    franta avatar 18.12.2008 13:31 franta | skóre: 6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Nemyslím si, že by to bylo v případě Gentoo nějak výrazně složitější než u jiných dister. Taky mě nijak tahle funkce zrovna nechybí, ale líbí se mě ten nápad.

    18.12.2008 14:16 stick | skóre: 10 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Vyrazne zlozitejsie to asi nebude. Jedine co potrebujes je tabulka (balik, binarka, cesta). Ak bude niekto ochotny vytvorit takyto zoznam pre jeho distribuciu (Fedora, Mandriva, Gentoo, etc.) radi ho zaradime do scouta. Nakoniec len dodam, ze openSUSE 11.1 (na rozdiel od inych distribucii) nepouziva na vyhladavanie staticke sqlite databazy, ale rovno vyhladava v pridanych repozitaroch. To znamena, ze ak si pridate novy repozitar (napr. z BuildService) - okamzite je mozne vyhladavat aj v nom a nie je potrebne vytvarat indexy.

    0118 999 881 999 119 725 3
    David Watzke avatar 19.12.2008 14:06 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1
    Byl by to mnohem složitější. Zamysli se nad tím, balíčkovací systémy Gentoo fungujou úplně jinak.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    20.12.2008 23:30 stick | skóre: 10 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Je to vsetko o vytvoreni indexov - vyhladavanie v nich je vzdy rovnako obtiazne (jednoduche). Uznavam, ze vytvorit indexy pre Gentoo je trosku zlozitejsie ako preskenovat RPM ci DEB. Ale v podstate si staci uvedomit, ze zmeny v USE flagoch malokedy menia pocet binarok, ktore sa nainstaluju. Vacsinou sa menia iba ficury tychto binarok. A ak aj takyto pripad nastane, tak do databaze staci zahrnut maximalnu mnozinu tychto udajov.

    0118 999 881 999 119 725 3
    David Šmíd avatar 18.12.2008 12:38 David Šmíd | skóre: 10 | blog: dsmid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    V PCLinuxOSu to vypadá takhle:

     

    [root@cml /]# javac
    Program "javac" není nainstalován.
    Je součástí těchto balíčků:
    ---------------------------------------------------------------------
    Balíček:                 java-1.5.0-sun-devel-1.5.0.12-1pclos2007.i586
    Popis:                   Java Development Kit for java-1.5.0-sun
    Nainstalujte příkazem:   su -c 'apt-get install java-1.5.0-sun-devel'
    ---------------------------------------------------------------------
    Balíček:                 java-1.6.0-sun-devel-1.6.0.06-1pclos2007.i586
    Popis:                   Java Development Kit for java-1.6.0-sun
    Nainstalujte příkazem:   su -c 'apt-get install java-1.6.0-sun-devel'
    ---------------------------------------------------------------------
    

     

    Jediné "intuitivní" rozhraní je bradavka. Všechno ostatní se musíte naučit. -- Bruce Ediger, o uživatelském rozhraní
    18.12.2008 10:18 bubo. | skóre: 20 | blog: Buboo | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Podla vsetkeho si este tyzden pockame. Alebo ta -7 znamena nieco ine?

    ICQ 217-602-332
    18.12.2008 10:19 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1
    Jo, znamená to 7 hodin.
    18.12.2008 10:45 Tecak | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1
    18.12.2008 12:41 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Podle všeho se do pokusu o pokoření rekordu přenesených dat při stahování openSUSE nezapočítávají jiná stahování než ta přes software.opensuse.org.

    kriskami avatar 18.12.2008 12:47 kriskami | skóre: 15 | blog: kriskami | Luka nad Jihlavou
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Já to chci mít večer doma, a protože odpoledne jedu mimo kancl, už sosám. Zítra kliknu na stahování přes opensuse.org, abych se započetl ...

    Když ve slově LÁSKA změníš 4 písmena a jedno odebereš, dostaneš slovo PIVO. Že by náhoda?
    18.12.2008 12:58 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Já to chápu. Dělám to taky tak. :) Tak i ty mi trochu prodlužuješ dobu stažení... :D

    kriskami avatar 18.12.2008 14:39 kriskami | skóre: 15 | blog: kriskami | Luka nad Jihlavou
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Kdybych neměl na adsl lince FUP (ano vím, že všichni ostatní ho nemají, přesto je to tak - výhodná smlouva z dřívějška), provedl bych  sudo zypper dup, protože přes betu 5 jsem se postupně dostal na RC 1, ale stejně jsem si řekl, že to tentokrát vemu z gruntu (dneska zaktualizuju a o víkendu format C:/, totiž jen / :-) )

    Když ve slově LÁSKA změníš 4 písmena a jedno odebereš, dostaneš slovo PIVO. Že by náhoda?
    18.12.2008 14:47 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Ach jaj FUP... :( Jinak souhlasím, hodlám si jinak přerozdělit disk během vánočního volna a půjde to hezky načisto. Mám to tak rád pro pořádek.

