Evropský parlament dnes přijal směrnici týkající se tzv. práva spotřebitele na opravu. Poslanci ji podpořili 584 hlasy (3 bylo proti a 14 se zdrželo hlasování). Směrnice ujasňuje povinnosti výrobců opravovat zboží a motivovat spotřebitele k tomu, aby si výrobky nechávali opravit a prodloužili tak jejich životnost.
Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 40. Přehled novinek ve Fedora Workstation 40 a Fedora KDE 40 na stránkách Fedora Magazinu. Současně byl oznámen notebook Slimbook Fedora 2.
ČTK (Česká tisková kancelář) upozorňuje (X), že na jejím zpravodajském webu České noviny byly dnes dopoledne neznámým útočníkem umístěny dva smyšlené texty, které nepocházejí z její produkce. Jde o text s titulkem „BIS zabránila pokusu o atentát na nově zvoleného slovenského prezidenta Petra Pelligriniho“ a o údajné mimořádné prohlášení ministra Lipavského k témuž. Tyto dezinformace byly útočníky zveřejněny i s příslušnými notifikacemi v mobilní aplikaci Českých novin. ČTK ve svém zpravodajském servisu žádnou informaci v tomto znění nevydala.
Byla založena nadace Open Home Foundation zastřešující více než 240 projektů, standardů, ovladačů a knihoven (Home Assistant, ESPHome, Zigpy, Piper, Improv Wi-Fi, Wyoming, …) pro otevřenou chytrou domácnost s důrazem na soukromí, možnost výběru a udržitelnost.
Společnost Meta otevírá svůj operační systém Meta Horizon OS pro headsety pro virtuální a rozšířenou realitu. Vedle Meta Quest se bude používat i v připravovaných headsetech od Asusu a Lenova.
Společnost Espressif (ESP8266, ESP32, …) získala většinový podíl ve společnosti M5Stack, čímž posiluje ekosystém AIoT.
Byla vydána nová stabilní verze 3.5 svobodného multiplatformního softwaru pro editování a nahrávání zvukových souborů Audacity (Wikipedie). Přehled novinek také na YouTube. Nově lze využívat cloud (audio.com). Ke stažení je oficiální AppImage. Zatím starší verze Audacity lze instalovat také z Flathubu a Snapcraftu.
50 let operačního systému CP/M, článek na webu Computer History Museum věnovaný operačnímu systému CP/M. Gary Kildall z Digital Research jej vytvořil v roce 1974.
Byl zveřejněn program a spuštěna registrace na letošní konferenci Prague PostgreSQL Developer Day, která se koná 4. a 5. června. Na programu jsou 4 workshopy a 8 přednášek na různá témata o PostgreSQL, od konfigurace a zálohování po využití pro AI a vector search. Stejně jako v předchozích letech se konference koná v prostorách FIT ČVUT v Praze.
Po 48 letech Zilog končí s výrobou 8bitového mikroprocesoru Zilog Z80 (Z84C00 Z80). Mikroprocesor byl uveden na trh v červenci 1976. Poslední objednávky jsou přijímány do 14. června [pdf].
program Bankomat; {$APPTYPE CONSOLE} uses SysUtils; const PocetPlatidel = 6; Hodnota : array [1..PocetPlatidel] of Integer = (50,20,10,5, 2, 1); var Kombinace:array [1..PocetPlatidel] of Integer; i:byte; Castka,PomCastka,Pocet:integer; repeat Writeln(’Financni hodnota’); Readln(Castka); I := 1; PomCastka := Castka; while (PomCastka > 0) and (I <= PocetPlatidel) do begin Pocet := PomCastka div Hodnota[I]; Writeln(Hodnota[I],); PomCastka := PomCastka mod Hodnota[I]; Inc(I); end; until Castka = 0; Readln; end.
function change(rest, root, platidlo): begin if (platidlo > pocet_platidel): bez zpet po root^.super a vypis hodnoty return; max = rest div hodnota[platidlo]; for i = 1 to max: var node; node.super = root; node.val = platidlo; node.count = max; change(rest - hodnota[platidlo]*i, ^node, platidlo+1) end; begin change(100, nil, 1); end.je to jenom pseudokod. V packalu uz jsem nedelal ani nepamatuju...
Dovolím si přidat ještě řešení v Haskellu, ač o něj tazatel nežádal, nicméně je tam hezky vidět ta podstata.
rozmen (m:ms) x = [i:rs | i <- [0..x `div` m], rs <- rozmen ms (x-i*m)] rozmen [] 0 = [[]] rozmen [] _ = []
Volá se to: rozmen [50, 20, 10, 5, 2, 1] 100
Funkce rozmen mince castka
má dva parametry. První je seznam hodnot mincí a druhý je částka, co chceme rozmenit. Funkce vrací seznam možných rozměnění tj. například
rozmen [5, 2, 1] 8
vrací všechny možnosti, jak rozměnit 8 korun tj.
[[0,0,8],[0,1,6],[0,2,4],[0,3,2],[0,4,0],[1,0,3],[1,1,1]]
, kde například [0,3,2]
říká, že můžeme vzít 0 pětikorun, 3 dvoukoruny a 2 koruny.
První řádek je ta podstata řešení, ošetřuje to případ, kdy máme nějaké mince a chceme
rozměnit částku x
. Vezmeme minci m
a zbytek mincí ms
a minci m
použijeme i
-krát. i
postupně nabývá hodnot 0, 1, 2, ..., x div m
. No a zbylou částku x-i*m
rozměníme opět pomocí funkce rozmen
, ale tentokrát už bez mince m
.
rs
postupně nabývá všech možností, jak lze rozměnit zbylou částku bez mince m
. Nakonec i:rs
je jedna z možností, jak rozměnit x
.
