abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×

dnes 13:22 | Zajímavý software

Jordi Sanfeliu vydal verzi 1.0.0 svého unixového jádra Fiwix (Wikipedie) určeného také pro výuku operačních systémů. Dle článku na OSNews na něm začal pracovat již před více než dvaceti lety. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT. Stáhnout a vyzkoušet lze živou disketu nebo CD s GNU/Fiwixem.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
dnes 06:00 | Nová verze

Byla vydána nová verze 10.7 open source alternativy GitHubu, tj. softwarového nástroje s webovým rozhraním umožňujícího spolupráci na zdrojových kódech, GitLab (Wikipedie). Představení nových vlastností v příspěvku na blogu. Vývojáři GitLabu zdůrazňují Web IDE (YouTube) a SAST (Static Application Security Testing) pro Go a C/C++.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 14:00 | Zajímavý článek

David Revoy, autor open source webového komiksu Pepper&Carrot nebo portrétu GNU/Linuxu, zveřejnil na svém blogu recenzi notebooku Librem 13 od společnosti Purism. Používá jej již sedm měsíců a s ním i jako umělec spokojen. Potřebu francouzské AZERTY klávesnice vyřešil přelepkami. Na displej se podíval kalibrační sondou, barvy vyladil pomocí open source softwaru DisplayCAL, v aplikaci Inkscape nastavil zvětšování na 170 % aby 1 cm v Inkscapu byl 1 cm v reálu. Webovou kameru, mikrofon, Wi-Fi a Bluetooth lze na Librem 13 hardwarově vypnout.

Ladislav Hagara | Komentářů: 6
21.4. 23:44 | Komunita

Několik posledních verzí GNOME Shellu obsahuje chybu způsobující memory leak (únik paměti). Viz například videozáznamy verzí 3.26 nebo 3.28. Nalezení chyby #64 a její opravě se věnuje Georges Basile Stavracas Neto v příspěvku na svém blogu [reddit].

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
21.4. 10:33 | Komunita

V pondělí měl na YouTube online premiéru otevřený krátký 2D film Hero vytvořený v 3D softwaru Blender. Cílem stejnojmenného projektu Hero je vylepšit nástroj Grease Pencil (tužka) v Blenderu 2.8.

Ladislav Hagara | Komentářů: 4
20.4. 23:22 | Nová verze

Byla vydána verze 4.0 kolekce svobodného softwaru umožňujícího nahrávání, konverzi a streamovaní digitálního zvuku a obrazu FFmpeg (Wikipedie). Přehled novinek v Changelogu (GitHub).

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
20.4. 17:22 | Komunita

Včera vydanou hru Rise of the Tomb Raider pro Linux lze do pondělí 23. dubna koupit na Steamu s 67% slevou. Místo 49,99 € za 16,49 €.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
20.4. 16:11 | Komunita

Na Humble Bundle lze získat počítačovou hru Satellite Reign (Wikipedie, YouTube) běžící také v Linuxu zdarma. Speciální akce končí v sobotu v 19:00.

Ladislav Hagara | Komentářů: 5
20.4. 15:44 | Zajímavý software

Společnost Apple koupila před třemi lety společnost FoundationDB vyvíjející stejnojmenný NoSQL databázový systém FoundationDB (Wikipedie). Včera byl tento systém uvolněn jako open source pod licencí Apache 2.0. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
20.4. 15:00 | Nová verze

Po dva a půl roce od vydání verze 5.7 oznámila společnost Oracle vydání nové major verze 8.0 (8.0.11) databázového systému MySQL (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Zdrojové kódy komunitní verze MySQL jsou k dispozici na GitHubu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 13
Používáte na serverech port knocking?
 (3%)
 (7%)
 (46%)
 (27%)
 (17%)
Celkem 359 hlasů
 Komentářů: 29, poslední 5.4. 12:25
    Rozcestník

    Zpravodaj o Víně – 20. 6. 2013: Wine 1.6 se blíží

    26. 6. 2013 | Luboš Doležel | Různé | 3022×

    Nové verze Wine. Jak těžké je implementovat WinAPI. Wine bez X serveru. Google Summer of Code zahájeno. Testování na NT4. Hledají se překladatelé Wine. Změny v databázi aplikací.

