abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 13:11 | Zajímavý software

    Kevin Bentley zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy počítačové hry Descent 3 z roku 1999: "Někdo se nedávno zeptal, zda budou zveřejněny zdrojové kódy Descent 3. Oslovil jsem svého bývalého šéfa (Matt Toschlog) z Outrage Entertainment a ten mi to povolil. Budu pracovat na tom, aby se to znovu rozběhlo a hledám spolusprávce." [Hacker News]

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:33 | Bezpečnostní upozornění

    Byla vydána verze 0.81 telnet a ssh klienta PuTTY. Opravena je kritická bezpečnostní chyba CVE-2024-31497 obsažena ve verzích 0.68 až 0.80. Používáte-li klíč ECDSA NIST P521 a použili jste jej v PuTTY nebo Pageantu, považujte jej za kompromitovaný.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 21:44 | Komunita

    Hra MineClone2 postavena nad voxelovým herním enginem Minetest byla přejmenována na VoxeLibre.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 19:11 | IT novinky

    Společnosti Avast Software s.r.o. byla pravomocně uložena pokuta ve výši 351 milionů Kč. Tu uložil Úřad pro ochranu osobních údajů za neoprávněné zpracování osobních údajů uživatelů jejího antivirového programu Avast a jeho rozšíření internetových prohlížečů (Browser Extensions), k čemuž docházelo prokazatelně po část roku 2019.

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    včera 15:55 | Zajímavý článek

    Bylo vydáno do češtiny přeložené číslo 714 týdeníku WeeklyOSM přinášející zprávy ze světa OpenStreetMap.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:44 | Pozvánky

    V sobotu 20. dubna lze navštívit Maker Faire Jihlava, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:44 | Zajímavý software

    Knihovna pro potlačení šumu RNNoise byla vydána ve verzi 0.2. Kvalitu potlačení lze vyzkoušet na webovém demu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:33 | Nová verze

    FRRouting (FRR) (Wikipedie), tj. softwarová sada pro směrování síťové komunikace, fork Quagga, byl vydán ve verzi 10.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 03:22 | Nová verze

    Julian Andres Klode vydal APT (Advanced Packaging Tool) ve verzích 2.9.0 a 2.9.1. Jedná se o vývojové verze nové větve APT 3.0. Vylepšuje se uživatelské rozhraní. Přidány byly barvičky. Aktuální náhledy a vývoj lze sledovat na Mastodonu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    14.4. 17:00 | Komunita

    Miguel de Icaza se na svém blogu rozepsal o vložitelných herních enginech. Kdysi slibné projekty UrhoSharp a Urho3D jsou již mrtvé. Zůstává Godot. Aktuálně vývojáři řeší Pull request #90510 s návrhem knihovny LibGodot.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (61%)
     (13%)
     (2%)
     (24%)
    Celkem 418 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Test: Sun Fire X2270 Server

    13. 4. 2010 | Lukáš Staněk | Hardware | 4871×

    Sun Fire X2270 od Oraclu predstavuje radu x64 serverov designovaných prednostne pre webové a komerčné HPC (High Performance Computing) nasadenie. Pozrite sa, ako dopadol v našom teste.
    64bit.cz

    Zapůjčil obchod 64bit.eu

    Sun Fire X2270 Server

    sun fire x2270

    Obsah

    Tento 1U server môže byť osadený dvoma Intel Xeon procesormi série 5500, 12 DDR3 DIMM pamäťovými slotmi (6 DIMM slotov na jedno CPU), pričom maximálne umožnuje využiť až 48 GB pamäte. Na prednej časti poskytuje 4 hotplug 3,5" sloty pre SATA disky.

    Na test som dostal k dispozícii server osadený jedným Intel Xeon 5540 procesorom s 24 GB pamäte RAM a jedným 250GB SATA 7200 RPM diskom.

    Aby som mohol pripojiť k serveru monitor, bolo treba otvoriť kryt a pripojiť prídavný service procesor modul s VGA a RJ-45 service procesor portami. ILOM 3.0 service procesor je dostupný cez ssh alebo jednoduchšie ovládatelné webové rozhranie. Jedná sa o vzdialenú správu serveru, ako je reštart, pripojenie vzdialeného výstupu obrazovky, myši a klávesnice (KVM), alebo získanie aktuálnych informácií o stavu hardware.

    sun fire x2270 01 sun fire x2270 02

    Server disponuje radičom Intel ICH10R RAID, ktorý ale funguje len na systémoch Windows 2003 a 2008. Jedná sa o fake RAID pracujúci na softwarovej úrovni. V prípade, že by ste chceli využiť možnosti tohoto radiča, máte na výber z polí RAID 0, 1, 5, 10 a takzvaný recovery mód, kedy sa dáta kopírujú z master na slave disk. Ak administrátor potrebuje vytvoriť RAIDové pole v Solarise alebo Linuxe, musí ho nakonfigurovať za pomoci operačného systému.

