abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 16:11 | Nová verze

    Bylo oznámeno vydání Fedora Linuxu 40. Přehled novinek ve Fedora Workstation 40 a Fedora KDE 40 na stránkách Fedora Magazinu. Současně byl oznámen notebook Slimbook Fedora 2.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 13:44 | Upozornění

    ČTK (Česká tisková kancelář) upozorňuje (X), že na jejím zpravodajském webu České noviny byly dnes dopoledne neznámým útočníkem umístěny dva smyšlené texty, které nepocházejí z její produkce. Jde o text s titulkem „BIS zabránila pokusu o atentát na nově zvoleného slovenského prezidenta Petra Pelligriniho“ a o údajné mimořádné prohlášení ministra Lipavského k témuž. Tyto dezinformace byly útočníky zveřejněny i s příslušnými notifikacemi v mobilní aplikaci Českých novin. ČTK ve svém zpravodajském servisu žádnou informaci v tomto znění nevydala.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    dnes 13:33 | Komunita

    Byla založena nadace Open Home Foundation zastřešující více než 240 projektů, standardů, ovladačů a knihoven (Home Assistant, ESPHome, Zigpy, Piper, Improv Wi-Fi, Wyoming, …) pro otevřenou chytrou domácnost s důrazem na soukromí, možnost výběru a udržitelnost.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 13:00 | Nová verze

    Společnost Meta otevírá svůj operační systém Meta Horizon OS pro headsety pro virtuální a rozšířenou realitu. Vedle Meta Quest se bude používat i v připravovaných headsetech od Asusu a Lenova.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:33 | IT novinky

    Společnost Espressif (ESP8266, ESP32, …) získala většinový podíl ve společnosti M5Stack, čímž posiluje ekosystém AIoT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 23:44 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 3.5 svobodného multiplatformního softwaru pro editování a nahrávání zvukových souborů Audacity (Wikipedie). Přehled novinek také na YouTube. Nově lze využívat cloud (audio.com). Ke stažení je oficiální AppImage. Zatím starší verze Audacity lze instalovat také z Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:44 | Zajímavý článek

    50 let operačního systému CP/M, článek na webu Computer History Museum věnovaný operačnímu systému CP/M. Gary Kildall z Digital Research jej vytvořil v roce 1974.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:22 | Pozvánky

    Byl zveřejněn program a spuštěna registrace na letošní konferenci Prague PostgreSQL Developer Day, která se koná 4. a 5. června. Na programu jsou 4 workshopy a 8 přednášek na různá témata o PostgreSQL, od konfigurace a zálohování po využití pro AI a vector search. Stejně jako v předchozích letech se konference koná v prostorách FIT ČVUT v Praze.

    TomasVondra | Komentářů: 0
    včera 03:00 | IT novinky

    Po 48 letech Zilog končí s výrobou 8bitového mikroprocesoru Zilog Z80 (Z84C00 Z80). Mikroprocesor byl uveden na trh v červenci 1976. Poslední objednávky jsou přijímány do 14. června [pdf].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    včera 02:00 | IT novinky

    Ještě letos vyjde Kingdom Come: Deliverance II (YouTube), pokračování počítačové hry Kingdom Come: Deliverance (Wikipedie, ProtonDB Gold).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    KDE Plasma 6
     (71%)
     (10%)
     (2%)
     (17%)
    Celkem 688 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Slackware 9.1

    17. 11. 2003 | Vlastimil Ott | Recenze | 13191×

    Recenze po měsíci používání. Jak hodnotí slackwarista novou verzi své oblíbené distribuce?

    Místo úvodu

    Napsat recenzi na aktuální verzi Slackware Linuxu pro mě bylo těžší než obvykle. Recenzoval jsem předchozí (i starší verzi), která přinesla mnoho nového a bylo co objevovat. U verze 9.1 to není tak jednoduché; ale postupně. Tento článek jsem pojal jako recenzi po několikatýdenním používání, chápejte ji tedy jako subjektivně zaměřenou. Klasický přehled novinek je k nalezení v oficiálním oznámení. Nebudu se zabývat instalací, ta se téměř nezměnila a můžete si ji přečíst v recenzi minulé verze.

    Šedivý teoretický základ

    Začnu od Adama. Dlouho (cca měsíc) jsem se rozmýšlel, zda vůbec novou verzi instalovat. Měl jsem vyladěný systém založený na verzi 9.0, mnoho nainstalovaného softwaru a knihoven, různé 'fičurky' v konfiguračních souborech, atakdále. Na druhou stranu jsem měl nepatrný zmatek v instalaci softwaru (zpočátku, ještě než jsem poznal program checkinstall, jsem používal pro instalaci make install, kterážto kombinace pochopitelně nemanipuluje se záznamy ve databázi balíčků), nejasno v tiskovém systému (měl jsem nainstalovaný TurboPrint, který jsem ovšem nepoužíval, ale nechtělo se mi ho odstranit, protože byl v systému 'zavěšený'). Zkrátka, když jsem si představil všechnu tu námahu, která mě čeká, vůbec se mi do toho nechtělo.

    Jedna věc mě ale hnala kupředu. Ve verzi 9.0 jsem se dlouho a nepříliš úspěšně pokoušel zprovoznit DRI (Direct Rendering Interface/Infrastructure, přímý přístup ke grafické kartě, základ pro hraní her) na své kartě Radeon 7000. (Nepište mi v diskuzi 'Měls udělat to a to.', vím kde je chyba a dneska mě to už nezajímá. ;-) ) Nová verze Slackwaru lákala podporou DRI pro mnoho druhů karet přímo v jádře! Ačkoliv nejsem pařan, čas od času si nějakou hru zahraji; tetris nestačí. Zejména tohle byl ten (malicherný) důvod pro novou verzi. Navíc jsem zjistil, že např. adresář /etc se téměř nezměnil, obvyklé soubory se nacházejí na obvyklých místech. Žádná změna v adresářovém stromě taky nenastala. Nainstaloval jsem si nového slacka zkušebně, zjistil, že všechno pěkně funguje a že pověst nelhala (jsou tam a čekají ;-) ); šel jsem do toho naostro.

    Zelená praxe

    Instalalalace

    Dlouho (ale už ne tak moc) jsem přemýšlel o tom, jestli budu upgradovat (vzpomínka na diskuzi u kteréhosi článku), nebo instalovat na čisto. Upgrade pochopitelně funguje už několik verzí a není důvod jej nedoporučit. Opět ve mně ale zvítězil opačný názor, tentokrát proto, že jsem chtěl různé staré verze knihoven nahradit jejich novými verzemi, které byly obvykle dotaženy do stabilních verzí -- zvolil jsem jistější řešení. Praxe mě už také dávno naučila mít adresář /home na jiném diskovém oddílu ;-), aby přeinstalování systému neohrozilo uživatelská data.

    Instalace se spouští z prvního cédéčka a jak jsem už zmínil, téměř nijak se nezměnila. Na druhém disku se nachází KDE a jeho lokalizace a také live systém, který pomůže při tahání trnu z paty, nemáte-li Slackware Live nebo Knoppix (či něco jiného).

    Všechno je jednou poprvé

    Důležitým a velice potěšujícím momentem byl první start a spuštění příkazu lsmod. Načteny byly všechny požadované moduly, dokonce i bttv pro televizní kartu, jen typ tuneru nebyl správně rozpoznán (změna jednoho parametru). Kromě výše zmíněné podpory DRI mě ještě potěšilo to, že zvukové moduly ALSA konečně odsunuly staré jaderné a staly se standardem, takže zvuk byl už připraven. Během instalace jsem byl dotázán na síťové parametry, síťová karta byla také nastavena; to dnes ale nikoho nepřekvapí. Moduly XFree byly načteny správně, DRI (už s ním dám pokoj) fungovalo okamžitě, a to všem uživatelům. Manuálně jsem doplnil moduly pro USB zařízení, protože systém HotPlug tiskárnu nebo USB kabel (připojený mobil) nenašel; nedivím se, ani to po něm nechci.

    Balíčky sem, balíčky tam

    Nezměnil se naštěstí ani balíčkovací systém (kteří mnozí za balíčkovací systém ani nepovažují). Významným přírůstkem jsou programy checkinstall, swaret a slackpkg. Checkinstall je známý a tak přínosný, že byl vzat na milost, resp. uznány jeho kvality, a byl "už" zařazen do adresáře /extra. Odtud vede cesta do hlavního instalačního stromu, odhaduji někam do adresáře /a (už v příští verzi?). Jeho hlavním úkolem je tvorba balíčků. Pokud své programy kompilujete (určitě ano), nahraďte třetí příkaz v procesu kompilace resp. instalace (make install) příkazem checkinstall. Ten zpracovává soubor Makefile (instrukce pro instalaci) do dočasného adresáře, potom vytvoří balíček, který nainstaluje. Vy ho potom naprosto transparentně můžete odinstalovat.

    Swaret je utilita, která se snaží přinést slackwaristům to, čím se pyšní debianisté (a jiní -isté): propracovaný systém pro aktualizaci balíčků. Po spuštění swaret --upgrade se nejprve stáhnou seznamy souborů, poté seznam nainstalovaných balíčků a nových verzí ze stromu, který nastavíte v konfiguračním souboru (např. 8.1, current, apod.). Následuje interaktivní výběr souborů, které chcete aktualizovat. Ty jsou staženy, je proveden jejich kontrolní součet a po stažení všech jsou regulérně nainstalovány.

    Program slackpkg je méně komplexní a protože dělá jenom část toho, co swaret, domnívám se, že nemá velkou budoucnost. Tato utilita pouze stáhne požadovaný balíček a nainstaluje jej. Nenašel jsem volbu pro komplexní aktualizaci či upgrade; musíte vědět, co chcete stáhnout. Linux Packages poslouží asi lépe.

    To je ostatně i hlavní zdroj pro balíčky, nechcete-li kompilovat vlastní. V nedávné době prošly stránky úpravou a všichni vývojáři se snaží, takže mnoho softwaru je k dispozici i v nejaktuálnějších verzích.

    I18n - czeski

    Jak už jsem zmínil, původně jsem nechtěl instalovat z obavy před dlouhým znovunastavováním všech možných parametrů. Sice jsem se tomu pochopitelně nevyhnul, ale nebylo to tak hrozné. Lokalizace se provádí jednak nastavením parametru LANG=cs_CZ ve skriptu /etc/profile.d/lang.sh (příp. lang.csh pro jiné shelly), potom také lokalizací skriptů /etc/rc.d/rc.local a rc.keymap. Do nich je nutné vložit požadované hodnoty, např. setfont -v lat2-16.psfu pro font a loadkeys cz-usqwertz pro klávesnici. To se pochopitelně týká pouze konzole, klávesnice v XFree se nastavuje v /etc/X11/XF86Config:

    Section "InputDevice"
    Identifier "Keyboard0"
    Driver "keyboard"
    Option "XkbRules" "xfree86"
    Option "XkbModel" "pc105"
    Option "XkbLayout" "cz"
    EndSection

    Další konfigurace byla už osobitá -- dálkové ovládání, načítání těch správných modulů (pro USB tiskárnu, radeon) a shodou okolností instalace GPRS připojení přes USB kabel. Vyzkoušel jsem také systém HotPlug (automatizované načítání modulů), ale zůstal jsem u konzervativního manuálního načítání. Nemile mě překvapilo, že systém správy zařízení zůstal stejný (statický), modernější dynamický způsob (devfs) je k mání, ale není mi jasné, jak spolu potom vycházejí; objevily se problémy právě při instalaci USB zařízení, způsobené asi i mou neznalostí. Bohužel jsem se dočkal prvního zklamání: v hlášení syslogu se objevila zpráva o výjimce jádra. Hm.

    Kam? Proč? Jak? KDE?

    KDE nepoužívám, ale chápu ho jako určitý standard, a proto jsem zamířil napoprvé tam (KDE je nastavené jako standardní prostředí; pokud je nainstalované). Staré známé prostředí, odporný Keramik, nic nového. Nové jsou fonty rodiny Vera, které jsou skvělé, vyhlazované a ... nepodporují češtinu (resp. š a ž). Takže jsem je opět zaměnil (jako vždycky každé standardní fonty). Po náhodném kliknutí na ikonu terminálu se objevilo jeho okno, okamžitě následované hlášením o tom, že program spadl (Color Window of Death? ;-) ). Nebádal jsem, tento problém si to nezaslouží: je to natolik trapná věc, až je mi stydno. Všechno pravděpodobně způsobuje nastavení locales (jazyka). Kromě tohoto není už v KDE nic nového nebo neobvyklého, co by stálo za komentář.

    GNOME 2.4 příjemně překvapilo uceleným vzhledem a charakterem odlišným od KDE. Méně už potěšila poměrně chudá nabídka programů v menu, ačkoliv jich je na disku k dispozici mnohem více. Také škála různých appletů se nedá s KDE srovnat. Z těchto důvodů se domnívám, že je GNOME ve Slackwaru příliš ochuzené a s KDE nesrovnatelné.

    Grafické prostředí

    Kromě dvou zmíněných prostředí jsou k dispozici i další: Blackbox, Fluxbox, fvwm, WindowMaker, Xfce; svůj oblíbený pekwm jsem si musel stáhnout (ale chápu to). Používám grafický přihlašovací manažer GDM, proto jsem chtěl nového správce oken přidat do jeho nabídky. V adresáři /etc/X11/xinit existují soubory, které spouštějí jednotlivá sezení. Podle vzoru jsem vytvořil soubor xinitrc.pekwm. Ještě je nutné přidat řádky:

    pekwm)
       exec /etc/X11/xinit/xinitrc.pekwm
      ;;

    do souboru /etc/X11/gdm/Xsession (opět podle vzoru některého již vloženého manažeru). Tím tedy zajistíme, že se pekwm objeví v nabídce sezení.

    Manažer přihlášení GDM s tematikou Slackware

    Slackware obsahuje stejnou verzi XFree jako v minulé verzi. Jedná se o verzi 4.3.0, která, jak již bylo řečeno, podporuje DRI (nejedná se pouze o jaderné moduly). Na druhou stranu, proces spouštění XFree je na stejném stroji pomalejší o cca 2 sekundy. Také je zavedena krizová správa spouštění: pokud se GDM (nebo jiný přihlašovací manažer) nespustí, režii přebírá program, jehož jméno neznám. Obvykle česky oznámí, že X-server nelze spustit s danými parametry a že se jej pokusí spustit s parametry jinými. Které jsou ty špatné a které ty dobré, se mi nepodařilo zjistit, program dospěje do fáze (po několika marných spuštěních trvajících cca několik minut), kdy je zakázáno spouštění X-serveru. Nejedná se však o přepnutí do runlevelu 3 (textové prostředí s podporou pro přihlášení více uživatelů), systém zůstává v runlevelu 4 (grafické prostředí), pouze je nutné nastavit XFree, příp. GDM. Je sympatické, že všechny zprávy o této situaci jsou české, ale řešení to nepomáhá. Mnohem rychlejší je manuálně spustit telinit 3, provést změny a opět manuálně telinit 4.

    Slackware 9.1 jsem instaloval také na počítač Pentium 200 MMX/ 192 MB RAM, 2.1 GB HDD, S3 Trio 2MB RAM. V ničem nebyl žádný problém, získal jsem slušně vybavenou stanici. Potěšilo mě, že narozdíl od starších verzí je podpora karet S3 vylepšena a XFree dokáže vymáčknout i z těchto starých, ale oblíbených a rozšířených karet, maximum. I když je XFree celkově pomalejší, ani na tomto pentiu se nejedná o žádnou tragédii, spouštění trvá několik málo (cca 10) sekund. Tím získala tato verze XFree mé sympatie, protože starších strojů se kolem mě objevuje čím dál tím víc a nyní tedy vím, že Slackware 9.1 je pro ně dobrá volba.

    Produkce a reprodukce

    Nikdy jsem neměl tiskárnu, která by tiskla po nastavení programem apsfilter (/usr/share/aspfilter/SETUP). Taky se mi hned zalíbil CUPS, který se propracovává z /extra stromu do standardních balíčků, takže jsem se přestal zabývat tím, jak zprovoznit lpr nebo lprng, ale spíše tím jak se jich zbavit. CUPS je skvělý a velice praktický, nenabízí bohužel standardně příliš mnoho ovladačů tiskáren, tu mou samozřejmě nevyjímaje. Na stránkách Linux Printing je ovšem ohromná databáze, ze které lze tento ovladač získat. Jedná se o textový soubor .ppd (Postscript Printer Description), který nabídnete svému CUPSu jako ovladač tiskárny. Až na to, že jsem stáhl nepovedený ovladač a tiskárna (Samsung ML-1210) mi tiskla velice slabě, všechno fungovalo. Posléze jsem našel ovladač lepší, nainstaloval jsem jej a zjistil, že tiskárna netiskne vůbec. Ovladač totiž vyžaduje přítomnost rozhraní Foomatic, které integruje všechny tiskové systémy a ovladače do funkčního celku. Přiznávám, že ne zcela přesně vím, jak to vlastně funguje. Každopádně po nainstalování balíčků CUPS a Foomatic jede všechno jak má, na adrese http://localhost:631 je šikovné prostředí pro ovládání všech tiskáren, tiskových úloh apod.

    Správa tiskáren systému CUPS v Mozille

    Co chybělo?

    Především jsem si okamžitě stáhnul Mozillu 1.5, přítomná 1.4 mi připadala už trochu moc stará. Z pracovních důvodů jsem si také sehnal balík OpenOffice.org, který není součástí distribuce. Dále jsem už pouze doinstalovával software, který jsem přehlédl při instalaci, případně tu a tam stáhl aktuálnější verzi. Především to byl program Kile, propracované prostředí pro psaní LaTeXových dokumentů (pro přítelkyni :-D).

    Tak to je všechno

    Když jsem oznámil, že tedy slacka konečně přeinstaluji, odpověděl jsem na otázku, kolik že na to budu potřebovat času: "Mělo by to jít rychle, počítám, že tak dvě až čtyři hodiny." Přítelkyně lakonicky odvětila, "Hm, takže zase celý den..." Ačkoliv má vždycky pravdu, tentokrát se mýlila. Naštěstí. Po čtyřech hodinách jsem už byl přes (shodou okolností) zbrusu nový mobil s GPRS na Internetu a stahoval jsem témata pro Mozillu. ;-) Happy slackin'!

           

    Hodnocení: 35 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    17.11.2003 08:11 jirkou
    Rozbalit Rozbalit vše nospam@nospam.com
    Nejaka zkusenost s SB live 5.1 pod slackem 9.1 s alsou ?? hraje to dobre ? konkretne me zajima prostorovy zvuk.
    17.11.2003 08:41 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše nospam@nospam.com
    to preci nezalezi na distribuci, ne? kdyz spravne zkompilujes a nastavis ovladace, melo by to fungovat vsude stejne.
    17.11.2003 11:23 David | skóre: 21 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše nospam@nospam.com
    tak, tak..funguje a bez problémů.
    17.11.2003 12:35 jirkoun
    Rozbalit Rozbalit vše nospam@nospam.com
    tak sory jenom sem se chtel zeptat, prece si nebudu instalit slack 9.1 a alsu, abych si to vyzkousel, je lepsi se zeptat nez pak zjistit ze to treba nefacha jak ma a pak downgrade systemu apod...
    19.11.2003 15:19 HonP
    Rozbalit Rozbalit vše problem
    Ja treba jsem s Live a ALSAou problemy mel. Mam dvoje reproduktory(predni,zadni) a docela hodne me to potrapilo. Nekde tady na abclinuxu je o tom diskuze(trapilo to hodne lidi,tak na to koukni) H.
    17.11.2003 09:41 Tux
    Rozbalit Rozbalit vše foomatic
    Foomatic je již ve standartní distribuci obsažen a proto jej není potřeba stahovat. Obsahuje-jej balíček hpijs, který se nachází v adresáři ap. Slackware RuleZ
    17.11.2003 12:41 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše foomatic
    Aha. Díky. Jsem posedlý stahováním nových verzí, tak jsem ani nepátral...;-) --vo
    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
    17.11.2003 10:07 Aloner | skóre: 24 | blog: Aloner | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Moje dojmy z Slackware 9.1
    Muj ciste osobni pocit z recenze: informacni slabota :-(

    Par dulezitych poznamek:
    1. Slackware 9.1 LZE instalovat i bez CD2, akorat se Vam nenainstaluje KDE. Jine distribuce Vam nepovoli v instalaci ani pokracovat, kdyz nemate dalsi CD.
    2. Autor uplne opomenul docela dulezitou vec, Slackware 9.1 je tzv. "kernel 2.6 ready".
    3. Dovolil bych si take polemizovat ohledne "odporneho Keramiku" v KDE. Asi tak odporny nebude, kdyz je jednim z nejoblibenejsich "theme" pro KDE. Autora omlouva jen jeho neznalost (nepouzivani) KDE.
    4. Konzole se mi nepolozila zatim nikdy (jadra 2.4.22 i 2.6.0-test5-9).
    5. Mozilla 1.4 stara ? Vzhledem k tomu, ze Mozilla 1.5 nebyla jeste v dobe uvedeni Slacku9.1 "stable", tak nevidim duvod ji tam davat. Nehlede na to, ze Mozilla 1.5-stable mi pod jadrem 2.6.x fatalne tuhne, coz 1.4 ani 1.6b nastesti nedela.

    Pozn.: pouzivam Slackware 9.1 ode dne jeho vydani a nemam s nim zadne problemy a to je co rict, protoze ho provozuji na notebooku Compaq N1015v s VELMI nestandardnim HW (nechodi 80% ditribuci Linuxu) a pouzivam KDE/FluxBox.
    17.11.2003 11:03 jard
    Rozbalit Rozbalit vše Moje dojmy z Slackware 9.1
    dovolim si miestami oponovat :) 1. 'jine distribuce' to ste asi nemysleli debian ze ? a asi ani mandrake ze ? (aj ked 9.2 som este nevidel a ani mi nechyba)... takze radsej rovno napiste ze RH 2. kernel 2.6 ready je dobra vec aj ked vacsina uzivatelov bud nevie co to je alebo si to dokaze spravit aj sama 3. otazka vkusu :) cize dobry dovod na flamewar.... 4. konzole je stabilna 5. mozila 1.5 mi behala pod 2.6.0-test9 stabilne, problem mate niekde inde asi.... pozn: mohli by ste popisat ten nestandartny hw ? mal som moznost instalovat linux na par notebookov a chodili s bolestami tak by som rad vedel co ma este caka (svoj vlastny stroj som si skladal aby bol linux compatible) inak celkovo vzate je podla mna slackware distribucia ako sita pre tych ktory nechcu debian (resp. nemozu mat lebo nemozu mat updaty z netu a woody je zastaraly). je to najrychlejsia binarna distro, mdk/rh sa vykonnostne nechyta, fakt mozem len odporucit (ale debian je aj tak lepsi :)))
    CIJOML avatar 17.11.2003 11:30 CIJOML | skóre: 58 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Moje dojmy z Slackware 9.1
    To EVO je opravdu hnuj...ale debian jsem na tom jednomu cloveku rozjel, zakladem je vypnout vse od pci az po acpi pri instalaci a kompilaci vlastniho jadra nejnovejsiho pre jsem rozjel vse uz stabilne a potom s tim nebyl zadny problem...
    17.11.2003 12:01 Aloner | skóre: 24 | blog: Aloner | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Moje dojmy z Slackware 9.1
    Neřekl bych, ze EVO je přímo hnůj. Pravda je někde uprostřed. Některé distribuce autodetekují hardware velmi divokým způsobem a nejsou připraveny na mírně jiný HW. Ale například EVO na jádru 2.6.0-test9 jede naprosto bez problému včetně ACPI, USB, XFree, Radeonu, zvuku apod. EVO není uplně hnůj, ale zprovoznění Linuxu na něm vyžaduje více snahy :-)
    17.11.2003 12:25 Aloner | skóre: 24 | blog: Aloner | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Moje dojmy z Slackware 9.1
    Ad 1) setkal jsem se proste s nekterymi distribucemi (i RH a Mandrake), ktere odmitnou pokracovat v instalaci bez vlozeni dalsiho CD.

    Ad 2) predpokladam, ze by bylo zahodno zminit neco, co je uvedeno jako nova featura. A divil by jste se, ale mne takove veci zajimaji :-)

    Ad 3) presne tak, je to otazka vkusu. Ale prijde mi divne, ze autor (nepouzivajici KDE) kritizuje "odpornost" neceho, co nepouziva :-)

    Ad 4) souhlas, s konzoli problem nemam.

    Ad 5) predpokladam, ze problem byl (tradicne) nekde mezi Mozillou a flashpluginem.


    Kouknete se sem: Compaq EVO N1015v a Linux a uvidite "Notebook from hell" :-)
    franta avatar 18.11.2003 08:37 franta | skóre: 6
    Rozbalit Rozbalit vše Moje dojmy z Slackware 9.1
    Lokalizovana konzole v KDE ve Slackware 9.1 skutecne neni stabilni. Potvrdilo me to uz spousty lidi a vim to i z vlastni zkusenosti :-(
    18.11.2003 10:12 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Moje dojmy z Slackware 9.1
    Lokalizovaná konzole je na lokále funkční. V /etc/profile.d/lang.sh mam tohle :
    export LANG=en_US
    export LC_CTYPE=cs_CZ
    export LC_NUMERIC=en_US
    export LC_TIME=en_US
    export LC_COLLATE=en_US
    export LC_MONETARY=en_US
    export LC_MESSAGES=en_US
    export LC_PAPER="en_US"
    export LC_NAME="en_US"
    export LC_ADDRESS="en_US"
    export LC_TELEPHONE="en_US"
    export LC_MEASUREMENT="en_US"
    export LC_IDENTIFICATION="en_US"
    
    Po nastavení fontu na v konfiguraci konzole píše česky a při praci na localhostu nepadá. Při pokusu o ssh spojeni na mašinu kde jede slack 8.1 se stejne nastavenými locales se spojení naváže a lze pracovat. Ovšem pouze na příkazové řádce. Stačí pustit mutt a konzole jde do kytek. Zkoušel jsem laborovat s fonty i sshckem ale zatim jsem nepokrocil. Petr
    18.11.2003 10:16 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Moje dojmy z Slackware 9.1
    První věta má být... "Po nastavení fontu na "default" v konfiguraci ...". Omlouvám se za spěch při psaní :). Petr
    franta avatar 18.11.2003 12:43 franta | skóre: 6
    Rozbalit Rozbalit vše Moje dojmy z Slackware 9.1
    Ono ani tak asi nejde o nastaveni locales, jako spis v pouzitych fontech :-(. Tato chyba se projevi treba i pri zmene fontu, napr. nastavenim fontu v KDE, ktery nema rado, poslete aplikaci do kytek stejne spolehlive. Resenim je pouzit treba MSwin ttf fonty.
    18.11.2003 16:47 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Moje dojmy z Slackware 9.1
    Fonty jsem zkousel :( . Bez ohledu na zvoleny font, po spusteni mutta /mc,links,lynx ../ na vzdalenem stroji jde konzole na vecnost. Slack 8.1 jede v pohode. Pritom prikazova radka pise cesky v pohode.
    22.11.2003 16:54 Kroko
    Rozbalit Rozbalit vše konsole
    ano, po lokalizaci je konsole v KDE nestabilni, a hned spadne. V mailove konferenci mi nekdo poradil, ze staci zmenit pismo a vse jede v pohode. Ja pouzivam Terminal[dec] a s padanim uz nemam problemy. A to pouzivam konzoli neustale.
    1.5.2004 16:20 Diacone Frost | skóre: 11 | blog: diacones
    Rozbalit Rozbalit vše Re: konsole
    dik moc, to presne jsem potreboval. Nemohl jsem zaboha prijit na nejakej font, se kterym by to nepadalo - tenhle jsem prehlidl
    17.11.2003 11:30 Tomas Bek
    Rozbalit Rozbalit vše Moje dojmy z Slackware 9.1
    ad1) neni pravda ze jine distribuce vam nedovoli pokracovat v instalaci bez dalsich CD. Instaloval ste nekdy debiana ? 2autor: "Slackware 9.1 jsem instaloval také na počítač Pentium 200 MMX/ 192 MB RAM, 2.1 MB HDD, S3 Trio 2MB RAM." Nema to nejakej malej disk? na to byste asi normalne slacka nedostal ;-)
    17.11.2003 12:03 Aloner | skóre: 24 | blog: Aloner | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Moje dojmy z Slackware 9.1
    Ad 1) Instaloval jsem Debiana (3.0r1) asi 50x, takze to vim moc dobre... :-)
    17.11.2003 16:41 Pavel 'lingeek' Szalbot | skóre: 54 | Třinec
    Rozbalit Rozbalit vše Moje dojmy z Slackware 9.1
    mne to stacilo 3x a rozhodne staci 1. CD...
    Math, as Barbie says, is hard.
    17.11.2003 12:26 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Moje dojmy z Slackware 9.1
    Zmínil jsem to právě proto, že to má (i) malý disk. Co je 'normální' slack? Když ho okleštím na 100 MB, pořád to bude slack. Já jsem ho okleštil na 600 MB. --vo
    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
    17.11.2003 13:57 tomas
    Rozbalit Rozbalit vše Moje dojmy z Slackware 9.1
    Narazka byla myslim na 2.1 !!!MB!!! HDD, tedy jen preklep :-)
    17.11.2003 15:42 miso
    Rozbalit Rozbalit vše par otazok na slack 9.1
    Mam Slackware 9.1. Predtym som pouzival MDK 9.1 a mam par otazok. 1.Nemozem mountovat cdrom ako user, vzdy mi vypise mount:only root can do that. Je to mozne povolit aj pre usra? V man mount je napisane, ze ked v /etc/fstab v riadku, kde je /dev/cdrom...napisem ako parameters user, mal by mat pravo mountovat aj user, ale vobec to nefunguje. Da sa to vobec? 2. Ako zapnem login v x-kach(KDE)(teda nie v textovom rezime)? 3. A takisto, ked chcem vypnut PC, alebo reboot, chcem aby mi vyhodilo nejake dialogove okno, podobne ako je to v MDK. Nie ze by mi na tom zalezalo, ale zaujima ma to :) Sorry za tieto otazky, ale neviem si rady. Diky moc.Michal
    17.11.2003 18:51 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše par otazok na slack 9.1
    1. /dev/cdrom /mnt/cdrom iso9660 noauto,user,ro 0 0
    2. telinit 4
    3. To získáš bodem 2.
    --vo
    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
    19.11.2003 08:54 miso
    Rozbalit Rozbalit vše par otazok na slack 9.1
    Mountovanie ani napriek tomu nefunguje(prave preto som to pisal). Takisto reboot, shutdown, poweroff ako user - nefunguje. Neni chyba niekde inde? Neni riesenim vytvorenie nejakeho linku?
    19.11.2003 12:00 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše par otazok na slack 9.1
    Mně to tedy funguje, ten řádek je z mého fstabu. Zkus ještě parametr users, místo user. Pro shutdown a spol. je nutné vytvořit skupinu, třeba "shutdown", těm programům nastav patřičná práva (aby do té skupiny patřily) a uživatele do ní taky přidej. --vo
    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
    21.11.2003 12:12 Marek
    Rozbalit Rozbalit vše par otazok na slack 9.1
    ahoj, musis mit prava k samotnemu mount-pointu. man chmod ;o)
    17.11.2003 12:37 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Moje dojmy z Slackware 9.1
    Díky za kritiku, polepším se. ;-) 1. Nepíšu nic o počtu cd, která jsou nutná k provedení instalace. Jenom jsem napsal, že na druhém cd je KDE a live systém. 2. Hm, a co z toho? To je v oficiálním oznámení, pro mě to neznamená nic. Tato recenze je hodně subjektivní, to je už v prvním odstavci. 3. KDE znám nazpaměť, právě proto ho nepoužívám. Tvrdím, že Keramik má příliš hrubé a velké prvky (rámy oken). Ano, vím, že se to dá změnit. Je nevkusný a nevzhledný. BTW, četl jsem stejný názor v mnoha diskuzích. 4. Nepíšu nic o konzoli. Čoveče, jaks to četl? ;-) Píšu o HotPlugu. 5. V době vydání byla akorát, ale dneska už je 1.5; během toho měsíce jsem upgradoval. Že tuhne pod 2.6 jádrem? Ale systém je přece teprve ve stavu 'kernel 2.6 ready', ne? :-D Tak co se divíš? Mně 1.5 na jádru 2.4.22 (std.) netuhne. Já se slackem taky nemám problémy; tohle jsou jen drobné nedostatky. --vo
    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
    18.11.2003 10:19 Petr
    Rozbalit Rozbalit vše Moje dojmy z Slackware 9.1
    Nepíšeš tam o konzoli ale o terminálu, což je rozdíl. To uznávám. Nicméně s lokalizací maj problém oba programy. Gnome jede nádherně :). Petr
    17.11.2003 11:42 David | skóre: 21 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Díky za článek
    Fakt mě potěšil, páč sem se aspoň něco dověděl (checkinstall a Swaret). 9.1 je můj první slack a musím říct, že jsem moc spokojenej. Už žádná udělátka na všechno jako je to v Mendrejku :-) Nutno ale podotknout, že některé problémy jsem nevyřešil doteďka. 1. vadí mi, že kdokoli, kdo se ke mě sshčkne si u mě může pustit Xka (viz moje diskuse). 2. Problém s tiskárnou (Minolta PagePRo 8L) - existuje PPD přímo pro ní, ale to mi nefunguje, tak musím používat ňákej HP laserjet a nestiskne to zrovna nejlíp. 3. FONTY ! sice už celkem vyřešený, ale Slacku...styď se. Je toho možná víc, ale to je jedno - chtěl jsem tím říct, že nevěřím v instalaci za pár hodin - ani při skoro upgradu (zálohování /etc, atd.) a ani u -vo. To moje přítelkyně, když slyši slovo Slackware, tak začíná šílet :-) Ale i přes tohle všechno - je to super distro a už bych ho nevyměnil. David
    17.11.2003 13:14 cartman | skóre: 22
    Rozbalit Rozbalit vše slack dobry akurat na server
    Ach pani. Tak som sa utvrdil v tom ze Slack je dobry akurat na server. Je pravda ze som ho nikdy neskusal a zo samotneho citania clankov alebo prizerania sa na ine kompy zo slackom sa zo mna nestanue clovek hodny kritizovat toto distro a ludi okolo neho. Takze ja pouzivam MDK9.2 od deviny na mojom starom kompe (PII/350). Ja si myslim ze na desktop v sucasnosti nemozem dat distribuciu v ktorej nie su zakladne balicky (ako OO.org) a uz vobec nie distro s kvazi-balickovym systemom. Uz davnejsie uvazujem ze zmenim distribuciu a mojim favoritom bol Slack, ale po tomto clanku si myslim ze je fakt dobry akurat na server. Moj MDK9.2 mi dava tolko co potrebujem aj ked je v nom prinajmensom bordel. A urcite neni najrychlejsi a preto sa rozhodujem zmenit distro. Tak by velmi potesilo keby niekto napise nieco o Debiane(jeho aktualnost a tie veci s 2.6 jadrom a pod...) Este by som rad dodal, ze ked novy komp tak Mandrake.