    18.12.2008 14:30 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1
    Tak proto chybějí delta ISO DVD? :-) Dobrá, stáhnu si tu i586 image celou, abych se taky podílel…
    koulinek avatar 18.12.2008 14:50 koulinek | skóre: 19 | blog: koulonet
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Delta ISO chybějí z tohohle důvodu:

    Unfortunately it's not possible to create deltas for this DVDs as
    some .noarch packages are compressed by ppc hosts and as such can
    not be regenerated from i586 or x86_64 hosts
    (see https://bugzilla.novell.com/show_bug.cgi?id=458880)

     

    Motto: "Lépe býti dvanácti souzený, než šesti nesený."
    18.12.2008 14:58 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1
    Díky. Škoda že se to týká zrovna těch dvou, kde by delta byla nejvíc prospěšná.
    18.12.2008 10:57 TM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1
    Přehlédl jsem něco anebo opravdu pro OpenSUSE 11.1 nejsou nikde k dispozici balíky totem-xine?
    Je to jediný přehrávač, který umožňuje relativně bezproblémově přehrávat WMV a u kterého je zároveň k dispozici i použitelný plugin do browseru.
    Dříve jsem pro to používal Mplayer a Mplayer-plug-in, bohužel v poslední době jsou s WMV na Mplayeru z Packmana dost problémy.
    Kompilovat se mně to nechce, není nad to, když je pokud možno vše v systému v balíkovacím systému...
    18.12.2008 11:14 Laco
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Ja mam kupene Fluendo kodeky, kompletny bundle, takze nejaky xine, mplayer aleby iny OSShit neriesim :)

    Posledna piata revizia je spickova, Totem Gstreamer prehra takto vsetok webovy obsah vramci toho co tie kodeky podporuju.

    http://www.fluendo.com/shop/product/complete-set-of-playback-plugins/

    18.12.2008 11:26 TM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1
    Odpovídejte prosím k věci. Děkuji.
    Kaacz avatar 18.12.2008 12:03 Kaacz | skóre: 10 | Praha 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    heh .. na Gstreamer se nikdo neptal .. a jestli vam vyhovuje horsi backend a jeste si do nej koupite kodeky .. to je vase hloup ... eeee  .. vase vec. :-D

    Jsem uz moc stary na pouzivani windows .. / Optimismus je jen nedostatek informaci ..
    belisarivs avatar 18.12.2008 14:19 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    No tos to narovnal. Gstreamer je dost nekvalitni. A mplayer mi prehraje pomalu i vlnity plech. A zadarmo.

    Neni nejoblibenejsi jenom tak pro srandu kralikum nebo proto, ze by ho nekdo nekomu vnutil jak Widle na notesu.

    IRC is just multiplayer notepad.
    19.12.2008 15:25 vend
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    No MPlayer zásadně kompiluju. Podle mého je to jediný způsob, jak získat skutečně výkonný přehrávač.

    Pravda je, že jsem spíš pro kompilaci, než balíčky. Holt zvyk ze Slackware :-)

    Jinak jsem ty jedenáctky nainstaloval mámě na "nový" počítač (Duron 750MHz, 384MB SDRAM) a chodí to pěkně. Jen mi nechodí Firefox ze sítě. Uložený soubor přečte, ale ze sítě necucá. Chodí mi jen Konqueror a Links. Asi zase bude někde nějaké nastavení. Proxynu tu nemám, takže v tom to není..

    20.12.2008 18:27 Tomas
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1
    Eh? Já jsem Durona 950 konečně vyměnil za něco rychlejšího, páč se na tom nedalo pracovat asi s xfce na debianu, natož s openSUSE... (měl teda o něco míň RAM)
    20.12.2008 22:28 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1
    měl teda o něco míň RAM

    …a to je velmi často důležitější než výpočetní výkon procesoru. Možná bych si troufl říci, že dnes i většinou.

    18.12.2008 11:04 Ladislav Nešněra | skóre: 30 | blog: ..+2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    nevíte náhodou něco bližšího o názvu SUSE a jeho "správé" výslovnosti? Linux je jasný, v případě SUSE poněkud tápu ;-)

    18.12.2008 11:41 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1
    Buďto postaru něměcky, protože SuSE je Software und System Entwickelung, nebo ponovu anglicky, protože SUSE je dnes již ošklivá americká společnost, která nutí neamerické uživatele instalovat si ffmpeg pokoutnými způsoby.
    Kaacz avatar 18.12.2008 12:00 Kaacz | skóre: 10 | Praha 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Ta hruza co popisujete funguje u RedHatu .. RH a Fedora se zcela distancovali a repos jako Livna a spol (nyni fuzovane do jednoho) jsou defakto z jejich pohledu v ilegalite a oficialne (dle RH) neexistuji.

    Jaka pohoda si primo v Yastu pri-kliknout v komunitnich repos Packmana, VLC, Nvidia, Ati .. tak to ma byt a budme za to radi a doufejme ze se to nezmrsi jako u RH.. :-D

    Jsem uz moc stary na pouzivani windows .. / Optimismus je jen nedostatek informaci ..
    18.12.2008 15:35 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Pokud jsou v YaSTu již připravená URL dalších repozitářů a uživatel si je musí jen „zapnout“, tak smekám před vývojáři, že to před vedoucími obhájili.

    Nicméně já píšu z hlediska uživatele Gentoo, kde ani to dělat nemusím, protože v-Americe-nelegální balíčky jsou touto distribucí podporovány zcela rovnocenně jako je třeba libvorbis.

    18.12.2008 15:38 miso | skóre: 36 | blog: iSCSI_initiator_howto | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Nie je to celkom tak. Zoznam URLs sa stahuje z externeho zdroja (xml subor)

    Project Satan infects Calculon with Werecar virus
    18.12.2008 16:01 Kaacz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    pri-kliknutim jsem myslel pridat ze seznamu komunitnich, ne jen enable .. asi jsem to nevyjadril dostatecne presne :-)

    18.12.2008 15:59 Kaacz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    ono je jich vic a zbytecne by se motaly v bezne pouzivanem seznamu. Dalsi repos se jednoduse pridaji z pripraveneho seznamu pomoci par clicku (Přidat - komunitni repozitáře -dale - zaškrtnout ty co chci - OK). To zmakne i lama :-D

    18.12.2008 16:00 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1
    Jen pokud se jí přes obludného správce repozitářů podaří proklikat až k tomu dialogu s komunitními repozitáři :D
    18.12.2008 16:15 Kaacz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    noooo, pro mne to taky byla v  11.0 novinka (zrovna jsem prechazel z yumexu na Fedore) a pochopil jsem to hned :-) ostatne napis komunitni adresare se objevi hned po zvoleni Pridat, takze to zas tak utopene neni. Pokud to teda "nevylepsili" v 11.1 .

    Na rozdil od postupu, jak updatnu vsechny balicky od kterych existuje nova verze .. to mi musel kamos poradit .. hehe.

    Ale jinak .. prace s balicky v oSuse11 Yastu byl pro mne UZAS po placani se v  yumexu na Fedore. Yast po kazdem zaskrtnuti ihned ohlasi kolize a vubec sviznost a pametova narocnost je uplne jinde .. samo ze mluvim o nadstavbach, jde urcite hlavne o jejich backendy.

    Cubic avatar 18.12.2008 15:33 Cubic | skóre: 24 | blog: obcasne_vyplody | Essex
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1
    muj tutor na univerzite(certifikovany suse specialista nebo co) z severni anglie tomu rika presne takhle:
    A common American pronunciation is "suzi", which sounds like the girl's name "Susie"
    18.12.2008 17:25 Kaacz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Zajimave .. v nasi inet-mix-parte jeden - puvodne linuxem nezkazeny - samorost user/admin zakorenil nazev "Sysel".  Mel by si na to dat TM :-)

    18.12.2008 14:56 Vinicius
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Nezkoušel někdo jestli stále funguje parametr jádra:
    hwprobe=-modules.pata
    který zařídí to, že se použijí starší ovladače pro PATA zařízení (například via82cxxx místo pata_via)

     

    19.12.2008 09:25 Vinicius
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Tak už vím, že funguje, jdu stahovat.

    18.12.2008 16:47 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1
    Bleee, to je odporné jak modře zabarvili dekorace oken v KDE 4. Takhle zprznit Oxygen styl, že se nestydí! To tam v SUSE nemáte kapku grafického cítění? :-(

    Vždyť do dekorace oken Oxygen byly kvůli rejpalům přidány takové ty barevné proužky pro dostatečné odlišení aktivních oken (i bez zapnutých kompozičních efektů). To je mnohem hezčí. Proč se sakra nedrželi upstreamu a místo toho udělali v defaultním nastavení takovýhle hnus? Chjo, takhle zkazit vizáž KDE 4 v majoritní distribuci :-/
    Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
    18.12.2008 17:24 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Estetické vnímání je značně subjektivní a změna nastavení (přizpůsobení) je otázkou pár vteřin. Není možné udělat produkt tak, aby se líbil (vyhovoval) úplně každému jednotlivci. Například mně se grafický styl openSUSE líbí jak pro GNOME tak pro KDE a troufám si tvrdit, že z hlediska profesionality a dotažení do detailů (od zavedení a spouštění distribuce a instalátoru, přes přihlašovací obrazovku, plochu a dekorace oken až po provedení ikon ve specifických nástrojích) a vůbec celý grafický branding nemá nikde jinde srovnání. Jinak slovo majoritní = většinové a pochybuju o tom, že openSUSE používá většina uživatelů Linuxu. :-)

    18.12.2008 17:33 Kaacz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Jestli bude pokracovat tak jako ted, tak mozna brzo bude (ho pouzivat vetsina). :-D  Ostatne by mne i zajimalo, kolik maji nasazeno desktopu v enterprise sfere. Muze to byt nezanedbatelne cislo.

    Jinak ja taky souhlasim s kladnym ohlasem na grafickou uroven desktopu od SuSE. KDE4 nepouzivam, ale branding KDE3 na 11.0 je pro mne prijemny.

