abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
včera 21:55 | Komunita

Nadace pro svobodný software (FSF) oznámila aktualizaci seznamu prioritních oblastí (changelog), na které by se měli vývojáři a příznivci svobodného softwaru zaměřit. Jsou to například svobodný operační systém pro chytré telefony, hlasová a video komunikace nebo softwarový inteligentní osobní asistent.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
včera 16:44 | Nová verze

Byla vydána verze 2.0.0 knihovny pro vykreslování grafů v programovacím jazyce Python Matplotlib (Wikipedie, GitHub). Přehled novinek a galerie grafů na stránkách projektu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 15:33 | Komunita

V australském Hobartu probíhá tento týden konference linux.conf.au 2017. Na programu je celá řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 10:20 | Zajímavý článek

Pavel Tišnovský se v dvoudílném článku na MojeFedora.cz věnuje bitmapovým (rastrovým) grafickým editorům ve Fedoře. V prvním dílu se věnuje editorům MyPaint, MtPaint, Pinta, XPaint, Krita a GIMP. V pokračování pak editorům GNU Paint (gpaint), GrafX2, KolourPaint, KIconEdit a Tux Paint.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
16.1. 17:11 | Komunita

Byl proveden bezpečnostní audit svobodného IMAP a POP3 serveru Dovecot (Wikipedie). Audit byl zaplacen z programu Mozilla Secure Open Source a provedla jej společnost Cure53. Společnost Cure53 byla velice spokojena s kvalitou zdrojových kódu. V závěrečné zprávě (pdf) jsou zmíněny pouze 3 drobné a v upstreamu již opravené bezpečnostní chyby.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
16.1. 15:30 | IT novinky

Nadace Raspberry Pi představila na svém blogu Raspberry Pi Compute Module 3 (CM3 a CM3L), tj. zmenšené Raspberry Pi vhodné nejenom pro průmyslové využití. Jedná se o nástupce Raspberry Pi Compute Module (CM1) představeného v dubnu 2014. Nový CM3 vychází z Raspberry Pi 3 a má tedy dvakrát více paměti a desetkrát větší výkon než CM1. Verze CM3L (Lite) je dodávána bez 4 GB eMMC flash paměti. Uživatel si může připojit svou vlastní. Představena byla

… více »
Ladislav Hagara | Komentářů: 1
16.1. 01:23 | Nová verze

Oficiálně bylo oznámeno vydání verze 3.0 multiplatformního balíku svobodných kancelářských a grafických aplikací Calligra (Wikipedie). Větev 3 je postavena na KDE Frameworks 5 a Qt 5. Krita se osamostatnila. Z balíku byly dále odstraněny aplikace Author, Brainstorm, Flow a Stage. U Flow a Stage se předpokládá jejich návrat v některé z budoucích verzí Calligry.

Ladislav Hagara | Komentářů: 7
15.1. 15:25 | Nová verze

Bylo oznámeno vydání první RC (release candidate) verze instalátoru pro Debian 9 s kódovým názvem Stretch. Odloženo bylo sloučení /usr jako výchozí nastavení v debootstrap. Vydán byl také Debian 8.7, tj. sedmá opravná verze Debianu 8 s kódovým názvem Jessie.

Ladislav Hagara | Komentářů: 6
15.1. 13:37 | Zajímavý projekt

1. ledna byl představen projekt Liri (GitHub). Jedná se o spojení projektů Hawaii, Papyros a původního projektu Liri s cílem vyvíjet operační systém (linuxovou distribuci) a aplikace s moderním designem a funkcemi. Včera byl představen Fluid 0.9.0 a také Vibe 0.9.0. Jedná se o toolkit a knihovnu pro vývoj multiplatformních a responzivních aplikací podporující Material Design (Wikipedie) a volitelně také Microsoft Design Language (designový jazyk Microsoft) [reddit].

Ladislav Hagara | Komentářů: 8
14.1. 00:33 | Zajímavý software

Google na svém blogu věnovaném open source představil knihovnu pro komprimaci a dekomprimaci 3D grafiky s názvem Draco. Knihovna bude využívána například v aplikacích pro virtuální a rozšířenou realitu. Porovnání Draco s gzip na YouTube. Zdrojové kódy Draco jsou k dispozici na GitHubu pod licencí Apache 2.0.