Zbylé dva řádky pokrývají případy, kdy nemáme žádnou minci. Druhý řádek pokrývá případ, kdy chceme rozměnit částku 0 a nemáme žádné mince, výsledkem je samozřejmě jedna možnost, jak to udělat, vracíme seznam s jednou možností [[]]
.
Třetí řádek pokrývá možnost, kdy chceme rozměnit nenulovou částku a nemáme žádné mince, to není možné provést, tedy vracíme prázdný seznam []
.
Myslím si, že pouštění algoritmu z článku na podmnožiny platidel by nefungovalo. Problém je v tom, že algoritmus bere každou bankovku (minci) co nejvícekrát, takže třeba (50+5*10) nikdy nevypíše,neboť vždy, když v platidlech bude 50, vypíše (2*50).
Tu podstatu už popsal extremni lama, akorát by se v kódu mělo ošetřit, že se částky nevypisují, když rest > 0
a for cyklus má být od 0
.
Zkusil sem si s tím pohrát, nicméně to pořád nefunguje. Když přijdete na to, kde je chyba, tak budu rád.
program rozmenovac;
uses dos,crt;
const castka=100;
platidla: array [1..6] of integer = (50,20,10,5,2,1);
var a:integer; prvSez:array [1..6] of integer;
procedure rozmen (zbyvCastka,poslCastka:integer;seznam:array of integer);
var i,j:integer;
begin
if zbyvCastka = 0 then
begin
for i:=1 to 6 do write (seznam[i],',');
writeln ('');
end
else
begin
if poslCastka <= 5 then
for i:= (poslCastka+1) to 6 do
for j:= 0 to (zbyvCastka div platidla[i]) do begin
seznam[i]:=j;
rozmen (zbyvCastka-j*platidla[i],i,seznam);
end;
end;
end;
begin
writeln ('Seznam castek v poradi 50,20,10,5,2,1');
for a:= 1 to 6 do
prvSez [a]:=0;
rozmen (100,0,prvSez);
readln;
end.
<code>
a <pre>
#include<stdio.h> int mince[6]={50,20,10,5,2,1}; int main(void) { int i,j,k,l,m,n,castka=100,pocet=0; for(i=castka/mince[0];i>=0;--i) for(j=(castka-i*mince[0])/mince[1];j>=0;--j) for(k=(castka-i*mince[0]-j*mince[1])/mince[2];k>=0;--k) for(l=(castka-i*mince[0]-j*mince[1]-k*mince[2])/mince[3];l>=0;--l) for(m=(castka-i*mince[0]-j*mince[1]-k*mince[2]-l*mince[3])/mince[4];m>=0;--m) { n=(castka-i*mince[0]-j*mince[1]-k*mince[2]-l*mince[3]-m*mince[4])/mince[5]; printf("%d,%d,%d,%d,%d,%d,\n",i,j,k,l,m,n); ++pocet; } printf("kombinací: %d\n",pocet); return 0; }Značka { znamená begin, } end. No, sice jsi se s tím nepochlubil, ale předpokládám že rekurze byla součástí zadání, tak jsem vzal ten tvůj prográmek a pokusil se ho rozchodit. Máš štěstí že už jsi se blížil řešení, takže tady je výsledek:
#include <stdio.h> int castka=100, /* Na co jí tu máš, když jí v programu nepoužiješ? */ platidla[7]={0,50,20,10,5,2,1}, seznam[7], /* [7] znamená v C array [0..6], 0 je nevyužitá. */ pocet=0; /* Při ladění se ti hodí vědět kolik kombinací vypočítal. */ void rozmen(zbyvCastka,poslCastka) { int i,j; if(zbyvCastka==0) { for(i=1;i<=6;++i) printf("%d,",seznam[i]); putchar('\n'); ++pocet; /* ++ je obdoba příkazu inc, -- zase dec. */ } else { if(poslCastka<=5) /* Tohle je zbytečné, for si to přece ošetří. */ for(i=(poslCastka+1);i<=6;++i) { for(j=1;j<=(zbyvCastka/platidla[i]);++j) /************************************************************ * Tady byla první chyba, řekni mi jeden rozumný důvod proč * * tahle smyčka začínala od 0, od neexistujícího platidla! * * Tím se ti počet kombinací zvýšil z 4562 na 20875. * ************************************************************/ { seznam[i]=j; rozmen(zbyvCastka-j*platidla[i],i); } seznam[i]=0; /************************************************************* * Tady byla druhá chyba, protože sis po sobě před přechodem * * na menší platidlo "neuklidil", tak ti u vyššího platidla * * zůstal předchozí maximální počet napočítaný smyčkou j! * * Tím by ti na konci vyšla kombinace 2,5,10,20,50,100, * *************************************************************/ } } } int main(void) { int a; printf("Seznam castek v poradi 50,20,10,5,2,1\n"); for(a=1;a<=6;++a) seznam[a]=0; rozmen(100,0); /* Nechtěl jsi tady použít tu konstantu castka? */ printf("kombinaci: %d\n",pocet); getchar(); return 0; }Když ladíš program a nevíš přesně co bude provádět, zkus ho nejdřív pustit na nejjednodušší možnost, v tomhle případě mu dej rozměnit 1 korunu. Ten tvůj díky té první chybě vypsal dvaatřicet stejných řešení místo jednoho! Pokud bys chtěl rekurzi lépe pochopit, zkus si nějaký čas hrát s Karlem, kde si jí můžeš opravdu zviditelnit. Jednoduché pravidlo: Karel musí při návratu stát otočený do stejného směru, jako při vstupu do ní! To byla ta druhá chyba. Jedno mi ale slib, pokud by ses tímhle stylem třeba jednou měl živit jako programátor, najdi si práci v Microsoftu
Tiskni Sdílej: