abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 17:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 0.38.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 4.4 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 17:11 | Nová verze

    ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzích 1.3.1, 1.2.3 a 1.0.6. Ve verzi 1.3.1 je mimo jiné řešena bezpečnostní chyba CVE-2024-20380.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:11 | IT novinky

    Digitální a informační agentura (DIA) oznámila (PDF, X a Facebook), že mobilní aplikace Portál občana je ode dneška oficiálně venku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    dnes 05:11 | Komunita

    #HACKUJBRNO 2024, byly zveřejněny výsledky a výstupy hackathonu města Brna nad otevřenými městskými daty, který se konal 13. a 14. dubna 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 17:55 | IT novinky

    Společnost Volla Systeme stojící za telefony Volla spustila na Kickstarteru kampaň na podporu tabletu Volla Tablet s Volla OS nebo Ubuntu Touch.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 17:44 | IT novinky

    Společnost Boston Dynamics oznámila, že humanoidní hydraulický robot HD Atlas šel do důchodu (YouTube). Nastupuje nová vylepšená elektrická varianta (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 15:11 | Nová verze

    Desktopové prostředí LXQt (Lightweight Qt Desktop Environment, Wikipedie) vzniklé sloučením projektů Razor-qt a LXDE bylo vydáno ve verzi 2.0.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 14:22 | IT novinky

    Nejvyšší soud podpořil novináře Českého rozhlasu. Nařídil otevřít spor o uchovávání údajů o komunikaci (data retention). Uvedl, že stát odpovídá za porušení práva EU, pokud neprovede řádnou transpozici příslušné směrnice do vnitrostátního práva.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 05:33 | Zajímavý článek

    Minulý týden proběhl u CZ.NIC veřejný test aukcí domén. Včera bylo publikováno vyhodnocení a hlavní výstupy tohoto testu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 29
    včera 04:44 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 3.5.0 svobodné implementace protokolu RDP (Remote Desktop Protocol) a RDP klienta FreeRDP. Přehled novinek v ChangeLogu. Opraveno bylo 6 bezpečnostních chyb (CVE-2024-32039, CVE-2024-32040, CVE-2024-32041, CVE-2024-32458, CVE-2024-32459 a CVE-2024-32460).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (67%)
     (11%)
     (2%)
     (20%)
    Celkem 530 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Zpomalte si procesor

    20. 7. 2004 | Pavel Beníšek | Tipy a triky | 23838×

    K čemu může posloužit podtaktování procesoru a jak toho dosáhnout z uživatelského prostředí.

    Většina lidí, tedy hlavně hráčů, se snaží ušetřit na ceně procesoru, grafické karty nebo pamětí. Ztracený výkon se potom snaží dohnat přetaktováním těchto komponent. To, že se mi to nelíbí, zde nechci rozpitvávat. Naopak se zaměřím na opačný problém - podtaktování.

    Proč zpomalovat?

    Důvod mám jednoduchý. Dosažení maximální životnosti komponent. To se může hodit například na serveru skládaném z vlastních komponent, kde nikdy nemůžete zaručit bezvadný stav (hlavně mechanických částí, jako jsou ventilátory nebo pevné disky), a tak jim můžete alespon ulehčit. Snížení frekvence procesoru nám dá méně vyzářeného tepla, tím nižší teplotu ve skříni a následně s lepším chlazením i menší opotřebení komponent. Samozřejmě to není všespásná metoda, ale pouze jedna z dalších pomůcek.

    Pro majitele notebooků je důvodem také spotřeba elektrické energie, která s frekvencí procesoru narůstá, takže lze několik desítek minut přidat výdrži na baterie. Přece jen pro psaní textu nebo úklid na pevném disku není třeba takt 2.5 GHz. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že pokud právě nekompiluji updaty systému (emerge systém v Gentoo Linuxu), tak bohatě vystačím s taktem 1,20 GHz, tedy polovičním. Vzhledem k dnešním výkonům procesorů je i při mé normální práci (desktop KDE a spuštěné aplikace Quanta Plus BE, Mozilla Firefox, Kmail, server Apache a LDAP a Pure-ftpd a databáze MySQL a PostgeSQL) výkon plně dostačující. A jak můžete sami posoudit, jedná se o plnohodnotné pracovní prostředí včetně spuštěných serverových aplikací.

    Dalším důvodem může být šetření energií u PC postaveného pouze jako router, kde je výkon někdy až přemrštěný. Samozřejmě zůstává otázka, zda obsahuje podporovaný procesor.

    Spotřeba

    Podařilo se mi najít pouze jedinou informaci o spotřebě energie v závislosti na frekvenci. Protože se mi na stránkách Intelu nepodařilo najít žádné relevantní informace k desktopové verzi procesoru Pentium 4, použil jsem informace o procesoru Pentium 4 M (mobilní verze), kde je frekvence ovládaná automaticky. Proto nebudou uvedená data přesně odpovídat, ale pro představu myslím postačí.

    Procesor Pentium 4 M s pracovní frekvencí 2 GHz má tedy spotřebu 32 W. Při zpomalení na 1,2 GHz má odběr už jen 20,8 W. Tím jsme ušetřili třetinu spotřebované energie.

    Nyní budu pracovat podle předpokladu, že poměr snížení frekvence ke snížení spotřeby u procesoru Pentium 4 M je podobný jako u ostatních procesorů.

    Tedy např. procesor AMD 64 3400+ pracující na frekvenci 2200 MHz má udávanou spotřebu 89 W. Pokud tedy snížíme jeho takt na 1,32 GHz, pak by měla spotřeba klesnout na přibližně 58 W.

    Protože však nemám k dispozici křivku závislosti frekvence na odběru (která jistě nebude lineární), další hodnoty lze pouze odhadovat. Pokud ji někdo má, bylo by zajímavé podělit se o ni s ostatními v diskuzi.

    Nastavení frekvence procesoru

    Většinou se dá nastavit nižší frekvence i v BIOSu, což platí hlavně o procesorech Athlon. To je sice také možné, ale vzdáleně na tom pak už nic nezměníte. Navíc pokles bývá poměrně výrazný. Proto jsem hledal, zda existuje softwarové řešení. A světe div se: existuje a je velmi elegantní.

    CPUSpeedy je script psaný v Pythonu. Umožnuje změnu pracovní frekvence procesoru v mezích možností jednotlivých procesorů, takže se nejedná o žádné praktiky ohrožující záruku.

    CPUSpeedy pracuje s pomocí ovladače jádra CPUFreq. Takže ten musí být zkompilován. Také z toho vyplývá, že CPUSpeedy podporuje jen ty procesory, které jsou podporovány ovladačem CPUFreq.

    Práce se skriptem je jednoduchá. Nabízí měnit frekvenci procesoru buď numerickou hodnotou následovanou mezerou a MHz/GHz, nebo hodnotami min, low, med, high, max.

    Pro výpis možných frekvencí použijeme:

    #cpuspeedy -f
    300000 KHz (300 Mhz)
    600000 KHz (600 Mhz)
    900000 KHz (900 Mhz)
    1200000 KHz (1.20 GHz)
    1500000 KHz (1.50 GHz)
    1800000 KHz (1.80 GHz)
    2100000 KHz (2.10 GHz)
    2400000 KHz (2.40 GHz)

    Ve výpisu zjistíme podporované hodnoty a jejich jmenné ekvivalenty, nebo dostaneme chybové hlášení, že není možné přistoupit k ovladači CPUFreq.

    Další nastavení je opravdu triviální:

    #cpuspeedy med
    cpuspeedy: CPU speed is now 1.50 GHz (62%)

    Nastaví v mém případě 1.50 GHz. Můžeme si zjistit aktuální frekvenci parametrem -s.

    # cpuspeedy -s
    cpuspeedy: CPU speed is 1.50 GHz (62%)

    #cpuspeedy max
    cpuspeedy: CPU speed is now 2.40 GHz (100%)

    Obnoví maximální frekvenci procesoru (v mém případě 2.4 Ghz).

