abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
dnes 11:33 | Zajímavý článek

Národní centrum kybernetické bezpečnosti (NCKB) vypracovalo (pdf) 26 podrobných bezpečnostních doporučení pro síťové správce. Tato doporučení jsou nastavena tak, aby je bylo možné aplikovat v každé instituci. Jsou rozdělena na tři základní části: bezpečnost infrastruktury, bezpečnost stanic a serverů a bezpečnost uživatelů.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
dnes 05:55 | Komunita

Prezident Nadace pro svobodný software (FSF) Richard M. Stallman vyhlásil na slavnostním ceremoniálu v rámci konference LibrePlanet 2017 vítěze Free Software Awards za rok 2016. Ocenění za společenský přínos získal SecureDrop (Wikipedie). Za rozvoj svobodného softwaru byl oceněn Alexandre Oliva (Wikipedie).

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
dnes 04:44 | Nová verze

Byla vydána verze 0.7.0 debugovacího nástroje cgdb. Mezi novinky patří například zvýrazňování syntaxe jazyka Rust. Podrobnosti v poznámkách o vydání.

Neel | Komentářů: 0
25.3. 22:00 | Komunita

Portál Stack Overflow po roce opět vyzpovídal své uživatele, jedná se především o vývojáře softwaru, a zveřejnil (podcast) detailní výsledky průzkumu. Průzkumu se letos zúčastnilo více než 64 tisíc vývojářů. Jejich nejmilovanější platformou je linuxový desktop. Ten je také druhou nejpoužívanější platformou vývojářů.

Ladislav Hagara | Komentářů: 5
24.3. 11:55 | Komunita

Vývojový tým OpenSSL ve spolupráci s iniciativou Core Infrastructure konsorcia Linux Foundation spustil proces přelicencování této kryptografické knihovny ze současné licence na licenci Apache Licence v 2.0 (ASLv2). Nová licence usnadní začleňování OpenSSL do dalších svobodných a open source projektů. Všichni dosavadní vývojáři OpenSSL (Authors) obdrží v následujících dnech email s prosbou o souhlas se změnou licence.

Ladislav Hagara | Komentářů: 24
24.3. 01:11 | Komunita

Před třemi týdny Mozilla.cz představila projekt Photon, jehož cílem je návrh a implementace nového vzhledu Firefoxu. Včera zveřejnila první náhled vzhledu Photon. Práce na projektu Photon jsou rozděleny do pěti týmů, které celkem čítají 19 lidí. Zaměřují se na zlepšení prvního spuštění Firefoxu a zaujetí nových uživatelů, celkovou úpravu vzhledu, zlepšení animací, zrychlení odezvy uživatelského rozhraní a také upravení nabídek. Vývoj lze sledovat v Bugzille.

Ladislav Hagara | Komentářů: 44
23.3. 20:00 | Komunita

OneDrive pro firmy je již ve webových prohlížečích na Linuxu stejně rychlý jako na Windows. Microsoft opravil chybu z listopadu loňského roku. OneDrive pro firmy běžel na Linuxu mnohem pomaleji než na Windows. V popisu chyby bylo uvedeno, že stačilo v prohlížeči na Linuxu nastavit v user-agentu Windows a vše se zrychlilo. Odpovědí Microsoftu bylo (Internet Archive: Wayback Machine), že Linux není podporován. Po bouřlivých diskusích na redditu i Hacker News byla chyba nalezena a opravena.

