abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
včera 22:22 | Komunita

Společnost Purism představila kryptografický token Librem Key. Koupit jej lze za 59 dolarů. Token byl vyvinut ve spolupráci se společností Nitrokey a poskytuje jak OpenPGP čipovou kartu, tak zabezpečení bootování notebooků Librem a také dalších notebooků s open source firmwarem Heads.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 20:33 | Nová verze

Společnost NVIDIA oficiálně vydala verzi 10.0 toolkitu CUDA (Wikipedie) umožňujícího vývoj aplikací běžících na jejich grafických kartách. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 20:00 | Upozornění

Příspěvek Jak přežít plánovanou údržbu DNS na blogu zaměstnanců CZ.NIC upozorňuje na historicky poprvé podepsání DNS root zóny novým klíčem dne 11. října 2018 v 18:00. Software, který nebude po tomto okamžiku obsahovat nový DNSSEC root klíč, nebude schopen resolvovat žádná data. Druhým důležitým datem je 1. února 2019, kdy významní výrobci DNS softwaru, také historicky poprvé, přestanou podporovat servery, které porušují DNS standard

… více »
Ladislav Hagara | Komentářů: 5
včera 15:55 | Pozvánky

Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 156. brněnský sraz, který proběhne v pátek 21. září od 18:00 v restauraci Na Purkyňce na adrese Purkyňova 80.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 13:22 | Nová verze

Alan Griffiths z Canonicalu oznámil vydání verze 1.0.0 display serveru Mir (GitHub, Wikipedie). Mir byl představen v březnu 2013 jako náhrada X serveru a alternativa k Waylandu. Dnes Mir běží nad Waylandem a cílen je na internet věcí (IoT).

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
20.9. 22:00 | Nasazení Linuxu
Stabilní aktualizace Chrome OS 69 (resp. Chromium OS), konkrétně 69.0.3497.95, přináší mj. podporu linuxových aplikací. Implementována je pomocí virtualizace, a proto je tato funkce také omezena na zařízení s dostatkem paměti a podporou hardwarové akcelerace, tudíž nejsou podporovány chromebooky s 32bitovými architekturami ARM, či Intel Bay Trail (tzn. bez Intel VT-x).
Fluttershy, yay! | Komentářů: 5
20.9. 21:32 | Zajímavý projekt
Došlo k uvolnění linuxové distribuce CLIP OS, vyvíjené francouzským úřadem pro kybernetickou bezpečnost ANSSI, jako open source. Vznikla za účelem nasazení v úřadech, kde je potřeba omezit přístup k důvěrným datům. Je založená na Gentoo.
Fluttershy, yay! | Komentářů: 1
20.9. 16:00 | Komerce

Zjistěte více o bezpečné a flexibilní architektuře v cloudu! IBM Cloud poskytuje bezpečné úložiště pro Vaše obchodní data s možností škálovatelnosti a flexibilitou ukládání dat. Zároveň nabízí prostředky pro jejich analýzu, vizualizaci, reporting a podporu rozhodování.

… více »
Fluttershy, yay! | Komentářů: 12
20.9. 12:22 | Nová verze

V dubnu letošního roku Mozilla představila webový prohlížeč pro rozšířenou a virtuální realitu Firefox Reality (GitHub). V úterý oznámila vydání verze 1.0. Ukázka na YouTube. Firefox Reality je k dispozici pro Viveport, Oculus a Daydream.

Ladislav Hagara | Komentářů: 2
20.9. 12:00 | Komunita

V srpnu loňského roku společnost Oracle oznámila, že Java EE (Enterprise Edition) bude uvolněna jako open source. O měsíc později bylo rozhodnuto, že tato open source Java EE bude přejmenována a předána Eclipse Foundation. Nové jméno bylo oznámeno v únoru letošního roku. Z Java EE se stala Jakarta EE. Eclipse Foundation včera oznámila dosažení dalšího milníku. Zdrojové kódy aplikačního serveru GlassFish jsou již k dispozici v git repozitářích Eclipse Foundation (GitHub).

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
Na optické médium (CD, DVD, BD aj.) jsem naposledy vypaloval(a) data před méně než
 (13%)
 (14%)
 (21%)
 (23%)
 (25%)
 (4%)
 (1%)
Celkem 385 hlasů
 Komentářů: 33, poslední 16.9. 11:55
Rozcestník

Viac či menej otvorene grupvérové systémy

10. 1. 2008 | Peter Tuharský | Recenze | 4915×

Dozrievanie informačných technológií v rámci firiem a organizácií prebieha niekedy veľmi podobne. Zamestnanci zvládnu používanie e-mailu, iniciatívnejší „skrotia“ kalendár. Postupne rastie potreba synchronizovať kalendáre a kontakty, stupňujú sa požiadavky na spoločné plánovanie úloh a projektov. To už žiada celkom nový prístup.

