abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×

dnes 14:44 | Pozvánky

Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených technologií a otevřeného přístupu na 151. brněnský sraz, který proběhne v pátek 20. 4. od 18:00 hodin v restauraci Benjamin na Drobného 46.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
dnes 13:33 | Nová verze

Byla vydána verze 18.04.0 KDE Aplikací (KDE Applications). Přehled novinek v kompletním seznamu změn a na stránce s dalšími informacemi.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
dnes 13:11 | Nová verze

Bylo oznámeno vydání nové stabilní verze 1.26 a beta verze 1.27 open source textového editoru Atom (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Podrobnosti v poznámkách k vydání.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
dnes 12:55 | Komunita

Dle plánu byla dnes vydána hra Rise of the Tomb Raider (Wikipedie) pro Linux. Koupit ji lze za 49,99 €.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
dnes 09:55 | Bezpečnostní upozornění

Společnost Oracle vydala čtvrtletní bezpečnostní aktualizaci svých softwarových produktů (CPU, Critical Patch Update). Opraveno bylo celkově 254 bezpečnostních chyb. V Oracle Java SE je například opraveno 14 bezpečnostních chyb. Vzdáleně zneužitelných bez autentizace je 12 z nich. V Oracle MySQL je opraveno 33 bezpečnostních chyb. Vzdáleně zneužitelné bez autentizace jsou 2 z nich.

Ladislav Hagara | Komentářů: 2
včera 23:11 | Nová verze

Byla vydána verze 8.0 linuxové distribuce Trisquel GNU/Linux. Nejnovější verze Trisquel nese kódové jméno Flidas a bude podporována do roku 2021. Výchozím prostředím je nově MATE 1.12. Trisquel patří mezi svobodné distribuce doporučované Nadací pro svobodný software (FSF).

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 16:00 | Nová verze

Byla vydána nová verze 27.9.0 webového prohlížeče Pale Moon (Wikipedie) vycházejícího z Firefoxu. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o poslední větší aktualizaci verze 27. Vývojáři se zaměří na novou verzi 28.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 12:00 | Nová verze

Google Chrome 66 byl prohlášen za stabilní (YouTube). Nejnovější stabilní verze 66.0.3359.117 tohoto webového prohlížeče přináší řadu oprav a vylepšení. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře (YouTube). Opraveno bylo 62 bezpečnostních chyb.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 06:00 | Nová verze

Byla vydána druhá RC verze nové řady 2.10 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP. Přehled novinek i s náhledy v oznámení o vydání.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
17.4. 23:39 | Pozvánky

Již tento čtvrtek (19. 4.) se v posluchárně 107 na Fakultě informačních technologií ČVUT v Praze Dejvicích odehraje večer s Turrisem, tentokrát zaměřený na nový modulární router MOX. Mluvit o něm budou Patrick Zandl a Ondřej Filip, ale bude i prostor pro dotazy a diskuzi s vývojáři. Akce začíná v 18:00 a plánovaný konec je v 19:45. Mapka, kde se nachází daná posluchárna, a možnost registrace je k dispozici na webu CZ.NIC.

Miška | Komentářů: 0
Používáte na serverech port knocking?
 (2%)
 (7%)
 (48%)
 (27%)
 (16%)
Celkem 322 hlasů
 Komentářů: 29, poslední 5.4. 12:25
    Rozcestník

    Dotaz: Bankomat-Pascal

    10.2.2010 17:19 Dave
    Bankomat-Pascal
    Přečteno: 1379×
    Zdravím, pokouším se naprogramovat rozměňování stokoruny v Pascalu. Na obrazovku se snažím vypsat veškerý kombinace rozměnění stovky (to znamená 2x50,-, 1x50+2x20+1x10.....), ale nedaří se mi....problém je, že se to snažím udělat rekurzí a ne standartním způsobem.....Poradí někdo, jak to mám vyladit? Díky.

    program Bankomat;
    
    {$APPTYPE CONSOLE}
    
    uses
    SysUtils;
    
    const
    PocetPlatidel = 6;
    Hodnota : array [1..PocetPlatidel] of Integer = (50,20,10,5, 2, 1);
    
    
    var
    Kombinace:array [1..PocetPlatidel] of Integer;
    i:byte;
    Castka,PomCastka,Pocet:integer;
    
    repeat
    Writeln(’Financni hodnota’);
    Readln(Castka);
    I := 1;
    PomCastka := Castka;
    while (PomCastka > 0) and (I <= PocetPlatidel) do
    begin
    Pocet := PomCastka div Hodnota[I];
    Writeln(Hodnota[I],);
    PomCastka := PomCastka mod Hodnota[I];
    Inc(I);
    end;
    until Castka = 0;
    Readln;
    end.
    

