abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 05:11 | Komunita

    #HACKUJBRNO 2024, byly zveřejněny výsledky a výstupy hackathonu města Brna nad otevřenými městskými daty, který se konal 13. a 14. dubna 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:55 | IT novinky

    Společnost Volla Systeme stojící za telefony Volla spustila na Kickstarteru kampaň na podporu tabletu Volla Tablet s Volla OS nebo Ubuntu Touch.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 17:44 | IT novinky

    Společnost Boston Dynamics oznámila, že humanoidní hydraulický robot HD Atlas šel do důchodu (YouTube). Nastupuje nová vylepšená elektrická varianta (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:11 | Nová verze

    Desktopové prostředí LXQt (Lightweight Qt Desktop Environment, Wikipedie) vzniklé sloučením projektů Razor-qt a LXDE bylo vydáno ve verzi 2.0.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 14:22 | IT novinky

    Nejvyšší soud podpořil novináře Českého rozhlasu. Nařídil otevřít spor o uchovávání údajů o komunikaci (data retention). Uvedl, že stát odpovídá za porušení práva EU, pokud neprovede řádnou transpozici příslušné směrnice do vnitrostátního práva.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 05:33 | Zajímavý článek

    Minulý týden proběhl u CZ.NIC veřejný test aukcí domén. Včera bylo publikováno vyhodnocení a hlavní výstupy tohoto testu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 22
    včera 04:44 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 3.5.0 svobodné implementace protokolu RDP (Remote Desktop Protocol) a RDP klienta FreeRDP. Přehled novinek v ChangeLogu. Opraveno bylo 6 bezpečnostních chyb (CVE-2024-32039, CVE-2024-32040, CVE-2024-32041, CVE-2024-32458, CVE-2024-32459 a CVE-2024-32460).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:11 | Nová verze

    Google Chrome 124 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 124.0.6367.60 přináší řadu oprav a vylepšení (YouTube). Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 22 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 02:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 9.3 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Novinkou je vlastní repozitář DietPi APT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    16.4. 18:44 | Nová verze

    Byl vydán Mozilla Firefox 125.0.1, první verze z nové řady 125. Přehled novinek v poznámkách k vydání, poznámkách k vydání pro firmy a na stránce věnované vývojářům. Vypíchnout lze podporu kodeku AV1 v Encrypted Media Extensions (EME). Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 125.0.1 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (66%)
     (11%)
     (2%)
     (21%)
    Celkem 518 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“

    11. 10. 2010 | Tomáš Heger | Recenze | 19965×

    10. 10. 2010 vyšlo Ubuntu 10.10 s označením Maverick Meerkat neboli vzpurná surikata. Nevím, proč bylo zvoleno přídavné jméno „vzpurná“ (tuto vlastnost bych u svého operačního systému asi neocenil), nicméně podívejme se, zda je nové Ubuntu alespoň tak chytré, rychlé a společenské, jak by správná surikata měla být.

    Obsah

    Instalace

    link

    Když nabootujete z živého CD, přivítá vás dle očekávání otázka, zda chcete Ubuntu pouze vyzkoušet nebo rovnou instalovat. Instalátor se dočkal hned několika změn. Jednou z nich je přehled požadavků pro bezproblémovou instalaci – je mezi nimi dostatek volného prostoru na disku, připojený zdroj napájení a připojení k Internetu. Ve stejném bodě instalace můžete také povolit stažení aktualizací během instalace a instalaci vybraného softwaru třetích stran.

    Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10

    Následuje rozdělení disku, které nám mimo jiné umožní Ubuntu nainstalovat vedle stávajících instalací operačních systémů, které na disku již máme. Instalátor zmenší některý oddíl a tím pro surikatu vytvoří místo. Pokud se vám nelíbí navržené nové uspořádání oddílů, je možné jej upravit uchopením oddělovače a tažením myší. Nástroj pro ruční rozdělení disku je samozřejmě stále k dispozici a umožňuje použít btrfs pokud umístíte /boot na jiný souborový systém.

    Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10

    Po nastavení diskových oddílů se rovnou spustí kopírování souborů a probíhá na pozadí, což osobně považuji za nejpříjemnější novou vlastnost instalátoru. Instalace tak probíhá, zatímco vy procházíte dalšími kroky jako je například nastavení časového pásma, což celý proces urychlí. V menu volby rozložení klávesnice jsem vyzkoušel funkci, která se pokusí odhadnout vaše rozložení podle několika stisknutých kláves (tato funkce byla obsažena také v předchozí verzi Ubuntu). Nicméně plný úspěch se nedostavil – zkoušel jsem se nechat odhadnout několikrát a pokaždé mi byla určena slovenská QWERTY klávesnice.

    Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10

    Zbývá vyplnit informace o uživateli a instalace je u konce. Zde mě překvapilo, že hesla jako 111111 nebo 123456 jsou považována za „docela dobrá“. Čekal bych přísnější hodnocení.

    Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10

    Vzhled

    link

    Splashscreen i přihlašovací obrazovka jsou podobné těm z minulé verze. Pozadí plochy je stále laděno do fialova, výchozím tématem vzhledu je Ambiance a k dispozici je také světlá varianta Radiance (jen obsahují více oranžové barvy). Tlačítka ovládání oken jsou taktéž opět vlevo. Zdá se tedy, že vzhled žádnou revolucí neprošel. Nedočkali jsme se ani „windikátorů“ (z anglického window indicator), o kterých psal na blogu Mark Shuttleworth.

    Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10

    Novinkou je ale moderní Ubuntu Font, který je použit jako výchozí. Font je stále ve vývoji a v příští verzi Ubuntu (11.04 „Natty Narwhal“) bychom se měli dočkat jeho dalších variant (včetně písma s pevnou šířkou pro použití v terminálu) a podpory více jazyků. Nové písmo se mi velmi líbí a jeho použití považuji za dobrý krok.

    Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10

    Programy

    link

    GNOME

    link

    GNOME je obsaženo ve verzi 2.32, která příliš mnoho změn nepřinesla. Nicméně za zmínku určitě stojí například nové vlastnosti kecálka Empathy jako vytvářet metakontakty, užitečnější chybová hlášení, vyhledávání kontaktů postupným psaním, možnost přidat IRC účet pomocí průvodce, vypnout ukládání konverzace nebo zapnout automatické otevírání oken s novými zprávami. Správce souborů Nautilus má nový dialog pro řešení konfliktů, zprůhledňuje ikony souborů a adresářů vybraných k vyjmutí. Nautilus je nyní také více integrován se službou Ubuntu One.

    Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10

    Ubuntu Software Center

    link

    Správce softwaru přináší nový vzhled, jehož součástí jsou také dva obdélníky, které zobrazují aplikace z kategorií „Oblíbené“ a „Co je nového“. Nově je možné pomocí tohoto nástroje instalovat placený software a prohlížet historii instalovaných, aktualizovaných a odstraněných balíků. Další novou vlastností je práce s DEB balíčky. Když si tedy nějaký stáhnete z Internetu a poklepete na něj, spustí se Ubuntu Software Center a umožní vám jej nainstalovat. Správce softwaru nyní také usnadňuje instalaci doplňků do jednotlivých aplikací. Verze 10.10 také přináší nový repozitář „extras“, do kterého by měly přibývat nové aplikace, které vyšly po vydání Ubuntu, aby uživatelé nemuseli čekat na příští vydání. Týká se to však jen nových aplikací, ne nových verzí – ty by se do systému měly dostat pomocí backportů.

    Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10

    Rhythmbox a Ubuntu One Music Store

    link

    V novém Ubuntu nejste omezeni jen na nákup softwaru, nakupovat můžete také hudbu, a to na Ubuntu One Music Store. S nákupem vám pomůže plugin do přehrávačů Rhythmbox (ten je standardně nainstalován a připraven k použití) nebo Banshee. K nákupu samozřejmě potřebujete také Ubuntu One účet. Zakoupená hudba se vám uloží do vašeho Ubuntu One adresáře, odkud si ji můžete stáhnout do svého počítače.

    Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10

    Shotwell

    link

    F-Spot byl nahrazen novým správcem fotografií pojmenovaným Shotwell. Shotwell se podle mého názoru se svým úkolem vyrovnává statečně. Je možné importovat vaši sbírku z F-Spotu, což je určitě funkce, která se hodí. Žádnou takovou sbírku fotografií ale nemám, takže jsem nemohl vyzkoušet, jestli se vše importuje tak, jak má. Když Shotwellu řeknete, ve kterém adresáři máte fotografie, které chcete spravovat, můžete se pustit například do dělení fotografií do událostí nebo štítkování. Shotwell zvládá jednoduché úpravy sám (například otočení, ořez, redukce červených očí, nastavení expozice nebo odstínu) a na složitější umí zavolat pomoc mocnějších aplikací (např. GIMP). Upravené fotografie pak můžete rovnou publikovat a to na Facebook, Flickr nebo Picasa Web Albums. Na žádné z těchto služeb účet nevlastním, takže opět nevím, zda vše funguje správně. Doposud jsem žádného správce sbírky fotografií nepoužíval, ale myslím, že na Shotwell bych si velmi rychle zvykl.

    Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10

    Ostatní novinky

    link

    Ubuntu přichází s kernelem verze 2.6.35-22.33, který je postaven na Linuxu 2.6.35.4. S tím přichází například lepší podpora Intel Sandybridge. S Ubuntu 10.10 přestávají být podporovány architektury i586 a nižší, stejně jako i686 bez cmov. Další změny naleznete například v Gwibberu, programu pro přístup k sociálním sítím. Změnil se backend, což by se mělo pozitivně projevit na výkonu. Gwibber také při přístupu k Twitteru používá nový autentizační protokol OAuth. Příjemnou vlastností se může pochlubit applet pro ovládání hlasitosti – nyní umožňuje také ovládat hudební přehrávače. Zobrazuje informace o právě přehrávané skladbě a umí skočit na další, předchozí nebo přerušit přehrávání.

    Další novinkou je balíček canonical-census, který každý den hlásí Canonicalu, že instalace žije. Po oznámení tohoto balíčku se vyrojily názory přirovnávající Canonical k Velkému bratrovi, nicméně balíček je nutné ručně nainstalovat a poté stejně neodesílá žádné přísně tajné informace, takže myslím, že paranoici mohou zůstat v klidu. Poté, co byl ohlášen fork OpenOffice.org nazvaný LibreOffice, se Mark Shuttleworth nechal slyšet, že s Ubuntu bude dodávána otevřenější varianta kancelářského balíku, ale toto se týká až příští verze, takže Maverick Meerkat obsahuje klasické OpenOffice.org.

    Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10

    Ubuntu Netbook Edition

    link

    Verze pro netbooky představuje nové uživatelské rozhraní Unity. Jeho součástí je tzv. Launcher a horní panel. Na něm najdete logo Ubuntu, pod kterým se skrývá nabídka aplikací, vpravo je oznamovací oblast a applety ovládající zvuk, vypnutí (respektive restart, uspání nebo odhlášení) systému a IM komunikaci. Prostřední část panelu je využita funkcí Global menu (podobně jako například v Mac OS X). Tím se šetří vertikální pixely, podobně jako umístěním Launcheru na levou stranu displeje. Ten obsahuje spouštěče aplikací a ikony spuštěných aplikací (nejedná se tedy pouze o spouštěč, jak by název napovídal). Pokud již máte aplikaci spuštěnou (například na jiné ploše) a pokusíte se ji spustit znovu, zobrazí se vám již spuštěná instance. Tato funkce tedy smazává rozdíl mezi spuštěnou a nespuštěnou aplikací, což na druhou stranu má i nevýhodu – zřejmě pomocí Launcheru nelze spustit dvě instance stejné aplikace (nicméně například z terminálu to jde). Spouštěč do Launcheru přidáte z kontextového menu ikony spuštěné aplikace. Je tedy potřeba aplikaci alespoň jednou spustit jinak, což nepovažuji za nejšťastnější. Launcher a Unity obecně by si dle mého názoru zasloužily více možností konfigurace (že by tohle byla ona vzpurnost?).

    Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10

    Kromě spouštěčů aplikací a běžících úloh na Launcheru naleznete také přepínač ploch nebo spouštěč menu pro aplikace či správce souborů a složek. Druhý jmenovaný řadí soubory a složky nikoliv podle umístění, ale podle času. Je možné také vyhledávat, a to díky nástroji Zeitgeist. K dispozici je pochopitelně také klasický Nautilus, takže je možné se soubory pracovat standardně. Čeho si možná všimnete, je fakt, že plocha je vždy prázdná (bez ikon), a to i tehdy, když nějaké soubory uložíte do /home/uzivatel/Desktop – tento adresář tedy pozbývá svého původního smyslu. Menu aplikací řadí programy do kategorií, je k dispozici také vyhledávání. Pozitivně hodnotím fakt, že mezi výsledky vyhledávání najdete i dosud nenainstalované aplikace. Po kliknutí na jejich ikonu se spustí Ubuntu Software Center a velmi rychle můžete daný software nainstalovat.

    Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10 Ubuntu 10.10

    Během nepříliš dlouhého testování mi několikrát spadl Mutter, takže zřejmě není vše odladěno tak, jak by mělo být.

    Ubuntu 10.10

    Kubuntu

    link

    Před koncem ještě vrhneme rychlý pohled na změny v Kubuntu. V novém Kubuntu najdete KDE SC 4.5.1, nově je výchozím prohlížečem webu Rekonq, základní instalace obsahuje bluetooth nástroj Bluedevil a používá se zvukový server PulseAudio. Změny instalátoru (instalace softwaru třetích stran a kopírování souborů na pozadí během nastavování) se Kubuntu týkají také. Mezi další novinky patří například vylepšení nástroje KPackageKit, který přináší změny UI a také by teď měl být rychlejší.

    Zhodnocení

    link

    Celkově na mě Maverick Meerkat působí kladně. Spousta změn je dle mého názoru k lepšímu (Ubuntu Font, Shotwell, vylepšený instalátor), ale rozhodně vidím i prostor pro zlepšení. Největší revolucí je asi nové prostředí netbookové verze. Očekávám, že se najdou jak uživatelé, kterým změna sedne, tak i ti, kterým nikoliv. Osobně se mi Unity líbí, ale rád si počkám na některou z dalších verzí, které doufám vyřeší některé neduhy. Za klady považuji snahu šetřit místem a smazávání některých pro běžné uživatele nedůležitých detailů či rozdílů. Nicméně pro sebe bych si chtěl některé věci nakonfigurovat a tyto možnosti jsem nenašel – v tomto jsou určitě mezery.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    11.10.2010 00:32 Marek Chlup
    Rozbalit Rozbalit vše ath9k na Asus PC 1005HA nejede dobře
    Bohužel mne trápí WiFi na Asus PC 1005HA s AR9285 - modul ath9k. Začne to být pomalé, či síťování tuhne či co a provozovat gvim při vzdáleném napojení přes ssh je nemožné (po nějaké chvíli vytuhne a neprobere se). Problémy nastaly již s Ubuntu 10.04 a jádrem 2.6.32-25-generic (s jádrem 2.6.32-24-generic problémy nebyly). Nyní s Ubuntu 10.10 a jádrem 2.6.35-22-generic je to také špatné.

    Co mne těší, je podpora WebM ve vlc, v mplayer a v ffmpeg.
    11.10.2010 01:15 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ath9k na Asus PC 1005HA nejede dobře
    Jádro 2.6.35-22 je ke zlosti. Pozoruju s ním vícero potíží (s Wifi, trackpointem po probuzení, záseky, suspendem a pár dalšími blbinami), a to jak na 1005HA, tak na Thinkpadu. V repozitáři 10.10 je ale i 2.6.32-25, se kterým tyto problémy nemám (až na to že s ním nefunguje probuzení ze s2disk). Ach jo, pokrok bolí.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    11.10.2010 10:37 Marek Chlup
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ath9k na Asus PC 1005HA nejede dobře
    V repozitáři 10.10 jádro 2.6.32-25 nenacházím. Je v 10.04 - ale WiFi mne s tímto jádrem také zlobí.
    11.10.2010 19:51 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ath9k na Asus PC 1005HA nejede dobře
    Vidim ho tu, linux-image-2.6.32-25-generic.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    12.10.2010 12:04 Marek Chlup
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ath9k na Asus PC 1005HA nejede dobře
    http://packages.ubuntu.com/search?keywords=linux-image-2.6.32-25-generic&suite=default§ion=all&arch=any&searchon=names

    -> je pro lucid, ale ne pro maverick

    Nebo vidím nějak špatně?
    12.10.2010 12:31 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ath9k na Asus PC 1005HA nejede dobře
    Omlouvám se, byla to moje chyba. 10.10. jsem neinstaloval de novo, ale upgradoval z 9.04. a to někdy v červenci, takže to jádro mám v systému nainstalovaný už dýl a v repozitářích k mému velkému překvapení opravdu není. Na druhým systému, instalovaným nově, se mi toto jádro (nebo nějaké jiné) zatím nedaří získat.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    tomboytom-deviant avatar 11.10.2010 11:00 tomboytom-deviant | skóre: 7 | blog: lojdovo | .com
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ath9k na Asus PC 1005HA nejede dobře
    Koštněte, snad si vyberete Ubuntu Kernel PPA ;)
    11.10.2010 14:26 Ladislav Nešněra | skóre: 30 | blog: ..+2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ath9k na Asus PC 1005HA nejede dobře
    jaké je tedy "správné" řešení pro problémy s WiFi? (BTW - tentýž stroj má po čerstvé aktualizaci Vist obdobné problémy. Že já na to sahal..)
    14.10.2010 10:53 Jiří J. | skóre: 34 | blog: Poutník | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ath9k na Asus PC 1005HA nejede dobře

    Použít linusovu větev? :-D ... nebo compat-wireless ;-)

    11.10.2010 19:55 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ath9k na Asus PC 1005HA nejede dobře
    To bych předtím udělal, kdybych se nekouk jenom sem.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    tomboytom-deviant avatar 11.10.2010 00:35 tomboytom-deviant | skóre: 7 | blog: lojdovo | .com
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Já měl léta zato, že jsou v Ubuntu nowellácké go-office. Kdyžtak mě opravte, jestli se mýlím ;)
    alblaho avatar 11.10.2010 08:58 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Podle mě taky, stejně jako v Debianu. Ale go-oo je navenek brandované normálně jako OpenOffice, nebo ne?
    tomboytom-deviant avatar 11.10.2010 10:42 tomboytom-deviant | skóre: 7 | blog: lojdovo | .com
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Ano, go-oo je brandované jako OO. Jen jsem si vzpomněl na jednu diskuzi, kde někdo psal, že go-oo nikdo nepoužívá a že tak dopadne i LibreOffice... :-D
    11.10.2010 01:04 MX
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    To tu na to BFUbuntu musi byt ty recenze dve? Jedna je malo?
    11.10.2010 02:46 Rotor303
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Jj, musi. Ale zitra rano se nezapomen poradne oblect.
    11.10.2010 12:01 Tutor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    zapoměl jste na novinku. :-)
    Bedňa avatar 11.10.2010 07:25 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Bug: Nicméně za zmínku určitě stojí stojí například ...
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    11.10.2010 08:49 awe_cz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Na HP5103 funguje vsechno out-of-the-box (wifi, bluetooth, sitovka, grafika...), nenarazil jsem na jediny problem - jsem mile prekvapen.