Čas pre grupvér

Grupvér [groupware] je softvér pre podporu práce v skupinách. Typicky ide o balík pomerne jednoduchých ale veľmi efektívnych aplikácií. Jeho prekvapujúca sila spočíva v ich vzájomnom prepojení, rozmanitom využití raz vložených údajov, koordinovaní spoločných úloh. Pomáha zamestnancom uvedomiť si, že sú súčasťou tímu, zviditeľňuje sa ich úloha a zodpovednosť. Informácie sa centralizujú, čím stúpa ich kvalita, aktuálnosť a dostupnosť. Dobre nasadený grupvér znamená kvalitatívny skok vo využívaní informačných technológií. Prináša nové uhly pohľadu na firemné postupy, stimuluje ich sprehľadnenie, zlepšenie komunikácie a produktivity práce. Firmy, ktoré ho používajú, si to už bez neho asi nevedia predstaviť.

Avšak jeho nasadenie môže byť aj prekvapivo namáhavé a zložité, najmä ak sa zanedbali školenia zamestnancov, alebo ak firma nemá jasne zadefinované svoje postupy a počas nasadzovania grupvéru sa vlastne odohráva vnútorný audit.

Prínosy sú dlhodobé a nemusia byť hneď viditeľné. Niektoré súčasti sa ukážu užitočnejšie ako iné, hľadá sa optimálny rozsah a režim ich využívania. Od začiatku musíme počítať s nedodržaním časového plánu zavedenia, pretože grupvér sa viac či menej dotýka mnohých oblastí fungovania firmy, a aj tvorba potrebnej bázy údajov je časovo náročná.

Komerčné riešenia

Keď sa povie „grupvér“, väčšina ľudí znalých veci si zrejme predstaví niektoré veľké, osvedčené riešenie - napríklad Lotus alebo MS Exchange. Ponúkajú dlhoročnú tradíciu a záštitu veľkej firmy. Ich nevýhodou môže byť cena a uzavretosť. Ak sa k cene licencií a infraštruktúry pridá ešte závislosť na ďalších komerčných produktoch, stanú sa náklady na aktualizácie nemalou každoročnou súčasťou rozpočtu.

V súčasnosti podľa prieskumov vyše polovica IT projektov končí neúspechom vo fáze nasadenia a aj úspešné z troch štvrtín meškajú. Preto najmä vo finančne citlivejších firmách môže byť investícia prijímaná s nedôverou, a v prípade neúspechu sa naozaj stáva neefektívnou. Ak si navyše vyžiada úspory na nesprávnych miestach, napríklad na školení, riziko neúspechu sa ešte zväčšuje. Pri nasadení preto môže vznikať napätie, akokoľvek je produkt kvalitný.

Finančné nároky môžu brániť nasadeniu v potrebnom rozsahu, alebo spôsobiť odkladanie. V takom prípade môže byť otvorené riešenie lepšou voľbou. Aj solventná firma by mala najprv zmapovať svoje skutočné požiadavky a zobrať do úvahy nielen funkčnosť, ale aj mieru technologickej otvorenosti jednotlivých produktov, aby nedošlo k prílišnej závislosti na jednom dodávateľovi.

Otvorené riešenia

Grupvér už nie je trhom vyhradeným pre komerčné produkty veľkých firiem. Postupne sa na ňom začínajú udomácňovať lacnejšie, viac či menej otvorené alternatívy. Svet slobodného softvéru, ako zvyčajne, ponúka riešenia, ktoré sú už dostatočne použiteľné pre bežnú prácu. V posledných rokoch urobili výrazný pokrok, ale ešte nejaký čas potrvá, kým vystúpia z tieňa „veľkých“, renomovaných komerčných riešení a zaujmú svoje náležité miesto na trhu. Pritom ich azda jediným skutočným problémom je, že zatiaľ nie sú dostatočne známe.

Keď hovoríme o otvorenosti, tento pojem môže mať viacero podôb a stupňov:

  • otvorené, štandardné technológie ako základ produktu
  • z toho vyplývajúca multiplatformnosť
  • licencia umožňujúca bezplatné používanie
  • licencia umožňujúca neobmedzené šírenie
  • otvorený zdrojový kód
  • licencia umožňujúca ľubovoľné úpravy a ich ďalšie šírenie

Zrejme jediným riešením, ktoré je úplne a po všetkých stránkach otvorené, je eGroupWare, ktorý nadväzuje na starší PHPGroupWare. Bezplatnú podporu zabezpečuje komunita, komerčnú podporu zase niekoľko firiem.