    Server neobsahuje CD-ROM jednotku. Operačný systém CentOS 5.4 som ale bez problémov nainštaloval cez sieť. Taktiež pomocou service procesoru a jeho KVM a remote device funkcií. Stačí si vzdialene pripojiť lokálne inštalačné médium a zapnúť vzdialené zobrazenie obrazovky.

    sun fire x2270 03 sun fire x2270 04

    Technické detaily:

    • 2× Intel Xeon 5500
    • 12× DDR3 DIMM sloty (maximum 48 GB)
    • Intel 5500 chipset
    • 2× GBit sieťové karty integrované na matičnej doske
    • 1× sériový RJ-45 port
    • 5× USB 2.0 port
    • 1× PCIe 2.0 nízko profilový slot
    • 4× hotplug 3.5" SATA disky (maximálna kapacita 4TB)
    • 1× neredundantný zdroj (600 W pri >80% výkonnosti)
    • 1× volitelný service procesor (ILOM 2.0)

    Podporované operačné systémy:

    • Solaris 10
    • OpenSolaris OS
    • Red Hat Enterprise Linux 4, 5
    • SUSE Linux Enterprise Server 10
    • VMware ESX 3.5
    • Windows Server 2003 a 2008 Standard/Enterprise/Datacenter Editions

    Testy

    link

    Bohužial som nemal k dispozícii plne osadený server. U výsledkoch nasledujúcich testov je teda treba zohľadniť, že boli vykonané na jednom procesore. Taktiež rýchlosť disku by sa líšila, ak by bolo použitých viac diskov v poli RAID. V tejto konfigurácii je CentOS 5.4 nainštalovaný na jednom 250GB SATA disku s filesystémom ext3.

    sun fire x2270 05 sun fire x2270 06 sun fire x2270 07

    OpenSSL

    link

    Pre približnú predstavu o výkone procesoru som spustil openssl speed test s týmito výsledkami:

                      sign    verify    sign/s verify/s
    rsa  512 bits 0.000116s 0.000011s   8649.0  93681.3
    rsa 1024 bits 0.000559s 0.000031s   1787.7  32657.5
    rsa 2048 bits 0.003466s 0.000104s    288.5   9586.2
    rsa 4096 bits 0.024355s 0.000387s     41.1   2582.6
                      sign    verify    sign/s verify/s
    dsa  512 bits 0.000110s 0.000113s   9122.0   8870.7
    dsa 1024 bits 0.000293s 0.000334s   3418.8   2992.3
    dsa 2048 bits 0.001001s 0.001192s    999.1    839.1

    Výkon diskov

    link

    hdparm

    # hdparm -t /dev/sda
    
    /dev/sda:
     Timing buffered disk reads:  392 MB in  3.00 seconds = 130.56 MB/sec

    Bonnie++

    link
    # bonnie++ -m x2270 -d /home/kotlik/ -u kotlik
    
    Concurrency   1     -Per Chr- --Block-- -Rewrite- -Per Chr- --Block-- --Seeks--
    Machine        Size K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP  /sec %CP
    x2270        47376M   384  97 103874  20 52857   2   768  97 129901   0 232.2   7
    Latency             43319us    1616ms    1566ms   81372us   73856us     907ms
    Version  1.96       ------Sequential Create------ --------Random Create--------
    x2270               -Create-- --Read--- -Delete-- -Create-- --Read--- -Delete--
                  files  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP
                     16  6301  10 +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++ +++++ +++
    Latency               142us     844us     882us     309us      30us      55us
    

    Web server

    link

    Vzhľadom na zameranie serveru je jeho výkon v oblasti web serveru dosť zásadný. Utilitou ab (Apache benchmarking tool) som otestoval jednoduchú východziu statickú stránku po nainštalovaní serveru Apache a tiež jednoduchú, ale dynamicky generovanú PHP stránku dokuwiki.

    Statická stránka

    link
    # ab -n 50000 -c 500 http://10.10.0.35/
    …
    Time taken for tests:   6.343 seconds
    Requests per second:    7882.58 [#/sec]

    Dokuwiki stránka

    link
    # ab -n 50000 -c 500 http://10.10.0.35/wiki/
    …
    Time taken for tests:   12.865 seconds
    Requests per second:    3886.56 [#/sec]

    sun fire x2270 08 sun fire x2270 09 sun fire x2270 10

    Virtualizácia – Xen

    link

    Test spočíval v časovej náročnosti kompilácie jadier, v každom virtuále jednej. Pre kompiláciu som zvolil vanilla jadro verzie 2.6.33. Po rozbalení jadra bola ponechaná východzia konfigurácia. Kompilácia bola vzkonávaná postupne v jednom, piatich, desiatich a pätnástich virtuáloch. Každý virtuál mal priradených 8 virtuálnych CPU a 1 GB pamäte.

    Čas z tabulky predstavuje aritmetický priemer časov z jednotlivých virtuálov.

    Počet paralelných virtuálov-kompiláciíČas (minúty)
    124
    535
    1076
    15147

    Záruka

    link

    1 rok, podpora cez web je 24×7, 365 dní, cez telefon je v otváracie hodiny od pondelku do piatku, reakčná doba na telefonát je najskoršie NBD (next business day, nasledujúci pracovny deň). Technik je na mieste do dvoch dňov.

    Zhodnotenie

    link

    X2270 sa javí ako rýchly server za málo peňazí, ideálny pre výpočetne vyťažované webservery, databázové servery, alebo ako súčasť virtualizačnej farmy. Dá sa povedať, že je tu v malom priestore naskladaného veľa výkonu.