Ladislav Hagara | Komentářů: 5
Jak se stavíte k trendu ztenčování přenosných zařízení (smartphony, notebooky)?
 (10%)
 (2%)
 (75%)
 (3%)
 (10%)
Celkem 304 hlasů
 Komentářů: 24, poslední včera 10:14
    Rozcestník
    Reklama

    Dotaz: náhrada sleep() v C++

    2.6.2011 14:16 smaza
    náhrada sleep() v C++
    Přečteno: 1791×
    Zdravím, napsal jsem program v C++, ve kterém je cyklus while na jehož konci je funkce sleep, která provádění programu na 1 min. uspí, pak zase jede cyklus znovu. Chtěl bych se zeptat, jestli kromě sleep existuje nějaký jiný způsob jak pozastavení programu zajistit. Díky.

    Řešení dotazu:


    Odpovědi

    2.6.2011 14:35 l4m4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: náhrada sleep() v C++
    Pokud program na něco konkrétního čeká, tak například select(), poll() a spol. s případným timeoutem (většinu věcí jde v Unixu dostat jako událost na filedeskriptoru). Ale pokud čekáš jen tak a sleep() dělá přesně to, co potřebuješ, tak proč ho chceš nahrazovat?
    2.6.2011 15:02 smaza
    Rozbalit Rozbalit vše Re: náhrada sleep() v C++
    Ten program zjišťuje data (např. teplotu cpu) a odesílá je na server. Pomocí sleep určuju interval zjišťování a odesílaní, takže na nic nečekám. Je to moje DP a oponent mi položil otázku "Dala by se v hlavní programové smyčce nahradit funkce sleep za jiný mechanismus?" Já nejsem zase tak zběhlý a o jiném mechanismu nevím, tak jsem se chtěl zeptat tady.
    rADOn avatar 2.6.2011 15:17 rADOn | skóre: 44 | blog: bloK | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: náhrada sleep() v C++
    Můžeš si požádat kernel o doručení signálu SIGALRM (periodicky nebo v určený čas) a uspat se.
    "2^24 comments ought to be enough for anyone" -- CmdrTaco
    Josef Kufner avatar 2.6.2011 15:24 Josef Kufner | skóre: 66
    Rozbalit Rozbalit vše Re: náhrada sleep() v C++
    ... a uspat se použitím sleep().
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    rADOn avatar 2.6.2011 15:51 rADOn | skóre: 44 | blog: bloK | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: náhrada sleep() v C++
    Cituji z TFM:
    …sleep(3) may be implemented using SIGALRM; mixing calls to alarm() and sleep(3) is a bad idea.…
    "2^24 comments ought to be enough for anyone" -- CmdrTaco
    3.6.2011 15:09 zulu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: náhrada sleep() v C++
    A copak tím chceš říct?
    rADOn avatar 3.6.2011 15:36 rADOn | skóre: 44 | blog: bloK | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: náhrada sleep() v C++
    Které části "bad idea" nerozumíš?
    "2^24 comments ought to be enough for anyone" -- CmdrTaco
    4.6.2011 15:03 zulu
    Rozbalit Rozbalit vše Re: náhrada sleep() v C++
    Obsahu citace rozumím zcela.
    5.6.2011 22:15 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: náhrada sleep() v C++
    Dala by se v hlavní programové smyčce nahradit funkce sleep za jiný mechanismus?
    Jinak na modernich jadrech by sel take pouzit cekani na timerfd, viz treba http://www.kernel.org/doc/man-pages/online/pages/man2/timerfd_create.2.html
    Řešení 1× (Luboš Doležel (Doli))
    Josef Kufner avatar 2.6.2011 15:31 Josef Kufner | skóre: 66
    Rozbalit Rozbalit vše Re: náhrada sleep() v C++
    Sleep má nevýhodu v tom, že vlastně není zaručeno, jak dlouho bude čekat. Pokud ti přijde nějaký signál, sleep bude přerušen a ty nebudeš vědět jak dlouho ještě čekat.

    Select ti je užitečný, i když nebudeš chtít čekat na žadý filedescriptor, protože vrací, kolik času ještě chceš čekat do splnění onoho intervalu.

    Další možností je použít cron, ale na intervaly kolem minuty to není moc funkční.

    V neposlední řadě lze využít nějaké ty knihovny/frameworky, které mají v sobě hlavní smyčku a obsahují časovač. Např. Qt Core (lze přeložit i bez GUI) nebo glib.

