Portál AbcLinuxu, 21. května 2024 01:28

Zpravodaj o Víně – Google Summer of Code 2011

11. 5. 2011 | Luboš Doležel
Články - Zpravodaj o Víně – Google Summer of Code 2011  

Toto zvláštní vydání Zpravodaje o Víně se zaměřuje ryze na Google Summer of Code, respektive na práci, která se v rámci letošního GSoC bude týkat Wine.

Není to ale rozhodně vše, co se v posledních týdnech kolem Wine odehrálo. O nic nepřijdete, brzy čekejte další díl zpravodaje. Původně mělo vše vyjít pohromadě, nakonec se ale ukázalo, že jen samotné GSoC vydá na celý díl.

Obsah

Google Summer of Code

link

Google Summer of Code (GSoC) je každoroční akce pořádaná Googlem, skrze kterou Google pomáhá vybraným open source projektům tím, že přes léto platí programátory, aby pracovali na určitém úkolu nebo úkolech. Projekt je zaměřen především na studenty, kteří tak mohou letní prázdniny využít smysluplně a ještě si přijít na zajímavé peníze. Wine je v GSoC už štamgastem a tento rok není výjimkou.

Začít psát kód pro Wine není úplně pro každého – je nutné znát jak Windows API, tak příslušná rozhraní na Linuxu a hlavně umět uspokojit (hlavně Alexandrovy) požadavky na kvalitu kódu. Proto není divu, že se ne vždy všechno stihne dokončit. I tak se někteří programátoři k Wine opět po roce vracejí.

Jay Yang: Průzkumník pro Wine

link

Prvním letošním pracantem je Jay Yang, který bude pracovat na Exploreru (Průzkumníkovi) pro Wine (stránka GSoC).

Ahoj, nejprve se představím. Jmenuji se Jay Yang, studuji právě na Michiganské univerzitě a jak tento e-mail naznačuje, mám zájem zúčastnit se Google Summer of Code.

Díval jsem se na nápad spojený s Cygwinem uvedený na stránce Summer of Code a po prozkoumání hlášení chyb jsem našel alespoň tři chyby, které maji co dočinění se souborovým systémem. Na stránce o Cygwinu na Wine wiki jsem se také dočetl, že symlinky jsou jedna z věcí, které nefungují správně. Je to v tomto případě nějaká chyba nebo neimplementovaná vlastnost, co způsobuje tyto problémy, nebo jde o oddělené problémy? Bylo by opravování některých z těchto problémů spojených se souborovým systémem dobrým projektem?

Na tento e-mail nikdo nereagoval, ale Jay se nenechal odradit a začal se zajímat o implementaci Průzkumníka.

Ahoj, protože jsem se nedočkal žádné odpovědi na můj předchozí návrh, napadlo mě, že bych navrhl nějaký jiný projekt, který by mě zajímal.

Zběžně jsem se podíval na návrh projektu „Naimplementovat Explorer“ na wiki stránce Summer of Code. Mám několik otázek k tomu, jaké části je nutné naimplementovat. Stránka na wiki uvádí, že máme winefile, které dělá některé věci očekávané od exploreru, ale jak daleko je winefile od správné implementace exploreru?

Kromě toho, byla by implementace Rozšíření shellu (Shell Extensions) dobrým projektem pro Summer of Code? Především mám za to, že by bylo hezké, kdyby věci jako TortoiseSVN fungovaly ve Wine.

David Hedberg se ozval s tím, že winefile je cokoliv, jen ne správná implementace Exploreru. Navedl jej tedy k tomu, aby pracoval na něčem trochu čistějším, co by fungovalo jako náhradní doplněk k Explorer Browseru.

[...] Zjevně schází kód pro vytvoření rámu s navigačními prvky a vloženým ExplorerBrowserem a pak nějaké úpravy do našeho exploreru, aby použil tento kód namísto spouštění winefile.

Jak jsi asi postřehl, ani prvek Wine Explorer Browser, ani věci, na kterých to závisí, nejsou zrovna dodělané, takže tu opravdu není nedostatek věcí, na kterých lze pracovat, pokud by to předchozí bylo na projekt málo. Mnoho nových rozhraní uvedených ve Vista+ je také mizerně (pokud vůbec) podporováno. Je tu také problém s podporou rozšíření shellu, jak jsi zmínil. Ve výsledku jde asi o to, čeho chceš dosáhnout a jak hodně času si myslíš, že ti to zabere :-)

Lucas Fialho Zawacki: Mapování akcí v DirectInput 8

link

Druhým studentem je Lucas Fialho Zawacki, který se zaměří na mapování akcí (Action Mapping) v DirectInput 8, což by mělo zajistit, aby aplikace (hry), které DirectInput používají, dostávaly korektní vstup z klávesnice, myši a joysticku (stránka GSoC). Není to vyloženě dlouholetý vývojář Wine, nicméně elán mu nechybí:

Ahoj, jsem Lucas Fialho Zawacki, student výpočetní techniky na univerzitě UFRGS v Brazílii. Velice mě zajímá práce na Wine v rámci Google Summer of Code a rozhodl jsem se pracovat na implementaci chybějících funkcí DirectInput8. Jsem dlouholetý uživatel Wine, ale nikdy jsem se na něj nepodíval z pohledu vývojáře, takže jsem posledních několik dnů strávil čtením dokumentace Wine pro vývojáře a seznamoval jsem se s jeho architekturou a s částmi, na kterých chci pracovat.

Teď zrovna úplně přesně nevím, jak bych měl implementaci uskutečnit, takže čtu spousty materiálů o dinput a dinput8 a sestavuju si pro sebe přehled užitečné dokumentace. Doufám, že bych nakonec byl schopen do Wine přispět.