    Na druhú stranu vidím obmedzenia v absencii hardware RAID radiča. Jeden neredundantný zdroj, absencia service procesoru vo východzej konfigurácii a iba jeden PCIe slot taktiež neprídávajú na celkovom dojme, aj keď na druhú stranu to server doháňa nízkou cenou.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    13.4.2010 08:03 bigBRAMBOR | skóre: 37
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    V cem je vyhoda treba oproti HP ktere beru ted. Nenasel jsem cenu presne testovaneho kusu, ale na 64bit.cz je podobna sestava, slabsi procesor, a 4GB RAM za 35.000 bez DPH, tohle tedy muselo stat pres 40.000,-. Za tu cenu mam HP s HW RAID radicem, zaruku 3 roky NBD na miste vymenou HW. Ne rok na telefonu. iLo, šachtu na druhý zdroj.
    13.4.2010 09:13 vagojan | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    Jojo tenhle sun je docela hezkej HP stroječek. Pokud vím, tak dodavatelem technologií které nejsou na Sparc pro Sun bylo a snad i je HP ;-).

    Svět je malý.
    13.4.2010 09:39 bigBRAMBOR | skóre: 37
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    aha, to nevim, kazdopadne pokud je to pravda, tak tento SUN neni hezky HP strojecek, koukam na fotky, a u stroje za vice nez 40tis a nejen ze to nema druhou sachtu na hot plug zdroj, ale ani ten zdroj neni vymenitelny bez rozmontovani bedny, v tehle cenove kategorii by uz mel byt zdroj jako modul, jednoduse vytazitelny, bez matlani se s kabelama.

    Nemuzu mluvit k vykonu, ktery bude ale hodne omezen absenci poradneho řadiče, ani ke spolehlivosti, ktera muze byt super, ale vše ostatni vypada na nedostatečnou.
    13.4.2010 09:45 bigBRAMBOR | skóre: 37
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    vetraky kabelem primo na desku, abych pri vymene musel sachovat s kabelem, a slozite ho protahovat dirou. U konkurence uz ve stejne cenove hladine vetraky vymenitelne za chodu, umistene v "lůžku" takže se nematlam s kabelama. SUN promin, ale za zpracovani jednoznačne palec dolu.
    13.4.2010 10:23 washeck | skóre: 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    Nejsem odborník na HW ani nemám přehled o aktuální cenové situaci na trhu, ale jen bych chtěl upozornit, že tento server je určen pro nasazení Web a HPC, čímž se myslí velké farmy serverů, kde při výpadku nikdo neřeší nějaké disky nebo zdroje, ale nahodí náhradní mašinu a nechá dodavatele, ať se o ten starý postará.

    Pokud chcete maximální dostupnost a hotplug všeho možné, tuším, že v Sunu tomu říkají Enterprise trh a mají pro něj jiné modely.
    13.4.2010 11:48 bigBRAMBOR | skóre: 37
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    to je ale prece uplne jedno, bud vyberu stejnou cenovou kategorii, a podivam se co dostanu u konkurence, a zjistim ze vic, nebo najdu obdobne zelezo u konkurence, a zjistim jejich cenu, a zjistim ze je nizsi. Tomuto odpovida tak nejake DL160G6, to je ale za 25-30tisic. Obe dve cesty srovnani jsou mozne, a proto se vracim k puvodni otazce, v cem je to lepsi nez konkurence. Me vychazi ze ani v jednom. Ale dost uz remcani, at nevypadam jako HP evangelista, pouzil jsem je jako priklad protoze je znam.
    13.4.2010 11:45 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    Ty si v životě moc HW nekoupil, co? NIKDO nekupuje za katalogovou cenu, kdo jo, sám sobě škodí. :)
    13.4.2010 11:55 bigBRAMBOR | skóre: 37
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    Porovnavat stoje podle katalogove ceny je nejjednodussi, to ze jedni i druzi potom daji slevu je pravda, ale az na konkretni poptavku. Protoze nezname cenu testovaneho stroje, a nechtelo se mi zdrzovat poptavanim ceny u HP, protoze tady jen tak remcam, prijde mi srovnani cen katalogovych relevantni. Nehledam ktery je levnejsi, ale stejnou cenovou kategorii.

    HW skutecne moc neobjednavam, to mas pravdu, celkem tak za cca 20milionů, ale myslim ze pro hledani stroje ze stejne cenove hladiny je cenikova cena dobry ukazatel.
    13.4.2010 17:30 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    HW skutecne moc neobjednavam, to mas pravdu, celkem tak za cca 20milionů, ale myslim ze pro hledani stroje ze stejne cenove hladiny je cenikova cena dobry ukazatel.
    Takze vas nepochybne zajima i spotreba a skutecny vykon stroje ve vasich aplikacich, ne jen informace uvedene v katalogu, ze? :-)
    14.4.2010 10:39 bigBRAMBOR | skóre: 37
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    jak na tohle odpovedet? Ano zajima. Tezko mi nekdo ale pujci oba stoje na zkousku, a protoze maji oba dva stejnou pamet, stejny procesor, jaky bude rozdil ve vykonu? A jaky na vykon bude mit řadič, ktery je u SUNu zakladni ktery umi jenom SATA, kdezto u toho HP HW raid řadič, s vlastni pamětí, ktery umi i SAS disky? K tomu si připočtu hotplug zdroje, hotplug větráky, iLo v zakladu. Ja nerejpu, ptam se, ale dostavam akorat neurčité odpovědi, ktere neznamenaji nic, jako treba tato vaše.
    14.4.2010 10:45 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    Tezko mi nekdo ale pujci oba stoje na zkousku
    Hmm hádám, že pro někoho kdo nakupuje za 20M je to otázka jednoho e-mailu do každé z uvedených společností z firemního e-mailu.... :) Pokud teda nemyslíš 20M za 10 let, ale ročně :-)
    14.4.2010 12:13 bigBRAMBOR | skóre: 37
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    ne, nemyslim rocne, ale cca za 5let, taky pisu ze moc nekupuju HW, ja nevim proc obracite smysl me vety ze HW moc nekupuju?