    17.11.2003 14:00 Mone .
    Rozbalit Rozbalit vše slack dobry akurat na server
    Nazor ( 0 prinos): No do nedavna jsem byl only Windows a kdyz jsem minil zmenit na Linux, hledal sem dobre disto pro novacka, rekl bych si ze cca me zaujal SuSe a pod. No v okoli nebylo nic ine nez Slack (nebo sosat dlouho). Takze jako linux newbie sem zacal se Slackware 9.0. Za dva dny jsem si byl uz urcite jist ze bych nemenil... Ale vyzkousel jsem nakonec i ten SuSe...ma dobrou podporu, soft, hw. Ale Slackware je dobry pro uzivatele nejen servry. Ma nejlepe popsane vsechny conf, ect. Nektere "pred-balicky" jsou na zabiti. Ale tezko rici, me asi opravdu bavilo se v tom rejpat a vedet viiiic. Abych nezastrasil> pro obycejne uzivani aniz by se nekdo staral o system je tez dobry.
    17.11.2003 14:15 cartman | skóre: 22
    Rozbalit Rozbalit vše slack dobry akurat na server
    Ja sa nepozeram na uzivetala ako na novacika, ale na cloveka ktory ma comp nielen na editovanie configurakov. Takze napr.:[ad usbhotplug] odfotim si nieco, donesem fotak, pripojim, namountuje a idem(to akoze sa mam vzdy prihlasit ako root a modprobovat moduly) :[ad locale] Nebolo by odveci nastavovat pri instalacii. :[ad devfs] To uz berem ako samozrejmost, alebo nie? No takychto ad by sa naslo pri teme slack na desktop vela. Urcite sa najdu nejake aj na MDK, ale menej. Sam L. Torvalds tvrdi ze linux este nedozrel na desktop a podla mna take distro ako Slack vobec k tejto myslienke neprispieva.musim ist...
    17.11.2003 14:49 Frank
    Rozbalit Rozbalit vše slack dobry akurat na server
    Používám slack na serveru i na jedné stanici. Není to tak hrozné, jak si lidi myslí. Pozn. autorovi - ten swaret jste pěkně odflák, to je téma na celý článek :-)
    17.11.2003 19:07 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše slack dobry akurat na server
    Hm, věřím. Napiš ho. Swaret jsem zkusil, zjistil, že funguje, ale používat ho nechci, takže nemám ani žádné zkušenosti. Vyzkoušej ho a popiš zkušenosti. --vo
    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
    17.11.2003 19:00 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše slack dobry akurat na server
    to akoze sa mam vzdy prihlasit ako root a modprobovat moduly Proč? Prostě jak root jednou zařídíš, aby se ty moduly načítaly automaticky, pak už to pochopitelně jede. locales: Nebylo by to od věci, ale je to otázka 30 sekund. devfs: Kde je to samozřejmost? Všude máš především klasické dev. Slack asi opravdu není mainstream desktop distribuce; nijak extra se o to nesnaží, má jiné priority. --vo
    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
    18.11.2003 10:13 cartman | skóre: 22
    Rozbalit Rozbalit vše slack dobry akurat na server
    Asi ste ma s tym modprobovanim nepochopili. Lebo naco budem mat natiahnute moduly(mass_storage a scsi emulaciu disku) ked nemam pripojeny ziaden fotak. A ako nahle ho pripojim tak mi USBHotplug hned tie moduly natiahne za mna, aniz by som musel robit modprobe. Je to spravne?
    18.11.2003 14:31 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše slack dobry akurat na server
    Ano. Teoreticky, bohužel. Momentálně dokážu vyvolat výjimku jádra připojením USB kabelu a USB tiskárny zároveň (pochopitelně, běží-li HotPlug). --vo
    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
    18.11.2003 16:42 David Jež | skóre: 42 | blog: -djz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše slack dobry akurat na server
    Zdravim,
    toto neni chyba ani Slacka ani hotplug. Na vine je spise nejaka cast jadra (bud ovladac HCI, nebo prislusneho USB zarizeni, nebo klidne jinde, obcas se stane), nekdy pomuze zmenit ovladac k USB (nektere moduly padaji s usb-uhci a s uhci ne atd.), nebo pokud je problem nejak deterministicky, Greg KH ci pripadny jiny maintainer prislusneho USB ovladace rad uslysi tvoje bugreporty :-)
    -djz
    "Yield to temptation; it may not pass your way again." -- R. A. Heinlein
    18.11.2003 16:37 David Jež | skóre: 42 | blog: -djz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše slack dobry akurat na server
    Zdravim,
    Slackware na server only neni tak uplne pravda... Rozsirena povera, ze slackwarista si vse kompiluje jak casto slychavam (proc se ostatne tito hnidopichove nenavazeji spise do gentoo je mi samotnemu zahadou... mozna proto ze tam kompiluje a ani nevi ze kompiluje kdyz to cele distro dela za neho) take neni tak uplne pravda, nebot v Slackovi perfektne funguji updaty a opravy clovek najde na ftpku. A update funguje jako update, ne jako v rh kde clovek da rpm -Uvh a ono mu to balicek pokud neni preventivne nainstaluje, to me obcas privadi na rh fakt k vzteku:-) Sam Slacka pouzivam vyhradne vsude kde to jde (dokonce me to primelo ke crosscompilacim pod x86_64 a mipsem, protoze deb ktery jediny tam jede uspokojive opravdu nemusim... :-) tak abych tam mel alespon pouzitelny system...), a muzu rict ze na desktopu a hlavne na svem domacim pocitaci, ktery pouzivam k praci, bych nemenil za nic na svete. Co se systemu tyce, vyhovuje mi, ze tam nejsou zavislosti, pam, a hlavne zadne klikaci s* a nesmysle ktere prepisuji konfiguraky, kterych je v kazde jine distribuci pozehnane (viz deb... a jeho parodie na modules.conf na kterou jsem si nezvykl doted... nebo redhat se svym nastrojem pro detekci noveho HW jehoz jmeno pripomina spise sprosty nazev a ktery jedine co dela ze prepisuje pracne vytvorenou fstab, mandrake se svyma nesmyslama, atak dale). Hotplug samozrejme pouzivam, i kdyz ne ten, ktery je soucasti distribuce. Devfs funguje take, ale nepouzivam ho. A priznavam se, ze netusim k cemu ti to jinemu nez k vzteku muze byt... Multimedia, take zadny problem. Uznavam, ze kdo nedokaze zit bez modrych curves, tleskajicich animaci, prisernych initV nabihacich skript, framebufferu hned po instalaci a vsude grafika, tak si asi vyber jemu jemu vyhovujici widlackou distribuci. Ale dnes se uz snad o zadnem distru ani neda rict, ze neni na desktop. Xka 4.3, DRI, pripadne KDE mate vsude, tak nac si stezujete :-) V slacku jsou KDE take, OOo neni nejmensi problem doinstalovat, totez fonty. Me osobne staci wmaker, i kdyz drtivou vetsinu casu stravim spise v textu 80x34 :-)
    Hlavni vyhoda Slacka na desktop pro uzivatele kutila (ne teda pro zacatecnika, ale pro ne spise Slack nikdy nebyl) spociva v tom, ze se clovek muze uplne spolehnout na to, ze ma svuj system pod kontrolou a ze system se nesnazi byt nikterak chytry a delat vse za nej. To je hlavni vyhoda Slacku, ze si ho clovek jednou zkonfiguruje a pak uz jen pouziva sve konfigurace. A nedrbe se s klikoskymi carodeji a zavislostma, coz se o jinych distribucich rict neda. Na mensi server nebo router se da pouzit treba zipslack, Slack neni problem ocesat na par desitek max stovku mega pro mensi pouziti coz treba dostat do takove podoby SuSE, hm... Asi by mi nestacila letosni zima. Dale treba nez by takovy MDK najel na 486cce, stacil bych si i uvarit a vypit kafe (zvlaste kdyz mi moc nechutna :-) ). Zde jsou zase vyhodne Slack startovaci skripty. Ale proste porad plati, ze kdo chce system, ktery se nesnazi byt chytrejsi nez jeho root, kdo s nim chce experimentovat, tak zvoli Slacka. Kdo potrebuje mit alias, ze rm je rm -i a i jinak se o nem predpoklada, ze je nesvepravny (jako si to mysli tvurci nejmenovane distribuce o rootovi), tak tomu Slack mozna nesedne.
    -djz
    "Yield to temptation; it may not pass your way again." -- R. A. Heinlein
    19.11.2003 11:09 sine.nomine
    Rozbalit Rozbalit vše slack dobry akurat na server
    nestacil, mdk je kompilovany pro i586 (tusim od verze 8.0). ale mozna se jeste nekde da sehnat 7.02 upravena pro i486 (ale to nebude nejaktualnejsi). ja ted pouzivam mdk 9.2, ale v zajmu rychlosti a uceni se novych bych rad zkusil slacka. hw mam celkem std. takze tady bych moc problemu nevidel, snad jediny co me zajima je, jestli da hodne prace na slackovi rozjet soundblastera awe64 isa...
    17.11.2003 15:07 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
    Rozbalit Rozbalit vše slack 9.0 staci
    osobne jsem taky dlouho premyslel, jestli upgradovat na 9.1, ale kdyz jsem si vzpomel, na to jak dlouho jsem si hral s vyladovanim (docela sverazny notebook acer), presla me chut. navic pokud pouzivate swaret, neni nic snasziho nez upgradovat pres neho, jako v mem pripade (no, chce to tu linku). jedine co me docela chybi v 9.0 je, ze neni 2.6 ready.
    Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
    19.11.2003 09:48 pedro
    Rozbalit Rozbalit vše snadny upgrade (was:slack 9.0 staci)
    Treba se nekomu bude hodit moje zkusenost jak upgradovat slacka aniz by se nasledne muselo znovu nastavovat 1000 veci:
    init 1
    cd /
    touch etc.tar
    chmod 600 etc.tar
    tar -cf etc.tar etc/
    tar -cf boot.tar boot/
    cd /usr
    mv src src.orig # upgrade vam klidne zlikviduje zdrojaky vaseho opatchovaneho kernelu
    mv local local.orig # upgrade zlikviduje vlastniky a prava v /usr/local, coz ja mam local:local