Něco v krátkosti o mně. Používám programovací jazyk C už skoro tři roky, takže jsem s ním obeznámen. Poslední dva roky jsem pracoval na výzkumném projektu jako vývojář C/C++, konkrétně jsem implementoval rozhodovací systém pro Fotbalový tým ligy malých robotů F180 (F180 Small Size League Robot Soccer Team, vizte také Google Code). Jsem aktivní uživatel Linuxu a užívání linuxových programátorských nástrojů mi nedělá problémy.

Na tuto zprávu uvítacím tónem zareagoval Vitaliy Margolen:

Je tu řada věcí, které chybí v dinput8 ve Wine. Ve dvou z nich, které jsou zmíněné na stránce nápadů – Mapování akcí a Enumerace podle sémantiky (Enumeration by Semantics) – jde spíše o shromažďování dat než o kódování. Samozřejmě existuje spousta pahýlů (stubs), které by rovněž mohly být implementovány.

Michael McDonnell: Mesh funkce v D3DX9

link

Vývojářem číslo tři je Michael McDonnell. Ten už je o něco zkušenější, v minulosti přispěl do Wine kódem pro testování shell32 a navíc má v bugzille pár (nezařazených) patchů rovněž k shell32.

V rámci GSoC 2011 bude pracovat na něčem docela jiném – na Mesh funkcích v D3DX9 (Direct3D Extension Library). Doplnění chybějících funkcí usnadní běh většího množství 3D aplikací (asi hlavně her) pod Wine. Zmiňme, že Michael je studentem magisterského oboru na Dánské technické univerzitě, kde se zaměřuje na počítačovou 3D grafiku.

Michał Ziętek: WScript API

link

Michałova práce se nebude týkat her. Jeho totiž zajímá implementace WScript API, což by mělo umožnit fungování Windows shellu ve Wine. Co k tomu řekl:

Ahoj, jmenuji se Michal Zietek, studuji výpočetní techniku na Technické univerzitě ve Varšavě. Rád bych se zúčastnil Google Summer of Code. Před časem jsem viděl Jacka Cabana představovat Wine na naší univerzitě a řekl, že by tu mohla být možnost zapojit se do Google Summer of Code a pracovat na Wine.

Mluvil jsem s Jackem na projektu spovisejícím s WScriptem. Mám o práci na tomto projektu zájem, ale na stránce Google Summer of Code se mi k tomu nedaří najít žádné informace. Jediné místo, kde jsem něco našel, je tady.

Zvažujete zařazení tohoto projektu do Google Summer of Code?

Bylo mu sděleno, že na Wine může dělat, co ho napadne. Poslední slovo ve výběru projektů má Google. Zbýval mu už jen jeden den na zaslání přihlášky a uspěl.

Mariusz Pluciński: Průzkumník her

link

Posledním odvážlivcem je Mariusz Pluciński. Ten už na Wine pracoval před rokem a rád by na předchozí práci navázal – jedná se o dokončení implementace funkčnosti Průzkumníka her z Windows 7:

Ahoj wine-devel, během loňského GSoc jsem dělal na implementaci funkčnosti Průzkumníka her pod Wine. Úspěšně jsem vytvořil vlastní rozhraní a rozchodil je. Nakonec se ale ukázalo, že jde o obtížnější úkol, než jsem si myslel, takže jsem ke knihovně nevytvořil uživatelské rozhraní. Mým nápadem pro letošní léto je dokončit implementaci gameux.dll – napsání rozšíření shellu pro Průzkumníka her.

Chovalo by se to skoro stejně jako ekvivalent ve Windows – mělo by to být schopné zobrazit zaregistrované hry jako položky shellu, s možností je spustit, zobrazit statistiky apod.

Toto by mělo značně zlepšit použitelnost z hlediska uživatele. Nicméně si myslím, že by bylo také dobré zkontrolovat a rozšířit existující implementaci shell32. Pokud vím, tak součástí Wine není žádné skutečné rozšíření shellu, takže jedno funkční by značně rozšířilo kompatibilitu. [...]

Mariusz má od pohledu na jeho dlouhý e-mail svou práci dobře promyšlenou, a tak není divu, že jeho návrh byl přijat. Jinak, jak asi jméno napovědělo, jde taktéž o Poláka, konkrétně o studenta Technické univerzity v Gdaňsku.

Tak šup do práce!

link

25. dubna se Wine dozvědělo, kolik projektů vlastně dostane „zasponzorováno“. Austin English byl první, kdo dal vědět, jak to dopadlo:

Letos jsme dostali pět projektů. [...] Všem gratuluji! Tak a teď šup a koukejte kódit :-).

Jen pro informaci, loni získalo Wine rovněž pět projektů. Tak hodně štěstí!

Seriál Zpravodaj o Víně (dílů: 42)

První díl: Zpravodaj o Víně - 339, poslední díl: Zpravodaj o Víně – 25. 6. 2014.
Předchozí díl: Zpravodaj o Víně – 15. 4. 2011
Následující díl: Zpravodaj o Víně – 2. 5. 2011

Další články z této rubriky

Týden na ITBiz: Polovina českých firem si není jistá blízkou budoucnosti svého oboru, většina ale počítá s velkým vlivem AI
Týden na ScienceMag.cz: Působivá simulace pádu do černé díry
Týden na ITBiz: Platby výkupného za ransomware vzrostly za poslední rok na pětinásobek
Týden na ScienceMag.cz: O krok blíže k molekulárním počítačům
Týden na ITBiz: Kvalita a přesnost dat generovaných AI rozhodne o důvěře zaměstnanců v umělou inteligenci

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.