    Závěr

    Pro uživatele grafických prostředí existuje gtk nadstavba nazvaná gtk-cpuspeedy. Její použití je ještě jednodušší. Zvolení pracovní frekvence proběhne pouhým zaškrtnutím dané volby. Jak je vidět na obrázku, tak nenabízí všechny možné pracovní frekvence, ale jen pět základních.

    GTK CPUspeedy

    CPUSpeedy je elegantní forma ovládání rychlosti CPU. Doufám, že si tento "anti-tuning" oblíbíte stejně jako já.

    Jak samotné CPUSpeedy tak i grafickou nastavbu vytvořil Gabriele Giorgetti. Domovstou stránku projektu naleznete na stránce: http://cpuspeedy.sourceforge.net

    Asi nebudu sám, koho napadlo, že by se dalo řešit automatické zpomalování a zrychlování podle zatížení procesoru. A protože ani vy čtenáři, ani já jsem nebyl první, i na to existují hotová řešení. Ale o těch až příště.

           

    Hodnocení: 49 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    20.7.2004 08:16 fikus
    Rozbalit Rozbalit vše Přetaktování procesoru
    "To, že se mi to nelíbí, zde nechci rozpitvávat."

    To by mě teda zajímalo, proč se to autorovi nelíbí.
    20.7.2004 09:10 o.k.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru
    Taky se mi to nelíbí. Ušetří se pár korun na CPU o to víc se pak investuje do chladiče , od toho se odvíjí více hluku , tento chladič to stejně zvládá jen tak na hraně únosnosti tím pádem stabilita je nevalná i když na hraní her asi dostačující. Výkon který se z toho dostane navíc neodpovídá úsilí a rizikům. To je takový obecný příklad toho co se mě na tom nelíbí nebo přesněji tento způsob "tuningu" (přetaktování) mi příde nesmyslný. Podtaktování naproti tomu jistě má svůj smysl.
    20.7.2004 11:52 Michal2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru
    Ja jsem usetril 12000,- na procesoru, 4000,- na pametech a 5000 na GK. Dodatecne naklady- 1300,- za chladic

    Dodatecne usili- 3h hledani optima + 3x overnight stability test

    Vetrak rizeny teplotou, vetsinou se toci na minimalnich otackach 1400RPM, na maximum (2700RPM (stale tichy) pri 55 stupnich) se dostane zridkakdy. Nastaveni je paranoidni, potize nedela ani 75 stupnu (testovano 24h Prime95).

    Hry proveri stabilitu pocitace pomerne dobre. Vetsina lidi take nesnese kdyz jim pocitac pri hrani tuhne. Takze vase poznamka o hrach je trochu od veci.

    Stabilita je tezko meritelna navic se da pouze vyvratit takze tady se tezko argumentuje. Rok a pul probvozu s prumernym uptime 15 dnu bez jedineho problemu uz ale neco malo znamena.

    Vydrz - napeti nezvedam, teplotu mam v norme, frekvence sama o sobe neskodi. Neni co resit.
    20.7.2004 13:21 Petr Šobáň | skóre: 80 | blog: soban | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru
    No já jsem si taky hrál a přetaktoval ovšem teplota taky v mezích a vše OK všechny testy proběhly OK pod win hry všechno běhalo OK, pod linuxem též.

    Až jednou jsem stáhnul nová jádro přeložil - při překladu žádné chyby, rebotl nové jádro a při načítání jádra zátuh, tak jsem myslel že chyba při překladu přeložil znovu a zase zátuh - originální běhalo OK stabilně nic se nehřálo prostě přeložit jádro šlo žádná chyba nabotovat nešlo výtuh při nahrátí nového jádra.

    Už jsem nevěděl co s tím tak jsem resetnul bios nastavil vše jak má být (zrušil veškeré přetaktování) přeložil znovu jádro a najednou vše běhalo jak má :-)

    Takže to že projdou všechny testy ještě neznamená že je to vše OK a na to abych zvednul výkon o 1% mě to přetaktování nestojí.

    No a CPU si kupuji vždy to než je tam ten velkej cenovej skok - samozřejmě že se nevyplatí kupovat uplné novinky :-) kde je přemrštěná cena.

    PS. I AMD 300Mhz jsem přetaktoval bez problémů na 490Mhz a i jádro šlo přeložit a fungovalo, ale proč to dělat a skracovat si životnost CPU i když je pravda že za rok je to CPU zastaralé ale je to moje domácí PC a nemám na to abych každý rok kupoval nový.
    20.7.2004 13:50 Michal2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru
    Kdyz narazim na vami zminovany problem (bez pretaktu OK, s pretaktem ne) tak vam dam za pravdu. Doposud se mi nic takoveho nestalo. Jak rikam, stabilitu nelze dokazat. Lze dokazat pouze nestabilitu.

    2.4GHz -> 3.3GHz zveda vykon o neco malo vice nez o 1%

    O zkracovani zivotnosti viz muj predchozi prispevek. IMO k zadnemu zasadnimu nedochazi (teplota nizka, napeti nezvedam).
    20.7.2004 13:39 o.k.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru
    Argumenty na jako že na procesoru sem ušetřil 12 , na paměti 4 tis. mi příjdou jako že nechci tu slevu zadarmo ...

    Hry neprověří stabilitu hraní her je příliš krátkodobá záležitost. Kolik dní nonstop (24/7) jste hrál nejdýl hru ? Bude vám to běhat jako ted jěště za rok nebo CPU bude dávno na popel ? :)
    20.7.2004 14:00 Michal2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru
    Tu simkovu povidku znam ovsem analogii jsem nepochopil. Ja mam ten vykon skutecne zdarma. Kvalitni chladic bych koupil stejne protoze originalni hlucel.

    Naruzivy paran propari 300 hodin mesicne tedy vice nez "proserveruje" vetsina podnikovych serveru :)

    Slo mi spise o to, ze to je test, ktery proveri pocitac pomerne komplexne. Procesor, pamet, northbridge, sbernice, zdroj... Akorat diskovy subsystem vetsinou zahali...
    20.7.2004 15:02 Pavel Francírek | skóre: 6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru
    300 hodin mesicne??? 10 hodin denne? To musi byt za to placenej, ne? Nebo ma ted prazdniny.
    20.7.2004 16:44 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru
    12 kKč na procesoru? To by mě zajímalo, jak se ti to podařilo. Přetaktováním low-end Celerona na výkon odpovídající P4 na 3.4 GHz? ;-) To je zhruba 12 kKč.
    20.7.2004 16:52 Michal2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru
    P4 2.4 na 3.3

    V dobe, kdyz jsem to kupoval tak byl rozdil mezi 2.4 a 3.2 pres 12000,-

    Nyni je rozdil mezi 2.4 a 3.4 kolem 10000,-

    Jeste nejake dotazy?
    20.7.2004 18:26 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru

    Jo, co z toho, prosímtě, máš ?

    Až na kódování Ogg vorbisů a kompilaci větších programů nejsem schopen rozeznat rozdíl mezi 1GHz celeronem a 2.8GHz Pentiem...

    Copak toho není dost?
    20.7.2004 19:13 Michal2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru
    1) Mam gentoo a rad experimentuju, vic myslim dodavat nemusim...

    2) Obcas si neco zahraju :-) a treba UT2004 s 32boty tam je kazdy Hz dobry.

    3) Koduju video z DVD do XviD

    4) Pouzivam KDE a mam rad eye candy

    Mam jeste pokracovat?
    20.7.2004 19:21 snowracer | skóre: 21 | blog: Omniloquent | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru
    Já jsem právě kvůli gentoo procesor vrátil na původní frekvenci :-D Zdálo se mi, že čas ušetřený při kompilacích mi nestojí za riziko jejich chybovosti a z toho vyplývající nestability sytému. Stabilitu procesoru jsem měl otestovanou pomocí mprime souvislým, týden dlouhým, testem.
    21.7.2004 23:39 Antonín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru
    Ale škodí, tedy jen tím, že se víc topí, více se projevují indukčnosti a pod, tak nepovidejte že neškodí...
    22.7.2004 20:16 Michal2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru
    Chladit to nemam problem. To, ze se vice projevujou indukcnosti zkracuje zivotnost? Ale nepovidejte :-)
    26.7.2004 00:56 Roj | Praha / Dobruška / Jihlava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru
    Na zivotnost kaslu, ale celej ten komp pak priserne TOPI!! V mistnosti je pak o 2 az 3 stupne Celsia vic, nez s vypnutym kompem. A me fakt neni jedno, jestli v tech soucasnych vedrech mam v obyvaku 26 nebo 29. Krome toho podtaktovani umozni provoz s PASIVNIM chladicem, tedy bez vetraku, coz je zasadni eliminace nejvetsiho zdroje poruch.
    20.7.2004 10:02 Petr Šobáň | skóre: 80 | blog: soban | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru
    Mě se to taky nelíbí.

    Prostě stručně vynaložené náklady na přetaktování neodpovídají výsledkům. (prostě to co investoval do chlazení a odladění mohl investovat do rychlejšího CPU a měl by to samé)
    20.7.2004 11:04 lyon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru
    S tim nemohu souhlasit. Naprostou vetsinu procesoru rady Intel Pentium III lze bez problemu pretaktovat bez jakekoliv dodatecne investice a uz vubec ne na ukor stability. Provozuji takto Intel Celeron s jadrem Tualatin z puvodni frekvence 1000 MHz na rovnych 1500 MHz (FSB 150) bez jakychkoliv znamek nestability, s obycejnym nizkootackovych chladicem, jaky dostanete v GM za 100,- a teplota nepresahne 38°C.

    Pokud uz svuj prispevek myslite vazne, bylo by dobre upresnit, procesory ktereho vyrobce ze to mate namysli.
    20.7.2004 11:30 bfu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru
    já zrovna s Intelem nemam moc dobré zkušenosti ale tady nejde o to jestli AMD vs. Intel to je mimo téma
    20.7.2004 11:37 o.k.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru
    Jaky máte uptime ? Kolik času jede ten procesor se zátěží 100 procent ? Pokud bude zatížený na sto procent po dobu 24 hodin jaká je jeho teplota ? 38 to nebude ani zdaleka, pokud to vůbec ustojí ...
    20.7.2004 12:20 lyon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru
    Uptime v dnesni dobe bezne tyden, dokud nepotrebuji restartovat mebo se 'vrtat' uvnitr. Kdysi pred casem na tom bezely 'widle' a na pozadi UD (obdoba SETI) bez problemu nekolik dni, obcas BSOD vinou grafickeho driveru; na linuxu vzpominam posledni pad pred casem, kdyz mi DC++ klient snedl veskerou dostupnou pamet, ale jinak rockstable i po osmi hodinach RTCW a bezi prakticky nepretrzite.

    Poradte mi solidni zatezovy test, az bude cas, tak to vyzkousim.
    20.7.2004 13:07 lyon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru
    S to teplotou mate pravdu, tech 38°C je v idle a v zatezi je to cca 43 - 44°C. Jinak ani pri 1600 MHz s napetim 1.575 to pres 48°C nepreslo, ale na teto frekvenci to neprovozuji, protoze mapeti se blizi ke svym hranicim a onech 1500 mi zcela staci.
    20.7.2004 12:20 lyon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru
    Uptime v dnesni dobe bezne tyden, dokud nepotrebuji restartovat mebo se 'vrtat' uvnitr. Kdysi pred casem na tom bezely 'widle' a na pozadi UD (obdoba SETI) bez problemu nekolik dni, obcas BSOD vinou grafickeho driveru; na linuxu vzpominam posledni pad pred casem, kdyz mi DC++ klient snedl veskerou dostupnou pamet, ale jinak rockstable i po osmi hodinach RTCW a bezi prakticky nepretrzite.

    Poradte mi solidni zatezovy test, az bude cas, tak to vyzkousim.
    20.7.2004 13:20 o.k.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru
    http://users.ev1.net/~redelm/
    20.7.2004 14:03 lyon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru
    Diky, tohle jsem kdysi zkousel, ale o lin verzi jsem nevedel.
    20.7.2004 17:29 pet
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru
    Linux zatezovy test na procesor: kolik procesoru, tolikrat spustit "gzip < /dev/zero > /dev/null", pustite-li si k tomu i "while :;do date;sleep 1;done", uvidite, mate-li celeron mozna i pentium, jak se pri prehrati automaticky na chvilku odstavuje, aby se neupekl.
    31.7.2004 21:17 Pavel Janousek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru
    Zvlasti, ze muj 2.8GHz HT Intel ani na nominalni ani na zvysene (2.94GHz) frekvenci nic podobneho nedela a to ani pri permanentni zatezi pomoci Prime (2x WinService), jelikoz se tohoto projektu ucastnim jiz hooodne let. A podobnou vlastnost jsem nepozoroval ani v Linuxu. Je pravda, ze se teplotu CPU snazim udrzet v rozumnych mezich - coz predchozi tyden byl trochu problem, ale teplota do 70 stupnu procesor nevyvedla z miry. Naopak trochu obavu jsem mel o GPU GeForce FX 5600 (Asus provedeni), ktere na nominalni frekvenci melo teplotu jiz kolem 73-75 stupnu, to jsem pro jistotu podtaktoval na 300MHz, teplota klesla na 68 stupnu... neco jako problem se stabilitou jsem resit nemusel (snad vyjma mizernych zdroju v dnesnich CASEch)... naopak stroj nerestartuji tydny ci mesice, zpravidla pouze po nejakem updatu, ktery vyzaduje WinXP restart nebo instalaci naprosto zasadni VxD komponenty, kterou nelze vlozit do ranku 0 behem behu... (svuj uptime merim odhadem z vysledku ntprime, kdy bez problemu dosahuji (a kdybych nepotreboval restartovat, bylo by to delsi, ale ono obcas zaslouzi pamet radne uklidit) hodnot kolem 400 hodin (ano stale podotykam, ze se jedna o DESKTOP stanici a nikoli server), kdyby to byl server neco servirujici, tak o nem nevim alespon mesice... Jo ono je treba vybirat vhodne komponenty nejen dle ceny...
    Tomáš Bžatek avatar 23.7.2004 13:40 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru
    mam Intel Celeron Tualatin 1.0GHz bezici na frekvenci 1.45GHz bez nejmensich problemu. Uz asi rok stabilne, mam gentoo takze obcas to i nekolik dni v kuse kompiluje. Teplota v dnesnich dnech 45stupnu, v zime 35, pri full load o tri stupne vic. Procesor ma zvysene napeti na 1.55V a je na nem vetrak s cca 800 ot/min - takze naprosto tichy.

    Nevim o cem se tu furt hadate, vykon temer 50% zadarmo navic se rozhodne vyplati.

    Jinak: schvaluju pretaktovavani procesoru ktere samy o sobe moc nezhavi; takove Athlony nebo P4ky bych se uz bal pretaktovat a kdybych si takovy koupil, asi by bezel na defaultu porad (precejenom ztratovy vykon 100W pri default je dost - pro srovnani: vyse uvedeny Tualatin ma asi 30W).
    Koupim litajiciho tucnaka
    20.7.2004 13:25 abc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru
    No to si raději za cenu kterou má P III koupím 2x tak výkonný procesor od AMD a nemusím nic tuningovat.
    20.7.2004 14:05 lyon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru
    Skutecne? A ktery procesor by to mel byt? :D
    20.7.2004 14:28 abc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru
    Prevedeno do soucasnosti treba P4-3GHz vs. AMD Opteron ? :@)
    20.7.2004 14:44 lyon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru
    Pro 64-bitovy OS mozna :o)
    20.7.2004 17:32 Ara Sheet
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru
    Plne suhlasim. Mam taky isty procak a dokonca na doske, ktora nema socket fcpga-II (tulen by na nej nemal bezat - treba len troska odvahy , letovacku, cin a rozbehate to). Pretaktoval som ho vsak len na 1.33 (zatial mi to uplne postacuje). A cena? Tisicka za dosku a tisicka za procak. Je to banalna investicia, nemusel som kupovat nove pamate (DDRAM) a je mi jedno, ci mi bude fungovat rovnako aj o dva roky. Potom si zbastlim dalsi komp s postacujucim vykonom a za min. naklady.Pokial by som vsak za komp vyhodil 50 litrov, tak si to s tym pretaktovanim a s tymi upravami dosky rozmyslim ;-).
    13.12.2021 06:41 geebranz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Přetaktování procesoru
    Speed control Recognize
    20.7.2004 08:43 Tomas Simek
    Rozbalit Rozbalit vše Demoni
    Autor se nezminil, ze existuje nekolik automatickych demonu (ted jsem je vsechny zapomel), kteri frekvenci ridi podle zatizeni a navolenych pravidel, coz je podle me idealni
    Pavel Dobeš avatar 20.7.2004 09:02 Pavel Dobeš | skóre: 21 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Demoni
    Podle me se o nichj zminil v poslednim odstavci. Treba chce z tohoto tematu udelat celou serii (alespon se z posledniho odstavce zda) a kdyby vse napsal v jednom claku, tak by byl dle meho dost dlouhy.

    Kdo o teto moznosti vubec nevedel, tak mu to jako zakladni informace staci a muze si dalsi (pokud nechce cekat na 'zase priste') dohledat.

    PaD
    Windows? A kdo to ještě používá?
    20.7.2004 18:46 Vskutečnosti Saýc | skóre: 7
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Demoni
    <odporna ironie> krome toho autori jsou placeni podle poctu clanku :)</odporna ironie>
    21.7.2004 19:03 Pavel Beníšek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Demoni
    Jak Vám jistě potvrdí séfredaktor, článek jsem poskytl zdarma ...
    21.7.2004 20:33 Vskutečnosti Saýc | skóre: 7
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Demoni
    Delal jsem si legraci :)
    21.7.2004 08:01 Tomas Simek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Demoni
    Pardon, posledni odstavec jsem prehledl
    20.7.2004 09:14 d.c. | skóre: 30
    Rozbalit Rozbalit vše Ktere procesory?
    Docela by me zajimalo, ktere procesory zpomalovani podporuji, cim bude cpufreq nahrazeno, kdyz je v jadre oznacene jako zastarale a jestli se nekomu podarilo nejaky (ktery?) procesor podtaktovat tak, az by mu stacil pasivni chladic - to by odpovidalo ztratovemu vykonu nekde pod 20 W.
    20.7.2004 12:28 lroy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ktere procesory?
    jj. cyrixy. tak jak mx2 byl vetsi pekac nez srovnatelne pentium, tak c3 je celkem bez problemu s pasivem pokud to neprihrivaji disky a zdroj. to pak jde teplota nahoru.
    20.7.2004 21:08 Geo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ktere procesory?
    No ja tady mam na stole nakejch par let starej compach deskpro a je v nem PII na 350. A na ni je obrovskej pasicni chladic tak 15 x 25 cm mozna vetsi. A ani pri delsi zatezi jako kompilace jadra se teplota moc nezveda
    20.7.2004 14:16 lyon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ktere procesory?
    > jestli se nekomu podarilo nejaky (ktery?) procesor podtaktovat tak, az by mu stacil pasivni chladic

    Ono zalezi predevsim na tom, jakym pasivem se to chladi. Nedavno jsem si dovez 2 procesory - Celeron 633 a P3-700E, oba bezely dlouhou radu mesicu na implicitni frekvenci na pasiv, v routeru mam Celera 366 taky chlazen pasivne. Pokud jsou zebra dost masivni, neni nutne podtaktovavat ani snizovat napeti.
    20.7.2004 09:25 wocis
    Rozbalit Rozbalit vše zpomaleni jadra
    Ted jsem to zkousel a zjistil jsem jednu neprijemnou vlastnost.
    Nemel jsem v jadre (2.6.7) podporu cpufreq, tak jsem si prekompiloval s podporou a co nevidim.

    Po nabootovani do noveho jadra jsem radsi zkontroloval rychlost pomoci mprime (v programu volba 18-benchmark) a koukam ze s jadrem kde je zkompilovana podpora cpufreq mi to pocita az 5x pomaleji nez s jadrem kde podpora neni...

    tak nevim jestli delam neco spatne nebo ne :)
    mam p4 2.8 s HT (v linuxu se mi to jevi jako dualproc)...

    vypis mprime s jadrem bez podpory cpufreq:
    CPU speed: 2791.71 MHz
    CPU features: RDTSC, CMOV, PREFETCH, MMX, SSE, SSE2
    L1 cache size: 8 KB
    L2 cache size: 512 KB
    L1 cache line size: 64 bytes
    L2 cache line size: 128 bytes
    TLBS: 64
    Prime95 version 23.5, RdtscTiming=1
    Best time for 384K FFT length: 13.105 ms.
    Best time for 448K FFT length: 15.599 ms.
    Best time for 512K FFT length: 17.672 ms.
    Best time for 640K FFT length: 21.188 ms.
    Best time for 768K FFT length: 25.714 ms.
    Best time for 896K FFT length: 30.531 ms.
    Best time for 1024K FFT length: 34.273 ms.
    Best time for 1280K FFT length: 45.166 ms.
    Best time for 1536K FFT length: 55.466 ms.
    Best time for 1792K FFT length: 66.061 ms.
    Best time for 2048K FFT length: 74.398 ms.

    vypis mprime s jadrem s podporou cpufreq:
    CPU speed: 2795.37 MHz
    CPU features: RDTSC, CMOV, PREFETCH, MMX, SSE, SSE2
    L1 cache size: 8 KB
    L2 cache size: 512 KB
    L1 cache line size: 64 bytes
    L2 cache line size: 128 bytes
    TLBS: 64
    Prime95 version 23.5, RdtscTiming=1
    Best time for 384K FFT length: 59.357 ms.
    Best time for 448K FFT length: 122.660 ms.
    Best time for 512K FFT length: 137.041 ms.
    Best time for 640K FFT length: 162.420 ms.
    Best time for 768K FFT length: 196.844 ms.
    Best time for 896K FFT length: 235.106 ms.
    Best time for 1024K FFT length: 260.677 ms.
    Best time for 1280K FFT length: 343.046 ms.
    Best time for 1536K FFT length: 422.618 ms.
    Best time for 1792K FFT length: 505.915 ms.
    Best time for 2048K FFT length: 576.222 ms.

    20.7.2004 09:31 Jiří Veselský | skóre: 30 | blog: Jirkovo | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Spotřeba vs. frekvence
    Jen tak naokraj - autor říká, že "nemám k dispozici křivku závislosti frekvence na odběru (která jistě nebude lineární)". Jaksi z podstaty polovodičů vyplývá, že (za jinak nezměněných okolností) je spotřeba přímo úměrná frekvenci a přímo úměrná druhé mocnině napájecího napětí. Souvisí to s poměrně elementární fyzikou danou tím, jak se tam ty "PN přechody překlápějí" a autor si dle mého názoru mohl dát minimálně tu práci, že by do google zadal něco jako "frequency power consumption CPU" a z druhého výsledku by se to dozvěděl. (Byť bez fyzikálního zdůvodnění.) Když něco nevím, tak buď držím hubu, nebo si to zjistím...
    20.7.2004 10:09 Jozef Vondrák | skóre: 19
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Spotřeba vs. frekvence
    Ach jo, už zase. Informaci jste řekl zajímavou, ale kdo si myslíte že jste, když takhle prudíte?
    20.7.2004 10:11 Lubos Kopecky | skóre: 32
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Spotřeba vs. frekvence
    Myslim, ze pokud to nevi, tak je lepsi o tom nepsat, pac kdyz by pak napsal nejakou kravinu diky spatnemu pochopeni spatne napsaneho clanku, tak ho zase vsichni sezerou, co to pise. Jelikoz existuje diskuse, tak se vetsinou najde nekdo, kdo k tomu nejake sve vyjadreni prida, protoze tomu rozumi.
    20.7.2004 10:58 Jozef Vondrák | skóre: 19
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Spotřeba vs. frekvence
    Myslím, že psal o CPUFREQ a o tom něco ví. Vlastnosti polovodičů bych sem netahal.
    20.7.2004 11:06 Lubos Kopecky | skóre: 32
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Spotřeba vs. frekvence
    tak nejak jsem to myslel
    20.7.2004 11:16 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Spotřeba vs. frekvence
    Jen tak naokraj, kvuli lidem jako jste vy se spousta lidi boji psat clanky.

