abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 13:44 | IT novinky

    Oznámeny byly nové Raspberry Pi Compute Module 4S. Vedle původní 1 GB varianty jsou nově k dispozici také varianty s 2 GB, 4 GB a 8 GB paměti. Compute Modules 4S mají na rozdíl od Compute Module 4 tvar a velikost Compute Module 3+ a předchozích. Lze tak provést snadný upgrade.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:44 | Nová verze

    Po roce vývoje od vydání verze 1.24.0 byla vydána nová stabilní verze 1.26.0 webového serveru a reverzní proxy nginx (Wikipedie). Nová verze přináší řadu novinek. Podrobný přehled v souboru CHANGES-1.26.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 6.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl povýšen na verzi 13.0.14.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 30.0.0 frameworku pro vývoj multiplatformních desktopových aplikací pomocí JavaScriptu, HTML a CSS Electron (Wikipedie, GitHub). Chromium bylo aktualizováno na verzi 124.0.6367.49, V8 na verzi 12.4 a Node.js na verzi 20.11.1. Electron byl původně vyvíjen pro editor Atom pod názvem Atom Shell. Dnes je na Electronu postavena celá řada dalších aplikací.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 9.0.0 otevřeného emulátoru procesorů a virtualizačního nástroje QEMU (Wikipedie). Přispělo 220 vývojářů. Provedeno bylo více než 2 700 commitů. Přehled úprav a nových vlastností v seznamu změn.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 23:22 | IT novinky

    Evropský parlament dnes přijal směrnici týkající se tzv. práva spotřebitele na opravu. Poslanci ji podpořili 584 hlasy (3 bylo proti a 14 se zdrželo hlasování). Směrnice ujasňuje povinnosti výrobců opravovat zboží a motivovat spotřebitele k tomu, aby si výrobky nechávali opravit a prodloužili tak jejich životnost.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 16:11 | Nová verze

    Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 40. Přehled novinek ve Fedora Workstation 40 a Fedora KDE 40 na stránkách Fedora Magazinu. Současně byl oznámen notebook Slimbook Fedora 2.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 14
    včera 13:44 | Upozornění

    ČTK (Česká tisková kancelář) upozorňuje (X), že na jejím zpravodajském webu České noviny byly dnes dopoledne neznámým útočníkem umístěny dva smyšlené texty, které nepocházejí z její produkce. Jde o text s titulkem „BIS zabránila pokusu o atentát na nově zvoleného slovenského prezidenta Petra Pelligriniho“ a o údajné mimořádné prohlášení ministra Lipavského k témuž. Tyto dezinformace byly útočníky zveřejněny i s příslušnými notifikacemi v mobilní aplikaci Českých novin. ČTK ve svém zpravodajském servisu žádnou informaci v tomto znění nevydala.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 25
    včera 13:33 | Komunita

    Byla založena nadace Open Home Foundation zastřešující více než 240 projektů, standardů, ovladačů a knihoven (Home Assistant, ESPHome, Zigpy, Piper, Improv Wi-Fi, Wyoming, …) pro otevřenou chytrou domácnost s důrazem na soukromí, možnost výběru a udržitelnost.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:00 | Nová verze

    Společnost Meta otevírá svůj operační systém Meta Horizon OS pro headsety pro virtuální a rozšířenou realitu. Vedle Meta Quest se bude používat i v připravovaných headsetech od Asusu a Lenova.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (72%)
     (9%)
     (2%)
     (17%)
    Celkem 708 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Screenshotová recenze Fedora 17

    5. 6. 2012 | David Ježek | Recenze | 5682×

    Po dlouhé odmlce se dnes opět podíváme na jednu z nových linuxových distribucí pohledem klávesy PrintScreen. Fedora 17 vyšla před pár dny a protože je to již jeden a půl roku, co jsme se na ní naposledy pořádně podívali (tehdy to byla Fedora 14), čeká na vás více než stovka screenshotů. Jaké je GNOME 3.4 a další prostředí a jejich aplikace v nové „Fidorce“?

    Fedora nám za poslední zhruba rok prodělala velké množství změn dané zejména revoluční změnou desktopového prostředí GNOME z verze 2 a GNOME Panelu na verzi 3 s GNOME Shellem. Přijímána je podobně ambivalentně jako prostředí Unity z Ubuntu, ale moc se s tím dělat nedá, GNOME 3.4 je zkrátka výchozím prostředím Fedory, byť samozřejmě instalaci jakéhokoli jiného prostředí nikdo nijak nebrání.

    Obsah

    První start Live CD

    link

    Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17

    Instalaci lze provádět například z LiveCD. K dispozici jsou i obrazy pro DVD, případně vedle „výchozího“ systému také verze s jinými desktopy (KDE, Xfce, …). Až do samotného zprovoznění systému se s vámi Fedora moc česky bavit nebude (nebo možná jde o můj PEBKAC, ale nemám pocit, že bych někde přehlédl přepnutí na jiný jazyk).

    Instalace

    link

    Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17

    Instalace si nejprve vyžádá nastavení klávesnice, následně disků, časové zóny, domény, hesla pro paní Rút a až teprve poté začne kopírovat výchozí instalaci z LiveCD na disk – trochu škoda, že oba procesy nemohou aspoň zčásti probíhat paralelně jako u Ubuntu.

    První spuštění

    link

    Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17

    Instalován je pochopitelně bootloader GRUB 2.něco a boot systému probíhá pro Fedoru celkem klasicky. Při prvním spuštění je ještě uživatel (tady lépe řečeno admin) dotázán na pár věcí plus možnost odeslat profil hardwaru.

    Úvodní nastavení

    link

    Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17

    Přepnutí na češtinu je ještě potřeba najít ručně, ale pak je vše v pořádku, včetně automatického přejmenování systémových složek (systém to ale nevynucuje).

    Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17

    Přímo v rámci uživatelského účtu je tak trochu nešťastný dialog pro přihlašování ke službám Google a Facebook. Nebylo by od věci jej trochu zvětšit. Nebo aspoň ten zpropadený dialog udělat zvětšitelný/maximalizovatelný – tato výtka se týká obecně celé Fedory 17, neboť je s tím neskutečně otravná. Například když v Avidemuxu zobrazíte okno s natavením video komprese pro x264, tak tento dialog se maximalizuje. Okno nad vlastní aplikací nelze přetahovat odděleně od ní, GNOME hýbe vždy se vším, co té aplikací přísluší. Opět nemohu říci, jestli je to jen stupidní výchozí nastavení a změna je otázkou jednoho kliknutí, či je to opravdu neměnné, ale rozhodně je to frustrující.

