abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 15:55 | Nová verze

    Byl vydán TrueNAS SCALE 24.04 “Dragonfish”. Přehled novinek této open source storage platformy postavené na Debianu v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 13:44 | IT novinky

    Oznámeny byly nové Raspberry Pi Compute Module 4S. Vedle původní 1 GB varianty jsou nově k dispozici také varianty s 2 GB, 4 GB a 8 GB paměti. Compute Modules 4S mají na rozdíl od Compute Module 4 tvar a velikost Compute Module 3+ a předchozích. Lze tak provést snadný upgrade.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:44 | Nová verze

    Po roce vývoje od vydání verze 1.24.0 byla vydána nová stabilní verze 1.26.0 webového serveru a reverzní proxy nginx (Wikipedie). Nová verze přináší řadu novinek. Podrobný přehled v souboru CHANGES-1.26.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 6.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl povýšen na verzi 13.0.14.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 30.0.0 frameworku pro vývoj multiplatformních desktopových aplikací pomocí JavaScriptu, HTML a CSS Electron (Wikipedie, GitHub). Chromium bylo aktualizováno na verzi 124.0.6367.49, V8 na verzi 12.4 a Node.js na verzi 20.11.1. Electron byl původně vyvíjen pro editor Atom pod názvem Atom Shell. Dnes je na Electronu postavena celá řada dalších aplikací.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 9.0.0 otevřeného emulátoru procesorů a virtualizačního nástroje QEMU (Wikipedie). Přispělo 220 vývojářů. Provedeno bylo více než 2 700 commitů. Přehled úprav a nových vlastností v seznamu změn.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 23:22 | IT novinky

    Evropský parlament dnes přijal směrnici týkající se tzv. práva spotřebitele na opravu. Poslanci ji podpořili 584 hlasy (3 bylo proti a 14 se zdrželo hlasování). Směrnice ujasňuje povinnosti výrobců opravovat zboží a motivovat spotřebitele k tomu, aby si výrobky nechávali opravit a prodloužili tak jejich životnost.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 16:11 | Nová verze

    Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 40. Přehled novinek ve Fedora Workstation 40 a Fedora KDE 40 na stránkách Fedora Magazinu. Současně byl oznámen notebook Slimbook Fedora 2.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 17
    včera 13:44 | Upozornění

    ČTK (Česká tisková kancelář) upozorňuje (X), že na jejím zpravodajském webu České noviny byly dnes dopoledne neznámým útočníkem umístěny dva smyšlené texty, které nepocházejí z její produkce. Jde o text s titulkem „BIS zabránila pokusu o atentát na nově zvoleného slovenského prezidenta Petra Pelligriniho“ a o údajné mimořádné prohlášení ministra Lipavského k témuž. Tyto dezinformace byly útočníky zveřejněny i s příslušnými notifikacemi v mobilní aplikaci Českých novin. ČTK ve svém zpravodajském servisu žádnou informaci v tomto znění nevydala.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 25
    včera 13:33 | Komunita

    Byla založena nadace Open Home Foundation zastřešující více než 240 projektů, standardů, ovladačů a knihoven (Home Assistant, ESPHome, Zigpy, Piper, Improv Wi-Fi, Wyoming, …) pro otevřenou chytrou domácnost s důrazem na soukromí, možnost výběru a udržitelnost.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (72%)
     (9%)
     (2%)
     (17%)
    Celkem 711 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Dotaz: Učebnice: hodnocení současného stavu

    3.2.2006 23:57 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Učebnice: hodnocení současného stavu
    Přečteno: 421×
    Nějakou dobu (konkrétně od poslední zprávy o stavu učebnice) mi vrtá hlavou jedna důležitá otázka. Je to poměrně citlivé téma, takže snažně všechny prosím, aby mi uvěřili, že cílem tohoto příspěvku není se někoho dotknout, opravdu si vážím práce každého, kdo nelenil a něco napsal. Jde mi jen o to, abych si ujasnil, zda má představa o tom, jak by učebnice měla vypadat, není diametrálně odlišná od představy ostatních.