    Vytknul bych akorat jednu vec KDE4 - problem s pomalym SFTP. Coz je ovsem vec, ktera pretrvava snad od zacatku ctyrky (grrr).
    11.10.2010 09:29 Zed
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Může mi někdo prosím prozradit klávesovou zkratku, kterou se dá vypnout nebo restartovat počítač z přihlašovací obrazovky GDM3?

    Doposud jsem používal GDM 2.x a to se dalo kompletně ovládat klávesnicí (M-a vyvolá nabíkdu akcí, šipkou vyberu a enterem potvrdím...)
    Ravensun avatar 11.10.2010 14:38 Ravensun | skóre: 11 | blog: Ravensun's blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    přepni se (tuším) přes ctrl+alt+F1 do terminálu přihlaš se a zadej:

    "sudo shutdown -r now" příkaz pro restart

    "sudo shutdown -h now" příkaz pro zastavení počítače alias vypnout.
    Gentoo je můj poslední velký linux test...
    11.10.2010 16:55 me
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    take funguje toto:

    "sudo reboot" příkaz pro restart

    "sudo poweroff" příkaz pro zastavení počítače alias vypnout.
    11.10.2010 18:22 Zed
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Díky za odpověď, ale rád bych upřesnil: nechci se kvůli tomu přihlašovat, což je docela dost psaní navíc, docela by mi stačilo to, co fungovalo ve starších GDM řady 2.x, nebo to, co je v MS Windows.
    xkucf03 avatar 11.10.2010 19:44 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    A nejde to vypnout tlačítkem na bedně? (ACPI) A restart Alt+Ctrl+Del?
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    11.10.2010 09:46 me
    Rozbalit Rozbalit vše 10.04 LTS
    U10.10 je vyrazne lepsi nez U10.04 LTS. A je to skoda, ze LTS verze je 10.04 a ne 10.10. Mel jsem v planu nainstalovat verzi 10.04LTS a mit na par let pokoj ale nakonec to dopadlo tak, ze jsem verzi 10.04 uplne vynechal, mam ji jen a pouze na testovacim PC. Vcera jsem nainstaloval 10.10 a vicemene jsem zase po dlouhe dobe spokojen; povedena distribuce U10.10, skoda ze neni LTS...
    Indiánský lotr avatar 11.10.2010 10:08 Indiánský lotr | skóre: 24 | blog: ucim_sa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 10.04 LTS
    Musím souhlasit, s 10.04 jsem měl taktéž potíže, ale pár hodin hrabání se v konfiguračních souborech vše vyřešilo, tudíž 10.10 vynechám a počkám si na 11.04
    11.10.2010 10:58 Robo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 10.04 LTS
    takisto hodlam upgradovat; omylom som zupgradoval na 10.04 a musel som riesit dost problemov, kym som to dal dokopy; 10.04 nebol velmi vydareny release; navyse mi kvoli nejakej chybe, ktora ovplyvnuje vsetky pocitace s Nvidia ION bootuje pocitac asi o pol minuty dlhsie a zda sa mi ze celkovo je pocitac pomalsi, snad to v 10.10 bude vyriesene, lebo to asi sformatujem a nahodim naspat 9.10
    xkucf03 avatar 11.10.2010 13:03 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 10.04 LTS
    Mel jsem v planu nainstalovat verzi 10.04LTS a mit na par let pokoj
    Na desktopu? To radši budu každý půlrok přeinstalovávat nebo upgradovat než abych měl tak nemožně zastaralý software :-) Vždyť za tři roky ten software bude úplně někde jinde. Neřeknu na nějakém jednoúčelovém serveru, který dělá deset let to samé, ale na desktopu si to moc nedokážu představit.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    11.10.2010 16:02 me
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 10.04 LTS
    Doposud jsem mel na hlavnim PC U08.04.4, nebylo to optimalni, ale system byl stabilni a vicemene fungovalo vse co jsem potreboval (ano, byly tam i nejake preklady SW primo ze zdrojaku). Uz jsem vazne potreboval upgradovat, ale nebylo kam (chvili jsem uvazoval o Mandrive, ale posledni novinky tento plan zhatili...) Pokud jsem potreboval vyzkouset nejakou novinku, na to mam testovaci PC, ale ten je takovy nestabilni, porad se tam v nem vrtam a vse se meni, na seriozni praci se tedy nehodi, porad je v "nestabilnim" stavu; jen na brouzdani po netu je testovaci PC OK... ;-) Minuly tyden jsem uz vazne studoval cenik Win7. Takze diky za U10.10, spasa v posledni chvili. ;-)

    Takze ano, i na desktopu muze byt LTS verze po 2 letech stale funkcni... Mate pravdu, je skoda, ze se do LTS verze nedelaji portace poslednich verzi SW; prakticky jsem si overil, jak malo chyb se v LTS za dobu jeji existence opravilo.
    11.10.2010 16:51 me
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 10.04 LTS
    Vlastne mi to jeste nedoslo, ale predstava ze cca kazdych 6 mesicu budu muset Ubuntu preinstalovat (a nakonfigurovat, otestovat, riskovat regrese, atd) me vubec netesi. Alternativne mohu proces upgrade provadet 1x rocne s tim, ze prechod 10.10->11.10 neni podporovan. Takze je mozne, ze, ze si ty Win7 nakonec stejne poridim a Linux desktop budu spoustet jen ve virtualnim PC pod Win7; az budu porizovat novy HW, budu o teto moznosti zase vazne uvazovat...

    Zajimalo by me, jaky je vztah mezi kvalitnim Ubuntu 10.10 a Debian 6.0 ktery ma byt vydan (dle odhadu) do konce roku.
    vain avatar 11.10.2010 16:56 vain | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 10.04 LTS
    No a co zkusit třeba Arch Linux? Ten by možná se svými rolling updates mohl vyhovovat. Já s ním párkrát koketoval a je to "sympatická" distribuce.
    If the only choice you've got is to do the wrong thing, then it's not really the wrong thing, it's more like fate.
    12.10.2010 00:23 me
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 10.04 LTS
    ArchLinux znam, bezi mi na testovacim PC. Jako desktop neni idealni; jednak je seznam dostupnych balicku velmi omezen (v porovnani s Ubuntu/Debian), pak jsou tam zmeny prilis caste a revolucni. ArchLinux, idealni system na sledovani horkych novinek a trendu v Linuxu; na server by jsem jej urcite nedal, na produkcni Desktop jen pro nadsence, ktery pravidelne zalohuje a ma chut se zabyvat konfiguraci; v ArchLinux se obcas neco pokazi, pripadne je treba sahnout do konfiguraku a doladit konfiguraci, kterou rozhodil cersvy upgrade (cteni hlasek behem upgrade je dulezite. Staci chvilkova nepozornost a prace na odpoledne je zajistena.); mozna ArchLinuxu krivdim, ale po jednom upgradu mi uz nenabootoval starsi IBM netebok, bez CDROM a sitove karty; stravil jsem resenim tohoto problemu dost casu bez velkeho uspechu; teprve po vice nez pul roce (notebook byl odlozen ve skrini jako srot) me napadlo zakazat ACPI a netebook nabootoval a mohl jsem udelat "velky" upgrade, ktery problem vyresil a vse bylo zase OK. Nicmene, tato prihoda me poznamenala, k ArchLinuxu mam respekt; staci jen jedna nepovedena zmena... ArchLinux nedela "backup" funkcniho jadra.

    Co se tyka balicku, pekvapil me U10.10 mile. Staci zadat "apt-get eagle" anebo "apt-get arduino" a vse je za chvili nainstalovano, v aktualnich verzich; mile prekvapeni, to jsem necekal... Tento komfort ArchLinux urcite nema, Eagle i Arduino se musi stahnout a jeste se musi zjistit a doinstalovat pacmanem potrebne balicky/knihovny.
    12.10.2010 15:11 peeepan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 10.04 LTS
    K archu, pozivam ho tiez, uz som si celkom zvykol na ten rollercoaster :) zo zaciatku som mal tiez problemy s updatami, kedy sa to obcas "zhaluzilo" naprava bola zvacsa pre laika zdlhava, dneska uz som sa vela veci o archu a celkovo o linuxe naucil takze to neni uz take strasne "a doprdele". Inak v poslednej dobe sa mi zda, ze vsetko ide akosi moc hladko :).

    Dalej:

    - Arch robi fallback jadro. Toto robi, co si pamatam odjakziva. (od 2008 urcite)

    - "yaourt -S eagle arduino" napriklad; balicky su na AURe; ale je pravda, ze s pacmanom je to nadlho ...