    upgradepgk --install-new (dle UPGRADE.TXT)

    cd /
    mv etc/ etc.NEW
    tar -xf etc.tar
    mv boot/ boot.NEW
    tar -xf boot.tar
    cd /usr
    rm -rf local/ src/
    mv src.orig src
    mv local.orig local

    rekompilovat vsechny baliky, ktere jsi mel zkompilovane podle sebe (ja apache, php, openssl, openssh, qt apod.)

    init 3 # nebo 5, dle libosti

    Doufam, ze jsem na nic nezapomnel :-). Takto lze jet po upgradu rovnou, doladovani lze delat az kdyz se cloveku chce.

    21.11.2003 22:48 Strycek Fox
    Rozbalit Rozbalit vše slack 9.0 staci
    Naprosto souhlasim ... i na mojem Acerovi to dalo dost prace :). BTW: diky za banany :P
    17.11.2003 17:29 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
    Rozbalit Rozbalit vše slackpkg, swaret
    Zdravim slackpkg povazuji za velice prinosny, protoze az s nim jsem konecne zjistil ze balicky lze nejakym rozumnym zpusobem instalovat a odinstalovavat. Drive jsem to na 9.0 resil kopirovanim obsahu balicku do / a rucnim spustenim instalacniho skriptu. Jinak je novy slack sice jen v detailech, ale zato podstatnych lepsi nez 9.0. Napriklad v instalacnim postupu je moooc prijemna zmena, uz si bohuzel nepamatuju jaka :-). Zdenek
    www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
    17.11.2003 19:11 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše slackpkg, swaret
    balicky lze nejakym rozumnym zpusobem instalovat a odinstalovavat A co pkgtool?! --vo
    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
    18.11.2003 00:51 vladimir
    Rozbalit Rozbalit vše slackpkg, swaret
    to snad ne?? :-o

    man pkgtool
    installpkg nazev_balicku
    removepkg nazev_balicku
    upgradepkg nazev_stareho%nazev_noveho
    18.11.2003 17:38 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
    Rozbalit Rozbalit vše slackpkg, swaret
    Zdravim Diky za tip, holt kdyz to neni napsany na CD (notabene vypalenym) a manual si clovek neprecte .... tak to nevi. Tusil jsem ze na to existujou nejaky programky, ale nemel jsem chut to studovat. Ale slackpkg se mi libi vic, staci nahrat pozadovany balicky do adresare a pak uz jen odentrovavat. Dobra je odinstalace, vidim co muzu odinstalovat. Zdenek
    www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
    19.11.2003 13:28 Jakub Hegenbart
    Rozbalit Rozbalit vše slackpkg, swaret
    Lama ;) (no offense intended)
    18.11.2003 09:10 Hovadko
    Rozbalit Rozbalit vše Nepomohl by mi nekdo ;-D?
    Nazdarek, pouzivam Slackware od verze 8.1 a jsem s nim naprosto spokojen, ale protoze jsem si potreboval zkompilovat QCAD a nechtelo se mi upgradovat glibc, tak jsem si nainstalil Slacka 9.1, ale mam par dotazu ... 1) Pri startu jadra se mi vypise spousta hlasek ze insmod nemuze zavest modul i810_rng.o.gz a ze mam asi blbe nastaveny preruseni ... Nevite jak se toho mam zbavit? Pouzivam notebook Toshiba Satellite 2410 - integrovana zvukovka Yamaha (v 8.1 funguje s modulem i810_audio) a grafarna GeForce4 420Go ... 2) Kdyz se podivam prikazem lsmod na natahnute moduly, tak se mi zda, ze jich tam je pomerne dost a pomerne zbytecne - zajimalo by me, jak zrusim HotPlug a zajistim zavadeni modulu rucne (melo by to byt pomoci souboru rc.modules ...). 3) No a treti vec je, ze se uz nejakej patek snazim zprovoznit touchpad ... Pokud mam pripojenou USB mys, tak mi funguje i touchpad, ale jakmile ji pripojenou pri bootu nemam, tak mi nejede ani touchpad a kupodivu se mi bez mysi nerozjedou ani Xka :-( ... Navic mi nejak nefunguje pripojeni mysi za chodu - bootuju do konzole ... Pokud pripojim mys do nastartovaneho systemu a pak spustim Xka, tak mi mys nefunguje ... Pokud dam prikaz cat /dev/input/mice a zacnu hybat s mysi, tak se mi zacnou zobrazovat znaky jako ze mys funguje a pak mi funguje i v Xkach ... Jenomze zacne vypisovat sileny znaky, ktery mi v konzoli zustanou i po odlogovani a musim restartovat ... Asi neco delam spatne, ale porad nevim co ... Zlatej Slackware 8.1 (no flame please :-D ...) ... Za rady predem dekuji :-D ...
    18.11.2003 10:12 svaca | skóre: 38
    Rozbalit Rozbalit vše Nepomohl by mi nekdo ;-D?
    2Vladimir Ott: Ta padajici konzole v KDE je kvuli ceskym fontum (ale to urcite vis.. :-))), k¨dyz nastavis spravny font, treba sans mono, tak tak neni problem, bezi naprosto stabilne .... :-))))
    Never give up ! Stay ATARI !
    18.11.2003 17:41 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Nepomohl by mi nekdo ;-D?
    Ano, vím. V článku jsou zkušenosti, méně řešení (uznávám). --vo PS. Jsem Vlastimil. ;-)
    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
    18.11.2003 22:59 Pavel Píša
    Rozbalit Rozbalit vše Problém s českými fonty v Konsoli
    Prosím, nemohl by mi někdo říct, s jakým fontem mu to chodí. Nějak se mi nepodařilo najít žádný, se kterým by Konsole nepadala.

    Normálně jedu v en_US, ale počítač používají i lidé, kteří preferují české prostředí (cs_CZ.ISO8859-2).