Okrem toho je na trhu ešte niekoľko produktov, ktoré po niektorej stránke ponúkajú určitú otvorenosť, vo väčšej či menšej miere, čomu sa budeme podrobnejšie venovať v ďalších častiach seriálu. Celkovo sa vyznačujú mierne rôznymi rozsahmi služieb za rozdielnu cenu. Medzi takéto produkty patria OpenXchange5, Zimbra, Zoho, Sun Collaboration Suite, Mindquarry, pričom tento zoznam nemusí byť konečný. Licenčný model týchto produktov je rôzny, ale zvyčajne umožňuje bezplatné používanie základného balíka aplikácií a multiplatformnosť prinajmenšom na strane klienta, pričom prídavné moduly, komunikačné rozhrania pre prepojenie s inými programami, ako aj servisná a inštalačná podpora, bývajú viazané na platenie licenčných poplatkov.

Potenciál trhu nízkonákladových grupvérových riešení je očividne veľmi zaujímavý, o čom svedčí aj fakt, že aj Microsoft tu ponúka svoj takmer bezplatný produkt Sharepoint Team Services (platiť treba licencie za Windows server). Širšej otvorenosti sa v tomto prípade určite nedočkáme.

Cieľom nášho seriálu je postupne zmapovať a predstaviť viacero produktov, podľa miery ich otvorenosti. Zaujímavé sú najmä tie produkty, ktoré umožňujú prácu cez webové rozhranie, čím odpadá nutnosť inštalácie klientských programov. Webové rozhranie, v závislosti od použitej technológie, je zároveň akou-takou garanciou multiplatformnosti na strane klienta, čo považujeme za základnú črtu otvoreného softvéru.

Budúcnosť je na webe

Na webové aplikácie sa pripájame cez internetový prehliadač ako na bežnú webovú stránku. To je veľká výhoda, pretože každý kancelársky počítač v sieti je pripravený na okamžitú prácu s nimi, netreba nič inštalovať. Ak je aplikácia napísaná dobre, máme zaručenú plnú slobodu voľby operačného systému na strane klienta alebo aj servera. Je potom už len na nás, či používame Windows, Linux, Mac, Solaris, ...

Takáto webová aplikácia potom môže byť dostupná aj mimo vnútrofiremnej siete, cez Internet, takže si môžeme svoj grupvér „brať so sebou“ na služobné cesty, rokovania, pracovné stretnutia...

Spoločná charakteristika

Grupvérové riešenia sú si v základoch dosť podobné, princípy sú už rokmi overené a ustálené. Líšia sa v ponuke „nadštandardných“ aplikácií a v schopnostiach prepojenia s inými bežnými aplikáciami, napríklad poštovými klientami a plánovačmi, a ešte synchronizáciou s mobilnými zariadeniami a ich kalendármi. Prístupnosť cez bežné webové rozhranie však považujeme samo osebe za mimoriadne pružnú črtu, pretože aj keby konkrétny produkt zaostával v schopnosti synchronizácie s práve tým typom mobilného zariadenia, ktoré používame, tak cez bežné webové rozhranie sa dostaneme priamo na aplikácie a „živé“ údaje v databáze grupvéru.

Platí pritom, že čím väčšie rozlíšenie a kvalitu ponúka displej zariadenia, tým pohodlnejšiu prácu s webovou aplikáciou môžeme očakávať. Keďže rôzne variácie na tému miniatúrnych počítačov práve zaznamenávajú ďalšie obdobie rozmachu a na trh prichádzajú čoraz zaujímavejšie modely, netreba dopredu odsudzovať ani tento štýl práce.

Napokon, ak skutočne potrebujeme synchronizáciu kalendárov, kontaktov a pošty s natívnymi aplikáciami mobilného zariadenia, máme k dispozícii niekoľko uznaných štandardov, takže by s ňou nemali byť problémy, ak pravda nejde o neúnosne uzavreté a neštandardné zariadenie či aplikáciu.

Oplatí sa?

Bezplatné alebo nízkonákladové riešenia približujú plnohodnotný grupvér úplne každému. Záleží pritom na našom rozhodnutí, či je dôležitejšia nízka (prípadne až nulová) cena, funkčné možnosti, konkrétna funkcia, ktorá sa nám javí ako kľúčová, alebo je podstatná otvorenosť a dôraz na štandardy. V tomto ohľade sa líšia aj priority autorov jednotlivých produktov, pričom je zaujímavé, že napríklad autori eGroupWare považujú za najdôležitejšie práve posledné menované kritérium, pretože dáva istotu, že naše údaje sa nikdy nestanú rukojemníkom dodávateľa.