    Instalace aplikací

    link

    Fedora 17

    Instalace aplikací umí být často doslova „pain in the ass“. Možná jsem slepý, ale něco jako meta-balíčky nevidím. Když chcete instalovat KDE, tak vám vyhledávání vyhodí asi miliardu balíčků a najít mezi nimi „ten pravý“ je prakticky nemožné (tj. začne vás to štvát než jej najdete).

    Fedora 17

    A když náhodou instalujete VLC, tak se 90% balíčků jmenuje „VLC něco“, ale samo VLC má název „The cross-platform open-source multimeda framework, player and server“. Sakra, holky a kluci z Red Hatu, to si snad děláte srandu, ne? Než jsem to VLC našel, tak mi adrenalin doslova kapal z bodlin :-(. O KDE ani nemluvím, to jsem prostě po pár minutách vzdal a screenshoty z KDE v tomto článku pocházejí z KDE LiveCD.

    Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17

    Teprve po nainstalování programů vůbec poprvé uvidíme jejich logo. Tohle fakt nefunguje, kdyby u balíku VLC bylo logo VLC, u Rawtherapee taktéž, stejně jako u KDE, tak je člověk najde nesrovnatelně rychleji. Zkrátka a dobře, instalátor aplikací je v Ubuntu asi 106× lepší. Moc prosím, zamakejte na tom.

    Aktualizace

    link

    Fedora 17 Fedora 17

    Nějak nerozumím tomu, proč na PC, ve kterém není od Nvidie ani samolepka, je aktualizován (tj. nainstalovaný) ovladač nouveau pro grafiky Nvidia?

    Fedora 17

    Aktualizace jsou po letmém jednodenním používání F17 obecně bezproblémové. Tedy až na úžasný proces, který mi vyhodil tři dialogová okna a ani jedno nereagovalo na klik (tlačítko Budiž se zmáčknout nechalo, ale poté se nic nedělo. Alt-F4 nezabíralo nikde, nikde ani možnost jak dialogy zavřít systémově pomocí „×“, tohle prostě není dobré). Jediný způsob byl „vystoupit-nastoupit“ ze/do systému – tedy metoda léčby známá z Windows.

    Fedora 17

    Po instalaci nové verze kernelu se pak tento, dle očekávání, projeví v nabídce GRUBu.

    Hry

    link

    Fedora 17 Fedora 17

    Za všechny alespoň dvě hry z výchozí instalace, obligátní Miny a Solitaire.

    Fedora 17

    Takto pak vypadá v akci tzv. Super Menu v prostřední GNOME.

    Odhlášení, vypnutí

    link

    Fedora 17 Fedora 17

    A ukázka dvou dialogových oken GNOME 3.4 pro odhlášení a vypnutí systému.

    Používání

    link

    Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17

    Hlavní nabídka je podobná s Unity, lze třídit aplikace, vyhledávat pouhým psaním atd. Snad jen chybí tak podrobné provázání s dalšími složkami systému jako třeba s věcmi uvnitř Firefoxu, aplikací, historií, daty na discích, jak to má nyní Ubuntu 12.04. Zde GNOME trochu zaostává, ale je otázkou, jestli toto zrovna vás trápí, nebo nikoli.

    Přehráváme video

    link

    Fedora 17

    Fedora 17, pocházeje z USA, se řadí mezi distribuce nepoužívající ve výchozí instalaci nesvobodný či patentově sporný software. Proto si spuštění videa ve výchozím přehrávači Totem vyžaduje instalaci kodeků.

    Fedora 17 Fedora 17

    Výchozí repozitáře ale ze stejného důvodu takový software neobsahují, takže je potřeba si nějak pomoci, například repozitáři rpmfusion.

    Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17

    Celý proces si vyžádá několik závislostí a následné potvrzení podpisového klíče kvůli aktualizacím.

    Fedora 17

    A už vesele přehráváme.

    Alternativy

    link

    Fedora 17 Fedora 17

    Cest je ale samozřejmě více, Totel lze kompletně ignorovat a spolehnout se na stálice typu VLC, nebo již dlouho podporou VDPAU obdařený Mplayer.

    Pracujeme s videem

    link

    Fedora 17

    Program, bez kterého nedám ani ránu a pravidelní čtenáři screenshotových článků to vědí, je Avidemux. Fedora 17 má v repozitářích pochopitelně nejnovější stabilní verzi s jednou z posledních verzí x264. Kromě Avidemuxu si ale pro zajímavost ukažme ještě testovací verzi nelineárního editoru od tvůrců VLC.

    Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17

    VideoLAN Movie Creator vypadá celkem nadějně, ale na hlubší srovnání s OpenShotem a jinými si zatím netroufám, tento soubor screenshotů je zde v podstatě proto, že jsem VLCMC náhodou zahlédl v balíčkovacím systému (o tom za chvíli).

    Každopádně díky VLC genofondu si program moc neláme hlavu s tím, jaké formáty videa jsou mu vnucovány. To je fajn. Ale jak dobře jsou napsány kupříkladu filtry, to nevím. Zkoušeli jste někdo VideoLAN Movie Creator?

    Přehráváme hudbu

    link

    Fedora 17 Fedora 17

    I hudba si samozřejmě žádá instalaci nesvobodných formátů jako MP3, ale to jsme vyřešili již u videa v Totemu. Rhytmbox netřeba více představovat, je to naprostá stálice GNOME-based linuxových distribucí.

    Fedora 17

    Ukázka Amaroku z LiveCD s KDE desktopem. Ani zde nejsou samozřejmě kodeky přítomny.

    Fedora 17

    Pro editaci lze použít například Audacity s dobrou podporou formátů.

    Zpracováváme fotografie

    link

    Fedora 17

    Generování náhledů pro RAW formáty je tradiční slabinou operačních systémů, i pro Microsoft Windows na to vznikl balík až loni a ani ten nepodporuje otevřený formát DNG a je potřeba jej zprovoznit v Průzkumníkovi pomocí balíku od Adobe. Na druhou stranu jsem čekal, že zrovna s DNG nebudou v GNOME v roce 2012 žádné problémy. Mýlil jsem se.

    Shotwell

    link

    Fedora 17

    Je to o to smutnější, že v systému je od základu přítomna aplikace, která generovat náhledy z DNG (mimochodem, jsou v DNG souborech uloženy ve formě JPG o nízkém rozlišení) umí. Opravdu škoda.

    Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17

    Každopádně ze Shotwellu se stává stále sympatičtější aplikace (zdá se mi, že úpravy expozice nyní dávají o něco lepší výsledek než před dvěma lety), jejíž možnosti budou pro většinu postačující. Alternativou budiž třeba Picasa od Googlu, jinak je tu vždy možnost sáhnout po mega-mocných nástrojích.