    18.12.2008 18:16 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Oproti openSUSE 11.0 má v KDE 3.5 nová verze příjemnější písma a další věci. OpenSUSE snad jediné, které dává uživatelům možnost při instalaci zvolit mezi KDE 3.5(.10) a KDE 4(.1.3) s backporty vylepšení (například skrývání panelu) z vývojové verze 4.2. Nebo využít i řadu dalších prostředí. Je to v tomto směru opravdu naprosto unikátní přístup ke svobodě výběru a velké variabilitě z jednoho instalačního média, přičemž KDE a související nástroje není podvyvinuto na úkor GNOME (nebo naopak).

    18.12.2008 18:47 Kaacz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Mimochodem .. netusite jak je to v 11.1 se subpixel hintingem ? stale neni aplikovan kvuli mozne kolizi s MS Clearlook ??

    Protoze bez nej je desktop mene ergonomicky. Ja bych snad tem MS i za sebe zaplatil jen aby to slo pouzivat ... hehe.

    belisarivs avatar 18.12.2008 20:34 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Pro 11.0 bylo nutne pouzit extra verzi freetype. V 11.1 mi jde subpixel hinting zapnout hned.

    IRC is just multiplayer notepad.
    Kaacz avatar 19.12.2008 04:05 Kaacz | skóre: 10 | Praha 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    V 11.0 neslo jen o freetype, to jsem si vymenil. Ale mozilla a OOO byly zkompilovany bez podpory s-p-h. :-(

    Tak uz se tesim, ze to bude lepsi. :-)

    PS: mate peknou tag-line. Nemohu nez souhlasit .. hehe

    Jsem uz moc stary na pouzivani windows .. / Optimismus je jen nedostatek informaci ..
    28.12.2008 21:02 tomash
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    teda tvy problemy bych fakt chtel mit :-) Uz jsem si zvykl na odporne zelnou (no jo je to barva openSuSE i SuSE jako takoveho), ale nejak si porad nemuzu zvyknout na nefunkcnost KDE 4.

    18.12.2008 16:50 Adam Pribyl | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Features for money

    Procital jsem v novince odkazovany seznam novych vlastnosti (je to teda spis seznam pozadavku na nove vlasnosti, cast z nich je ready to test, ale neotestovana, cast failed), ale nektere veci me teda fakt jako dostali:

    Make SELinux or AppArmor bootable alternatively - was: Make SELinux- and AppArmor-module loadable alternatively (Feature No: 303663)
    "prevent customers from booting SELinux without special support contract", i.e. make extra money by supporting an "SELinux AddON"

    Tomu rikam feature..:)

    18.12.2008 18:41 jmeno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Features for money

    No blba formulace, ale v realu to znamena, ze pokud nabootuje nekdo enterprise linux, tak vse funguje jak ma a firma za to ruci (tedy nemuzes by default bootovat neco co nepodporuji, ale samozrejme je to linux se zdrojaky, tak clovek muze co chce)...no a aby rucila za selinux, tak musis mit specialni smlouvu.  Normalni bussiness pristup jak se vyrovnat s omeznymi zdroji pro podporu selinuxu.

    18.12.2008 17:21 Kaacz
    Rozbalit Rozbalit vše Diky mirroru karneval

    jako prvni z kompu jdu "omladit" notebook ThinkPad T43p. Oleeeee ..

    regine2 avatar 18.12.2008 22:46 regine2 | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Kde a kdy se zvolí KDE3 ?

    Tak jako dříve po vložení DVD a pokynu k instalaci hned na začátku nebo je to někde ukryto?

    V předchozí verzi mne KDE4 velmi zklamalo nestabilností, neúplností a protože mám starší komp i pomalostí, tak jsem se vrátil KDE3.

    Dokud nepřiletí mimozemšťané, všechno už jaksi bylo.
    18.12.2008 23:14 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Opravdu to byl pro vás takový problém spatřit to na těch snímcích obrazovky uvedených přímo v recenzi, kterou komentujete, než jste to tu začal tak výrazně zatučňovat? Jinak tato verze KDE 4 je stabilnější, úplnější a rychlejší než KDE 4.0.3 v  openSUSE 11, takže by možná stálo za to to aspoň krátce vyzkoušet a pak se rozhodnout, zda se vám opravdu stále ještě vyplatí používat starší řadu.

    Fluttershy, yay! avatar 19.12.2008 05:43 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1
    Jinak tato verze KDE 4 je stabilnější, úplnější a rychlejší než KDE 4.0.3 v openSUSE 11...

    To je možné, ale pro normálního člověka to vážně ještě nestačí.

    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    19.12.2008 08:23 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1
    To je možné, ale pro normálního člověka to vážně ještě nestačí.
    Jak to dělám, že jsem normální a stačí mi to. Někdy prostě sám nad sebou žasnu :-D
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    19.12.2008 10:25 s0 | skóre: 32 | blog: nejchytřejší kecy | prágl
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1
    zřejmě nejsme normální, ale výjimeční. Jsem na sebe hrdý.
    Kuolema Kaikille (Paitsi Meille).
    Fluttershy, yay! avatar 19.12.2008 13:46 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1
    Někdo, kdo dělá na SuSE asi nebude moc normální. ^_^ Normální je masa (slovo norma, že...) --- no a kolik (hodně) těchto lidí to na to nadává (z vlastní zkušenosti), to je až hrůza.
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    19.12.2008 15:47 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Lidi nadávají na všechno možný, leckdy bezdůvodně, leckdy zbytečně.