Už samotná nízka či dokonca nulová cena má niekoľko priaznivých „vedľajších účinkov“. Tým, že nie sme vystavení riziku veľkej a potenciálne neefektívnej investície, získavame nebývalú voľnosť. Bez zbytočného stresu a tlaku nasadíme jednotlivé grupvérové aplikácie podľa potrieb firmy, školení a schopností používateľov. Môžeme si dopriať to, čo je vzácnosťou pri nasadzovaní veľkých IT projektov - dostatok času.

Napríklad najprv neoficiálne zapojíme skúsenejších používateľov, ktorí čoskoro objavia, aké silné nástroje majú k dispozícii, a sami začnú žiadať viac. Najlepšie bude, ak začnú pozitívne vplývať na firemné procesy. Azda niet lepšieho spôsobu nasadenia IT projektu než „revolúcia zdola“, metodicky usmernená a s podporou vedenia.

Keď postupne objavíme možnosti, optimálny režim používania, predstavu o našich skutočných požiadavkách, dokážeme už porovnať ostatné riešenia na trhu. A čo ďalej? Môžeme:

  1. Zostať pri otvorenom grupvéri a ťažiť z jeho pozvoľného vylepšovania.
  2. Investovať, podporiť jeho vývoj. Oslovíme schopnú vývojársku firmu, ktorá ho dokáže prispôsobiť naším potrebám - odstrániť chyby, pridať nové funkcie alebo aj celú aplikáciu. Alebo si zaplatíme komerčnú podporu.
  3. Vyskúšať iný otvorený produkt.
  4. Kedykoľvek môžeme kúpiť licencie na produkt, ktorý viac vyhovuje naším požiadavkám - či už „veľký“ komerčný grupvér, alebo „ešte väčší“ integrovaný podnikový systém.

Vďaka otvorenému grupvéru sme zatiaľ ušetrili na licenčných poplatkoch, zmapovali skutočné potreby, sprehľadnili firemné toky, zamestnanci sú vyspelejší. Nasadenie komerčného produktu už bude podstatne jednoduchšie. Dodávateľ by mal vykonať migráciu údajov, ktoré sme už do grupvéru vložili.

Nabudúce sa pozrieme na eGroupWare, úplne otvorený a bezplatný grupvérový balík.

       

Hodnocení: 61 %

        špatnédobré        

Nástroje: Tisk bez diskuse

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Vložit další komentář

10.1.2008 10:43 Andrej | skóre: 45 | blog: Republic of Mordor | Zürich
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy

Zajímavý článek, až na ten příšerný fonetický přepis slova groupware. Taková zvěrstva se dělají snad jen u jazyků píšících azbukou. Ve slovenském (nebo českém) článku by to IMHO být nemělo. Taky přece nepíšeme firmvér, softvér, hardvér, malvér, spajvér a podobně...

ǑǦŹǓǕǙǞǺǨȞȬḔḦḰḾṊṎṸẄẌỖ
10.1.2008 11:00 alium | skóre: 38 | blog: Category 1100
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
+1
10.1.2008 11:26 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
přece nepíšeme firmvér, softvér, hardvér, malvér, spajvér a podobně...
Slováci to dělají rádi. Např. slovenská Wikipedia má hesla v těchto přepisech (softvér, hardvér, ...).
10.1.2008 11:29 victor8 | skóre: 24 | blog: blog | Košice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
Ono hlavne to ma rad Jazykovedny ustav Ludovita Stura. Vacsine slovakov tie preklady trhaju usi rovnako ako vam.
10.1.2008 11:55 azurIt | skóre: 34 | blog: zatial_bez_mena
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
ono je to spravne v oboch tvaroch ('softver' aj 'software'). poslovencit sa to musi jedine v pripade, ze to slovo sklonujes (napr. 'softverove' a nie 'softwareove').
11.1.2008 14:42 Marián André | skóre: 10 | blog: Qblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
Ide skôr o to, že pokiaľ softvér a hardvér sú kodifikované výrazy, mám taký dojem, že grupvér je len samovoľný pokus - v každom prípade - ak predpokladám, že ten tvar nie je kodifikovaný, nechávam ho v pôvodnom znení.
15.1.2008 06:06 Peter Tuhársky
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
Slovenčina nie je mŕtvy jazyk a myslím si, že nemusíme zakaždým čakať na jazykovedný ústav, kým vymyslí svoje jediné správne výrazy. Už sme sa dočkali všeličoho. Klepneme bežcom na užitočník..