    RawTherapee

    link

    Fedora 17

    Ultimátní RAW developer doufám představovat nemusím. Od chvíle, kdy Gábor Horváth otevřel jeho zdrojový kód a proběhlo masivní přepsání celého programu, který má nyní 32bit float přesnost svých výpočtů, je ve světě přepálených fotografií o něco příjemněji.

    Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17

    Jediné, co mi na něm nevyhovuje, je kvalita „doostřování“. Ve srovnání s wavelett-sharpen pluginem do GIMPu neobstojí (poněvadž narozdíl od něj vytahuje výrazně více šum).

    Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17

    Program je kompletně počeštěn a umožňuje přeposílat fotky třeba právě do GIMPu. Je zde i podpora kalibrace, základem je pak dávkové zpracování umožňující odložit výpočetně často extrémně náročné exporty na později.

    GIMP

    link

    Fedora 17

    GIMP také prodělal revoluční změnu, neboť s vydáním verze 2.8 je zde oficiálně ve stabilním vydání jedno-okenní režim. Blíže jej komentovat nebudu, na to zde máme samostatný článek.

    Jiné desktopy

    link

    KDE

    link

    Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17

    Ke KDE nelze říci nic zvláštního, jde zkrátka o verzi 4.8 se vším, co k ní patří. Fedora primárně necílí na KDE desktop, takže žádné zvláštní přeskinování či něco takového se nekoná.

    Xfce

    link

    Fedora 17

    Instalace Xfce systém obohatí o nemálo svých součástí.

    Fedora 17

    V přihlašovacím okně se nové desktopy/prostředí objevují vedle výchozího GNOME.

    Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17 Fedora 17

    Xfce 4.8 využívá někdejší skin Fedory zvaný Adwaita.

    Vedle obou (tří) zmíněných jsou v repozitářích všechny další desktopy včetně BlackBox/FluxBox/OpenBox, LXDE, WindowMaker, IceWM a jiných.

    Závěr

    link

    Fedora 17 vypadá, že je tak v polovině cesty k systému, který nebude uživatele obtěžovat stupiditami v návrhu GUI. V tomto je Unity/Ubuntu dle mého podstatně dále, byť i ono umí naštvat. Na druhou stranu nelze Fedoře upřít, že se chová stabilně, je svižná a po vyladění se s ní příjemně pracuje. Otázka zvyknutí si na prostředí GNOME 3 je samozřejmě individuální, nicméně nebude to o nic horší, než zvykání na Unity.

           

    Hodnocení: 75 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Sešívaný avatar 5.6.2012 00:17 Sešívaný | skóre: 23 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    „The cross-platform open-source multimeda framework, player and server“. Sakra, holky a kluci z Red Hatu, to si snad děláte srandu, ne?
    Neděláme :-) VLC je pouze v RPM Fusion, který nemá s Red Hatem nic společného. Respektive možná na tom někteří redhaťáci ve svém volném čase makají, ale Red Hat nad tím nemá žádnou kontrolu.
    6.6.2012 23:51 omg
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17

    yum list by mel asi ve tretim sloupci napsat odkud ze ten balicek je... pro poradek pro priste.

    Sešívaný avatar 7.6.2012 11:26 Sešívaný | skóre: 23 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    YUM s tím nemá nic společného. YUM tu informaci samozřejmě zobrazit umí. Navíc v YUMu není problém VLC najít, protože primárně sortuje podle názvu balíčku a ten balíček se jmenuje VLC. Problém je v PackageKitu, který primárně zobrazuje title balíčku, a taky v packagerovi, který ten balíček v RPM Fusion dělá, že si plete title s popiskem.
    11.6.2012 19:39 omg
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    no a o to jde. reakce na "Neděláme :-) VLC je pouze v RPM Fusion" ze ve tretim sloupci bude jmeno jineho nez fedoriho repo.
    5.6.2012 00:45 zxtlpn | skóre: 8 | blog: zxtlpn
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    To GNOME 3 je tam tak nechutně hnusný...
    Jardík avatar 5.6.2012 00:57 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    +1, gnome 3 je fakt nepoužitelný paskvil.
    Věřím v jednoho Boha.
    6.6.2012 23:55 omg
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    prijde mi to na ovladani jako kompromis mezi ultraportable dekstopem a klasickym desktopem... aby tam byl nejaky vetsi spolecny prunik co do vzhledu, (ne-)ovladatelnosti a spol.
    7.6.2012 03:10 zxtlpn | skóre: 8 | blog: zxtlpn
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Tak to buď rád, že seš slepej.
    alblaho avatar 5.6.2012 08:53 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Co se ti na tom nelíbí, podle mého názoru je to pěkný čistý design. Přehlednost a elegance sama.

    Btw. Ne, že by na tom až tak záleželo, ale GnomeShell má pěkné antialiazované zakulacené rohy, to Ubnutu nemá.
    Solitary avatar 5.6.2012 12:22 Solitary
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    S tema opevnyma odama brzdi... Gnome Shell urcite prehlednost a elegance sama neni, je to pomerne eyecandy prostredi, ale ma sve mouchy ... napr. tento prehled je tak hnusna vec, ze to by se jeden poblil. Kam se podelo jednoduche, minimalisticke menu? Misto toho je to neprehledny paskvil na celou obrazovku, kde se musi scrollovat. Souhlasim, ze prostredi je o zvyku a na Gnome shell se da zvyknout, ale toto proste ne.
    alblaho avatar 5.6.2012 13:21 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Ta tvá obrazovka je takový výchozí stav pro filtrování (buď zvolíš kategorii vpravo, nebo začneš vyhledávat), uznávám, že je to trochu děsivé.

    Mi se líbí, že to můžu skvěle ovládat klávesnicí, stisknu [win], napíšu "fir", odentruju a mám firefox. Proto nepreferuju Unity, protože tam je to o něco pomalejší a trochu míň spolehlivé.

