abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
dnes 02:20 | Zajímavý článek

David Revoy, autor open source webového komiksu Pepper&Carrot nebo portrétu GNU/Linuxu, upozorňuje na svém blogu, že nový Inkscape 0.92 rozbíjí dokumenty vytvořené v předchozích verzích Inkscape. Problém by měl být vyřešen v Inkscape 0.92.2 [reddit].

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
dnes 02:02 | Komunita

Øyvind Kolås, hlavní vývojář grafických knihoven GEGL a babl, které využívá grafický program GIMP, žádá o podporu na Patreonu. Díky ní bude moci pracovat na vývoji na plný úvazek. Milník 1000 $, který by stačil na holé přežití, se již téměř podařilo vybrat, dalším cílem je dosažení 2500 $, které mu umožní běžně fungovat ve společnosti.

xkomczax | Komentářů: 9
včera 23:54 | Pozvánky

DevConf.cz 2017, již devátý ročník jedné z největších akcí zaměřených na Linux a open source ve střední Evropě, proběhne od pátku 27. ledna do neděle 29. ledna v prostorách Fakulty informačních technologií Vysokého učení technického v Brně. Na programu je celá řada zajímavých přednášek a workshopů. Letos je povinná registrace.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 22:11 | Nová verze

Byla vydána verze 1.0.0 emulátoru terminálu Terminology postaveného nad EFL (Enlightenment Foundation Libraries). Přehled novinek v poznámkách k vydání.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
20.1. 17:00 | Nová verze

Byl vydán Docker 1.13. Přehled novinek na YouTube a v poznámkách k vydání na GitHubu. Docker umožňuje běh aplikací v softwarových kontejnerech (Wikipedia).

Ladislav Hagara | Komentářů: 4
20.1. 15:51 | Komunita

Mozilla.cz informuje, že nástroje pro webové vývojáře se možná oddělí od Firefoxu a stanou doplňkem. Nástroje pro webové vývojáře prošly velkým přepisem a tým, který se stará o jejich vývoj, by uvítal možnost jejich častějších aktualizacích nezávisle na vydávání nových verzí Firefoxu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 8
20.1. 07:00 | Humor

Čtenářům AbcLinuxu vše nejlepší k dnešnímu Dni zvýšení povědomí o tučňácích (Penguin Awareness Day).

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
20.1. 06:00 | Komunita

Bylo spuštěno hlasování o přednáškách a workshopech pro letošní InstallFest, jenž proběhne o víkendu 4. a 5. března v Praze. Současně byla oznámena změna místa. InstallFest se letos vrací zpět na Karlovo náměstí do budovy E.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
20.1. 02:48 | Komunita

Greg Kroah-Hartman potvrdil, že Linux 4.9 je jádrem s prodlouženou upstream podporou (LTS, Long Term Support). Podpora je plánována do ledna 2019. Aktuální jádra s prodlouženou podporou jsou tedy 3.2, 3.4, 3.10, 3.12, 3.16, 3.18, 4.1, 4.4 a 4.9.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
20.1. 00:11 | Zajímavý článek

Výrobce síťových prvků, společnost Netgear, spustila nový program, který slibuje vývojářům, expertům, ale i běžným uživatelům vyplacení finanční odměny za nalezení bezpečnostních chyby v jejich produktech. Za nalezení zranitelnosti v hardware, API nebo mobilní aplikaci nabízí odměnu od 150 do 15 tisíc dolarů (dle závažnosti).

Michal Makovec | Komentářů: 0
Jak se stavíte k trendu ztenčování přenosných zařízení (smartphony, notebooky)?
 (10%)
 (2%)
 (74%)
 (3%)
 (10%)
Celkem 359 hlasů
 Komentářů: 25, poslední včera 13:34
Rozcestník
Reklama

Dotaz: Výhody objektového systému založeném na prototypech...

27.10.2010 08:51 jose
Výhody objektového systému založeném na prototypech...
Přečteno: 282×
Proč je class based oo oblíbenější než prototype based OO? Například Javascript má prototype based oo ale lidé ho spíše používají jako funkcionální nebo používají nějaký framework.