Fonetizácia je podľa mňa úplne prirodzená. Tak, ako nastala pri software, hardware, tak môžeme fonetizovať aj ostatné "ware", pričom groupware=grupvér je podľa mňa dosť jednoznačný výraz a ťažko ho spochybniť či už po významovej, alebo fonetickej stránke. Významne uľahčuje skloňovanie. Jazyk má slúžiť ľuďom a nie naopak.

Keď už sme pri Štúrovi, ten presadzoval fonetický jazyk. Píš ako počuješ. Chcel, aby rodná reč bola pre Slovákov prirodzená a ľahká. Domrvili to Hodža s Hatalom, keď schválili svoje dodatky. Kvôli nim sa deti v škole trápia so spodobovaním, ypsilonmi a preklínajú slovenčinu. Začínam uvedených pánov podozrievať zo sabotáže.
16.1.2008 14:45 JoHnY
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
A to si vem, ze cestina je este vetsi chaos nez slovenstina. Na druhou stranu, kdyz me spanel presvedcoval, ze anglictina je desne divna, slozita a mela by se zjednodusit na uroven spanelstiny, tak jsem vytahnul hrube zaklady nasi mile gramatiky a zacal blednout ;). Obzlast zle snasel predstavu, ze poradi slov ve vete neni pevny a muze menit vyznam pripadne tvorit otazku. Zkuste si nekdy vysvetlit zaklady gramatiky vasi cestiny/slovenciny v angline.

Rek bych ze pro nase dva jazyky by se hodilo: My nepotrebujeme vasi gestikulaci ani intonaci, my na to mame gramatiku! 8-D
10.1.2008 12:35 SonnY
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
Mozno to znie ako "zverstvo", ale je to spisovne. Taktiez piseme displej, namiesto display, tím, namiesto team a podobne. Osobne neznasam ked sa trepe anglictina vsade, aj tam kde nemusi. Internet a pcitace prisli z USA a preto je anglictina tak rozsirena, ale mali by sme si zachovat svoj jazyk, jeho strukturu a pouzitie, no nie?
msk avatar 10.1.2008 14:30 msk | skóre: 27 | blog: msk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
No, pravdupovediac, ked vidim napisane slovo "tím", myslim si, ze je veta po cesky. Kvoli slovam, ako je softvér, hardvér, som zrusil cca pred 10 rokmi predplatne PC Revue, ktore s tou prasacinou zacalo medzi prvymi. Myslim, ze za presadzovanim tychto slov stoji ULS, pretoze kazdy, koho poznam, ich v laske moc nema. Kazdopadne grupvér po tomto clanku radim na jedno z prvych miest mnou nenavidenych, nasilu poslovencenych a tym zprznenych slov.
11.1.2008 14:43 Marián André | skóre: 10 | blog: Qblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
No, pravdupovediac, ked vidim napisane slovo "tím", myslim si, ze je veta po cesky.
V češtine by to bol "tým"...
10.1.2008 22:27 Andrej | skóre: 45 | blog: Republic of Mordor | Zürich
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy

Ne, to si nemyslím. Tato podivná zásada údajně platí například ve finštině, která se brání přejímání jakýchkoliv cizích výrazů. Slovenština se touto cestou nikdy neubírala a v češtině i ve slovenštině jsou tisíce slov přejatých z latiny, angličtiny a dalších jazyků. Nemá smysl se tomu bránit a snažit se zakrýt původ těchto slov. Pokud jazyk nějaké výrazy přejímá, neměl by je úplně zničit a násilně přepsat do vlastní fonetické podoby.

Existují přece mnohem starší přejatá slova, například design nebo foyer, u kterých se dnes nikdo o jejich přepisování nepře a nikdo netvrdí, že by se mělo psát „dyzajn“ nebo „foajé“. Proč tedy najednou ten grupvér?

Nicméně musím uznat, že pokud spisovná slovenština tyto fonetické přepisy vyžaduje, nedá se nic dělat... Pravidla se musí a) dodržovat nebo b) změnit. Žádná strední cesta by existovat neměla.

ǑǦŹǓǕǙǞǺǨȞȬḔḦḰḾṊṎṸẄẌỖ
11.1.2008 14:49 Marián André | skóre: 10 | blog: Qblog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy

Existují přece mnohem starší přejatá slova, například design nebo foyer, u kterých se dnes nikdo o jejich přepisování nepře a nikdo netvrdí, že by se mělo psát „dyzajn“ nebo „foajé“. Proč tedy najednou ten grupvér?

Mimochodom, aj ten design má už celkom ustálenú podobu - dizajn.

Nicméně musím uznat, že pokud spisovná slovenština tyto fonetické přepisy vyžaduje, nedá se nic dělat... Pravidla se musí a) dodržovat nebo b) změnit. Žádná strední cesta by existovat neměla.

