Portál AbcLinuxu, 24. dubna 2024 03:51

Jak se dělá Plasmoid – 5 (drag&drop, konfigurační dialog)

16. 2. 2010 | Dan Vrátil
Články - Jak se dělá Plasmoid – 5 (drag&drop, konfigurační dialog)  

V závěrečném dílu seriálu o tvorbě plasmoidů si ukážeme, jak lze do plasmoidu posílat vstup pomocí metody drag&drop a jak se přidává konfigurační dialog.

Obsah

Teorie

link

Ne vždy je nutné, aby měl plasmoid možnost uživatelského nastavení, ale občas se to hodí – příkladem mohou být plasmoidy, které pracují s nějakou online službou vyžadující přihlášení. U nich musí uživatel nastavit přihlašovací údaje v konfiguračním dialogu. Konfigurační dialog je pouze .ui soubor (lze vytvořit například v Qt Designeru – viz Programování v Qt). CMake z něj vygeneruje hlavičkový soubor, který lze includovat do zdrojových kódu plasmoidu, a s dialogem pak můžeme pracovat jako s běžnou třídou. Jako základní ovládací prvek dialogu se používá QWidget. Načtení dat z konfiguračního souboru do prvků v dialogu, propojení signálu a slotů atd. se provádí metodou createConfigurationInterface, která jako parametr přijímá ukazatel na KConfigDialog, což je základní implementace konfiguračních dialogů v KDE. Metoda musí být deklarována jako veřejná, protože ji volá Plasma, když uživatel požádá o otevření dialogu.

Druhá věc, kterou si dnes ukážeme, je vstup dat přes drag&drop. To se dělá implementací standardní metody Qt dropEvent, jíž jediným parametrem je objekt QGraphicsSceneDragDropEvent popisující mj. přijatá data.

Já jsem se rozhodl pro velice jednoduchý plasmoid na kompresi souborů. Po přetažení souborů do plasmoidu se soubory zkomprimují (metodu budeme nastavovat v konfiguračním dialogu) a následně se plasmoid zeptá, kam ho má uložit a pod jakým názvem. Vzhůru do toho.

Programování

link

Začneme tím, že si v Qt Designeru vytvoříme konfigurační formulář. O Qt Designeru se podprobněji zmiňuje David Watzke ve článku Grafické programy v Qt 4 – 3 (Qt Creator a Designer). Zde je obrázek, jak může formulář vypadat a jak by se měly prvky jmenovat.

qtdesigner

compressor.h

#ifndef COMPRESSOR_HEADER
#define COMPRESSOR_HEADER

// Hlavičkový soubor konfiguračního dialogu, který se automaticky vygeneruje z config.ui
#include "ui_config.h"

// Pár tříd, které se nám budou určitě hodit
#include <KIcon>
#include <KConfigDialog>
#include <QtGui/QGraphicsSceneDragDropEvent>
#include <QPainter>
#include <QRect>
#include <QStyleOptionGraphicsItem>
#include <Plasma/Applet>

class Compressor : public Plasma::Applet
{
    Q_OBJECT
    Q_ENUMS(CompressionTypes)
    Q_ENUMS(CurrentStates);
    public:
       // Vytvoříme si vlastní výčet podporovaných kompresí
	enum CompressionTypes { GZIPCompression = 0, 
				BZIPCompression = 1 
	};
	enum CurrentStates { StateReady = 0, 
			     StateWorking = 1,
			     StateDone = 2,
			     StateError = 3
	};
	// Konstruktor, destruktor
        Compressor(QObject *parent, const QVariantList &args);
        ~Compressor() {}
	// Metoda volaná Plasmou, když uživatel požádá o zobrazení konfiguračního dialogu
	void createConfigurationInterface(KConfigDialog *parent);
	// Metoda volaná Plasmou, když je applet vytvořen 
        void init();

    private:
        KIcon m_icon;
	// Zde budeme uchovávat typ komprese, která se má použít
	CompressionTypes m_compressionType;
	// Uchovává aktuální stav appletu (připraven, pracuji, hotovo, chyba)
	CurrentStates m_currentState;
	
	// Toto je třída konfiguračního dialogu vygenerovaná z config.ui
	Ui::CompressorConfig configDialog;
	