    Uznávám, že můj styl používání není pro každého, většina lidí si ty používané aplikace naskládá do toho panelu vlevo.
    vain avatar 5.6.2012 13:41 vain | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Za to se přimlouvám, v práci jsem si přes práh sice GNOME Shell ještě nepustil, ale doma jej mám poslední asi rok a pokud jde o možnosti ovládání na klávesnici, jsou bezkonkurenční. Nějaká verze 3.6 nebo 3.8 už přistane určitě i tady v práci (do nekonečna to na Fedoře 14 asi nepůjde).
    If the only choice you've got is to do the wrong thing, then it's not really the wrong thing, it's more like fate.
    Solitary avatar 5.6.2012 15:33 Solitary
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Nacpat si ikony do toho praveho docku neni reseni... to jsou vesmes rychle spoustece, ale pokud potrebujes najit neco, co nepouzivas denne a nebo se nehodi na to mit spoustec (typicky ruzne veci, co behaji spis na pozadi), tak uz musis lezt do tohohle zverstva nebo napsat nazev a spustit. Ale na to uz davno jsou ruzne runnery, ktere se spusti pres klavesu (default byva alt+f2), nic noveho tedy a vidim cely ten pristup jen jako prekopany a zbytecne zesloziteny jiz zazity koncept spoustecu na (gnome/xfce4-)panelu v kombinaci s runnerem a neprehlednym menu aplikaci.

    Pro me osobne byl zkratka Gnome shell spis krok zpatky v ovladani desktopu nez zlepseni v porovnani s tim, co v soucastnosti pouzivam, proto jsem ho po vyzkouseni zavrhl (pominuli, ze tam opravdu bylo par veci, ktere se mi vylozene nelibi - viz prvni odstavec).
    Petr Tomášek avatar 6.6.2012 12:41 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Debilnost tohodle zpusobu je, ze neumoznuje cloveku, aby si vetsi mnozstvi aplikaci usporadal do nejakeho "stromu". Proste se predpoklada, ze lidi jsou bordelari a jedine, co jim zbyva je vyhledavani. Kdyz je ale clovek "systematik", tak ma holt smulu.
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    alblaho avatar 6.6.2012 16:47 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    To je docela dobrý postřeh.

    Vyhledávání je pro mne absolutní nutnost v emailech. V dokumentech jsem schopen se orientovat bez něj (více méně). V aplikacích jsem na tento způsob prostě přistoupil.

    Myslím, že většina lidí bordeláři, takže je to asi naprogramováno správně. Ale ne pro všechny.
    6.6.2012 21:04 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Myslím, že většina lidí bordeláři,
    hm, a jaký máš důvod si to myslet? - protože se v jejich "bordelu" nevyznáš?

    je jistý rozdíl mezi tím, když někdo nemá uklizeno, a když lautr netuší, kde co má

    dle mých zkušeností spousta lidí zvládne úlohu "tady někam jsem to dal", případně to doplňuje znalostmi typu "mělo to žlutý obal"

    bohužel to lze na počítači jen těžko aplikovat - jednak ty "věci" většinou neumísťuje uživatel vlastnoručně, nýbrž je odkázán na nějaké uspořádání dané jeho prostředím (týká se třeba menu aplikací), případně (anebo mám říct "a hlavně"?) ty jeho uživatelské soubory mu ty různé aplikace samy rozestrkávají všude možně (kdo se ještě nepotkal s tím, že mu browser neustále vnucuje ukládání do ~/Downloads, zatímco on by to raděj do ~/Porno/fotky/Pamela ?), a jednak soubory jsou si zvenčí podobné jak vejce vejci a je jich příliš mnoho, "žlutý obal" lze nahradit tak maximálně tím, že "název byl asi ve tvaru Pé-číslo-tečka-jépégé", zatímco "červený obal" byl "Íemgé-podtržítko-číslo-tečka-jépégé", ale takových jsou tisíce, a s tím pracovat prostě nelze

    čili dokud nevymyslíme nějaké "oracle interface", které bude číst mlhavé údaje, které si uživatel o datech pamatuje, a nebude je schopno převádět na ty exaktní, co v těch souborech reálně je, nebo co se tomu podobá (vyhovuje "okrová titulní strana" popisu "žlutý obal"?), tak je to vyhledávání pro nemalou část lidí dost naprd - já mám třeba hodně velké problémy hodit do Googla správná klíčová slova tak, abych našel co potřebuju, protože danou věc obvykle popisuju jinak, než ostatní, a stačí říct někomu dalšímu, aby mi to našel, a má na první stránce deset odkazů na to, co jsem předtím půl hodiny marně hledal ... a v podobném vztahu, jako jsem já k myšlení ostatních lidí, jsou uživatelé k "myšlení" počítače, který vytváří ten popis dat, podle kterého se pak tato mají hledat

    takže si myslím, že pro velkou část uživatelů (netroufám si říct "většinu", když jsem tě za totéž zkritizoval) by bylo přínosnější spíše rozhraní založené na tom, že "vědí, kam si to dali", nežli na "musím si vzpomenout/nějak vyvěštit, jak to autor nazval nebo jaká přiřadil klíčová slova, abych to nechal vyhledat"
    5.6.2012 17:19 lib | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Ano, základní zobrazení aplikací "All" je tak neuvěřitelně hnusné a dementně zbytečné, že jsem tomu musel odpomoci drobnou změnou v appDisplay.js

    Gnome sHell přináší spoustu zábavy javascriptovým hackerům. Jaká to radost - chcete třeba posunout ikonku? Napište si plugin v javascriptu. Editujte css. Za cvíli budete mít Gnomes Hell opatchovaný čtyřiceti pluginy, které se zábavným způsobem budou prát s původními kretenskými výblitky vývojářů Gnome a mezi sebou navzájem. A abyste nezapomněli, jak na to, tak si své pluginy ještě po každé změně subverze Hellu budete muset přeprogramovat. Odměnou vám budou jízlivé řeči kolegů, že místo práce oprašujete omalovánky.
    Sešívaný avatar 5.6.2012 17:45 Sešívaný | skóre: 23 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Řešení je velmi jednoduché: vyberte si některé z desítek jiných prostředí a správců oken, které Linux nabízí. Pokud nejste masochista, tak nechápu, proč GNOME používáte, když je to pro vás taková tortura.
    5.6.2012 18:25 lib | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Jsem masochista. Používám ještě twm.