Ako už bolo napísané vyššie v prípade softvér/software, hardvér/hardware - oba tvary sú správne - je to už len o kultúre prejavu konkrétneho autora, ktorý tvar použije.
10.1.2008 16:23 Pev | skóre: 28
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
Tak tak.

Tohle mě dostalo:
Grupvér [groupware]
To by mělo být spíš obráceně, né? :-)
21.1.2008 11:18 YaDo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
Akurát slovenčina umožňuje používanie slov hardvér, softvér, malvér...
10.1.2008 11:50 jenda
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
... zlepšenie komunikácie a produktivity práce....

toto je ovsem nepodlozene tvrzeni. Nebo mate k ruce nejake studie, ktere by to potvrzovaly?

Prináša nové uhly pohľadu na firemné postupy, stimuluje ich sprehľadnenie,

prani je otcem myslenky ?

Firmy, ktoré ho používajú, si to už bez neho asi nevedia predstaviť.

jako kdyz se rekne, ze vetsina deti ji rada zmrzlinu
10.1.2008 12:02 Plusak
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
+32768
14.1.2008 11:25 Peter Tuhársky
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
... zlepšenie komunikácie a produktivity práce....

toto je ovsem nepodlozene tvrzeni. Nebo mate k ruce nejake studie, ktere by to potvrzovaly?

Ak je dobre nasadený, tak nevidím dôvod, prečo by to tak nemalo byť. Keďže na začiatku bola potreba používateľov, nakladať efektívnejšie so spoločnými údajmi a úlohami, a grupvér im to umožňuje, tak by to snáď efektivitu a tým aj produktivitu mohlo zvýšiť. Už len jediný formulár, ktorý vyžaduje zadanie všetkých potrebných informácií, je efektívny tým, že nie je nutné obtelefonúvať a zháňať chýbajúce (zabudnuté) informácie.

Prináša nové uhly pohľadu na firemné postupy, stimuluje ich sprehľadnenie,

prani je otcem myslenky ?

Neviem, či si už videl rozsiahlejšie nasadenie grupvéru, ale je tam potrebné vedieť stanoviť zodpovednosť a postupy. Dokonca si myslím, že firma s dobre nasadeným grupvérom (vrátane spoločného plánovania úloh a projektov) má za sebou polovicu práce pre získanie ISO certifikátu na kvalitu riadenia. Keď raz musí byť jasné, kto zodpovedá za ktoré údaje, kto dostal konkrétne úlohy, aké sú termíny a kto má s kým spolupracovať, tak to nepustí, a ťažko sa vyhovára, že to v skutočnosti mal robiť niekto iný, alebo to nebolo jasné... Postupy -Jožko môže vytvoriť úlohu a priradiť ju Ďurkovi, a ten ju môže za takých alebo iných okolností zamietnuť, poslať ďalej, atď.

Ak sa tieto veci nevyriešia, tak grupvér nebude ako celok fungovať. Preto si myslím, že naozaj vytvára tlak na definovanie a sprehľadnenie postupov. Tento názor vyplýva aj z praktických skúseností. Ak totiž vo firme dlho veci fungovali "nejako", raz tak a inokedy inak, tak pri plánovaní pomocou grupvéru sa bez všeobecne platných a jasne pomenovaných postupov nepohneš.

Ak nasadením grupvéru rozumieš iba inštaláciu serverovej časti a klientov, tak je to iba ďalší zbytočný a drahý kus softvéru.

Firmy, ktoré ho používajú, si to už bez neho asi nevedia predstaviť.

jako kdyz se rekne, ze vetsina deti ji rada zmrzlinu

A nemá? :-)