    Takže ta otázka zní: "Považujete současný stav učebnice (pomineme-li několik chybějících kapitol) za uspokojivý?" Podle toho, co napsal Leoš (a zejména podle jeho formulace "blíží se k finále"), a podle toho, že i další se snaží šířit odkazy na učebnici, mám pocit že ano. Osobně ale považuji současný stav za silně neuspokojivý. Některé kapitoly jsou napsány velmi dobře, např. Soubory v Linuxu, ale bohužel to mohu s klidným svědomím říci o méně než polovině existujících kapitol. Mnohé jiné jsou spíš nahodilou změtí útržků informací (navíc ne vždy přesných) než uceleným pohledem na příslušné téma. Ne, nebudu uvádět příklady, opravdu nechci nikoho pranýřovat a nerad bych vyvolal reakci typu "Pro dobrotu na žebrotu." Jde mi čistě o to, zda považujete současný stav učebnice za prezentovatelný a všechny existující kapitoly (nebo aspoň jejich podstatnou většinou) za akceptovatelné.

    Ano, jistě, pokud se mi kterákoli kapitola nelíbí, mohu ji upravit. Jenže to naráží na dva zásadní problémy. Za prvé otevřeně přiznávám, že na to momentálně nemám čas, přednost mají aktivity, které mne živí. Za druhé mám zábrany přepisovat text někoho jiného (nejedná-li se o elementární opravy překlepů nebo nepřesností), to souvisí i s mými výhradami vůči wikipedizaci sekce Hardware. Navíc si bohužel u mnohých kapitol nedokážu představit jiný způsob, jak je upravit, než smazat a napsat znovu od začátku. A taková věc by mi připadala příliš neuctivá vůči původním autorům.

    Takže co vy na to?

    Odpovědi

    4.2.2006 13:17 hub | skóre: 26 | blog: bg
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Učebnice: hodnocení současného stavu
    Mně se učebnice moc nelíbí, jenže je to špatné tvrdit, když jsem do ní nenapsal ani čárku.

    Podle mě chodí na abíčko spoustu lidí, kteří by dokázali napsat pěkné odstavce nebo celé kapitoly. Jen nevím, proč právě znalí návštěvníci nic napíšou. Jsou nejspíš hodně zaměstnaní... a to se dostávám trošku někam jinam.

    K lepšímu dopsání ostatních kapitol by bylo podle mne: Možnost označit odstavce v jednotlivých kapitolách (nebo celou kapitolu), které jsou špatně napsané popř. "zvláštní" nebo dokonce špatné a také označit právě ty které jsou kompletní i správné. Takhle by se postupem času kompletovala do správné formy.

    Já jsem nikdy k wiki nijak nepřičuchl a ani po tom netoužím.

    Přepis jiných článků napsaných na jiné klávesnici než na mojí je se zvláštním pocitem, proto se pak i mně (i možná ostatním) nechce nic psát. Že by všichni měli stejný problém? To si nemyslím.

    Jenže, jak dát potom kvalitní učebnici dohromady, když se budem bát přepisovat nepěkné kapitoly ?
    4.2.2006 13:40 Kníže Ignor | skóre: 19 | blog: stoupa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Učebnice: hodnocení současného stavu
    Mně vadí malá wikiizace učebnice. Nemožnost si prohlédhnout změny mezi jednotlivými verzemi považuji za velký nedostatek. Taktéž v učebnici nelze vyhledávat! To považuji za skutečně obrovský nedostatek. V učebnici existují duplicity - v části Soubory se probírají druhy souborů a je zde uveden příklad, hned v následující části Přístupová práva se probírá podobně to samé.
    Jestli máš zálohu mého blogu, tak mi ji pošli. Nějak jsem si ho smazal :-)
    14.2.2006 08:51 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Učebnice: hodnocení současného stavu
    Jo diffy by byly super. Najde se nekdo, kdo je napise? Kdo dokaze napsat vizualni porovnani dvou html kodu? Resp. zaclenit cizi GPL kod s touto funkcnosti do abicka?
    Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
    4.2.2006 16:41 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Učebnice: hodnocení současného stavu

    Nemůžu si pomoct, ale zdá se mi, že je ta učebnice zatím dost nesourodá. Často je u některých kapitol zpracováno poměrně málo témat, zato však velmi přesně, pečlivě a podrobně. To ovšem zdaleka nepokrývá celou problematiku. (Asi to odpovídá konkrétním zájmům a zkušenostem autora.) Začínající uživatel bude napřed chtít porozumět věcem jen v hrubých rysech a teprve později přejít k podrobnostem, když je bude potřebovat.