    Obsah

    Nové verze Wine

    link

    Od posledního vydání zpravodaje vyšlo pět nestabilních verzí z řady 1.5.x a hned 3 -rc verze 1.6. Co tu máme nového?

    Wine 1.5.27 vyšlo 29. března s těmito novinkami:

    • Podpora systémové lišty v ovladači Mac.
    • Různá vylepšení runtimu C.
    • Velké ikony u vestavěných aplikací.
    • Různé opravy chyb.

    Wine 1.5.28 vyšlo 12. dubna s těmito novinkami:

    • Pro všechna bezpečná spojení se používá GnuTLS, OpenSSL už není potřeba.
    • Mac driver je nyní standardně povolen.
    • Vestavěné fonty FixedSys.
    • Nová ikona pro ovládací panel joysticku.
    • Vylepšení ovladače pro PostScript.
    • Různé opravy chyb.

    Wine 1.5.29 vyšlo 26. dubna s těmito novinkami:

    • Vylepšení pro OS X.
    • Vyšší výkon JavaScriptu.
    • Různé opravy chyb.

    Wine 1.5.30 vyšlo 10. května s těmito novinkami:

    • Podpora odchytávání myši v ovladači Mac.
    • Podpora autentizace NTML a Negotiate ve WinHTTP.
    • Podpora obcházení proxy ve WinInet.
    • Různé opravy chyb.

    Wine 1.5.31 vyšlo 24. května s těmito novinkami:

    • Nová verze enginu Gecko postavená na Firefoxu 21.
    • Vylepšení pro OS X.
    • Různé opravy chyb.

    Wine 1.6-rc1 vyšlo 7. června s těmito novinkami:

    • Nová implementace podpory vytváření typelib.
    • Podpora fixed function vertex shaderů na bázi GLSL.
    • Podpora pro spouštěče v režimu virtuálního desktopu.
    • Opravy pro japonský vertikální text.
    • Nová překlad do chorvatštiny.
    • Různé opravy chyb.

    Do verzí 1.6-rc2 a 1.6-rc3 se už dostávají jen opravy v kódu, protože ten je zmrazený.

    Jak těžké je implementovat WinAPI

    link

    Na mailing list přišel dotaz uživatele, který potřebuje na Linux portovat aplikaci intenzivně využívající WinAPI, ale z povahy aplikace prý není možné používat winelib. Hledá proto alternativu:

    Potřebuji na Linux portovat aplikaci silně závisející na WinAPI. Po troše googlení mi začalo být jasné, že kromě Wine/Winelib nic není, jenže to je příliš *obrovské*. Ale pro základní funkce WinAPI se zdá, že by mělo být docela jednoduché je reimplementovat pomocí Boostu/STL/libc/linuxových syscallů. Proč něco takového ještě není? Proč je to jen Wine se snad 3 miliony řádky kódu a runtime závislostmi?

    Dává výše popsaný přístup smysl alespoň pro nejběžnější funkčnost (vlákna, IPC, práce se soubory) bez věcí jako UI, grafika a registry? My kupříkladu buď potřebujeme implementovat okolo 200 funkcí WinAPI (povětšinou události, mutexy, semafory, sokety a operace se soubory a adresáři) nebo to budeme muset kompletně přepsat. Přímé použití winelib nepřichází v úvahu kvůli povaze aplikace. [...]

    Damjan Jovanovic se jal vysvětlovat, proč není tak jednoduché něco takového napsat.

    • ne vždy je možná přímá konverze API, např. pthreads nemají obdobu WaitForMultipleObjects(), což znamená, že se celé synchronizační API musí reimplementovat.
    • systémy souborů na Windows a *nix se liší a API se proto chovají odlišně (např. citlivost na velikost písmen, atributy jako skryté soubory apod.).
    • složité vzájemné závislosti a interakce mezi API (např. ze socketů je možné mít handle, který lze použít se synchronizačními API a dostávat přes něj notifikace ve smyčce zpráv...).
    • Windows API má ~28letou historii a je obrovské.
    • Windows API není stavěno podle standardu, je to de facto standard s pochybnou dokumentací a jedině regresní testy Wine odhalují jeho přesné chování.
    • Wine je oproti Windows velmi malé.
    • i Windows má spoustu závislostí, jen nejsou tak vidět (např. USER/GDI v jádře versus Wine na knihovnách X11).

    Vincent Povirk doporučil podívat se na knihovnu libwapi, která je součástí Mono:

    Mohlo by tě zaujmout libwapi, což je malá knihovna uvnitř zdrojových kódů Mono, která poskytuje implementaci některých funkcí Windows API, kterým ale schází některé vlastnosti/kompatibilita. Synchronizační objekty fungují jen v rámci procesu a např. nejsou podporována písmena jednotek. [...]

    Dan Kegel ukázal, že Wine není jedináčkem:

    Myslím si, že takové vrstvy pro kompatibilitu tu už byly. Například PEACE. Wine je ale jediný, kdo se pokusil spouštět opravdu vše.

    Wine bez X serveru

    link

    Většina uživatelů Windows si pod pojmem aplikace vybaví hlavně GUI. I pro Windows ale mohou existovat konzolové aplikace a zájem o jejich běh je evidentně i pod Wine. Hugh McMaster ve svém mailu o wineconsole zjišťoval, jak to vlastně je.

    Během své snahy zlepšit wineconsole a jeho výpočty maximální velikosti okna jsem dospěl ke třem scénářům.

    1. wineconsole s --backend=user (nebo jednoduše 'wineconsole app.exe', kde 'user' je výchozí volbou).
    2. wineconsole s --backend=curses
    3. wineconsole s --backend=curses, ale bez X serveru

    Detekce rozlišení obrazovky je s 1) a 2) jednoduchá. Pro 1) lze použít SystemParametersInfo a pro 2) jde použít XRandR ve Wine.

    Mám ale problém se scénářem 3). Wine je navrženo, aby fungovalo s X serverem, ale wineconsole může být použito i v prostředí bez X serveru. Ačkoliv to je možné, přijde mi to nepravděpodobné. Tak jako tak se tento problém na wine-devel už dříve objevil.

    Má otázka tedy zní: mám se tímto scénářem zabývat?

    A ukazuje se, že ano! Rosanne DiMesio reagovala se slovy, že Wine má uživatele, kteří rozhodně X server nechtějí. Hugh se proto dále ptal, v jakém prostředí se tito uživatelé vlastně pohybují:

    Je tedy bezpečné předpokládat, že tito uživatelé ani nemají knihovny X? Nebo se prostě jen rozhodli X server nepoužívat?

    Michael Stefaniuc si myslí, že ano. Navíc podotknul, že Wine už dávno nefunguje jen pod X a připomněl podporu OS X, kde Wine komunikuje přímo s display serverem Quartz.

    Google Summer of Code zahájeno

    link

    17. června se oficiálně spustilo Google Summer of Code, tedy přesněji jeho část zaměřená na samotný vývoj (čemuž předchází seznamovací úvod). Wine se GSoC jako snad pokaždé opět účastnilo a tentokrát má čtyři studenty. Austin English:

    • George Stephanos: „Registr – implementace slučování mezi HKCR a HKCU\Software\Classes“
    • Jactry Zeng: „Implementace ITextDocument v Richedit“
    • John Chadwick: „MSXML – Implementace XPATH bez libxml2“
    • Zhan Jianyu: „Vylepšit a doplnit chybějící funkce v komponentě vbscript“

    Doufejme, že se jim práce povede a výsledkem bude úspěšné začlenění kódu!