Predstavme si, že zdieľame v celej firme obchodné kontakty, navzájom si značíme úlohy a termíny, plánujeme. A teraz to vypni, vráť sa ku e-mailu, pátraní po konkrétnom kontakte medzi kolegami, lístočkom polepeným po všetkých kútoch stola a ústnemu potvrdzovaniu stavu vybavenia úloh a zodpovednosti za ne.
10.1.2008 12:28 sartori | skóre: 7 | Brno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
"grupvér na webe" si prosim radsi nechte od cesty. Jako alternativni pristupovou metodu budiz, ale na praci to neni. A je opravdu ukradene ze spousta lidi spava s bibli "Web 2.0" ci "Vsechno na webu" pod hlavou.
15.1.2008 06:11 Peter Tuhársky
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
Stačí si pozrieť online demostránky eGroupWare a OpenXchange5. Je to veľmi svižné. Videl som už MS Outlook ktorý bol pomalší. Web dnes nie je to čo pred 10 rokmi ;-) Keď na tom bežia kancelárske aplikácie, nie je dôvod, prečo by nemal grupvér.
10.1.2008 12:34 OPENREALITY
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
..už více než rok používáme řešení egroupware.org (naše stránky www.openreality.info) a jsme max. spokojeni. Server nám běží na openSUSE 64.bit. Opravdu můžeme doporučit. Je to rychlé a spolehlivé řešení pro menší až střední firmu.
10.1.2008 13:38 Petr Špatka
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
Máte nějak vyřešenou synchronizaci s mobilními zařízeními? PDA s MS Windows v mobilní verzi jsou bez problémů přes funambol. Ale nějak mě nejedou Symbian zařízení (Sony Ericsson). Podle všeho vyžadují SyncML 1.2 a egroupware má jen SyncML 1.1. Nebo jsem něco přehlédl a jde to nějak zprovoznit?
10.1.2008 17:37 blatnak
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
RoadSync ... ?
10.1.2008 18:23 OPENREALITY
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
Zdravím. Synchronizaci nepoužívame. Do budoucna to máme v plánu. PDA mám jenom já :-) Kdysi jsem to zkoušel s OUTLOOKEM a docela to fungovalo.
10.1.2008 14:02 pk
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
Nevíte, existuje nějaký open-source distribuovaný kalendář? Kalendář, který se má k tomu egroupwéráckému jako se má Git k SVN :-) ?

Představoval bych si to takto: Každý uživatel má účet na nějakém serveru, povolí některým jiným uživatelům přístup heslem a ti si pak od něj mohou stahovat kalendář. Zároveň se kdokoliv s povoleným přístupem může podílet na projektech toho serveru, rezervovat si zdroje atp.

Nevíte, nenapsal už to někdo?
10.1.2008 20:28 Michal Buchtík | skóre: 13 | Boršice
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
Treba neco takoveho jako je chandler? Je k tomu i samostatny server, postaveny na tomcatu
Pavel Čejka avatar 10.1.2008 15:09 Pavel Čejka | skóre: 28 | blog: tosinezaslouzijmeno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
Navzdory optimistickému nadšení z článku si myslím, že situace je spíše katastrofální než nadějná.

Zkouším různé groupware projekty pravidelně (s egroupware jsem si hrál celé dnešní dopoledne). Ono to docela funguje, nabízí to základní funkce ale ... veliké ALE a je těch ALE hodně

1/ webový přístup je nepříjemně pomalý a nepohodlný i když přistupuju k místnímu výkonnému serveru přes 100Mbit a rychlejší ethernet, prostě z principu to rychlé nebude

2/ práce s těmito projekty NENÍ intuitivní, osobně bych si zvykl, ale mám veliké problémy přesvědčit potenciální uživatele, kteří potřebují fungující nástroj, aniž by u toho museli přemýšlet o principu fungování

3/ katastrofální situace při synchronizaci něčeho s něčím - lokální mailový klient s grouwarem, nebo telefon s groupwarem, kalendář v PDA s kalendářem na PC atd... tu a tam jsou kombinace, které spolu fungují perfektně, ale obecně to neplatí a to hodně je velká překážka

4/ ani Outlook není řešení, leccos v něm sice funguje lépe, ale je TAKY funkčně nedotažený a hlavně má naprosto nepřijatelnou licenci a provázanost s proprietárním extrémně drahým a ideologicky nepřijatelným :-) serverem

... No nic, nemá smysl vypisovat konkrétní problémy do obecné diskuze.

Ačkoli. Nejradši bych, kdyby se dal zkombinovat Thunderbird se Sunbirdem, adresbookem, Imapem a něčím na serveru ... zkoušel jsem synchronizaci přes webDAV, nebo IMAPS. Funguje to, ale to je asi tak všechno. Něco jako nastavení práv k položkám, nebo rychlé okamžité reakce u IMAPS neexistuje. Krom toho rozhranní Mozillích produktů není nic moc a to co je v KDE zas nejede na Woknech, kterých se zbavit nelze. Nehledě na problémy se synchronizací čehokoli s Nokia telefony, které jsou bohužel značně rozšířené, zdaleka ne každý podporuje SyncML.
Josef Kufner avatar 10.1.2008 17:57 Josef Kufner | skóre: 68
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
Jo, stímhle bohužel souhlasím. Ještě jsem nepotkal slušný PIM natož groupware... to to nikdo nedokáže napsat?
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
Bob Bobovich avatar 10.1.2008 20:02 Bob Bobovich | skóre: 10
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
ad 4) nebyl by odpovědí na tenhle bod (včetně naříkání na synchronizaci) třeba Kerio Mailserver?
10.1.2008 21:03 Tomas Krause
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
Kerio je dobrá volba - perfektní webové rozhraní, solidní komunikace Outlooků přes konektor, bezproblémová komunikace čehokoliv přes IMAP (POP), výborná konzola pro admina... Záleží na konkrétních požadavcích, ale pokud chce člověk řešit mail, kalendáře, úkoly, doporučuji vyzkoušet.
Pavel Čejka avatar 10.1.2008 22:15 Pavel Čejka | skóre: 28 | blog: tosinezaslouzijmeno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
Ne Kerio rozhodně není řešení.