    Ostatně když kdysi přišlo GNOME, tak jsem zajásal, neboť mne zaujalo svou čistotou prostředí bez desítek zbytečných prvků v gui (oproti tehdejšímu KDE). Ta idea jednoduchosti a maximální použitelnosti se mi líbila a jak se vyvíjel gtk, tak bylo i GNOME lepší a krásnější. No a pak se náhle někdo utrhl z řetězu a vytvořil přesný opak - gnomes hell.
    5.6.2012 18:28 lib | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Jo a ještě něco - jsem ze staré školy: když se nám kdysi na linuxu něco nelíbilo, tak jsme neutekli jinam, ale opravovali jsme to. Proto možná bojuji s gnomes hellem na svém desktopu, místo abych emigroval k nějakému méně schizoidnímu desktopu.
    Rezza avatar 6.6.2012 11:18 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Ano, muzes to opravit - je milion forku, milion jinych DE. Proste je to zase open source a autori toho softu to delaji pro sebe. Ukazalo se, ze nejsou ochotni ze svych pozadavku slevit, tak...
    Petr Tomášek avatar 6.6.2012 12:44 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    To neni pravda, za Gnome Shell muzou kreativci a korporatni kultura (arogance)...
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    6.6.2012 14:02 lib | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    +1

    Lépe bych to neřekl
    Rezza avatar 6.6.2012 16:52 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Nechapu tu korporatni kulturu. Proste autori maji svoji predstavu jak by to melo vypadat, delaji to hlavne pro sebe (coz je hlavni hnaci sila open source)...
    7.6.2012 08:48 lib | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Jenže to tak ve všech případech není, konkrétně to tak není v případě Fedory a Gnome 3. Sice je to open source, ale rozhodnutí co tam bude ani jak to bude vypadat není na autorech kódu "kteří to dělají pro sebe", nýbrž je nějaké firemní radě či komisi. V té sedí nějaký blb, co má vizi a vedení firmy věří, že jeho vize je správná.

    Zapomňte, že tenhle soft dělají nějací nadšenci zadarmo jako kdysi Linus. Naopak Linus se velice ostře a opakovaně (a s dobrými argumenty) do Gnome 3 naváží. Ale ani jeho autorita nestačí k tomu, aby korporace obrátily kormidlo a přestaly ten ujetý projekt financovat a tlačit.
    michich avatar 7.6.2012 09:07 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    rozhodnutí co tam bude ani jak to bude vypadat není na autorech kódu "kteří to dělají pro sebe", nýbrž je nějaké firemní radě či komisi.
    Ty si fakt myslíš, že nějaká komise managerů zasedla a rozhodla, že je potřeba překopat Gnome k nepoznání?
    7.6.2012 09:55 lib | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    jistě. Lidi od fochu by takovou schizu nikdy sami od sebe nevytvořili.
    7.6.2012 10:02 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    nevím, co si myslí kolega, nicméně praktické důsledky jsou stejné ... jestliže nějaká komise rozhoduje, jaké featury se přijmou a co dostane přednost jako default, tak to ovlivňuje, na čem se bude pracovat

    no a jestliže nějaká jiná komise rozhodne, že RHEL musí převzít každou blbost, co si ve Fedoře vymyslí ...
    pavlix avatar 7.6.2012 10:09 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Btw, příští týden můžem napravit ten zapomenutý oběd... přecijen jako parttime nejsem vždycky na místě :).
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    7.6.2012 15:01 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    slušný OT :-) ... no nevim, žena mi teď celkem často vaří, musíš to nahlásit dopředu :-p
    pavlix avatar 7.6.2012 16:27 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Však hlásím. Měl bych tam být od pondělí do pátku, takže máš i na výběr.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    7.6.2012 22:24 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Však hlásím. Měl bych tam být od pondělí do pátku, takže máš i na výběr.
    tož, taky trochu záleží, jak si to představuješ ... jestli jako snídani v menze, tak klidně v úterý, na něco výživnějšího bych se vypravil ve středu - pondělek ne, to určitě budu mít zásoby, ve čtvrtek jídám pozdějš, polední meníčka nestíhám, a v pátek razíme na Pálavu (hej, nechceš jít taky? ;-))
    pavlix avatar 8.6.2012 12:48 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Může být klidně středa... a ten pátek bude probíhat jak? (Stačí napsat v týdnu...)
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    8.6.2012 18:36 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Může být klidně středa...
    ok, tak středa ... tak se na release party moc nepřežer a tak vůbec :)
    a ten pátek bude probíhat jak?
    někdy odpoledne se nacpem do auta nebo do vlaku (TBD) a vyrazíme do Mikulova, tam vezmeme útokem nějakej sklípek, následně se budem motat po okolních kopcích, a až v neděli vystřízlivíme, tak se vrátíme do Brna ...
    pavlix avatar 8.6.2012 21:31 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Jo počkej, to bude vlastně RP, tak to jo, tak na RP. Ten pátek si asi rozmyslím podle svého pátečního stavu, protože v sobotu bude RP v Praze.

    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    8.6.2012 22:53 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    bohužel mně RP koliduje, takže se tam možná tak akorát mihnu na začátku :-/
    pavlix avatar 8.6.2012 23:07 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Já tam zas být musím :).
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    michich avatar 7.6.2012 11:15 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    jestliže nějaká komise rozhoduje, jaké featury se přijmou a co dostane přednost jako default
    Nakonec někdo o defaultech v distribuci rozhodnout musí. Ale FESCo přece nehrálo žádnou úlohu při stvoření Gnome 3. Snaha o předělání Gnome přišla jednoznačně od vývojářů Gnome.
    7.6.2012 15:00 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Ale FESCo přece nehrálo žádnou úlohu při stvoření Gnome 3. Snaha o předělání Gnome přišla jednoznačně od vývojářů Gnome.
    zajisté - ale nebyli to vývojáři GNOME, kdo rozhodl, že GNOME 3 bude defaultní prostředí ve Fedoře ... kdyby je s tím všichni poslali do háje, tak by se asi historie psala jinak
    Rezza avatar 7.6.2012 16:14 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    A cim to chces jinym nahradit? My na to silu nemame...
    7.6.2012 22:27 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    A cim to chces jinym nahradit?
    hm, no tak v současném stavu asi XFCE ... před pár lety mi na slabším stroji docela sedlo, a od těch dob zraje jak víno

    pro lidi zvyklý na GNOME 2 by to zcela určitě byl menší šok než GNOME 3 a jeho Shell - zvlášť po mírném poladění defaultní konfigurace, které se ve Fedoře děje tak jako tak
    My na to silu nemame...
    jo, to je smutný, že KDE - tedy KDE4 - na tom není o moc líp :-(
    pavlix avatar 7.6.2012 09:10 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Je krásné, jak si každý myslí, že ví, jak to probíhá.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    Sešívaný avatar 7.6.2012 11:31 Sešívaný | skóre: 23 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    No vidíte a v případě GNOME 3 to je přesně naopak, jak říkáte :-) Vývojáři a designéři z desktop teamu si dělají na GNOME 3 podle své vize a management jim do toho kecá minimálně.
    Rezza avatar 7.6.2012 12:28 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Naopak, management ani to slovo nema :)))
    7.6.2012 17:37 lib | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Brrr... Tomu věřím asi tolik jako tvrzení, že Fedora je komunitní distribuce.