    Mna akurat nebavi si vsetko nastavovat rucne :) ale aspon tolko nezleniviem pri klikatkach a nieco sa naucim a hlavne mam to tak jak som si to spravil a nie tak ako si niekto mysli ze to tak chcem mat; ... a potom sa mozem len tak tulat netom alebo sa hrat s tamagotchi Archom ...
    13.10.2010 10:57 me
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 10.04 LTS
    fallback jadro neni to same, co zaloha funkcniho jadra. fallback jadro je jadro se vsemi moznymi moduly a mozna jeste neco navic. Nicmene, v mem pripade upgradovane jadro melo najaky problem s ACPI a stejny problem melo i fallback jadro, takze obe jadra koncili s kernel panic. Stacil docasne pridat v GRUB parametr zakazujici ACPI a problem se vyresil, ale na tuto fintu jsem prichazel velmi dlouho a vyresil jsem to vicemene nahodu, kdyz jsem byl v "dobrem rozmaru". Mohlo se stat, ze by byl problem zavaznejsi (treba chyba v ovladaci radice disku) a nenabootoval by jsem uz nikdy.

    yaourt si budu muset nastudovat, to vypada zajimave.
    xkucf03 avatar 11.10.2010 17:01 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 10.04 LTS
    preinstalovat (a nakonfigurovat, otestovat, riskovat regrese, atd) me vubec netesi.
    A kolik toho je potřeba konfigurovat? /home se dá přenést/zachovat tak, jak je, a pak už tam jsou jen nějaké změny v /etc – a kolik jich je na desktopu? U mě asi jen nastavení sítě a firewall… Pak je tu samozřejmě ten strach, že se rozbije něco, co dřív fungovalo – to docela chápu – na druhou stranu už se mi to dlouho nestalo, musím zaklepat na dřevo :-)
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    12.10.2010 00:42 me
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 10.04 LTS
    v /etc a se resi nejcasteji HW, video karta, TV karta, sitovka anebo WiFi; nedavno bylo treba jeste nastavovat i vypalovacku, pripadne modem. Dnes treba prenest firmware pro USB zarizeni (/lib/firmware)

    Pokud mate DB, migrace vyzaduje prozornost, muze byt potrebny dump/restore DB. A vubec, nezapomenout na adresar /var/lib, mohou tam byt data.

    /home, to si nejsem vubec jisty, zda lze zmigrovat primo, z toho mam strach. Ten dam na backup a pak si vytahuji veci postupnme jak potrebuji a importuji do noveho systemu; je to svym zpusobem i uklid....

    Migrace "vyladeneho" systemu na novou verzi, prace nejmene na vikend a byvaly doby, kdy me to bavilo... ;-)

    Nainstalovat novy system, to je sranda; narocnejsi je pak udrzba, pripadne upgrady a zajistovani funkcnosti systemu a udrzeni dat.
    alblaho avatar 12.10.2010 07:52 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 10.04 LTS
    Já Ubuntu neupgraduju. Ne že bych měl nějaké tragické zkušenosti, na druhou stranu nějaké problémky byly. Jakmile jednou všechno funguje, tak je mi líto to rozdrbat.

    Když už, tak to nainstaluju na vedlejší partition, pořádně odzkouším a pak se tam přestěhuju. Ano, taky to používám jako úklid :-)
    11.10.2010 17:54 heh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 10.04 LTS
    já se dost těším na Constantly Usable Testing variantu Debianu. To nám najednou ubyde Ubuntistů :-D
    15.10.2010 09:21 me
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 10.04 LTS
    Situace mozna neni tak spatna, jak jsem si myslel. LTS distribuce je na desktopu podporovana 3 roky, pristi LTS bude pravdepodobne 12.04. Distribuce 10.10 je na desktopu podporovana 18 mesicu, z toho vychazi ze podpora 10.10 skonci na jare 2012; a na jare 2012 bude take 12.04 LTS. Super! Takze me ceka 18 prijemnych mesicu s 10.10... ;-) A to je dobra zprava, protoze zvesti ktere se siri o novem GNOME ktere ma byt uz v pristi verzi Ubuntu jsou rozporuplne.
    11.10.2010 10:28 Mastodont
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Kde bere autor jistotu, že "Maverick" je vzpurný? Vzhledem ke způsobu života promyk bych soudil, že to je míněno jako "individualistický" ...
    xkucf03 avatar 11.10.2010 12:58 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    GNU/FDL Česko-Anglický slovník:
    maverick
    n:
    podivín [Zdeněk Brož]
    adj:
    vzpurný [Zdeněk Brož]
    dobytče [Zdeněk Brož]
    nespolečenský tvor [Zdeněk Brož]
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    11.10.2010 15:45 Foo Bar | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Není lepší se podívat na definici toho slova do anglického výkladového slovníku, než používat en-cz slovník nedefinované kvality...

    http://www.merriam-webster.com/dictionary/maverick

    - an independent individual who does not go along with a group or party

    Maverick ve formě přídavného jména znamená:

    - characteristic of, suggestive of, or inclined to be a maverick

    O.
    xkucf03 avatar 11.10.2010 17:03 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Já jen odpovídal otázku, kde to (asi) vzal autor :-) Netvrdím, že je to nejlepší výklad.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    11.10.2010 10:30 Tutor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Ubuntu? On tuhle diktaturu ještě dneska někdo používá? :-(
    tomboytom-deviant avatar 11.10.2010 10:48 tomboytom-deviant | skóre: 7 | blog: lojdovo | .com
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Jak se daří?
    11.10.2010 11:53 Tutor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Sešívaný avatar 11.10.2010 12:52 Sešívaný | skóre: 23 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Díky za link, to jsem nečetl. Krví bych to podepsal.
    11.10.2010 14:06 Tutor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Myslím že je to velmi výstižné a trefné. Bohužel je tam jedna velká a dost sprostá lež - že Ubuntu je komunitní distribuce. ;-)
    alblaho avatar 11.10.2010 13:05 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Byl jsem odpůrcem téhle změny, ale s odstupem času musím uznat že to má něco do sebe.

    Je jen jeden rozumný argument pro kontrolky vlevo - méně pohybu myší. Nicméně zrovna tahle věc u mě převážila a nyní s odstupem času tuhle změnu vidím pozitivně. Prostě se mi to ovládá lépe.
    11.10.2010 13:35 Tutor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Dost asi záleží na tom, kde se nachází "desktopové menu". Osobně považuju tlačítko "zavřít okno" hned vedle "desktopového menu" za totální šílenost už z důvodu překliku. Taky si na to uživatelé stěžují.

    A to nemluvím o tom, že když uživatel používá více OS (což je v případě Ubuntu téměř 100% uživatel) pak tlačítka vlevo v Ubuntu a vpravo všude jinde efektivitu práce fatálně snižují.
    11.10.2010 17:38 loisa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    já bych prosil tu statistiku, z který jsi načerpal těch 100%. Npř. já se do téměř nevlezu, ;) a uživatelé Mac-Buntu si asi taky nebudou stěžovat..
    tomboytom-deviant avatar 11.10.2010 13:09 tomboytom-deviant | skóre: 7 | blog: lojdovo | .com
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Nechápu kde je problém... Já jsem rád, že někdo vývoj Ubuntu drží pevně v rukou, že se o věcech nerozhoduje komunita, ale pár lidí s nějakou vizí. Já jsem spokojen. A až nebudu (nedokážu si představit, co by muselo nastat), tak není problém přejít třeba na Debian ;)

    11.10.2010 13:47 Tutor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Problém je v tom, a v odkazované komunikaci to je krásně vidět, že Ubuntu není komunitní distribuce. Ubuntu si dlouhodobě pěstuje image "nejkomunitnější distribuce" a mnozí uživatelé a přispěvatelé Ubuntu za komunitní projekt považovali. Tohle je IMHO okamžik, kdy těžce padají na hubu.

    Ukazuje se totiž, že Ubuntu je ve skutečnosti projekt pevně řízený Shuttleworthem a jeho firmou. V tomto případě je drtivá většina uživatel nespokojena (všechna hlasování i diskuze v bugzille hovoří jasně), přesto mají smůlu. Marketingově se Ubuntu vymezuje vůči enterprise produktům typu RHEL a SLED/SLES, ve skutečnosti je Ubuntu prakticky stejný Enteprise produkt. S komunitními projekty typu Fedora, Opensuse, Debian nemá společného vůbec nic, ve skutečnosti je jejich pravým opakem.

    Takže kde je problém? Idealisti Ubuntu jako-komunitě a obyčejní padli na hubu. Skoro bych řekl, dobře jim tak.
    alblaho avatar 11.10.2010 14:06 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Jenže není možné, aby každý kafral do všeho a aby se o všem hlasovalo (přičemž většina hlasujících nad problémem přemýšlí maximálně desítky vteřin).

    V OSS projektech je potřeba nějaký benevolentní diktátor. Ze stejného důvodu vznikla nepřímá demokracie, dav nemůže mít vizi.

    Ubuntu je možná "diktatura", ale nikdo to nepoužívá z donucení. A ta úspěšnost znamená, že to asi dělají dobře. Až mě naštvou, tak switchnu k Debianu jako každý jiný. Možnosti volby jsou zrovna v téhle oblasti bezbřehé.
    11.10.2010 14:11 Tutor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Samozřejmě. Není na tom, nic špatného. Je to naprosto klasický komerční projekt Marka Shuttlewortha.

    Chudáci jsou ti, kteří uvěřili lžím o komunitní distribuci. Komunitní distribuce totiž jen těžko provádí změny, se kterými více než 80% uživatel nesouhlasí, se kterými nesouhlasí dirtivá většina přispěvovatelů a kteří pak stejně opravují zavedené změny zpět.. Takto prostě komunitní distribuce nefungují.