    Testování na NT4

    link

    Windows NT 4.0 vyšly v roce 1996, tehdy ještě s podporou pro nyní (na Windows) neobvyklé platformy jako Alpha, MIPS a PowerPC. Až donedávna byly testy v testovací sadě Wine spouštěny i na tomto OS, bohužel k nelibosti některých programátorů, jimž to komplikovalo práci. Správný test ve Wine se totiž vyznačuje nejen tím, že funguje pod Wine, ale samozřejmě i tím, že funguje na skutečných Windows.

    Ale teď to vypadá, že NT4 odzvonilo už i pro Wine. Jason Edmeades:

    [...] Opravdovou nepříjemností pro mě bylo vždycky zajistit, že na NT4 procházejí testy, takže jsem přijal s úlevou/překvapením, když jsem zjistil, že na testbotu už VM s NT4 není.

    Je tedy pravdou, že se u testů už nevyžaduje, aby před přijetím procházely na NT4 (pokud ano, tak NT4 testbota vážně potřebuju!)?

    Pokud už se to nevyžaduje, jsou nějaké námitky proti tomu, abych vyřadil ty nesčetné hacky, co byly pro NT4 potřeba?

    Zjevně o tomto neproběhla žádná veřejná diskuze, protože ne všichni o změně vědí. Frédéric i Alexandre ale potvrdili, že spolu s nasazením nové testovací infrastruktury už budou NT4 minulostí.

    Hledají se překladatelé Wine

    link

    Vydání Wine 1.6 se blíží a od verze dob minulých přibyly překlady do řady jazyků. Ne všechny jsou ale kompletní a udržované. Francois Gouget:

    S příchodem PO souborů se Wine dostalo z 12 dobrých překladů z dob před verzí 1.4 na současných 20. Co je ještě více potěšující, je to, že tu máme 6 dalších překladů, které jsou z půlky hotové. Dokážeme se tedy do vydání Wine 1.6 dostat na 26? Nebo na ještě víc?

    Proto žádám všechny překladatele, aby byli toho srdce a zkontrolovali, obnovili, dokončili nebo dokonce vytvořili nové překlady Wine. Instrukce jak začít najdete na wiki.

    A stejně jako u Wine 1.4 můžete sledovat stav překladů zde.

    Francois dále popsal, jaké možné problémy dokáže odkazovaná stránka odhalovat – jde o typické chybějící tečky, uvozovky, konce řádků a samozřejmě zcela chybějící překlady. Český překlad je na tom ale trochu bledě (51 %) a ten slovenský ještě hůř (27 %). Najde se tedy někdo, kdo to změní?

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    26.6.2013 07:31 Jindřich Makovička | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 20. 6. 2013: Wine 1.6 se blíží
    Rosanne reagovala...
    26.6.2013 08:05 23123123
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 20. 6. 2013: Wine 1.6 se blíží
    Zaujimalo by ma ci uz je mozne skompilovat wine s cisto 64 bit libkami
    26.6.2013 23:13 Pff
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 20. 6. 2013: Wine 1.6 se blíží
    To už jde celkem dlouho, ne? Problém je ale v tom, že je pak potřeba mít i tu win appku v 64bit...
    27.6.2013 08:03 23123123
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 20. 6. 2013: Wine 1.6 se blíží
    skusal som to instalovat pod 64 bit ubuntu a pytalo to i386 libky, je to teda chyba buildu ? da sa to skompilovat aj s cisto 64 bit libkami ?
    27.6.2013 09:35 lyon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 20. 6. 2013: Wine 1.6 se blíží
    Zkompilovat se to da, ale nepobezi ti v tom 32-bit aplikace. Proto vetsina repozitaru obsahuje 32-bit buildy i pro 64-bitovy system, resp. multiarch.
    Bedňa avatar 27.6.2013 00:05 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Zpravodaj o Víně – 20. 6. 2013: Wine 1.6 se blíží
    Dík Doli.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.