    Že nefunguje zpětná vazba od uživatelů je určitě špatné, ať už je ten ujetý vizionář profesí vývojař, designér nebo managor. Doufám, že brzo zůstane trčet jako kůl v plotě a do smrti bude přebírat Extensions.
    Rezza avatar 8.6.2012 09:45 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    A co pak je Fedora?

    Proste pokud Gnomaky nezajima zpetna vazba od uzivatelu, tak je to spatne a muze to vest k jejich zahube. Ale porad jsem nepochopil tu korporaci :) Ano, jejich plan je mit vlastni Gnome OS a prodavat vlastni hw - to pak trebas korporace ala Apple jednou budou :D
    Jakub Lucký avatar 8.6.2012 19:53 Jakub Lucký | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Naopak Linus se velice ostře a opakovaně (a s dobrými argumenty) do Gnome 3 naváží.
    Links or it didn't happen...
    If you understand, things are just as they are; if you do not understand, things are just as they are.
    9.6.2012 20:20 okko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Google it, noob!
    Jardík avatar 5.6.2012 00:56 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Vězte, že existujícího obsahu se přesun nedotkne
    ????????
    Věřím v jednoho Boha.
    Solitary avatar 5.6.2012 01:01 Solitary
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Nejak se nemuzu zbavit dojmu, ze recenze se snazi vytykat Fedore to, ze neni Ubuntu a ani se nesnazi byt. Fedora je sice mainstreamove distro, ale neni a nikdy nebyla urcena pro ciste BFU, kteri chteji jen klikat na tlacitka s obrazky a nechteji se nic noveho naucit. Duvod, proc je graficky instalator balicku takovy, je ten, ze ho prakticky nikdo nepouziva :) proto zrejme neni prioritou se s nim nejak vice zabyvat.
    vain avatar 5.6.2012 06:55 vain | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Taky mám ten dojem. Ne že by to bylo dobře, že je ten instalátor tak špatný (dobrý opravdu není), ale viděl jsem ho teď na obrázcích po opravdu dlouhé době. Mimo to, když dám hledat vlc, tak mi ho najde hned (pominu-li, že je z rpmfusion) a dokonce označí, nemusím nikde mezi ostatními vlc-* balíčky nic hledat. Tak kde je vlastně problém? To v Ubuntu není políčko hledat? Nebo se tam dělá vše složitěji dobrovolně.
    If the only choice you've got is to do the wrong thing, then it's not really the wrong thing, it's more like fate.
    alblaho avatar 5.6.2012 08:55 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Instalátor mi přijde použitelný, protože umí LVM. Kvůli LVM musím u Ubuntu použít alternate CD.
    Petr Tomášek avatar 6.6.2012 12:47 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    No, vidis, a zrovna me to v bete nefungovalo. F17 nenasla vubec stavajici partisny... :-/
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    murzim avatar 8.6.2012 15:35 murzim | skóre: 12 | blog: murzim
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Wow... stěžovat si, že něco nefunguje v Betě... to je opravdu síla. Mimochodem nezaznamenal jsem v Betě problém s tím, že bych nenašla stávající partišny dokonce ani v Alfě.. :)
    Bůh stvořil člověka a opice vznikly evolucí "o pár let později" z blbých lidí.
    Petr Tomášek avatar 9.6.2012 11:54 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Postnul jsem bugreport a od té doby ticho po pěšině, takže předpokládám, že s tím do ostré asi nic neudělali. Abych to furt zkoušel, na to nemám čas...
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    6.6.2012 08:53 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Fedora je testovaci platforma pro RHEL. Komunita nahlasi, komunita pomuze opravit, komunita promine mraky bugu branici kazdodenni pouzitelnosti. Neni to distro primarne urcene k beznemu pouzivani.
    pavlix avatar 6.6.2012 09:31 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Ale po většinu doby a za prominutí některých problémů lze každodenně používat :). I když zrovna stav vydané 17 je děsivý.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    michich avatar 6.6.2012 10:54 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    To je blbost. Drtivá většina lidi, kteří dělají Fedoru, to dělá proto, aby ji používala jako primární systém. Bugy samozřejmě jsou, ale ne takové, že by se to nedalo používat.
    Rezza avatar 6.6.2012 11:17 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    A pak nejake existuje? :)
    Sešívaný avatar 6.6.2012 11:43 Sešívaný | skóre: 23 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Asi tak nějak. Mám zkušenosti s hodně distrama a nepřijde mi, že by byla Fedora nějak víc neodladěná. Samozřejmě to musíme brát v kontextu distribucí s půlročním vývojovým cyklem. Nemůže to člověk úplně srovnávat s RHELem nebo Debian Stable. Ti mají ale zase jiné nevýhody jako např. na desktop příliš staré verze aplikací.
    6.6.2012 12:24 Mti. | skóre: 31 | blog: Mti
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Mas na mysli, ze u rhel stihnou za dobu zivotnosti distro odladit, coz se u rychliku nestiha? :)
    Vidim harddisk mrzuty, jehoz hlava plotny se dotyka...
    Sešívaný avatar 6.6.2012 13:29 Sešívaný | skóre: 23 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Mám na mysli to, že RHEL začíná tam, kde končí Fedora, a přidává k tomu další rok ladění, než vyjde, což jaksi u půlročního distra není možné.
    6.6.2012 13:33 Mti. | skóre: 31 | blog: Mti
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Ja jen provokoval. Proti distrum s delsim zivotnim cyklem nic nemam. :-)
    Vidim harddisk mrzuty, jehoz hlava plotny se dotyka...
    5.6.2012 01:03 w4rr10r
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    S těma balíčkama je to fakt bída. Jasně, většinou instaluju z CLI, ale občas to chci graficky... a yumex je zoufale pomalý a frontendy k PackageKitu (nebo jak se to jmenuje) jsou příšerně omezené, co do funkcí (byť jen vcelku základních). Ale o ničem jiném nevím.
    alblaho avatar 5.6.2012 08:57 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Souhlas. Nemám problém instalovat pře CLI, ale yum je oproti apt pomalejší. A poslední verze toho Ubuntu nákupního centra je pro instalaci obyčejných desktopových aplikací docela příjemné.
    5.6.2012 08:22 czc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Dřív jsem jel na Fedoře, ale už jsem přešel na Ubuntu, nějak mě přešla doba, kdy by bylo hlavní prioritou piplat se se systémem.