    Toto je prostě klasický komerční produkt typu ber nebo nech být. A jediné co na tom považuji za sprosté je neustálá snaha malovat se do barev komunitního projektu.
    11.10.2010 15:01 Laco
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Nechapem co riesis tie picoviny. Linux je pre zakomplexovanych kokotov. Profesionali pouzivaju Windows.
    11.10.2010 18:17 xaint
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    jo, a veril bys tomu, ze mi ted na kline spi muj potkan?
    Kaacz avatar 12.10.2010 11:03 Kaacz | skóre: 10 | Praha 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Ano, profesionalni kokoti pouzivaji windows a normalni kokoti jim je opakovane resuscituji... :-)
    Jsem uz moc stary na pouzivani windows .. / Optimismus je jen nedostatek informaci ..
    tomboytom-deviant avatar 11.10.2010 17:13 tomboytom-deviant | skóre: 7 | blog: lojdovo | .com
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    A jak chcete tuto společensky závažnou situaci řešit? Evropská komise by měla vydat směrnici 0609, ve které bude napsané, co je a není komunitní distribuce, nebo o co Vám jde? Nebo prostě kanonikal zažalujte za sprostý markteting :-D LOL
    11.10.2010 17:52 heh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    já myslím, že nejdůležitější je, co si pod pojmem komunita představují ostatní ;-)
    11.10.2010 22:21 kamsal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Když na to přijde, tak to slovo vlastně smrdí ze všech stran.
    11.10.2010 14:14 Tutor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Jen tak mimochodem, zrovna změna tlačítek zprava doleva, je klasická otázka pro všechny uživatele, protože fatálně postihne naprosto každého. To přece není totéž, jako otázka jak nakonfigurovat kernel, které téměř nikdo z uživatel nerozumí.
    11.10.2010 17:24 heh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    +1
    Sešívaný avatar 11.10.2010 15:05 Sešívaný | skóre: 23 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Myslím, že to dost záleží na definici komunitní distribuce. Podle mého názoru je komunitní, i když to funguje stylem: chceš do toho kecat? Tak první ukaž nějakou práci, která za tebou v dané oblasti stojí, a nějakou odbornost. Pokud je definicí komunitní distribuce, že každý může do všeho kecat, tak jsem rád, že Ubuntu komunitní distribucí není. Na nějaký vyšší rozum komunity nevěřím. Z vlastní zkušenosti vím, že práce v OSS projektech je většinou záležitostí několika jedinců, zatímco ta tak zvaná komunita jen kibicuje na fórech a je ochotná tak maximálně hlasovat v anketě: Chcete tlačítka nalevo? Ano/Ne a to ještě pouze po několika desítkách sekund uvažování.

    Můžete mi poslat linky na to marketingové vymezování Ubuntu s tím, že Red Hat a SUSE nejsou komunitní a Ubuntu ano? Docela by mě to zajímalo. Se zájmem jsem přečetl knížku The Art of Community od Jona Bacona, vedoucího komunity Ubuntu. Je tam dost podrobně vysvětleno, jak a proč byly nastaveny pravidla pro fungování komunity. Nejvíc oceňuji, že vytvořením odborných týmů se jim podařilo v komunitě oddělit lidi, kteří danému oboru rozumí, od těch, kteří mu nerozumí, ale rádi by kecali do všeho. Takové týmy má i Fedora nebo openSUSE, ale je zajímavé, že na rozdíl od nich je v Ubuntu počet členů nominovaných komunitou vyšší než počet členů nominovaných Canonicalem, takže může být přehlasován. Shuttleworth není žádný diktátor. V komisích má stejné hlasovací právo jako ostatní, jen si vyhradil právo rozhodnout, pokud hlasování dopadne 50:50.

    Změnu tlačítek jsem taky kritizoval, ale v létě jsem tomu dal šanci, zvykl jsem si velmi rychle a momentálně mi to přijde ergonomičtější než tlačítka napravo. Mám vysoké rozlišení (1440x900) na relativně malém monitoru (14") a za tři měsíce každodenní práce se mi stalo jednou, že jsem omylem zavřel okno. Trochu problém je kompatibilita s Windows, ale změnit si tlačítka je otázka pár sekund v Ubuntu Tweak, tak kde je problém?
    11.10.2010 17:23 heh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Myslím, že to dost záleží na definici komunitní distribuce. Podle mého názoru je komunitní, i když to funguje stylem: chceš do toho kecat? Tak první ukaž nějakou práci, která za tebou v dané oblasti stojí, a nějakou odbornost.
    Otázka je kdo to rozhodne. Kdo určí odborná kritéria? kdo je vyhodnotí? Srovnej si prosím tebe Debian a Ubuntu.
    Pokud je definicí komunitní distribuce, že každý může do všeho kecat, tak jsem rád, že Ubuntu komunitní distribucí není. Na nějaký vyšší rozum komunity nevěřím. Z vlastní zkušenosti vím, že práce v OSS projektech je většinou záležitostí několika jedinců, zatímco ta tak zvaná komunita jen kibicuje na fórech a je ochotná tak maximálně hlasovat v anketě: Chcete tlačítka nalevo? Ano/Ne a to ještě pouze po několika desítkách sekund uvažování.
    Jestliže je výsledek ten, že naprostá většina uživatel ještě v dalších vydáních stále řeší, jak tlačítka dostat zpět, je to fatální propadák designového teamu, a žádná odbornost. V okolí jsem měl pár BFU uživatel, kteří ubuntu používali. Po této změně ho nepoužívá žádný. Uživatelé to prostě nechtějí. Takže nějakých 20 designových geeků, dost dobře možná nějakých sociopatů, kteří v životě znají jen ten svůj obor rozhodlo, že z odborného hlediska je to nejlepší, a ti co by to měli používat to nenávidí. skvělé :-D
    Se zájmem jsem přečetl knížku The Art of Community od Jona Bacona, vedoucího komunity Ubuntu. Je tam dost podrobně vysvětleno, jak a proč byly nastaveny pravidla pro fungování komunity. Nejvíc oceňuji, že vytvořením odborných týmů se jim podařilo v komunitě oddělit lidi, kteří danému oboru rozumí, od těch, kteří mu nerozumí, ale rádi by kecali do všeho.
    Já bych se rád dozvěděl, co je odborného na otázce tlačítka vlevo-vpravo? Stjně jako se odborně rozhodlo jestli fialová nebo hnědá :-D Dávat těmto zcela subjektivním otázkám nálepku objektivní odbornosti je směšné.

    Takové týmy má i Fedora nebo openSUSE, ale je zajímavé, že na rozdíl od nich je v Ubuntu počet členů nominovaných komunitou vyšší než počet členů nominovaných Canonicalem, takže může být přehlasován. Shuttleworth není žádný diktátor. V komisích má stejné hlasovací právo jako ostatní, jen si vyhradil právo rozhodnout, pokud hlasování dopadne 50:50.
    Sorry. Ale to jsou totální bláboly. OpenSUSE se řídí tím, co si přejí jeho uživatelé. V poslední době je to dost markantně vidět, jak se vzdaluje SLES/SLED edicím. A co je nejlepší, Novell v tom openSUSE komunitu čile podporuje. A zde se možná dostáváme k jádru pudla. Novellu může být ukradené, co si openSUSE komunita poskládá, protože Novell pak dodá SLES/SLED podle svých představ. Shuttleworth žádnou komunitní verzi nemá, Ubuntu má jenom Shuttleworthovu verzi, takže stojí před volbou zda vnutit uživatelům něco co chci já, i když to oni nechtějí, nebo ostrouhat. On vcelku pochopitelně tlačí své zájmy (když už to holt platí), a na komunitní uživatelé pak mají smůlu.
    Změnu tlačítek jsem taky kritizoval, ale v létě jsem tomu dal šanci, zvykl jsem si velmi rychle a momentálně mi to přijde ergonomičtější než tlačítka napravo. Mám vysoké rozlišení (1440x900) na relativně malém monitoru (14") a za tři měsíce každodenní práce se mi stalo jednou, že jsem omylem zavřel okno. Trochu problém je kompatibilita s Windows, ale změnit si tlačítka je otázka pár sekund v Ubuntu Tweak, tak kde je problém?
    Já pracuji celý den ve Windows. Kdybych se měl večer srát s tlačítky, které mi utelky na druhou stranu, rozhodně bych tomu neříkal skvělý design. A to vůbec nemluvím o tom, že panel nahoře rozhodně nemá každý. Výsledek je jen stále větší bordel a chaos v ovládání.