    Co bych navrhoval: Udělat učebnici modulárnější. Zatím sice je (víceméně) editovatelná odděleně, ale chtělo by to, aby byla osnova propracována mnohem podrobněji než současný obsah. Každá kapitola by měla mít nějaký abstract, kde by se třeba ve dvaceti větách popsal obsah celé kapitoly, aby každý mohl rychle zjistit, zda ji chce číst, a aby případní autoři přesně věděli, na co se mají zaměřit. Pak by byly připravené podnadpisy (třeba i v několika úrovních) a každý odstavec, každé téma by bylo možné editovat a doplňovat zvlášť. Body do osnovy by nemohl přidávat každý - dělal by to nějaký správce na návrh autorů.

    Zmíněným postupem by se získaly dvě výhody: Zaprvé, bylo by jisté, že informace budou ve správném a logicky konzistentním pořadí, třeba tříděné od "jednodušších" ke "složitějším" na nejnižší úrovni a podle logických celků na úrovních vyšších. Zadruhé, každý odstavec by bylo možné editovat, nahradit nebo vyměnit, aniž by tím utrpěla celistvost učebnice a aniž by někdo přišel o své rozsáhlé dílo. Je totiž potřeba, aby učebnice nebyla monolit, který je provázaný odkazy typu "jak bylo řečeno dříve" apod. Musí to být referenční příručka, kde můžu od jisté úrovně nadpisů nahoru začít číst kdekoliv, aniž by to vyžadovalo přečtení něčeho dalšího.

    Ideál, i když možná neproveditelný, by mohl vypadat takto: Hierarchie by byla navržena tak podrobně, aby odstavce byly velmi krátké. Kterýkoliv odstavec by autorovi nezabral víc než čtvrt hodiny, takže by třeba každý registrovaný uživatel mohl aspoň jeden navrhnout. Po nějakou dobu by byl odstavec rozpracovaný a každá verze by byla viditelná zvlášť, bez možnosti editovat jinou než vlastní verzi. Ke každé verzi (popřípadě i k vyššímu celku) by se vedla diskuse společně s anketou. Vítězný odstavec by pak byl zařazen do konečné verze. Tím by se obešly všechny nevýhody Wikipedie a každý by mohl připojit svůj nápad. (A postupně by ho mohl měnit podle poznámek v diskusi.) Každý měsíc by se mohlo soustředěně pracovat na jedné z kapitol a u jejích odstavců by byly zmíněné diskuse a ankety. Tím by se dala pozornost soustředit na jedno téma a netříštit síly. Po celou dobu existence učebnice by bylo nutné přijímat pozměňující návrhy, protože čím víc detailů chceme zahrnout, tím víc změn musíme sledovat. I uzavřené odstavce by proto měly (neoficiální) stránky, kam by bylo možné připisovat novinky, které by se třeba časem zařadily do oficiální učebnice.
    4.2.2006 16:45 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Učebnice: hodnocení současného stavu
    Jak tak čtu svůj příspěvek, mám pocit, že by asi na ABCLinuxu muselo chodit přibližně 100x víc lidí než teď, aby to bylo reálné...
    4.2.2006 22:44 Ricardo | skóre: 27 | blog: Ricardo | Horní Suchá
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Učebnice: hodnocení současného stavu

    Nějakou dobu (asi 5 dní) jsem na abclinuxu.cz nezabrouzdal a snad jakoby nějakou náhodou nebo telepatíí jsem koukl na učebnici, a hle, co vidím.

    Považujete současný stav učebnice ... za uspokojivý? Ne, nepovažuji. Mé myšlenky se už taky nějakou dobu zaobírají těmito tématy. Co se týče otázky nutosti smazání některých kapitol, a neuctivosti takového konání... Osobně bych takovýto postup neviděl jako neuctivý. Vývoj jde kupředu (a ni krok zpět).