    Jinak se ale za sleep stydět nemusíš. Ono tohle bude spíš o tom, že ve škole se učí, že aktivní čekání se sleepem je špatně. Ovšem v tomhle případě chceš přesně to.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    3.6.2011 18:08 VM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: náhrada sleep() v C++
    Čekání se sleepem není aktivní, ale pasivní, aspoň na normálním systému. Aktivně čeká usleep.
    4.6.2011 22:22 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: náhrada sleep() v C++
    Funkce usleep() je úplně stejně pasivní jako sleep() nebo nanosleep(). Luboš měl ale IMHO na mysli to, že někdy autoři programů místo pasivního čekání na nějakou událost využívají smyčku, která se v pravidelných intervalech ptá, jestli už událost nastala. Při krátkém intervalu se tím zbytečně zatěžují zdroje, při dlouhém se zase prodlužuje reakční doba. Někdy to samozřejmě jinak dělat nejde, ale často se to z neznalosti nebo lenosti používá, i když mechanismy pro pasivní čekání existují.
    4.6.2011 23:44 VM
    Rozbalit Rozbalit vše Re: náhrada sleep() v C++
    nanosleep() podle manuálu pro krátké intervaly čekal aktivně, na jádrech 2.4 to dělá pořád. Každopádně s prostředky pro sleep() bych si moc starostí nedělal, test jedné podmínky jednou za několik sekund (granularita funkce sleep) je zanedbatelná zátěž.
    5.6.2011 01:53 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: náhrada sleep() v C++
    nanosleep() podle manuálu pro krátké intervaly čekal aktivně

    I kdyby ano, tady se bavíme o náhradě za sleep(), takže o takový interval zcela určitě nejde.

    Každopádně s prostředky pro sleep() bych si moc starostí nedělal, test jedné podmínky jednou za několik sekund (granularita funkce sleep) je zanedbatelná zátěž.

    Tady si asi nerozumíme. Neměl jsem na mysli zátěž funkce sleep() samotné, ale o ty periodické kontroly, tj. konstrukce typu

      while (!ready()) {
        usleep(100);
      }
    

    když na něco čekáte. Pokud ten interval bude příliš krátký, budou opakované kontroly příliš zatěžovat procesor (a možná i něco jiného). Bude-li příliš dlouhý, pak máte příliš dlouhou odezvu. Pokud existují prostředky, jak se nechat probudit až tehdy, když je podmínka splněná (a hned, jakmile je splněná), měla by jim být dána přednost.

    5.6.2011 22:12 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: náhrada sleep() v C++
    Pokud ti přijde nějaký signál, sleep bude přerušen a ty nebudeš vědět jak dlouho ještě čekat.
    man sleep(3) rika neco jineho:
    Zero if the requested time has elapsed, or the number of seconds left to sleep, if the call was interrupted by a signal handler.
    6.6.2011 00:48 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: náhrada sleep() v C++
    Jenže vzhledem k sekundové granularitě je praktická použitelnost většinou dost sporná.
    2.6.2011 23:29 rellix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: náhrada sleep() v C++
    Ano mozes cakat na signal napr. Ja by som toto riesil dvoma vlaknami, jedno caka na signal a druhe vlakno cita systemovy cas vypocitas si cas kedy ma sigalizovat cez danny signal ze nastal cas potom si da samo sleep na kratsiu dobu napr 1/10 a takto sa dostane k zobudeniu druheho vlakna vo velmi presnom casovom intervale. Napriklad cez Pthread sa da toto naproramovat za 10 minut.
    Josef Kufner avatar 3.6.2011 00:22 Josef Kufner | skóre: 66
    Rozbalit Rozbalit vše Re: náhrada sleep() v C++
    WTF?
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    3.6.2011 07:38 rellix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: náhrada sleep() v C++
    RTFM
    3.6.2011 11:40 l4m4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: náhrada sleep() v C++
    Po ,dvoma vláknami` jsem to přestal číst, protože WTF?, ať už následuje cokoli.
    3.6.2011 16:36 Matlák
    Rozbalit Rozbalit vše Re: náhrada sleep() v C++
    :-D
    Voty avatar 3.6.2011 12:05 Voty | skóre: 12 | blog: gemini
    Rozbalit Rozbalit vše Re: náhrada sleep() v C++
    Z funkcí příbuzných sleep() tu máme usleep(), pak také nanosleep(). Poslední jmenovaný dokonce dokáže říct, jak dlouho čekal v případě přerušení SIGNALem. Také se dá použít select() s určitým timeoutem. Principiálně jsou všechny tyto fce na jedno brdo.