    Kde je problém, to je možná otázka na ty, kterým tahle situace vadí. Já Ubuntu a Canonicalu nemám valné mínění a osobně bych na tohle distro nešáhl ani 2 metry dlouhými vidlemi. Z pročítání diskuzí jsem ale nabyl dojmu, že jsou uživatelé nespokojeni s tím, že na ně nikdo v zásadních věcech nebere ohled.
    11.10.2010 17:51 loisa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    a já zase vždycky při pročítání diskuzí nabývám dojmu, že nejvíce nespokojeni s Ubuntu jsou ti, co ho nepoužívají, ti co by na něj nešáhli ani vidlemi. ;) Což je naprosto v pořádku, jen nevidím ten problém. Pokud se mně nelíbí třeba ty (už legendární) tlačítka, tak si je změním, nebo pokud se mně zdá že je to snazší, tak změním distro. :) Já osobně jsem zatím neudělal ani jedno ani druhé, holt si asi nic jinýho než diktaturu nezasloužím. :)
    11.10.2010 18:36 heh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Ano. Nejvíce nespokojeni s přesunem tlačítek jsou ti, kteří mají jinou distribuci a vůbec se jich to nedotklo. Tomu říkám inteligentní argument :-D
    Sešívaný avatar 11.10.2010 21:07 Sešívaný | skóre: 23 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Tak jenom krátce, protože nehodlám ztrácet čas s lidmi, kteří by se Ubuntu nedotkli ani vidlema, ale neopomenou každou příležitost si do něj kopnout...
    Jestliže je výsledek ten, že naprostá většina uživatel ještě v dalších vydáních stále řeší, jak tlačítka dostat zpět, je to fatální propadák designového teamu, a žádná odbornost. V okolí jsem měl pár BFU uživatel, kteří ubuntu používali.
    Takže na tu naprostou většinu jste přišel prostou extrapolací těch vašich pár známých? Zajímavé. Já už několik let pracuju na knížce o Ubuntu, kterou čte řádově víc lidí než vy vůbec dohromady znáte. Dostáváme od nich feedback a podle toho se řídíme. Pro jistotu jsme do FAQ napsali, jak to přehodit nazpátek napravo. Žádná drastická reakce, jak se tady snažíte tvrdit, od uživatelů nepřišla. Kdyby ano, tak ty tlačítka na DVD ke knížce napravo hodíme.
    Dávat těmto zcela subjektivním otázkám nálepku objektivní odbornosti je směšné.
    Samozřejmě, že dá, existuje o tom celá věda, která se nazývá ergonomie.
    Sorry. Ale to jsou totální bláboly. OpenSUSE se řídí tím, co si přejí jeho uživatelé.
    Zaprvé tady neřeším, kdo se čím řídí. Jenom říkám, že Canonical má v komunitních komisích menšinu, takže kdyby oni lidi z komunity v daném týmu chtěli Canonical přehlasovat, tak ho přehlasují. Shuttleworh nic nevnucoval. Se změnou přišel designový tým, který ji posléze obhájil u Shuttlewotha a ten to na základě toho obhajoval před veřejností. Zadruhé bych nezaměňoval komunitu a uživatele, uživatelé jsou mnohem větší skupina než komunita. Jestliže Ubuntu používá v CR odhadem několik desítek tisíc lidí, tak tak zvaná komunita,která se pohybuje na linuxových portálech a forech, čítá stovky, maximálně tisíce lidí. Nevím (mohu se mýlit) o žádných projektech, podle kterých Fedora a openSUSE zjiťují, co chce a co vyhovuje opravdu běžnému uživateli, kterému je dění kolem Linuxu úplně ukradené, ač jej třeba používá. Designový tým Ubuntu dělá aspoň usability testy na běžných lidech. A nevím, proč by se měl vývoj distribuce řídit těmi pár procenty uživatelů, kteří akorát tak kibicují v diskusích.
    12.10.2010 15:39 peeepan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    len tak mimochodom ono o tom ta banda 20 designovych geeku neco vie, len tak pre zaujimavost nieco GUI (mozno som presne netrafil, na predstavu to staci, nechce sa mi kvoli tomuto commentu stravit den):

    http://en.wikipedia.org/wiki/Fitts_Law

    http://en.wikipedia.org/wiki/Crossing-based_interface

    http://en.wikipedia.org/wiki/Pie_menu

    Ak do toho chcete kecat takymto stylom tak sa trochu poucte, nie je to len o tom, ze mne pripadaju byt tlacitka nalavo krajsie ako napravo ...

    Ono napr kazdy tiez pinda na Compiz a neriesi co ponuka, ked sa vhodne nastavi (zeby analogia s linuxom samym?) ... napr animacie dokazu na velkej ploche upozornit mozog na zmenu stavu niecoho ovela lepsie nez ked sa to zmeni z A na B len tak prekreslenim ...
    tomboytom-deviant avatar 11.10.2010 17:08 tomboytom-deviant | skóre: 7 | blog: lojdovo | .com
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    :-D Vám asi fakt někdo ošklivě rozkopal bábovičku, že se hojíte na takových kravinách. OMG, to je fakt síla, fotím si to jako screenshot a ukládám do složky humor.
    11.10.2010 13:20 Qaxi | skóre: 14 | blog: Qaxi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Moc pěkně mu to vysvětlil, pokud to chlapec nepochopil jeho problém.

    M. se poučil z vývoje v Gentoo ...
    11.10.2010 14:01 Tutor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Takových, co dodnes nechápou, co je Ubuntu zač je stále mnoho :-D

    Kde se M. poučil, to nevím. Pikatní je, že parazituje na demokratickém Debianu.
    tomboytom-deviant avatar 11.10.2010 17:21 tomboytom-deviant | skóre: 7 | blog: lojdovo | .com
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Já vím přesně co je Ubuntu zač, a pro jej používám. Je to rostoucí diktátorská platforma svým způsobem po vzoru Applu, a to je přesně to, co si žádám. Tento přístup strhává nové zvědavé uživatele, vývojáře a postupným odlišováním od ostatních distribucí si je zamyká pro sebe a pěstuje si své vlastní zdroje. Když k tomu přidáte kvalitní dráždivý marketing, dobrou lobby u odborné veřejnosti a výrobců hardwaru, tak je to pro mě jasná volba.

    Demokracie není žádná velká výhra ani v běžném životě, a mistr Mark Shuttleworth by byl blázen, kdyby ji nechal absolutně rozmoci v jeho projektu. Chytře využívá a seskupuje práci druhých, hezky to zabalí, udělá pár lehčích změň a nabízí na trhu. To je přesně to, proč mám Ubuntu rád. Tohle není parazitování. Podívejte se po internetu na přesný význam toho slova ;)
    11.10.2010 17:50 heh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    teď ještě, aby to takto jasně pochopili všichni. :-D
    11.10.2010 17:50 heh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    že se nepoučil třeba v Debianu? :-)

    který jen tak mimochodem odvede 99% práce na Ubuntu.
    11.10.2010 17:53 jxjl
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Bohužel obzvláště design team mně připadá poslední dobou úplně mimo. Poté, co bylo na několika místech vývojářům omláceno o hlavu přesunutí ovládacích prvků doleva (plně chápu, po tom, co jsem asi 3x při snaze kliknout na soubor zavřel okno, šlo ovládání zpět). Jsem se rozhodl zaslat do brainstormu návrh na zavedení nastavení na přepnutí mezi Ubuntu interface a classic interface - po reakci ve smyslu, proč bychom měli emulovat vzhled windows (kromě Ubuntu to je snad ve všech) jsem už dále se nepokoušel reagovat. Bohužel v této verzi bylo velmi povedené netbook rozhraní opět nahrazeno nesmyslným bastlem Unity (nechápu, proč bych měl všechno spouštět a otevírat přes search) a původní pro jistotu smazáno i ze zdrojů. Jediné štěstí, že design team zatím nechává žít projekt Kubuntu svým životem a nesnaží se jej vylepšovat.
    Ilfirin avatar 11.10.2010 11:21 Ilfirin | skóre: 32 | blog: ilfblog | Liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Ubuntu Netbook Edition vs Virtualbox
    Bohužel, pokus o rozjetí ve VirtualBoxu končí na čistém wallpaperu (bug nahlášen měsíc předem).
    Je vidět jak je to krásně funkční a stabilní :-/
    11.10.2010 12:00 Tutor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Netbook Edition vs Virtualbox
    Tak to je fajn. Zvlášť, když předchozí dvě verze Ubuntu dokončí instalaci při pokusu zapsat GRUB2 někam jinam než do MBR poškozením MBR.

    Teď už to nejde testovat ani ve virtualboxu :-D
    11.10.2010 13:03 Jay
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Netbook Edition vs Virtualbox
    Hodnotiť distribúciu na základe "testovania" vo VB. Sám musíte byť na práškoch.
    Ilfirin avatar 11.10.2010 13:40 Ilfirin | skóre: 32 | blog: ilfblog | Liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Netbook Edition vs Virtualbox
    No samozřejmě. Jsem já to ale blbec.
    Použít VirtualBox k testování operačních systémů? Co mě to jen mohlo napadnout!
    Hned si jdu vzít svoje prášky.
    11.10.2010 14:14 Tutor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Netbook Edition vs Virtualbox
    :-D
    11.10.2010 14:54 Jay
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Netbook Edition vs Virtualbox
    Dobre robíte.
    vain avatar 11.10.2010 15:35 vain | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Netbook Edition vs Virtualbox
    Spíš by stálo za uvážení, jestli není chyba ve VirtualBoxu, co zkusit jiný virtualizační nástroj? Rozhodně když mi něco nenaběhne ve virtuálu tak to nepovažuji hned na "nestabilní a nefunkční".
    If the only choice you've got is to do the wrong thing, then it's not really the wrong thing, it's more like fate.
    11.10.2010 17:26 heh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Netbook Edition vs Virtualbox
    Virtualbox je imho docela standardní kus HW, který by si zasloužil podporu. A pokud v bugzille visí bug a nikdo ho neřeší je to ostudné.... I když co se divím. Tohle je ubuntu standard.
    Ilfirin avatar 11.10.2010 18:34 Ilfirin | skóre: 32 | blog: ilfblog | Liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Netbook Edition vs Virtualbox
    Já ano, jelikož VirtualBox je poměrně standard desktopové virtualizace. A pokud to nefunguje v nečem tak referenčním, jako je virtuální stroj, pak se dá předpokládat, že to nebude fungovat i jinde.

    Aneb v nahotě se ukáže, že pokud Unity nevoní zrovna košér grafika, ani se to nehne, což je vlastnost, kterou rozhodně za "ignorovatelnou, protože za to může virtualizace" nepovažuji. A už jsem našel i skutečný případ. A určitě jich bude více.
    Přesto budeme tvrdit, že to nemá chybu?
    12.10.2010 10:15 Jay
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Netbook Edition vs Virtualbox
    Referenčne je to určené na normalny stroj a nie virtál, ktorý si pravdepodobne nevieš ani nastaviť. Mne to behá tak ako má a nemá to chybu.
    Ilfirin avatar 12.10.2010 10:35 Ilfirin | skóre: 32 | blog: ilfblog | Liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Netbook Edition vs Virtualbox
    A můžeš poradit jak? Nejlépe k tomu bugu, ať je ti vděčno více lidí než já.
    12.10.2010 10:43 tulak.dan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Netbook Edition vs Virtualbox
    Prášky ze sušených žab?? Pozdravuje TP.
    11.10.2010 13:14 wayne
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Netbook Edition vs Virtualbox
    Naco virtualbox? Nerozumiem, ved wubi, ci ako sa ten bazmek vola...
    11.10.2010 12:41 qwer
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Až mi slza ukápla nad vývojem, jaký GNU/Linux v poslední dekádě prodělal v otázce přívětivosti systému a reagování na aktuální (tedy dnes sociální) trendy. Dobrá práce!
    11.10.2010 13:38 Leinad | skóre: 18 | blog: spheniscidae
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    GNU/Linux ano. Ale v posledním roce a půl Linux prodělal velký krok zpět v podpoře WiFi karet... :-(
    11.10.2010 13:04 RapMan | skóre: 14 | blog: RapMan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    "zřejmě pomocí Launcheru nelze spustit dvě instance stejné aplikace" - Nezkousel jsem, ale v jinych dokovacich programech (AWN) to funguje pomoci kliknutim kolecka mysi, to mi pak spusti druhou instanci. V Unity to nejde?
    Vojtěch Trefný avatar 11.10.2010 13:12 Vojtěch Trefný | skóre: 24 | blog: Blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Bohužel nejde.
    11.10.2010 15:36 Ladislav Nešněra | skóre: 30 | blog: ..+2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Zaujala mě část o změně velikostí oblastí. Lze to využít i v případě, kdy na jediném disku vše zabírají Widle, ale je volné místo na disku, pro vytvoření nového oddílu s nadějí na funkční Win? (dosud jsem to zdlouhavě a s velkou opatrností řešil pomocí Partition Magic či Acronis Disk Director). Praktická zkušenost?
    otasomil avatar 11.10.2010 16:06 otasomil | skóre: 39 | blog: puppylinux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“

    Ubuntu instalator stejne tak instalatory jinych dister umi zmensit oddil s windows a nasledne do novych oddilu nainstalit system.

    Pokud jiz nejake volne misto na disku mate tak volte metodu pokrocile a zde muzete upresnit oddily rucne.

    Rucni postup lze zvolit ve vsech pripadech a to i zmenseni oddilu s windows.

    Doporucuje se napred ve windows provest defragmentaci oddilu jez budete zmensovat.

    K čemu hudba, která nevede k extázi... Stop MDMA !!! I spam umí být roztomilý
    David Ježek avatar 11.10.2010 16:15 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    jak jsem psal ve screenshotovém článku, s resize win7 partišny si poradí.
    11.10.2010 17:28 Ladislav Nešněra | skóre: 30 | blog: ..+2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    díky za reakce. Až se tak dobrým zprávám zdráhám uvěřit. O víkendu vyzkouším
    David Ježek avatar 11.10.2010 17:35 David Ježek | skóre: 83 | blog: Mostly_IMDB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    no já to dělal na testovací mašině, bejt to můj normální stroj, tak mám půlky sevřený hrůzou jen při představě toho ntfs-resizu :-D
    otasomil avatar 11.10.2010 18:03 otasomil | skóre: 39 | blog: puppylinux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“

    To nemusite mit strach.

    Komercni nastroje (acronis disc director, paragon partition manager) vyuzivaji stejnych metod resize partition.

    Jenze jsou komercni a tak ma uzivatel pocit ze vse musi klapnout.

    K čemu hudba, která nevede k extázi... Stop MDMA !!! I spam umí být roztomilý
    18.10.2010 16:27 Ladislav Nešněra | skóre: 30 | blog: ..+2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    jak jsem avizoval, vyzkoušel jsem, ale s rozpačitým výsledkem. Disk notebook HP 620 je totiž zlomyslně rozdělen na 4 primární oddíly s čímž jsem si pomocí instalačních nástrojů pro Ubuntu 10.10 neporadil (musel jsem zachovat Sedmičky).
    • Ubuntu 10.10 na zmíněném stroji fungovalo out of box (jen co se k němu zas dostanu, přidám do HW)
    • uživatel již byl "vyzbrojen" knihou Notebook pro seniory. Při letmém prolétnutí se mi líbilo zpracování i volba témat
    12.10.2010 08:43 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Zmenu velkosti NTFS (v GParted) pouzivam bezne pri roznych opravach cudzich PC a nikdy to nic nepokazilo.
    otasomil avatar 11.10.2010 16:10 otasomil | skóre: 39 | blog: puppylinux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“

    Prvni pokus ve Vmware playeru dopadl za 1. Distribuce x64.

    Instalace rovnych 15 minut vcetne stazeni jazykovych baliku a updatu.

    Instalator ... pekny, nazorny, jasny, pro zacatecniky.

    Start systemu cca 15 s.

    K čemu hudba, která nevede k extázi... Stop MDMA !!! I spam umí být roztomilý
    11.10.2010 17:43 Milan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    prosím kde najdu ve verzi 10.10 nový repozitář „extras“? Po instalaci mezi zdroji v Synapticu není. Jak o tedy přidat?
    Saljack avatar 11.10.2010 18:02 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Co říkáte na ten font? Mě nepříjde špatný, ale třeba v krusaderu je to hrůza. Navíc jsem si všimnul, že když je něco napsáno jako houby_s_octem_a_jeste_vic, tak je to celkem špatně čitelné, jakoby to splývalo.
    Sex, Drugs & Rock´n Roll.
    Přemek Vyhnal avatar 11.10.2010 22:50 Přemek Vyhnal | skóre: 24 | blog: Toto není blog! | Dobřichovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    11.10.2010 21:05 SPM | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Gwibber
    Jsem jediný, komu přijde gwibber totálně nepoužitelný? (alespoň na facebook). Komentáře jsou vidět jenom poslední dva a zbytek zobrazit nejde - na launchpadu to vypadá, že je to už asi tak rok reportované a taknějak to nikdo neřeší... zkusil jsem ještě smazat starý konfigurák gwibberu, jestli náhodou a od tý doby ten facebook účet už nejde ani přidat, pač po autorizaci se tam jaksi neobjeví to tlačítko přidat :-D
    11.10.2010 21:09 Generator | skóre: 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Aktualizoval jsem na 10.10 a vše běží bez problémů. Pravda, že mám ThinkPad - linux friendly notebook. Jinak tohle je video mého desktopu ze včerejška: http://www.youtube.com/watch?v=0W6AjUGm6Nk
    16.10.2010 13:56 Generator | skóre: 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Linux nikdy nebude umět nic, co by nezvládly Windowsy! Tady je důkaz: http://www.youtube.com/watch?v=MtGLbiHnJ6M
    belisarivs avatar 17.10.2010 07:47 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    A to je dukaz, ze Windows umi vse co Linux?
    IRC is just multiplayer notepad.
    11.10.2010 21:26 Kysa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Zdravim vsechny, Jak jste na tom s podporou wifi u 10.10? POuzival jsem bez problemu 10.04 a wifina byla OK. Po upgradu na 10.10 je kompletne nefunkcni network manager. Po par radach sem skusil wicd a stejnej vysledek - nefunkcni.

    Takze distro, ktery v dnesni dobe neumi pracovat s wifinou nema sanci (pro zajimavost nejde ani v netbook edici), takze ubu je pro me zabity. Nainstalil sem mint a od ty doby nemam problem, takze sbohem ubuntu....

    pokud mate jinej nazor, OK, tohle je ma skusenost.

    PS: pokusil sem se hledat na ofic. strankach ubuntu a dozvededel sem se o hromade LAM a podobnych zviratek. Vrchol byl, ze má nezkusenej uzivatel prijet na sraz ubuntu, tam mu to rucne vysvetli. K temto nazorum se pridavali i moderatori oficialniho fora. A to se ten chudak jen zeptal kde ma nahlasit bug. Tak pokude takova komunita, to radsi zadna...
    11.10.2010 21:46 Vskutečnosti Saýc | skóre: 7
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“

    No, jelikoz mint je vykradene ubuntu, tak nevim jak moc si pomuzes.