    Každopádně mi ze Fedory zůstalo aspoň pozadí plochy, na to nedám dopustit :-)
    vain avatar 5.6.2012 08:44 vain | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    To je blbost, já se v systému nerýpal už pár let (ano, sedím teď v práci na Fedoře 14). Doma mám Fedoru 17 nějaké dva měsíce, od instalace prostě jede. To bude spíš nenechavýma prackama než distribucí jako takovou. Ačkoliv to nechápu u žádné distribuce, nainstaluji co potřebuji a začnu pracovat, s čím víc by jsi se chtěl jako piplat?
    If the only choice you've got is to do the wrong thing, then it's not really the wrong thing, it's more like fate.
    5.6.2012 12:06 Vskutečnosti Saýc | skóre: 7
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    No, treba audio na notebooku, uspavani, externi display, pouzitelny touchpad, prehravac videi a hudb, prohlizecc ktery zvladne prehrat videa z youtube aniz by padal ... neni toho malo.
    vain avatar 5.6.2012 12:15 vain | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    S ani jedním jsem nikdy neměl problém... což bude alfa i omega problému diskuse na toto téma.
    If the only choice you've got is to do the wrong thing, then it's not really the wrong thing, it's more like fate.
    6.6.2012 08:56 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    pokud pouzivas fedoru dlouhodobe, nutne jsi musel mit problem s nekterym z bugu, ktere byvaji zminene v release notes; obvykle to byvaji koniny toho typu, ze nefunguje kompilator, jvm, network manager atd. Cili same blbosti.
    vain avatar 6.6.2012 16:10 vain | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Používám jí od verze 1 (ano jedna). NetworkManager je někdy od verze 9. Kdyby nefungoval, určitě bych si toho všiml. A nefunkční kompilátor? Můžeš specifikovat?
    If the only choice you've got is to do the wrong thing, then it's not really the wrong thing, it's more like fate.
    pavlix avatar 6.6.2012 16:55 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Já jsem si nefunkce NetworkManageru všiml :).

    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    vain avatar 6.6.2012 17:06 vain | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Ale já neříkám, že tam chyby nejsou (a kde nejsou že), jen že každý dělá něco jiného, každého potká jiný bug, každý má jiný hw a podobně, o tom ostatně byl i můj komentář, jen ne všichni ho pochopili =)
    If the only choice you've got is to do the wrong thing, then it's not really the wrong thing, it's more like fate.
    alblaho avatar 5.6.2012 09:01 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Já po pěti letech u Ubuntu přešel na Fedoru. Zjistil jsem, že vyžaduje méně poinstalačních zásahů než Ubu. Jinak nic proti Unity, ale gnome-shell mi přijde rychlejší.

    Čekal jsem jak bude Fedora hardcore, ale žádné piplání se v systému to nevyžaduje. Akorát nutnost ručně přidat rpmfusion může být pro někoho nepříjemné.
    5.6.2012 13:42 Froggy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Jinak nic proti Unity, ale gnome-shell mi přijde rychlejší.
    Jak v čem. Jak například bez použití klávesnice přepnete dvě maximalizované aplikace?
    5.6.2012 16:05 skywaker
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    to ja presiel na LXDE :D skusal som sa naladit na vlnu Unity (mam tuna na abicku par screenshotov) ale nesadlo.. nakoniec Lubuntu mi zachranilo nervy.
    5.6.2012 19:12 kovariadam | skóre: 12 | blog: biased | Košice/Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Mysou na aktivity a klik na spravne okno.
    5.6.2012 09:00 alfonz mucha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Používá autor i místo zmíněného RawTherapee i Darktable? Nebo také je tam ten problém s UI?
    5.6.2012 10:07 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Možná jsem slepý, ale něco jako meta-balíčky nevidím.
    Ve fedořím světě se používají skupiny balíčků, viz yum grouplist. Jedna z nich je i
    Nějak nerozumím tomu, proč na PC, ve kterém není od Nvidie ani samolepka, je aktualizován (tj. nainstalovaný) ovladač nouveau pro grafiky Nvidia?
    Za časů, kdy jsem používal Ubuntu, tomu tak bylo i tam. Prostě je v systému podpora pro veškerý myslitelný hardware a ty správné ovladače se vyberou až za běhu. Díky tomu se třeba dá vyškubnout disk z jednoho komplu a strčit do jiného a pojede to.
    Tedy až na úžasný proces, který mi vyhodil tři dialogová okna a ani jedno nereagovalo na klik (tlačítko Budiž se zmáčknout nechalo, ale poté se nic nedělo. Alt-F4 nezabíralo nikde, nikde ani možnost jak dialogy zavřít systémově pomocí „×“, tohle prostě není dobré).
    Modální okno bez kořenového zní jako bug.
    Nebo aspoň ten zpropadený dialog udělat zvětšitelný/maximalizovatelný – tato výtka se týká obecně celé Fedory 17, neboť je s tím neskutečně otravná. Například když v Avidemuxu zobrazíte okno s natavením video komprese pro x264, tak tento dialog se maximalizuje. Okno nad vlastní aplikací nelze přetahovat odděleně od ní, GNOME hýbe vždy se vším, co té aplikací přísluší.
    Gnome 3 se takto chová ke všem modálním oknům. "Řešením" je, aby všichni přepsali své programy tak větší nebo samostatnější dialogy nebyly v modálních oknech. :-)
    5.6.2012 10:09 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Jedna z nich je i
    KDE Desktop.
    5.6.2012 10:46 loki
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Ale ja si nechci zvykat na unity ani na gnome 3. Mozna i kvuli tomu jsem svuj debian testing jiz par mesicu neaktualizoval, bojim se, aby mi nevyhodili ze systemu me oblibene gnome 2.x.
    alblaho avatar 5.6.2012 10:54 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    To je těžké, svět kolem fičí kupředu. Ani Windows už nejsou ta jistota.

    Já na GNOME 2.x nedal dopustit. Ale vzal jsem GNOME3 i Unity na milost a musím říct, že je fakt hlavně o zvyku.

    Lidi nesnášejí změny, je to tak.