    Několik poznámek

    nastavení klávesnice XF86Config:

    Section "InputDevice"

    Identifier "Keyboard CZ"
    Driver "Keyboard"
    Option "XkbModel" "pc104"
    Option "XkbLayout" "us,cz_qwerty"
    Option "XkbOptions" "grp:switch,grp:alt_shift_toggle,grp_led:scroll"

    EndSection

    ...
    Section "ServerLayout"
    ...
    InputDevice "Keyboard CZ" "CoreKeyboard"

    EndSection

    Tohle umožní příjemné přepínání CS/US stiskem levý SHIFT+ALT a dočasné přepnutí pravý ALT (META) s indikací LED diodou Scroll Lock.

    Přidání UTF-8 locales do katalogu GLIBC

    localedef -c -f UTF-8 -i /usr/share/i18n/locales/cs_CZ-ch ./cs_CZ.UTF-8
    localedef --add-to-archive ./cs_CZ.UTF-8
    localedef -c -f UTF-8 -i /usr/share/i18n/locales/en_US ./en_US.UTF-8
    localedef --add-to-archive ./en_US.UTF-8

    Bohužel Slackware není plně UTF-8 ready. Rád si přečtu cizí názory na Slack a UTF-8, případně řešení problemů s Konsolí.

    19.11.2003 03:14 asdf
    Rozbalit Rozbalit vše Problém s českými fonty v Konsoli
    s utf-8 neporadim (hmm ale vyskusam), kazdopadne s iso8859-2 nemam (ani som nemal) problemy
    $ grep -v '^#' /etc/profile.d/lang.sh
    export LC_CTYPE=sk_SK.ISO-8859-2
    export LC_MESSAGES=POSIX
    export LC_PAPER=sk_SK.ISO-8859-2
    export LANG=sk_SK.ISO-8859-2
    
    v /etc/X11/XF86Config-4 sekcii "Core keyboard's InputDevice":
    Option "XkbModel"   "pc105"
    Option "XkbLayout"  "us,sk_qwerty"
    Option "XkbOptions" "grp:alt_shift_toggle,grp_led:scroll"
    
    anti-aliasing nemam defaultne zapnuty (pozri qtconfig), font v konsole mam "Fixed [Misc] 13". diakritika na screenshote sice nie je, ale mozete mi verit, ze sa zobrazuje v poriadku (aj v pripadoch ako boli spominane vyssie, ssh localhost+mc|mutt|links)
    18.11.2003 11:07 Víťa
    Rozbalit Rozbalit vše Nepomohl by mi nekdo ;-D?
    hotplug vypneš opšnem jádra nohotplug, nebo zrušením exec na scriptu /etc/rc.d/rc.hotplug. Taky se problematické zařízení dá odkomentovat v, resp. zapsat do /etc/hotplug/blacklist
    18.11.2003 15:32 Hovadko
    Rozbalit Rozbalit vše Nepomohl by mi nekdo ;-D?
    OK, diky, hnedka vyzkousim :-D ...
    20.11.2003 00:16 erge
    Rozbalit Rozbalit vše Nepomohl by mi nekdo ;-D?
    > Jenomze zacne vypisovat sileny znaky, ktery mi v konzoli
    > zustanou i po odlogovani a musim restartovat ...

    restartovat? 8-)

    pri dalsi prilezitosti zkuste:
    reset

    kus z man reset:
    When invoked as reset, tset sets cooked and echo modes, turns off cbreak and raw modes, turns on newline translation and resets any unset special characters to their default values before doing the terminal initialization described above. This is useful after a program dies leaving a terminal in an abnormal state.
    20.11.2003 07:33 Hovadko
    Rozbalit Rozbalit vše Nepomohl by mi nekdo ;-D?
    Aha, ja vedel, ze to nejak pujde, protoze kvuli takovy blbosti restartovat treba cely server neni zrovna dobrej napad :-D ... Diky ... Chybama se clovek uci :-D ...
    18.11.2003 10:59 Víťa
    Rozbalit Rozbalit vše vim a problémy s Backspace a Delete
    Přešel jsem na Slack 9.1 asi před týdnem z RH 7.3 a zatím se tam rozhlížím. Mám problém s chováním kláves BS a Del pod vi. Zjistil jsem že přes vi se spustí elvis, ale i po spuštění vim se to chová nějak divně. Před BS znaky nemizí, ale chová se jako levá šipka, po stisku něčeho jiného znaky zmizí najednou. I Delete se chová nějak divně. Ví někdo, jak tomu pomoct, resp. mohl by poskytnout relevantní část .vimrc, je li problém tam ? Díky.
    21.11.2003 23:10 Arnost
    Rozbalit Rozbalit vše vim a problémy s Backspace a Delete
    napis si do .vimrc set nocompatible
    29.8.2004 13:36 Frank J. Tomes | skóre: 29 | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: vim a problémy s Backspace a Delete
    Dodatečně děkuji, toto mě na slacku /vimu štvalo už roky, ale tak nějak jsem řešení dohledal až dneska :)
    [frank]$ uname -prs FreeBSD 4.11-RELEASE-p25 i386
    18.11.2003 11:09 Hynek (Pichi) Vychodil | skóre: 43 | blog: Pichi | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše CUPS
    K CUPSu doporučuji přečíst manuál. Ještě donedávna jsem při srážce s CUPSem používal docela nevybíravá slova. Zase nějaká klikací sr... a podobně. Minulý týdem jsem ale byl nucen si přečíst manuál a dost podstatně jsem změnil názor. Některé vlastnosti CUPSu, které člověk ocení hlavně v síťovém rovozu mě překvapily a navíc ten manuál je napsaný celkem čtivě.
    XML je zbytečný, pomalý, nešikovný balast, znovu vynalézané kolo a ještě ke všemu šišaté, těžké a kýčovitě pomalované.
    18.11.2003 15:26 Honza
    Rozbalit Rozbalit vše Pravda, Slackware je nej...
    Prvni distribuce, kterou jsem nainstaloval (kdyz nepocitam tydnovy pokus o seznameni s Linuxem a Mandrakem) na pc byl Slackware 8.1. Bylo to na muj domaci server, kde jsem predtim pouzival Windows 2000 (ja vim :-)). Postupoval jsem podle manualu, ktery je velmy hezky zpracovan a urcite mi hodne pomohl. Ziskal jsem diky nemu zakladni zkusenost s Linuxem. Prisla dalsi verze 9.0 a hned jsem upgradoval. Postupem casu jsem ziskal docela silnou zkusenost a zacal jsem mit touhu nainstalovat Linux i na svou stanici. Pockal jsem si na Slackware 9.1 a hned jsem do toho sel. Casem jsem smazal FAT32 a NTFS partition s nejmenovanym OS a nechal jsem si tam jen ext2. Slackware mi proste 100% vyhovoval, ale chtel jsem zkusit i jinou distribuci. Sahnul jsem po novem Mandrake 9.2 a ze zacatku dobry, ale po blizsim prozkoumani... fuj. Mam proste radsi konfiguracni skripty, nez klikaci okenka a kompilaci, nez rpm. Zustavam u Slackware a je proste nejlepsi (zkousel jsem i SuSe a Debian, proste se Slackwaru nevyrovnaj :-)).
    18.11.2003 20:03 karel maly | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše DRI
    nekdo tu zminoval, ze neni nejak zprovozneno DRI ve slacku. Zrovna s tim mam momentalne problem. Jak se to tedy zprovozni, aby to fachcilo, jak ma?
    18.11.2003 20:16 David Jež | skóre: 42 | blog: -djz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše DRI
    Zalezi na tom, co mas za kartu ale neni s tim v zasade problem. V konfiguracnim souboru Xek se rekne, ze maji tahat extenze glx a GLcore a dri a pak to funguje. Nicmene pokud mas nVidii, DRI nepouzivas a pouzivas jejich ovladace. Pokud mas ATI 9200 nebo neco podobneho (tedy nad 8500 co neni zminene v Xkovem driveru ze jede, funguji 8500, 9000, 9500) co nezvladne Xovy ovladac tak cvs verze Xek nebo fireGL. Pokud mas mach64 tak viz. nejaky thread zde na abicku, pokud mas s3 virge nebo Trident Blade tak jejich podpora tam jeste zahrnuta neni. Virge protoze Taliani tradicne nikam nespechaji a Trident protoze na tom opet uz nikdo nedela a v obou pripadech se nelze moc cemu divit... Pokud mas integrovany Savage na novejsich VIAckych deskach tak to chce vyzkouset, je to tak 50 na 50 ze pojede, teda do KT33 spise vice. Pokud mas integrovanou ixx0 na intelu tak ta pojede. Z profi karet 3DLabs myslim jede tak akorat cyber, Wildcaty spise ne. tseng dri take nic a jinak uz nevim co bys mohl mit za kartu :-)
    -djz
    "Yield to temptation; it may not pass your way again." -- R. A. Heinlein
    18.11.2003 22:03 karel maly | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše DRI
    :)) Hezke:), ale nevim, co jsou to ty extense glx a GLcire a dri. Muzete me to trochu problizit? V /etc/X11/XF86Config sem nasel napr.: Load "glx" Mam prave integrovanou Intelackou kartu...nejakou tu ixxx :)
    18.11.2003 22:17 Vlastimil Ott | skóre: 66 | blog: Plastique | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše DRI
    To je ono. Tu kartu by to chtělo přesněji. --vo
    Práce: Liberix, o.p.s. | Blog: OpensourceBlog.cz | Online kurz Zlatý WordPress
    18.11.2003 23:02 karel maly | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše DRI
    je to i810 co mam tedy jeste doplnit do toho XF86Config?
    19.11.2003 10:44 David Jež | skóre: 42 | blog: -djz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše DRI
    Fajn, i810 nima problemo. find /lib/modules/`uname -r`/ -name i810\* by melo vypsat, ze tam je modul i810.o(.gz). Dale je zapotrebi mit funkcni AGP, coz na integrovane karte (mozna) bude splnene (pokud je to i810 na i810, na i8[467]5 nebo jak je to cislovani to nemusi byt uplne pravda). Takze zkusime zavest ovladace: modprobe agpgart; modprobe i810 pokud nevypise zadnou error tak dmesg by mel vypsat neco jakoze je tam AGP a ze vse OK. Potom bud dej agpgart do fstab nebo odkomentuj prislusny radek v /etc/rc.d/rc.modules. Mno, to by bylo. O i810.o se starat nemusis, ten natahnou (tedy snad, ale vetsinou jsou hodne :-) ) sami Xka.