Ladislav Hagara | Komentářů: 6
23.3. 19:00 | Zajímavý projekt

Byla vyhlášena soutěž Hackaday Prize 2017. Soutěž je určena vývojářům open source hardwaru. Pro výherce je připraveno celkově 250 tisíc dolarů. Každý ze 120 finalistů získá tisíc dolarů. Nejlepší pak navíc 50, 30, 20, 15, 10 a 5 tisíc dolarů. Jedná se již o čtvrtý ročník soutěže. V roce 2014 zvítězil projekt globální sítě open source pozemních satelitních stanic SatNOGS. V roce 2015 zvítězil open source systém pro řízení elektrických invalidních vozíků pohybem očí Eyedriveomatic. V roce 2016 zvítězil modulární robot Dtto.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
23.3. 15:00 | Bezpečnostní upozornění

Byla vydána Samba ve verzích 4.6.1, 4.5.7 a 4.4.12. Řešen je bezpečnostní problém CVE-2017-2619. Pomocí symbolických odkazů a souběhu (symlink race) lze "teoreticky" získat přístup k souborům, které nejsou sdíleny. Linuxové distribuce jsou postupně aktualizovány (Debian).

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
23.3. 07:43 | Nová verze

Na Steamu se objevil port hry Arma: Cold War Assault (Operation Flashpoint) pro Mac a Linux. … více »

creon | Komentářů: 30
Jak se stavíte k trendu ztenčování přenosných zařízení (smartphony, notebooky)?
 (14%)
 (2%)
 (72%)
 (3%)
 (10%)
Celkem 941 hlasů
 Komentářů: 72, poslední 1.3. 11:16
    Rozcestník

    Dotaz: uids a udevd

    22.9.2008 11:17 pht | skóre: 48 | blog: pht
    uids a udevd
    Přečteno: 355×

    pred par dny jsem upgradoval jadro na jednom stroji a myslim ze jsem zapnul takovou tu feature ktera rozdeluje cpu cas podle uid procesu (nasledujici problem muze a nemusi s tim souviset).

    problem: na stroji vznika pomerne hodne procesu s ruznymi uid (to neovlivnim - server pro mnoho uzivatelu). na zaklade toho vznikaji a zanikaji adresare typu /sys/kernel/uids/uid. pri kazdym takovym vzniku a zaniku se vygeneruje event pro udevd, kterej na zaklade toho pusti obsluzne skripty, viz kus strace:

    execve("/sbin/udev", ["udev", "uids"], ["ACTION=remove",
     "DEVPATH=/kernel/uids/100000114", "SUBSYSTEM=uids",
     "SEQNUM=1905123", "HOME=/",
     "PATH=/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin", "UDEVD_EVENT=1"]

    toto se deje hodne casto a stroj to nestiha, tudiz udev zere hodne % cpu, pripadne vznika hodne (10000+) procesu s eventama (typu /sbin/udevsend uids).

    zkousel jsem s tim ruzne cvicit ale zda se ze nic nezabralo. zkusil jsem do udev rules pridat radek:

    SUBSYSTEM="uids", OPTIONS="ignore_device"

    ale zda se ze to nema vliv. navic je divne ze v strace snipetu je SUBSYSTEM=uids, zatim co kdyz se na to divam pres udevinfo tak mi pise SUBSYSTEM=unknown. zkousel jsem udevd i zabit, ale z nejakeho duvodu se hned po zabiti vrati (to je dalsi otazka: kde se furt bere, v inittab neni a zadnej pousteci skript taky nema. leda by to hlidal kernel, ale to mi prijde dost prasarna)

    takze co s tim? musim rict ze streva udev moc neznam a na netu take neni o tom moc informaci.

    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.

    Odpovědi

    24.9.2008 07:25 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: uids a udevd
    tak nakonec jsem to vyresil odstranenim te feature -- GROUP_SCHED -- z jadra, jine reseni neznam (mozna upgradnout udev?). a jak presne udev funguje je mi stale zahadou.
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    24.9.2008 15:34 hanzelko | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: uids a udevd
    a co takto

    SUBSYSTEM="uids", OPTIONS+="ignore_device"
    24.9.2008 15:34 hanzelko | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: uids a udevd
    a co takto