    28.12.2008 21:04 tomash
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    no bezduvodne... ono tam fakt dost veci na prvni pohled nefunguje (ano chyba je mezi zidli a klaveesnici), ale me prijde ze tam nefunguje skoro nic.

    6.1.2009 21:59 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    To je zajímavé, že mně to už několik vydání chodí lépe než jiné distribuce.

    19.12.2008 11:54 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    "Normální člověk" je ošemetný, jak to můžeš vědět, máš nějaký průzkum? Napiš, že to nestačí tobě. Pak o tom nepůjde pochybovat. Mám z okolí dost lidí, kterým se aktuální stabilní verze KDE 4.1.3 zalíbily - a to na různých distribucích, spousta dalších koukám že se přidává do diskuse. Proč by neměli být normální oni a ty jo? Prostě od pracovního prostředí požaduješ ještě trošku něco jiného. To se stává.

    Fluttershy, yay! avatar 19.12.2008 13:43 Fluttershy, yay! | skóre: 92 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1
    Já používám SVN verzi KDE4. ^_^
    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ no gods, no masters
    19.12.2008 03:39 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1
    Pokud by někdo potřeboval na 11.1 rozběhnout VMware Workstation 6.5.1, tady je řešení.
    Kaacz avatar 19.12.2008 04:13 Kaacz | skóre: 10 | Praha 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Dik za upozorneni. Pouzivam VMW Player 2.5 ..

    Jsem uz moc stary na pouzivani windows .. / Optimismus je jen nedostatek informaci ..
    19.12.2008 04:26 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1
    Pravděpodobně to bude fungovat i pro Player a Server, ale nezkoušel jsem to (Player nepoužívám a Server, co jsem vyzkoušel verzi 2.0, už také ne).
    OndraZX avatar 19.12.2008 08:21 OndraZX | skóre: 27 | blog: OndraZX | Frydek-Mistek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1
    Mi to nejde do VMware Workstation 6.5 nainstalovat - chtel jsem se podivat jak 11.1 vypada - instalacni NET CD v prubehu bootu zatuhne :-(
    19.12.2008 10:51 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1
    S instalací do VMware (tj. OpenSuSE 11.1 jako guest) jsem problémy neměl nikde od alpha verzí po final. Ten návod, na který jsem dával odkaz, se týká instalace VMware pod OpenSuSE 11.1, tj. OpenSuSE 11.1 jako host.
    19.12.2008 12:53 abr | skóre: 24 | blog: ab
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1
    Zatuhava, pac detekuje sit z dhcp. Stahni si dvd (z torrentu nebo z nektereho z ceskych mirroru), ptz vychozi instalace s KDE4 stahuje 2,8GB dat a zbytecne zatezuje susi server.
    19.12.2008 15:51 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Taky mě to vystrašilo, ale většinou je problém v tom progressbaru zastaveném v půlce. Chvíli trvá, než se stáhne asi 100 MB pro pokračování instalace... Pokud máte nějakou možnost kontroly nad tím, že se skutečně přenášejí (přijímají) data, pak to nevytuhlo. Mě to takhle na UPC doma u mamky trvalo asi 10-15 minut, než se ta instalace spustila.

    19.12.2008 12:26 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Chtěl bych upozornit na zajímavý nástroj - Smolt. Skýtá se mezi aktualizacemi a umožňuje zaslat seznam využívaného hardwaru vývojářům a hodí se to i při hlášení chyb nebo při řešení problémů (například můj notebook). Již dříve se Smolt objevil ve Fedoře (a je to vidět i na souhrnných statistikách). Je dobré, že člověk nemusí vše složitě zjišťovat různými způsoby a že se (třeba v rychlosti) nesplete, takhle je to přesné a jednoduché (stačí jen spustit a kliknout na odeslání profilu).

    19.12.2008 15:51 kub. | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Když k němu připojím externí harddisk s NTFS filesystémem, bude schopný ho automaticky namountovat tak, aby do něj mohl uživatel i bez hrátek s mountem zapisovat?

    Kaacz avatar 20.12.2008 01:01 Kaacz | skóre: 10 | Praha 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    usermount usb ntfs disku pres ntfs-3g vcetne zapisu funguje uz dlouho .. je dobre nainstalovat ntfs-config, kde se daji do-mountovat interni ntfs disky (ale oSuSE je sam pri instalaci mountne pod adresar /windows/ ) a hlavne se tam da zapnout zapis na externi ntfs disky.