    Me wifi taky trochu zlobi, dneska se zahadne dvakrat odpojila a nesla pripojit, musel jsem udelat rmmod ath9k, modprobe ath9k aby naskocila. Snad se to vylepsi v novejsim jadru, prinejhorsim se vratim k Mac OS, hned jak nebudu potrebovat vyvojove nastroje :)

    belisarivs avatar 17.10.2010 07:48 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    No, jelikoz mint je vykradene ubuntu....
    WTF?
    IRC is just multiplayer notepad.
    11.10.2010 21:56 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Jeden problém vězí nejspíš v ovladačích nebo jádře. Druhej problém spočívá ve schopnostech komunikovat s lidmi.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    12.10.2010 00:38 Leinad | skóre: 18 | blog: spheniscidae
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Mint je přemalované Ubuntu 10.04. Takže jsi zase na začátku :-D

    S ovladačem bohužel neporadím. Od jádra 2.6.30 (nebo 2.6.29) to jde s WiFi rychle s kopce. A dost mě to štve... Teď mám kvůli tomu v jednom nb dvě WiFi, integrovaná občas přestane fungovat a minutu trvá, než se zase rozeběhne, externí usb jede jen na výkon 1Mb/s. Obě v Ubuntu 9.04 / Mandrivě 2009.1 naprosto bez problémů...
    vain avatar 12.10.2010 08:12 vain | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Mint je přemalované Ubuntu 10.04.
    Náhodou, to jejich mintMenu se mi tak líbí, že jsem si ho dotáhl do Fedory =)
    If the only choice you've got is to do the wrong thing, then it's not really the wrong thing, it's more like fate.
    12.10.2010 18:58 Kysa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Mint je možná přemalovaný ubuntu, ale používám verzi co jede na debianu, takže nejsem na začátku..

    Podle toho co píšou na stránkách mintu, tak je a vždycky bude na 100% kompatibilní s debianem, takže u něj asi zůstanu ;)
    12.10.2010 20:16 SPM | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    100% kompatibilní znamená, že půlka balíků má zkriplené jméno a druhá půlka je zkripleně zkompilovaná, aby náhodou nebyla porušena svoboda? :)
    13.10.2010 19:00 Kysa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Nechápu, pooužívá normálně repozitáře debianu
    13.10.2010 20:44 SPM | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    No právě... to by bylo asi první důvod, proč bych to nechtěl :)
    13.10.2010 20:55 Kysa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    nechápu podruhé. Kde je problém?
    13.10.2010 21:30 SPM | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Spousta věcí tam kvůli licenčním problémum chybí... Když pominu drobnosti jako že firefox není firefox, tak ve freeradiusu není podpora openssl, v bacule taky ne a takových věcí je tam mraky...
    14.10.2010 21:59 Kysa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    njn, já jsem zatím na podobnej problem nenarazil. Už jsem přemejšlel nad čistým debianem, ale debianí mint je přívětivější.

    každopádně ubu u mě končí.

    .....a to se mi tak líbilo
    belisarivs avatar 17.10.2010 07:51 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Když pominu drobnosti jako že firefox není firefox...
    Firefox neni Firefox proto, protoze vyvojari Debianu pridavali sve fixy a pravnikum Mozilly se to nelibilo.
    IRC is just multiplayer notepad.
    26.10.2010 04:11 Cohen
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Myslím, že toto je poměrně hodně zkreslený pohled.

    Firefox byl do Debianu začleněn bez loga, které není z pohledu politiky Debianu svobodné. Odstranění loga se nelíbilo právníkům Mozilly s tím, že logo je součástí značky Firefox. Následně byl samozřejmě přejmenován v Debianu i Firefox, protože jeho jméno taktéž zjevně není svobodné.

    K celé události došlo bez zbytečných cavyků a výsledek je v souladu se striktními pravidly Debianu, která nepřipouštějí výjimky. Debian je zásadně svobodný a lidem, kteří to ocení, to za trochu nepohodlí stojí.
    Jiří Svoboda avatar 12.10.2010 08:59 Jiří Svoboda | skóre: 37 | blog: cat /dev/mind | Prostějov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Potvrzuji, že s WiFi jsem měl velký problém.

    Ubuntu používám pouze na "nahrávadle" (starém notebooku) z DVB-T a bohužel mi v něm minulý týden lehnul disk, takže jsem instaloval 10.10, ještě jako RC.

    Po instalaci sice WiFina (ipw2200) viděla okolní sítě, ale nebyla ochotna se asociovat.

    Nainstaloval jsem aktualizace (což bylo velice zábavné, protože to znamenalo přinesení dalšího počítače a propojení Ethernetem přes něj) a odinstaloval NetworkManager. Pak se to rozjelo.
    11.10.2010 22:41 maverick rick
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Maverick neznamena vzpurny ale individualisticky.
    13.10.2010 22:54 Míra
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Tak mně zas v 10.10 chodí WiFi a zvukovka líp, než v 10.04. Přestal mi ale fungovat mikrofon ve Skypu (v systému chodí) a nefunguje automount USB disků... (netbook Acer Aspire One D250)
    14.10.2010 11:09 marfi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Takže i já jdu se svou troškou do mlýna. Ubuntu používám už od verze 7.x a jsem jeho příznivcem. Před 3 dny jsem upgradoval z 10.04 LTS na 10.10 (upgrade proběhl bez problémů) a dnes jsem se potupně vrátil zpět k odladěné 10.04. Problémů a regresí v 10.10 je víc než dost a počet a kvalita novinek nevyváží komplikace, které lze v 10.10 najít. Je pravda, že 10.10 je zase o něco rychlejší (mám integrovanou grafickou kartu od Intelu x3100 a tam je nárust rychlosti vykreslování grafiky, zejména textu a prvků využívajícíh antialiasing, dost patrný), ale kombinace nového X serveru, Compizu a ovladačů grafiky je prozatím dost nevyladěná. Problémem je např. chybná obnova některých částí obrazu, rozsypané fonty v xtermu a průhledné pozadí písma u některých oken, zejména u některých screenletů a pluginů do AWN. Dalším velkým problémem jsou regrese v Evolution komplikující práci s účty používajících IMAP. Co je naopak kvitováno s povděkem je fakt, že velikost toolbarů ve výchozím tématu konečně kopíruje velikost ikon jejich tlačítek, takže už nezabírají 1/4 vertikálního rozměru obrazovky i když to není potřeba. Konečně se někdo zamyslel nad zbytečným plýtváním místem. Každopádně Ubuntu 10.10 je krok správným směrem, ale já si raději počkám, až takových kroků bude víc a nebudou tak rozstřesené.
    16.10.2010 17:07 Fred Brooker | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Včera jsem zazálohoval /dev/sda1 s U 10.04 a udělal release-upgrade na 10.10. Po rebootu nefungoval zvuk v celém systému, gnome applet se zvukem se zasmyčkoval na "chybě serveru" (nepomohl ani debug), místo indikátoru klávesnice byla "klávesnice". Přitom aplay -l ukazoval korektně USB Edirol UA-25 a gstreamer switcher zvuk přehrával.

    Vzhledem k tomu, že jsem si neúspěšně s USB zvukem už hrál ve verzi 10.04 (a pomohl jen reinstall), tak mám opět zpět 10.04 a kromě rebuildu Rhythmbox databáze, která po upgradu přestala být funkční, jsem nemusel naštěstí nic řešit.

    Počkám si na duben... Nic mi vlastně neschází.
    buddhista proplouvající skrz svoji Samsāru, system architect Atelier\L & entropy destroyer mxd.cz
    belisarivs avatar 17.10.2010 08:05 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Me trosku prekvapilo, ze po instalaci Kubuntu (preinstalace stareho systemu na ext3 bez formatu disku), kde jsem zaskrtnul nainstalovani aktualizaci (a ty byly opravdu stahovany a instalovany) mi Synapsic hlasil 5 aktualizaci a packagekit mi nabidnul instalaci kodeku pro Amarok ackoliv jsem zaskrtnul jejich automatickou instalaci na zacatku.

    Pak se mi stalo neco naprosto divneho.

    Kubuntu se mi zacalo jako by rozpadat. Zacaly mi mizet ikonky z menu, neslo spustit aktualizace a po rebootu nenabehly Xka a sudo hlasilo "command not found".

    Projel jsem ten disk s "fsck -fy" a nic mi to nenaslo. Jenom 4% fragmentaci.

    Tak jsem ho preinstaloval znova stejnym zpusobem (o home jsem nechtel prijit). A zase. Nabootovalo v pohode, zase tech samych 5 aktualizaci se nabidlo a baliky pro amarok a po chvili zase zacaly mizet ikony a programy (ty same jako pred tim, to mi hlava nebere) a po restartu se mi zase sudo hlasilo, ze neexistuje.

    Tak jsem Kubuntu nainstaloval na jiny oddil na stejnem disku na ext4. Zase se mi pak nabidlo 5 tech samych aktualizaci a baliky pro amarok, ale pak uz to bylo v pohode. Fakt nemam tuseni, co je blbe. Neco tak divneho se mi jeste nestalo.

    Disk se zda byt v pohode, jeste kouknu na SMART.

    Kde by mohl byt problem? Mozna mam slaby zdroj (ale to mi zni jako blbost, ze by to zpusobovalo zrovna tohleto, spis bych ocekaval pady systemu a tak). Mam 450W a na to je Phenom II, GTX 275, 4GB RAM a 3 disky (2x 1TB a 1x 320GB). Co myslite?
    IRC is just multiplayer notepad.
    17.10.2010 11:27 Allien
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu 10.10 „Maverick Meerkat“
    Proč Vzpurná? Proč ne individualistická, nebo zatoulaná ?

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.