Nepotřebuji mailserver, jsem naprosto spokojený s kombinací Postfix + Dovecot s maildirama plus další doplňky. Krom toho, k čemu mi bude mailserver běžící na Woknech opravdu nechápu, Wokna neprovozuji nikde, kromě klientských PC zákazníků, kteří je požadují. Dát Wokna na server je nepřijatelné a radikálně hloupé.

Nepotřebuji hyper mega super ultra groupware se spoustou funkcí.

Potřebuji rychlou a spolehlivou synchronizaci kalendáře a kontaktů s možností nastavit komu bude to či ono zpřístupněno. Bohatě postačí možnost tohle této skupině, ono jiné a ostatní vše, nebo nikomu.
Bob Bobovich avatar 11.1.2008 10:57 Bob Bobovich | skóre: 10
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
"Krom toho, k čemu mi bude mailserver běžící na Woknech opravdu nechápu".

Já taky nechápu, proč sem taháte Windows na serveru, já o ničem takovém nepsal.

Další produkt ke zvážení (a možná ještě lepší) je Merak Mail server.

Oba zmíněné produkty za nějakou úplatu nabízejí řešení Vašich potřeb již dnes. Pokud Vás baví hledat a čekat na komunitní řešení Vašich potřeb, pak je to Vaše volba. Já osobně bych zákazníkovi nabídl komerční produkt za zlomek ceny Exchange raději než krčení rameny.

"Dát Wokna na server je nepřijatelné a radikálně hloupé."

ROTFL
10.1.2008 20:36 jakubh | skóre: 4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
Dobry den,

Zkuste se podivat na Zimbru..pred nejakou dobou jsem prochazel podobnym obdobim, kdyz jsem nejdriv zkusil eGroupWare, zjistil jsem , ze je to priserne, pak uvazoval o MS Exchange, ale nakonec mame Zimbru a Never Been Better..funguje jak pres web tak napriklad v Evo..
Pavel Čejka avatar 10.1.2008 22:28 Pavel Čejka | skóre: 28 | blog: tosinezaslouzijmeno
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
Obávám se, že to je přesně ten druh přerostlé obludy s hromadou nadbytečných funkcí, který je pro mne zbytečný ...
Bob Bobovich avatar 11.1.2008 11:11 Bob Bobovich | skóre: 10
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
Zkuste http://www.group-office.com/ (hledám si čas i na otestování http://www.simple-groupware.de/cms/, ale čas je víc než peníze... :-/).
11.1.2008 13:25 iji | skóre: 29
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
http://www.group-office.com/ nevypada dle online dema spatne. Nema nekdo zkusenosti z realneho nasazeni?
OndraZX avatar 11.1.2008 11:58 OndraZX | skóre: 27 | blog: OndraZX | Frydek-Mistek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
Zkuste se podivat na Zimbru..
Je to cesky?
11.1.2008 12:42 melkors | skóre: 13 | blog: kdo_chce_kam
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
V ofic verzi ne, alespon podle tohohle
13.1.2008 12:27 MartinT | skóre: 12 | blog: MT blog
Rozbalit Rozbalit vše simple-groupware
Nějaké zkušenisti s http://www.simple-groupware.de/cms/ ?

Případně kdyby se tomu mohl věnovat nějaký další díl tohoto seriáĺu budu rád.

MartinT
1.2.2008 10:52 Fuzo | skóre: 4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Viac či menej otvorene grupvérové systémy
Skutečně tato komunita nemá chybu:-) . Hádají se jako malí kluci jestli ware nebo vér. Děkuji autorovi za hezký článek ve kterém ale postrádám odkazy na konkrétní produkty se základním popisem, například:
http://www.simple-groupware.de/cms/ zdarma , podpora češtiny, podporuje IE, Firefox Operu jako klienta, je možné zakoupit podporu a pod.
Jinak skutečně děkuji a mimochodem jsem taky slovák, který ale žije v čechách už několik desítek let tak omluvte moji češtinu ;-)

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.