    HP stroje si pujcuju bezne, ale protoze nemam zadny obrat u SUNu, asi mi nic nezpujci, proto pisu pujcit si oba stoje.
    14.4.2010 12:31 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    Zkoušel si psát třeba do toho 64bit?
    14.4.2010 13:19 bigBRAMBOR | skóre: 37
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    musim si kvuli vete v prvnim prispevku "v cem je to lepsi nez HP, ktere beru ted" pujcovat cely stroj? Opravdu neexistuje nikdo kdo by dokazal jednoduse odpovet? Jako potencialni zakaznik 64bit a kupec testovaneho stroje se ptam jednoduse - vcem je to lepsi nez HP co beru ted? To otazku uslysi kazdy kdo mi sem prijde do firmy cokoliv nabizet, "mam toho, v cem je lepsi to vase, proc bych mel zacit brat vase"? Pokud je odpoved napiste si o zapujcku, treba vam ho pujci, a zkuste si ho sam na me jako zakaznika nedela nejlepsi dojem.
    14.4.2010 13:22 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    Já neříkám že je Sun lepší než HP co kupuješ, ani opak... Já na tuhle otázku odpověď nemám, sám jsem si však pricing na tento model od Stickfishe vyžádal a teďka zvažuju jestli koupit tenhle model, nebo právě nějaké HP, nebo se na to úplně vykašlat, zainvestovat ze začátku víc a koupit přímo blade chasis a blade server (a od koho) s tím, že zbytek chasis zaplním snad brzo.
    14.4.2010 17:01 rsaf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    Mi pripada, ze kupovat prazdne blade chassis a doufat ze se casem naplni je trochu nesmysl. Ony totiz pak do toho uz nebudou "pasovat" nove servery takze se do toho za stejny peniz budou chvili davat starsi a pak uz to nebude mit smysl protoze to bude hrozne drahe
    14.4.2010 17:14 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    Nemyslím "někdy" za pár let, myslím "někdy" v řádu pár 3 - 4 měsíců. :)
    14.4.2010 13:38 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    Compaq smart array karta je pekny kousek, ale velice opatrne bych hodnotil jeji rychlost vuci Intelimu SATA radici (a treba ja osobne HW RAID opravdu moc nemusim). Co se tyce SATA vs. SAS, opet hodne zavisi na dane zatezi. SUN nejake benchmarky zverejnuje na strance daneho produktu (synteticke, opet, zalezi na dane zatezi).

    Nerikam, ze SUN ci HP je lepsi, ale hodnotit system podle toho, ze ma "pizza system" hotplug zdroj mi prijde jako ne zcela relevantni hodnoceni.

    Ptate se me, proc je to lepsi. Ja rikam, ze vam nemohu odpovedet (castecne i proto, ze jsem je osobne nikdy nesrovnaval), ale rikam, ze je treba hodnotit i dalsi veci, pokud chcete pravdivy obrazek. Neznam nasazeni vaseho systemu, prave proto je na vas, zda mate zajem vubec o realne srovnani, ktere muzete stejne provest jen vy.
    14.4.2010 16:01 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    ale hodnotit system podle toho, ze ma "pizza system" hotplug zdroj mi prijde jako ne zcela relevantni hodnoceni.
    Pokud není kritériem dostupnost, tak asi ne.
    Quando omni flunkus moritati
    14.4.2010 17:34 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    Pokud pocitate zdroj jako nejvetsi problem dostupnosti pro "pizza system", tak ano.

    Mozna by take stalo za to se podivat, kam SUN/Oracle dany stroj smeruje na trhu (coz je docela zrejme ze stranek produktu). Coz by tazateli mohlo take napovedet.
    14.4.2010 16:20 VSi | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    K tomu HW RAIDu: pokud nejde o raid 5/6 tak co se týče rychlosti je software RAID bez problému, ZFS RAID-Z bude určitě taky OK (nemám zkušenost). Jasná a důležitá je výhoda nezávislosti SW RAID na konkrétním typu řadiče, který nemusí být po čase sehnatelný.

    Všude ale čtu, že pro "seriózní" nasazení je potřeba HW RAID, protože zálohovaná write cache.

    SATA disky mají vlastní write cache, ale ta se ztratí při výpadku napájení, což prý potom může vést až k rozpadu ext3 FS, pokud je nad mdraid+lvm, viz: http://sr5tech.com/write_back_cache_experiments.htm Jde problém, který by snad měl být v posdleních verzích jádra odstraněný, ale nikde jsem nenašel, jak zjistit jestli bariéry na daném stroji korektně fungují nebo ne. Doporučení, že se má "drive write cache" vypnout, hodně srazí výkon diskových operací.