	// Tato metoda provede kompresi
	void compress(QList<QUrl> files);
	// Tato metoda nám umožní kreslit si na applet
	void paintInterface(QPainter *p, const QStyleOptionGraphicsItem *, const QRect &contentsRect);
	
    protected:
        // Metoda, která zajišťuje zpracování dat z drop události
	void dropEvent(QGraphicsSceneDragDropEvent *event);
	
    private slots:
        // Metoda, která se vykoná, když je komprese dokončena
	void compressionDone(int exitCode);
	// Metoda, která je zavolána, když uživatel potvrdí konfigurační dialog 
	void configAccepted();
	// Nastaví m_currentState na StateReady a překreslí applet
	void setDefaultState();
	
};
 
// Makro na export plasmoidu do KDE
K_EXPORT_PLASMA_APPLET(compressor, Compressor)
#endif

Jak jsem zmiňoval na začátku – novinkou jsou dnes metody createConfigurationInterface pro vytvoření dialogu a dropEvent pro zpracování události drag&drop. Pokud vám vrtá hlavou, jak mohu includovat ui_config.h, když neexistuje, vězte, že jej generuje make, respektive program uic ze souboru config.ui. Přestože má soubor příponu .h, obsahuje i zdrojový kód metod, nejen jejich deklarace. Když applet zkompilujete, můžete se do souboru podívat, abyste lépe pochopili, jak to celé funguje. Uvnitř najdete třídu CompressorConfig (Ui je jmenný prostor). Název vygenerované třídy vychází z názvu hlavního QWidget. Pokud jste ho v Qt Designeru pojmenovali jinak, nezapomeňte upravit tento hlavičkový soubor, jinak se applet nepřeloží.

compressor.cpp

#include "compressor.h"

// Třída pro snazší přístup ke konfiguraci plasmoidu
#include <KConfigGroup>
#include <QFileDialog>
#include <QPixmap>
#include <QRectF>
#include <QStringList>
#include <QTimer>
// Přída pro práci s externími procesy
#include <QtCore/QProcess>
#include <QtGui/QGraphicsSceneDragDropEvent>

Compressor::Compressor(QObject *parent, const QVariantList &args)
    : Plasma::Applet(parent, args),
    m_icon("application-x-bzip-compressed-tar")
{
    // Přijímáme drag&drop
    setAcceptDrops(true);
    setBackgroundHints(DefaultBackground);
    // Máme k konfigurační rozhraní
    setHasConfigurationInterface(true);  
    resize(128,128);
    // Applet musí mít vždy tvar čtverce (kvůli ikoně)
    setAspectRatioMode(Plasma::KeepAspectRatio);
}


void Compressor::init()
{
  // Načteme, jaký typ komprese se bude používat
  KConfigGroup cg = config();
  m_compressionType = (CompressionTypes)cg.readEntry("compressionType",0);
}

void Compressor::paintInterface(QPainter* p, const QStyleOptionGraphicsItem* , const QRect& contentsRect)
{

  QPixmap pixmap;
  // Podle aktuálního stavu appletu načte ikonu
  switch (m_currentState) {
    case StateWorking:
      // Název ikony přímo neodpovídá tomu, co v našem případě reprezentuje, ale nenašel jsem lepší ikonu :-)
      pixmap = KIcon("system-software-update").pixmap(QSize(128,128));
      break;
    case StateDone:
      pixmap = KIcon("dialog-ok").pixmap(QSize(128,128));
      break;
    case StateError:
      pixmap = KIcon("dialog-error").pixmap(QSize(128,128));
      break;
    default:
    case StateReady:
      pixmap = KIcon("go-down").pixmap(QSize(128,128));
      break;
  }
  
  // Nakreslí zvolenou ikonu na plátno appletu
  p->drawPixmap(QRectF(contentsRect.left(),contentsRect.top(),contentsRect.width(),contentsRect.height()),
		pixmap,
		QRectF(0,0,128,128));  
}


void Compressor::createConfigurationInterface(KConfigDialog* parent)
{
  // Vytvoří nový widget
  QWidget *widget = new QWidget(0);
  // Metoda setupUI vygeneruje a rozmístí jednotlivé ovládací prvky na QWidget tak,
  // jak jsme je rozmístili v config.ui
  configDialog.setupUi(widget);
  // Nastaví výchozí položku comboboxu pro výběr komprese
  configDialog.compressionType->setCurrentIndex((int)m_compressionType);
  // Sváže signál dialogu s naším slotem
  connect(parent, SIGNAL(accepted()), this, SLOT(configAccepted()));
  // Přida na konfigurační dialog nově vytvořený QWidget s rozhraním
  parent->addPage(widget,"General",icon());
}