    Spousta lidi ma dostatecne znalosti na to, aby mohli napsat zajimavy clanek (jako je treba tento), ale boji se jit s kuzi na trh, aby jim nekdo (casto kvuli malickosti) nevynadal a nedelal z nich hlupaky. Vy jim svym chovanim davate za pravdu.
    Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
    20.7.2004 12:03 Cronin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Spotřeba vs. frekvence
    Autori by mali pisat take a len take clanky, z ktorymi sa neboja, ze idu z kozou na trh. Takze ak mam o niecom hlboke vedomosti, myslim si ze mozu byt uzitocne aj pre inych a mam cas a chut, napisem clanok, v ktorom si ale stojim za kazdym slovom. Ak o niecom len tusim, ako funguje, ale nie mi je to dostatocne jasne, tak o tom clanok nenapisem, pretoze urcite sa najde niekto, kto ma usvedci z klamstva.

    Autor spravne pisal o tom, comu rozumie. Ale v ziadnom pripade nemal do clanku pliest veci, ktorym nerozumie, a este to aj priznat. Mal o zavislosti produkovaneho tepla a spotreby od frekvencie jednoducho mlcat a v diskusii by niekto tieto informacie kulturne doplnil. Tak by mal informacnu hodnotu clanok i diskusia. A o to predsa ide, nie?
    20.7.2004 12:37 Jozef Vondrák | skóre: 19
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Spotřeba vs. frekvence
    Jsem rád, že v prvním odstavci používáte první osobu čísla jednotného. Také je fakt, že když dva dělají totéž, není to totéž.

    Druhý odstavec pouze ukazuje způsob uvažovaní velké části populace.
    Valoun avatar 20.7.2004 12:49 Valoun | skóre: 30 | blog: Psavec | Středočeský kraj
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Spotřeba vs. frekvence
    Neplette si to s clanky v odbornych casopisech. Tam kdyz je nejaka blbost, tak si to lidi prectou a nikdo na tom nic nezmeni.

    Tady mate "opravne prostredky", clanek lze dodatecne upravit, pripadne privest na pravou miru v diskusi. Ve chvili kdy autor rekne co si mysli, proc si to mysli, ze si tim neni jisty a pozada o pomoc zasvecene (!), tak bych necekal, ze si "zasveceni" budou hrat na bohy a delat z ostatnich blbce.

    PS: Prectete si po sobe kazdy prispevek, a nema-li zadnou pridanou hodnotu, radeji jej ani neodesilejte. Usetrite sobe par bytu a ostatnim dost nervu.
    20.7.2004 12:27 bk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: kvalita clanku
    Nevim, jestli to s tim nejak souvisi, ale na druhou stranu mam dojem, ze clanky na abclinuxu.cz, root.cz, apod. jsou mnohem kvalitnejsi nez to, co vydavaji v Chipu, PC Worldu, a jinych papirovych casopisech. Ze by to byl dusledek "kruteho trzniho prostredi" Internetu ...
    20.7.2004 13:30 Lubos Kopecky | skóre: 32
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Spotřeba vs. frekvence
    Pokud se jednalo o primou reakci na moji odpoved, tak se omlouvam za jeji spatne formulovani - byla psana jako reakce na prispevek v diskusi (20.7.2004 09:31 Jiří Veselský), ne na clanek, ten pro me hodnotu mel a jsem rad, ze vysel.
    22.7.2004 07:45 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Spotřeba vs. frekvence
    Nene, jen jsem se k tobe souhlasne pripojoval. Nicmene jsem mel kliknout primo na puvodni prispevek, takhle je to matouci :-(
    Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
    20.7.2004 11:47 ano
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Spotřeba vs. frekvence
    >Když něco nevím, tak buď držím hubu, nebo si to zjistím... Pokud se tím budete sám řídit bude to kuprospěchu všech.
    20.7.2004 12:47 lroy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Spotřeba vs. frekvence

    to ovsem pocitate s tim, ze to uchladite viz to "že (za jinak nezměněných okolností)" a tim padem se nezmeni vlastnosti materialu. clanek nevypada jako laboratorni zprava to proto aby ho nekdo vubec cetl, takze se nema smysl o tom hadat...

    24.7.2004 19:21 morb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Spotřeba vs. frekvence
    Ja to upresnim: niekto mozno povazuje clanok, v ktorom je viac grafov (nic proti grafom) a vzorcov ako lopatistickeho vysvetlovania, za napinave citanie. Preco nie? Ale ja cakam od clankov tohoto typu skor nieco ako HOW-TO. Sposob, ako odovzdat nejake konkretne skusenosti, majuce okamzity efekt. Zasrat cely clanok vysvetlovanim o tom ako dochadza v polovodicoch k vzniku tepla, svet urcite nezachrani. Srat na teoreticke dristy, pre ne je miesto v knizniciach a vzdelavacich zariadeniach. Je lepsie o torte rozpravat, napisat dvestostrankovu monografiu o technologii pecenia, alebo si ju jednoducho napchat do huby a skusit?
    Stanislav Brabec avatar 20.7.2004 14:50 Stanislav Brabec | skóre: 45 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Spotřeba vs. frekvence
    Přeměřil jsem to s Athlonem 1200 a dostal jsem nelineární výsledek:

    1333MHz 133VA 1200MHz 129VA 1067MHz 119VA 933MHz 115VA 800MHz 107VA

    Možná, že jeden PN přechod se chová přesně lineárně, ale počítač jako celek nikoliv.
    20.7.2004 23:06 bk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Spotřeba vs. frekvence
    Pokud jste nemeril s presnosti vetsi nez +-1.8 W, pak lze Vami zjistenou zavislost povazovat za linearni.
    20.7.2004 10:22 Petr Šobáň | skóre: 80 | blog: soban | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše spotřeba
    No a podtaktovaní má nějaký význam ovšem že by se mi to líbylo to taky moc ne.

    Beru to teď nepotřebuji výkon tak cpu spomalím teď výkon potřebuji tak ho zrychlím. Ovšem na to nepotřebuji externí programy - pokud je správně vše nastaveno tak když se CPU nepotřebuje tak se stejně většinou CPU zastaví (instrukce HALT a pod) kdy potom ten CPU má menší spotřebu - mobilní CPU to mají více propracované ve více krocích atd...

    Měl jsem 486DX-4 120Mhz a najednou se mě windows na tom kousaly a linux ne tak jsem rozebral PC a hele vcětráček se zastavil tak jsem kontroloval rukou jak se to hřeje spustil jsem windows a hned byl cpu vřelý a win se kously, spustil jsem linux a tam se to vůbec nehřálo nepoznal jsem že by se chladič zahřál - pouze když jsem něco spustil, pohl myší tak se cpu zahřál a jak jsem nic nedělal tak zase schládl prostě bez ventilátoru stačil ten cpu chladit. (Samozřejmě jak jsem spustil překlad jádra tak se to kouslo i pod linuxem a cpu se rozehřál tak jak pod windows)

    A pokud někdo na router pro 2 PC vrazí 3G CPU tak je to podle mě jeho chyba. Pokud nepotřebujeme výkon tak už musíme při koupi uvažovat a koupit příslušné HW.