    PS: Nejkonzervativnější prostředí dneška je asi KDE.
    Rezza avatar 6.6.2012 10:32 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Uz ani KDE neni zcela konzervativni, Plasma se vic prepisuje do QML a Active uz nema s puvodni Plasmou nic spolecneho :)
    7.6.2012 00:15 omg
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    kdo chce gnome 2, tak jeste zbyl v gentoo :-D
    Jakub Lucký avatar 5.6.2012 12:55 Jakub Lucký | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Gnome Classic je docela dobrá náhrada Gnome2... Já si skoro zvyknul na Gnome shell, ale absence ploch v matici mě po dvou dnech odradila...
    If you understand, things are just as they are; if you do not understand, things are just as they are.
    10.6.2012 13:44 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Absence ploch v matici? Vidím, že se tu někdo inspiroval na Macu, kde tato změna naštvala pěknou řádku lidí.
    5.6.2012 10:55 filbar | skóre: 36 | blog: Denicek_programatora | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Metabalíky jsou schované pod položkou Skupiny balíčků
    5.6.2012 10:58 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Až do samotného zprovoznění systému se s vámi Fedora moc česky bavit nebude (nebo možná jde o můj PEBKAC, ale nemám pocit, že bych někde přehlédl přepnutí na jiný jazyk).
    předpokládám (jsem líný ověřovat :-p) že to je tou instalací z LiveCD, kde šetří každý bit a je tudíž vyhozená lokalizace ... dělal jsem minulý týden netinstall, a předtím dvakrát instalaci z DVD, a otázka na jazyk byla snad první věc po startu Anakondy

    (jinak teda při instalaci člověk potká hafo nepřeložených věcí, které mám dojem dříve přeloženy byly, ach ten gettext ...)
    18.6.2012 17:01 skame
    Rozbalit Rozbalit vše anakonda - preklad
    Nemas pravdu, toto je nepochopitelne pre mna uz dlhsiu dobu. Preklady anakondy na livecd su, ale nijako sa nedaju vybrat, len exportom spravneho jazyka a spustenie anakondy rucne v konzole. Na tomto by mali kluci z brna zapracovat. DVD verzia je v poriadku. Hlavne ked je livecd najrozsirenejsia forma instalacie.
    18.6.2012 17:06 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: anakonda - preklad
    Na tomto by mali kluci z brna zapracovat.
    bug # ?
    19.6.2012 08:46 skame
    Rozbalit Rozbalit vše Re: anakonda - preklad
    https://bugzilla.redhat.com/show_bug.cgi?id=829207
    https://bugzilla.redhat.com/show_bug.cgi?id=681750
    https://bugzilla.redhat.com/show_bug.cgi?id=758875
    https://bugzilla.redhat.com/show_bug.cgi?id=541055

    Nahlasene je to uz dost dlho, ale nikto to moc neriesi. V starsich gdm slo vybrat jazyk, teraz ma livecd autologin a jedine riesenie je ist do System Settings - Language, zmenit jazyk, odhlasit a nanovo spustit instalator. Ale to pre bezneho uzivatela nie je riesenie. Podobne je to aj v kde spine. Neviem ako je to technicky zlozite, ale preco dvd instalator ma hned prvu obrazovku vyber jazyka, hadam to nie je problem zapnut aj na livecd. Je zbytocne prekladat anacondu, ak nie je mozne preklad jednoducho pouzit.

    Vo fedora 18 sa planuje novy instalator, dufam ze to tam nejako poriesia.

    19.6.2012 11:23 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: anakonda - preklad
    https://bugzilla.redhat.com/show_bug.cgi?id=829207
    https://bugzilla.redhat.com/show_bug.cgi?id=681750
    https://bugzilla.redhat.com/show_bug.cgi?id=758875
    https://bugzilla.redhat.com/show_bug.cgi?id=541055
    Nahlasene je to uz dost dlho, ale nikto to moc neriesi.
    dík

    trošku jsem do toho kopnul
    Neviem ako je to technicky zlozite, ale preco dvd instalator ma hned prvu obrazovku vyber jazyka, hadam to nie je problem zapnut aj na livecd.
    technicky o nic nejde ... je to politické rozhodnutí
    Vo fedora 18 sa planuje novy instalator, dufam ze to tam nejako poriesia.
    o tom nic nevím, zatím se mluví o opravách anacondy
    19.6.2012 15:05 skame
    Rozbalit Rozbalit vše Re: anakonda - preklad
    diky, pozeram ze to budu iba UI zmeny, co moze byt zaujimave hlavne pre zacinajucich uzivatelov, teraz je anaconda trochu neprehladna
    http://fedoraproject.org/wiki/Features/NewInstallerUI
    18.6.2012 17:02 skame
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    nie je problem neprelozene veci/fuzzy veci prelozit na transifex.net
    18.6.2012 17:15 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    hm, chceš říct, že za to nemůže gettext samotný (resp. způsob jak funguje) ale transifex?

    - protože já jsem netvrdil, že by byl problém něco přeložit (vyjma obligátního najití dobrovolníka), nýbrž že je problém, že dříve přeložené již přeložené není (jenže pokud jde o gettext, tak to je by design, čili nemá smysl řešit to jako bug)
    5.6.2012 17:04 Petr Ježek | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Proč se instalují "zbytečné" ovladače
    Klíč je v tom "zbytečné". Pokud jde o samostatnou stanici nepřipojující žádná další zařízení se zvukovkami a grafikami, tak je instalace jiných než v HW stanice obsažených věcí zbytečná bez uvozovek. Jelikož je ale častější použití více karet a zařízení pomocí stroje s Fedorou, je pak implicitní existence nainśtalovaných driverů příjemným bonusem. Mimochodem, jejich datová náročnost nijak nenabobtnává dnes již kapacitně téměř neomezené úložiště systému... Takže na mých bodlinách v tomto žádný adrenalin nelze detekovat...
    Archlinux for your comps, faster running guaranted!
    5.6.2012 17:24 w4rr10r
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč se instalují "zbytečné" ovladače
    Nevšiml jsem si, že by velkokapacitní SSD vycházely moc levně.
    Solitary avatar 5.6.2012 22:23 Solitary
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Proč se instalují "zbytečné" ovladače
    Co si predstavujes pod velkokapacitnimi SSD? Fedora po instalaci nezabira prakticky o nic vic, nez klasicke instalace... cekas snad ze drivery ti zaberou gigabajty mista?
    little.owl avatar 8.6.2012 15:34 little.owl | skóre: 22 | blog: Messy_Nest | Brighton/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    Fedora 17 vypadá, že je tak v polovině cesty k systému, který nebude uživatele obtěžovat stupiditami v návrhu GUI. V tomto je Unity/Ubuntu dle mého podstatně dále, byť i ono umí naštvat.
    Tady si nekdo brutalne koleduje o flame. Pro zacatek, byly by nejake konkretni argumenty nebo je to jen dojem umanuteho uzivatele Ubuntu neschopneho se odpoutat od svych zvyku?
    A former Red Hat freeloader.
    pavlix avatar 8.6.2012 15:40 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Screenshotová recenze Fedora 17
    +1

    Mám stejný dojem jako autor článku, akorát když si sednu k Unity :).
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.