    SUBSYSTEM=="uids", OPTIONS+="ignore_device"
    24.9.2008 09:20 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Jak funguje udev
    Nevím jak u vás, ale u mě je udev démon, který poslouchá na několika deskriptorech:
    udevd   968 root    3r   DIR        0,8       0       1 inotify
    udevd   968 root    4u  unix 0xd70b5de0             150 socket
    udevd   968 root    5u  sock        0,4             151 can't identify protocol
    udevd   968 root    6r  FIFO        0,5             152 pipe
    Konkrétně hlídá změny souborů přes inotify (to asi bude váš případ změn v proc), pak přes NETLINK socket hovoří s jádrem (tudy dostává informace o hardwaru) a pak tu je UNIX socket pro komunikaci s uživatelským prostorem a roura pravděpodobně jako berlička pro zpracování signálů na systémech, které nemají pselect(2).

    Proč ale udev nechce ignorovat události ohledně uids, to nevím. Rozhodně bych doporučoval upgradovat, protože vztah mezi jádrem a udevd je velmi těsný.

    24.9.2008 13:17 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak funguje udev
    no, ty zmeny jsou v /sys a ne v /proc. ale na tom nezalezi. myslim si ze ty eventy nevznikaji pres inotify, ale pres nejaky jiny event interface (asi ten, ktery generuje procesy typu /sbin/udevsend uids). dival jsem se do linux/kernel/user.c a tam je celej proces videt ve funkci uids_user_create. me tvrzeni ze to ma neco spolecneho s group sched potvrzuje fakt, ze kdyz je group sched off, tak ta funkce uids_user_create je jen {return 0}.

    je mozny ze je tohle nejaky starsi zpusob komunikace s udev a dnes uz se to dela jinak? udev je asi rok starej. jadro je aktualni. ale co mi vrta hlavou, proc udev startuje znova a znova kdyz se zabije? zeby ho poustel ten udevsend?
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    24.9.2008 14:40 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak funguje udev
    Díval jsem se do 2.6.26-gentoo-r1 a pokud máte zakompilovanou podporu pro hotplug (CONFIG_HOTPLUG), tak se volá kobject_uevent_env() z lib/kobject.c, která pokud máte zahrnoutou podporu sítě (CONFIG_NET), tak pošle událost přes NETLINK socket, a pak ještě pokud je vyplněná konfigurační volba CONFIG_UEVENT_HELPER_PATH (standardně /sbin/hotplug), tak spustí uživatelský proces hotplug, který asi zavolá /sbin/udevsend (můj udev-124-r1 žádný takový soubor nemá).

    Nicméně moderní udevd (resp. distribuce prosté hotplugu) likviduje tuto volbu vymazáním obsahu /proc/sys/kernel/hotplug, takže je jádrem otravován jen přes netlink socket.

    Takže asi ano, záleží na verzi jádra a udevu, jak se systém bude chovat.
    24.9.2008 16:22 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak funguje udev
    diky, to bude ono.
    # cat /proc/sys/kernel/hotplug 
    /sbin/udevsend
    
    ten udevsend pak asi kontroluje jestli udev nechcip a kdyztak ho pusti. to je ale prasarna.
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.
    24.9.2008 13:42 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: uids a udevd
    V podmínce byste měl mít operátor '==', ale myslím, že udev pořád podporuje i starou syntaxi s '='. Pokud to nepozná podle SUBSYSTEM, zkuste DEVPATH=="/kernel/uids/*" (a samozřejmě by to mělo být v souboru, který se bude zpracovávat jako první).
    24.9.2008 16:24 pht | skóre: 48 | blog: pht
    Rozbalit Rozbalit vše Re: uids a udevd
    ja jsem tam == chtel dat, ale jelikoz vsechny ostatni soubory pouzivaly =, tak jsem tam dal =. bude to asi starsi model udevu. az budu mit moznost to zas tejrat tak se na to podivam, bohuzel to asi nebude moc brzo protoze je to dost vytizenej stroj.
    In Ada the typical infinite loop would normally be terminated by detonation.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.