    Analogicky se tato učebnic dá přirovnat k Linuxu samotnému. Když vývojář XY napsal v roce 1995 xyz.c, a o několik let později Linus ten kousek celý přepsal, tak pak přeci nemůžeme říct, že Linus nechová úctu k lidem a jejich kódu (obecně práci).

    Tedy zpět k učebnici. Imho pokud někdo umí něco napsat lépe, ať tak učiní, ne? O tom je přeci svobodný software (a dokumentace potažmo), nemyslíte? Samozřejmě, že ne všichni mají dostatek času aby seděli a psali kapitoly, to je fakt.

    Závěr tedy je, imho není neuctivé smazat kapitolu a napsat ji odznova. Pokud má předchozí autor(ka) dobré srdce, pochopí.

    My mind may be raving, my words may be void, but I am not afraid of being moderated below threshold!
    14.2.2006 08:49 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Učebnice: hodnocení současného stavu
    Koukam, ze tahle diskuse mi unikla. Tak to napravim.

    Povazuji ucebnici za dostatecne kvalitni na to, abychom ji prestali tajit. Nepovazuji jeji stav za finalni.

    Nemam zadny problem s tim, aby byly nektere kapitoly kompletne prepsany. Neni to o neuctivosti k cizimu dilu, je to o snaze vylepsit celek.
    Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
    10.3.2006 18:29 jardaK
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Učebnice: hodnocení současného stavu
    Nepovažuji současný stav učebnice za uspokojivý. Sohlasím s Michalem. Některé příspěvky mohou být pro začátečníka, kterému má učebnice sloužit, zcela nesrozumitelné. Je to pro ty kdo o Linuxu nic nevědí! Bezvadná myšlenka kterou nelze uspěchat.
    10.3.2006 20:12 © | skóre: 37 | blog: escaped
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Učebnice: hodnocení současného stavu
    Stav ucebnice neni uspokojivy. Predevsim moje sekce o Netfilteru je naprosto neuspokojiva. Priznam se, ze mam naprosto konkretni predstavu o forme a obsahu, ale nedari se mi proste k tomu dostat. Leze to ze me jak z chlupate deky. :-( Pokusim se v tomto smeru do budoucna napnout vice sil, kdyz zbudou vubec nejake... Diky za pochopeni.

    Kazdopadne, kdybys tu sekci chtel anebo byl ochoten ji stavet spolecne se mnou, klidne na to pristoupim a nebudu to brat jako urazku. Nejsem ten typ urazlivce, co se mu nesmi nic vytknout - prave naopak (alespon doufam).
    11.3.2006 04:59 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Učebnice: hodnocení současného stavu
    S tím časem to bohužel znám také docela dobře, proto se raději nebudu nabízet, že vám s tím pomůžu, stejně bych takový slib nejspíš nesplnil…
    11.3.2006 19:35 jardaK
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Učebnice: hodnocení současného stavu
    Mám chuť se ůčastnit ale můžu přispět jen tím že napíšu čemu nerozumím nebo co mi chybí. Mám jen kusé znalosti. Času máme všichni málo. V Netfiltru mi chybí hlavně hodně příkladů. Myslím že na nich se dá hodně pochopit. Ukázkový skript se mi zdá pro začátečníka moc složitý. Obávám se něco připisovat nemám dostatek zkušeností.
    11.3.2006 19:39 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Učebnice: hodnocení současného stavu
    Jak už jsem jednou napsal, jsem především přesvědčen, že toto téma vůbec nepatří do "začátečnického" dílu, ale do druhého dílu pro pokročilé.
    12.3.2006 01:24 jardaK
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Učebnice: hodnocení současného stavu
    to bude asi tím že jsem si to pořádně nepřečetl promiň jsem lajdák
    12.3.2006 01:39 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Učebnice: hodnocení současného stavu
    Není se za co omlouvat, bylo to v jiné diskusi a asi by mi chvíli trvalo, než bych to našel.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.