    Obecně lze samozřejmě sleep() nahradit lecčím. Například můžeš program navázat na signál z GPS a vždy když se změní počet vteřin, tak provést akci. Otázkou je, zda-li je to rozumné :)
    Jednu rozbil a tu druhou ztratil.
    5.6.2011 09:41 kocour_easy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: náhrada sleep() v C++
    Kdysi jsem si s necim podobnym hral:
    int
    own_sleep (time_t seconds, time_t useconds)
    {
    #if LINUX
      struct timeval interval;
    
      if (seconds < 0)
          seconds = 0;
      if (useconds < 0)
          useconds = 0;
      if (seconds == 0 && useconds == 0)
          return -1;
    
      memset(&interval, 0, sizeof(interval));
      interval.tv_sec = seconds;
      interval.tv_usec = useconds;
    
      return select (FD_SETSIZE, NULL, NULL, NULL, &interval);
    #endif
    #if !(defined __MINGW32__ || defined _MSC_VER)
      struct timeval now, deadline;
    
      gettimeofday (&deadline, NULL);
    #if 0
      deadline.tv_usec += usec;
      deadline.tv_sec += deadline.tv_usec / 1000000;
      deadline.tv_usec %= 1000000;
    #else
      deadline.tv_sec += useconds;
      deadline.tv_usec += seconds;
    #endif
    
      do
        {
          gettimeofday (&now, NULL);
        }
      while ((now.tv_sec < deadline.tv_sec) ||
             (now.tv_sec == deadline.tv_sec && now.tv_usec < deadline.tv_usec));
    #else
      /* MinGW has no gettimeofday(). ftime() seems to be the best alternative as I
       * don't know of any standard Windows function with microsecond accuracy. I
       * should have a look at the Cygwin source code... - dbjh */
      struct timeb tb;
      int32_t int now, deadline;
    
      ftime (&tb);
      deadline = tb.time * 1000 + tb.millitm + useconds / 1000;
    
      do
        {
          ftime (&tb);
          now = tb.time * 1000 + tb.millitm;
        }
      while (now < deadline);
    #endif
    }
    
    zakladni problem je v tom, ze kazde aktivni volani sleep, za pomoci dodatecnych funkci vytvari rezii na CPU a na volani prislusnych prostredku. Nejlepsi je pouziti timeoutu pro uvedeny select().
    5.6.2011 18:19 benn | skóre: 18
    Rozbalit Rozbalit vše Re: náhrada sleep() v C++
    Kdysi jsem taky potřeboval nahradit funkci sleep(), protože se ukončovala předčasně díky dalším signálům. Tak jsem do vláken raději dával pro čekání:
    	pthread_mutex_lock(mutex);
    	clock_gettime(CLOCK_REALTIME, &abstime);
    	abstime.tv_nsec += msec * 1000000;
    	abstime.tv_sec += sec;
    	
    	if (abstime.tv_nsec  > 1000000000UL) {
    	    abstime.tv_nsec %= 1000000000UL;
    	    abstime.tv_sec += 1;
    	}
    	
    	rc = pthread_cond_timedwait(cond, mutex, &abstime);
    	if (rc != ETIMEDOUT) WARN("Predcasny timeout (rc=%d)", rc);
    	
    	pthread_mutex_unlock(mutex);
    
    
    Před použitím se musely inicializovat proměnné "mutex" a "cond". Ale zase pomocí funkce pthread_cond_signal() šlo čekání okamžitě zrušit.

    5.6.2011 22:08 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: náhrada sleep() v C++
    Pouzivat po podobne ucely cokoliv, co zavisi na CLOCK_REALTIME, je zasadni chyba.
    6.6.2011 19:20 benn | skóre: 18
    Rozbalit Rozbalit vše Re: náhrada sleep() v C++
    To ano, pokud se změní systémový čas, tak to bude mít nepříjemné důsledky. Ale není problém změnit zdroj hodin třeba na CLOCK_MONOTONIC (viz pthread_condattr_setclock()). Nakonec jsem měl štěstí, že se systémový čas nikdy během chodu linuxu neměnil.... I tak linux nabízí velkou spoustu možností jak s časem zacházet.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.