Dokázal by tu někdo posoudit výhody/nevýhody/rozdíly mezi objektovým systémem založeným na prototypech, class based oo a oo založeným na zasílání zpráv jako má například smalltalk?

Odpovědi

27.10.2010 10:19 Filip Jirsák | skóre: 66 | blog: Fa & Bi
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhody objektového systému založeném na prototypech...
Můj názor může být ovlivněn tím, že jsem se daleko dřív setkal s OO založeným na třídách a prototypové OO znám jenom z JavaScriptu a nepoužívám ho moc často. Ale připadá mi, že OO založené na třídách umožňuje vytvářet model přirozeněji. Ale možná je to taky jenom implementací v JavaScriptu, která se podle mne používá nepohodlně a prototypová dědičnost tam moc není provázána s dalšími vlastnostmi jazyka.
27.10.2010 13:43 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhody objektového systému založeném na prototypech...
Já mám dojem, že rozdíl mezi třídami a jejich instancemi je "přirozený" – člověk zcela běžně abstrahuje, vytváří si v hlavě modely (třídy), a nezaměňuje je s objekty z reálného světa (instance).

Na druhou stranu, něco takového je v prototypových jazycích jen otázkou konvence: některé objekty se používají jako "třídy", některé jako "instance" (často se tahle konvence zvýrazňuje tak, že identifikátory "tříd" se tvoří jinak než identifikátory "instancí").

Mimochodem objektový model JavaScriptu je podle mne dost zvláštním mixem prototypového a třídního (viz klíčová slova new či instanceof), který není podobný žádnému jinému jazyku. Ale dokud člověk nechce dědičnost, dá se to používat.

Zasílání zpráv s tím moc nesouvisí; SmallTalk má objektový model třídní, Self třeba prototypový. Pokud vím, obvykle se rozlišují tři modely: třídy, prototypy a multimetody (v pořadí od nejčastěji používaného k nejflexibilnějšímu :-) ).
Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
28.10.2010 18:15 Pavel Křivánek | skóre: 24 | blog: Kvičet nezávaznou konverzaci
Rozbalit Rozbalit vše Re: Výhody objektového systému založeném na prototypech...
Ten rozdíl je dobře vidět při porovnání Smalltalku a Selfu, což je varianta Smalltalku z roku 1986 založená na prototypech. Objektový model JavaScriptu z něj vychází, i když ve zjednodušené formě.

Tím, že Self použil prototypy, Smalltalk elegantně rozšířil o dynamickou a násobnou dědičnost, mixiny, lépe pracuje s metodami a uzávěry a kdyby tak restriktivně nekontroloval konflikty slotů, mohl by i jmenné prostory. To vše navíc tím, že Smalltalk zjednodušil a výrazně zrychlil (svého času byla nejrychlejší implementace Javy a Smalltalku napsána v Selfu).

Abych opravil tvůj dotaz, objektový systém založený na prototypech, třídní objektový model a zasílání zpráv nejsou v žádném konfliktu. Smalltalk je class-based a používá zasílání zpráv, Self používá prototypy a také používá zasílání zpráv.

Co se týče elegance, čistoty a i řady praktických aspektů, je prototypový objektový model lepší než třídní.

Přesto Self dnes udržuje při životě jen malá hrstka nadšenců (http://selflanguage.org/).

Těch důvodů je více, ale jedním z těch důležitějších bude paradoxně velká dynamičnost prototypových jazyků. Z toho plyne, že se pro ně hůře dělají vývojové nástroje a hůře se udržuje přehled v projektech.

Programátoři jsou především u velkých projektů mnohem více odkázáni na vzájemné dohody a standardy. To je velká potíž JavaScriptu, který je ve své podstatě zakuklený metajazyk, ale na rozdíl od ostatních (jako Smalltalk, Lisp...) se u něj nevyvinula rozsáhlá standardní knihovna, takže dnes si konkuruje několik odlišných přístupů (např. jQuery a Prototype) a ty navíc prakticky nepočítají s tím, že by se JavaScript používal mimo webové prohlížeče.

Mimochodem, podobné prostředí, jako má Self, existuje i pro JavaScript: http://adamspitz.com/Lively-Outliners/example.xhtml

Mír je, když se střílí jinde.

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.