    Pak uz to funguje uplne stejne jako s FAT32 disky. Jediny zadrhel nastane, kdyz byl disk "utrzen" = nebyl naposledy  radne odpojen. Pak se bud musi pripojit pod windows a "bezpecne odebrat" .. nebo staci pouzit pod rootem (sudo) " mount  /dev/sdX  /neexistujici-mount-point  -o force " .. force zajisti z jakehosi skryteho NTFS $LOG vymaz informace, ze disk nebyl ciste odpojen a pak se ho pokusi pripojit. Neexistujici mount point zajisti, ze se nepripoji a pak ho lze normalne pripojit pres HAL a desktopova klikatka. To volani se da pripravit jako skriptik, ktery se zada do sudoers userovi bez hesla a je vyreseno.

    Ja osobne bych uvital v desktopovem klikatku (KDE3) volbu FORCE MOUNT .. :-)

    Jsem uz moc stary na pouzivani windows .. / Optimismus je jen nedostatek informaci ..
    srigi avatar 20.12.2008 18:34 srigi | skóre: 10 | blog: sricont
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Mam rad oS, je to fakt najlepsie vyladene desktopove distro. Ale vadi mi ako stale menia instalator. V poslednych verziach je vzdy nejaka velka odchylka od minulej verzie. Okrem toho sa mi nepaci, je ze oS nema instalaciu vo forme LiveCD (DVD), clovek by si rad pocas kopirovania balickov posurfoval, bohuzial nemoze.

     

    BTW v11.1 - zadalo sa mi to, alebo fakt instalacia nemala ani jeden restart, ale sa iba akoby natiahlo jadro z nainstalovaneho systemu?

    Be kind to newbies.
    20.12.2008 18:49 miso | skóre: 36 | blog: iSCSI_initiator_howto | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

     

    BTW v11.1 - zadalo sa mi to, alebo fakt instalacia nemala ani jeden restart, ale sa iba akoby natiahlo jadro z nainstalovaneho systemu?

    Nezdalo - kexec

     

    Project Satan infects Calculon with Werecar virus
    20.12.2008 20:27 qk | skóre: 15 | blog: qk_develop
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Nejak nechapu tu neexistenci liveCD,  podle mne normalne je a s pouzitim liveInstaller (ikonka na plose toho liveCD) se to normalne nainstaluje. Osobne sem to zkousel v VirtualBoxu.

    21.12.2008 13:18 mila
    Rozbalit Rozbalit vše dotaz
    Nainstaloval som si 11,1, chcel som kde, dal som aj gnome, som v gnome, chcem kde ale neviem to zmeniť, da sa to? Prepáčte, možno pre niekoho za blbú otázku. Mám to znova preinsštalovať, diky
    21.12.2008 13:45 Miška | skóre: 31 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: dotaz

    Odhlasit se a v [kg]dm vybrat (asi nekde dole) sezeni (session) a tam zmenit na kde

    21.12.2008 14:37 mila
    Rozbalit Rozbalit vše Re: dotaz
    diky, uz to beží
    21.12.2008 14:38 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: dotaz
    Možná není úplně šťastné, že jsou ta dvě menu vlevo dole tak nevýrazná, IMHO je příliš snadné je přehlédnout.
    21.12.2008 16:56 mila
    Rozbalit Rozbalit vše Re: dotaz
    Nie som nejaký zbehlý v linuxe, ale mal som problem to prehodiť. Ale vyvstal mi ďalší problem, som zvyknutý na program Krusader, ako vždy son si ho aj teraz nainstaloval a nejde, ide spustuť len cez konzolu. Dik, omluvam sa.
    Kaacz avatar 8.1.2009 02:15 Kaacz | skóre: 10 | Praha 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: dotaz

    Asi jako ja nemate instalovane zbytek KDE4 a vypada to, ze Krusaderu (pozor only verze 2 for KDE4) chybi mini-ikona a neumi se s tim vyrovnat. Opravte si v Menu polozku spousteni Krusadera : odeberte "%m" .

    Jsem uz moc stary na pouzivani windows .. / Optimismus je jen nedostatek informaci ..
    21.12.2008 22:21 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: dotaz

    Myslím, že pro uživatele, kteří už jednou prostředí přepínali, by byla výraznější úprava už zbytečně moc výrazná, možná i trochu nevkusná.

     

    21.12.2008 22:36 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: dotaz
    Takové uživatele jsem právě zrovna na mysli neměl - samozřejmě že když jsem věděl, co hledám a kde to bylo minule (a předminule atd.), nebyl problém ta dvě menu najít. Ale myslím, že kdo žádnou starší verzi neviděl a zatím ta menu ještě nepoužil, může to snadno přehlédnout.
    22.12.2008 13:32 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: dotaz

    Nepamatuju si, že by to v posledních verzích Fedory nebo Ubuntu bylo méně přehlednutelné a tedy výraznější.

    22.12.2008 14:49 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: dotaz
    Občas mám problém pochopit vaše uvažování. To opravdu nebylo z kontextu jasné, že výrazem "žádnou starší verzi" rozumím "žádnou starší verzi OpenSuSE"?
    23.12.2008 11:24 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: dotaz

    Také mám občas problém pochopit vaše uvažování. To opravdu nebylo z kontextu jasné, že je-li toto vůbec nějaký zásadní problém (vzhledem k tomu, jak to řeší jiné přední distribuce v posledních letech o tom vážně pochybuju, asi to tak špatné řešení nebude), že se netýká jen openSUSE?