    ZFS tenhle problém (a mnohé další) asi řeší velmi elegantně. Ext4 snad částečně taky (checksum žurnálu). Ví někdo, jestli je třeba se tohoto problému u mdraid(+lvm) bát, nebo ne?
    14.4.2010 16:30 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    U RAID-Z NVRAM nepotřebuješ.[1] Nicméně vždycky se hodí kvůli rychlosti, že... :) Write operace můžeš cachovat v NVRAM, jako read ahead cache můžeš používat RAM.
    14.4.2010 17:57 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    Všude ale čtu, že pro "seriózní" nasazení je potřeba HW RAID, protože zálohovaná write cache.
    Jak casto provadite diagnostiku te "zalohovatelnosti"? Souhlas, spousta SW RAID reseni zavisi na kvalite implementace toho SW RAID reseni. Ale prave tim, ze se zbavite "write cache" v HW RAID radici, se zbavite jednoho z problemu. Na druhou stranu, ano jsou stale na svete HW RAID radice, ktere SW RAID neprekona pri mirroru (RAID-5 bych se vyhybal jak cert krize tak jako tak).
    SATA disky mají vlastní write cache, ale ta se ztratí při výpadku napájení
    Treba prave proto Solaris/UFS "write cache" na discich vypina by default. Vykon stranou, to jsou data, ty jsou klicova.

    Obecny problem pak je, ze HW casto nemluvi pravdu o sve skutecnem stavu (stav baterie neni tak dobry, jak tvrdi monitorovaci nastroje, disk data jeste nezapsal, ac tvrdi opak atd.).
    14.4.2010 20:50 VSi | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    Souhlasím. Právě u té cache na řadiči mám strach o to, jak dlouho ta baterie vydrží, jak zjistím, že už není OK, musím na to myslet - samé problémy. Je to o to horší, že u zálohované cache se nepočítá s tím, že se o její obsah přijde, takže pak je to jistá ztráta dat.

    U cache přimo na discích se počítá s tím, že při výpadku napájení je obsah pryč. U ext3 to mají řešit právě barriers, ovšem stav téhle věci v Linuxu je všelijaký a dokumentace ještě horší.

    Uvažuji nasazení, kde nepotřebuji nějak extra I/O výkon. Dejme tomu server pro pár větších webů. Že při pádu energie v datacentru jednou za X let přijdu o data v cache mě tedy až tak nepálí, ale každopádně chci, aby ten stroj pak nabootoval a filesystem byl konzistentní (jasně, ten problém se projevuje za specifických podmínek, ale náhoda je ...)

    Diskový systém bez jakékoliv write cache má totálně mizerný výkon. Jen běžící PostgreSQL s pár triviálními selecty/s, pár desítkami databází a cca 1GB dat sežere bez writeback cache na IOWait desítky procent CPU - furt zapisuje nějaké statistiky a prý je to OK - řešením je "zapněte si write cache / kupte si HW RAID".
    14.4.2010 21:25 kyytaM | skóre: 35 | blog: kyytaM | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    Tak v rozumnom datacentre su aj nejake UPSky a niekedy aj generator. :) Servery s redundantnymi zdrojmi atd. :)
    14.4.2010 21:39 VSi | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    No to jo, UPS + generátor je řekl bych standard. To ale neznamená, že takový výpadek nemůže nastat. V několika velkých datacentrech v Praze během posledních pár let došlo k totálnímu výpadku napájení. Ten dieselgenerátor prostě někdy nenastartuje (protože se o něj správně nestarají, nebo prostě blbá souhra náhod), může dojít k požáru kabelů apod. Stane se to jednou za několik let, ale stát se to může.
    14.4.2010 21:41 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    Ono je v Praze nějaké velké datacentrum? :)
    15.4.2010 01:59 VSi | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    No dobře. V Praze VELKÉ D.C. není. Měl jsem na mysli "nejvýznamější/největší" telehouse v Praze - (v náhodném pořadí) Casablanca, Master Internet, TTC Teleport, GTS, Sitel. Jestli některé z jmenovaných problémy s energetickou sítí nikdy nemělo, neznamená to, že se to nemůže stát.
    14.4.2010 21:51 kyytaM | skóre: 35 | blog: kyytaM | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    No, to je pravda - zazil som, ze nebola v dieselgeneratore nafta...a jedna faza, co stavbari elektrikari oznacili ako UPS, nebola z UPSsky, ale len napriamo z elektrickej siete. Takze ani redundantne zdroje nepomohli. :)

    Neprijemne je to, ze dokladne testovanie tychto systemov nema nikto rad, kedze malokedy to bez odstavky ide...
    15.4.2010 20:26 brm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    a nebo taky si nikdo nevsimne ze cele datacentrum uz druhy den jede na diesel.. a zjisti se to az kdyz mu dojde nafta ;)
    16.4.2010 09:36 zuzi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    Ono se taky obcas stane ze vypadne jistic v racku, ktery je za UPS potazmo zalohou.
    13.4.2010 10:10 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    Jojo tenhle sun je docela hezkej HP stroječek.
    Nesmysl.
    Pokud vím, tak dodavatelem technologií které nejsou na Sparc pro Sun bylo a snad i je HP ;-).
    Tak to vite naprosto spatne.
    13.4.2010 13:19 vagojan | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    Nevím, mohu pouze srovnávat s tím co vidím na našem X4500, a páskovce. Minimálně pokud jde o tu páskovou knihovnu, tak se jedná o rebrandovaný HP.