    Odpovědi

    10.2.2010 19:50 Filip Jirsák | skóre: 67 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal
    Upravil jsem formátování příspěvku, aby byl zdrojový kód čitelný. Nechápu, že tolika lidem nepřipadá rozsypaný kód v jejich příspěvku při zobrazení náhledu divný a klidně to v té formě odešlou…
    12.2.2010 21:54 trekker.dk | skóre: 71
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal
    ... dokud jim to někdo opravuje, tak co řešit
    Quando omni flunkus moritati
    10.2.2010 20:06 mich | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal
    To je veškerý kód? Já v něm tu rekurzi nevidím. Nevím, co znamená, že se ti to "nedaří", ale podle mě ti ten while cyklus akorát zjistí takovou kombinaci bankovek, ve které ty s největší hodnotou budou použity nejvícekrát.
    je to teď v módě, na žive o tom furt píšou
    10.2.2010 20:09 extremni lama | skóre: 14 | blog: e_lama
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal
    ja bych to delal nejak takhle:
    function change(rest, root, platidlo):
    begin
      if (platidlo > pocet_platidel):
        bez zpet po root^.super a vypis hodnoty
        return;
    
      max = rest div hodnota[platidlo];
      for i = 1 to max:
        var node;
        node.super = root;
        node.val = platidlo;
        node.count = max;
        change(rest - hodnota[platidlo]*i, ^node, platidlo+1)
    end;
    
    begin
      change(100, nil, 1);
    end.
    
    je to jenom pseudokod. V packalu uz jsem nedelal ani nepamatuju...
    The enemy of my enemy is still my enemy.
    10.2.2010 20:13 extremni lama | skóre: 14 | blog: e_lama
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal
    jeste oprava. misto:

    node.count = max;

    patri:

    node.count = i;

    The enemy of my enemy is still my enemy.
    11.2.2010 08:00 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal

    Dovolím si přidat ještě řešení v Haskellu, ač o něj tazatel nežádal, nicméně je tam hezky vidět ta podstata.

    rozmen (m:ms) x = [i:rs  | i <- [0..x `div` m], rs <- rozmen ms (x-i*m)]
    rozmen []     0 = [[]]
    rozmen []     _ = []
    

    Volá se to: rozmen [50, 20, 10, 5, 2, 1] 100

    11.2.2010 15:25 pasmen | skóre: 45 | blog: glob | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal
    Cože? Kdeže je krásně vidět podstata? WTF je tohle za jazyk?
    11.2.2010 17:21 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal

    Funkce rozmen mince castka má dva parametry. První je seznam hodnot mincí a druhý je částka, co chceme rozmenit. Funkce vrací seznam možných rozměnění tj. například rozmen [5, 2, 1] 8 vrací všechny možnosti, jak rozměnit 8 korun tj. [[0,0,8],[0,1,6],[0,2,4],[0,3,2],[0,4,0],[1,0,3],[1,1,1]], kde například [0,3,2] říká, že můžeme vzít 0 pětikorun, 3 dvoukoruny a 2 koruny.

    První řádek je ta podstata řešení, ošetřuje to případ, kdy máme nějaké mince a chceme rozměnit částku x. Vezmeme minci m a zbytek mincí ms a minci m použijeme i-krát. i postupně nabývá hodnot 0, 1, 2, ..., x div m. No a zbylou částku x-i*m rozměníme opět pomocí funkce rozmen, ale tentokrát už bez mince m. rs postupně nabývá všech možností, jak lze rozměnit zbylou částku bez mince m. Nakonec i:rs je jedna z možností, jak rozměnit x.

    Zbylé dva řádky pokrývají případy, kdy nemáme žádnou minci. Druhý řádek pokrývá případ, kdy chceme rozměnit částku 0 a nemáme žádné mince, výsledkem je samozřejmě jedna možnost, jak to udělat, vracíme seznam s jednou možností [[]].

    Třetí řádek pokrývá možnost, kdy chceme rozměnit nenulovou částku a nemáme žádné mince, to není možné provést, tedy vracíme prázdný seznam [].

    10.2.2010 21:04 Petr Šobáň | skóre: 79 | blog: soban | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal
    Podobný program je v perlu zde jako příklad, skuste se mrknout a přepsat do Pascalu za domácí úklid.

    Perl (12) - Pole podruhé
    10.2.2010 21:05 Petr Šobáň | skóre: 79 | blog: soban | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal
    úklid = úkol.
    10.2.2010 21:30 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal
    Ale pokud jsem to dobře pochopil, tazatel chce všechny možnosti, jak danou částku rozměnit, a to v tom článku není, ne?
    10.2.2010 23:43 Petr Šobáň | skóre: 79 | blog: soban | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal
    Tak to trochu upraví a vždy ubere bankovku a spustí znova a pak to už všechny kombinace budou ?

    Takže spustit to 2 na 7 = 127 x to spustit s různými platidly (Vystřídat 100,50,20,10,5,2,1 )
    11.2.2010 07:47 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal

    Myslím si, že pouštění algoritmu z článku na podmnožiny platidel by nefungovalo. Problém je v tom, že algoritmus bere každou bankovku (minci) co nejvícekrát, takže třeba (50+5*10) nikdy nevypíše,neboť vždy, když v platidlech bude 50, vypíše (2*50).

    Tu podstatu už popsal extremni lama, akorát by se v kódu mělo ošetřit, že se částky nevypisují, když rest > 0 a for cyklus má být od 0.

    11.2.2010 08:52 kulik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal
    Asi bude treba zaradit tam tu "inzerovanou" rekurzi. Tedy nejak takto:

    1. Pokud AMOUNT je 0, skoncit a vypsat seznam pouzitych platidel.
    2. Pokud VAL[FIRST_INDEX] <= AMOUNT, volat se s parametry FIRST_INDEX, AMOUNT - VAL[FIRST_INDEX] a zaznamenat pouziti platidla.
    3. Pokud FIRST_INDEX neni posledni, volat se s parametry FIRST_INDEX + 1, AMOUNT.

    Na zacatku se zavolam s parametry 1 a celkova castka. Pouzita platidla je treba si nekde poznamenavat, coz jde vice zpusoby.
    11.2.2010 15:01 Myffis
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal
    asi tak nějak :), tady máte řešení jen mu někdo poraďte jak to napsat jinak :)

    const

    pocetPlatidel = 6;

    Hodnota : array [1..pocetPlatidel] of Byte = (50,20,10,5, 2, 1);

    Castka = 100;

    var

    pocVycet:array [1..pocetPlatidel] of Byte;

    i:byte;

    f: textfile;

    procedure rozmen (vyplaceno:byte;indexBankovky:byte;vycetVyplaceneho:array of byte);

    var k,j:byte;

    begin

    vyplaceno:=vyplaceno+Hodnota[indexBankovky];

    inc(vycetVyplaceneho[indexBankovky]);

    if vyplaceno = Castka then

    begin

    for j:= 1 to pocetPlatidel do write (f,inttostr(vycetVyplaceneho[j])+'x'+inttostr(Hodnota[j])+'kc, ');

    writeln (f,'');

    end

    else

    begin

    for k:=indexBankovky to pocetPlatidel do if (vyplaceno + Hodnota[k]) <= Castka then rozmen (vyplaceno, k, vycetVyplaceneho);

    end;

    end;

    begin

    assign (f,'vycet.txt');

    rewrite (f);

    for i:= 1 to pocetPlatidel do pocVycet[i]:=0;

    for i:= 1 to pocetPlatidel do rozmen (0,i,pocVycet);

    close (f);

    writeln ('kombinace rozmeneni castky '+inttostr(Castka)+' je v soboru vycet.txt');

    readln;

    end.

    12.3.2010 17:46 Dave
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal
    Příloha:

    Zkusil sem si s tím pohrát, nicméně to pořád nefunguje. Když přijdete na to, kde je chyba, tak budu rád.:-)

    program rozmenovac;

    uses dos,crt;

    const castka=100;

    platidla: array [1..6] of integer = (50,20,10,5,2,1);

    var a:integer; prvSez:array [1..6] of integer;

    procedure rozmen (zbyvCastka,poslCastka:integer;seznam:array of integer);

    var i,j:integer;

    begin

    if zbyvCastka = 0 then

    begin

    for i:=1 to 6 do write (seznam[i],',');

    writeln ('');

    end

    else

    begin

    if poslCastka <= 5 then

    for i:= (poslCastka+1) to 6 do

    for j:= 0 to (zbyvCastka div platidla[i]) do begin

    seznam[i]:=j;

    rozmen (zbyvCastka-j*platidla[i],i,seznam);

    end;

    end;

    end;

    begin

    writeln ('Seznam castek v poradi 50,20,10,5,2,1');

    for a:= 1 to 6 do

    prvSez [a]:=0;

    rozmen (100,0,prvSez);

    readln;

    end.