void Compressor::configAccepted()
{
  // Uloží vybraný typ komprese
  KConfigGroup cg = config();
  cg.writeEntry("compressionType",configDialog.compressionType->currentIndex());
}


void Compressor::dropEvent(QGraphicsSceneDragDropEvent *event)
{
  // Oveří, jestli event obsahuje URL adresy (např. file:///home/progdan/soubor.txt)
  if(event->mimeData()->hasUrls()) {
    // Pokud ano, tak potvrdíme přijetí události
    event->acceptProposedAction();
    // Dočasně zakážeme přijímat nové drag&drop události
    setAcceptDrops(false);
    // Zavolámé metodu compress a předáme ji seznam URL adres
    compress(event->mimeData()->urls());
  }
}

void Compressor::compress(QList<QUrl> files)
{
  QStringList params;
  
  // Nastaví aktuální stav a zažádá o překreslení
  m_currentState = StateWorking;
  update();
  
  // Podle typu komprese nastaví přepínče programu TAR
  switch (m_compressionType) {
    case GZIPCompression:
      params >> "czf";
      break;
    case BZIPCompression:
      params << "cjf";
      break;
  }

  // Jako další za přepínači následuje název cílového souboru. Po dokončení se uživatele
  // zeptáme, pod jakým skutečným názvem chce soubor uložit
  params << "/tmp/compressor.$$";
  // A za ním seznam jednotlivých souborů určených ke kompresi
  for (int i = 0; i < files.count(); i++) {
    // metoda toString převede QUrl na QString a odstraní počáteční file://
    params << files.at(i).toString(QUrl::RemoveScheme);
  }
  
  // Vytvoří nový proces
  QProcess *tar = new QProcess(this);
  // Sváže signal finished procesu tar s naším slotem compressionDone
  connect(tar,SIGNAL(finished(int)),this,SLOT(compressionDone(int)));
  // spustí program tar s příslušnými parametry
  tar->start("tar",params);
}

void Compressor::compressionDone(int exitCode)
{
  QString filename;
  QString filter;

  // Pokud aplikace tar selhala
  if (exitCode > 0) {
    // Nastaví status error
    m_currentState = StateError;
    // Překreslí applet
    update(); 
    // Vytvoří timer, který za 3 sekundy zavolá slot setDefaultState, který nastaví původní ikonu
    QTimer::singleShot(3000,this,SLOT(setDefaultState()));
    // Obnovíme přijímání drag&drop
    setAcceptDrops(true);
    return;
  } 
  
  // Nastaví stav hotovo
  m_currentState = StateDone;
  // Zažádá o překreslení appletu
  update();
  // Vytvoří časovač, který po třech vteřinách zavolá etodu setDefaultState, která nastaví
  // stav appletu na StateReady a překreslí ikonu
  QTimer::singleShot(3000,this,SLOT(setDefaultState()));
  
 
  // Podle typu komprese nastaví filter pro dialog o uložení
  switch (m_compressionType) {
    case GZIPCompression:
      filter = "Gzipped tar (*.tar.gz)";
      break;
    case BZIPCompression:
      filter = "Bzipped tar (*.tar.bz2)";
      break;
  }
  
  // Vytvoří dialog o uložení
  filename = QFileDialog::getSaveFileName(0,
                                          QString("Uložit archiv do…"),
                                          QString(),
                                          filter);
  // Pokud uživatel dialog zavřel, bude filename prázdné, takže po sobě aspoň uklidíme
  if (filename.isEmpty()) {
    QProcess::execute("rm",QStringList() << "/tmp/compressor.$$");
  } else {
    // Pokud ho potvrdil tak přesuneme soubor z /tmp na nové místo
    QProcess::execute("mv",QStringList() << "/tmp/compressor.$$" << filename);
  }

  // Nakonec ještě obnovíme přijímání drag&drop událostí
  setAcceptDrops(true);
}

void Compressor::setDefaultState()
{
  // Nastaví výchozí stav
  m_currentState = StateReady;
  // Zažádá o překreslení
  update();
}

#include "compressor.moc"