    Například chceme jenom PC na internet tak mi bude stačit třeba něco takovéhodle můj MB mám to jako router pro 8 PC. Běží na tom FC2 + dvě sítovky (jedna do internetu - druhá do hubu pro 8 PC).
    Valoun avatar 20.7.2004 12:44 Valoun | skóre: 30 | blog: Psavec | Středočeský kraj
    Rozbalit Rozbalit vše Re: spotřeba
    To Mini-ITX reseni me docela. Mam krute malej pokoj a chci si neco takoveho postavit. Jako router a jako mini-server pro nektere sluzby (file-storage server, databaze, web, IMAP, ftp, LDAP ...), na kterych bych se chtel naucit spravu systemu.

    Mate s tou deskou dobre zkusenosti? Jde mi predevsim o spolehlivost, nizkou vyhrevnost, moznost bez problemu utahnout disk & wifi kartu, automaticky boot bez zbytecnosti typu monitor/klavesnice/mys.
    20.7.2004 13:08 Petr Šobáň | skóre: 80 | blog: soban | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Mini-ITX (spotřeba)
    Zatím mám s ní pouze nejlepší skušenost.

    Ovšem je tam - aspoň u mě drobná závada, prostě chci aby sama startovala ovšem někdy se jí nechce, prostě zapnu napájení zdroj se zapne ovšem deska se dostane do stavu jako by byla uspaná - nový bios nepomohl.

    Prostě pokud vypnu napájení a znovu zapnu vše naběhne OK pokud je ale vypnuté napájení déle 10minut tak nekdy prostě nenaběhne - zůstane uspaná - není to problém žádného HW dělá to samotná deska i když k ní není nic připojeno.

    S největší pravděpodobností za to může zdroj (mám tam normální ATX 300W) nemám druhý abych to vyskoušel. Takže pozor na zdroj, asi je tam problém s náběhem napětí a obvod na MB který generuje reset generuje asi krátký impulz a MB se zapne gdyž ještě není napětí stabilní. (Z toho stejného zdroje napájím i hub a i ten se jednou dostal do nedefinovatelného stavu)

    Prostě při zapnutí stačí podržet tlačítko reset :-)

    Jinak pokud se zdroj nevypne ze sítě (tj nevypadne těch 3V co napájí MB aby se dal zdroj zapnout) Tak vše funguje OK.
    22.7.2004 17:38 peto
    Rozbalit Rozbalit vše Re: spotřeba
    Kde sa to da zohnat? A aky to ma vykon?
    23.7.2004 13:01 Petr Šobáň | skóre: 80 | blog: soban | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: spotřeba
    Například tady.
    Ovšem pozor při objednání VIA EPIA 5000 Mini ITX, integr. CPU VIA C3/Eden 5000, VGA, 2x SDRAM, audio, LAN tato nemá FDD ovšem místo této mě poslaly trochu jinou desku (je to V-SERIES) která má FDD a zase má pouze jeden IDE kanál. Rozdíl je popsán tu: EPIA a EPIA-V Toto je to V které poslaly
    Asi dříve posílaly bez toho V a teď asi dodávají to s tím V. Číslo určuje jaký je tam CPU 5000 je tam 500Mhz (běží na 533Mhz) nutno použít RAM 133Mhz jinak spomalujete i CPU jak nastavíte 100MHz pro RAM (Násobič je napevno).

    PS. Už jsem možná přišel na to proč se mi to sekalo, prostě když jsem neměl k tomu připojenou TV tak nesmím mět v biosu nastavenou TV normu PAL :-(
    27.7.2004 10:54 xlibor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: spotřeba
    MB rady EPIA me mirne zklamala a to svou spotrebou, ktera ma byt udajne do 10W. Neni tomu tak. Pouzivam klasicky ATX 300W zdroj a celkova spotreba je 60W. Bohuzel dnesni ATX zdroje maji znacne malou ucinnost, coz se projevuje velkou vykonovou ztratou na budicich tranzistorech. Jinak pokud vam nenajizdi po vypadku elektriny uprava je jednoducha. Staci trvale uzemnit pin PG na zdroji a PC najizdi pokazde.

    xlibor***email:xlibor@ovfree.net***web:xlibor.ovfree.net
    27.2.2006 12:59 Petersson
    Rozbalit Rozbalit vše Re: spotřeba
    větráček se zastavil tak jsem kontroloval rukou jak se to hřeje spustil jsem windows a hned byl cpu vřelý a win se kously, spustil jsem linux a tam se to vůbec nehřálo nepoznal jsem že by se chladič zahřál - pouze když jsem něco spustil, pohl myší tak se cpu zahřál a jak jsem nic nedělal tak zase schládl prostě bez ventilátoru stačil ten cpu chladit. (Samozřejmě jak jsem spustil překlad jádra tak se to kouslo i pod linuxem a cpu se rozehřál tak jak pod windows)

    Pokud ty windows byly 9x bez pomocných utilit typu Rain, tak to dává smysl, protože ony Win9x nutily procesor topit protože nepoužívaly instrukci idle když se nic nedělo, narozdíl od linuxu nebo winNT. Instrukce idle totiž uvedla cpu na pár taktů do stavu nicnedělání, tím snížila spotřebu / vývin tepla.
    20.7.2004 10:36 N0rT0n | skóre: 9 | blog: Lama | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Podtaktované CPU na serveru
    Já osobně používám podtaktovaný procesor IDT WinChip na serveru uvnitř sítě. Jede na něm samba+NFS, v provozu je již několik let nonstop s pasivním chlazením. Jediná věc, která se tam měnila za celou dobu provozu, byl zdroj napájení.

    Původní frekvence procesoru byla někde kolem 200 MHz, nyní je někde kolem 150 MHz. Vše jede naprosto bez problémů (nyní na jádře 2.4.). Server využívá asi 40 počítačů v síti a doposud nebyly žádné stížnosti od uživatelů.
    20.7.2004 11:05 Jozef Vondrák | skóre: 19
    Rozbalit Rozbalit vše Mě se podtaktování hodí
    Podtaktování se hodí, pokud máte v ložnici pracovnu a nechcete na noc vypínat počítač, protože například DC++. Nebo nejste doma, ale mejly si chcete stahovat. Nebo prostě odejdete od počítače a spustí se vám screensaver. Je to stejné jako když odejdete z místnosti tak taky zhasnete. Ona ta žárovka zas takovou spotřebu nemá a klidně by mohla svítit pořád, ale stejně zhasnete. Poslední důvod co mě napadá je v nalezení alespoň nějakého využití přídavných tlačítek na klávesnici.
    20.7.2004 12:04 Ota
    Rozbalit Rozbalit vše Podtaktování
    Někdy lze zvýšit výkon počítače i bez rizika přehřívání CPU. Záleží to na kvalitě a rezervě procesoru. Před léty jsem zakoupil CPU P3 Tualatin 1.0 Ghz. Měl jsem celkem štěstí na dobrý kus, protože i bez zvyšování napětí běhal stabilně na 1.55Ghz, ale s přibaleným větrákem již dost topil. Proto jsem se rozhodl,že ho pojedu jen na 1.35Ghz, protože SDRAM mi tuto frekvenci zvládá ještě s CL2 a zaexperimentoval jsem se snižováním napětí na CPU. Z defaultních 1.475V jsem se dostal na 1.275V naprosto stabilního provozu. Ty uspořené 0.2V snížily teplotu při provozu na 1.35Ghz/1.275V zhruba stejně jako když běžel na 1Ghz s defaultním napětím 1.475V. Takto mi doma jede cca 2 roky. Stabilita prověřena synem, hodinami hry Wolfenstein Enemy Territory odpařenými v Mandrake9.2. Deska je Abit ST6. Jinak domácí router/samba server Dell P2/350 provozuji podtaktovaný z 350Mzh na 233Mhz, protože menší vliv na spotřebu to při nepřetržitém běhu má a přitom to nijak výrazně neomezuje výkon Samby. Pokles rychlosti transferu souborů ze Samby byl po podtaktování menší než 10%. Rozhoduje hlavně I/O desky, rychlost řadiče a disků. A hlavně - doma to stačí.
    20.7.2004 17:12 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše acpi a zmena frekvence
    Pouzivam notebook IBM TP T41 a k plne spokojenosti pouzivam nasledujici skriptik(vyuziva ACPI):
    $ cat /usr/local/bin/cpu
    #!/bin/sh
    hight () {
      echo performance > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor && \
      echo 0 > /proc/acpi/processor/CPU/throttling && \
      echo "Nastavuji na vyssi vykon"
    }
    low () {
      echo powersave > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor && \
      echo 4 > /proc/acpi/processor/CPU/throttling && \
      echo "Nastavuji na nizssi spotrebu"
    }
    [ "$1" == "s" ] && {
      FREQ=`egrep "cpu MHz" /proc/cpuinfo | gawk '{print $4}' | gawk -F . '{print $1}'`
      [ "${FREQ}" -le "1000" ] && hight || low
    }
    [ "$1" == "start" ] && {
      AC=`cat /proc/acpi/ac_adapter/AC/state | gawk '{print $2}'`
      [ "off-line" == "$AC" ]  && low || hight
    }
    