    Můžu se tedy zeptat zkušenějšího, kdo tedy vyrábí pro SUN? Když tento není prvovýrobce?
    13.4.2010 13:41 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    Páskový knihovny StorageTek jako rebrandovaný HP? Haha :D SL8400 je který rebrandovaný model od HP? :)
    14.4.2010 08:27 vagojan | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    No popravdě jedinou knihovnu SUN co mame je SL24, ta se komplet hlasi jako HP. Dle všeho je shodná jako MSL 2024.

    Soudím jen dle toho co mám k dispozici na porovnání. A připouštím, že možná zbytečně generalizuji.
    14.4.2010 08:59 Filip Korbel | skóre: 19 | blog: Orwell
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    myslim, ze to je tak jak pisete. SL24 je nizsi model a Sun ho mel v nabidce jeste pred porizenim StorageTeku. ST jsou hlavne vyssi rady. LTO mechaniky od HP bere i IBM. je na tom dobre videt, ze HP umi velmi dobre inkoust a pasky :-)

    13.4.2010 17:30 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    Nevím, mohu pouze srovnávat s tím co vidím na našem X4500, a páskovce. Minimálně pokud jde o tu páskovou knihovnu, tak se jedná o rebrandovaný HP.
    Thumper (X4500) jako rebrandovane HP? :-D To si fakt delate srandu? :-) HP v dobe uvedeni Thumperu nemelo asi ani predstavu, ze se neco takoveho da slozit :-)

    Paskova knihovna rebrandovany HP? Jezus, ktera? Ze by HP rebrandovalo naopak SUN (StorageTek)? :-)
    Můžu se tedy zeptat zkušenějšího, kdo tedy vyrábí pro SUN? Když tento není prvovýrobce?
    Heh, SUN je "prvodesigner" :-)
    14.4.2010 08:33 vagojan | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    Nebudu se hádat, SUN v rámci SW i HW designu delal skutečně mnoho, oproti HP, IBM a DELL neměl tak molochoidní jednání. Tj. nepochybuju že to vylezlo z "kreslícího prkna" sunu. Dejž mu pánbůh věčnou slávu... ;-) Na druhou stranu.. u HP je také hezké, že se mi hlásí pole jako DEC ;-). Tak třeba toto potěšení budou mít i zákazníci oracle, pokud tedy HW výrobu neodprodá.

    A omlouvám se za způsobené záchvaty smíchu. Sun moc neznám a co mám neumím moc využít (takže to žere hlavně elektriku).
    14.4.2010 09:16 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    A omlouvám se za způsobené záchvaty smíchu. Sun moc neznám a co mám neumím moc využít (takže to žere hlavně elektriku).
    Ne, v pohode :-) Vim, ze spousta veci se rebrandovala a dost to vyvolava zmatek (hlavne, kdyz se spravne nepredelaji ruzna ID). Veci jako diskova pole se rebranduji velice casto, na svete je realne jen par vyrobcu. U low-end paskovych hracek to byvalo take dost caste. Dokonce i par PC hracek SUN rebrandoval (prikladem z historie je jedna uz dost stara pracovni stanice, kterou navrhnula jedna velka konkurencni firma, pak design prodala na Taiwan a tam si ji nechal vyrabet s jinym deklem SUN, coz byla zasadni chyba, nebot to byl desny krap). Ale to je historii, SUN se naucil delat PCka docela dobre.

    Jinak k te x2270, nejsem opravnen ji tu obhajovat (a myslim, ze takovy SAKI je k tomu i radove povolanejsi). Jen bych tem srovnavajicim s HP stroji doporucil vice si ten stroj prohlednout a take zvazit to, ze pro SUN/Oracle je x2270 vlastne to nejslabsi zelezo, co vubec nabizi.
    14.4.2010 10:24 bigBRAMBOR | skóre: 37
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    to jsem se ptal uz v prvnim dotazu, v cem je SUN lepsi nez HP ktere beru ted? Pokud srovnam tu verzi X2270 na kterou jsem daval odkaz na 64bit, a jejiz cenu zname, a HP DL360G6, nenasel jsem snad jediny parametr ktery by u SUNu byl lepsi. Ale na to jsem ani tak neukazoval, to se spatne porovnava, i kdyz rozdil v řadiči disků je markantní, ukazoval jsem na lepsi zpracování, ne co do kvality, ale jednoduchosti udrzby, takovych tech vychytavek.

    Proc bych mel zvazovat ze to je nejslabsi zelezo ktere nabizeji? TO je omluva, či co?
    14.4.2010 19:46 Dalibor Straka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    Na HP DL360Gx se mi nepodarilo vypnout onboard scsi radic, abych videl jednotlive disky pres S.M.A.R.T. Na ruzne prasarny jako 4x RAID0 s jednim diskem jsem se vykaslal. To me mrzi

    Mam srovnani stroju od sunu, HP, IBM, DELL a supermicro, vse stejna kategorie 1U.
    1. SunFire X2250, X2200 M2 a X2100
    2. IBM eserver xSeries x336
    3. HP DL360G3, G4, G5
    4. DELL PowerEdge 1850
    5. supermicro 1U nevim ktery :)
    HP, IBM a DELL jsou spickove skladacky, redundantni zdroje, zadne sroubky, hot plug vetracky apod.