    23.12.2008 13:37 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: dotaz

    Ach jo, tohle fakt nemá smysl. Víte, co je na tom nejsmutnější? Že už když jsem psal svůj příspěvek z 21.12. 14:38, říkal jsem si v duchu: "Jak to jen formulovat, aby okamžitě nenaběhl rozzuřený Tomeš a nezačal se do mne navážet?" Očividně se to nepovedlo. :-)

    Poučení pro příště: když jsem dal někoho na ignorelist, měl jsem k tomu nejspíš nějaký důvod a není tudíž moudré klikat bezhlavě na "rozbalit".

    23.12.2008 22:21 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: dotaz

    Jo jo, myslíte si jak nejste chytrý, když zde vysvětlujete, proč se bavíte s člověkem, kterého jste si sám chtěl zablokovat. :-) Pro ostatní čtenáře jen objasním, že vzhledem k tomu, že to tak obdobně mají provedené i ostatní distribuce a funguje to docela dobře, ve věci přepínání prostředí nevidím problém. Pravda, z hlavy si úplně přesně nepamatuju, zda náhodou v nové Fedoře není v tom úzkém pruhu v GDM dole rovnou vepsané pracovní prostředí, to je pak asi názornější a samovypovídající. Na druhou stranu uživatele musí napadnout, že stávající prostředí potřebuje odhlásit, aby se mohl přihlásit do nového. Že se to (obvykle) nepřepíná jinde.

    Darth Phantom avatar 28.12.2008 13:30 Darth Phantom | skóre: 18 | blog: Kelvin_Fitnick | Doma
    Rozbalit Rozbalit vše Re: dotaz
    No s tím ovladačem pro ATI autor trochu mystifikuje :-). Repozitáře pro 11.1 ještě nejsou (snad v dohledné době budou) a ten odkaz není pro tuto verzi. Jinak to KDE 4.1 jako výchozí desktop je příšerné. Být začínajícím uživatelem Linuxu, tak si radši nainstaluju Windows 98.
    Tahle patička nemá hlavu ani patu
    6.1.2009 22:00 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: dotaz

    A nebo použijete rozum a nahrajete si z toho DVD třeba KDE 3.5, GNOME, Xfce nebo něco jiného.

    29.12.2008 19:43 GTZ
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Dobrý večer ,

     dnes jsem vybíral a testoval náhradu systému na starším desktopu ( AMD ATHLON 2100+ , 1GB RAM , ATI-RADEON RV280-RADEON 9200 ) no a jak to celé dopadlo :

     plánoval jsem náhradu za FC8 a zamýšlel jsem se nad OS 11.1 a Ubuntu based. No UBUNTU jsem zahodil celkem rychle , instalák se mi stále vnucuje instalovat na SATA disk a jaksi to

     nechci a jejich instalák děla fsck ihned bez ptaní a to taky není to pravé. Nakonec jsem se přiklonil k OS 11.1 GNOME edition ( aspoň budu mít stejný systém na ACER NTB i na desktopu ).

     Jedině co mě vadí , že jakmile povolím 3D efekty (  11.0 LIVE KDE SUSE ) tak jde mašina do kytek ( firefox stále ukazuje 80% a nic moc s tím nejde dělat ) , verze 11.1 je celkem již dobře

    udělaná akorát ta naše CZ ( 11.0 to měla lépe ) . Vím , že KDE verze je lepší , ale na tomto starém železe je GNOMe stabilnější a rychlejší.

    Nevíte prosím někdo jak donutit Suse , aby použil "backend pro CANON  4800" ?? na Sane je stále "beta" a pro Suse zatím není. Doporučtě mi prosím také nějaký engine pro

    SKYSTAR-2 , kaffeine má problém s dual-LNB a nechce detekovat družice.. ( asi na to budu muset použít widlous-XP z druhého disku ) ..

    1.1.2009 10:12 randy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1
    Mam dva pocitace - doma desktop len s openSUSE a v praci notebook opat len s openSUSE. Instalacia (normalna instalacia z obrazov a pripojenie stareho /home) a beh bezproblemovy. Najviac ma prekvapila grafika nvidia 9800GT, ktora hned po zasunuti do slotu a rekonfigurovani xorg (sax -r) sla (kupoval som ju len koli WoW, ktore hravam cez wine :D ). Na notebooku som mal dva problemy: chybajuce klikatko v instalatore, aby sa pouzila uz zasifrovana particia co bolo treba nasledne robit rucne a s nemoznostou parovania s BT zariadeniami (len BT mys, telefon ide bezproblemovo). http://www.smolts.org/client/show/?uuid=pub_e6fd2d46-c470-42ce-a1ee-1ce3ccd526f3 http://www.smolts.org/client/show/?uuid=pub_c7b7cdd9-10e4-4e2a-9d3d-f394f63a8b30
    1.1.2009 14:46 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1
    Jo, ten BT je most annoyng bug.
    Kaacz avatar 8.1.2009 02:22 Kaacz | skóre: 10 | Praha 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    BT proslo zmenou, misto bluez-utils verze 3.x je tam bluez verze 4.19. Na Thinkpad T43p mi s tim nechodi BT (pod 11.0 sel). Z logu jsem zjistil, ze dochazi k timeout pri komunikaci, dale BT neni registrovan do DBUS, takze ho nevidi Applety. Zkusil jsem 4.22 a nepomohlo to. Toz jsem tam vrazil bluez* 3.x z oSuSE 11.0 a zase to funguje. Mam pocit ze krome integrovaneho BT mi nesly ani 2 dongly MSI, kazdy jiny chip. Na bugzillu jsem to upresnoval, bohuzel je to v sekci Kde(Bluetooth0, ale je to chyba Bluez. Doufam ze to nekdo brzo prehodi spravnym lidem.