    Do Xek prepsat/pripsat/dopsat/opravit :-):

    
    jedna sekce nekde hore
    Section "Module"
      ... tady bude nejake "smeti" ... 
    Load "glx"
    Load "GLcore"
    Load "dri"
    EndSection
    
    dalsi sekce nekde kde bude definovana grafacka
    
    Section "Device" 
    Identifier  "Moje grafika"
    # tady muze byt klidne cokoliv, NEMEN
      to
    
    VendorName "Intel"
    # nema tak uplne vliv, teoreticky tu 
      muze byt cokoliv
    
    Driver "i810"
    #  dulezite
    
    Option "AGPMode" "1"
    # jedna z mnoha voleb, pripadne dalsi
       muze byt VideoRam
    EndSection
    
    a konecne definice Obrazovky, dulezite
     je 16bpp, v jinych modech grafika moc 
     negrafikuje, takze GL by bylo SW bez 
     akcelerace
    
    Section "Screen"
      ... bla bla bla ...
    DefaultDepth 16
      ... bla bla bla ...
    EndSection
    
    Tot asi vse... Jednoduche ne :-) ? Ze vse pracuje overis prikazy: glxinfo, xvinfo, glxgears, tuxrace, doom, quake, ut :-)
    -djz
    "Yield to temptation; it may not pass your way again." -- R. A. Heinlein
    19.11.2003 12:01 karel maly | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše DRI
    ;) Fachci to dobre, diky. Mam nastavene DefaultDepth na 24 a Option "AGPMode" "1" nemam nastavene vubec - nejak potom nesli pustit Xka, ale to se kdyztak vychyta. No nevim, jestli si na tehle grafarne zaparim UT ;)
    20.11.2003 21:50 Petr Trlida
    Rozbalit Rozbalit vše prosim o radu
    Pouzivam slack od verze 8.1. V nynejsi verzi 9.1 nejde instalovat rpm baliky. V tech predeslych verzich to slo bez problemu ( vypnuta kontrola zavislosti].Konzole hlasi "Neopravneny pristup do pameti SIGSEV Vim, ze lze pouzit rpm2tgz, ale stejne.....?
    21.11.2003 08:16 Ramez | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Slackware 9.x
    Distribuci Slackware používám asi půl roku jako desktop i jako server na jedné základní škole. Dříve jsem používal RedHat, ale vadila mi jeho nepřehlednost, no našlo by se více věcí, ale ty nechci rozebírat. Swaret je vynikající program, díky kterému jsem upgradoval celý systém z 9.0 na 9.1. Ovládání je až triviální.
    21.11.2003 09:16 svaca | skóre: 38
    Rozbalit Rozbalit vše Slackware 9.x
    RPM Ti nefunguje z duvodu buggy balicku, stahni si ze Slackware current novou verzi (rpm-4.2.1-i486-1.tgz)
    Never give up ! Stay ATARI !
    27.11.2003 12:38 Matony
    Rozbalit Rozbalit vše Slackware Rulezzzz ;-)
    Kdyz jsem poprve vyzkousel Slack, byl ve verzi 8.1.. a uplne me dostal, proste laska na prvni pohled ;). Nyni ho mam na vsech routerech a serverech. Je uzasne prehledny, cisty, rychly a neuveritelne stabilni.. Slape perfektne na jakymkoli HW takovym zpusobem ze to snad ani neni mozny ;) Mam v jednom panelaku WiFi router kde je Cyrix, deska s VIA chipsetem, 3 sitovky.. protece tak nekolik desitek GB mesicne a ten stroj drzi a drzi. Uptime pul roku no problem.. I Love Slackware ;-)
    27.11.2003 13:53 Josh
    Rozbalit Rozbalit vše Slackware Rulezzzz ;-)
    Musim rict ze me Slackware prekvapil jinak jsem vzdy valil na Woknech a premyslim o kompletnim prechodu na Linux. Vzdy jsem pouzival RH 6.2 pak 7.1,7.3, 8.0 a zkusil jsem i 9.0 a par pokusu s Mandrakem (jako ze Mandrake se mi zdal desny...) pak jsem zkusil Slack a musim rict ze mazec rychly a pohodovy. Live CD je take skvele... Myslim ze je to jedna z tech lepsich distribuci...
    21.3.2004 05:44 ulicnik
    Rozbalit Rozbalit vše Slackware Rulezzzz ;-)
    Takze ke slackware a k linuxu. Používam linux asi 4 rok.Začal som na red hat 6,2, časem som prešiel na Mandrake 9,0/podla mna posledna ako tak stabilna verze/pak na Debian woody.S nim som mal neresitelnej problem s hardiskem kterej mi padal, tak sem presiel na Slackware 9,1. Kde som nikdy nepoužíval stále nestabilné , neustále mi to padalo a bolo to pomalé.Teraz asi 8 mesiacov mam Slackware 9,1a KDE šlape jak hodinky , celý systém je rychlejší než na Mandrake.Nedám si na to dopustit,jednoducha konfigurace , čeština šlape.Za tú dobu som slackware 9,1 nainstaloval na wifi router /Mandrake padal cim dal castejc/.Stacilo skompilovat moduly pohoda. šlape už 2 mesiac bez restartu. Dalej som ho nainstaloval do jednej kaiarne kde je pripojeny na czfree.net.chvilu mi trvalo nastavit vsetko tak , že náštevníci si moužu /vetšinou majú skúsenosti len s m$windows/bez problemov brouzdat.pohoda.Za tu dobu som uz rozkopcil asi 8 inštalácií pre svojich kamaradov a na Slacka si nedam dopustit. Asi pred mesiacom som testoval Mandrake 9,2 mal som tam dva dni , mal som pocit , že mam linux od windowsu , nieleze to padalo , ale deli sa tam take divne veci , ze to uz nikdy nechcem ani vidiet. Nech žíje Slackware.
    15.4.2004 23:05 Ctibor Ott | skóre: 17
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Slackware Rulezzzz ;-)
    Ten Slack je fajn, furt jsem mu nemohl přijít na chuť,ale
    na notebook 100mhz/12MB ram prostě nic jinýho nejde /slack
    9.1/. debian se instaloval 12hodin, pak jsem to vzdal.
    slack jen hodinu (base system) a ted jedou i X s pekwm, latex atp.
    17.5.2004 19:38 xxxxy
    Rozbalit Rozbalit vše problém: Slackware 9.1 a zamrznutí instalátoru při výběru klávesnice
    Při bootování Slackware 9.1 na NB HPnx9005 (interní PS2 klávesnice) jednoduše zobrazí vázvu ke stisku 1 pro volbu jiné klávesnice nebo Enter pro zachování US a dál již nereaguje. Neví někdo, jak toto obejít? Zkoušel jsem použít externí PS2, ale nic se nezměnilo, klávesnice nebo instalátor i tak zamrzla, t.j. nejde ani NUM, CAPS.. Díky

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.