Tady by vše mělo být jasné z komentářů. V kódu určitě chybí ošetření mnoha případů (například inicializace by měla selhat, pokud není nalezen program tar, applet by měl být trochu ukecanější ohledně toho, proč komprese selhala, měla by se kontrolovat práva na čtení a zápis atd.), ale to už si každý může zajistit sám. Pokud chcete applet pořádně otestovat a budete se snažit komprimovat velké soubory, dejte pozor, aby výsledný archiv nebyl větší než vaše /tmp (ano, i to by měl applet nějak řešit…).

plasma-applet-compressor.desktop

[Desktop Entry]
Name=Compressor applet
Name[cs]=Kompresor applet
Type=Service

X-KDE-ServiceTypes=Plasma/Applet
X-KDE-Library=plasma_applet_compressor
X-KDE-PluginInfo-Author=Dan Vrátil
X-KDE-PluginInfo-Email=vratil@progdansoft.com
X-KDE-PluginInfo-Name=compressor
X-KDE-PluginInfo-Version=0.1
X-KDE-PluginInfo-Website=http://www.abclinuxu.cz
X-KDE-PluginInfo-Category=Utilities
X-KDE-PluginInfo-Depends=
X-KDE-PluginInfo-License=GPL
X-KDE-PluginInfo-EnabledByDefault=true

CMakeLists.txt

# Jméno projektu
project(compressor)
 
# Co všechno potřebujeme?
find_package(KDE4 REQUIRED)
include(KDE4Defaults)
 
add_definitions (${QT_DEFINITIONS} ${KDE4_DEFINITIONS})
include_directories(
   ${CMAKE_SOURCE_DIR}
   ${CMAKE_BINARY_DIR}
   ${KDE4_INCLUDES}
   )
 
# Přidá zdrojáky
set(compressor_SRCS compressor.cpp)
# Makro kde4_add_ui_files zajistí, že po spuštění make se nejprve z .ui souborů
# vygenerují C++ třídy
kde4_add_ui_files(compressor_SRCS config.ui)
 
# Zajístí, aby se applet vložil do KDE
kde4_add_plugin(plasma_applet_compressor ${compressor_SRCS})

# Slinkuje applet
target_link_libraries(plasma_applet_compressor 
                      ${KDE4_PLASMA_LIBS} ${KDE4_KDEUI_LIBS})
 
# Nainstaluje knihovnu appletu
install(TARGETS plasma_applet_compressor
        DESTINATION ${PLUGIN_INSTALL_DIR})
 
# Nainstaluje .desktop soubor
install(FILES plasma-applet-compressor.desktop
        DESTINATION ${SERVICES_INSTALL_DIR})

Do CMakeLists.txt je nutné přidat makro kde4_add_ui_files, které zajistí vygenerování ui_config.hconfig.h.

Závěr

link

Pro otestování přetáhněte pár souborů (najednou, jako výběr, nikoliv po jednom) do appletu a počkejte, než vyskočí dialog, kam chcete soubor uložit.

Nakonec ještě přikládám archiv s kompletními kódy včetně config.ui.

Tento díl je posledním dílem mého seriálu o plasmoidech. Samozřejmě, že má Plasma mnohem mnohem více možností než těch pár, které jsem tu popsal, ale i ty by vám měly stačit k pochopení, jak to vlastně celé funguje, a měli byste být schopni napsat jednodušší plasmoid. Jestli se chcete na věc podívat hlouběji, doporučuji projít si dokumentaci PlasmyPlasma addons.

Pokud si myslíte, že je tu něco, co jsem nezmínil, a zároveň by to mohlo vydat na celý článek, projevte se prosím v diskuzi.

Seriál Plasmoid – jak se píše (dílů: 5)

První díl: Jak se dělá Plasmoid – 1 (úvod, první plasmoid), poslední díl: Jak se dělá Plasmoid – 5 (drag&drop, konfigurační dialog).
Předchozí díl: Jak se dělá Plasmoid – 4 (Runnery)

Související články

KDE 4.0: Plasma
Seriál: Qt 4 - psaní grafických programů
Seriál: Qt 4 – Konzolové programy
Cmake: zjednoduš si život
Seriál: Kommander
Co přináší KDE 4 - (alfaverze, porty a D-BUS)
Co přináší KDE 4 - (technologie)
Novinky v KDE 4

Další články z této rubriky

LLVM a Clang – více než dobrá náhrada za GCC
Ze 4 s na 0,9 s – programovací jazyk Vala v praxi
Reverzujeme ovladače pro USB HID zařízení
Linux: systémové volání splice()
Programování v jazyce Vala - základní prvky jazyka

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.