    oryctolagus avatar 13.3.2010 00:03 oryctolagus | skóre: 29 | blog: Untitled
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal
    Člověče, takouhle prasečinu ti nikdo nebude číst. Doporučuju
    • Používat tagy <code> a <pre>
    • používat odsazování
    Kromě toho, nevím jestli dobře chápu zadání, ale není tenhle problém NP-complete?
    13.3.2010 10:22 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal
    V NP jsou jen rozhodovací problémy.
    13.3.2010 09:51 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Bankomat-Pascal
    To chceš říct že sis s tím po měsíci zase zkusil pohrát, a ono to pořád nefunguje? :-( A s tím formátováním bys také měl něco udělat, tohle rozluštit byla takhle po ránu fakt dřina! Za trest si to budeš muset přeložit z Céčka, protože Pascal už jsem fakt skoro zapomněl... Jen mi není jasné, proč stále trváš na té rekurzi, když se to dá řešit mnohem jednodušeji (je to sice prasárna, ale doufám že názorná):
    #include<stdio.h>
    
    int mince[6]={50,20,10,5,2,1};
    
    int main(void)
    {
        int i,j,k,l,m,n,castka=100,pocet=0;
    
        for(i=castka/mince[0];i>=0;--i)
            for(j=(castka-i*mince[0])/mince[1];j>=0;--j)
                for(k=(castka-i*mince[0]-j*mince[1])/mince[2];k>=0;--k)
                    for(l=(castka-i*mince[0]-j*mince[1]-k*mince[2])/mince[3];l>=0;--l)
                        for(m=(castka-i*mince[0]-j*mince[1]-k*mince[2]-l*mince[3])/mince[4];m>=0;--m)
                        {
                            n=(castka-i*mince[0]-j*mince[1]-k*mince[2]-l*mince[3]-m*mince[4])/mince[5];
                            printf("%d,%d,%d,%d,%d,%d,\n",i,j,k,l,m,n);
    
                            ++pocet;
                        }
        printf("kombinací: %d\n",pocet);
    
        return 0;
    }
    
    Značka { znamená begin, } end. No, sice jsi se s tím nepochlubil, ale předpokládám že rekurze byla součástí zadání, tak jsem vzal ten tvůj prográmek a pokusil se ho rozchodit. Máš štěstí že už jsi se blížil řešení, takže tady je výsledek:
    #include <stdio.h>
    
    int castka=100,    /* Na co jí tu máš, když jí v programu nepoužiješ? */
        platidla[7]={0,50,20,10,5,2,1},
        seznam[7],     /* [7] znamená v C array [0..6], 0 je nevyužitá. */
        pocet=0;       /* Při ladění se ti hodí vědět kolik kombinací vypočítal. */
    
    void rozmen(zbyvCastka,poslCastka)
    {
        int i,j;
    
        if(zbyvCastka==0)
        {
            for(i=1;i<=6;++i)
                printf("%d,",seznam[i]);
            putchar('\n');
            ++pocet;    /* ++ je obdoba příkazu inc, -- zase dec. */
        }
        else
        {
            if(poslCastka<=5)    /* Tohle je zbytečné, for si to přece ošetří. */
                for(i=(poslCastka+1);i<=6;++i)
                {
                    for(j=1;j<=(zbyvCastka/platidla[i]);++j)
                    /************************************************************
                     * Tady byla první chyba, řekni mi jeden rozumný důvod proč *
                     * tahle smyčka začínala od 0, od neexistujícího platidla!  *
                     * Tím se ti počet kombinací zvýšil z 4562 na 20875.        *
                     ************************************************************/
                    {
                        seznam[i]=j;
                        rozmen(zbyvCastka-j*platidla[i],i);
                    }
                    seznam[i]=0;
                    /*************************************************************
                     * Tady byla druhá chyba, protože sis po sobě před přechodem *
                     * na menší platidlo "neuklidil", tak ti u vyššího platidla  *
                     * zůstal předchozí maximální počet napočítaný smyčkou j!    *
                     * Tím by ti na konci vyšla kombinace 2,5,10,20,50,100,      *
                     *************************************************************/
                }
        }
    }
    
    int main(void)
    {
        int a;
    
        printf("Seznam castek v poradi 50,20,10,5,2,1\n");
        for(a=1;a<=6;++a)
            seznam[a]=0;
        rozmen(100,0);    /* Nechtěl jsi tady použít tu konstantu castka? */
        printf("kombinaci: %d\n",pocet);
        getchar();
    
        return 0;
    }
    
    Když ladíš program a nevíš přesně co bude provádět, zkus ho nejdřív pustit na nejjednodušší možnost, v tomhle případě mu dej rozměnit 1 korunu. Ten tvůj díky té první chybě vypsal dvaatřicet stejných řešení místo jednoho!

    Pokud bys chtěl rekurzi lépe pochopit, zkus si nějaký čas hrát s Karlem, kde si jí můžeš opravdu zviditelnit. Jednoduché pravidlo: Karel musí při návratu stát otočený do stejného směru, jako při vstupu do ní! To byla ta druhá chyba.

    Jedno mi ale slib, pokud by ses tímhle stylem třeba jednou měl živit jako programátor, najdi si práci v Microsoftu ;-)

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.