    Suny X2250, X2200 M2 a X2100 (a levna Supermicra) maji jeden zdroj, nejde snadno vymenit, maji trosku horsi suplicky na disky, suny maji vetracky s kabelem - nejsou hotplug a nepusobi takovym luxusem jako bedny IBM, HP, DELL.

    A ted PRAVDA NAKONEC. Nastesti se mi pri vsech tech serverech jeste zadny nerozbil, vetracky ani zdroje jsem menit nemusel. Jen disky a ty byly vzdy dobre pristupne. Takze jsem nastesti nikdy neocenil tu paradu.

    Podotykam, ze u pracovnich stanic mi hw chcipa casteji - zdroje i boardy, ramky apod. Serveru je kolem 100 kusu. Nektere nase nektere zakazniku.
    13.4.2010 09:44 Filip Korbel | skóre: 19 | blog: Orwell
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    HP nebylo nikdy dodavatelem Sunu. Ale prvni kusy rady X2100 maji desky vyrabene Tyan. O jakem modelu HP DL1xx zde hovorime? Muzete dat presnejsi specifikaci, at srovname cenu? diky
    13.4.2010 09:48 bigBRAMBOR | skóre: 37
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    v cene pres 40 tis prece nemluvime o DL1xx ale o HP DL360G6, ktery bude odpovidat zakladni konfiguraci tohoto stoje, kterou jsem nasel na 64bit.cz, cenu testovaciho stojr bohuzel nezname. Jinak lepsi HW dostanu i v DL320G6, a tak jsem na 30tis. vcetne hw raidu, i kdyz obyc, zakladniho iLO a 3 roky zaruky.
    13.4.2010 11:49 Filip Korbel | skóre: 19 | blog: Orwell
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    chapu to dobre, ze ten HP obsahuje CPU 5540 a 4GB RAM a HW RAID 512MB, 4x3.5 HD SATA sachty a dualni zdroje a 3 roky NBD a stoji 30k bez DPH? diky za upresneni.
    13.4.2010 12:09 bigBRAMBOR | skóre: 37
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    srovnavame tezko srovnatelne, protoze nezname cenu testovaneho stroje, ale uz na zacatku jsem psal ze tedy budu porovnavat zakladni model X2270 co jsem nasel na 64bit.cz a treba ten HP DL160G6.

    prestoze katalogova cena SUNu je 40tis, je prodejni 35tis. U HP je katalogova 28.500, prodejni cekam nekde kolem 25.000.

    za cenu 35tisic se uz dostanu na jednodusi DL320 nebo DL360, a ty mi prijdou o dost lepsi, prave ty hotplug zdroje, vetraky, apod.

    At autor napise cenu zapujceneho stoje, a muzeme udelat presnejsi porovnani.
    13.4.2010 12:52 sadra
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    Ma ten vas HP moznost dokoupit servisni procesor?
    13.4.2010 13:03 bigBRAMBOR | skóre: 37
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    to opravdu neni "muj HP", a nevyznam se moc v nazvoslovi SUNu, ale podle zkratky v popisu predpokladam podobnost s HP produktem iLO - DL320 i DL360 maji v zakladu zakladni verzi(vypnuti, zapnuti, reset, kompletni kontrola HW). MOznost rozsirit na plnou(moznost primontovat lokalni cdrom, usb, apod), dokoupenim licence, HW je stejny.
    13.4.2010 09:52 bigBRAMBOR | skóre: 37
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    DL360G6 v nejnizsi konfiguraci, ma jenom 2GB ram, se ctyrma jsem do 40tis, jde o cenikovou cenu, skutecna bude nizsi, stejne jako u toho SUNu. Ma iLO, hw raid s pameti, zaruku 3 roky na miste do druheho pracovniho dne, lepsi procesor. Jeden zdroj hot plug, sachta pro druhy.
    13.4.2010 09:49 zzxx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    "Ak administrátor potrebuje vytvoriť RAIDové pole v Solarise alebo Linuxe, musí ho nakonfigurovať za pomoci operačného systému." Nie to az tak pravda. Minimalne OpenSUSE vie fungovat aj s RAIDovym polom vytvorenym v BIOSe. Netestoval som rozdiel vykonu medzi takymto raidom a raidom vytvorenym v linuxe ale funguje to.
    13.4.2010 19:52 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    Ano, v Linuxu je možné použít dmraid, který zvládně i RAID pole vytvořená BIOSem. Ale osobně bych to moc nedoporučoval - rozdíl v rychlosti bude nepatrný 9pokud nemá řadič tzv RAID akceleraci) a hlavně je to závislé na hardwaru (resp. BIOSu) řadiče.