    staci pak napsat jen cpu s a prepne se to do druhe frekvence(bud 600MHz nebo 1400, zalezi co bylo prave nastaveno)

    do rc.local jsem si zaradil cpu start kterej nastavi frekvenci podle toho jesli startuju na baterku nebo ne.

    taky jsem si nastavil acpid kterej reaguje na vyndani a zandani napajeni do booka

    komplet popis je na t41.zdenda.com
    -- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
    21.7.2004 16:25 r080
    Rozbalit Rozbalit vše Re: acpi a zmena frekvence
    zkus pohledat na webu programek powernowd mam TP R40 s centrinem a powernowd je to co mi vyhovuje, temer zadna konfigurace, bezici aplikace potrebuje vykon, ok zvysi se frekvence procesoru (definovatelny krok), nepotrebuje, frekvence je na nejnizsi mozne hodnote
    22.7.2004 07:12 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: acpi a zmena frekvence
    ten program znam, ale nepotrebuji. Jedine co po booku chci je aby vydrzel co nejdyl na baterku(vydrzim pri svem stylu prace kolem 4h) proto mam tenhle skriptik a prez acpid ovladam frekvenci v zavislosti jestli jedu na baterku nebo ne
    -- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
    23.7.2004 10:53 r080
    Rozbalit Rozbalit vše Re: acpi a zmena frekvence
    jiste, muj notas vydrzi taky 4+ hodiny (nikdy jsem to presne nemeril)

    mne se na tom libi, ze se o to nemusim vubec starat, vsechno se deje jaksi automaticky divil bych se, kdyby jsi nejak vyrazne usetril tim co delas... spis bych si tipl, ze to bude opacne

    ale proti gustu...
    23.7.2004 12:34 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: acpi a zmena frekvence
    no ja se o nic nestaram, proste vytahnu napajeni z booka a jede na 600MHz, zastrcim napajeni a jede na na plno.
    -- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
    2.8.2004 17:11 r080
    Rozbalit Rozbalit vše Re: acpi a zmena frekvence
    no me jede na 600 ani ho nemusim tahat ze zasuvky, stejne tak mi jede 1400 i na baterky, kdyz je zapotrebi vykon

    ale to je jedno, kazdemu vyhovuje neco jineho...
    20.7.2004 17:59 Michal B.
    Rozbalit Rozbalit vše pretaktovani a Linux
    od pretaktovani jsem upustil po prechodu na Linux. resp. kdyz jsem mel Linux na pretektovanym pocitaci, tak jsem nepocitil zadne vyhody, protoze system mel tak male naroky, ze pretaktovavat proste nepotreboval. diky za inspiraci pro majitele notebooku (jak autorovi, tak prispivatelum)
    20.7.2004 19:16 snowracer | skóre: 21 | blog: Omniloquent | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Athlon XP
    Děkuji za pěkný článek. Nechal jsem se jím inspirovat a chtěl trochu ulehčit i svému procesoru. Asi jsem ale moc naivní, když věřím, že by to mohlo fungovat i na desktopovém Athlonu XP (Barton). Použil jsem ACPI Processor P-States driver, ale při pokusu o jeho zavedení mě přivítá chybová hláška:
    FATAL: Error inserting acpi (/lib/modules/\
    2.6.7-gentoo-r8/kernel/arch/i386/kernel/cpu/\
    cpufreq/acpi.ko): No such device
    Byl někdo úspěšnější?
    22.7.2004 17:46 peto
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Athlon XP
    No, toto ti asi neporadim, ale viem, ze z normalnych Athlonov sa daju urobit tie mobilne zmenou mostikov. Treba pohladat o tom na serveroch, ktore sa tomu venuju (svethardware, pctuning a pod.)
    Na 7 klikov sa mi podarilo natrafit napr. na toto:
    http://www.pctuning.cz/titulnistrana/hardware/procesorypameti/Default.aspx?CatID=200&LayId=2&ArtId=18285
    24.7.2004 07:18 snowracer | skóre: 21 | blog: Omniloquent | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Athlon XP
    Ano, o těch můstcích jsem také četl, ale nejsem takový dobrodruh, abych to zkoušel :-) Přesto ale děkuji.
    21.7.2004 07:24 Polish
    Rozbalit Rozbalit vše lm_sensors & cpufreq
    Ahoj,

    chtel jsem se zeptat jestli se Vam povedlo opatchovat kernel obema patchema. Vzdy projde jenom ten prvni. Nebo jestli se neda nekde stahnout uz opatchovany. Na notasu se mi hodi obe featury.

    dikes moc Polish
    22.7.2004 17:25 peto
    Rozbalit Rozbalit vše AMD Cool&Quiet
    Zmena freqencie je na 64 bitovych athlonoch standartna vec (viac na strankach AMD), na inteloch neviem, ale myslim, ze zmena freqencie na nemobilnych typoch nema az taky vyznam, ako na mobilnych. AMD ma specialne typove rady podla spotreby, viac na tych strankach, ale nikde som nenasiel, ako sa lisia vykonom.
    Najvacsiu spotrebu zacinaju mat pomaly graf. karty, skoda ze sa tie bez chladica uz tazko zhanaju (do serverov -stare S3 a pod.).
    Dalej najviac kuria disky, lebo maju najvacsi objem, ked nebereme pri CPU do uvahy chladic a samozrejme preto, ze proste hreju. Ked este zobereme do uvahy, ze pri RAIDe je ich viacej, tak to chce do bedne vela vetrakov.
    (ps> ked nieco hreje, tak tym myslim, ze to ma asi vyssiu spotrebu)
    23.7.2004 10:08 Marek Dolezal
    Rozbalit Rozbalit vše Cpuspeedy
    Zkusil jsem tento programek, protoze myslenka me zaujala, ale nezadarilo se :-(. Nize pridavam vypis po zadani prikazu cpuspeedy -f. Nevite nekdo, co s tim? Oba soubory (/usr/sbin/cpuspeedy i /usr/lib/cpuspeedy/pycpufreq.py) jsou tam, kde maji byt. Jinak se jedna o verzi 0.3.0. Diky za rady. # /usr/sbin/cpuspeedy -f
    Traceback (most recent call last):
    File "/usr/sbin/cpuspeedy", line 251, in ?
    main()
    File "/usr/sbin/cpuspeedy", line 187, in main
    cpufreq.status()
    File "/usr/lib/cpuspeedy/pycpufreq.py", line 92, in status
    self.speed=int(self.handler.speed_max)
    TypeError: int() argument must be a string or a number
    28.7.2004 22:27 Jarynek
    Rozbalit Rozbalit vše TO JE ALE ZASE STUPIDNI DISKUZE :-)
    TO JE ALE ZASE STUPIDNI DISKUZE :-)
    30.7.2004 23:02 dumi | skóre: 13
    Rozbalit Rozbalit vše Klasicky athlon
    Dobry den,

    clanek se mi velice libi, je to pekna inspirace, ale bohuzel se mi to nepodarilo rozchodit. Mam obycejneho stolniho athlona XP 1800+. Je chyba ve me, nebo tento procesor nepodporuje tytu funkci?? nechavam PC bezet nonstop, a docela by se podtaktovani hodilo :-) (Ten vetrak dela podstatne mensi hluk :-) ). Pokud se nekomu povedlo to na athlonu rozbehat, uvitam jakou koliv radu, nepohrdnu ani konfigurakem jadra. Muzete klidne posilat maila na odposlech@post.cz.