    Jsem uz moc stary na pouzivani windows .. / Optimismus je jen nedostatek informaci ..
    6.1.2009 21:26 Budulínek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Zdar, jsem v Linuxu absolutní začátečník. Rozhodoval jsem se mezi Mandrivou a OpenSUSE (obě jsem měl nainbstalované). Toto je můj závěr:

    SUSE nezvládlo můj HW. Mám wi-fi USB modul, Mandriva One KDE4 (verze Free to nějak nezvládla) hned během instalace systému nabídla instalaci sítě vč. GUI pro ndiswrapper, natáhl jsem ovladač z Win a hned aktualizoval z webu. SUSE nemělo ndiswrapper ani zaškrtnutý ve standardní instalaci, o nějakém GUI jsem si mohl jenom nechat zdát. Pro začátečníka docela vopruz a rozchození sítě přes ndiswrapper v konzoli jsem nakonec vzdal. Stejně tak sambu a podporu win sítí jsem si sám musel ručně zatrhnout v instalátoru.

    V SUSE mi z nějakého záhadného důvodu (nějaké chybějící moduly) po prvním pokusu o nastavení efektů plochy (compiz) zmizela vůbec možnost je nastavit. Prostě ta položka (pokročilé nastavení efektů plochy) v nastavení už vůbec není.

    Dolphin v SUSE mi z nějakého důvodu (už si nepamatuju proč) vypadává: odmítá zobrazovat obsah disků (nejenom těch NTFS s Win, ale i rootu s ext3). Občas pomůže zapnout Dolphin v superuživatelském módu, ale občas nepomůže ani to (zase nějaká chybová hláška, která mi jako začátečníkovi nic neříká).

    Na přihlašovací stránce SUSE si nemůžu zvolit prostředí. Pořád jsem ve fázi testovací a u Mandrivy se mi docela líbilo, že při přihlašování si člověk mohl vybrat, jestli chce naloudovat KDE3.5 nebo KDE4 (nebo Gnome, xfce, konzoli...). Naopak přihlašovací stránka SUSE je dost chudá...

    Ale abych nepomlouval jenom Suse: Mandriva má až příliš bohaté repozitáře. Chtěl jsem si aktualizovat ovladače na Nvidii a asi jsem byl příliš megalomanský klikač-začátečník. Tak jsem klikal a zatrhával, až se mi podařilo do kompu navíc natáhnout ještě dvě celá jádra :-) To už potom Mandriva nějak nerozdejchala.

    Jo a u Suse se mi líbil instalátor.

    Takže moje první linuxové distro asi bude nakonec Mandriva.

    6.1.2009 21:33 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1
    Na přihlašovací stránce SUSE si nemůžu zvolit prostředí.

    V tom případě jste něco udělal špatně.

    6.1.2009 22:04 Petr Tomeš | skóre: 23 | blog: ptomes | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    Máte v přihlašovací obrazovce na výběr takových prostředí, které jste nainstaloval. Já to tak vždy měl. Po instalaci nebo i když jsem to doinstalovat později. Ale pro začátečníka bych spíše myslel, že je lepší, vyzkoušet jedno prostředí, než namíchat vše dojednoho, zpomalit si to a mít z toho guláš. Zkuste to jednou s KDE a jednou s GNOME nebo Xfce. Čistá instalace má své výhody, nevýhodou je, že to budete instalovat asi čtvrt hodiny.

    20.1.2009 16:24 duly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    mam problem pri prvotnej instalacii suse 11.1,pri zaciatku mi nabehne obrazovka kde zvolim instalaciu a zmensim si rozlisenie obrazovky.Po potvrdeni instalacie nabehne druha obrazovka a tu prebieha priprava a tak ma nabehnut instalacia(vyber prostredia,balikov....).No dostanem sa po druhu obrazovky a vybehne mi okno cd /content   signature failed   , neviem co to znamena a ako to vyriesit.Skusal som suse 11.1 32bit verziu a aj suse11.1 64bit verziu , no bez uspechu.Za pomoc vopred dakujem.

    9.3.2009 22:15 ZDd
    Rozbalit Rozbalit vše Re: openSUSE 11.1

    peknej srac,nefungujou mi funkcni klavesy na notebooku

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.