    U serverů se zajištěným hardware to zas takový problém není, ale u domácího desktopu to může velmi nepříjemné, například když po uprgade základní desky z vašich disků nenabootujete, protože formáty polí budou vzájemně nekompatibilní. Mimo toho činnosti jako znovuzezrcadlení velkých disků mohou přes BIOS trvat i několik hodit (a BIOS vás nenechá je přeskočit), zatímco sw RAID v Linuxu to samé dělá za chodu ...
    13.4.2010 20:18 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    Funguje, ale jen něco. Před půlrokem třeba nebylo možné z Linuxu spravit rozpadlé pole. Když se k tomu přidají dosti omezené možnosti konfigurace, tak pokud člověk nepotřebuje dualboot s Windows, tak je multiple devices jasné řešení.
    13.4.2010 10:34 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    600 W pri >80% výkonnosti
    výkonnosti → účinnosti ... ?
    13.4.2010 22:51 dracul
    Rozbalit Rozbalit vše kvm
    Nevim jestli je to i u tohodle modelu, ale ten suni server co mam ma KVM pres net. Je to takovej programek v jave, kterej si bohuzel sam ze sebe vybaluje naky nativni dynamicky 32bitovy knihovny a tak mi to nebeha pod 64bitem. Nemate nekdo tuseni jestli je pro to naka nahrada?
    14.4.2010 07:00 Filip Korbel | skóre: 19 | blog: Orwell
    Rozbalit Rozbalit vše Re: kvm
    ma to vic funkci nez KVM over IP. to male CPU obsahuje linux a da se v tom i scriptovat. dokonce existuje N1 grid manager, kterym se pak hromadne instaluji cele servery nebo jen aplikace. s javou byva nekdy problem v kompatibilite, ale nam to pod 64bit beha. jakou mate verzi javy a od koho je?

    Sun Integrated Lights Out Manager (ILOM) 3.0 Documentation Download ZIP archive of document PDFs
    15.4.2010 01:34 dracul
    Rozbalit Rozbalit vše Re: kvm
    java version "1.6.0_15" Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.6.0_15-b03) Java HotSpot(TM) 64-Bit Server VM (build 14.1-b02, mixed mode)

    kdyz sem si s tim hral, tak sem se dostal az k chybkam pri nacitani 32bit knihoven.
    14.4.2010 00:57 VSi | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    Jde do těch prázdných rámečků na disky co se dodávají se serverem rovnou namontovat obyčejné SATA disky? Cena originálních disků je mimo realitu... (záruka na disky je stejně k ničemu, rozbitý disk s daty nedám z ruky)

    Neví někdo jak je to u HP serverů, co tady byly taky zmíněné. Třeba ten DL160G6. Četl jsem, že k nim dávají jen nějaké "záslepky" do kterých disk dát nejde. A prázdné rámečky HP už nedodává, jsou k sehnání na e-bay. Jsou vůbec potřeba?
    14.4.2010 05:16 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    Dají se použít i neoriginální disky.
    14.4.2010 07:14 Filip Korbel | skóre: 19 | blog: Orwell
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    daji se pouzit bezne SATA disky. ramecek je kompatibilni se Sun Fire X4275 Server na 64bit.eu. jeden nejmenovany shop jich ma skladem hromadu :-), ale je v tom drobny zadrhel. oficialne nesmi zadny partner (ani HP, IBM a DELL) tohle nabizet. druhy problem vznika se zarucnimi podminkami (take stejne u HP, IBM a DELL), protoze pak muze prijit servisak, uvidi v masine Alza SATA disk a otoci se na podpadku a zaruku neuzna :-(
    14.4.2010 12:16 bigBRAMBOR | skóre: 37
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    je to tak, HP servery maji jenom zaslepky, nemaji tam ramecky, ty jsou dodavane s diskem.
    Grunt avatar 14.4.2010 22:40 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    A nejdůležitější údaj jsem nikde nenašel: Má to RS232?
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    14.4.2010 23:06 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    Na co RS232?
    15.4.2010 08:29 bigBRAMBOR | skóre: 37
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    ja nevim proc, ale davam radsi UPS na seriak
    Grunt avatar 15.4.2010 10:45 Grunt | skóre: 23 | blog: Expresivní zabručení | Lanžhot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    Jako možnost poslední záchrany, když vše ostatní padne. RS232 většinou padne až jako poslední, protože jediné co odděluje konektor od procesoru je UART čip. Pokud by padl i ten, pak už by snad pomohl jedině JTAG a nebo velké kladívko.
    Na co 64-bitů když to jde i s jedním? | 80.78.148.5 | Hack (for) free or Die Hard!
    15.4.2010 11:33 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    Dneska chcou všichni iLO, ne RS232. :) Ono je to takové hezčí, klikací :)))) A funguje to i z Číny, Indie,... přestože hardware je ve Finsku, UK, Švédsku,...
    17.4.2010 19:58 alkoholik | skóre: 40 | blog: Alkoholik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    Aha. A funguje to i v mobilu?
    15.4.2010 10:44 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    9-pin RS-232? Ne.
    17.4.2010 12:48 Filip Korbel | skóre: 19 | blog: Orwell
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    ma to seriovou RJ45 a v krabici je redukce na canon 9 pin. kdyz vsechno selze, tak se opravdu seriak muze hodit :-)
    17.4.2010 13:06 Milan Jurik | skóre: 21 | blog: Komentare | Ova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Test: Sun Fire X2270 Server
    Wow, ani jsem nevedel, ze tam mame redukci na 9-pin. Jak jsem psal, SAKI je rozhodne povolanejsi, co se x2270 tyce ;-)

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.