    Dekuji Dumi
    30.10.2004 20:00 ghostmonk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Klasicky athlon
    pod linuxem existuje nastroj athcool, funguje ale jen pro nektere chipsety: athcool version 0.3.7 - enabling/disabling Athlon Powersaving mode Supported Chipsets: AMD-751; AMD-761; AMD-762; VIA KX133; VIA KX133;VIA KLE133; VIA KT133/KM133/KL133/KN133[A] series; VIA KT266/333[A] series; VIA KM266; VIA P/KN266; VIA KT400[A]; VIA KM400[A]; SiS 730; SiS 733; SiS 735; SiS 740; SiS 741/741GX/M741; SiS 745; SiS 755; SiS 746[FX]; SiS 748; nVIDIA nForce series; nVIDIA nForce2
    8.8.2004 12:02 32bit
    Rozbalit Rozbalit vše S pretaktovanim mam vcelku kladne zkusenosti
    Ja mam pc jeste z roku 98. Kvalitni BX od Asusu na tom PII 400 MHz a 133MHz ramky s ECC disk je tam od IBM grafika ATI 128GL. Nekdy v roce 2000 jelikoz vykon uz neodpovidal jsem to pretaktnul na 532 a jedu na tom temer 4 roky pc odstavuju jendnou za 3 mesice kvuli pravidelne udrzbe.Case je dobre odvetravana a huluk celkem myslim ze v norme.Ted par mesicu jedu na 600 MHz pridal jsem pouze chladice ramek.. update biosu a chladim preventivne Chipset.Hluk se niak vyrazne nezvecil naklady male zatim bez chyb. Investovat do novych dilu zatim nehodlam protoze tento vykon je pro me zatim dostacujici.Jedine je to ze ladit pretaktovane pc vyzaduje spoustu casu a shaneni info a neake skusenosti. Jedinou vyhodu podtaktovani vidim u notebooku kvuli uspore energie.Zadne uhliky z CPU a jine zde probirane veci me nedesi.A zivotnost myslim dostacujici.
    30.10.2004 00:15 ZB
    Rozbalit Rozbalit vše cpudyn
    Zdravim. Rika nekomu neco utitlitka cpudyn? Umi totiz menit fekvenci procesoru v zavislosi na zatizeni (aspon to tvrdi autor). Na mem centrinu ji meni v rozsahu (600 - 1500MHz).
    4.8.2005 10:49 Diablo_PW
    Rozbalit Rozbalit vše LoooOoooL nic se nezkracuje lamy
    Mam procesor Intel Celeron D 2.8Ghz 1,38VCore Standartne K nemu mam 2 x 512 MB Kingmaxx Hardcore 500Mhz a desku MSi 865i NEO2 FIS2R OC Edition.

    Procak mi na 400Mhz Ramach od Kingmaxu beha 3,7Ghz Stabilne na 465Mhz.Po tom co jsem koupil 500Mhz Kingmaxi Hardcore Edition tak si muzu dovolit jeste vic necekal sem takovy narust ale pomalu to slo nahoru 3,9Ghz bez problemu na 1,51VCore rikam si testnu jeste vic 4050Mhz taky bezproblemu a to jsem CPU nechal probehnout cely Benchmark "HOT CPU TESTER PRO" na tech 4050Mhz bylo VCore uz 1,53V.Rekl jsem si dobre pokud Ramky stacej dam jeste vic a uvidim jak vydrzej protoze uz na tech 4050Mhz jeli na 506Mhz.No tak dal jsem 4150Mhz testy probehli v klidu zadna znamka chyb nebo nestabili i tak mi to rekl hotovy test v te dobe bylo VCore 1,55V coz je uz docela dost.No jako Overclocker sem si rekl "Muze jeste:No tak na nej!"Zalezl jsem si zase do sve modre obrazovky (Bios) :o) a posunul jsem na 4,250Mhz zase v poradku nabehli Wokna a ja otestoval v testech a slo se vesele dal na 4350Mhz na teto frekvenci bylo VCore uz 1,6V coze je neunosna hranice a RAMky meli 544Mhz a napeti na nich bylo 2,80V....na 4350 zacali problemy ale ne nejake zavazne bez problemu nabehl Windows ja spustil testy tipnul par screenu na dokazani frekvence a po skonceni jednoho testu doslo k takovemu 10sekundovemu zaseku ktery se jeste jednou pak opakoval.No rekl jsem si dam 4,300Mhz a zkusim to znovu.Na teto frekvenci se jevi procesor jako dostatecne stabilni bez jakekoliv chyby.

    Jinak nemyslete si ze chladim napr dusikem to ne!Ale pouzivam Coolermaster KHC8 HeatPipe 6 ktery jsem jeste trosku poupravil a je opravdu vynikaji a nemuzu si ho vynachvalit.Teplota pri 4300Mhz byla pri BURN vykonu nejakych 55C° coz je opravdu nadhera.

    Takze konecny vysledek zni takto....

    Testovaná sestava : Intel Celeron D 2,8Ghz @ 4,3Ghz MSi 865i NEO2 FIS2r OC Edition RAM 2 x 512MB Kingmax Hardcore 500Mhz @ 540Mhz Geforce 6800LE 8/4 (pipeline) 300Mhz/700Mhz @ 16/5 (pipeline) 450Mhz/850Mhz - je to takova osekana Geforce Ultra vlastne. HDD 200GB Samsung 8MB + 80GB WD 8MB Zdroj Chieftec 420W ale maximalke bez kolisani napeti na vetvy + 12V je neco okolo 435W.

    A jeste ne konec na chipset ktery by pri standartnim aktivnim chlazeni mel neco okolo 90 - 100C° jsem udelal maly vodni blok na kterym je nalepeny opilovany pasiv a zapusteny do vodniho bloku kuli lepsimu prevodu tepla a na boku celeho chladice je jeste jeden pasiv je to druha pulka z toho opilovaneho pasivu ktera je take zapustena do boku chladice. Teplota chipsetu se pri 4,3Ghz pohybuje pri BURN vykonu neco okolo 45C° coz nebylo ani pri standartnim taktu a na standartnim aktivnim chlazeni chipsetu kdy se teplota pohybovala neco okolo 47C° pri BURN vykonu.

    Pripadne otazky a zadosti o screeny pokud neverite zadejte na mojim ICQ - 306647919 nebo emailu diablo_13@centrum.cz

    s pozdravem vsech OCčkařů Diablo_PW
    17.11.2005 22:47 JOzko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: LoooOoooL nic se nezkracuje lamy
    Ehm tolko prispevkou a nemaju nic poslocne s clankom najme ten posledny skor to je o chvastani sa kto aky ma stroj :) TAq ja mam P120MHZ :)
    15.8.2006 15:47 Behemot | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpomalte si procesor
    Nezná někdo nějaký takový prográmek por underclocking i pro Windows XP ? Nejlépe 64 bitový.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.